eitaa logo
معارج
334 دنبال‌کننده
37 عکس
7 ویدیو
0 فایل
🔅 معارف اسلامی 🔅 علوم حوزوی 🔅 روش تحصیل 🔅 علوم انسانی اسلامی 🔅 ادبیات کاربردی 🔰 @m_mahdi1384 محمد مهدی مقدسی طلبه حوزه علمیه قم http://eitaa.com/joinchat/3226796048Cb05e224f31
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از المرسلات
♨️ ادبیات کاربردی 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 💢 یکی از مشکلات شایع بین طلاب این است که با وجود آموختن قواعد ادبی این قواعد را فراموش می کنند و نمی توانند از آن در متن خوانی استفاده کنند. در این جلسات خلاصه ای از روش های کاربردی کردن قواعد در چهار سرفصل بیان شد: 1⃣ بیان مراحل استخراج قواعد از منابع و تبیین مرحله ای که طلاب در دوران تحصیل ادبیات در آن مرحله هستند و باید روشی متناسب با همان مرحله را به کار گیرند. 2⃣ توضیح دو روش آموزش زبان «گرامر محور» و «مکالمه محور»: با توجه به اینکه در حوزه زبان عربی به روش اول آموخته می شود باید این روش در دو مرحله «یادگیری قواعد» و «عملیاتی کردن قواعد» اجرا گردد. 👈در جلسه دوم این دوره به صورت تئوری روش صحیح و کاربردی یادگیری و عملیاتی کردن قواعد بیان گردید. 3⃣ یکی از امور ضروری در فهم کلام عرب ارتباط و مراجعه به کتب لغت است. در جلسه سوم کتاب «المعجم الوسیط» به عنوان کتابی روان و کاربردی برای فهم اولیه متون عربی معرفی شد و در قالب چند مثال روش استفاده از آن بیان گردید. 4⃣ «متن خوانی» مهارتی است که پس از یادگیری قواعد با تمرین و تکرار حاصل می شود. 👈در آخرین جلسه در ضمن چند مثال نکاتی ضروری درباره روش صحیح متن خوانی بیان گردید. ✅با توجه به ضیق وقت، در این دوره فهرستی از مطالب لازم جهت نهادینه کردن قواعد در ذهن و روش صحیح تجزیه و ترکیب و متن خوانی بیان شد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ⬇️ لینک دانلود صوت👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/adabiate-karbordi-moghaddasi/ @fater290
هدایت شده از المرسلات
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معارج
♨️ #مجموعه_جلسات ادبیات کاربردی 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 💢 یکی از مشکلات شایع بین طلاب این ا
📝 🔰 آسیب شناسی آموزش در حوزه های علمیه 🔹 به مناسبت اینکه برادر فاضل و بزرگوارم جناب حجة الاسلام ابراهیمی صوت های بحث را یک بار دیگر در کانال ارزشمند منتشر کردند، به نظرم رسید نکاتی را دربارۀ ادبیات عرب و آسیب شناسی آموزش این علم در حوزه تقدیم کنم. 🔻 آموزش ادبیات عرب به عنوان یکی از علوم حوزوی و ضروری تفقه و اجتهاد در دین، مسئله ای است که همیشه مورد توجه و اهتمام بزرگان حوزه بوده است. 🔻 اهمیت این مسئله به اندازه ای است که سه سال از بهترین سال های زندگی طلبه صرف یادگیری این علم می شود و تلاش های زیادی برای هر چه بهتر شدن آموزش ادبیات صورت گرفته است. تلاش هایی از قبیل تغییر آموزش ادبیات، اساتید ادبیات، برگزاری کلاس های ادبیات در برخی مدارس و مجموعه ها و ... 🔻 با وجود همۀ تلاش ها آنچه در متن حوزه مشاهده می شود این است که عده قابل توجهی از طلاب، پس از گذراندن سال های آموزش ادبیات، با ورود به سطوح بالاتر، در و ترجمه متون عربی با مشکلات زیادی رو به رو هستند و با وجود اینکه در سال های تحصیل ادبیات به دنبال در این علم بودند، به پایین ترین اهداف این علم هم دست نیافته اند. 