هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔘#محفل | #مدرسه_فکرت
✅ مدرسهی فکرت با همکاری نشریه دیدهبان اندیشه در یازدهمین محفل خود به بازخوانی «تبیین نظریه حکمرانی اجتهادی» میپردازد.
با حضور
👤 «آیتالله محمدحسین ملک زاده» مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
زمان: یکشنبه، ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ - ساعت ۱۶
مکان: قم، خیابان بسیج، ساختمان مدرسه فکرت
🔻جهت ثبت نام حضوری و مجازی در این محفل به آیدی @m110614 پیام بدهید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
✅ #سخنرانی
⏮ موضوع: #تجلی_کوثر در مدیریت #ژئوپلتیک منطقه؛
🔶 حضور معنادار فرزندان #حضرت_زهرا در رأس تشیع در دوره کنونی؛
🔶 آیتالله ملک زاده
🗓 ۱۲ اسفند ۹۶
🕌 قم، مرکز فرهنگی سلام
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #گعده_علمی
⏮ استفاده از #قرآن در بحثهای علمی
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 در استفاده از قرآن در مباحث فقهی و اصولی، برخی مطرح میکنند، ما به دنبال حقیقت و روشن شدن دیدگاه شریعت هستیم، نه گزارش دادن به مرکزی که در جلسۀ بحثمان چند آیه قرآن خوانده شد! هر مطلبی که در قرآن آمده، در #روایات با بیانی روشنتر و با تفاصیل و جزئیات بیشتر وارد شده است. لذا نیازی نیست سراغ قرآن برویم.
🔶 در مقابل عرض میکنیم، بنده شخصاً هرچقدر بیشتر روی قرآن کار کردم، اینطور یافتم که آنقدر مطالب، مفاهیم، هدایتها، راهنماییها، راهگشاییها و بصائر در آیات قرآن زیاد است، که اگر کسی انس و ارتباط زیادی با قرآن کریم پیدا کند، گاهی دچار افراط در استفاده از قرآن میشود و روایات را فراموش میکند.
🔶 اما متأسفانه روی قرآن کمتر کار کردهایم وگرنه اگر کار کنیم، میبینیم در هر بحثی که میخواهیم تحقیق کنیم، اگر روی آیات قرآن کار شود، بسیار زودتر به نتیجه میرسیم تا از طرق دیگر؛ البته حالت تعادل این است که #ثقلین در کنار یکدیگر دیده شود.
🗓 زمان: #پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نشست_علمی
⏮ بررسی نظریۀ #حق_الطاعة شهید صدر و مقایسه با نظریۀ بدیل آن «قبح عقاب بلا بیان»؛
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: ۱۴ آذر ۹۶
🕌 مکان: قم، مدرسه علیمه کریمه اهل بیت (علیها السلام)
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ #نشست_علمی
⏪ #روش_شناسی رسائل و مکاسب
👤 آیت الله ملکزاده
🗓 زمان: چهارشنبه، ۲۶ مهر ۱۴۰۲
🕙 ساعت: ۱۰ صبح
🕌 مکان: قم، صفائیه، کوچه ممتاز، فرعی فتحی، مدرسه فقهی امام رضا (ع)
💥 حضور برای عموم طلاب بلامانع میباشد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
🔊 #اطلاعیه 🔊 ✅ #نشست_علمی ⏪ #روش_شناسی رسائل و مکاسب 👤 آیت الله ملکزاده 🗓 زمان: چهارشنبه، ۲۶ مه
🔊 #تذکر 🔊
⏪ براى همدردى با مردم مظلوم فلسطين و محكوم نمودن جنايات وحشيانه صهيونيستها نشست علمى "روش شناسی رسائل و مکاسب" امروز برگزار نمیگردد.
✅ #گعده_علمی
👤 آیت الله ملک زاده
⏪ بررسي بخشی از حجم گسترده کار فقاهی، اجتهادی و تحلیلی جناب #کلینی بر روی روایات #کافی طی بیست سال:
۱. تدوین و تبویب هزاران روایت، و تعیین حدود و ثغور روایات برای قرار گرفتن تحت عناوین بسیار فراوان ابواب، نیازمند بررسی گستردۀ تحلیل محتوایی روایات بوده است.
۲. از آنجا که مبنای جناب کلینی آوردن روایات معتبر در کافی بوده، تمرکز ویژهای بر روی بررسی سندی و محتوایی روایات داشته است. لازم به تذکر است که در نگاه قدما مهمتر از بررسی سند، بررسی متن روایت و فقه الحدیث بوده است که آیا این روایت میتوانسته از امام صادر شده باشد یا خیر؛ روشن است این مطلب، کار فراوان و دقیق فقه الحدیثی را میطلبیده است.
۳. ایشان تا حد ممکن از نگاه خود، در میان روایات متعارض سعی کرده، دستهای از روایات که از نگاه خود صحیح میدانسته در کافی بیاورد و دستۀ دیگر را نیاورد، هرچند ممکن است الان از نگاه ما روایات متعارضی هم در کافی مشاهده شود. لذا ایشان کاری بسیار سنگین علمی فقهی و فنی را بر روی این حجم از روایات انجام داده است.
۴. ایشان در اغلب موارد، هر بابی را با یک حدیث طلق یا عام شروع میکند، سپس احادیث مخصص، مفسر و مقید را ذکر میکند. لذا اگر تعارضی در روایات مشاهده شود، معمولا تعارض بدوی است که با اعمال قواعد جمع عرفی، قابل جمع است.
۵. جناب کلینی به حسب برداشت خود، اگر لفظ یا کلامی را نیازمند شرح و تفصیل میدانسته با کمگ گرفتن از منابع معتبر و اشعاری از شعرای عرب، ابهام آن الفاظ را برطرف کرده، و همچنین با کمک گرفتن از کلمات رواتی که در زمره فقها بودهاند مانند زراره، معاویة بن عمار، محمد بن ابی عمیر، یونس بن عبدالرحمان و ... به توضیح برخی از روایات پرداخته است.
🗓 زمان: #پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9