شبهه ی ششم:
📝آیا محسنیه بدعت است⁉️
✍پاسخ:
خیر؛ ابتدا به معنای بدعت میپردازیم.
بدعت یعنی دخل و تصرف و اضافه و کم کردن قوانین اللهی.
آیت الله سبحانی برای بدعت سه شرط عنوان میکنند:
1- تصرف در شریعت، نسبت دادن یک مطلب به شریعت.
2- در حالی که در شریعت دلیلی بر آن نباشد، نه دلیل عام و نه دلیل خاص. مثل مسئلهی تجهیزات نظامی نباشد، که این را میشود به شریعت نسبت داد، چون دلیل بالعموم دارد.
3- در میان مردم اشاعه بدهیم و تبلیغ کنیم و در رسانهها پخش کنیم و کتابها بنویسیم و سخنرانی کنیم، با این سه شرط هر عملی که چنین باشد، ما آن را بدعت میگوییم.¹
🖇نتیجه: نسبت دادن محسنیه به دین با دلایل خاص نیست اما با دلایل عام هست.(دستور اهلبیت برای برگزاری جلساتشان و تعظیم شعائر و...)
و عمومیت آن هم به شکلی که تمام رسانه ها و کشور درگیر این مسئله بشوند نه لازم است و نه واجب و نه اصراری بر این مطلب داریم.
فلذا محسنیه این ۳ شرط را دارا نیست و بدعت نمیباشد.
🌐منبع:
۱)درسهایی در مورد وهابیت آیت الله سبحانی جلسه ۶
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه ی هفتم:
📝حضرت زهرا سلام الله علیها چهل روز به درب خانه ی مهاجر و انصار رفت، پس در آن زمان سالم بودند و هجوم و سقط حداقل تا چهل روز رخ نداده بود‼️
✍پاسخ:
ابتدا متن عربی روایت را با دقت بررسی میکنیم:
در متن روایت میگوید : ثُمَّ خَرَجَتْ وَ حَمَلَهَا عَلِيٌّ عَلَى أَتَانٍ عَلَيْهِ كِسَاءٌ لَهُ خَمْلٌ فَدَارَ بِهَا أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فِي بُيُوتِ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع مَعَهَا....
سپس خارج شد و علی او را بر الاغ ماده ای حمل میکرد که روی آن پوشش پرز داری بود. و با آن چهل صبح درب خانه مهاجر و انصار میرفت و حسن و حسین با او بودند....
یک گروه چهار نفره که فقط یک نفر از آنها سوار بر مرکبی رام و با پوششی نرم باشد چه چیزی را میرساند؟
آنچه فهمیده میشود این است که حضرت توان راه رفتن نداشتند و با مرکبی نرم توسط امیرالمومنین علیه السلام جابجا میشدند برای اتمام حجت نزد مهاجر و انصار.
پس نه تنها این روایت دلالت بر عدم هجوم و زخمی شدن ندارد، بلکه ضعف و بیماری حضرت زهرا سلام الله علیها را میرساند.
و حضرت لااقل پس از لگدی که شیخ مفید در همین کتاب نقل میکند پس از دریافت قباله ی فدک(پس از چهل روز یاری طلبیدن)، جنین خود را سقط کردند.²(ضربه ی دوم و تیر خلاص)
اما در ادامه ی روایت متنی هست که قابل تامل میباشد. میگوید بعد از این واقعه، حضرت ۷۵ روز بیمار بودند.
۴۰صبح و ۷۵روز بیماری مجموعا میشود۱۱۵روز.
۱۰ روز هم از فوت پیامبر تا غصب فدک، میشود ۱۲۵ روز
و قول وفات حضرت زهرا پس از ۱۲۵ روز قولی شاذ و غیر قابل اعتماد است.
فلذا اعتماد به تمام این روایت کمی سخت میشود و باید با سایر روایات و قرائن نتیجه گیری کرد.
📚منابع:
📕۱) الإختصاص ج۱ ص۱۸۴
📕۲) الاختصاص ج۱ ص۱۸۵
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه ی هشتم:
📝حضرت زهرا سلام الله علیها تا مدت زیادی به قبرستان میرفتند و گریه میکردند. یک فرد بیمار چگونه توانایی دارد به قبرستان برود و گریه کند⁉️
✍پاسخ:
وقتی به متن عربی و کامل این روایت نگاه میکنیم چنین سوالی پیش نمی آید.
در متن عربی آمده است:فجلست سبعة أيام لايهدأ لها أنين...فلما كان في اليوم الثامن أبدت ما كتمت من الحزن¹
هفت روز گریه ی حضرت تمام نشد...و روز هشتم آشکار کرد حزنی را که پنهان کرده بود.
ثم رجعت إلى منزلها وأخذت بالبكاء والعويل ليلها ونهارها²
سپس به خانه بازگشت و شب و روز گریه میکرد.
پس از این بزرگان مدینه جمع شدند و درخواست کردند حضرت زهرا یا روز گریه کند یا شب. هنگامی که امیرالمومنین علیه السلام این خبر را به حضرت رساند، ایشان پاسخ داد: ما أقل مكثي بينهم³
یعنی من زیاد بین این مردم نمیمانم.
(این جمله خود دلالت بر این دارد که وقوع پیدا کرده آنچه سبب فوت میشود.)
پس از آن امیرالمومنین علیه السلام بیت الاحزان را در بقیع بنا کرد.
اما رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها به بقیع چگونه بود؟
وكانت إذا أصبحت قدمت الحسن والحسين أمامها⁴
هرگاه صبح میشد حسن و حسین را جلوی خودش قرار میداد و به سمت بقیع میرفت.
(دلالت بر ضعف و ناتوانی دارد، هم عصا کردن فرزندان و هم عقب ماندن از آنان)
فإذا جاء الليل أقبل أميرالمؤمنين إليها وساقها بين يديه إلى منزلها⁵
هرگاه شب میشد، امیرالمومنین به سمتش میامد و او را سوق میداد در پیش رویش به سمت منزلش.
(این عبارات نیز دلالت بر ضعف و ناتوانی دارد)
بیست و هفت روز بعد از وفات پیامبر این کار ادامه داشت.⁶
سپس آن شدت مریضی که باعث فوت شد واقع شد.⁷
و چهل روز با بیماری ماند و سپس فوت شد.⁸
🖇تمام عبارات دلالت بر آسیب دیدن حضرت زهرا سلام الله علیها و ضعف ایشان هنگام رفتن به بیت الاحزان دارد. فلذا این دلیل هم برای سلامتی ایشان درست نیست.
📚منابع:
📕۱) بحار الأنوار ج۴۳ص۱۷۵
📕۲) بحار الأنوار ج۴۳ص۱۷۷
📕۳) همان
📕۴) همان
📕۵) بحار الأنوار ج۴۳ص۱۷۸
📕۶) همان
📕۷) همان
📕۸) همان
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه ی هشتم:
📝زمان پاره کردن نامه ی فدک و لگد زدن به بطن حضرت زهرا سلام الله علیها چه زمانی بود⁉️
✍پاسخ:
شیخ طبرسی از حماد بن عثمان از امام صادق علیه السلام نقل میکند:هنگامیکه با ابوبکر بیعت شد و کارش استقرار یافت بر تمام مهاجر و انصار، به سوی فدک فرستاد کسی را که وکیل فاطمه را خارج کند. فاطمه نزد ابوبکر آمد و گفت: برای چه میراثم از پیامبر را منع کردی و وکیلم را خارج کردی از فدک در حالیکه پیامبر آن را به امر خدا برای من قرار داد؟ ابوبکر گفت: برای این ادعایت شاهد بیاور. پس زهرا ام ایمن را آورد و ام ایمن به او گفت: ای ابوبکر من شهادت نمیدهم تا زمانیکه اقرار کنی به آنچه رسول خدا گفت. سوگند میدهم تو را آیا نمیدانی که پیامبر گفت: ام ایمن زنی از اهل بهشت است؟ ابوبکر گفت: بله. پس ام ایمن شهادت داد که خدا وحی کرد به پیامبر(و آت ذی القربی حقه) پس فدک را به امر خدا قرار داد برای فاطمه.علی نیز آمد و شهادت داد به مثل آنچه ام ایمن شهادت داد.ابوبکر سندی نوشت و به فاطمه داد.
عمر داخل شد و گفت: این نامه چیست؟
ابوبکر گفت: فاطمه فدک را ادعا کرد و ام ایمن و علی بر آن شهادت دادند، پس سندش را نوشتم برایش.عمر نامه را از فاطمه گرفت و آب دهان بر آن انداخت و پاره کرد. فاطمه خارج شد درحالیکه گریه میکرد.¹
🛑شیخ مفید در جزئیات این واقعه میگوید: حضرت زهرا از دادن سند امتناع ورزید و عمر بن الخطاب او را زد و با پایش لگدی زد در حالیکه او حامله بود به پسری که اسمش محسن بود. پس محسن از شکمش سقط شد. سپس سیلی به صورت زهرا زد که گوشواره از گوشش شکست و پخش شد. سپس سند را گرفت و پاره کرد.²
⬅️ابن ابی الحدید میگوید: این اتفاق ۱۰ روز پس از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم رخ داده است.³
📚منابع:
📕۱) الإحتجاج ج۱ ص۱۱۹تا۱۲۲
📕۲) الإختصاص ج۱ص۱۸۵
📕۳) شرح ابن ابي الحديد ج۱۶ص۲۶۳
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌پاسخ به شبهات محسنیه:
۱) سقط محسن بن علی در این ایام نبوده است.
۲) نظرات مراجع تقلید در مورد عزاداری در ایام اول ربیع
۳) چرا یک دهه؟ چرا یک روز نه؟
۴) عزاداری و گریه ی اهلبیت برای حضرت محسن
۵) دهه ی محسنیه باعث کمرنگ شدن مراسمات امام حسین علیه السلام
۶) سابقه ی عزاداری برای حضرت محسن در بین شیعیان
۷) بدعت بودن محسنیه
۸) چهل روز رفتن حضرت به درب خانه ی مهاجر و انصار که نشان از سلامتی دارد
۹) رفتن حضرت زهرا به بیت الاحزان و بقیع که نشان از سلامتی دارد
۱۰) زمان پاره کردن نامه ی فدک توسط عمر و لگد زدن به شکم
۱۱) راه رفتن حضرت زهرا سلام الله هنگام رفتن به مسجد و ایراد کردن خطبه فدکیه مانند رسول خدا بود.
۱۲) بستری بودن حضرت زهرا پس از هجوم و عدم امکان جابجایی
۱۳) رفتن حضرت زهرا به قبور شهدا و مزار حمزه
۱۴) مخالفت مقام معظم رهبری با محسنیه به نقل از سایتهای خبری
۱۵) مخالفت آیت الله شبیری زنجانی با محسنیه
۱۶) مخالفت آیت الله مکارم شیرازی با محسنیه
۱۷) رسم عزاداری تا نهم ربیع بین علمای شیعه از زبان آیت الله مجتهدی
۱۸) عدم دلالت چهل اتمام حجت حضرت زهرا بر مردم بر سلامتی ایشان طبق نقل مقام معظم رهبری
۱۹) نظر آیت الله منتظری در مورد زمان غصب فدک
۲۰) نظر آیت الله سبحانی در مورد زمان غصب فدک
۲۱) نظر آیت الله مکارم در مورد زمان غصب فدک
۲۲) نظر آیت الله بشیر نجفی در مورد زمان هجوم
۲۳) نظر آیت الله سند در مورد عزاداری اول ربیع
✍این شبهات در حال تکمیل شدن است. سوالات و شبهات خود را به آیدی زیر ارسال کنید: @mohaghegh7400
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
✍رضوانی فرد
May 11
شبهه ی نهم:
📝هنگامیکه حضرت زهرا برای ایراد خطبه ی فدکیه به مسجد رفت، راه رفتنشان مانند رسول خدا بود. و این نشان دهنده ی سلامت ایشان است‼️
✍پاسخ:
و ما تعجب میکنیم از استنادِ استناد کننده. متن عربی روایت را بررسی میکنیم:
روى عبد الله بن الحسن بإسناده عن آبائه عليهم السلام: إنه لما أجمع أبو بكر وعمر على منع فاطمة عليها السلام فدكا وبلغها ذلك..لاثت خمارها على رأسها، واشتملت بجلبابها، وأقبلت في لمة من حفدتها ونساء قومها 👈تطأ ذيولها👉، ما تخرم مشيتها مشية رسول الله صلى الله عليه وآله حتى دخلت على أبي بكر وهو في حشد من المهاجرين والأنصار وغيرهم فنيطت دونها ملاءة فجلست 👈ثم أنت أنة👉 أجهش القوم لها بالبكاء،....¹
🔸ترجمه: هنگامیکه ابوبکر و عمر اجماع کردند بر گرفتن فدک از فاطمه و خبرش به فاطمه رسید، مقنعه اش را بر سرش انداخت و چادرش را پیچید و با گروهی از زنان قومش به سمت ابوبکر رفت در حالی طی طریق میکرد که دامنش بر زمین کشیده میشد. و راه رفتنش مانند راه رفتن رسول خدا بود تا اینکه بر ابوبکر وارد شد و او در بین گروهی از مهاجر و انصار و غیره بود.
پس بینشان پرده ای کشیدند و او نشست. سپس آهی کشید آه کشیدنی و قوم برای او شروع کردند به گریه کردن.
🖇در متن دو کلید واژه است که استناد کننده از آنها غفلت کرده است.
1⃣ تطأ ذيولها(پا میگذاشت روی لباسش)
یا به زبان ساده تر: لباس ایشان زیر پایشان میشد.
2⃣ أنَّتْ أنَّةً: آهى کشید آه کشیدنی
پس اولا کشیده شدن لباس ایشان بر روی زمین و رفتن پای ایشان روی لباسشان نشان دهنده ی سختی راه رفتن و بیماری است.
ثانیا آه کشیدن ایشان هنگام نشستن در مسجد، از درد بوده است و سایرین را به گریه انداخته است.
اما آن قسمتی که میگوید: راه رفتن ایشان چیزی از راه رفتن رسول خدا کم نداشت منظور شیوه ی راه رفتن بود، که بیماری و سختی در راه رفتن ضرری به آن نمیزند. هیئت راه رفتن ایشان از پشت سر مانند رسول خدا بود.
📕۱) الإحتجاج ج۱ ص۱۳۱
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه ی دهم:
📝حضرت زهرا سلام الله علیها پس از ماجرای هجوم دیگر توان حرکت نداشتند و تا زمان فوت بستری بودند‼️
✍پاسخ:
در روایت سلیم آمده است: وقد كان قنفذ لعنه الله ضرب فاطمة عليها السلام بالسوط - حين حالت بينه وبين زوجها وأرسل إليه عمر: (إن حالت بينك وبينه فاطمة فاضربها) - فألجأها قنفذ لعنه الله إلى عضادة باب بيتها ودفعها فكسر ضلعها من جنبها فألقت جنينا من بطنها. فلم تزل صاحبة فراش حتى ماتت صلى الله عليها من ذلك شهيدة.¹
🔸ترجمه: هنگامیکه فاطمه سلام الله علیها بین قنفذ و امیرالمومنین علیه السلام حائل شد،قنفذ لعنت الله علیه با شلاق حضرت زهرا را زد. عمر به او پیغام داده بود: اگر فاطمه بین تو و علی حائل شد او را بزن. قنفذ او را بر چارچوب در انداخت و دفع کردش پس استخوان پهلویش شکست و جنینش از شکمش افتاد. و دائما در بستر بود تا از آن ضربه فوت شد در حالیکه شهیده بود.
اما سوال: اگر ما این بستری شدن را از لحظه ی هجوم بدانیم به صورت دائم تا هنگام وفات، پس استناد کننده به این متن چگونه توجیه میکند حضور حضرت زهرا سلام الله علیها در مسجد و دفاع از امیرالمومنین را؟
انه لما استخرج أمير المؤمنين ( ع ) خرجت فاطمة حتى انتهت إلى القبر فقالت : خلوا عن ابن عمي فوالله الذي بعث محمدا بالحق لان لم تخلوا عنه لأنشرن شعري ولأضعن قميص رسول الله على رأسي ولأصرخن إلى الله تعالى فما ناقة صالح بأكرم على الله من ولدي²
🔸هنگامیکه علی را خارج کردند، فاطمه نیز خارج شد تا به نزدیک قبر رسید و گفت پسرعمویم را رها کنید....الخ
🖇پس دانسته میشود منظور از صاحب فراش ، بستری شدن نیست بلکه بیمار شدن است. بر اثر این ضربه بیمار میشوند و این بیماری خوب نمیشود بلکه در روزهای بعد تشدید میشود تا حضرت بستری و سپس فوت میشوند.
📕۱) كتاب سليم ج۱ص۱۵۳
📕۲) مناقب ابن شهرآشوب ج۳ص۱۱۸
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه یازدهم:
📝حضرت زهرا سلام الله علیها به مزار حضرت حمزه سیدالشهدا میرفت و دلالت بر سلامت ایشان دارد‼️
✍پاسخ:
روایتی که به آن استناد شده اینست:
١٦٨ ـ عنه عن محمد بن الحسين عن محسن بن أحمد عن محمد ابن حباب عن يونس عن أبي عبد الله عليهالسلام قال : ان فاطمة عليهاالسلام كانت تأتي قبور الشهداء في كل غداة سبت فتأتي قبر حمزة وتترحم عليه وتستغفر له.¹
🔸فاطمه هر شنبه به سر قبور شهداء میرفت و بعد از آن به قبر حمزه میرفت و ترحم و استغفار میکرد برایش.
🖇رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها به بقیع در ماجرای بیت الاحزان اشاره شد و جواب این مطلب نیز همانست.
این مسئله ابدا دلالت بر صحت حضرت ندارد. در متن روایت گفته نشده که ایشان پیاده به قبرستان میرفتند و یا مطلبی که کار سختی برای ایشان گزارش کرده باشد ذکر نشده است.
📚منابع:
📕۱) تهذيب الأحكام ج۱ص۴۶۵
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌تحلیل زمان شهادت
✍در روایت روضه الواعظین میگوید: ثُمَّ مَرِضَتْ مَرَضاً شَدِيداً وَ مَكَثَتْ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً فِي مَرَضِهَا إِلَى أَنْ تُوُفِّيَتْ¹
حضرت زهرا به شدت بیمار شد و چهل روز با این بیماری ماند تا فوت شد.
و طبق روایت شیخ مفید که حضرت چهل صبح به درب خانه ی مهاجر و انصار میرفتند، جمعاً هشتاد روز میشود.
و ده روز هم تا غصب فدک طبق حرف ابن ابی الحدید که با هم نود روز میشود. و موید قول ۹۵ روز است.
📕۱) روضة الواعظين ج۱ص۱۵۱
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌زمان غصب فدک از نظر آیت الله منتظری:
✍ایشان در پاورقی کتاب "خطبه ی حضرت فاطمه ی زهرا و ماجرای فدک" در پاسخ اشکالی چنین مینویسند:
....غصب فدك در مدت 👈بسيار كوتاه👉 پس از رحلت پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم صورت پذيرفته....¹
📚منبع:
📕۱) خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) و ماجراي فدك ج۱ ص۲۰۳
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌زمان غصب فدک از نظر آیت الله العظمی سبحانی:
✍ایشان در کتاب فروغ ولایت مینویسند:
زمامدارى مسلمانان پس از فوت پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم)،طبق تصريحات مكرّر آن حضرت، با امير مؤمنان (عليه السلام) بود واين مقام ومنصب به هزينه سنگين نياز داشت. حضرت على (عليه السلام) براى اداره امور وابسته به منصب خلافت مى توانست از در آمد فدك به نحو احسن استفاده كند. گويا دستگاه خلافت از اين پيش بينى پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) مطلّع شده بود كه در 👈همان روزهاى نخست👉 فدك را از دست خاندان پيامبرخارج كرد.¹
📚منبع:
📕۱) فروغ ولايت ج۱ ص۱۹۸
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌زمان غصب فدک از نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
✍ایشان در شرح نهج البلاغه ی خود مینویسند:
مىدانيم فدك كه در نزديكى قلعههاى خيبر قرار داشت پس از فتح خيبر اهالى آن نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمدند و با آن حضرت صلح كردند و نصف قريه فدك را بدون جنگ و درگيرى به آن حضرت واگذار كردند و آن حضرت نيز در حيات خود آن را به دختر گراميش فاطمه زهرا عليها السلام بخشيد و چون ممكن بود درآمد فدك وسيلهاى براى پيشرفت اميرمؤمنان على عليه السلام در امر خلافت شود، 👈رقيبان بعد از رحلت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله به سرعت آن را از دست فاطمه عليها السلام در آوردند👉 و كاركنان آن حضرت را از آن بخش از آبادى خارج ساختند و به هيچ قيمت حاضر به باز پس گردانيدن آن نشدند.¹
📕۱) پيام امام امير المومنين(ع) ج۱۰ ص۱۹۳
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه دوازدهم:
مخالفت مقام معظم رهبری با محسنیه‼️
📝نظر مقام معظم رهبری امام خامنه ای درباره ایام (دهه محسنیه) و (اضافه کردن) ایامی به سایر ایام عزاداری روضه خواندن و گريه كردن مربوط به همه ائمه نيست؛ متعلق به بعضى از ائمه است. حالا يك وقت در جمع و مجلسى كسى روضهاي مىخواند، عدهاي دلشان نرم مىشود و گريه مىكنند؛ اين عيبى ندارد….
اصلاً عزادارى كردن يك حرف است، روضهخوانى و سينهزنى راه انداختن يك حرف ديگر است. روضهخوانى و سينهزنى راه انداختن، مخصوص امام حسين است؛ حداكثر مربوط به بعضى از ائمه است؛ آن هم نه به اين وسعت … ‼️‼️
✍پاسخ:
ریشه ی این اشکال به آنجا بر میگردد که اشکال کننده به سایتها اعتماد کرده و به دنبال سخن کامل مقام معظم رهبری در سایت رسمی ایشان نرفته است.
حضرت آقا این سخن را نه در مورد محسنیه، بلکه به طور کلی میفرمایند.
ایشان عزاداری عظیم و دسته جات را مخصوص اباعبدالله علیه السلام میدانند ولی برای سایر معصومین عزاداری به این شکل را لازم نمیبینند.
خود ایشان در ادامه کلامشان تصریح میکنند که نوحه خوانی و سینه زنی مخصوص امام حسین علیه السلام است. و برای سایرین شرح مصیبت خوانده شود که گریه آور است.
فلذا حضرت آقا در مقام نفی محسنیه نیستند، بلکه به طور کلی آدابی برای عزاداری بیان میکنند و میگویند برای غیر از امام حسین علیه السلام، بهتر از شرح مصیبت خوانده شود.
البته حق هم همین است، و معمولا در سایر مراسمات اگر نوحه ای هم خوانده میشود گریز به نوحه ی امام حسین و کربلاست.
همچنین سخنرانی ایشان مصادف میشود با سه شنبه ۲۸شعبان ۱۴۱۲ قمری و اصلا مناسبتی ندارد که بحث محسنیه را پیش بکشند و بعید به نظر میرسد مقصود ایشان محسنیه باشد.
🌐منبع متن کامل بیانات: سایت معظم له
۱۳۷۰/۱۲/۱۳
بیانات در دیدار اعضای گروه ویژه و گروه معارف اسلامی صدای جمهوری اسلامی ایران
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه ی سیزدهم:
📝مخالفت آیت الله العظمی شبیری زنجانی با محسنیه‼️
✍پاسخ:
در سایتهای مختلف متنی منتسب به آیت الله شبیری زنجانی ، دیده میشود که ایشان با جمله ای "افراط در عزاداریها موجب تفریط میشود" نگرانیهای خود را نسبت به ایام محسنیه نشان دادند.
تاریخی که برای این سخنرانی در سایتها قید شده، ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ میباشد که این تاریخ مصادف با چهارشنبه ۱۰ جمادی الاول سال ۱۴۳۵ قمری میباشد. و اصلا ربیع الاول نبوده و حدود دو ماه با ایام محسنیه فاصله داشته است و مناسبتی نداشته که این سخنان مطرح شود.
همچنین با جستجویی که در سایت ایشان داشتیم چنین مطلبی یافت نشد.
برای دیدن نظر مراجع تقلید بهتر است به سایت رسمی آنان رجوع شود.
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه ی چهاردهم:
📝مخالفت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با محسنیه‼️
✍پاسخ:
ایشان در سایت خود در پاسخ به استفتایی در مورد محسنیه پاسخ دادند:
توسّل به ذيل عنايت معصومين عليهم السلام و فرزندان آنها كار بسيار خوبىاست؛ ولى بهتر اين است كه برنامههاى جديدى كه در ميان شيعه سابقه نداشته، ترتيب داده نشود.¹
در پاسخ باید گفت:
1⃣ اولا بخش دوم(بهتر است...) پاسخ ایشان، توصیه است. نه فتوا و حکم و عمل به آن واجب نیست.
2⃣ دوما ایشان مستقیما به محسنیه اشاره نکرده اند. بلکه گفته اند : کارهایی که در بین شیعیان سابقه نداشته
رابطه ی بین "برنامه هایی که سابقه نداشته" با "محسنیه" عموم و خصوص مطلق است.
یعنی "برنامه هایی که سابقه نداشته" اعم از محسنیه میباشد.
وقتی ادله ای آمد و ثابت شد محسنیه در بین شیعه سابقه داشته از مصداق برنامه های جدید خارج میشود.
البته که عزاداری برای حضرت محسن رواج داشته اما در دهه ی اول ربیع بودنش محکم و ثابت نیست.
3⃣ سوما ایشان نه محسنیه را بدعت دانسته اند و نه تحریم کرده اند. بلکه در ابتدای کلام آن را کاری پسندیده دانسته اند. منتها دهه ی رسمی گرفتن آن کار پسندیده ای نیست.
✅ پس از منظر ایشان عزاداری در هر ایامی اشکال ندارد اما سنت گذاری جدید چندان شایسته نیست.
🌐منبع: سایت معظم له
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌نظر آیت الله بشیر نجفی در مورد زمان هجوم به بیت وحی و سقط حضرت محسن:
✍در سایت رسمی ایشان به زبان اردو پیامی وارد شده است که بخشی از متن آن چنین است: اور ایسا ہی ہوا کہ رسول اسلام کی وفات کے فورا بعد جناب زہرا کے دروازے پر حملہ ہوا ان پر جسارت ہوئی ان کو زخمی کیا گیا ان کے پہلو کو شکستہ کیا گیا ان کے شکم میں پیارے بچے جناب محسن کو شھید کیا گیا اور ان کے شوہر رسول اسلام کے بعد سب سے عظیم شخصیت کو رسی میں جکڑ کر مسجد کی طرف کھینچا گیا ہماری معصومہ بی بی اس زخمی اور ناچارگی کی حالت میں جب امیر المومنین کو چھڑانے کے لیے انکے پچھے نکلیں تو انکو طاقت بیان سے باہر مظالم کا سامنا کرنا پڑا ۔.....
🔸ترجمه: و چنان شد که 👈اندکی پس از رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به درگاه حضرت زهرا (س) حمله شد،👉 ....مجروح شد، پهلویش شکست، طفل عزیز شکمش آقا محسن شهید شد...بزرگترین شخصیت بعد از شوهر رسول اسلام به طناب بسته شد و به طرف مسجد افتاد.قربانی شدن این بی بی و شوهر متقی اش موجب تمایز شیعیان شد و قربانی شدن هر دوی آنها مقدمه فاجعه کربلا بود.
🌐منبع: سایت معظم له
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌عزاداری ایام اول ربیع در بین بزرگان و علما‼️
✍سایت تسنیم به نقل از سایت بیرق نوشته است : حجت الاسلام و المسلمین محمود ریاضت که شاگرد مدرسه ی علمیه آیت الله مجتهدی بودند طی مصاحبه ی خویش با گزارشگر میگویند:
مرحوم آقای مجتهدی می فرمودند: 👈که در قدیم الایام سیره علما این بود که پس از پایان ماه صفر بیرق های عزا جمع نمیشد. حسینیه ها، محافل و تکایا سیاه پوشی را جمع نمی کردند و تا شهادت امام عسکری علیه السلام که هشتم ربیع است ادامه داشت👉.¹
⚠️البته ایشان تصریح میکنند که اسم این ایام، ایام محسنیه نبوده است. لکن عزاداری در این ایام بین بزرگان مرسوم بوده است.
🛑ما هم نزاعی سر اسم این ایام نداریم.
🌐منبع: سایت تسنیم ۲۸ آذر ۱۳۹۴
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شهادت حضرت زهرا.mp3
4.61M
📌چهل شب رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها به درب خانه ی مردم، نشان از سلامتی ایشان و عدم هجوم دارد‼️
✍پاسخ:
مقام معظم رهبری در سخنرانی خود میگویند:بعد از ماجرای هجوم....از دقیقه 3:40
تا اینجا این قسمت از کار صورت گرفته، افکار را آماده کرده، اما باز هم به همین اکتفا نمیکند. به گفته ای چهل شب، مرتب درِ خانه ی این مرد، درِ خانه ی آن آدم معروف، درِ خانه ی آن چهره ی سرشناس میرود که بیایید کار کنید، تشکیلات، همدستی، همبستگی، یک اقدام بجا،با همدیگر، تا هنوز زود است، تا هنوز کار از دست در نرفته ؛ چهل شب هم دنبال این فکر میدود. و چه کسی؟ آن زنی که به آن صورت سقط جنین کرده؛ آن زنی که ضربت دیده؛ آن زنی که آسیب خورده.¹
✅ مقام معظم رهبری ، چهل شب رفتن به خانه ی مردم را پس از جریان هجوم و زخمی شدن حضرت زهرا سلام الله علیها میدانند. فلذا چهل شب اتمام حجت، دلالتی بر سلامتی ایشان ندارد.
🌐منابع:
🎤۱) صوت مقام معظم رهبری پیوست شده
و
📕کتاب حقیقت عظیم مقام معظم رهبری ص۲۳ و ۲۴
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
کشته شدن عمر بن الخطاب در نهم ربیع الاول‼️
✍از میان علما و محققین جمعی قائل به کشته شدن عمربن الخطاب در نهم ربیع شده اند. هر چند خیلی ها این مسئله را نپذیرفته اند، اما نظر تحقیقی برخی بزرگان از متاخرین چنین است:
1⃣ سید نعمت الله جزایری:
روناه من كتاب الشيخ الامام العالي ابي جعفر محمد بن جرير الطبري قال المقتل الثاني يوم التاسع من شهر ربيع الاول¹
🔸روایت کردیم از کتاب محمد بن جریر طبری که گفت: کشته شدن دومی در روز نهم از ماه ربیع الاول بوده است.
2⃣ آیت الله خویی:
أقول: قد عرفت أنّ المشهور بين جمهورى الشّيعة هو أنّه في شهر الرّبيع فدعوى الاجماع على كونه في ذي الحجّة ممنوعة²
🔸میگویم: دانسته شد که مشهور بین جمهور شیعه این است که آن(کشته شدن دومی) در ماه ربیع است. پس ادعای اجماع بر واقع شدنش در ذی الحجه ممنوع است.
3⃣ سید جعفر مرتضی عاملی:
فإن النتيجة هي: أن قتله قد كان في أوائل شهر ربيع الأول..³
🔸نتیجه این است که قتل او در اوائل ماه ربیع الاول بوده است.
4⃣ همچنین بزرگانی از متقدمین نیز قائل به این تاریخ بوده اند. چنانکه علامه مجلسی نوشته اند:
يظهر من الكتب المعتبرة و كما هو مشهور الآن بين عوام الشيعة- أن قتله كان في اليوم التاسع من ربيع الأول، و كان ذلك مشهورا أيضا في السابق بين جمع من محدثي الشيعة⁴
🔸ظاهر میشود از کتب معتبره ی شیعه همانطور که الان بین عوام شیعه مشهور است و همچنین در گذشته بین جمعی از محدثین شیعه مشهور بوده است.
📚منابع:
📕۱) الأنوار النعمانية ج۱ ص۸۴
📕۲) منهاج البراعة خويى ج۳ص۷۶
📕۳) الصحيح من سيرة الإمام علي (عليه السلام) ج۱۴ص۱۸۳
📕۴) زاد المعاد مجلسی ج۱ص۲۵۳
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌داستان کشته شدن عمربن الخطاب‼️
زمانیکه جسارت کرد در کوچه به مادر
و زد زهرای زخمی را زمین یکبار دیگر
به ضرب سیلی اش بشکست زیور
و بر روی زمین چون غنچه پرپر
سند را کرد دوباره پاره پاره
و بر زهرا فقط یک راه چاره¹
به ثانی شقی، لعن و غضب کرد
و با نفرین خود او را ادب کرد
بگفتش که خدا بشکافد اِشکم
ز تو که کرده ای شادیِ ما کم²
گذشت از آن زمان ایام بسیار
و زهرا مُرده بود از درد مسمار
به روزی میگذشت ثانی ز بازار
غلامی در پی اش از پشت دیوار
شکایت کرد ز مولایش به ثانی
مُغَیرة في خَراجي قَدْ جَفانی³
بگو پس کم کند از من خراجم
که حکم تو بُوَد تنها علاجم
بپرسیدش که شغل تو مگر چیست
بگفتا کارِ چوب و رنگ و کاشی ست
بگفتش که تو را با اینهمه کار
نمیباشد جفا خرجِ دو دینار
و ایضا گر به اینها اوستادی
توانی که بسازی آسِ بادی؟
بگفتا پاسخش فیروز کاشی
بلی آقای من، در این حواشی
بسازم آسِ بادیی به یک ضَرب
کزان پیچد خبر از شرق بر غرب
سه روزی که گذشت از این سخنها
و ثانی توی مسجد بین صفها
به ناگه تیغ تیزی شد نثارش
و کرد پاره شکم را⁴ پورِ آرَش⁵
چو آوردند خبر را نزد مولا
بشد گریان شدیدا شاه والا
بگفتا کاش این روز خجسته
کنارم بود آن پهلو شکسته⁶
✍به قلم: رضوانی فرد
📚منابع:
📕۱) الإختصاص مفید ج۱ ص۱۸۵
📕۲) انوار العلویه نقدی ج۱ ص۲۹۳
▪️۳) مغیره در خراج گرفتن بر من جفا کرده است.
📕۴) الکامل فی التاریخ ج۳ ص۴۹و۵۰
▪️۵) آرش کمانگیر
📕۶) مجمع النورین ج۱ ص۲۲۵
#البرائة_هويتنا
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌تاریخ کشته شدن عمر بن الخطاب به روایت یعقوبی:
1⃣ ثم استخلف عمر بن الخطاب .... يوم الثلاثاء لليلتين بقيتا من جمادى الآخرة، و قيل لسبع بقين منه سنة 13. ¹
🔸عمر بن الخطاب خلیفه شد در روز سه شنبه ۲۸جمادی الاخری سال سیزده هجری
كانت ولايته عشر سنين و ثمانية أشهر.²
2⃣ ایام ولایت و حکومتش ۱۰ سال و هشت ماه بود.
✍جمادی الثانی ششمین ماه از ماههای قمری میباشد و پس از افزودن هشت ماه به آن به پایان صفر و اوائل ربیع الاول میرسیم.
📚منبع:
📕۱) تاريخ اليعقوبي ج۲ ص۱۳۹
📕۲) تاريخ اليعقوبي ج۲ ص۱۵۹
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌سن حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگام ازدواج به روایت بیهقی:
1⃣ أن النبي، (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم)، زوّج بها و هو ابن خمس و عشرين سنة، قبل أن يبعثه اللّه نبيا بخمس عشرة سنة.¹
🔸پیامبر با خدیجه در ۲۵سالگی ازدواج کرد و این ۱۵ سال قبل از بعثت بود.
2⃣ أنهم خرجوا من الشعب قبل الهجرة بثلاث سنين و في هذه السنة توفيت خديجة²
🔸مسلمانان سه سال قبل از هجرت از شعب ابیطالب خارج شدند و در این سال خدیجه فوت شد.
3⃣ و يقال خمسين سنة. و هو أصح.³
🔸و گفته شده در پنجاه سالگی و این قول صحیحتر است.
✍وقتی جناب خدیجه در پنجاه سالگی فوت شدند و از سیزده سال حضور پیامبر در مکه(قبل از هجرت) سه سال کم کنیم که وفات ایشان در آن واقع شده است، ده سال باقی میماند. که این ده سال پس از بعثت با ۱۵ سال قبل از بعثت مجموعا ۲۵ سال میشود. و پس از کم کردن از کل سن ایشان هنگام فوت(۵۰ سالگی) به سن ۲۵ میرسیم.
لذا طبق این روایت، ایشان در سن ۲۵ سالگی با حضرت رسول ازدواج نموده اند.
📚منابع:
📕۱) دلائل النبوة بیهقی ج۲ ص۷۲
📕۲) دلائل النبوة بیهقی ج۲ ص۳۵۳
📕۳) دلائل النبوة بیهقی ج۲ ص۷۱
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج به روایت ابن عباس:
1⃣ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: كَانَتْ خَدِيجَةُ يَوْمَ تَزَوَّجَهَا رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - ابْنَةَ ثَمَانٍ وَعِشْرِينَ سَنَةً ومهرها اثنتي عَشْرَةَ أُوقِيَّةً.¹
🔸از ابن عباس نقل است که گفت: خدیجه روزیکه پیامبر با او ازدواج کرد، ۲۸سال بود و مهریه اش ۱۲ اوقیه.
2⃣ ابن عماد حنبلی نیز قول چهل سالگی را هنگام ازدواج صحیح دانسته اما قول ۲۸ سال را به عنوان یکی از نقل ها آورده است:
وتزوج خديجة وهو ابن خمس وعشرين سنة، وهي بنت أربعين على الصحيح فيهما، ورجّح كثيرون أنها ابنة ثمان وعشرين²
🔸پیامبر ازدواج کرد با خدیجه در حالیکه ۲۵ساله بود و خدیجه ۴۰ ساله بود طبق قول صحیح. و ترجیح داده اند بسیاری، که خدیجه ۲۸ ساله بوده است.
3⃣ بلاذری نیز پس از اینکه قول چهل سالگی را ثابت نزد علما دانسته است، به قول ۲۸ سالگی اشاره کرده:
وتزوج رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خديجة وهو ابن خمس وعشرين سنة، وهي ابنة أربعين سنة. وذلك الثبت عند العلماء. ويقال إنه تزوجها وهي ابنة ست وأربعين سنة، وهو ابن خمس وعشرين سنة. ويقال: تزوجها وهو ابن ثلاث وعشرين سنة، وهي ابنة ثمان وعشرين سنة.³
🔸ازدواج کرد رسول خدا با خدیجه و پیامبر ۲۵سال داشت و خدیجه ۴۰ سال. و این قول ثابت است بین علما. و گفته شده که خدیجه هنگام ازدواج ۴۶ سال و پیامبر ۲۵ سال داشته است.
و گفته شده: ازدواج کرد پیامبر با خدیجه درحالیکه ۲۳ سال داشت و خدیجه ۲۸ سال.
📚منابع:
📕۱) الطبقات الكبرى ابن سعد ج۸ ص۱۳
📕۲) شذرات الذهب ابن العماد ج۱ ص۱۳۴
📕۳) انساب الاشراف بلاذری ج۱ ص۹۸
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج:
✍ابن کثیر دمشقی یکی دیگر از کسانی ست که قول پنجاه سالگی حضرت خدیجه هنگام وفات را صحیح میداند:
وَبَلَغَتْ خَدِيجَةُ خَمْسًا وَسِتِّينَ سَنَةً، وَيُقَالَ خَمْسِينَ. وَهُوَ أَصَحُّ.¹
🔸خدیجه به شصت و پنج سالگی رسید و گفته میشود پنجاه سالگی و این صحیح تر است.
🛑خیلی از علما نیز زمان فوت ایشان را ۱۰ سال بعد از بعثت دانسته اند که از جمله ی آنها:
1⃣ قال الواقدي: توفّيت خديجة بعد أن مضى من النّبوّة عشر سنين²
🔸خدیجه ۱۰سال پس از بعثت وفات یافت.
2⃣ و توفيت خديجة بنت خويلد في شهر رمضان قبل الهجرة بثلاث سنين³
🔸خدیجه در ماه رمضان ۳ سال قبل از هجرت وفات یافت.
3⃣ ثم روى عن حكيم بن حزام أنها توفيت سنة عشر من البعثة بعد خروج بني هاشم من الشّعب⁴
🔸حکیم بن حزام میگوید: ۱۰ سال پس از بعثت بعد از خروج بنی هاشم از شعب ابیطالب وفات یافت.
✍پیامبر در چهل سالگی به نبوت رسیدند. ده سال پس از بعثت فوت حضرت خدیجه واقع شده و ایشان پنجاه سال داشته اند. خود حضرت رسول نیز ده سال پس از بعثت، ۵۰ ساله میشوند.
فلذا سن پیامبر و خدیجه هنگام ازدواج برابر بوده و وقتی پیامبر را ۲۵ساله بدانیم، سن حضرت خدیجه نیز ۲۵ سال میباشد.
📚منابع:
۱) السيره النبويه ج۱ ص۲۶۴
۲) تذكرة الخواص ج۲ ص۳۱۰
۳) تاريخ اليعقوبي ج۲ ص۳۵
۴) سبل الهدى و الرشاد ج۲ ص۴۳۴
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