مدیریت در اسلام
▪️تمدنهای بزرگ در تاریخ جهان همه با #غیرت و عصیبت ساخته شده و به شکوفایی رسیدند و با #شهوت سست شده
▪️پیامد گران شدن نفت در دهه ۱۳۸۰ و سرخوشی طبقه متوسط شهری از پول باد آورده، تقویت ساختار عرفانزدگی و زوال تمدنی در ایران بود. مصادف با آن ساخت دو فیلم «اخراجیها» و «مارمولک» که با تکیه بر وحدت وجود عرفانی و راههای متکثر سعادت در صدد تمسخر سلسله مراتب نظامی و فقهی بودند مصداق این ساختار عرفانی بحساب میآمد. محمود احمدینژاد نیز با شعار «مهرورزی» نماد سیاسی این ساختار عرفانی بود.
این زوال تمدنی شبیه به دهه های پایانی حکومت صفویه است. از مهمترین دلایل زوال صفویه چیرگی ساختار عرفانی بر ساختار فقهی بود که به تدریح باعث زنبارگی و زوال عصبیت حاکمان و نیز فساد اخلاقی و نافرمانی نظامیان شد و کار به جایی رسید که صفویه بعنوان قدرت جهانی بوسیله یک لشکر محلی از بین رفت. عرفانزدگی و تضعیف ساختار شریعت کار را به جایی رساند که حتی طلاب مدرسه چارباغ (اصفهان) از خواندن نماز میّت ناتوان بودند.
دهه ۱۳۹۰ نیز این ساختار عرفانی عامل زوال عصبیت جامعه ایران شد تا جاییکه حتی حامیان نظام سیاسی نیز با توجیه وحدت جامعه از ساختار شریعت فقهی در حال عقبنشینی بودند که این تفکر شبیه به ریشههای زوال صفویه در سالهای پایانی است.
منبع: t.me/seidnima70
@madineyefazele
مدیریت در اسلام
▪️پیامد گران شدن نفت در دهه ۱۳۸۰ و سرخوشی طبقه متوسط شهری از پول باد آورده، تقویت ساختار عرفانزدگی
▪️اگر بخواهیم روایتی را از دوگانگی عرفان و فقه بیان کنیم؛ فقه ساختار اقتداری و مجموعهای از بایدها و نبایدهاست که نظم سلسله مراتبی ایجاد میکند. در برابر فقه، عرفان، ساختاری درونگرا، باطنی و هرمنوتیک است. عرفان و قرائت باطنی یک شورش در برابر نظم اقتداری است که بر باید و نباید تکیه دارد. جمهوری اسلامی پس از تثبیت در سال ۶۰ یک نظم اقتداری را مبتنی بر باید و نباید ایجاد کرد. این نظم در اواسط دهه هفتاد دچار عرفانزدگی شد. نخستین زمینه عرفانی را عبدالکریم سروش با تلفیق عرفان مولانا با جامعه باز کارل پوپر ایجاد کرد. متعاقب آن در دهه ۸۰ با افزایش قیمت نفت و سرخوشی طبقه متوسط شهری از پول بادآورده این ساختار عرفانی توسعه پیدا کرد، میل فراوان جامعه به آثار مولانا، پائولو کوئلیو و کارلوس کاستاندا از همین جهت بود و ساخت فیلمهای ماورایی به سبک کلید اسرار در ماه رمضان و آثار سینمایی مثل مارمولک و اخراجیها نیز این نظم عرفانی را شدت می بخشید.
این عرفانزدگی به تدریج باعث زوال نظم اقتداری و سلسله مراتب شد. «اخراجیها» با روایت تمسخر سلسله مراتب نظامی بسود جنگ تودهای روایتی خطرناک از تکثرگرایی عرفانی را ایجاد کرد. بماند که در عالم واقع تمسخر سلسله مراتب نظامی در شب عملیات ممکن است باعث نابودی یک واحد نظامی شود. در فیلم مارمولک نیز این روایت باطنی و ذوقی با تمسخر سلسله مراتب فقهی انجام شد.
