eitaa logo
معارج
334 دنبال‌کننده
37 عکس
7 ویدیو
0 فایل
🔅 معارف اسلامی 🔅 علوم حوزوی 🔅 روش تحصیل 🔅 علوم انسانی اسلامی 🔅 ادبیات کاربردی 🔰 @m_mahdi1384 محمد مهدی مقدسی طلبه حوزه علمیه قم http://eitaa.com/joinchat/3226796048Cb05e224f31
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 💠 🔻 🔰 در یادداشت قبل بیان کردیم که برای حل مسئله در بین حوزویان باید به چند پرسش اساسی پاسخ داده شود. ♨️ اولین پرسش این است که : «به طور واضح و شفاف مشخص گردد که از آموزش ادبیات عرب در حوزه چیست؟» 💠 در پاسخ به این سوال نکاتی چند تقدیم می‌گردد: 🔻 اهداف آموزش ادبیات عرب در حوزه های علمیه در چند محور اصلی ترسیم می شود: 1️⃣ به دست آوردن مهارت خواندن و فهم اولیه قرآن و روایات و کتب درسی و علمی مورد نیاز 2️⃣ فهم عمیق قرآن و روایات 3️⃣ ادیب شدن و نوآوری در علم ادبیات عرب 🔻 در هر نظام آموزشی سبک و روش آموزش بر اساس اهداف پیش‌رو تعیین می‌شود. 🔻 برنامۀ آموزشی نباید به گونه ای باشد که به دلیل در نظر گرفتن اهداف عالی، فراگیران از دست‌یابی به اهداف اولیه نیز بازمانند و حرکت آن‌ها متوقف شود. 🔻 برای یادگیری ادبیات عرب باید ترتیب و اولویت بندی بین اهداف لحاظ گردد و به گونه ای نباشد که ترغیب طلاب به یادگیری عمیق و اجتهادیِ ادبیات عرب سبب شود که طلاب سرگرم یادگیری اقوال شوند و مهارت متن خوانی و فهم اولیه عبارات عربی را به دست نیاورند. 🔻 لذا نکته مهم در مسئلۀ شیوۀ آموزش ادبیات عرب این است که علاوه بر توجّه به اهداف بلند مدت آنچه برای طلبه ضرورت دارد این است که به گونه ای بر قواعد اصلی (بدون اقوال و نظرات اختلافی) مسلط باشد و دایرۀ لغات ذهنش را افزایش دهد که بتواند متون عربی را به راحتی و به صورت صحیح بخواند و معنای دقیق آن را متوجه شود. 🔻 اگر این هدف حاصل شد می توان به سوی اهداف بعدی نیز حرکت کرد؛ ولی آنچه در حوزه اتفاق می افتد این است که بسیاری از طلبه‌ها در سال‌های ابتدایی تحصیل با شوق و اشتیاق وارد مباحث ادبیات می شوند و طلبه ای در ادبیات قوی محسوب می شود که و مثال های شاذّ بیشتری بداند و استادی در تدریس قوی است که مباحث اختلافی بیشتری مطرح کند. 🔻 اگرچه دانستن اقوال و مثال های متعدد فی نفسه خوب است؛ ولی متاسفانه مشاهده می کنیم بسیاری از طلبه های سطوح عالی و دروس خارج به اولین هدف تحصیل ادبیات نیز دست نیافته اند. 🔆 با توجه به توضیحات فوق پرسشی که ان شاء الله در یادداشت بعدی به آن می پردازیم این است که برای دست یابی به هدف اول چه مقدماتی لازم است و با چه روشی می توان در کوتاه‌ترین زمان و به بهترین شکل به این هدف دست یافت؟ 🔆 جایگاه کتب درسی حوزه یعنی هدایه، صمدیه، بدایة النحو، البهجة المرضیة، مغنی الادیب، صرف ساده، دانش صرف و ... در به دست آوردن مهارت متن خوانی چیست؟ 🔆 برای رسیدن به هدف اول لازم است به چه میزان بر و مباحث تئوری مسلط بود و روش صحیح کسب کردن قواعد چیست؟ 