🔻 مشکلات حادّ طلاب در صرف و نحو (فضلاً از ) سبب می شود که با ورود به دروس اساسی مانند فقه و اصول و فلسفه و ... ، دچار سرخوردگی و افسردگی شوند و چون لازمۀ کار عمیق علمی، فعالیت های است و از آنجایی که تقریباً همه کتب مرجع به زبان عربی است، در عمل رشد علمی طلبه در زمینه های مختلف مختلّ می شود. 🔻 آنچه به این مشکلات دامن می زند ابهامات فراوان و گوناگونی است که در زمینه در اجتهاد و مقداری که لازم است یک طلبه در ادبیات تخصص پیدا کند مطرح می گردد. 🔹 عرب هدف مبهمی است که بسیاری از طلابِ مستعد، بدون شناخت صحیح، تلاش های زیادی برای دستیابی به آن انجام می دهند و غالباً نتیجه چندانی عاید نمی شود. ♨️ بنده در زمان تحصیل ادبیات عرب در مدرسه علمیه حقانی از محضر شناخته شده ای بهره مند شدم. همچنین چند سالی است در مدارس گوناگون در قم و شهرستان با طلاب در این موضوع مرتبطم و تا حدودی در جریان دغدغه های آن ها در زمینۀ ادبیات قرار دارم. 🔆 ان شاء الله در سلسله یادداشت هایی با موضوع در حوزه نکاتی را خدمت دوستان عرضه می دارم. همچنین در حدّ وُسع عملی برای حل این معضل را ارائه خواهم داد. 🔰 محمد مهدی مقدسی @maarejj
📸اعمال شب و روز دحوالارض
💠 امام جواد علیه السلام الگوی مبارزه با 💠 جواد الائمه علیه السلام بنیانگذار به صورت علنی 🔰 امام خامنه ای 🔻 امام جواد مانند دیگر ائمه معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده شایسته خدا، به با کفر و طغیان گذشت. 🔻 این امام بزرگوار هم گوشه مهمی از جهاد همه جانبه اسلام را در عمل خود پیاده کرد و را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که هنگامی که در مقابل قدرت های و ریاکار قرار می گیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرتها برانگیزیم. 🔻 این بزرگوار نمودار و نشانه است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگی اش با قدرت مزور و ریا کار خلیفه عباسی - مامون - مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه شیوه های مبارزه ممکن، مبارزه کرد. 🔻اولین کسی بود که به طور علنی را بنیان گذاری کرد. در محضر مأمون عباسی، با علما و داعیه داران و مدعیان و موجهان، درباره دقیق ترین مسائل حرف زد و استدلال کرد و برتری خود را و حقانیت سخن خود را ثابت کرد. 🔻 بحث آزاد، ماست، بحث آزاد در زمان ائمه هدی رایج بوده است و در زمان امام جواد به وسیله آن امام بزرگوار با آن شکل انجام گرفته است. 📌 انسان 250 ساله @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 💠 🔻 ✅ برای یادگیری یک زبان، باید به دو جنبه اساسی توجه نمود: 1️⃣ قواعد آن زبان 2️⃣ استعمال های آن زبان 🔆 بر اساس این دو جنبه اساسی، شیوه های آموزش زبان به دو شیوۀ و تقسیم می شود. 🔻 در شیوۀ دستور زبان محور ابتدا قواعد دستوری آن زبان آموزش داده می شود. در مرحله بعد زبان آموز با لغات آن زبان آشنا می شود و در نهایت توانایی فهم آن زبان را پیدا می کند. 🔻 در شیوۀ مکالمه محور در ابتدا قواعد دستوری به مقدار و اولیه در حدّ آموزش الفبای آن زبان و قوانین ابتدایی به زبان آموز آموزش داده می شود و در ادامه با استفاده از صوت و تصویر و ... جملات و پرکاربرد آموزش داده می شود. در ضمن آموزشِ مکالمه، معانی نیز بیان می گردد و دایره لغات ذهن زبان آموز توسعه می یابد. همچنین کم کم قواعد اصلی و اساسی (نه مباحث فرعی و اختلافی) تعلیم داده می شود. 