eitaa logo
مداحی عالمانه
949 دنبال‌کننده
78 عکس
66 ویدیو
6 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سلسله مباحث کوتاه 🖋دکتر حسین محمدی فام 🔻 مطلب شماره ۱۵ 🔰 ابعاد داشتن کربلا / ۱۴ ☑️ بعد اخلاقی / ۲ 📌در ادامه بعد اخلاقی کربلا ✳️ موسى بن عمير از پدرش نقل می‌كند كه امام حسین عليه‌السلام (در روز عاشورا) به من فرمود: نادِ أَنْ لا يُقْتَلَ مَعي رَجُلٌ عَلَيْهِ دَيْنٌ وَ نَادِ بِها فِي الْمَوالي فَإِنّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ(صلى الله عليه وآله) يَقُولُ: مَنْ ماتَ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ أُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ؛ ميان همه يارانم اعلام كن هر كس دَيْنى بر عهده دارد با من كشته نشود؛ زيرا كه من از رسول خدا (صلى الله عليه وآله) شنيدم فرمود: «هر كس از دنيا برود و دَيْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قيامت برداشته مى‌شود. (۱) 🟠 از این سخن امام می‌توان به اهمیت پی برد، که با وجود اینکه تعداد یار اندکی داشتند ولی تأکید می‌کنند اگر کسی قرضی دارد برگردد و مرا همراهی نکند❗️ ✳️ در نقل ديگرى آمده است كه عمير انصارى گفت: امام(عليه السلام) به من فرمود: نادِ فِى النّاسِ أَنْ لا يُقاتِلَنَّ مَعي رَجُلٌ عَلَيْهِ دَيْنٌ، فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ رَجُل يَمُوتُ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ لا يَدَعُ لَهُ وَقاءً إِلاّ دَخَلَ النّارَ؛ ميان مردم اعلام كن هر كس بدهكار است در ركاب من پيكار نكند، زيرا هر كس از دنيا برود در حالى كه دينى بر عهده‌اش باشد كه چاره‌اى براى آن نكرده باشد گرفتار دوزخ مى‌شود. که نقل می‌شود مردى برخاست و گفت: همسرم پذيرفت كه دین من را از طرف من بپردازد. امام (عليه السلام) پاسخ داد: وَ ما كِفالَةُ امْرَأَة، وَ هَلْ تَقْضي إِمْرَأَةٌ: كفالت آن زن چه فايده‌اى دارد؟ آيا او قدرت دارد چنين كند؟! (۲) یعنی پول برای انجام این کار را دارد؟! 🟠 واجب است در مسیر سلوک حسینی متوجه این معنای بسیار مهم باشیم که حتی در رکاب امام حسین (ع) هم نمی‌شود حق‌الناس را نادیده گرفت! چه برسد به مراسم عزاداری امام حسین (ع)!! بعضا دیده می‌شود که شخص بدهکار است و با پرداخت نکردن بدهی مردم را به زحمت انداخته است ولی برای عزای امام حسین (ع) غذا می‌دهد یا به زیارت کربلا می‌رود! در حالی که اینها تماماً مستحب است ولی . در مسیر دین باید به وظیفه خود عمل کنیم؛ گاهی وظیفه پرداخت دِین است، گاهی خرج در راه شعائر. 👈 این سخن امام نشان می‌دهد دین قانون و چارچوب دارد که باید از آن تبعیت کرد؛ حق‌الناس هم یکی از این قوانین است و هرکس وظیفه دارد بررسی کند در مسیر سلوک حسینی چقدر به حق الناس حساس است. 