شورش علیه سلسله مراتب که پیامد ساختار عرفانی دهه ۸۰ بود باعث زوال عصبیت و تشتت جامعه در دهه ۹۰ شد. درست مانند صفویه که در دهه های پایانی حکومت دچار همین زوال عصبیت شد. در اواخر عهد صفویه عرفان سلسله مراتبی قزلباشها نیز به حاشیه رانده شد و در عوض عرفان ذوقی که نمود آن را در اشعار سبک هندی بیدل دهلوی و کلیم کاشانی در آن دوره میبینیم بر جامعه حاکم شد. به تبع آن صفویه از کنترل شدید رابطه جنسی در ابتدا به زنبارگی شدید در انتها افتاد. نافرمانی نظامیان بیشتر شد و در نتیجه ارتش منظمی که توان مقابله با عثمانی را داشت با زوال سلسله مراتب و نافرمانی موجود از لشکر محلی افغانها شکست خورد. امر فقه و شریعت تا جایی مغلوب عرفان شد که نقل است در مدرسه چارباغ اصفهان، طلاب توان خواندن نماز میت را هم نداشتند.
در ایران دهه ۹۰ هم این ساختار عرفانی برآیند یک زوال عمومی بود. تکیه بر ساختار عرفانی برای #جذب_حداکثری و عقبنشینی از چارچوب شریعت، در نهایت باعث زوال سلسله مراتب حاکمیتی شد. کار به جایی رسید که حتی حامیان نظام سیاسی نیز بجای سلسله مراتب روی روایت جذب حداکثری تکیه میکردند. پدیده رائفیپور و نوارزشیهای عدالتخواه نماد نقد حتی حامیان نظام علیه سلسله مراتب سیستمی هستند. در واقع نقد سلسله مراتب فقهی و نظامی بوسیله حامیان که آن را در اموری چون تساهل فرهنگی، برجسته کردن امام موسی صدر و نقد سربازی اجباری میبینیم یادآور ساختار عرفانی و نابودی سلسله مراتب و زوال عصبیت حاکم است.
@madineyefazele
هدایت شده از اجتهاد
💢درنگی در تعبیر امام خمینی(ره) از روز جمهوری اسلامی به عنوان «روز امامت امت»
✍️حجتالاسلام محمدعلی خسروی
🔻تعبیر «امامت امت» از امام خمینی (ره) است. ایشان برای معرفی روز ۱۲ فروردین عبارت «امامت امت» را برگزیده و فرموده است: «من در این روز مبارک که روز امامت امت است… جمهوری اسلامی ایران را اعلام میکنم.»(صحیفه امام، جلد۶، صفحه۴۵۲).
نکته مهم و قابل دقت در این جمله این است که امام نفرمودند روز امامت و امت، بلکه عبارت «امامت امت» را بدون حرف «واو» به کار بردند که به معنی پیشوایی مردم است. به عبارت دیگر، امامت امت یعنی امت، امام است و در این روز، امت و مردم پیشوایی نظام را به عهده گرفتهاند.
این سخن بسیار عمیق و روشنگر است بویژه برای کسانی که مردم را در تعیین سرنوشت خود هیچ کاره میپندارند، و معتقدند رأی و نظر مردم زینت و حد اکثر موجب تقویت حاکمیت است. اما در دیدگاه بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، امامت و پیشوایی از آن امت است و این مردمند که پیشرو هستند و همه امور باید به دست آنها تعیین شود. اساسا رمز موفقیت امام و رمز پیروزی انقلاب اسلامی، اعتماد فوق العادهای بود که رهبری انقلاب به مردم داشت. نظر مردم یعنی «جمهوریت» رکن رکین این نظام است که هر گاه و با هر بهانه و عنوانی تضعیف شود، در حقیقت اسلام تضعیف شده است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/r78411
🆔 @ijtihad
▪️ایران صاحب بزرگترین مال جهان است، آن هم با فاصلۀ بسیار زیاد از رتبۀ دوم.
مبادا روزی به جایی برسیم که روی کشورهای سرمایهداری لیبرال و نئولیبرال جهان را سفید کنیم.
با ساخت هر یک مجتمع تجاری، پاساژ یا مال یک ضربه به فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی وارد میشود. اگر با اقتدار و ارادهای محکم این روند متوقف نشود، روح اباحهگری، مصرفگرایی، ولنگاری و لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی و اخلاقی بر تمام اقشار جامعه و حتی اقشار مؤمن و متدین نیز حاکم خواهد شد.
مافیای بساز و بفروش برای هیچ چیز دل نمیسوزاند، نه اخلاق، نه سبک زندگی، نه فرهنگ و تمدن تاریخی و نه دین و اعتقاد مردم. این وظیفۀ حکومت است که از ارکان ضعیف و آسیبپذیر جامعه مانند فرهنگ و اخلاق و سنتها در برابر مافیاهای اقتصادی و مالی سودجو و طمعکار محافظت کند.
مهار مافیای ساخت و ساز از اصلیترین اولویتهای دولت سیزدهم در حوزه معماری و شهرسازی.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
عظیمی پارسا (حسین خانی):
سلام علیکم جناب استاد
با آرزوی سلامتی و قبولی طاعات و عبادات
جسارتا در مورد سرای محله در شهرسازی اسلامی ، توضیحاتی بفرمایید ممنون خواهم شد
تشکر از مطالب ارزشمند بی نظیر جنابعالی
ارادتمند...عظیمی از مشهد مقدس
سید صمصام الدین قوامی:
✍با سلام شهرداری در هر محله فرهنگسرایی به نام سرای محله در پارک ساخته است که استفاده بهینه نمیشود میتواند محل کابینه محلی با مسئولیت مدیر محله با اشراف امام محله قرار گیرد ممنون
@qavami
هدایت شده از مدیریت در اسلام
◾️نقشهای #سرای_محله در الگوی مدیریت مسجدمحور محله
-مکمل بعد سیاسی-اداری-اجتماعی مسجد
-محل استقرار شوراهای سهگانه محله (امنا، محلهیاری و امر به معروف)
-خانه فرهنگ و هنر محله
-مرکز اجرای برنامههای آموزش عمومی، توانمندسازی و مهارتافزایی
-محل استقرار نمایندگیها و شعب ادارات دولتی و مراکز خدماتی در محله (بسیج، ناجا، خدمات شهری، نیکوکاری، و ...)
-مرکز مشورت و همفکری
-مرکز همکاری و همیاری
-مرکز انواع تشکلها، سمنها، انجمنها و تعاونیها (هلال احمر، ترک اعتیاد، رسیدگی به سالمندان، کارآفرینی، ورزشی، شعر و ادب، کتابخوانی، حمایت از نخبگان، حمایت از بیماران و آسیب دیدگان اجتماعی، توانبخشی، مشاوره، اشتغالزایی، گروههای جهادی و ....)
▪️مدیریت سرای محله بر عهده #امام محله است که میتواند آن را به محلهیار تفویض کند.
▪️امام وظیفه دارد بر برنامههای سرای محله نظارت دقیق شرعی داشته باشد.
▪️سرای محله سازمان تابع و #مقلد مسجد محله است و این موضوع باید در همه شئون و از جمله در معماری آن قابل تشخیص باشد.
▪️مدیر سرای محله تابع و مقلد امام محله است.
▪️مسجد محله نماد سکینه و آرامش و ثبات محله است و سرای محله نماد شور و نشاط و امید
▪️سرای محله بعد از خانه و مسجد خانه سوم ساکنان محله است.
▪️سرای محله از هدررفت اوقات فراغت کودکان جلوگیری میکند.
▪️سرای محله از بطالت و سرگردانی جوانان و بی هویت شدن آنها جلوگیری میکند.
▪️خروجی و برآیند نهایی فعالیتهای سرای محله باید در رونق و ازدحام و شلوغی روزافزون مسجد دیده شود.
@madineyefazele
▪️ #شهید_اصلانی امام جماعت مسجدی در کوی سیدی #مشهد بود. میگفت از زمان ساخت مسجد بیش از ۳۰سال آنجا خدمت میکند.
شیخ شهید به معنای واقعی، امام محله بود و میگفت تاکنون ۱۰۰۰ تومن هم برای مسجد و امامت از مردم و هیئت امنا نگرفته است. حتی میگفت برای ساخت مسجد هیچ پولی به حساب شخصی ام واریز نشده بود.
مرتضی رجائی
@madieneyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
مسجد بقیه الله 2.MP3
9.88M
✍️مدیریت محله محور و مسجد محور و امام محور - نیروگاه قم👇👇
@qavami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️در یک سال گذشته علائم رفتاری متعددی از اصولگرایان صادر شده است که در مجموع علامت آغاز عبور از نظام شریعت و عزم جدی برای سکولارسازی تدریجی نظام قدرت در جمهوری اسلامی است.
سکوت قابل تأمل اصولگرایان در قبال انواع فساد و هنجارشکنی و خلاف شرع در جامعه و عبور چراغ خاموش از اجرای احکام شرعی محصول غلبۀ نگرشی است که با تلفیق عرفانزدگی و غربگرایی، بیشتر به دنبال حفظ نظام قدرت است تا حفظ نظام شریعت.
تعطیلی عملی گشت ارشاد و دادسرای ارشاد، آزادسازی بی سر و صدای حجاب، سکوت و انفعال محض در برابر افزایش چند برابری مصرف مشروب، طفره رفتن از مقابله با روزه خواری، تأکید مفرط بر گسترش و ترویج توریسم، ایجاد مناطق ویژه گردشگری به عنوان حیات خلوت برای گردشگری مختلط و بیحجاب در جزایر جنوب و شمال کشور، اصرار بر ورود زنان به استادیوم، سکوت محض در قبال انفجار مفاسد اخلاقی در سینما و مدارس و دانشگاهها، خودداری از هر گونه اظهار نظر در خصوص لزوم اجرای قانون حجاب و بایکوت طرح صیانت فضای مجازی و موارد دیگر حاکی از این است که برای اصولگرایان بیشتر حفظ قدرت و جمع کردن رأی اصالت دارد تا اجرای احکام دین.
واقعیت این است که پس از همهگیر شدن شبکههای اجتماعی از ابتدای دهۀ نود، اصولگرایان همۀ هویت خود را قربانی پیروزی در مناظرات انتخاباتی و کسب رأی کردهاند. اصولگرایان امروز در قول و فعل، عملاً همان اصلاحطلبان دهه هفتاد هستند، و اصلاحطلبان امروز همان براندازها و ضدانقلابهای دهه هفتاد.
@madineyefazele
#مساجد_نمونه
مسجد جامع هرات، یکی از عجایب جهان اسلامی-ایرانی با ردی از دورههای مختلف غوری، سلجوقی، ایلخانی، تیموری، مغول و صفوی
@madineyefazele
هدایت شده از اجتهاد
💢حکومت دینی منهای روحانیت و فقاهت!
✍️حجتالاسلام محمدعلی میرزایی
🔻جریانی اخیراً در لباس روحانیت و فعال در عرصۀ شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، ایدۀ حکومت دینی منهای روحانیت را طرح میکند. البته حرفهایی که در این باره نوشته شده غالبا در قالب یادداشتهای تلگرامی و توییتری است با طعم سیاسی است!
تعلیق رابطه دین و سیاست از آفات قابل توجه این جریان است. نه دلشان به دین در عرصه سیاسی آنقدر قرص و محکم است که به دین نقش اساسی بدهند و ساختار دینی تعریف کنند و نه از دین آنقدر گریزانند که قیدش را بزنند و یکسره حکومت دینی را رها کنند. آنان مذبذب بین «دین غیر سیاسی» و «سیاست غیر دینی» به گمان خود راه میانهای برگزیدهاند. هم باور به حکومت دینی دارند و هم نقش روحانیت و بویژه نقش رهبری دینی و فقهی آن را در حکومت دینی رد میکنند!
طرف سخن این یادداشت، کسانی است که در این میان، تکلیف خود را نیافتهاند. دقیقا نمیدانند به کجا میروند و باید طرف چه کسی را بگیرند؟ ایدۀ حکومت دینی منهای روحانیت و فقیه از همین مصداقهاست. جوهر این ایده این است که مهمترین دلیل امام خمینی برای ولایت فقیه قوت و مزیت نسبی فقیه در برون رفت از تزاحمات است! امروزه این تزاحمات از جنس آن تزاحمات فقهایی نیست. در نتیجه فقیه هیچ امتیازی در این باره ندارد. سپس نتیجه میگیرند که نیازی و ضرورتی به حضور فقیه در حکومت دینی نیست!
👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/s99421
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
2_5474537629569515850.pdf
902.4K
▪️رساله آئینه شاهی اثر ملامحسن فیض کاشانی
این رساله ترجمه فارسی رساله ضیاء القلب است که در سال ۱۰۶۶ به دست عالم و مرجع بزرگ شیعه مرحوم فیض کاشانی نوشته شده و ترجمه فارسی آن نیز به دست خود ایشان انجام شده و به شاه عباس دوم هدیه شده است.
ایشان در این رساله به بررسی رابطه میان انسان و حاکم و همچنین رابطه میان عقل و طبع، شرع و عرف و عادت پرداخته است و در این خصوص که تعارض میان این عناصر از جمله تعارض بین شرع و عرف در عرصه سیاسی جامعه چگونه باید حل شود مطالبی را تألیف کرده است. ایشان ارتباط بین حاکمان عرف و شرع، یعنی شاهان و علما (یا به عبارتی امیران و امامان) را نیز بررسی میکند. همچنین در پایان، موقعیت سلطنت نسبت به شریعت و تناظر آن با موقعیت جسم و روح نیز بررسی شده است.
این رساله ادبیاتی فلسفی دارد و استنادات قرآنی و روائی و اجتهادی چندانی در ان به چشم نمیخورد، اما از آنجا که به دست یک مرجع و عالم طراز اول شیعه و شیخ الاسلام و امام جمعه حکومت صفوی نوشته شده است در بین متون سیاسی علمای شیعه حائز اهمیت بسیار زیادی است.
@madineyefazele
هدایت شده از مسجدی ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای شنیدنی مرحوم طالبزاده پیرامون #مسجدطراز
🔹مسجد محل تفکر است
🔹مساجد باید از قبل ازاذان صبح تا آخر شب باز باشند
🔹کشورهایی مثل ترکیه و مصر و مالزی چرا مساجد شون صبح تاشب بازهست؟
🔹هیأت امنای مساجد باید رویکردشان را عوض کنند
#مرحوم_نادر_طالب_زاده
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
@masajed313
38.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️سخنرانی آیت الله قوامی با موضوع مدیریت در مسجد
۲۲ فروردین ۱۴۰۱، مسجد بقیة الله الاعظم قم
@madineyefazele
▪️حدود محله در شهر
آیت الله اراکی:
از روایات وارده دربارهی جوار مسجد استفاده میشود، حدود محلهی شهر چهل خانه از مسجد در هر جهت است.
صدوق روایت میکند؛
امام صادق علیهالسلام از پدرانش از امیرالمؤمنین علی علیهالسلام روایت میکند فرمود: حریم مسجد چهل ذراع است و همسایگی، چهل خانه از هر سو است (وسائل الشیعه، ج۵، ص۲۰۲).
شیخ طوسی به سندش از امام صادق علیهالسلام از آباء طاهرینش از امیرالمؤمنین علی علیهالسلام روایت کرده است؛
فرمود: کسی که از همسایگان مسجد باشد و نمازهای واجبش را در صورتی که سالم باشد و کاری مانع او نباشد در مسجد نخواند، نماز ندارد (وسائل الشیعه، ج۵، ص۱۹۴).
از روایات فوق استفاده میشود:
اولاً: جوار مسجد تا چهل خانه از هر جهت است.
ثانیاً: مراد از مسجدی که تا چهل خانه همسایه آن به شمار میآیند، مسجد محله است؛ زیرا مسجدی که در این روایات آمده است مسجدی است که نمازهای یومیه به جماعت در آن اقامه میشود که همان مسجد محل است.
ثالثاً: اینکه جوار مسجد تا چهل خانه از هر جهت است بدین معناست که مسجد، مرکز محله قرار میگیرد و هر محله عبارت است از يک مسجد که در مرکز محل قرار میگیرد و از هر جهت چهل خانه که در مجموع یک محله را تشکیل میدهند.
درس خارج فقه نظام عمران شهری جلد ۱ ص ۶۱-۶۴
@madineyefazele
▪️کسی که برای اولین بار این خشت کج را در این کشور بر زمین نهاد که مسجد نیاز به بودجه و حقوق و سازماندهی و قانونمندی و نظارت ندارد، قطعا در آخرت باید جوابگوی بسیاری از کمبودها، قصورها، ترک واجبات و مستحبات، گناهان و حتی تبعیضها و بیعدالتیهای موجود در جامعه باشد.
جامعهای که با وجود هزاران مدعی و سازمان و تشکیلات و نهادهای فرهنگی و حداقل ۲۰۰ هزار طلبه و میلیاردها بودجه فرهنگی و ریخت و پاش و ... از فراهم کردن یک مکان آرام، خلوت و #دائمی برای عبادت و ذکر و فکر انسانها عاجز است، نمیتواند نام خود را جامعه اسلامی بگذارد.
باز بودن شبانه روزی مساجد، حداکثر انتظارات جامعه مسلمان از متولیان مساجد نیست، بلکه حداقل و پیش پا افتادهترین انتظارات است.
@madineyefazele
▪️چرا باید جهتگیری کلی و تمرکز برنامههای ورزشی از ورزشهای قهرمانی به سوی ورزشهای پهلوانی تغییر کند؟
چند جمله کوتاه به بهانه روز ورزشهای زورخانهای
ورزشهای بومی ایران مثل ورزشهای زورخانهای و کشتی پیوستها و جنبههای عمیق فرهنگی دارند که ورزشهای دیگر فاقد هستند. لذا توجه و تمرکز و بودجه اصلی حکومت باید معطوف به این ورزشها باشد نه دیگر ورزشها که جز هیجانات پوچ و فساد و بی اخلاقی حاصل دیگری برای جامعه ندارند.
فرهنگ زورخانهای و پهلوانی بر جوانمردی، ظلمستیزی، فداکاری، غیرت، مردانگی و مردسالاری استوار است. در عوض، ورزشهای مدرن و قهرمانی بر تنافس، رقابت ناسالم و بیاخلاقیهای فسادآور و حسادتهای زنانه استوار است.
زورخانهها نسل جوان جامعه را از نظر اخلاقی و فرهنگی سالمسازی میکنند.
گسترش زورخانهها فرهنگ ایستادگی و مقاومت اسلامی را در ذیل فرهنگ کهن فتوت و جوانمردی نهادینه میکند.
ورزشهای سنتی ایرانی سلامت جسم و نفس را توامان تامین میکنند در حالیکه ورزشهای غربی و شرقی تنها سلامت جسم را تامین میکنند.
ورزشکار زورخانه با تبعیت از مرشد زورخانه ولایتمداری را تمرین میکند.
ورزش زورخانهای مثل نماز جماعت عبادت و مناجات دستهجمعی است چون با ذکر مداوم تا پایان ورزش همراه است.
زورخانه جوانان را با فضائل اهل بیت، اهمیت ولایتمداری و فضائل اخلاقی آشنا میکند
زورخانه پیوند جوانان با فرهنگ تاریخی و ملی ایرانی را محکم میکند و از بیهویت شدن آنها جلوگیری میکند
زورخانه آوازخوانی ایرانی و شعر و ادب کلاسیک فارسی را زنده نگه میدارد.
زورخانه جوانان را با اساطیر ملی و فرهنگ شاهنامهای آشنا میکند.
زورخانه ظلمستیزی و عدالتخواهی را در جامعه گسترش میدهد.
زورخانه از گسترش غرور و تکبر در جامعه جلوگیری میکند
زورخانه مردانگی و غیرت و شجاعت و عفت را گسترش میدهد.
بحران بی غیرتی که امروز در حال گرفتار کردن مردان و جوانان جامعه است ناشی از سبک زندگی جدید است که منجر به کاهش تستوسترون و زنانه شدن پسرها شده است که زورخانه میتواند به حل بحران تستوسترون کمک کند و مردانگی را در نوجوانان و جوانان افزایش دهد.
تختیها و ابوترابیها و ابراهیم هادیها و حاج قاسمها خروجی زورخانههای سنتیاند و بازیکنانی که ۳۰ درصد آنها آلوده به مخدرات و الکل و ۳۰ درصد دیگر آلوده به فساد جنسی و آزار جنسی هستند خروجی باشگاههای مدرن.
گسترش زورخانهها در تمامی محلات و اجباری شدن ورزش پهلوانی در مدارس پسرانه به تمدنسازی خواهد انجامید چون تمدنها همه با #مردانگی و #غیرت و #رزم ساخته میشوند و با #زنانگی و #شهوت و #بزم به سقوط و فروپاشی کشیده میشوند.
@madineyefazele
▪️به خاطر یک مشت برج...
نمیدانم چند جین از این حوادث مرگبار مثل برج متروپل آبادان باید اتفاق بیفتد؛ چند پرونده از فسادهای مالی این برجسازها باید ببینیم؛ چند مال باید بر سرمان آوار بشوند؛ چند برج با وعدهی پوچ مدرن کردن چهرهی شهر، زندگی را از ما بگیرند؛ چند خانواده مستقیم و غیرمستقیم به خاک سیاه بنشینند تا دست از این برجسازی و مالسازی برداریم؟ این ولع و حرص و طمع، این پاساژپرستی و مالفیلی چرا تمامی ندارد؟ کِی قرار است این ساختمانهای بدقواره با آیینهکاری و شیشهکاریهای لعنتی و نورپردازی کورکنندهشان دست از سر ما بردارند؟ کدام هنر؟ کدام معماری؟ کدام تجلی قدرت بشر؟ من جز زشتی، جز بدبختی و فلاکت، جز خون و درد و رنج، چیزی نمیبینم...
از اهرام مصر که بردهها یکییکی برای بنا شدنش جان دادهاند و کمی آنطرفتر مظلومانه دفن شدهاند؛ تا دیوار چین که اجساد کارگران را لای جرز همان دیوار مدفون کردهاند، همواره خون و فقر و رنج و دردشان برای مظلومان تاریخ بوده و پز و فیس و افادهاش برای سلاطین و از ما بهتران و صاحبان ثروت.
همین تازگی، نیویورک تایمز به اسنادی دست پیدا کرده که بانک تأمین کننده مالی برج ایفل، میلیونها دلار از ثروتش را از هائیتی به تاراج برده. دههها فلاکت و فقرش برای مردم بینوای هائیتی بوده، نورپردازی و همدردی و همرنگی با پرچم کشورهای دیگر، برای برج ایفل و دولت و حکومت متمدن فرانسه.
همین دور و بر خودتان را ببینید. چند پاساژ و برج و مالِ نیمهکاره یا خالی از سکنه میبینید که به حال خود رها شدهاند؟ جالب اینجاست که همهشان هم با شعاری دهنپرکن کلنگزنی کردهاند. قرار بوده نماد شهر بشوند؛ هزاران نفر را سر کار ببرند؛ گردشگران را به شهر بکشانند؛ چرخ اقتصاد شهر را به حرکت درآورند... حالا اما جز یک دخمه و مخروبه چیزی ازشان نمانده. پول و فساد و وام و رانت و اختلاسش برای یکی دیگر است؛ بدبختی و بیچارگیاش برای مردم.
کاش اصلاً همان نیمهکاره میماندند و هرگز تمام نمیشدند. کاش افتتاح نمیشدند تا هزینهی ساختمان و نمای لوکس و اجارهبهای نجومیاش مثل ویروس به جان خانههای اطراف نیفتد. با افتتاح هر مال و برج، هزینه ملک و اجارهها چنان بالا میرود که دیگر آن دور و بر، جای ندارها و کمدرآمدها نباشد. مردم بیشتر به حاشیه شهر بروند و آنها که دستشان بیشتر به دهنشان میرسد، بیایند و همجوار این مالها و برجها بشوند.
نیاز جدید میسازند و خدمات لاکچری عجیب و غریب میآورند که کسب درآمد کنند. تازه به دوران رسیدهها بروند و از رستوران گردان در ارتفاع ۲۰۰ متری برگر لاکچری بخورند. از کتابخانههای دکوری که بیشتر به کتابخانههای هاگوارتز میماند، استوری بگذارند. در سالن سینمای ۱۵۰۰ نفری با صدای ۵.۱ کانال فیلم ببینند. آن وقت بدبختیاش برای چه کسی است؟ مردمی که هر روز باید خانههایشان را از این غولهای آجری دست بشر دورتر کنند تا بلکه ترکش هزینههای افسارگسیخته کمتر بهشان اصابت کند که میکند.
سوپر سرمایهدارها، همانها که مانند اژدهای هفتسر از بانک بگیر تا مالسازی و بازار و تجارت، در همه جا در حال آتش افروختن در زندگی مردماند، کاری بر سرمان درآوردهاند که علاوه بر بزرگترین مال دنیا (ایران مال)، چندین و چند مال بزرگِ چشمِ جهانکورکن دیگر هم بیخ گوش خودمان است؛ در امالقرای جهان اسلام؛ در جایی که هر سال مردم کمتر قدرت خرید دارند و بیشتر از خط فقر فاصله میگیرند، برجهای سرمایهداران، هر روز از زمین سر بر میآورند و صورت آسمان را میخراشند. چه توازنی! چه ترکیب درخشانی!
بنیامین شفیع
@madineyefazele
▪️کارگاه آموزشی با موضوع اتحاد امامت و امارت با حضور جمعی از ائمه جمعه شبه قاره هند
@madineyefazele