🔅 و السلام 🔰 محمد مهدی مقدسی @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 یکی از مباحث مهم فلسفی مسئله تقسیم وجود به «مستقل» و «رابط» است. 🔻 مسئله «» در فلسفه اسلامی بسیار مهم و سرنوشت ساز است و چه در نظام فلسفی مشاء و توجه به ماهیات و چه در نظام فلسفی حکمت متعالیه و اصالت وجود، جزء ارکان بسیاری از مباحث فلسفی است. 🔻 علامه طباطبایی با توجّه به ریشه‌دار بودن مسئلۀ «» در فلسفه علاوه بر اینکه بسیاری از مسائل فلسفی را با آن تبیین می‌کنند در تشریح و توضیح بسیاری از معارف و آموزه‌های اعتقادی نیز از این مسئله بهره می‌برند. 🔻 ایشان در تفسیر شریف المیزان در ذیل آیه «وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه‏» با استفاده از خواص وجود رابط، حقیقت و محبّت و تعلّق آن به خداوند متعال را به زیبایی بیان می‌کنند. 🔆 در ادامه بخش‌هایی از عبارات ایشان تقدیم می‌گردد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🌺🌹 حقیقت عشق و محبّت 🌹🌺 🔰 علامه طباطبایی ♨️ من المعاني الوجدانية التي عندنا معنى نسميه بالحب كما في موارد حب الغذاء و حب النساء و حب المال و حب الجاه و حب العلم، هذه مصاديق خمسة لا نشك في وجودها فينا، و لا نشك أنا نستعمل لفظ الحب فيها بمعنى واحد على سبيل الاشتراك المعنوي دون اللفظي، و لا شك أن المصاديق مختلفة، فهل هو اختلاف نوعي أو غير ذلك. 🔅 إذا دققنا النظر في حب ما هو غذاء كالفاكهة مثلا وجدناه محبوبا عندنا لتعلقه بفعل القوة الغاذية، و لو لا فعل هذه القوة و ما يحوزه الإنسان بها من الاستكمال البدني لم يكن محبوبا و لا تحقق حب، فالحب بحسب الحقيقة بين القوة الغاذية و بين فعلها، و ما تجده عند الفعل من اللذة، و لسنا نعني باللذة لذة الذائقة فإنها من خوادم الغاذية و ليست نفسها، بل الرضى الخاص الذي تجده القوة بفعلها 🔅 و من هنا يستنتج أن الحب تعلق خاص و انجذاب مخصوص شعوري بين الإنسان و بين كماله، و قد أفاد التجارب الدقيقة بالآثار و الخواص أنه يوجد في الحيوان غير الإنسان، و قد تبين أن ذلك لكون المحب فاعلا أو منفعلا عما يحبه من الفعل و الأثر و متعلقا بتبعه بكل ما يتعلق به كما مر في حديث الأكل و الفاكهة، و غير الحيوان أيضا كالحيوان إذا كان هناك استكمال أو إفاضة لكمال مع الشعور. 🔅 و من جهة أخرى لما كان الحب تعلقا وجوديا بين و كانت رابطة قائمة بينهما فلو كان المعلول الذي يتعلق به حب علته موجودا ذا شعور وجد حب علته في نفسه لو كان له نفس و استقلال جوهري. 🔵 و يستنتج من جميع ما مر: 1️⃣ أولا أن الحب تعلق وجودي و انجذاب خاص بين العلة المكملة أو ما يشبهها و بين المعلول المستكمل أو ما يشبهه، و من هنا كنا نحب أفعالنا لاستكمالنا بها و نحب ما يتعلق به أفعالنا كغذاء نتغذى به، أو زوج نتمتع بها، أو مال نتصرف فيه، أو جاه نستفيد به، أو منعم ينعم علينا، أو معلم يعلمنا، أو هاد يهدينا أو ناصر ينصرنا، أو متعلم يتعلم منا، أو خادم يخدمنا، أو أي مطيع يطيعنا و ينقاد لنا، و هذه أقسام من الحب بعضها طبيعي و بعضها خيالي و بعضها عقلي. 2️⃣ و ثانيا: أن الحب ذو مراتب مختلفة من الشدة و الضعف فإنه رابطة وجودية- و الوجود مشكك في مراتبه- و من المعلوم أن التعلق الوجودي بين العلة التامة و معلولها ليس كالتعلق الكائن بين العلل الناقصة و معلولاتها، و أن الكمال الذي يتعلق بواسطته الحب مختلف من حيث كونه ضروريا أو غير ضروري، و من حيث كونه ماديا كالتغذي أو غير مادي كالعلم، و به يظهر بطلان القول باختصاصه بالماديات حتى ذكر بعضهم: أن أصله حب الغذاء، و غيره ينحل إليه، و ذكر آخرون: أن الأصل في بابه حب الوقاع، و غيره راجع إليه. 3️⃣ و ثالثا: أن الله سبحانه أهل للحب بأي جهة فرضت فإنه تعالى في نفسه موجود ذو كمال غير متناه و أي كمال فرض غيره فهو متناه، و المتناهي متعلق الوجود بغير المتناهي و هذا حب ذاتي مستحيل الارتفاع، و هو تعالى خالق لنا منعم علينا بنعم غير متناهية العدة و المدة فنحبه كما نحب كل منعم لإنعامه. 4️⃣ و رابعا: أن الحب لما كانت رابطة وجودية- و الروابط الوجودية غير خارجة الوجود عن وجود موضوعها و من تنزلاته- أنتج ذلك أن كل شي‏ء فهو يحب ذاته، و قد مر أنه يحب ما يتعلق بما يحبه فيحب آثار وجوده، و من هنا يظهر أن الله سبحانه يحب خلقه لحب ذاته، و يحب خلقه لقبولهم إنعامه عليهم، و يحب خلقه لقبولهم هدايته. 5️⃣ و خامسا: أن لزوم الشعور و العلم في مورد الحب إنما هو بحسب المصداق و إلا فالتعلق الوجودي الذي هو حقيقة الحب لا يتوقف عليه من حيث هو، و من هنا يظهر أن القوى و المبادي الطبيعية غير الشاعرة لها حب بآثارها و أفعالها. 6️⃣ و سادسا: يستنتج مما مر أن الحب حقيقة سارية في الموجودات. 📌 المیزان، ج 1 ، ص 409 @maarejj
💠 روز مباهله بیانگر این است که بیان و ابلاغ حقیقت چقدر مهم است. 🔰 امام خامنه ای ♨️روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد. نکته‌ی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نساءنا و نساءکم» در آن هست؛ 🔻 عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجه‌ای که در آن باید مایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمؤمنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ 🔻 استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. یعنی نشان دهنده‌ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌کن بشود با عذاب الهی. @maarejj
چشم امید.mp3
13.13M
🔰 🔻 یا كاشِفَ الْكَرْبِ عَنْ وَجْهِ اِكْشِفْ كَرْبى بِحَقِ اَخْیكَ الْحُسَیْنِ ⭕️ پنج روز تا محرم @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فهم نخستین گام در یادگیری گزاره های علمی 🔰محمد مهدی مقدسی 💢 یکی از مهمترین مسائلی که هر طلبه باید به آن توجه داشته باشد شیوه صحیح تحصیل علم است. 🔆 همه ما مشاهده کرده ایم که گاهی با تلاش زیاد نتیجه کم حاصل می شود و این مسئله در طولانی مدت موجب خستگی و ناامیدی از ادامه روند تحصیل می گردد. 🔷 چگونه درس بخوانیم تا در مسیر دستیابی به ملکه اجتهاد حرکت کنیم؟ 