💠مثلا: ➖ من به‌عنوان و یا مداح باید بدانم حق‌الناس است. اگر این را بدانم دیگر مطلب ضعیف به مردم ارائه نمی‌دهم، چون مردم وقتشان را در اختیار من گذاشته‌اند. و در قیامت برای وقت تمام مستمعین‌مان باید پاسخگو باشم. ➖ من به‌عنوان بدانم که مردم یا جنس داده‌اند و اگر غذا را خوب نپزم، حق‌الناس می‌شود و فردای قیامت باید جواب دهم؛ لذا در قدیم اگر آشپزی غذا را خراب می‌کرد از جیب خودش هزینه آن شب را پرداخت می‌کرد چون از قیامت خود و حق‌الناس . این‌گونه بود که هیئت‌های قدیم اثر می‌کرد و انسان‌ها را متحول می‌کرد. ➖ من به‌عنوان بدانم که اگر بهداشت را رعایت نکنم و موجب انتقال بیماری به دیگری شوم، حق‌الناس بر گردنم خواهد افتاد. ✳️ طبق نقل مرحوم مقرم و با استناد به روایتی از امام صادق (ع) زمانی که اباعبدالله (ع) به کربلا رسید زمین آنجا را از صاحبانش خرید، «إن حرمَ الحسینِ الذی اشتراه أربعةُ أمیال فی أربعةِ أمیال فهو حلال لولده و موالیه حرام علی غیرهم ممن خالفهم و فیه البرکة. (۳) حرم حسين كه وي خريد، چهار ميل در چهار ميل بود. اين محدوده براي فرزندان و شيعيانش حلال و براي مخالفانش حرام است و در آن بركت است. 🟠 امام حسین (ع) حتی حاضر نبودند در زمینی که متعلق به دیگران است خیمه‌ای برپا نمایند و خون مطهرشان در زمین دیگران بر زمین ریخته شود و همچنین نمی‌خواستند زائرانش برای زیارت قبر آن حضرت، از زمینی که متعلق به بنی‌اسد بود، عبور کرده و حق و حقوق آنها را پایمال نمایند. اینها همه بیانگر این است که امام تا این حد دوراندیش بودند و به حق‌الناس اهمیت می‌دادند. 📚منبع ۱ـ احقاق الحق، قاضی نورالله مرعشی، ج ۱۹، صص ۴۲۹ و ۴۳۰. ۲ـ «عاشورا ريشه‏‌ها، انگيزه‌ها، رويدادها، پيامدها»، سعید داودی و مهدی رستم نژاد، (زیر نظر آيت‌الله مكارم شيرازى)، انتشارات امام على بن ابى طالب (عليه‌السلام)، قم، ۱۳۸۸ هـ.ش‏، ص ۴۱۳. ۳ـ مستدرک‌ الوسائل، ج‌۱۰، ص‌۳۲۱ و ج ۱۴، ص‌ ۶۱. لینک کانال در ایتا: eitaa.com/maddahiaalemane لینک کانال در تلگرام: t.me/maddahialemane آدرس مطلب در سایت مقتل: https://b2n.ir/a02351
سلسله مباحث کوتاه 🖋دکتر حسین محمدی فام 🔻 مطلب شماره ۱۶ 🔰 ابعاد داشتن کربلا / ۱۵ ☑️ بعد اخلاقی / ۳ 💫 در مسیر سلوک حسینی بسیار محتاج آموختن اخلاق حسینی هستیم. شیخ مفید (ره) در الارشاد نمونه دیگری از اخلاق و جوانمردی اباعبدالله (ع) را چنین گزارش می‌کند: 🔸 هنگامی که سپاه امام به منزل «شراف» رسیدند، امام (ع) به جوانان خود سفارش کردند آب بیشتری به همراه بردارید، «أَمَرَ فِتْیَانَهُ فَاسْتَقَوْا مِنَ الْمَاءِ فَأَکْثَرُوا». و آن موقع که لشکر عظیم و تشنة حرّ (در ذوحسم) رسیدند، حضرت فرمود: «اسْقُوا الْقَوْمَ وَ أَرْوُوهُمْ مِنَ الْمَاءِ وَ رَشِّفُوا الْخَیْلَ تَرْشِیفاً: این گروه را کاملاً سیراب کنید، اسبان را هم آرام سیراب کنید». علی بن طعان می‌گوید: آن روز من هم ملازم لشکر حرّ بودم که با تأخیر رسیدم. امام که مرا تشنه یافت، فرمود: «أَنِخِ الرَّاوِیَةَ: شتر را بخوابان». من گمان کردم منظور امام (ع) از «راویه»، مشک است. دوباره حضرت فرمود: «یَا ابْنَ أَخِی أَنِخِ الْجَمَلَ: ای پسر برادرم! شتری را که بارش آب است، بخوابان». شتر را خواباندم ولی نمی‌توانستم به خوبی دهانه‌ مشک را در دست بگیرم و به همین دلیل آب‌ها بر زمین می‌ریخت. امام فرمود: «اخْنِثِ السِّقَاءَ: دهانه‌ مشک را برگردان». من متوجه منظور امام نشدم. در این حال، حضرت از جا بلند شد و مرا کمک کرد تا خودم و اسبم آب نوشیده و سیراب شدیم. (۱) 👈 امام امت با دشمن اینگونه برخورد می‌کند ولی ما نتوانستیم با دختر و پسر جوان جامعه که محبت اهل بیت (ع) را در دل دارد درست رفتار کنیم. برخورد ما با عاملان فساد باید گونه‌ای باشد و با یک جوان شیعه که گرفتار فسادی شده به گونه دیگر؛ که نتوانستیم این جوانان را جذب کنیم. گاهی با یک محبت می‌توان این افراد را به راه آورد. ما موظفیم سلوک حسینی را بیاموزیم و در این مسیر حرکت کنیم. 📚منبع ۱ـ مفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج ‏۲، ص ۷۷ و ۷۸، کنگره شیخ مفید، قم‏، چاپ اول، ۱۴۱۳ ق. لینک کانال در ایتا: eitaa.com/maddahiaalemane لینک کانال در تلگرام: t.me/maddahialemane آدرس مطلب در سایت مقتل: https://b2n.ir/s14324
سلسله مباحث کوتاه 🖋دکتر حسین محمدی فام 🔻 مطلب شماره ۱۷ 🔰 ابعاد داشتن کربلا / ۱۶ ☑️ بعد اخلاقی / ۴ ✳️ از دیگر نمونه‌های اخلاقی امام حسین علیه‌السلام در بحارالانوار آمده است که روزی مردی بینوا که در اثر فشار زندگی دستش از همه جا کوتاه شده بود، با امید رسیدن به نوایی به مدینه آمد. سؤال کرد کریم‌ترین و سخی‌ترین فرد این شهر کیست. به او گفتند: حسین بن علی علیه‌السلام. در جست و جوی آن حضرت به مسجد رفت و آن بزرگوار را در حال نماز یافت. آنگاه با ابیاتی خواسته‌اش را مطرح نمود: ✨لم یخِب الآن مَن رجاک و مَن / حرَکَ من دون بابک الحلَقة (ناامید و مایوس نمی‌شود کسی که به تو امید بسته و درب خانه‌ات را بکوبد.) ✨انت جوادٌ و انت مُعتمد / ابوک قد کان قاتلُ الفَسَقة (تو بخشنده‌ای و تو مورد اعتماد هستی و پدرت نابود کننده افراد فاسق و تبهکار بود.) ✨لولا الذی کان من اوائِلِکم / کانت علینا الجَهیمُ مُنطَبَقة (اگر هدایت ها و زحمات شما خاندان رسالت نبود، عذاب جهنم همه ما را فرامی‌گرفت.) امام حسین (ع) بعد از شنیدن سخنان وی رو به قنبر کرد و فرمود: آیا از مال حجاز، چیزی به جای مانده است؟ قنبر گفت: بله، چهار هزار دینار داریم. امام فرمود: قنبر! آنها را حاضر کن که این شخص در مصرف آنها از ما سزاوارتر و نیازمندتر است. سپس به منزل رفته و ردای خود را که بردی (یمانی) و گران‌قیمت بود، از تن درآورده و دینارها را در آن پیچید و به خاطر شرم و حیا از سائل، از لای در به آن مرد نیازمند داد و اشعار او را نیز با ابیاتی زیبا و در همان وزن پاسخ گفت: ✨خذها فانی الیکَ مُعتذِرٌ / واعلَم باَنی عَلیک ذو شَفَقة (اینها را بگیر؛ من از تو عذر می‌خواهم و بدان که من به تو علاقمند و مهربان هستم.) ✨لوکان فی سیرِنا الغداةُ عصا / امسَت سمانا علیک مُندَفَقة (اگر امروز قدرت و حکومتی دست ما بود، آسمان جود و رحمت ما بر تو ریزش می کرد‌.) ✨لکن ریبُ الزمان ذو غیر / والکفُ منی قلیلةُ النَفقَة (ولی حوادث روزگار در حال دگرگونی است (بدین جهت تنگدست شده) و بخشش ما اندک شده است.) مرد عرب آن هدیه‌ها را گرفت و گریه کرد. امام (ع) فرمود: آیا عطای ما را کم شمردی؟ گفت: نه، هرگز! بلکه به این می‌اندیشم که این دستان پرمهر و باسخاوت چگونه در زیر خاک پنهان خواهد شد. (۱) ♨️ اباعبدالله (ع) در کنار کمک به نیازمندان، در فکر آبروی آنها هم بود. 👈 لازم است ما جامعه هیئتی در زمینه‌های اخلاقی به‌خصوص کمک به نیازمندان و حفظ آبروی آنها و دیگر مؤمنان از مولای خود تأسی کنیم. همه مردم جذب این دستگاه خواهند شد. 📚منبع ۱ـ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۴۴، ص ۱۹۰ لینک کانال در ایتا: eitaa.com/maddahiaalemane لینک کانال در تلگرام: t.me/maddahialemane آدرس مطلب در سایت مقتل: https://b2n.ir/p04911
سلسله مباحث کوتاه 🖋دکتر حسین محمدی فام 🔻 مطلب شماره ۱۸ 🔰 ابعاد داشتن کربلا / ۱۷ ☑️ بعد اخلاقی / ۵ هدف از صحبت راجع به بعد اخلاقی کربلا این است که اخلاقمان را با اخلاق سیدالشهدا علیه‌السلام منطبق کنیم. 👈 لازم است بدانیم جلسات امام حسین (ع) جای خالی کردن عقده‌ها و خلأهای روانی نیست❗️ باید در این جلسات ؛ باید دین یاد بگیریم و دنیا و آخرتمان را آباد کنیم؛ تا ان‌شاءالله در همین راه بمیریم. ♨️ دلیل اینکه در جامعه امروزی و مخصوصا قشر مذهبی، زندگی‌ها خیلی زود به بن‌بست می‌رسد یا بدون عشق و علاقه در جریان است، نبود اخلاق است، اخلاقی که می‌شود از کربلا و سیدالشهداء (ع) آموخت. در ادامه به یک مورد دیگر از اخلاقیات امام حسین (ع) با عنوان «صبر در کربلا» می‌پردازیم: 🟣 قبل از حرکت. حضرت در خطبه‌ تاریخی خود که یک روز قبل از حرکت به سوی کربلا در مکه ایراد کرد، فرمود: «رِضَی اللَّهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَیْتِ نَصْبِرُ عَلَی بَلَائِهِ وَ یُوَفِّینَا أَجْرَ الصَّابِرِین». (۱) رضایت پروردگار، رضای ما خاندان است. بر بلاها صبر می‌کنیم و خداوند پاداش صبرکنندگان را به طور کامل خواهد داد. 🟣 صبح عاشورا. در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که سیدالشهداء (ع) پس از اقامه‌ نماز صبح با یارانش، آنان را به صبر و پایداری دعوت کرد: «إِنَّ الْحُسَیْنَ صَلَّی بِأَصْحَابِهِ الْغَدَاةَ، ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیْهِمْ، فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَذِنَ فِی قَتْلِکُمْ فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ». (۲) خداوند متعال از شهادت شما خبر داد، بر شما باد به صبر و استقامت. 🟣 ظهر عاشورا. امام سجاد (ع) می‌فرماید: «قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ لَمَّا اشْتَدَّ الْأَمْرُ بِالْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ نَظَرَ إِلَیْهِ مَنْ کَانَ مَعَهُ فَإِذَا هُوَ بِخِلَافِهِمْ لِأَنَّهُمْ کُلَّمَا اشْتَدَّ الْأَمْرُ تَغَیَّرَتْ أَلْوَانُهُمْ وَ ارْتَعَدَتْ فَرَائِصُهُمْ وَ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ … تَعْبُرُ بِکُمْ عَنِ الْبُؤْسِ وَ الضَّرَّاءِ إِلَی الْجِنَانِ الْوَاسِعَةِ وَ النَّعِیمِ الدَّائِمَة». (۳) چون کار در روز عاشورا بر حسین بن علی (ع) سخت ‌شد، کسانی که با او بودند به وی نگاه کردند، دیدند حال او بر خلاف دیگران است؛ زیرا چهره‌ آنان تغییر می‌کرد و بر اندامشان لرزه می‌افتاد و ترس به دل‌هایشان راه پیدا می‌کرد. در این حال امام (ع) به آنان فرمود: ای بزرگ‌زادگان! صبر پیشه کنید؛ زیرا مرگ جز پلی نیست که شما را از سختی و شداید دنیا، به بهشت گسترده و نعمت‌های جاودانه می‌رساند. باز در اوج سختی به حضرت علی اکبر (ع) فرمود: «صَبراً يا بُنَيَّ، يَسقيكَ جَدُّكَ بِالكَأسِ الأَوفى» (۴) صبر كن پسر عزيزم! جدّت با كاسه‌اى پُر به تو مى‌نوشانَد. و نیز به عبدالله (ع) فرزند امام حسن (ع) می‌فرماید: «يَا ابْنَ أَخِي اصْبِرْ عَلَى مَا نَزَلَ بِكَ» (۵) ای پسر برادرم! بر آنچه در راه خدا بر تو فرود آمده است صبر کن. ⬅️ در تمام مقاتل و روضه‌های سیدالشهدا (ع)، تذکر حضرت در مورد صبر را می‌بینیم. ما هم باید به پیروی از ایشان در همه امور، زندگی شخصی، تربیت فرزند، محل کار، درس و جامعه صبر داشته باشیم. از دیگر می‌توان به صبر بر گناه، صبر در برابر لذات گناه آلود، صبر در طاعت و برپایی نماز شب، صبر در بلا و ‌مصیبت مثل بیکاری، قرض، بیماری و … اشاره کرد. 📚منبع ۱ـ لهوف، سید ابن طاووس، ص ۶۰. ۲ـ عوالم‌العلوم، بحرانی اصفهانی، ج ۱۷، ص ۳۱۹. ۳ـ معانی‌الاخبار، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۲۸۸. ۴ـ امالی، شیخ صدوق، ص ۲۲۶. ۵ـ روضةالواعظین، فتال نیشابوری، ص ۲۰۸. لینک کانال در ایتا: eitaa.com/maddahiaalemane لینک کانال در تلگرام: t.me/maddahialemane آدرس مطلب در سایت مقتل: https://b2n.ir/k16224
◾️ گریز روضه پیراهن امام حسین(ع)؛ فاطمه(س) تاب دیدن پیراهن پیامبر(ص)‌ را ندارد حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «من پیغمبر را از زیر پیراهن غسل دادم. یک روز فاطمه سلام الله علیها فرمود: میل دارم پیراهن پدرم را ببینم وقتی پیراهن را به او دادم بویید و بوسید و گریست و بی‌اختیار از فراق پدر از حال رفت و بر روی زمین افتاد. بعد از آن پیراهن را از فاطمه سلام الله علیها مخفی کردم.» گریز به روضه پیراهن خونین حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام که همیشه در نزد حضرت زینب سلام الله علیها بود. 📚منبع بیت الاحزان، شیخ عباس قمی(ره) گریزهای مداحی، علی اکبر لطیفیان، ص ۲۲ لینک کانال در ایتا: eitaa.com/maddahiaalemane لینک کانال در تلگرام: t.me/maddahialemane آدرس مطلب در سایت مقتل: B2n.ir/w57345
سلسله مباحث کوتاه 🖋دکتر حسین محمدی فام 🔻 مطلب شماره ۱۹ 🔰 ابعاد داشتن کربلا / ۱۸ ☑️ بعد اخلاقی / ۶ 📌 در ادامه بعد اخلاقی کربلا به چند نمونه از در زندگی سیدالشهدا (ع) اشاره می‌کنیم: 🔸در کافی شریف آمده است: عده‌ای وارد خانه امام حسین علیه‌السلام شدند. دیدند که خانه آن حضرت، دارای فرش‌ها و پشتی‌های زیبایی است. گفتند ای پسر پیامبر! ما در منزل شما وسایلی دیدیم که در شأن شما نیست، امام فرمود: ما مِهر زنانمان را می‌دهیم تا هرچه دلشان بخواهد، بخرند. آن وسایل که دیدید، مال من نیست. [۱] 👈در واقع حضرت آنها را متوجه کرد که این اتاق من نیست؛ بلکه اتاق همسر من است و ما به حس زیبایی‌گرایی زنان اهمیت داده و اجازه خریدن وسایل زیبا (در حد متعارف) را به آنها می‌دهیم. 🔹در بعضی کتب دیگر این‌گونه آمده است که امام حسین (ع) در ، علاقه و محبت خود را به رباب مادر علی اصغر (ع) نشان می‌دهد، که ترجمه آن چنین است: «من خانه‌ای که رباب و سکینه (دخترش) در آن باشند را دوست دارم.» [۲] ✨در زمینه این مهر و علاقه، دو بیت شعر از امام حسین (ع) درباره حضرت سکینه و رباب (ع) نقل شده، و در برخی از منابع، بیتی دیگر نیز به آن افزوده شده است. ~ لَعَمْرُک اِنِّنی لَاُحِبُّ دارا // تَحُلُّ بها سکینةُ و الربابُ ~ اُحبِّهما وَ اَبْدُلُ جُلَّ حالی // وَ لَیْسَ لِلاَئمی فیها عِتابُ به جان تو سوگند! من خانه‌ای را دوست دارم که سکینه و رباب در آن باشند. آنها را دوست دارم و تمامی دارایی‌ام را به پای آنها می‌ریزم و هیچ کس نباید دراین‌باره با من سخنی بگوید. [۳] 🔹نتیجه این عشق و محبت امام حسین (ع) همان می‌شود که ابن الاثير در تاريخ كامل می‌گويد: و كان مع الحسين امرأتُه الرباب بنتُ امرئ القيس، و هى أمُ ابنتِه سكينة، و حملَت الى الشام فيمن حُمل من أهله، ثم عادت الى المدينة … و قيل: انها اقامت على قبره سنةً و عادت الى المدينة … فماتت أسفا عليه. [۴] رباب به همراه امام حسین (ع) در کربلا بود، که او مادر سکینه بود، با اسرا به شام برده شد و بعد به مدینه برگشتند… اما گفته شده وقتی اربعین به کربلا رسیدند حضرت رباب یک سال در کربلا ماند و پس از آن به مدینه بازگشت و در آخر از شدت اندوه فوت نمود. 🔸پیامبر اکرم (ص) درباب تکریم همسر می‌فرماید: «وَ مَنِ اتَّخَذَ زَوجَةً فَلْیکرِمْهَا». هرکس همسری برگزید، باید وی را تکریم کند. [۵] 🖋👈در حوزه ارتباط با همسر از اهل بیت علیهم‌السلام آموزه‌های فراوانی داریم و باید از آنها این‌گونه تکریم و احترام را بیاموزیم. هیاتی‌ها باید را با خانواده داشته باشند و به همسر خود کنند. و باعث تأسف است که برخی ابراز عشق به خانواده را بلد نیستند و نمی‌دانند عبادت فقط به تهجد و روضه و نماز جمعه نیست! دراین‌باره پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «جُلُوسُ اَلْمَرْءِ عِنْدَ عِیَالِهِ أحَبُّ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنِ اِعْتِكَافٍ فِی مَسْجِدِی هَذَا»: نشستن مرد در کنار خانواده‌اش، نزد خداوند متعال دوست داشتنی‌تر از اعتکاف [و نشستن] در این مسجد من است. [۶] ❌متأسفانه برخی هیاتی‌ها آلوده رفیق‌بازی‌اند و بعد از هیات به جای آنکه کنار همسر و خانواده خود بروند اوقاتشان را با دوستانشان سپری می‌کنند. مرحوم محمدعلی نجفی از پدرش مرحوم شیخ محمود نجفی نقل می‌کرد که ایشان بعد از هیات به جوانان تازه ازدواج کرده امر می‌کرد که بروید خانه کنار همسرتان شام بخورید. 📚منبع ۱ـ الكافي (ط – الإسلامية)، شیخ کلینی، ج ‏۶، ص ۴۷۶. ۲ـ زندگانى حضرت امام حسين عليه السلام (ترجمه جلد ۴۵ بحار الأنوار)، ص ۷۰. ۳ـ انساب الاشراف، بلاذری، ج ۱، ص ۱۹۵ ـ ۱۹۶؛ البدایه و النهایه، ابن کثیر، ج ۸، ص ۲۱۱. ۴ـ تاريخ ابن الاثير، ج ۴، ص ۸۸، ط بيروت. ۵ـ دعائم الاسلام، قاضی نعمان مغربی، ج ۲، ص ۱۵۸. ۶ـ میزان الحکمه، محمدی ری شهری، ج ۴، ص ۲۸۷. لینک کانال در ایتا: eitaa.com/maddahiaalemane لینک کانال در تلگرام: t.me/maddahialemane آدرس مطلب در سایت مقتل: https://b2n.ir/b95003
🔳 گریز قتلگاه امام حسین(ع)، مثله کردن بدن حضرت حمزه(ع) زنان قریش پس از پیروزی در جنگ احد، پیش از آنکه مسلمانان به دفن کشتگان برسند برای انتقام بیشتر، اعضا و گوش و بینی مسلمانانی که روی بستر خاک افتاده بودند بُریدند در حالی که در میان تمام ملل جهان کشته دشمن که بی‌دفاع و بی‌پناه است احترام دارد. همسر ابوسفیان از اعضای بدن مسلمانان گردنبند و گوشواره درست نمود شکم حضرت حمزه(ع) را پاره و جگر او را درآورد و آن را به دندان گرفته هرچه خواست بخورد نتوانست. این عمل به قدری ننگین و زشت بود که ابوسفیان گفت: من از این عمل تبرّی می‌جویم و چنین دستوری نداده بودم ولی خیلی هم ناراحت نیستم. این کردار زشت باعث شد که این زن میان مسلمانان به هند آکلة الاکباد یعنی هند جگرخوار معروف گردد و در آینده فرزندان هند، به فرزندان زن جگرخوار معروف شدند. اشاره گریز: روضه قتلگاه سیدالشهدا علیه‌السلام و جملات جان‌سوز حضرت زینب(س) خطاب به رسول مکرم اسلام که: «هذا حسین مرمل بالدماء مقطع الاعضاء.» 📚منبع فروغ ابدیت، جعفر سبحانی، ج ۲، ص ۷۱ گریزهای مداحی، علی اکبر لطیفیان، ص ۳۴ لینک کانال در ایتا: eitaa.com/maddahiaalemane لینک کانال در تلگرام: t.me/maddahialemane آدرس مطلب در سایت مقتل: B2n.ir/j18144
◾️ گریز روضه قتلگاه امام حسین(ع)؛ فاطمه نمی‌تواند شمشیر روی سر علی را ببیند حضرت زهرا(س) وارد مسجد شد، دید شمشیر را روی سر علی(ع) گرفتند و می‌خواهند به زور بیعت بگیرند. فرمود: «علی(ع) را رها کنید وگرنه پیراهن پیامبر(ص) را به سرم می‌افکنم و در درگاه خدا ناله می‌زنم و نفرینتان می‌کنم.‌» سلمان می‌گوید: «به خدا سوگند دیدم ستون‌های مسجد رسول خدا(ص) از زمین جدا شد که اگر کسی می‌خواست می‌تواند از زیر آن عبور کند.» 👈 اشاره گریز: گریز به روضه قتلگاه سیدالشهداء که هرچه شمشیر و سنان و نیزه بود بر سر و روی بدن حضرت وارد می‌آمد. 📚منبع بیت الاحزان، شیخ عباس قمی،ص ۱۳۹ گریزهای مداحی، علی اکبر لطیفیان، ص ۵۰ لینک کانال در ایتا: eitaa.com/maddahiaalemane لینک کانال در تلگرام: t.me/maddahialemane آدرس مطلب در سایت مقتل: B2n.ir/j18144
◾️ گریز دفن امام حسین(ع)؛ دفن میثم تمار بعد از سه روز بعد از آنکه دست و پا و زبان میثم تمار را جدا کردند و او را بر دار کشیدند پس از سه روز شکم او را بالای دار دریدند. بعد از شهادت میثم کسی جرات نمی‌کرد بدن او را از دار پایین بیاورد و دفن کند تا اینکه روزی جماعت خرما فروشان به یکدیگر گفتند این ننگ و عار از برای اولاد ما می‌ماند که این مرد پیر هم شغل ماست و بدنش بر سر دار می‌باشد. بیایید تا به هر نحو که هست بدن او را پایین بیاوریم و دفن کنیم، پس شب آمدند و آن بدن را از سرِ دار پایین آوردند و با احترام کنار فرات دفن نمودند. گریز: زنان بنی اسد هم بعد از ۳ روز آمدند برای دفن سیدالشهدا علیه السلام. 📚 منبع طریق البکاء، علامه گریان شهرابی، ص ۱۳۵ گریزهای مداحی، علی اکبر لطیفیان، ص ۱ لینک کانال در ایتا: eitaa.com/maddahiaalemane لینک کانال در تلگرام: t.me/maddahialemane آدرس مطلب در سایت مقتل: B2n.ir/t70695
🏴 گریز روضه حضرت رقیه(س)، شرح حال یوسف(ع) و یعقوب(ع) بعد از آنکه یعقوب(ع) به وصال یوسف(ع) رسید به او گفت: «سرگذشت خود را برایم بگو.» آن حضرت امتناع کرد که ای پدر تو را تاب شنیدن نیست. گفت: «اگر همه را نمی‌گویی بعضی از آنها را بگو.» یوسف گفت: «ای پدر! بعد از آنکه برادران با شمشیر به من روی آوردند بدنم به لرزه درآمد از ترس گریختم و به زیر دامن یهودا (یکی از برادران) پناه بردم تا آنکه از قتل من گذشتند اما پیراهنم را از تنم درآوردند و مرا در چاه انداختند.» یعقوب دیگر طاقت شنیدن نداشت و نعره کشید و بی‌هوش شد. 👈 اشاره گریز: زبان حال حضرت رقیه سلام الله با سر بریده پدر 📚منبع مجالس المتقین، المجلس الثانی و الاربعون، شهید ثالث گریزهای مداحی، علی اکبر لطیفیان، ص ۱۴۸ لینک کانال در ایتا: eitaa.com/maddahiaalemane لینک کانال در تلگرام: t.me/maddahialemane آدرس مطلب در سایت مقتل: B2n.ir/y83601
◾️ ترسیدم امام حسین(ع) از شهادت طفلانم خجالت بکشد وقتی عبدالله بن جعفر(ع) حضرت زینب(س) را ملاقات کرد گفت: شنیدم در کربلا هر کشته‌ای را برادرت حسین(ع) می‌آورد از میدان، او را پیشواز و هم‌دردی می‌کردی اما وقتی فرزندان مرا (عون و محمد)‌ حضرت با بدن غرق به خون از میدان آورد از خیمه بیرون نیامدی. ممکن است بفرمایید علت این کار چه چیز بود که برای دیدن آنها حتی از خیمه بیرون نیامدی؟ صدای گریه خانم زینب(س) بلند شد و فرمود: «عبدالله آن‌چه شنیدی راست است؛ نیامدن من از خیمه از این جهت بود که ترسیدم از گریه و بی‌تابی من حسینم خجالت بکشد.» 📚منبع سوگنامه آل محمدصلی الله علیه وآله، محمدی اشتهاردی، نشر ناصر، ۱۳۷۰ ش، ص ۲۹۲ مقتل سالار شهیدان، نادعلی کربلایی، ص۳۸۴ گریزهای مداحی، علی اکبر لطیفیان، ص ۱۵۳ لینک کانال در ایتا: eitaa.com/maddahiaalemane لینک کانال در تلگرام: t.me/maddahialemane آدرس مطلب در سایت مقتل: B2n.ir/s68746
🔲 دیدار امام حسین(ع) با عبد اللّه بن عمر عبد اللّه وقتی از جریان حرکت امام حسین علیه‌السلام به سوی کوفه با خبر شد، محضر آن حضرت رسید و از ایشان خواست که با گمراهان سازش کند. همچنین او را از جنگ و کشته شدن برحذر داشت. امام علیه‌السلام در پاسخ او فرمود: «ای ابا عبد الرحمن! مگر نمی‌دانی که یک نمونه ناچیز بودن دنیا در نزد خدای تعالی این است که سر یحیی بن زکریا به عنوان هدیه نزد زنی بدکاره از بنی اسرائیل فرستاده شد؟ آیا نمی‌دانی که بنی اسرائیل از طلوع فجر تا طلوع آفتاب هفتاد پیامبر خدا را می‌کشتند و بعد مثل این‌که هیچ اتفاقی نیفتاده و حرکت ناروایی رخ نداده است، در بازارها نشسته و مشغول خرید و فروش می‌شدند؟ خداوند در کیفر آنان شتاب نکرد و به موقع از آن‌ها انتقام گرفت. ای ابا عبد الرحمن! از خدا بترس و از یاری من روی برمگردان.» (۱) جالب است بدانید همین عبداللّه با حَجّاج جنایت‌کار به عنوان نماینده عبد الملک مروان بیعت کرد؛ امّا حاضر نشد با امام معصوم بیعت نماید؛ لذا در لحظه مرگ گفت: بر هیچ چیز دنیا تأسف نمی‌خورم، مگر بر این‌که با فئه باغیه (معاویه و اهل شام) نجنگیدم و علی را در این امر یاری نکردم.» (۲) عبداللّه وقتی از شهادت امام حسین علیه‌السلام آگاه شد، نامه‌ای با این مضمون برای یزید نوشت: سوگواری عظیم و بزرگ است و مصیبت سترگ و در اسلام حادثه بزرگی پیش آمد. هیچ روزی مانند روز حسین علیه‌السلام نیست. یزید در پاسخ نوشت: «ای احمق! اگر ما بر حق هستیم، پس از حق خود دفاع کرده‌ایم و اگر هم بر حق نیستیم، پدرت اوّل کسی بود که این اساس را بنا گذاشت.» (۳) 📚منبع (۱) بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۴۴، ص ۳۶۵ (۲) الاستیعاب، ابن عبد البر، قاهره، الفجاله، ج ۳، ص ۹۵۰ (۳) بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۴۵، ص ۳۲۸ لینک کانال در ایتا: eitaa.com/maddahiaalemane لینک کانال در تلگرام: t.me/maddahialemane آدرس مطلب در سایت مقتل: B2n.ir/x40447