🔆 در آموزش زبان بستگی به که از این آموزش قصد می شود یکی از این دو روش انتخاب می گردد؛ ولی وجه مشترک این دو روش این است که در هر دو روش برای بالابردن کیفیت آموزش، مباحث تئوری و کاربردی به صورت باید آموزش داده شود. ♨️ نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که با تفکیک بین جنبه تئوری و کاربردی در اولین قدم باید مشخص گردد که زبان آموزش در هر یک از این دو جنبه باید تا چه سطحی آموزش ببیند و مهارت پیدا کند. 🔆 متاسفانه در فرآیند آموزش زبان عربی در حوزه این دو جنبه برای طلاب به خوبی تبیین نمی شود و غالبا طلبه ای که در سه سال اول طلبگی زبان عربی را می آموزد نمی داند که این دو جنبه را باید از یکدیگر تفکیک کند و در هر یک از این دو جنبه، نقطه مطلوب چیست و با چه روشی باید به نقطه مطلوب دست یافت. 🔆 برای تشخیص آموزش ادبیات عرب و یافتن راه کاری جهت افزایش کیفیت و بازده آن، لازم است سؤالات ذیل به ترتیب پاسخ داده شوند: 🔺 به طور واضح و شفاف مشخص گردد که از آموزش ادبیات عرب در حوزه چیست؟ 🔺 با توجه به این هدف کدام یک از شیوه های آموزش زبان باید به کار گرفته شود؟ 🔺 بر اساس اهداف آموزشی، در مباحث تئوری و دستور زبان، طلبه باید به چه میزان و در چه سطحی تسلط داشته باشد؟ 🔺 بنابر هدفِ تحصیلِ ادبیات در حوزه، روش صحیح کابردی سازی مباحث چیست؟ ⚠️ : پاسخ سوالات فوق باید در دو مرحله بیان گردد: 1️⃣ روش صحیح در فضای آموزشی موجود و با استفاده از کتبی که در حال حاضر در حوزه تدریس می شود. 2️⃣ برنامه و روش پیشنهادی در فضای ایده آل. 📌 ان شاء الله در یادداشت های بعدی به مرور این سؤالات را بررسی خواهیم کرد. @maarejj
💠 ضرورت آشنا کردن مردم با / زبان ادعیه بالاتر از زبان احکام و فلسفه و عرفان 🔰 امام خمینی (ره) 🔆 ما باید مردم را با آشنا کنیم، علمای اعلام باید مردم را با توحید آشنا کنند، با معارف الهی آشنا کنند. 🔻«الغیرک مِنَ الظُهُور ما لَیسَ لَک»🔻؛ دعای عرفه حضرت سیدالشهدا - سلام الله علیه - 🔻«متی غِبْت حتی تحتاج الی»🔻 چه. قرآن هم همین است، هر کدام یک زبانی دارد. قرآن نازل شده تا اینجا رسیده است و ادعیه ائمه ما - علیهم السلام - به حسب تعبیر بعض مشایخ، «» است و هرچه مسائل بخواهید، در ادعیه هست. 🔆 زبان ادعیه با زبان عادی‌ای که احکام می‌خواهند بگویند دوتاست. زبان ادعیه با زبان فلسفه هم دوتاست، با زبان عرفان علمی هم دوتاست، یک زبان دیگری است مافوق اینها، منتها می‌خواهد، باید کسانی که آن زبان را می‌فهمند توجه کنند. @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 داستان ابراهیم (ع) دوره ای کامل از / عبادات شرعی تمثالی از کمّلین انبیاء در مسیر قرب الی الله 🔰 علامه طباطبایی 🔻 إذا رجعنا إلى قصة إبراهيم (ع) و سيره بولده و حرمته إلى أرض مكة، و إسكانهما هناك، و ما جرى عليهما من الأمر، حتى آل الأمر، إلى ذبح إسماعيل و فدائه من جانب الله و بنائهما البيت، وجدنا القصة دورة كاملة من الذي يسير به العبد من موطن نفسه إلى قرب ربه، و من أرض البعد إلى حظيرة القرب بالإعراض عن زخارف الدنيا، و ملاذها، و أمانيها من جاه، و مال، و نساء و أولاد، و الانقلاع و التخلص عن وسائس الشياطين، و تكديرهم صفو الإخلاص و الإقبال و التوجه إلى مقام الرب و دار الكبرياء. 🔻 فها هي وقائع متفرقة مترتبة تسلسلت و تألفت قصة تاريخية تحكي عن سير عبودي من العبد إلى الله سبحانه و تشمل من أدب السير و الطلب و الحضور و رسوم الحب و الوله و الإخلاص على ما كلما زدت في تدبره إمعانا زادك استنارة و لمعانا. 🔆 ثم: إن الله سبحانه أمر خليله إبراهيم، أن يشرع للناس عمل الحج، كما قال «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ إلى آخر الآيات»: الحج- 27، و ما شرعه (ع) و إن لم يكن معلوما لنا بجميع خصوصياته، لكنه كان شعارا دينيا عند العرب في الجاهلية إلى أن بعث الله النبي ص و شرع فيه ما شرع و لم يخالف فيه ما شرعه إبراهيم إلا بالتكميل كما يدل عليه قوله تعالى: «قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً»: الأنعام- 161، و قوله تعالى: «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً، وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ، وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى‏، وَ عِيسى‏»: الشورى- 13. 🔻 و كيف كان فما شرعه النبي ص من نسك الحج المشتمل على الإحرام و الوقوف‏ بعرفات و مبيت المشعر و التضحية و رمي الجمرات و السعي بين الصفا و المروة و الطواف و الصلاة بالمقام تحكي قصة إبراهيم، و تمثل مواقفه و مواقف أهله و مشاهدهم و يا لها من مواقف طاهرة إلهية القائد إليها جذبة الربوبية و السائق نحوها ذلة العبودية. 🔆 و العبادات المشروعة- على مشرعيها أفضل السلام- صور لمواقف الكملين من الأنبياء من ربهم، و تماثيل تحكي عن مواردهم و مصادرهم في مسيرهم إلى مقام القرب و الزلفى، كما قال تعالى: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»: الأحزاب- 21 و هذا أصل. 🔻 و في الأخبار المبينة لحكم العبادات و أسرار جعلها و تشريعها شواهد كثيرة على هذا المعنى، يعثر عليها المتتبع البصير. @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ امروز با چند نفر از دوستانی که سال آینده برای اولین بار وارد علم اصول می شوند صحبتی داشتیم و دربارۀ با هم مباحثه می کردیم. 🔅 اتفاقی که در این جلسه و جلسات مشابه رخ می دهد این است که بعد از اینکه توضیحاتی درباره معنای صحیح اجتهاد و روش سازمان یابی و تفکر نظام مند و همچنین سبک شروع از «مطلب ما» توضیح می دهیم غالبا دوستان با ابهامات زیادی رو به رو می شوند و همیشه این سوال برایشان مطرح است که در کلاس های درسی چطور با استفاده از این سبک دروس را بیاموزیم. 🔻 پاسخ این است که توانمند شدن در یادگیری منطقی مطالب و کشف سازمان فکری یک نویسنده نیازمند آموزش است و حتما باید این سبک را از استادی که خود برخوردار از این مهارت است و مسیر رشد علمی را می شناسد آموخت. 🔻 توصیه بنده به دوستانی که در این زمینه مشورت می گیرند این است که علاوه بر گوش دادن صوت های استاد فرحانی حتما باید در ضمن یک درس، روش پیاده سازی این سبک را نیز از استاد بیاموزند. 🔻 یادگیری و اجرای دقیق این سبک تحصیل حلّال دغدغه های مختلفی است که طلاب در مورد کوتاه شدن مسیر اجتهاد، تخصص گرایی، جامعیّت علمی، حرکت در مسیر تولید علم و ... دارند. 🔊 در صوت ذیل توضیحاتی درباره سبک مطالب بیان می کنند و توضیح می دهند که این سبک نگارش توسط محقق اصفهانی آغاز شد و حضرت امام، علامه طباطبایی و مرحوم مظفر آن را تکمیل کردند. 🔊🔊 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
negaresh-borhani.mp3
1.36M
🔊🔊 💠 سبک نگارش برهانی مطالب 🔅 محقق اصفهانی آغازگر سبک نگارش برهانی در بین علمای علم اصول 🔅 تکمیل این سبک توسط حضرت امام، علامه طباطبایی و آقای مظفر 🔅 تحریر محلّ نزاع، تعیین حد وسط ها و میزان تاثیر گذاری هر حد وسط در نتایج 🔅 سنجش اقوال با مطلب ما و حد وسط های استدلال 🔅 دقیق و کوتاه شدن مسیر علم در این روش @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 دهۀ ولایت مبارکباد 🌺 ♨️ «» در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام دارای معنای گسترده ای است و کاربردهای مختلفی دارد. 🔅 ریشه لغوی این لفظ از «ولی» یعنی «دو چیز در کنار یکدیگر قرار گرفته اند به گونه ای که بین آن ها هیچ واسطه ای نیست». این معنا سبب می شود که «ولایت» در معانی مختلفی مانند ، ، ، و ... به کار رود. 🔅 این معنای گسترده دارای مراتب مختلفی است؛ مانند ولایت انسانی بر انسان دیگر، ولایت معصومین، ولایت خداوند . 🔻 بر اساس آیات قرآن و احادیث «ولایت» کاربرد دیگری نیز دارد. «ولایت» مقامی است که دست یابی به آن مقام هدف خلقت و انسان است. 🔻 مرحوم علامه طباطبایی در ابتدای رسالۀ «الولایة» می فرمایند: «رسالة في الولاية، و أنّها هي الكمال الأخير الحقيقي للإنسان، و أنّها من تشريع الشريعة الحقّة الإلهيّة على ما يستفاد من ، و يدلّ عليه البيانات الدينيّة» 🔻 در تفسیر شریف المیزان مرحوم علامه به مناسبت آیات مختلف ابعاد مختلف حقیقت ولایت را تبیین می کنند. 🔰 ان شاء الله در ایام مبارک دهه ولایت، برخی از آیات و روایات و بیانات بزرگان درمورد این حقیقت را با هم مرور خواهیم کرد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
💠 دهۀ ولایت با عید قربان آغاز می شود. روزی که در آن حضرت ابراهیم خلیل الرحمن از هرچه غیر خدا گذشت. ابراهیم علیه السلام «» گردید و «عبودیت کلید ولایت است». 🔰 قوله: إن الله اتخذ إبراهيم عبدا قبل أن يتخذه نبيا، يستفاد ذلك من قوله تعالى: «وَ لَقَدْ آتَيْنا إِبْراهِيمَ رُشْدَهُ مِنْ قَبْلُ وَ كُنَّا بِهِ عالِمِينَ- إلى قوله- مِنَ الشَّاهِدِينَ»: الأنبياء- 56، و هو اتخاذ بالعبودية في أول أمر إبراهيم. 🔹 و اعلم أن اتخاذه تعالى أحدا من الناس عبدا غير كونه في نفسه عبدا، فإن من لوازم و الخلقة، لا ينفك عن مخلوق ذي فهم و شعور، و لا يقبل الجعل و الاتخاذ و هو كون الإنسان مثلا مملوك الوجود لربه، مخلوقا مصنوعا له، سواء جرى في حياته على ما يستدعيه مملوكيته الذاتية، و استسلم لربوبية ربه العزيز، أو لم يجر على ذلك، قال تعالى: «إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمنِ عَبْداً»: مريم- 94، و إن كان إذا لم يجر على رسوم العبودية و سنن الرقية استكبارا في الأرض و عتوا كان من الحري أن لا يسمى عبدا بالنظر إلى الغايات، 🔹 فإن هو الذي وجهه لربه، و أعطاه تدبير نفسه، فينبغي أن لا يسمى بالعبد إلا من كان عبدا في نفسه و عبدا في عمله، فهو العبد حقيقة، قال تعالى: «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً»: الفرقان- 63. 🔹 و على هذا فاتخاذه تعالى إنسانا عبدا- و هو قبول كونه عبدا و الإقبال عليه بالربوبية- هو الولاية، و هو تولي أمره كما يتولى الرب أمر عبده، و العبودية مفتاح للولاية، كما يدل عليه قوله تعالى: «إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتابَ، وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ»: الأعراف- 196، أي اللائقين للولاية، فإنه تعالى سمى النبي في آيات من كتابه بالعبد، قال تعالى: «الَّذِي أَنْزَلَ عَلى‏ عَبْدِهِ الْكِتابَ»: الكهف- 1، و قال تعالى: «يُنَزِّلُ عَلى‏ عَبْدِهِ آياتٍ بَيِّناتٍ»: الحديد- 9 و قال تعالى: «قامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ»: الجن- 19، فقد ظهر أن الاتخاذ للعبودية هو الولاية. 📌الميزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 277 @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 دوستان متعددی برای شروع سیر محتوایی علمی سؤال می پرسند و بنده به آن ها پیشنهاد می کنم که سیر علمی استاد فرحانی را دنبال کنند و با رعایت ، دروس ایشان را گوش بدهند. ♨️ بسیاری از دوستانی که این پیشنهاد را می پذیرند و صوت های استاد را گوش می دهند بعد از مدّتی با سوالات متعددی مواجه می شوند که پاسخ آن ها را نمی یابند و افزایش تعداد این سوال ها سبب می شود که گمان کنند از درس استاد چیزی متوجه نمی شوند. 🔆 پاسخ بنده به آن ها این است که نگران نباشند؛ زیرا لازمه سبک تدریس منطقی استاد این است که ذهن انسان را فعال می کند و این حالت طبیعی است. 🔻عده ای از طلابی که در کلاس درس استاد حضور داشتند با همین مشکل مواجه بودند و از ایشان تقاضا کرده بودند که برای رفع این مشکل جلسات کارگاه و مشاوره علمی برگزار شود. 🔰 در پاسخ به این تقاضا نکات ارزشمندی را بیان می کنند که توصیه می کنم عزیزان حتما آن را با دقت گوش بدهند. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
شیوه صحیح حرکت علمی.mp3
3.76M
🎙 🔻قبل از تصدیق باید مسئله با لوازمش به خوبی تصور شود 🔻 اشکال علامه طباطبایی به روش ملاصدرا و تمجید از روش بوعلی 🔻 لزوم بررسی عمیق اصول موضوعه هر علم در جایگاه اصلی خود 🔻 شیوۀ صحیح رجوع نظریات به بدیهی و حرکت علمی به صورت سیر ریاضی 🔻 شیوۀ اجرای صحیح کلاس های کارگاه و مشاورۀ علمی 🔻ضرورت یادگیری حداقل یک مدرسه اصولی و یادگیری روش اعمال آن در فقه برای ورود به فقه استدلالی در مکاسب 🔻اگر کسی مرحله تصور را بین دو باب از یک علم قاطی کند کار خراب می شود چه رسد به اینکه از دو علم باشد. @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 رسالت تشیع در دنیای امروز 🔅 علامه طباطبایی ♨️ کتاب «رسالت تشیع در دنیای امروز» حاصل دومین جلسه گفتگوی مرحوم علامه طباطبایی با پروفسور هانری کربن در سال 1340 است که به کوشش مرحوم سید هادی خسروشاهی به چاپ رسیده است. 🔻 متن اولین جلسه این گفتگو که در سال 1338 برگزار شد در کتاب «» به چاپ رسیده است. 🔻 مرحوم علامه طباطبایی در این گفتگوها با بیانی ساده و دقیق دوره ای از اصلی ترین معارف و اعتقادات شیعه را به صورت خلاصه بیان کرده اند. 🔻 بسیاری از معارفی که در و رساله های مختلف به صورت تفصیلی تبیین شده، در این کتاب به زیبایی و به صورت خلاصه ذکر گردیده است؛ لذا عبارات کتاب در عین اینکه سهل و قابل فهم هستند، بسیار عمیق و حاوی نکات بسیار دقیقی است. 🔻 محور اصلی مباحث این کتاب، تبیین معارف باطنی و سیر صحیح حرکت معنوی در تشیع است. 🔴 حتما این کتاب را با دقت مطالعه بفرمایید. 💠 به مناسب ایام عید غدیر و عید بخشی از این کتاب تقدیم می شود: 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
کمال توحید بدون ظهور معنای «» مقدور نیست/ امام دوازدهم با ظهور خود حقیقت توحید را بین مردم رواج می دهد ⭕️ بررسى دقيق در كتاب و سنت و هم چنين كنجكاوى در نظام آفرينش از نظر فلسفى، به ‏اين نتيجه مى‏رساند كه مقتضاى آفرينش انسان و جهان، اين است كه انسان كه يك نوعِ اجتماعى است و با تعقل و تفكر از ساير حيوانات امتياز دارد، بايد آيين اسلام را بپذيرد؛ 🔻 يعنى انسان بايد يك سلسله مواد اعتقادى و عملى را برنامه زندگى خود قرار دهد كه آفرينش جهان و ساختمان ويژه انسانى آنها را از انسان واقع بين مى‏خواهد و البته براى اين مى‏خواهد كه سعادت زندگى اين جهانى و آن جهانى و حيات صورى و معنوى انسان، بى‏آنها تأمين نمى‏شود. 🔻 هم چنين گفتيم كه پيش ‏بينى نظرى، از راه بحث فلسفى و هم چنين بيانات كتاب و سنت، مى‏رسانند كه اين دين فطرى در آينده بشريت ظهور تام خواهد نمود و روزى خواهد رسيد كه دين توحيد، در ميان مردم داير و متبع شود و آنچه از كمالات انسانيت در نهاد بشر مدفون است، بيرون زند. 🔻 البته بهترين و با ارزش‏ترين كمال توحيدى و دينى اين است كه انسان از مرحله اعتقاد فكرى و ايمان بالغيب، گذشته به مرحله «عيان» رسد و بنابراين، ظهور تام دين توحيد، بدون ظهور معناى «» مقدور نخواهد بود. 🔻 كتاب و سنت اين حقيقت را با زبانى گويا به پيروان اسلام نويد مى‏دهد و در وصف پيدايش چنين روزى مى‏گويد: مؤمنين كه در زمان نبى‏اكرم تحت سرپرستى و آن حضرت، در يك جامعه صالحى كه روزبه ‏روز در صلاح خود رشد و نمود بيشترى مى‏نمود زندگى دارند، به واسطه انحطاط باطنى و سستى در تقواى دينى كه دامن‏گيرشان خواهد شد، محيط پاك دينى را از دست داده در آستانه فتنه‏ ها و دگرگونى‏هاى معنوى عميق‏ ترى قرار خواهند گرفت و روزبه روز جهان دين پرآشوب‏تر خواهد شد. ظواهر شريعت متروك، يا در حكم متروك و باطن شريعت متروك‏ تر و فراموش ‏تر مى‏شود! اين يك شب تاريكى است كه به دنبال آن، بامداد روشن و مشعشعى به جهان بشريت حيات خواهد بخشيد. اين روز، روزى است كه از آن خداست، نه مانند روزهاى ديگر كه آن شيطان بودند. روزى است كه امام دوازدهم «مهدى موعود» با ظهور خود، ديده اهل زمين را روشن نموده دين را در جامعه بشرى رواج كامل داده حقيقت و معنويت دين را براى همه مردم آفتابى و روشن مى‏سازد. 📌 رسالت تشيع در دنياى امروز، ص: 111 @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سلام علیکم. خواندن کتاب آیات الاحکام و دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی در اجتهاد موثر است؟ آیا بهتره لمعه را بخوانیم یا فقه استدلالی؟ با تشکر ✅ : محمدمهدی مقدسی 🔺 پیش از پاسخ به پرسش شما تذکر یک نکته ضروری است: یکی از مسائلی که امروزه در حوزه و بین طلاب مورد بحث واقع می شود و مقدار زیادی از وقت و توان طلاب را به خود مشغول می کند و انگیزه آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد بحث بر سر متون درسی است. 🔺 ولی متاسفانه غالبا از این نکته غفلت می شود که «اگر چه متن درسی در رشد تحصیلی بسیار مهم و مؤثر است ولی بیش از آن، صحیح درس خواندن اثر دارد.» 🔺 اگر کسی روش صحیح درس خواندن را بداند از بسیاری از کتب که به ظاهر آموزشی نیستند، محتوای علمی کسب می کند و اگر روش درس خواندن را نداند از آموزشی ترین کتاب هم بهره ای نمی برد. 🔺 اگر بیش از اینکه بر سر کتب درسی بحث کنیم، به دنبال روش صحیح درس خواندن و روش منطقی کسب علوم باشیم، بسیاری از مشکلات امروز حتی در کتب درسی بر طرف می شد. 🔺 اگرچه مقام معظم رهبری در توصیه های خود به مسئولین حوزه بر مسئله تغییر کتب درسی تاکید می کنند؛ ولی هنگامی که در جمع طلاب صحبت می کنند می فرمایند: 🔹 «درس خواندن را دستِ کم نگیرید. این حرفهایی که شما زدید، این عبارات خوب، این مطالب خوب، معنایش این نیست که شما خوب درس خوانده‌اید؛ معنایش این است که شما خوش‌فکرید، خوش‌بیانید؛ امّا آیا درس هم خوب خوانده‌اید؟ از این حرفها نمیشود فهمید که شما خوب درس خوانده‌اید. باید خوب درس بخوانید. اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیّات برجسته‌ای که روحیّه‌ی شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید ملّا باشید. درس را جدّی بگیرید؛ نگویید حالا دنیا دارد براساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره میشود، ما نشسته‌ایم داریم مثلاً فرض کنید حاشیه‌ی ملّاعبدالله میخوانیم یا فرض کنید منطق مظفّر میخوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را به‌عنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید به‌عنوان یک روحانی اثرگذار باشید. باید درس خواند.» 96/6/6 🔺 با دقت در فرمایشات ایشان مشاهده می کنیم که مسئله اساسی در توصیه ایشان به طلاب خوب درس خواندن است چه «حاشیه ملاعبدالله» و چه «منطق مظفر». هر چه هست باید خوب خوانده شود. 🔺 اگرچه رفع مشکلات و کاستی ها وظیفه مسئولین حوزه است؛ ولی طلاب نباید به بهانه اینکه کتاب ها مفید نیست «خوب درس خواندن» را رها کنند. حتی اگر می خواهند فرمایشات حضرت آقا را عملی کنند باید همین کتب را به خوبی بخوانند تا با احاطه کامل بتوانند آن ها را تغییر دهند و کتابی بهتر از آن را جایگزین کنند. 🔺 با این توضیح حتی اگر «لمعه» بهترین کتاب هم باشد اگر با روش صحیح خوانده نشود، اثری در اجتهاد ندارد. مثلا طلبه ای که در اصول خوانده است که بحث «حقیقت شرعیه» ثمره ای ندارد باید هنگامی که عبارت شهید در تعریف طهارت را می خواند که «(وشرعا) - بناء على ثبوت الحقائق الشرعية (استعمال طهور مشروط بالنية)» این سوال را برای خود حل کند که: اگر بحث حقیقت شرعیه ثمره ندارد پس معنای این عبارت شهید چیست؟ و مثال های گوناگون دیگری که در لمعه وجود دارد. 🔺 نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که کتبی که در مقدمات وجود دارد باید تامین کننده نیازهای طلبه برای رسیدن به ملکه اجتهاد باشد. اگر کسی با توجه به مبانی بسیاری از فقها مخصوصا حضرت امام خمینی و آیت الله بروجردی (به تبع مرحوم شیخ انصاری) بداند که انس با عبارات فقهای گذشته در مباحث فقهی چه از جهت تصحیح سند ادله و چه از جهت فهم دلالت آن، بسیار مهم و ضروری است و برای کار عمیق فقهی نه تنها باید عبارات قدما را بررسی کرد بلکه تسلط بر عبارات «سرائر» و «شرایع» و «قواعد» و «جامع المقاصد» و... نیز ضروری است؛ با توجه به اهمیت این مطلب، «لمعه» و «شرح لمعه» یکی از بهترین کتب برای یادگیری سبک و روش کتب فقهاست. نکته مهم این است که این توانایی در مسیر اجتهاد ضروری است؛ حال چه با لمعه حاصل شود چه کتاب دیگری. البته خواندن کتاب لمعه اهداف دیگری هم دارد. 🔺 نباید بین «آموزشی نبودن» یک کتاب با «مفید نبودن آن» خلط کرد. ممکن است کتابی آموزشی نباشد؛ ولی برای رسیدن به اجتهاد خواندن آن ضروری باشد. @maarejj