🔆 یکی از پاسخ هایی که استاد فرحانی در جواب به سوالات اینچنینی بیان می کنند حرکت بر اساس روش صحیح علم آموزی یعنی یادگیری سپس و پس از آن است. 🔻در این نوشته می خواهم با توجه به بیانات استاد مقداری دربارۀ توضیح دهم. 🔆 همانگونه که در علم منطق آموخته ایم قبل از تصدیق به یک قضیه ابتدا باید مفاهیم تصوری آن قضیه برای ما معلوم باشد و اگر مفرداتِ تصوری قضیه را به درستی درک نکرده باشیم، یا تصدیقی حاصل نمی شود یا اگر آن را تصدیق کنیم، «اصل موضوع» و تقلیدی خواهد بود. 🔆 در هر علمی اگر می خواهیم گزاره های آن علم را به خوبی بفهمیم و با شناخت کامل آن ها را تصدیق کنیم ابتدا باید تصویر صحیحی از مفاهیم تصوری آن علم داشته باشیم. 🔆 در موضوعات حسی به راحتی می توانیم با استفاده از حواس تصویر آن شیء را درک کنیم، ولی در علوم که غالبا موضوعات مسائل آن غیر حسی است باید با بررسی لوازم مختلف با استفاده از تصویر دقیقی از آن موضوع در ذهن ترسیم نماییم 🔆 در بسیاری موارد اختلافات نظرهایی که در مسائل یک علم وجود دارد به دلیل عدم تصور صحیح مفردات آن علم است. 🔸 تعداد کمی از نویسندگان هستند که در کتاب هایشان به خوبی ی مفردات را توضیح دهند و غالبا به تعریف مختصری اکتفا می کنند. ولی این تعریف برای فهم صحیح کافی نیست و برای پی بردن به زوایای مختلف یک مسئله باید لوازم آن را به خوبی بررسی کنیم. 🔰 شهید مطهری و مرحوم مظفر جزء نویسندگانی هستند که با بیان یک موضوع از جنبه های مختلف سعی می کنند قبل از حکم کردن درباره آن تصویر صحیحی از موضوع در ذهن مخاطب ایجاد کنند. 🔆 برخی تصور می کنند که برای فهم هر مسئله باید به ابتدای هر فصل مراجعه کنند و تعاریف لغوی و اصطلاحی آن موضوع را یادبگیرند؛ در حالی که غالبا این تعاریف همه ابعاد مسئله را روشن نمی سازند. 🔴 برای این منظور باید شامّۀ یابی داشته باشیم. یعنی با هدف فهم صحیح موضوع ابواب مختلف را بررسی کنیم؛ مثلا در علم اصول هنگامی که می خواهیم تصویر درستی از مسئله «ظهور» به دست آوریم نباید فقط به بحث انواع دلالت و اصول لفظیه اکتفا نماییم بلکه تمام مباحثی که به این موضوع مرتبط است را باید بررسی کنیم که به تعدادی از آنها اشاره می کنم: 🔅 رابطه ظهور با دلالت تصوری و تصدیقی 🔅 ارتباط ظهور با مراد استعمالی و مراد جدی 🔅ظهور مراد استعمالی است یا تطابق مراد استعمالی و مراد جدی؟ 🔅ارتباط ظهور و حجیت (چرا در الموجز بیان شد که اگر کلام در معنایی ظهور داشته باشد حتما حجت است و نمی شود کلام ظاهر در معنایی باشد ولی آن ظهور حجیت نداشته باشد؟) 🔅آیا فهم ظهور کلام استدلال پذیر است؟ 🔅آیا منطوق غیر صریح و مفهوم در محدوده ظهور کلام است؟ 🔅اگر ظهور بدیهی است چرا برای بررسی ظهور جمله شرطیه در مفهوم، با استدلال نتیجه گرفتند که تنها زمانی جمله شرطیه ظهور در مفهوم دارد که «سه جزئیِ علّیِ انحصاری» باشد؟ 🔺اینها نمونه ای از پرسش هایی است که در فصل های مختلف باب الفاظ مانند اصول لفظیه، انواع دلالت، مفاهیم، ظهور هیئت امر در وجوب، عام و خاص، مطلق و مقید و ... مطرح می شود و برای به دست آوردن تصویر دقیقی از مسئله ظهور لازم است به آنها پاسخ دهیم. 🔆 همانگونه که مشاهده می کنید در این پرسش ها از و سوال نمی شود؛ مثلا سوال نمی کنیم که «آیا جمله شرطیه در مفهوم ظهور دارد یا خیر؟» یا «چگونه جمله شرطیه بر مفهوم دلالت می کند؟». بلکه همه سوال ها برای فهم «چیستی» ظهور است. 🔆 در غالب موارد پس از اینکه «چیستی» موضوع را به درستی شناختیم، پاسخ به «هستی» و «چگونگی» بسیار ساده می شود. 💠 شاید بتوان گفت مهمترین مشکل طلاب در طول دوران تحصیل غفلت از این روش منطقی است؛ لذا بسیاری از طلاب مخصوصا هنگامی که وارد درس خارج می شوند با حجم زیادی از اقوال و «ان قلت» و «قلت» ها مواجه می شوند و در بهترین حالت و پس از تلاش فراوان تنها اقوالی را حفظ می کنند و از جهت علمی مقلّد باقی می مانند. @maarejj
🔆 🔆 🔹 🔰 قال أبو عبد الله (ع): قال رسول الله ص: ما من شي‏ء مما خلق الله عز و جل أكثر من و إنه ليهبط في كل يوم أو في كل ليلة- سبعون ألف ملك، فيأتون البيت الحرام فيطوفون به- ثم يأتون رسول الله ص- ثم يأتون أمير المؤمنين (ع) فيسلمون- ثم يأتون (ع) فيقيمون عنده- فإذا كان عند السحر وضع لهم معراج إلى السماء ثم لا يعودون أبدا 🔻 هر روز هفتاد هزار ملک پس از طواف بیت الله الحرام و زیارت رسول اکرم و امیرالمومنین حرم سید الشهداء می شوند و تا سحر آنجا می‌مانند و هنگام سحر به آسمان می‌روند 🔴 هیچ وقت دوباره نوبتشان نمی‌شود که زائر شوند. 💠 اللهم ارزقنا زیارة فی الدنیا و شفاعة فی الاخرة @maarejj
✅ کانال تخصصی طلاب حوزه های علمیه از تا 💠 آشنایی با منظومه فکری امام، رهبری، علامه طباطبایی و شهید مطهری 💠آثار و دروس استاد علی فرحانی 💠 💠 الگوی تولید علوم انسانی 💠 فقه، اصول، فلسفه، عرفان، رجال 💠 اخلاق و عرفان 💠 تبیین 💢با کانال همراه شوید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
♨️ 👈رسائل بخش اول/ پایه۷ 🔰حجت الاسلام محمدمهدی مقدسی 🌀مکان: مدرس حضرت آيه الله العظمي تبريزي(ره) حجره 210 طبقه دوم 📌جهت هماهنگی شروع کلاس و حضوری یا مجازی بودن آن به گروه زیر بپیوندید. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2708144191C1fd01b3db0 ⚡️کانال شخصی حجت الاسلام مقدسی 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3226796048Cb05e224f31 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ ساختار شناسی علم اصول 🔰حجت الاسلام مقدسی 🔺حجت الاسلام مقدسی در چند سال قبل در دوره های کوتاه مدت دانشگاه مجازی المصطفی یک دوره فشرده ساختار شناسی علم اصول را تدریس کرده اند. ⬇️می توانید از طریق این لینک جلسات رو مشاهده کنید: 👇👇👇👇👇 🆔 b2n.ir/sakhtare_osul @almorsalaat
معارج
💠 فهم #مطلب_ما نخستین گام در یادگیری گزاره های علمی 🔰محمد مهدی مقدسی 💢 یکی از مهمترین مسائلی که هر
🔰 سیر علمی از «مطلب ما» 💠 قبلا در چند پست درباره روش منطقی تحصیل علم و شروع از «مطلب ما» نکاتی را عرض کردیم. 🔅 https://eitaa.com/maarejj/86 🔅 https://eitaa.com/maarejj/138 🔰 در مباحث مختلف این روش را پیاده سازی می کنند و برای یادگیری این سبک منطقی، لازم است به این تطبیقات دقت شود. 🔻 گفتیم که در این روش باید ابتدا مفاهیم تصوری و هر مسئله روشن گردد. از آنجایی که تعریف اصطلاحات و عناوین به تنهایی تصویر واضحی از موضوع به دست نمی دهد باید برای شناخت همه جانبه یک مسئله به مختلف آن توجه نمود. 🔹 مسئله «» یکی از موضوعات اساسی و زیربنایی علم اصول است. استاد فرحانی در صوت ذیل با طرح سؤالاتی به بررسی ابعاد مختلف مسئله «عقلاء» می پردازند و نشان می دهند که این مسئله جوانب مبهمی دارد که اگر تصویر درستی از چیستی آن به دست نیاید بسیاری از مباحث اساسی علم اصول متزلزل می شود. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
چیستی «عقلاء».mp3
5.64M
🔊 🔰 بررسی کیفیت جعل های عقلایی 🔴 مفاهیم انتزاعی که به صورت عامّ مجموعی از افراد متعدد انتزاع می شود چگونه فاعلیت دارد؟ 🔹 آیا جعل هایی که به عقلاء نسبت داده می شود منتسب به آحاد افراد است یا عنوان «عقلاء» فاعلیت دارد؟ @maarejj
هدایت شده از المرسلات
💢آیا خواندن کتاب مغنی ضروری است؟ فایده کتاب مغنی چیست؟ 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 🔸کتاب مغنی خصوصیات مختلفی دارد: 1⃣ در این کتاب «حروف و ادوات» بحث شده است که در کتاب های قبلی وجود ندارد و یادگیری آن برای طلبه خیلی ضروری است 2⃣در سایر ابواب و مخصوصا باب رابع نکات مهم و کاربردی خوبی ذکر شده است. 3⃣نقل اقوال و استدلال های مختصری در مباحث ذکر شده است. 🔸با توجه به این نکات اگر کسی هدفش تسلط بر قواعد و تواناییِ خواندن و فهم متون است می تواند از کتاب هایی که به صورت منظم و دسته بندی و بدون ذکر اقوال «حروف و ادوات» را بررسی کرده اند استفاده کند. کتابهایی مانند موسوعة الصرف و النحو و الاعراب 🔸نکاتی که در ابواب دیگر و مخصوصا باب رابع آمده است هم در فهم متون عربی مؤثر است و خوب است که طلبه خودش با مطالعه و یادداشت برداری این نکات را برای خودش لیست بکند. 🔸ولی نکته قابل توجه این است که : آنچه معروف است که «مغنی کتاب اجتهادی است» نیاز به بررسی دارد. اگرچه در مغنی اقوال و استدلال هایی ذکر شده است ولی این برای اجتهاد در ادبیات کافی نیست و مقدمات زیادی لازم دارد. 🔸آنچه در کتاب مغنی اتفاق افتاده است مانند این می ماند که کسی در مسائل فقهی نظر چند مرجع را بداند و علاوه بر اینکه فتوا را می داند اجمالا مبانی آن را هم بداند. مثلا بداند که در اثبات عید فطر مبنای برخی رؤیت با چشم مسلح است و برخی رؤیت غیر مسلح. صرف دانستن این مطلب به معنای مجتهد شدن نیست. 🔸در کتاب مغنی در یک موضوع چند قول نقل شده است و اشاره ای به مبانی و استدلال ها شده است؛ ولی صرف دانستن اقوال موجب اجتهاد در ادبیات نمی شود؛ بسیاری از مباحث مقدماتی که در کتب اصول نحو و مانند آن (مثل کتاب هایی که تحت عنوان ضرائر نوشته شده) بیان شده است، برای اجتهاد در ادبیات ضروری است. 🔸همچنین به دلیل ضعف کتب نحوی و اصول نحو در بررسی زبان شناسانه مباحث و عدم دقّت صحیح به مباحث زبانی «من جهة عامه»، برای یادگیری مبانی اساسی جهت اجتهاد در ادبیات، حتما باید اصول فقه و مخصوصا مباحث الفاظ آن تحصیل شود. 🔸لذا طلبه ای که این مقدمات را ندارد نه تنها با مغنی مجتهد نمی شود بلکه با خواندن شروح و کتب مختلف در کنار آن و جستجوی اقوال مختلف هم به نتیجه نمی رسد. 🔸به نظر می رسد طلبه پایه سوم که هنوز مقدمات لازم برای اجتهاد در ادبیات را ندارد، استفاده ای که از مغنی می برد در حدّ یادگیری قواعد، جهت فهم متون عربی است. 🔸در مورد اینکه آیا خواندن مغنی ضروری است یا نه؟ نکته ای که باید توجه شود این است که: طبیعتا چون کتاب مغنی فعلا کتاب درسی حوزه است، باید خوانده شود. ولی یکی از مسائل ضروری که طلبه باید با خواندن کتاب های ادبی بیاموزد این است که تسلط کافی بر قواعد ادبی پیدا کند و بتواند به راحتی و به دقت، متون عربی را بخواند و فهم صحیح و دقیقی از معنای آن داشته باشد. برای رسیدن به این هدف می شود به صورت روشمند از کتاب های دیگری هم استفاده کرد و با سرعت بیشتری به این تسلط رسید. 🔸به نظر می رسد یک طلبه می تواند با برنامه ریزی درست و با کار روشمند آنچه در حال حاضر در مدت سه سال در ادبیات عرب می آموزد را با کیفیت بسیار بالاتر در مدت -نهایتا- یک سال و نیم بیاموزد. در تفصیل این مطلب به مجموعه جلسات ادبیات کاربردی (چهار جلسه) مراجعه شود. eitaa.com/almorsalaat/1460 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
معارج
🔰 سیر علمی از «مطلب ما» 💠 قبلا در چند پست درباره روش منطقی تحصیل علم و شروع از «مطلب ما» نکاتی را ع
🔆 سیر علمی از «مطلب ما» 🔆 🔰 به نظرم بهترین راه برای یادگیری این سبک، شنیدن مواردی است که به صورت این روش در مباحث اجرا می شود 🔹 یکی از مباحث مهم علم اصول بحث «» و مسئله «» است. این مسئله بیش از آنچه اصولیون از آن بهره برده اند ظرفیت بهره برداری در مباحث گوناگون را داراست. 🔻یکی از موارد کاربرد این بحث تحقیق مسئله «» و ثمرات آن در بحث «اجتماع امر و نهی» است. 💠 در صوت ذیل استاد فرحانی در جمع بندی بحث اجتماع امر و نهی به صورت نگاهی مسئله صحیح و اعم را بررسی می کنند و «مطلب ما» این مسئله را روشن می سازند. 🔻 در این صوت مشاهده می کنیم که استاد بدون ورود در ادلّه نظرات محققین علم اصول، صرفا از زاویه بررسی مفهوم تصوری و مطلب ما این بحث، چند قول را مورد نقّادی قرار می دهند. 🔴 از جمله نکاتی که در این صوت مورد توجه است مسئله روش کار در است. 🔅 بسیاری از طلاب پس از مدتی حضور در درس خارج با حجم زیادی از اقوال و ردّ و اثبات ها مواجه می شوند و این مسئله موجب سردرگمی آن ها می گردد. 🔅 در این صوت اگرچه استاد در صدد درس خارج نیستند و به صورت تفصیلی وارد بحث نمی شود، ولی سبک و روش ایشان در این بحث راه کار مهمی برای پیشرفت طلاب در سطح خارج است. 🔺 بسیار بسیار مهم و کاربردی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
صحیح و اعم.MP3
5.93M
🔊 🔰 استاد علی فرحانی 🔅تبیین دقیق محل نزاع در بحث صحیح و اعم 🔅 دو رکن اصلی بحث صحیح و اعم و غفلت بسیاری از محققین از این دو 🔅 اهمیت مسئله جامع در بحث صحیح و اعم @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مکاتبات علمین.mp3
1.87M
🔊🔊 🔰 استاد علی فرحانی 💠 ماجرای (آقا سید احمد کربلایی و آقا شیخ محمد حسین اصفهانی اعلی الله مقامهما) 🔅دائما او پادشاه مطلق است در كمال عز خود مستغرق است 🔅 او به سر نايد ز خود آنجا كه اوست كي رسد عقل وجود آنجا كه اوست @maarejj
ِ 💠 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: 🔹 ما مِنْ إِلَّا وَ لِأَوْلِيَاءِ اللَّهِ فِيهَا سُرُورٌ قُلْتُ كَيْفَ ذَاكَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ إِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ الْجُمُعَةِ وَافَى رَسُولُ اللَّهِ الْعَرْشَ وَ وَافَى الْأَئِمَّةُ الْعَرْشَ وَ وَافَيْتُ مَعَهُمْ فَمَا أَرْجِعُ إِلَّا بِعِلْمٍ مُسْتَفَادٍ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَفِدَ مَا عِنْدَنَا. 📌 بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏1، ص: 131 @maarejj
💠 إعادة إلی جسده الشریف 🔰 سید بن طاووس (ره) 🔻 اعلم أن إعادة رأس مقدس مولانا الحسين ص إلى جسده الشريف يشهد به لسان القرآن العظيم المنيف حيث قال الله جل جلاله‌ وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ‌ فهل بقي شك حيث أخبر الله أنه من حيث استشهد حي عند ربه مرزوق مصون فلا ينبغي أن يشك في هذا العارفون 🔻 و أما كيفية إحيائه بعد شهادته و كيفية جمع رأسه الشريف إلى جسده بعد مفارقته فهذا سؤال يكون فيه سوء أدب من العبد على الله جل جلاله أن يعرفه كيفية تدبير مقدوراته و هو جهل من العبد و إقدام ما لم يكلف العلم به و لا السؤال عن صفاته و أما تعيين الإعادة يوم من قتله و الوقت الذي قتل فيه الحسين ص و نقله الله جل جلاله إلى شرف فضله كان الإسلام مقلوبا و الحق مغلوبا و ما تكون الإعادة بأمور دنيوية و الظاهر أنها بقدرة الإله [الإلهية] 🔻 لكن وجدت نحو عشر روايات مختلفات في حديث الرأس الشريف كلها منقولات و لم أذكر إلى الآن أنني وقفت و لا رويت تسمية أحد ممن كان من الشام حتى أعادوه إلى جسده الشريف بالحائر عليه أفضل السلام و لا كيفية لحمله من الشام إلى الحائر على صاحبه أكمل التحية و الإكرام و لا كيفية لدخول حرمه المعظم و لا من حفر ضريحه المقدس المكرم حتى عاد إليه و هل وضعه موضعه من الجسد أو في الضريح مضموما إليه فليقتصر الإنسان على ما يجب عليه من تصديق القرآن من أن الجسد المقدس تكمل عقيب‌ الشهادة و أنه حي يرزق في دار السعادة ففي بيان الكتاب العزيز ما يغني عن زيادة دليل و برهان. 📌 الاقبال بالاعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة /ج2 /ص 588 @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا