eitaa logo
مباحث اجتهادی
805 دنبال‌کننده
119 عکس
4 ویدیو
0 فایل
﷽ 🔰مقام معظم رهبری: حوزه‌ی علمیه‌ خراسان یکی از کهن‌ترین و پربارترین مراکز علمی تشیع و مَهدپرورش بزرگان نام‌آور در دانشهای عقلی و نقلی اسلامی در طول چندین قرن است. 📚مباحث اجتهادی انتشار نظرات اساتید دروس خارج خراسان 📩 مدیر: 🆔 @Smahdiaghaei
مشاهده در ایتا
دانلود
💠مالکیت فکری به نظر می‌رسد آیات ۳۸ تا ۴۰ سوره نجم: ﴿أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ★وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ★وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَىٰ﴾جمله‌ی خبریه‌ در مقام إنشاء و در مقام تدوین و تبیین سه اصل کلّی حقوقی و زیربنایی است که اختصاص به شریعت خاصّی هم ندارد و از ثوابت شرایع است. آن سه اصل عبارت است از اینکه: 1⃣ هیچ انسانی مسئول رفتار و اعمال دیگری نخواهد بود، همچنان که نمی‌تواند از مسئولیت اعمال خود نیز شانه خالی کند. 2⃣ انسان بماهو انسان و فارق از رنگ و نژاد و اعتقاداتش، مالک تمام سعی و تلاش خویش است (مدلول ایجابی) و غیر از فعالّیت و کوشش خود را مالک نخواهد بود (مدلول سلبی). 3⃣ نتیجه و برآیند تلاش انسان قطعا نباید هدر باشد بلکه تأثیر آن باید دیده شود. بنابراین براساس این آیات عمل هر انسانی محترم است و ذات انسان مالک اعمال و ایده‌ی خود بوده (مالکیت اعمال و افکار) و باید از اعمال خویش منتفع گردد. شایان ذکر است باتوجه به آیه‌ی بعد که با ثمّ و تراخی آمده است، این آیات اختصاص به قیامت و تجسّم اعمال نداشته، بلکه مربوط به نظام حاکم در دنیاست یا نهایتا اطلاق دارد. مضافا به اینکه حتی اگر این آیات ناظر بر آخرت هم باشد، استدلال به آن مخدوش نمی‌باشد، چرا که نظام آخرت براساس عدل حکمفرما است و از آنجا که این دنیا ماکتی از دیار باقی و تمثیلی از مکوّنات تکوینی آن عالم است، بدون شک منطق عدل در این دنیا نیز حاکم خواهد بود. 💠بیشتر بخوانیم: 📚درس تفسیر 📝 تولید خبر: حجت الاسلام رأفت نیا 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 عدل امام علی علیه السلام 🔻واژه «غفلت»در آیات و روایات متعددی آمده است یکی از موارد کاربرد آن بحث غفلت از دشمن است.غفلت از دشمن،هم جنبه بیرونی دارد و هم جنبه درونی،دشمن درونی انسان هواهای نفسانی او است. قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:  أَعْدَى عَدُوِّكَ نَفْسُكَ اَلَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ . نجاشی از شاعران امیرالمؤمنین؛کسی‌که در جنگ صفین بهترین شعرها را در تحریض و تشویق مردم در مقابل معاویه سروده و از علاقه‌مندان حضرت و در حزب ایشان است واز لحاظ اخلاص،ولایت‌پذیری سابقه خوبی دارد،در روز ماه رمضان مشروب خورد. وقتی حضرت مطلع شدند،او فکر میکرد درباره او مسامحه شود ولکن حضرت علاوه برحد شارب الخمر ۲۰ ضربه هم بسبب احترام ماه رمضان به او زدند،آبرویش بر باد رفت،تحمل نکرد،لذا همراه با عده‌ای از اقوام «کوفه» را به سوی «شام» ترک کردند و به دربار معاویه وارد شدند، معاویه از آنان خواست نسبت به علی علیه السلام بدگویی کنند، ولی نهدی از بین آنان برخاست و گفت: ای معاویه! ما از کنار امام عادل و حق فرار کرده‌ایم، دور او افراد متقی و اصحاب رسول خدا بودند، آنان از ناکثین و قاسطین نبودند،فرار ما، تقصیر علی نیست، بلکه گناه ما سبب فرار ما شده است!! (روایت شده علی از شنیدن این قضیه خوشحال شد و فرمود اگر نهدی امروز کشته شود شهید است) اگر شنودگان غافل نبودند می فهمیدند که نهدی معترف عدل علی علیه السلام است ولکن از عظمت علی و جایگاهش غافل شدند و قرآن ظاهری به سرگرفتند و از قرآن ناطق روی برگرداندند. 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
🔰قرآن در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام 🔻حضرت علی علیه السلام در فرمایشات متعددی به ویژگی‌های قرآن کریم اشاره فرمودند: «إِن اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيق لاَ تَفْنَى عَجَائِبُه وَ لاَ تَنْقَضِي غَرَائِبُه وَ لاَ تُكْشَفُ اَلظُّلُمَات إِلاَّ بِه»؛ قرآن ظاهری زيبا و آراسته و باطنی عميق و ژرف دارد؛شگفتی هایش هرگز تمامی ندارد،اسرار نهفته‌اش پايان نپذیرد و جهل و گمراهى جز در پرتو انوارش بر طرف نخواهد شد! «وَ اعْلَمُوا أَنَّ هَذَا الْقُرْآن هُوَ النَّاصِحُ الَّذِي لَا يَغُشُّ وَ الْهَادِي الَّذِي لَا يُضِل وَ الْمُحَدِّثُ الَّذِي لَا يَكْذِبُ»؛ بدانيد اين قرآن، پند دهنده‌اى است که هرگز کسى را نمى‌فريبد و هدايتگرى است که هيچ‌گاه گمراه نمى‌سازد و سخنگويى است که هرگز دروغ نمى‌گويد. «فَإِنَّ فِيهِ شِفَاء مِنْ أَكْبَرِ الدَّاء وَ هُوَ الْكُفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَيُّ وَ الضَّلَال»؛ در قرآن شفاى سخت‌ترين بيمارى‌ها يعنى کفر و نفاق و جهل و ضلالت است. تاریکی‌ها و عدم رشد در جوامع اسلامی،به سبب دوری از تعالیم قرآن است. برای رسیدن به سعادت فردی و اجتماعی، برگشت به قرآن کریم و عمل به آن الزامی است،قرآن دارای لایه‌های معنایی عمیق است و از طرفی نیازهای انسان نو به نو است و هر زمان و مکانی نیاز مخصوص به خود را دارد و فقط «قرآن» این برنامه سعادت بشری است که توان پاسخگویی به نیازهای بشر را دارد؛لذا تفسیر قرآن، امری ضروری است. 📚 درس تفسیر1402.08.03 📝تولید خبر:حجت الاسلام محقق 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 نقش توکل در زندگی 🔻در روایتی لقمان حکیم به فرزندش اینگونه سفارش میکند: «يَا بُنَيَّ إِنَّ الدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ هَلَكَ فِيهَا عَالَمٌ كَثِيرٌ فَاجْعَلْ سَفِينَتَكَ فِيهَا الْإِيمَانَ وَ اجْعَلْ شِرَاعَهَا التَّوَكُّلَ».(مجمع البیان٫ج۲٫ ص ۳۱۶) لقمان به پسرش گفت: « . . . اى پسرم! دنيا درياى عميقى است كه بسيارى در آن غرق شده اند؛ پس بايد كشتىِ [نجات] تو در آن ،ايمان به خدا ، و بادبان كشتى ات توكّل،باشد» توکل یعنی من هیچ قدرتی ندارم و هر چی هست از او است ،در قرآن، آیات زیادی وجود دارد که توصیه به توکّل شده است، نظیر: «فَإِذٰا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّٰهِ إِنَّ اللّٰهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» «٫۱۵۹آل عمران»؛ هر گاه خواستی کاری کنی، بر خداوند توکّل کن که خداوند متوکّلین را دوست دارد. یا مثل این آیه: «حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظيم‏»؛«٫۱۵۹توبه» ما به کسی توکّل کردیم و تکیه زدیم که صاحب عرش عظیم است و دنیا در مقابل افلاک و مخلوقات چیز کوچکی است. در قرآن و روایات نسبت به توکّل، سفارشاچ زیادی شده است که امید است با داشتن توکل، به عمر خود برکت و از سایر مردم بی نیاز شویم. 📚 درس تفسیر اخلاقی، ۱۴۰۲/۱۲/۲ 📝تولید خبر حجت الاسلام قاسمی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠معنای فوز در آیات قرآن 🔻لا يَسْتَوِي أَصْحابُ النَّارِ وَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفائِزُونَ «۲۰» اهل آتش و اهل بهشت يكسان نيستند، اهل بهشت همان رستگارانند. طریحی میگوید معانی فوز و فلاح و نجاح نظیر هم‌ اند. راغب اصفهانی در المفردات میگوید معنای «فوز » رسیدن به خیر با سلامت است.الفوز، الظفر بالخير مع حصول السلامة ، قال ( ذلك هو الفوز الكبير - فاز فوزا عظيما - ذلك هو الفوز المبين ) قرآن كریم «فوز» را فقط در رضایت و خشنودى خدا، اطاعت خدا و رسول،ورود به جنت،همنشینی با نیكان و مصون بودن از گناهان می داند. «أَصحابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفائِزُونَ» «وَ مَنْ یُطِعَ اللهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فٰازَ فَوْزاً عَظیٖماً» هر کس اطاعت خدا و رسول او کند، به تحقیق به رستگاری بزرگی نائل‌آمده است. (احزاب: ۷۱) 📝تولید خبر: حجت الاسلام سید جمال شوقی 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج تفسیر ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 حضور در راهپیمایی روز قدس دفاع از امنیت و منافع ملی و آرمانهای فلسطین است. 🔻رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی آخرین نفس‌های خود را می‌کشد وگواه آن خاکریزی است که جبهه مقاومت در سواحل مدیترانه و سرزمین‌های اشغالی ترسیم کرده‌است.امروز شعار نیل تا فرات صهیونیست‌ها به بقای این رژیم غاصب تنزل یافته و اسرائیل در تلاش است که در همان سرزمین خود در امنیت بمانند غافل از اینکه این رژیم رو به زوال است. جهانی کردن مسئله فلسطین و اینکه این قیام نیازمند یک حرکت عمومی و بسیج و جهان اسلام است از مهمترین اهداف راهپیمایی باشکوه روز جهانی قدس است. در شرایطی که رژیم غاصب صهیونیستی تمام امکانات و تجهیزات خود را علیه منافع ملی جمهوری اسلامی ایران بسیج کرده، راهپیمایی با شکوه روز جهانی قدس در واقع دفاع از امنیت و منافع ملی و آرمانهای فلسطین است.سران استکبار با کمک ارتجاع عرب در غرب آسیا بدنبال اختلاف بین مسلمانان و تامین امنیت این رژیم نامشروع بودند اما اتحاد و جریان مقاومت این مبارزه را به مرزهای رژیم غاصب صهیونیستی کشانده است. مبارزات ملت فلسطین از همان روزهای ابتدایی اشغال سرزمین بیت المقدس شکل گرفت و با فراز و نشیب های در دوران مبارزه نیز همراه بود. فلسطینیان با عملیات عزت آفرین خود به جهانیان و به‌خصوص سیاستمداران آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کردند که لحظه‌ای از آرمان‌های خود و ارزش‌های الهی و انسانی تا بیرون راندن اشغالگران از سرزمین خود عقب نشینی نخواهند کرد. 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠دعوت آیت الله علم الهدی جهت حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس 🔻«بسم‌الله الرحمن الرحیم» امسال در حالی چهل و پنجمین سال برگزاری روز قدس را تجربه می‌کنیم که تابلوی عریان سبوعیت و آدمکشی رژیم غاصب اسرائیل پیش روی جهانیان قرار دارد و خوی توحش آنان بر کسی پوشیده نیست. 🔸 جنایات روز افزون رژیم کودک‌کش صهیونیستی در نوار غزه و به خاک و خون کشیدن بیش از ۳۳ هزار نفر از مردم مظلوم این منطقه که بیشتر آنان نیز زنان و کودکان بی دفاع هستند، چشم همه مردم جهان را باز کرد و متوجه خطر بقای این غده سرطانی برای بشریت شده‌اند. 🔹 روزی که ما هر ساله آن را بزرگ میداریم، مدتی است به طور روزانه در نقاط مختلف جهان برپا می شود و هر روز در جهان روز قدس است. ▫️حضور مسؤولانه مردم مسلمان ایران و سراسر دنیا در راهپیمایی روز جهانی قدس با زبان روزه، حساسیت‌های جهانی نسبت به مسئله فلسطین را برانگیخت و شما امت اسلام امروز نتیجه مداومت خود در این راه را شاهد هستید. ✔️ حضور در راهپیمایی جریان‌ساز روز قدس وظیفه اعتقادی و انسانی ما است تا دوشادوش هم برای تحقق آرمان فلسطین و پاک کردن چهره دنیا از لوث وجود جانیان و دشمنان بشریت قدم برداریم. 🔺از این رو از همه شما مردمان ولایتمدار و بصیر خراسان رضوی دعوت می‌کنم تا با تکرار حماسه سازی خود در این روز بزرگ، پیامی روشن به ملت‌های جهان مخابره کنید. سیداحمدعلم‌الهدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهدمقدس ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ 📝 بیشتر بخوانیم👇 http://Alamolhoda.com 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 استاد محترم آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید ذیل جمله شریفه «بسم الله الرحمن الرحیم» بیان کردند: فرق «الرحمن» با «الرحیم» این است که رحمن اسم خاص خداوند متعال است و صفت عامه ی پروردگار عالم است یعنی رحمن بغیر خداوند اطلاق نمی شود اما صفتی است که شامل مومن و کافر میشود اما رحیم اسم عام است ولی صفت خاصه است اسم خاص است چون به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله هم اطلاق شده ولی صفت خاصه است چون اختصاص به مومنین دارد. لذا در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) نقل شده: «اَلرَّحْمانُ إِسْمُ خاصٍّ، بِصِفَة عامَّة، وَ الرَّحِیْمُ إِسْمُ عامٍّ بِصِفَة خاصَّة»؛ (رحمان اسم خاص است اما صفت عام دارد [نامى است مخصوص خدا ولى مفهوم رحمتش همگان را در بر مى گیرد] ولى رحیم اسم عام است به صفت خاص)،نامى است که بر خدا و خلق هر دو گفته مى شود اما اشاره به رحمت ویژه مؤمنان دارد. 📝تولید خبر: حجت الاسلام محمد علی سعدی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠شباهت های امراض روحی(گناهان) با بیماریهای جسمی 🔻یکی از تعابیری که در قرآن نسبت به گناه بیان شده است، تعبیر (مرض) است در آیه 32 سوره احزاب یکی از حکمتهای رعایت عفت در صوت بانوان مقابل نامحرم را،عدم طمع کسانی است که در قلبشان مرض است بیان کرده است. بعد از بیان مقدمه اخیر،حضرت استاد وارد شباهتهای مرض روح و جسم شدند: 1⃣همانطور که بعضی از امراض جسمی پنهان هستند،گاه رذائل اخلاقی در وجود انسانی نهفته شده اند که با محاسبه نفس و تفحص در اخلاق یافت شود. حضرت علی علیه السلام میفرمایند: عِنْدَ تَصْحِيحِ الضَّمَائِرِ تُبْدُو الْكَبَائِر 2⃣همانطور که بعضی از امراض جسم مسری هستند،گناه هم از این خصیصه دور نیست،مصاحبت با اشخاص مبتلا به گناه،انسان را در معرض ابتلا قرار می دهد، آیات و روایات متعددی اشاره به همین مطلب دارند: 🔸يا وَيْلَتى‏ لَيْتَني‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَليلا لَقَدْ أَضَلَّني‏ عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَني‏ وَ كانَ الشَّيْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولا 🔸الْأَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقين‏ 3⃣پیشگیری از بیماری در علاج امراض نقش مهمی ایفا میکند پیشگیری مهمتر از درمان است همچنین پیشگیری از گناه در لسان روایات از جایگاه ویژه ای برخوردار است. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ تَرْكُ الْخَطِيئَةِ أَيْسَرُ مِنْ طَلَبِ التَّوْبَة ترک گناه ساده تر از این است که شخصی گناه کرده و سپس توبه کند. 📝تولید خبر: حجت الاسلام صحاف 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
✨هم درجات عندالله و الله بصیر بما یعملون✨ 🗞خلاصه آیه آیه شريفه درصدد بيان تفاوت درجات انسان های شایسته است. 📚نکات تفسیری 1⃣ از آنجا که واژه "درجه" در مقابل "درکه" است فلذا آیه شریفه انحصار در بیان حال "من اتبع رضوان الله" دارد. 2⃣ همانطور که سیدعبدالاعلی سبزواری میفرماید کلمه ذووا در تقدیر نمیباشد آنطور که مرحوم طبرسی فرموده، زیرا درجات بهشتی همان تجسم اعمال اند (دو نظریه در ثواب و عقاب است اینکه جدای از عمل باشد یا نفس عمل کما اینکه فرموده "انما تجزون ما کنتم تعملون") در حقیقت هر جزایی عین عمل است، عمل با عامل متحد است فلذا جزا عین عامل است و بهشت همان چهره ملکوتی انسان است که همان اعمال او باشد. فرق دنیا و آخرت آن است که در دنیا بهشت و جهنم از ما پنهان است اما در آخرت کشف غطا میشود. 3⃣ منشا اختلاف درجات مومنين دو چیز است علم و عمل. 4⃣ وقتی درجات عندالله است با توجه به نامحدود بودن الله تعالی درجات نیز نامتناهی خواهد بود. 5⃣ والله بصیر بما یعملون علت است برای تنوع درجات زیرا خداوند میداند اعمال چگونه بوده. 6⃣ بصیر از ماده بصیرت است نه بصر، زیرا درجات مومنین به نیت و باطن اعمالشان برمیگردد و نیت با بصر دیده نمی‌شود بلکه به علم الهی معلوم است. 📝تولید خبر: حجت الاسلام سيدمسعود اميرى مقدم 💠 بیشتر بدانیم👇 📚درس تفسیر جلسات 71، 72 و 73 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠مسلمین جنگ طلب نیستند 🔻«وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّىٰ يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْلَمُونَ» [و اگر يكى از مشركان از تو پناه خواست پناهش ده،تا كلام خدا را بشنود؛ سپس او را به مكان امنش برسان، چرا كه آنان قومى نادانند.] بعد از آنکه مهلت 4 ماهه‌ی مشرکان تمام شد، خداوند متعال دستور به قتل مشرکان معاند را صادر می‌کند. با این حال،در آیه‌ی 6 سور‌ه برائت، این حکم را تخصیص می‌زند اینجاست که می‌شود فهمید،ترسیم غرب از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم،که در یک دست شمشیر و در دست دیگر قرآن دارد،با واقعیت فاصله دارد. آنها می‌گویند: «اسلام، قرآن را عرضه نمود و اگر کسی نمی‌پذیرفت، شمشیر را به فرقش فرود می‌آورد.» ‼️نکته‌ها و پیام‌های آیه: 1⃣در اسلام، جنگ، اصل نیست؛بلکه اصل، صلح است. 2⃣تشریع جنگ و جهاد در اسلام، برای سعادت انسان‌ها بوده و از روی رأفت و رحمت الهی است. 3⃣هدایت هر انسانی برای اسلام، دارای اهمیت است. 4⃣پناه دادن باید به منظور شنیدن و فهم کلام خدا باشد. 5⃣فراهم کردن بستر مطالعه‌ی اسلام، وظیفه‌ی حاکمیت اسلامی است تا افراد در کمال آرامش و بدون هیچگونه ترس و اضطرابی، در رابطه با کلام خدا و اسلام مطالعه و فهم کنند. 6⃣اسلام، دین منطق است و هر آنچه آورده است مطابق با فطرت انسان‌هاست. 📝تولید خبر: حجت الاسلام محقق 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠نگرش تک بُعدی در مسلک حقّ الطاعة اگرچه تمرکز نظریه حقّ الطاعة بر شناسایی وظیفه‌ی بنده است اما اساسا قانون یک مقوله‌ی طرفینی است که بین قانون‌گذار و قانون‌پذیر ایجاد رابطه می‌کند و از همین رو، همچنان که عقل باید نسبت به وظائف مکلفین در برابر شارع ابراز نظر کند، در رابطه با وظیفه‌ی شارع نیز باید ورود داشته باشد. بنابراین بعید نیست ادعا شود همچنان که عقل استیفای أغراض مولی را بر بندگان لازم می‌داند، براساس حُسن و قُبح عقلی و حکیم بودن شارع، محافظت بر آن أغراض و بیان آن اهداف را نیز بر مولی ضروری می‌شمارد و لذا علم اصول متکفل بیان هردو مقام شده است (مسائلی نظیر قُبح تأخیر بیان از وقت حاجت یا قُبح تکلیف به غیر مقدور مربوط به ساحت شارع است). 📚درس خارج اصول، ۲۳ مهر ۱۴۰۲ 📝 تولید خبر: حجت الاسلام رأفت نیا 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠تصحیح وضع بالاستعمال 🔻“وضع بالاستعمال” نوعی تقسیم در وضع است که نه مانند وضع تعیینی است و نه مانند وضع تعیّنی. این وضع با اولین استعمال، معنی موضوع له معلوم می‌شود و این به خاطر همخوانی با طبیعت انسان است. این وضع، حتی اگر حقیقی و مجازی نباشد، صحیح است. اشکالاتی مانند اینکه اگر استعمال حقیقی یا مجازی نباشد باید استعمال غلط باشد یا اینکه این وضع سبب دور می‌شود ومحال است، وجود دارد که علمایی مانند آخوند آیت الله فیاض و شهید صدر جواب‌هایی برای آنها دارند. استاد معظم این وضع را خارج از استعمال حقیقی ندانسته و می‌فرمایند: آنچه در اشکال بسیار مد نظر است این است که لفظ بدون قرینه دال بر معنی باشد و این در حالی است که در وضع استعمالی همیشه قرینه حالیه وجود دارد؛ چون همین که می‌گوید فرزندم علی را بیاورید خود یک قرینه حالیه است حال که وضع با قرینه به وجود آمده است بنابر این در اولین استعمال قرینه وجود دارد وهمین مقدار در صحت استعمال کفایت می‌کند و با قرینه حالیه که در این وضع وجود دارد سر از معنی موضوع له در می‌آورد واستعمال هم به عنوان استعمال حقیقی با قرینه شناخته می‌شود 📚درس خارج اصول ۱۴۰۲.۹.۱۵ 📝تولید خبر: حجت‌الاسلام علی مرادیان 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠دولت می‌تواند مالک شود برخی از فقها من جمله مرحوم سیدنا الاستاد خویی و در عصر حاضر آیت الله سیستانی دولت‌ها را به جهاتی مالک نمی‌دانند لذا طبق این مبنا تصرف در اموال دریافتی از بانک‌ها بدون اذن حاکم شرع جائز نیست،چون پولهای سرمایه گذاران با اموال دیگر مخلوط شده و مجهول المالک محسوب می‌شود. لکن به نظر بنده دولت می‌تواند مالک شود زیرا مالک بر دو نوع است: تارة مالک شخصیت حقیقی است به این صورت که افراد خاص و معینی جمع شده و بانکی را ایجاد کرده و تمام سرمایه بانک هم متعلق به خود آنان است مثل بانک اقتصاد نوین. و اخری مالک شخصیت حقوقی است مثل دولت‌ها که مالک اموالی هستند که در اختیار آنان است مثل جاده‌ها وهواپیماهای جنگی و نیز اموالی که مردم به عنوان سپرده در بانک های دولتی قرار می‌دهند. مالکیت حقوقی هم مثل مالکیت حقیقی است و همه مزایای شخصیت حقیقی را دارد.توجه به این که تشکیل دولت و رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی به امضاء و انتخاب مردم عزیز ایران است حتی انتخاب رهبری هم بالواسطه «مجلس خبرگان که منتخب خود مردم است» به انتخاب مردم است و مردم دولت مردان خود را نصب نموده اند چنین دولتی که از نظر مردم مشروعیت دارد مالکیت برای آن متصور است و در این جهت در اصل مالکیت به مقتضاى قواعد عامّه مانند «أحلّ اللّهُ البیعَ» «أوفوا بالعقودِ. بین بانکهاى داخلى و خارجى، دولتى و خصوصى و مشترک از دولتی و خصوصی؛ فرقى نیست. 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۳/۱/۲۶ 📝تولید خبر: حجت الاسلام ابن حسینی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 نهی در عبادات و معاملات 🔻نتیجه صحبت مرحوم خوئی این شد که نهی متعلق به معاملات اگر ارشاد به مانعیت باشد موجب فساد هست و فرقی هم نمی کند که این نهی به عقد بخورد یا ایقاء مانند نهی از بیع وقف و مجهول و مالایملک و نکاح در عده و ... که از محل بحث ما خارج است و اگر نهی مولوی تحریمی باشد ایشان می فرماید به هیچ وجه دلالت بر فساد ندارد چه به جزء معامله بخورد یا به همه معامله و یا به شرط آن !منظور از معاملات هم در اینجا اعم از عقود و ایقاعات است و حکم آنها یکسان است و دلالت بر فساد ندارد . 📚 درس خارج اصول ، ۱۴۰۲.۱۱.۰۸ 📝تولید خبر: حجت الاسلام داودی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 اضطراب در متن احادیث باب محاربه 🔻در بین فقهاء شیخ طوسی‌ و از اتباع ایشان قطب راوندی‌ و در معاصرین محقق خوئی برخلاف مشهور در اجرای حکممحارب قائل به ترتیب و اجرای مجازات بر اساس نوع و شدت جرم هستند. در بررسی ادله این حکم جمعی از روایات مورد استناد قرار گرفته؛که محقق خویی دو روایتِ محمد بن مسلم و علی بن حسان را صحیح السند و مورد پذیرش دانسته،لکن اشکالاتی به این دسته از روایات وارد است. اولین اشکال را مرحوم مولا احمد مقدس اردبیلی «اضطراب در متن» بیان نموده،که چنین است،اضطراب در متن از عوامل مهم انحطاط حدیث می‌باشد،تا جایی که فضل بن شاذان،شیخ مفید،سید مرتضی‌،و ابن قبه رازی‌ از جمله ادله‌ ای که برای رد اخبار آحاد به آن تمسک نموده‌اند اضطراب در متن این اخبار است. در برخی از ابواب فقه شاهد اضطراب در متن روایات وارده هستیم، مانند: کُر، حیل ربا، اذن ولی در دختر باکره، ارث زن و...این مشکل به حدی اثرگذار است،که در صورتی که اضطراب قابل جمع و حل نباشد روایات از اعتبار ساقط میشوند.و همین نکته آوردگاه فقیه و محل ظهور فقاهت است، از همین رو فقیهی چون آیت الله سیستانی بابی مفصل در علاج الحدیث و حل تعارض اخبار تالیف نموده‌اند. روایات مورد استناد برای اجرای حکم محاربه به نحو ترتیب نیز دچار اضطراب در متن و ایضا اشکال در سند هست که در ادامه بررسی خواهد شد. آدرس روایات: شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه ط ال البیت ج ۲۷ ص۳۰۷ 📚درس خارج فقه ۱۴۰۳.۲.۱ 📝تولید خبر:حجت الاسلام صدیقیان 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠زمان ملکیت ربح عامل مضاربه 🔻مرحومین خویی و سبزواری نظرشان این بود که به صرف ظهور ربح در مضاربه یعنی ارتفاع قیمت، عامل مالک سهم خودش خواهد شد. به نظر می آید در کلام مرحوم شاهرودی اگر چه صحبتی از بنای عقلا نشد ولکن به نظر ما از صرف ادله چیزی استفاده نمی‌شود و باید بر اساس و حکم کنیم که ظهور ربح منشا می‌شود، برای اینکه عامل مالک حصه خودش شود . عقلا هستند که ظهور ربح را سبب برای مالکیت عامل می‌بینند با توجه به این فرمایشات معلوم شد اصرار صاحب جواهر بر اینکه ملکیت ربح به ظهور ربح نیست این فرمايش ناتمام است. 📚درس خارج فقه ۱۴۰۲.۱۱.۱۱ 📝تولید خبر: حجت الاسلام شوقی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 ادله ی حرمت بازی با غیر ابزار و آلات مخصوص قمار و بدون شرط بندی 🔻سه دلیل بر حرمت تکلیفی بازی ذکر شده است: 1️⃣ علامه در کتاب تذکره و برخی دیگر ادعای اجماع بر حرمت این گونه بازی نموده اند. 2️⃣ عموم روایات دلالت بر نهی از مسابقه جز در سه مورد عن أبي عبداللّه عليه السلام :لاسبق إلا في خفّ أو حافر أو نصل .(وسائل الشیعه ج ۱۱ص ۲۵۳) این روایات بر حرمت تکلیفی هرگونه بازی _ولو بدون شرط بندی_ غیر از تیراندازی، شتردوانی و اسب دوانی دلالت دارد . 3️⃣ مفهوم قمار؛ مفهوما بر مطلق مغالبه قمار اطلاق می شود و جمیع ادله مثل مورد لعب با شطرنج بدون مراهنه که دال بر حرمت بود، شامل این قسم می شود. 🔹نظر استاد: به نظر ما در این قسم که رهانی در میان نیست اگر بالفرض کسی در مثل مسابقه کشتی که عنوان قمار برآن صادق نیست یا مسابقه مشاعره،کلمه ی قمار اطلاق نمی شود؛ الا در بعضی موارد که بسا مجازا به آنها قمار اطلاق شود 📝تولید خبر: حجت الاسلام محمد چهکندی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
📂کتاب الصوم / صوم کفاره/ کفاره ترتیبی/ کفاره صید نعامه 📚بيان اقوال در مساله صید نعامه حال احرام، 3 نظریه مطرح است 1⃣ قول به ترتیب( عروة و مشهور) 2⃣ قول به تخییر(ابن ادريس و علامه حلی) 3⃣ توقف و احتیاط (محقق حلی ومختار) 🔍بررسی ادله دلیل قول مشهور: روايات و در راس انها صحیحه علی بن جعفر که از حیث سند اعلایی است. دليل قول دوم: آیه 95 سوره مبارکه مائده كه مؤيد به روايات است و در راس آن روایت حریز. 📌با توجه به قوت ادله هر دو قول ترتيب و تخيير، سه وجه جمع بیان شده 1⃣ أو در آیه شریفه بمعنای تنویع بکار رفته است.(صاحب جواهر) جواب: مخالف صحیحه حریز است که تصریح دارد أو بمعناى تخيير است. 2⃣ روايات ترتيب را حمل بر استحباب كنيم. جواب: اين راه حل قائلى ندارد و الا همین را تقویت میکردیم. 3⃣ از روايات مقابل آیه صرفنظر کنیم.(ابن ادریس و علامه) جواب: روایات ترتیب بسیار است و از حد مستفیض فراتر است لذا براحتی نمی‌توان رفع ید کرد. 💡دلیل قول سوم(مدعا) : از آنجا که هیچ یک از ادله دو قول پیشین راجح نيست و وجوه جمع بیان شده نیز ناکارآمدند توقف کرده و احتياط ميكنيم كه بنا بر قاعده دوران الامر بین التعیین و التخییر می‌بایست جانب تعیین را گرفت لذا قائل به ترتيب ميشويم على الاحوط. 📝تولید خبر: حجت الاسلام سيدمسعود اميرى مقدم 💠 بیشتر بدانیم👇 📚خارج فقه جلسات 95 و 96 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 آیا حدیث رفع شامل احکام وضعیه هم می‌شود یا فقط مختص به احکام تکلیفیه است؟ 🔻در جواب باید گفت که حدیث رفع اختصاصی به احکام تکلیفی ندارد ... بلکه تمام احکام را شامل می‌شود چه احکام تکلیفی و چه احکام وضعی ؛ و دلیل این شمول و عمومیت حدیث، ظاهر حدیث است که می‌فرماید: رُفِعَ عَن اُمّتی ما لا یعلمون که ( ما )در اینجا اسم نکره مبهم است که استعداد دارد تمام احکام را فرا بگیرد و همچنین این حدیث شریف همانطور که در متعلقات احکام جاری می‌شود نسبت به موضوعات احکام نیز جاری و ساری می‌شود . مثلا فعل مکلف مانند افطار که متعلق قرار می‌گیرد برای تکلیف حرمت و گاهی همین افطار موضوع است برای وجوب تکلیف مانند جایی که محل وجوب کفاره است. یعنی اگر مکلف در ماه رمضان روزه خودش را عمدا افطار کرد هم متعلق در اینجا محل سخن است و هم موضوع. متعلق یعنی افطار و موضوع هم یعنی همین افطار نسبت به وجوب کفاره ، پس افطار هم متعلق قرار گرفته است و هم موضوع حال اگر در این حدیث شریف افطار مورد اضطرار واقع شد، حرمت افطار و همچنین وجوب کفاره از این افطار برداشته می‌شود در نتیجه در این افطار نه حرمتی است از باب اینکه متعلق است و نه کفاره ای است از باب اینکه موضوع است .وجوب کفاره و حرمت هر دو رفع می‌شوند بخاطر اضطرار یا اکراه 📚 برشی از درس خارج اصول - جلسه 94 📝تولید خبر:حجج اسلام حسن زاده،جعفری 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 شهادت علی الشهاده 🔻دراین مقام دو طائفه،روایت وجود دارد: طائفه اول:موضوع روایات،مطلق است و کلا بر قبول و اعتبار، شهادت علی الشهاده دلالت دارد، لکن یک روایت،معارض وجود دارد که آنهم صلاحیت معارضه را ندارد. طایفه دوم:دو روایت هست، که یکی صحیح و دیگری موثق است که بر عدم جواز شهادت علی الشهاده، در «حد» دلالت دارند.(لا تجوز شهادة على شهادة فی حد)«وسائل الشیعه جلد۱۸ باب۴۵.من ابواب الشهادات صفحه۲۹۹ ج۱و۲» جمع بین این خصوص این میشود که: درحدود،شهادت بر شهادت،معتبر نیست و در غیرحدود معتبر است و یک تفصیل درخود شهادت بر حدود وجود دارد:که اگر شهادت بر حدود،جنبه مالی داشته باشد.شهادت بر شهادت مقبول است،ولي درحدود محضه،قبول نیست.البته این تفصیل،برخلاف نظر مشهور است یعنی نظر مشهور اینست که در حدود مطللقا معتبر نیست ولی در مقابل همانطورکه در متن شرایع آمده این مسئله اختلافی است :واماالحدود،فان کانت مختصة بالله،کحدالزنا لم تسمع اجماعا وان کانت مشترکة،کحدالسرقه والقذف فالمشهور بین الاصحاب ان الحکم فیهاکغیرها من الحدود. مسالک الافهام الی تنقیح شرایع الإسلام ج۱۲صفحه۲۷۰ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 بغی و خروج بر امام 🔻در عبارات برخی از فقها عبارت خروج از طاعت امام که دلالت بر تضعیف حاکمیت امام عادل بود وارد شده؛ اما خروج از حاکمیت بدین معناست که سرپیچی و سرکشی به شکل شورش بروز یابد و صرف مخالفت با نظر او و عدم اطاعت از دستور امام عادل خروج محسوب نمی شود. هر برخوردی با امام عادل را نمی‌توان بغی و مصداق خروج دانست چراکه برخی اختلاف‌ نظر های فکری و حقوقی با امام عادل، اصالتاً از عنوان بغی خارج‌ بوده و با اندک برخوردی نمی‌توان به افراد برچسب خروج زد و این مغایرت با حاکمیت عادلانه ولی‌فقیه دارد. 🔹قائلین بر خروج به دو دسته تقسیم می شوند: برخی معتقدند که بغی و خروج، اختصاص به امام معصوم داشته( به سبب ملکات شخصیه یا ویژگی هایی که در امام معصوم بوده) در مقابل، برخی معتقدند که بغی اختصاص به امام معصوم ندارد و به خروج بر نایب امام معصوم یا کسی که از طرف وی منصوب شده باشد هم قابل اطلاق است. اگر در موردی خروج، قطعیت یابد( واجد تمامی شرایط لازم باشد) و قائل شویم که خروج بر امام معصوم( که معنای خاص بغی است) به سبب ملکات شخصیه امام معصوم بوده، بازهم می‌توان به سراغ بغی به معنای اعم( خروج جنگی گروهی از مؤمنین بر مؤمنان دیگر) رفت که ولی‌فقیه و طایفه دفاع کننده از وی طایفه عادله خواهند بود چراکه یکی از شرایط ولی‌فقیه، عنصر عدالت است. 📚خارج فقه ۱.۱۲.۱۴۰۲ 📝تولید خبر: حجت الاسلام سینا صابری 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 تفاوت بین أمارات و اصول 🔻به نظر می‌رسد هرگاه متعلّق حجیت شارع، جنبه‌ی کاشفیت ذاتی داشته باشد و فی حد نفسه ارائه کننده‌ی واقع باشد و شارع به لحاظ همان کاشفیت ظنی نوعی آن، در مقام اعتباربخشی آن برآمده باشد، آن دلیل شرعی، طریق و أمارة (نه حکم ظاهری) خواهد بود، هرچند ممکن است گاهی این اعتباربخشی علاوه بر جنبه‌ی کاشفیت آن، به لحاظ یک خصوصیت ذاتی (مانند دردسترس عموم بودن یا قابلیت کشف و احتجاج و استدلال داشتن) نیز صورت گرفته باشد (مانند ترجیح دادن خبر واحد بر إجماع در کاشفیت از واقع). بنابراین حجیت أمارات به معنای تتمیم کشف و جعل علمیت طریقیت نیست (کما زعم النائینی)، بلکه صرفا نقش منجزیت و معذریت مؤدای خود را خواهد داشت؛ همچنان که اعتبار بخشی به یک دلیل به جهت کاشفیت ظنی نوعی آن از واقع، اختصاصی به موارد تزاحم حفظی ندارد (کما زعم الصدر)، بلکه در فرض غیر تزاحم نیز ممکن است، صورت پذیرد مانند مواردی که مصلحت در خصوص جعل وجود دارد نه مجعول. 📚درس خارج اصول، ۹ مهر ۱۴۰۲ 📝 تولید خبر:حجت الاسلام رأفت نیا 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 جواب به خدشه محقق نایینی در وضع بالاستعمال 🔻یکی از اشکالات عمده ای که به وضع بالاستعمال شده است اشکال مرحوم نایینی است ایشان می‌فرمایند لحاظ آلی واستقلالی ضدین بلکه نقیضین هستند و این دو لحاظ باهم جمع نمی‌شوند به تقریب شهید صدر در بحوث لحاظ استعمال لفظ برای معنی لحاظ آلی است؛ چون لفظ هیچ نیست و تماماً مرآت و آلت برای رسیدن به معنی است اما بنابر اینکه لحاظ استعمال لفظ خود وضع باشد لحاظ استقلالی است که این دو ضدین است و اجتماع ضدین پیش می‌آید که محال است برای توجیه محال نبودن وضع بالاستعمال علمایی مانند آیت الله فیاض در المباحث الاصولیه و جناب محقق عراقی در مقالات الاصول جواب‌هایی را مطرح کرده که استاد به بعضی از اشکالات خدشه وارد کردند ودر آخر جوابی طبق مسلک اعتبار فرمودند ........... 🔸نظر استاد: اگر وضع اعتبار باشد هیچ اشکالی ندارد در شی واحد در آن واحد لحاظ استقلالی وآلی جمع شود؛ چون که درست است که لحاظ استقلالی و لحاظ آلی ضدین هستند؛ ولی برای محال بودن جمع این دو هشت وحدت شرط بوده که یکی از این وحدات جمع به یک اعتبارهست ودر شی اگر بود ونبود به دو اعتبار جمع شود هیچ اشکالی ندارد؛ یعنی یک بار لفظ برای معنی است به اعتبار استعمال ویک بار لفظ برای معنی به اعتبار عملیات وضع است. 📚درس خارج اصول، ۱۴ آبان ۱۴۰۲ 📝تولید خبر:حجت‌الاسلام علی مرادیان 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