eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
316 ویدیو
580 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📘 کتاب: «عقیله» ✍🏻 اثر: الهام امین 📚 ناشر: انتشارات به نشر 🔸 این کتاب که به صورت جامع به زندگی حضرت زینب(س) می‌پردازد دو ویژگی مهم دارد: 1️⃣ یک مستند تاریخی و روایت داستانی مبتنی بر پژوهش تاریخی است. 2️⃣ این کتاب تمام بخش‌های زندگی حضرت زینب(س) را دربردارد. 56 سال از زندگی حضرت زینب (س) پیش از واقعه عاشورا بوده که بسترساز حضور حضرت زینب در عاشوراست. 🔸 این کتاب شامل 4 فصل است: 🔸 فصل اول: دوران حیات حضرت زینب (س) با مادرش و جد بزرگوارش 🔸 فصل دوم: زندگی حضرت زینب(س) کنار پدر بزرگوارش 🔸 فصل سوم: حیات حضرت کنار امام حسن (ع) و امام حسین (ع) 🔸 فصل چهارم: بخش نهایی زندگی حضرت کنار امام سجاد (ع). 🔸 حضرت زینب(س) چهره تابناکی است که تحت‌الشعاع دیگر شخصیت‌های بزرگ پیرامون خود قرار گرفته است؛ لذا منابع در مورد زندگی این حضرت محدود و پراکنده است و صفحات تاریخ در مورد وی و حتی در مورد آرامگاه این حضرت نیز مبهم است. ✴️ به نظر می آید این کتاب منبع خوبی برای معرفی به دانشجویان علاقمند به ویژه دانشجویان دختر می باشد. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 اربعین و سه گانه: جامعه نابازار، انسانِ یاریگر، اقتصادِ تبرّعی 🎙محمد امین رضایی 1️⃣اربعین جامعه نابازار 🔻دو نوع ارزش در ادبیات اقتصادسیاسی (مارکس، ریکاردو): ۱.مصرفی مثل هوا که خرید وفروش نمی شود. ۲.مبادله ای مثل کالاهای متداول(مارکس ارزش مبادله ای را اصل می داند چون کالا را کالا می کند) 🔻دو نوع ارزش در احادیث و فقه: ۱.ارزش ذاتی عبادات از آن جهت که قصد قربت لازم است/حرمت اخذ اجرت بر واجبات (اختلاف بین واجبات عبادیه و نظامیه)/ عقود مثل ودیعه و عاریه، قرض و...که ماهیتشان رایگان است. انگیزه مستودع (امانت دار) ارزش اجتماعی بودن امانتداری و انگیزه مودع( امانتگذار) کالا نبودن تمام اشیا هست. ۲.ارزش مبادله ای مثل اجاره، تجارت و... . 🔻در عصر سرمایه داری دو اتفاق رقم می خورد: ۱.مبادله ای شدن همه روابط ۲.کالایی کردن همه اشیا (مقدمه کتاب مایکل سندل"چه چیز را با پول نمیتوان خرید" را بخوانید. چگونه در دنیای سرمایه داری مثل آمریکا حق صف، دانشگاه، درمان حتی مادر به عنوان یک شخصیت مقدس را میشود با پول خرید!) ▪️خروجی این وضعیت "جامعه بازار" است به جای"جامعه دارای بازار"؛ البته تشکیل جامعه بازار در غرب یک سیر طولانی دارد از عصر شکار، کشاورزی تا عصر تجارت و صنعتی شدن که اقتصادسیاسی متکفل آن است. در این زمینه کتاب "تکامل نهادها و ایدئولوژی ها" هانت پیشنهاد می شود. 🔹توضیح اربعین جامعه نابازار ۱.اربعین فراتر از یک منسک، به یک جامعه مبدل شده است. اربعین همه علامات یک جامعه را دارد غیر از زمان طولانی. با اندکی تسامح می شود گفت: ما با یک جامعه می نیمال طرفیم. ۲.روابط در یک جامعه سه حالت دارد: الف:رقابت (ویژگی جامعه سرمایه داری) ب:تسخیرطرفینی (لیتخذ بعضهم بعضا سخریا) ج:نصرت و تعاون (الذین آوو و نصروا ۷۲ انفال، تعاونوا علی البر و التقوی) روابط در جامعه اربعین از این جنس است؛ یعنی اخوت و برادری جای رقابت و تسخیر را گرفته است. ۳. اربعین یک قدم جلوتر از جامعه معمولی"جامعه دارای بازار" است. در اربعین "جامعه نابازار" شکل گرفته است. مسکن، آب و غذا، درمان، آموزش رایگان شده است که حدود۷۰٪ را شامل می شود. برای ۲۱ میلیون عراقی (۴۰٪جمعیت عراق) کاملا نابازار است. اربعین نه تنها مانع کالایی شدن شده که آن بخش از جامعه که مبادله ای و کالایی است را هم تبرعی و موقتا برای زائران ناکالا کرده است. 2️⃣انسان یاریگر یا سوداگر؟ سیر شکل گیری انسان سوادگر در ابتدا ثروت افزایی و همدردی با جامعه(خیر عمومی) دو خط قرمز کلیسا بود که به تدریج کمرنگ شد. فیزیوکراست ها و مرکانتیلیست‌ها با تکیه بر طبیعت گرایی زمینه نظریه های اقتصاد کلاسیک (آدم اسمت) را فراهم کرد. مساله لذت گرایی، حسابگر بودن انسان با توجیه عقلانیت ابزاری پررنگ شد. تئورسیون های سرمایه داری توصیف شان از انسان این عصر و توصیه شان به او این جملات است: بنتهام:ما فقط‌ یک‌ وظیفه‌ داریم‌ و آن‌ جستجوی‌ بالاترین‌ لذت‌ ممکن‌ است‌ و مسئله‌ رفتار انسان، فقط‌ مسئله‌ تعیین‌ این‌ است‌ که‌ چه‌ چیزهایی‌ بیشترین‌ لذت‌ را به‌ انسان‌ می‌بخشد. هابز: جز ملاحظه‌ منافع‌ شخصی، چیز دیگری‌ نمی‌تواند انگیزه‌ رفتار آدمی‌ باشد. در جامعه ای که همیشه"نفع شخصی" بر "خیرعمومی" ترجیح پیدا میکند بهترین توصیف برای انسان آن جامعه، جمله مشهور هابز است: " انسان گرگ انسان است". 🔻انسان اربعینی، انسان یاریگر ۱.روحیه تعاونی در انسان مسلمان و ایرانی نهادینه شده، نمونه اش شرکتهای تعاونی واره، قنات های یزد (کتاب واره دکتر فرهادی) ۲.یاری گری سه ساحت دارد: الف:هم یاری( کار جمعی، تیم بورک) ب:خود یاری ج:دگر یاری (یاری یک طرفه بدون توقع کمک) این بالاتری نوع همکاری است که به وضوح ما در اربعین شاهدیم. موکب داران خود و مالشان را برای امام حسین ع میدانند. انسان اربعینی مصداق بارز "یوثرون علی انفسهم" است. آمارهای اربعینی اگر چه دقیق نیست اما اندکی بازنمایی میکند این واقعیت بزرگ را. اربعین ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ هزار نفر رایگان پخت و پز کردند. ۵۰۰ هزارتن میوه، ۱۵۰ میلیون لیترآب، ۲۸۹۳ موکب ایرانی و مجموعا بیش از ۱۰۰ هزار موکب خدمت رایگان به مردم داده شد! 3️⃣اربعین و اقتصاد تبرعی در اسلام بخشی ازGdp اقتصاد، اقتصاد تبرعی( رایگان) هست که برای شخص عایدی ندارد. اقتصاد تبرعی موجب تقویت نهاد اجتماعی و خدمات عمومی مثل درمان، آموزش، زیارت( مثل اربعین)و...می شود. امروز متکفل این امور یا دولت است یا به بازار واگذار می شود(نئولیبرالیسم). اربعین در دولایه با اقتصاد سرمایه داری مبارزه می کند: ۱.احیای ظرفیت اقتصاد تبرعی(مانع کالایی شدن خدمات عمومی) ۲.کمک به اقتصاد مبادله‌ای واقعی که خدمت و کالاست مثل۸هزار اتوبوس و...بجای سفته بازی و‌ بازارهای صوری مبادله ای 🔸مبسوط مطالب در صوت سخنرانی eitaa.com/m_amin_rezai/3766 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
چهار دستور.pdf
596.9K
🌗 چهار دستور ✍️ غلامعباس كياني مجد 🔻در يكي از روزهاي نيمسال اول سال 1387 در دانشگاه آزاد اسلامي واحد سوادكوه در اتاق هيأت علمي نشسته بودم كه ناگاه دو دخترِ دانشجو وارد شدند و گفتند: «ما دو نفر، حدود شش‌ماه پيش، ازدواج كرديم و هنوز به خانه بخت نرفته‌ايم كه اختلاف ما با شوهرانمان شروع شده و نزديك است كه كارمان به جدايي و طلاق بكشد. لطفي كنيد و ما را راهنمايي كنيد كه اين كشتي در حال تلاطم آرام گيرد و خوشبختي و نشاط دوباره برگردد.» 🔹 به اين دو دختر گفتم كه من، چهار دستور كليدي به شما مي‌دهم و شما اين چهار راهنمايي را از هم اكنون به‌كار گيريد و پس از يك هفته نتيجه را به من بگوييد. (من مي‌دانستم كه اين چهار دستور برخاسته از متن قرآن و سخنان گهربار اهل‌بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) است؛ بنابراين حيات‌بخش خواهد بود و به زودي نتيجه خواهد داد و آن چهار دستور اين است: 🔸1. با شوهرتان جرّ‌ و بحث و ستيزه‌جويي نكنيد؛ زيرا دومين چيزي كه بعد از بت‌پرستي، خداوند سبحان پيامبرش را نهي كرده، جدال و ستيزه‌جويي است و به آنها گفتم: «هميشه حرف و خواسته‌تان را يكبار، آن هم به صورت خوش و زيبا بگوييد؛ حالا شوهرتان يا عمل مي‌كند و يا نمي‌كند شما ديگر درخواستتان را ادامه ندهيد و پافشاري نكنيد كه جايز نيست؛ هميشه و در همه حال به شوهر، همسايه، فرزند و ديگران حرفتان را با استدلال و زيبا و به قول قرآن «حُسن» يكبار بگوييد و در پي به كرسي نشاندن حرف خود نباشيد؛ ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 66. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
➖پویش«روایت اربعین»به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی از سوی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برگزار می شود. ➖علاقمندان می توانند از 1 شهریور لغایت 15 مهر ماه سال 1402 در بخش های مختلف این پویش شرکت نمایند. www.nahad.ir/Z4cqq 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑 عنوان: رنج‌های عاشورا، از چالشی اعتقادی تا مساله‌ای اخلاقی 👤دکتر اسماعیل اثباتی؛ استادیار فلسفه و کلام دانشگاه علامه طباطبایی 🕔زمان: سه‌شنبه ۷ شهریور؛ ساعت ۱۰ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 ندوة الدولية الأربعين والحضارة الإسلامية الجديدة 🌗 هم اندیشی بین المللی اربعین و تمدن نوین اسلامی 👥 المقدمون: 🎙 حجة الإسلام والمسلمین الدکتور حمید بارسانيا عضو المجلس الأعلى للثورة الثقافية 🎙 حجة الإسلام والمسلمين الدکتور حبيب الله بابائي رئيس معهد الحضارة والدراسات الاجتماعية 🎙 حجة الإسلام والمسلمین الدکتور حمید رضا مطهري رئيس معهد أبحاث التاريخ والسيرة أهل البيت (عليهم الإسلام) 🎙 الدکتور سيد عباس قنديل أستاذ العلاقات الدولية، جامعة القائد الأعظم، إسلام آباد، باكستان 🎙 الدکتور فوزي الموسوی عضو هيئة التدريس في الجامعة المستنصرية العراقية 🎙 الدكتور عبد الأمير الأسدي أستاذ مشارك في كلية العلوم السياسية العراقية 🎙الدكتور فوزي العلوي رئيس مركز الدراسات الفلسفية والإنسانية التونسية 🎙 الدکتور نور الدين أبولحية أستاذ بجامعة باتته، الجزائر 🎙 الدكتور شريف لک زایی أستاذ مشارك بمعهد بحوث العلوم والثقافة الإسلامية 🎙الدكتور رسول نوروزي أستاذ مساعد بمعهد بحوث العلوم والثقافة الإسلامية 📋 الأمين العلمي: حجة الإسلام والمسلمون جلال العراقي 📅 الزمان : الثلاثاء 1402/0607 ⏰ التوقيت: من 9 إلى 12 بتوقيت طهران الموقع: قم، برديسان، معهد بحوث العلوم والثقافة الإسلامية، الطابق الثاني، قاعة الشهيد سليماني 🌐 رابط الدخول إلى اللقاء: dte.bz/danaee 📁 المشرف: المعهد العالی للعلوم و الثقافة الاسلامیة، مركز التعاون العلمي والدولي / مقر الأربعين الثقافي / مركز الأربعين للأبحاث 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ اندیشکده: مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار می کند: ❇️ نشست «راهکارهای مواجهه با بحران تامین مسکن» ⏰ زمان: سه شنبه ۷ شهریور ماه ۱۴۰۲ ساعت ۹ تا ۱۱ 🏣 مکان: مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری 📃 اطلاعات بیشتر و لینک شرکت در نشست: 🔗 iranthinktanks.com/news1763 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
هدایت شده از نشریه معارف
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑 عنوان: اخلاق متعالی عاشورا؛ تجلی فضائل اخلاقی و صفات الهی 👤دکتر محمدرضا کریمی؛ مدیر حوزه علمیه خواهران استان البرز و دکتری اخلاق دانشگاه باقرالعلوم (ع) 🕔زمان: سه‌شنبه ۷ شهریور؛ ساعت ۱۵ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗علم و سیاست برای هم تعیین تکلیف نکنند! 🎤 دکتر رضا داوری اردکانی، استاد پیشکسوت فلسفه و رئیس سابق فرهنگستان علوم در آیین تکریم از ایشان: 🔸فلسفه سرکش است و داعیه بنیانگذاری دارد برخلاف حکمت که آرام است. 🔹کسی‌ که معلم است، معلمی و مطالعه را دوست دارد نه اینکه دنبال پست و سمت باشد و زندگی و خوشبختی من هم در این بوده است. 🔸در آغاز انقلاب، مشکلاتی پیش آمد که ما را از فکر کردن درباره علم‌ که از ضرورت‌های کشور بود باز داشت. مخصوصا ما استعدادهای عجیبی داشتیم و الان هم استعدادهای گرانقدری داریم اما باید درباره آینده، فکر کنیم چون وقتی فکری در اذهان حاکم می‌شود عمل را به پیش می‌برد. 🔹معتقدم همه کشور باید در راستای حمایت از علم بکوشد و قطعا فرهنگستان علوم می‌تواند به عنوان دانای راهِ دانش، در این عرصه به جامعه مدد برساند. 🔸معتقدم علم و سیاست باید با هم باشند اما برای هم تعیین تکلیف نکنند‌. علم باید مورد بهره‌برداری قرار بگیرد اما از هیچ چیز و هیچ کس فرمان نمی‌برد. 🌐کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
روانشناسی دین2.pdf
5.1M
🌗 روانشناسي دين (قسمت دوم/پایانی) ✍️حجت‌الاسلام دكتر مسعود آذربايجاني 🎤| گفتگو از: غلامحسين گرامي و علي پاكپور ❓ با توجه به روش‌هاي مختلفي كه در روانشناسي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، آيا در روانشناسي دين از همة اين روش‌ها استفاده مي‌شود يا برخي از روش‌ها بيشتر مدّنظر است؟ 🔹 در روانشناسي دين چون موضوع دينداري است، متناسب با موضوع، روش شناسي مان هم بايد خيلي گسترده تر باشد. يعني به روش‌هاي آزمايشگاهي يا تجربي صرف، به آن معناي محدودش نمي‌توانيم اكتفا كنيم. وگرنه با اين توري كه در دست داريم صيد چنداني نخواهيم كرد. بايد مقداري وسيع تر بگيريم. خودِ اينها هم به اين توجه دارند. يكي از كساني كه در اين موضوع كار كرده، ديويد وُلف است كه در كتاب روانشناسي دينش به بحث روش شناسي كه مي‌رسد، روش شناسي تحقيق در روانشناسي دين را به دو دستة بزرگ تقسيم مي‌كند: 1. روش‌هاي عيني يا كمّي 2. روش‌هاي ذهني يا كيفي. او مي‌گويد ما از همة اينها در تحقيقات روانشناسي دين بايد بهره ببريم. حالا نمونه‌هايي از اينها را برايتان مي‌گويم. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 67. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📗تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) + دانلود ✔️کتاب «تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سید الشهدا (ع)»، به زبان فارسی اثر نخستین شهید محراب نماز جمعه ایران اسلامی آیت‌الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی، با موضوع بازگشت اهل بیت امام حسین (ع) به کربلا پس از واقعه عاشورا و به اسارت رفتن در شام است. نگارنده با بیان اقوال مختلف و استنادات فراوان، سعی کرده بازگشت اهل بیت(ع) به کربلا در اولین روز اربعین را اثبات کند. این مسئله که اهل بیت در چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) به کربلا آمده‌اند یا نه، محل اختلاف عالمان دینی و پژوهشگران تاریخ تشیع بوده است. 👈 معرفی + دانلود رایگان کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=72894 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
به زودی.... ✳️ اولین پیش نشست بین المللی پیشنهاد تاسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآن کریم IQP با موضوع: ❇️ کارگاه ترسیم نقش دانشگاه های جهان اسلام در مواجهه با اهانت به قرآن کریم با حضور : دکتر محمد علی عبداللهی، رئیس دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران دکتر فتح الله نجارزادگان، استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران و عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم شیخ صلاح الدین برکت، فعال صلح جهانی از کشور سوئد موشن دیوید هاکوهن، فعال صلح یهودی تبار کشور سوئد با مشارکت دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران/ انجمن قرآن پژوهی قم / انجمن گفتگوهای متون مقدس DFDS/ موسسه الأمانة کشور سوئد/ دبیرخانه تاسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآن کریم IQP 🔸دریافت لینک نشست پس از ثبت نام از طریق لینک زیر https://survey.porsline.ir/s/aiAdytBz 🔸 أمانة تأسيس المجلس الدولي المستقل للقرآن الکریم Ind. Int. Quranic Parliament (IQP) 🔸 دبیرخانه تاسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآنی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
سیاق.pdf
1.42M
🌗 سياق ✍️علي اكبر بابايي 🔻لغت‌شناسان براي سياق معاني متعددي مانند: راندن، اسلوب، روش، طريقه، فن تحرير محاسبات به روش قديم، مهر و كابين و تتابع (از پي يكديگر درآمده) ذكر كرده و «سياق كلام» را به اسلوب سخن و طرز جمله‌بندي معنا كرده‌اند ولي در باب معناي اصطلاحي سياق، علماي فقه، اصول و تفسير با اينكه فراوان از سياق ياد كرده و آن را مورد استناد قرار داده‌اند، ولي بيشتر آنان تعريف دقيقي از آن ارائه نكرده‌اند، در اين ميان شهيد سيد‌محمدباقر صدر(ره) درصدد تعريف برآمده و نوشته است: مقصود ما از سياق هرگونه دليل‌هاي ديگري است كه به الفاظ و عباراتي كه مي‌خواهيم آن را بفهميم، پيوند خورده است، خواه از مقوله الفاظ باشد مانند كلمات ديگري كه با عبارت مورد‌نظر يك سخن به هم پيوسته را تشكيل مي‌دهند و خواه قرينه حالي باشد، مانند اوضاع و احوال و شرايطي كه سخن در آن اوضاع و احوال مطرح شده است و در موضوع و مفاد لفظ مورد بحث، نوعي روشنگري دارد. 🔸 طبق اين تعريف، سياق تمام قراين متصل را شامل مي‌شود، ولي به نظر مي‌رسد موارد استعمال اين واژه در آثار دانشمندان با اين تعريف گسترده سازگار نيست زيرا سياق در بيان آنان يكي از قراين پيوسته لفظي است؛ ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 67. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 خودسانسوری در مواجهه با مطالعات شرق‌شناسی 🎤 استاد رسول جعفریان؛ رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام 🔹در پژوهش‌ها و تولیدات غربیان و روش تحقیق آن‌ها تفاوت‌هایی با روش سنتی ما وجود دارد. در گذشته از ۵۰ اثر غربیان شاید یکی ترجمه می‌شد، ولی الان می‌توانیم آخرین مقالات را ترجمه کنیم و ارائه هم برای آن بگذاریم. 🔸شناخت شرق‌شناسان نیز برای ما لازم است. ما آثار بزرگان خود را مطالعه می‌کنیم و از شخصیت‌شان اطلاع داریم، ولی آثار شرق‌شناسان را اگر هم بخوانیم، باز با شخصیت آنان آشنا نیستیم. 🔹یکی از معضلات ما نگرانی و ترس از شرق‌شناسی است. نگرانی برای این است که اگر این آموزش‌ها وارد مدارس ما شود، چه تأثیری بر فرزندان خواهد گذاشت؟ و این ترس در ۱۵۰ سال اخیر همراه نوشته‌های ما بوده است و تاریخ‌نویسان اسلامی و عقایدنویسان این نگرانی را در آثارشان بروز داده‌اند. در پزشکی نگرانی جدی برای بازتاب سخنان داروین و نظریه او داشتیم و در علوم انسانی و اجتماعی نگرانی خیلی جدی‌تری داریم و برخی مجموعه این معلومات را غربی می‌دانند. در حوزه دین هم این نگرانی به مراتب بیشتر است. 🔸این نگرانی در فعالیت‌های پژوهشی ما خیلی اثر گذاشته است لذا اغلب اوقات با وجود اینکه کتابی خوب است، آن را ترجمه نمی‌کنیم؛ در واقع نوعی خودسانسوری داریم. 🔹نکته دیگر اینکه برخی از سخنان غربی‌ها به حوزه دین مرتبط نیست البته بخش‌هایی که در اصالت نبوت و وحی تردید کرده‌اند خیلی خطرناک هستند و منشأ دین را مسیحیت و یهودیت می‌دانند؛ ولی به نظر بنده می‌توانیم بین این نوع مطالب با نوع اول تفکیک قائل شویم. مرز اینکه واقعا مسائل دینی با فکر جدید غربی چگونه قابل تفکیک است به لحاظ فلسفه علم برای ما ابهام دارد و باید راه‌حل‌هایی برای آن پیدا کنیم؛ لذا از وظایف مهم آینده ما تبیین همین مسئله است. 🔸چند دوره مطالعات شرق‌شناسی، یکی مرتبط با سفرنامه‌نویسی غربیان است. در دوره دیگر غربیان ذهن دایرةالمعارف‌نویسی پیدا کردند و دایره‌المعارف اسلام را نوشتند. همچنین حرکت جدید آن‌ها مطالعات سیاسی بوده که از صدر اسلام شروع کرده‌ و به انقلاب اسلامی و داعش و القاعده هم می‌پردازند! آن‌ها در حوزه قرآن و حدیث نیز توسعه زیادی پیدا کرده‌اند و تقریباً هر هفته یک یا دو عنوان کتاب منتشر می‌شود که ناظر به متون دینی و حوادث صدر اسلام است. 🔸در دوره‌ای فکر ما این بود که غربیان حق ندارند دست به قرآن بزنند و سراغ مطالعه آن بروند ولی به تدریج آن‌ها وارد این قصه شدند و مسلمانان هم انتقاد کردند. اولین معضل ما این است که نکند نگاه متعصبانه داشته‌ایم. بنابراین باید میان تعصب و مطالعه واقع‌بینانه و علمی فرق قائل شویم. 🔹نکته دیگر شکاف فکری تاریخی بین غرب مسیحی و شرق اسلامی است؛ شکل‌گیری اسلام در نفی مسیحیت و یهودیت بوده و حتی قبل از رحلت پیامبر(ص) مسلمین در فکر شام بودند و بسیاری از سرزمین‌ها در دوره فتوحات فتح شد و براساس تفکر مسیحی، همه این‌ها که زیر چتر اسلام رفتند جهنمی هستند، زیرا چتر کلیسا از آن‌ها برداشته شده است. الان روی این شکاف نشسته‌ایم. البته ما ایرانیان از جنگ‌های صلیبی بی‌خبریم، ولی بقیه مسلمین با مسیحیت درگیر بودند. در دوره‌های متأخر کلیسا در قالب تجار، دنبال تبشیر و تبلیغ مسیحیت بود و از دوره صفویه این روند را در ایران شاهدیم. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 برنامه ماجرا: ماجرای رضاخان 🔸سه‌شنبه، ساعت ۲۱:۱۵/ شبکه ۴ سیما 🔹در گفتگو با حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی ✍در گفتگوی امشب، نکات قابل توجی درباره پیوند علمای دین با اجتماع مطرح شده و در این راستا نمونه‌هایی از تاریخ علمای تهران مطرح می‌شود. وجود علما نقش اثرگذاری در تقویت این رابطه داشته و در این قسمت بیان خواهد شد که سیاست‌های رضاخانی چگونه با از بین بردن محاکم شرع، سعی در تخریب جایگاه اجتماعی علما و روحانیون و ایجاد گسست میان نهاد حوزه و مردم داشته است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
کارنامه 🔸برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تقویم تاریخ با رفع مشکلات گزارش داده شده در دسترس قرار گرفت. 🔷 نظام اسلامی پس از گذشت نزدیک به نیم قرن از عمر آن، چه دستاوردهایی داشته است؟ آیا آنچنان که دشمنان انقلاب تبلیغ می‌کنند، نظام اسلامی فاقد هرگونه ره‌آورد مثبت بوده و نه تنها هیچ گونه پیشرفتی را به ارمغان نیاورده، بلکه موجب عقب‌گرد و پس‌روی ایران و ایرانی شده است؟ 🔹 برنامه کاربردی (اپلیکیشن) کارنامه با معرفی خدمات و توفیقات نظام اسلامی در طول چهار دهه گذشته به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. کارنامه تلاش دارد تا با استخراج، تجمیع و انتشار کام‌یابی‌های نظام اسلامی، دستاوردهای انقلاب را در معرض داوری افکار عمومی قرار داده و به سهم خود گامی در جهت جهاد تبیین بردارد. 🔰 نسخه اول کارنامه شامل بیش از ۷۰۰۰ مدخل و ۷۵۰ محتوای توضیحی با چهار درگاه مستقل "پیشرفت"، "جوایز"، "خاطرات" و "دیگران" بوده و به مرور زمان در نسخه‌های بعدی بر محتوا و امکانات فنی آن افزوده می‌شود تا نهایتا دایره‌المعارف همراه دستاوردهای انقلاب اسلامی را شکل دهد. 🔶 نصب برنامه کاربردی (اپلیکیشن) کارنامه از کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.hamrayan.karname_proj 🔶 نصب کارنامه از مایکت: https://myket.ir/app/com.hamrayan.karname_proj 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_i 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
چند ساله هستی؟🤔 چند ماه از زمانی که آموزش دبستان را شروع کردی، می گذرد؟🕰 چقدر زمان برای آشنایی با قرآن داشتی و از دست دادی؟ 😔 لذت فهم آیات الهی (که نعمتی الهی است) به هیچ وجه قابل وصف نیست فقط با یادگیری واژگان میتوانی به این لذت برسی👌 حالا هم دیر نشده روزی چند دقیقه وقت بگذار برای یادگیری واژگان آیات قرآن کریم بصورت واژگانی بدون و شهریه در اختیار شما مشتاقان معارف قرآنی. به ما بپیوندید و این فرصت طلایی را از دست ندهید 👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
🔔نشست علمی: «بررسی بنیان‌های نظری (فلسفی، کلامی و فقهی) لایحه عفاف و حجاب» 👤 ارائه دهندگان: 🎙دکتر محمود حکمت‌نیا 🎙استاد جعفر نجفی بستان 📆 زمان: چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴٠۲، ساعت: ۱۰ 🏛مکان: قم،خیابان شهید فاطمی (دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر 🔗 لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) ✅عنوان: اهداف اخلاقی تربیتی برگرفته از قیام حسینی 👤دکتر مریم برهمن؛ استادیار فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی 🕔زمان: چهارشنبه ۸ شهریور؛ ساعت ۱۵ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
13940608_12826_128k.mp3
1.94M
🎙سنجه‌ای در مقابل چشم‌مان 🎤 مقام معظم رهبری در دیدار با اعضاى هیأت دولت‌۹۴/۰۶/۰۴ ... تصوّر من این است که حکمت الهی که بر دل و زبان مسئولین جاری شد و این اتّفاق افتاد و این مناسبت در این زمان قرار گرفت، برای این است که شهید رجائی و شهید باهنر از یاد نروند و به‌عنوان دو شاخص، به‌عنوان دو سنجه در مقابل چشم ما باشند. خب، شاخص بودن این دو نفر، نمیتوان گفت به‌خاطر قوّت مدیریّت آنها یا مثلاً فرض کنید که توانایی‌ها و ابتکارات آنها است؛ چون مسئولیّت این دو عزیز زمان زیادی طول نکشید؛ [زمان] مرحوم باهنر که خیلی کوتاه بود، مرحوم رجائی هم چند ماهی -حدود یک سالی مثلاً فرض کنید- [بود]. سنجه بودن آنها به‌خاطر خصوصیّات رفتاری آنها و شخصیّتی آنها و اخلاقی آنها است؛ این را باید ما همواره در ذهن داشته باشیم. خب، زمان تغییر پیدا میکند؛ جریان گوناگون فرهنگها و ارزشها و مانند اینها هم می‌آید [و] میرود -طبیعت زمانه این است- تحوّلاتی در ذهنها، در فکرها به‌وجود می‌آید لکن یک اصول ثابتی وجود دارد که این اصول را بایستی همواره در نظر داشت. برای ما مسئولین در نظام مقدّس جمهوری اسلامی، این اصول ثابت را میتوان در شخصیّت این دو مرد عزیز و بزرگوار جستجو کرد و یافت. ✴️ ۸ شهریور سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و روز مبارزه با تروریسم گرامی باد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📌رویداد ملی جوانی جمعیت (بستری برای مشارکت مردم) ..................در ۳ محور................... 1️⃣سیاست پژوهی 2️⃣هنر و رسانه 3️⃣ایده ها و تجربیات مردمی 💎هدایا نقدی نفرات اول تا سوم هر محور به ترتیب: 70 ، 50 ، 20 میلیون تومان .................................................. 🔸معرفی ایده های برتر به نهاد ها و دستگاه های مختلف جهت همکاری 🔸اعطای تسهیلات قرض الحسنه 🔸کسری خدمت سربازی برای آقایان 🔸فضای کار اشتراکی (ثبت مجموعه به عنوان دانش بنیان و ثبت در واحد فناور علوم انسانی دانشگاه جامع امام حسین ع) 🔸چاپ مقاله در نشریه جمعیت و پیشرفت 🔸خدمات رسانه ای (مستند سازی فعالیت ها و انتشار عمومی آنها) .................................................. 🔹مهلت ثبت نام و ارسال آثار🔹 📅 ۱۴۰۲/۳/۱ لغایت ۱۴۰۲/۹/۱۵ 🔹زمان برگزاری رویداد حضوری🔹 📅 دی ماه ۱۴۰۲_تهران _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 دعوت به عضویت و همکاری ✅ لطفا چنانچه استادی در حوزه مطالعات قرآنی و اسلامی یا حافظ و قاری قرآن با تراز بین المللی در هریک از کشورهای جهان(اعم از شیعه، اهل سنت و خاورشناس) می شناسید که مناسب عضویت در IQP (المجلس الدولی المستقل للقرآن الکریم/پارلمان مستقل بین المللی قرآنی) است؛ از طریق لینک زیر(مرحله ۹)👇معرفی فرمایید. https://survey.porsline.ir/s/aiAdytBz 🔸 دبیرخانه تاسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآنی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فالون دافا.pdf
4.71M
🌗 فالون دافا، معنويت بدن گرا (قسمت اول) ✍️ حميدرضا مظاهري سيف 🔻اشاره: نياز شديد انسان امروز به معنويت، بازار پر رونقي براي مروجان و مدعيان مرام‌هاي معنوي و مكاتب عرفاني ايجاد كرده است. يكي از مشاهير اين عرصه لي هنگجي بنيان گذار روشي نوظهور به نام فالون دافا است، كه با تبليغات وسيع و حمايت‌هاي بين‌المللي، در حال گسترش در جهان است. اين مكتب با شعار راستي، دوستي و بردباري (جِن، شَن و رِن) تزكيه همزمان جسم و ذهن را آموزش مي‌دهد. با تزكيه هم زمان جسم و ذهن مي‌توان نيروي عظيمي را در خود جريان داد كه تمام مسيرهاي انرژي را يك باره گشوده و بدن را به بدن بودا و پاكيزه از بيماري و ضعف و پيري مي‌سازد. انرژي عظيمي كه انسان را به فراسوي تناسخ و مرگ‌ها و تولدهاي متوالي مي‌برد و او را به بودا تبديل مي‌كند. لي‌هنگجي مي‌كوشد با ناقص يا نادرست اعلام كردن همة روش‌هاي ديگر خود را منجي بشر و روش خود را كامل‌تر از سنت‌هاي كهن و روش‌هاي نوپديد معنوي معرفي ‌كند. او مي‌گويد: «تا امروز تنها كسي هستم كه به طور واقعي چي گونگ در سطوح بالا را به طور عمومي منتقل مي‌كنم، فرد ديگري وجود ندارد.» البته او با تلفيق بوديسم و تائوئيسم، فالون دافا را شكل داده و براي آشنايي و بررسي انديشه‌هايش بهتر است نگاهي اجمالي به اين دو سنت معنوي شرقي بيندازيم. 🔸مباني تائوئيستي كسي كه با رويكردي معنوي به جهان مي‌نگرد، اولين چيزي كه چشم و دلش را پر مي‌كند... ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 67. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir