هدایت شده از مَدرَس/ ۸
مَدرَس/۸ [مدرسه شعر و ادب]
🥇 با بیش از ۵۰۰ هنرجو
✅ بالاترین و بهترین خروجیهای ادبی
✅ امکان پرداخت اقساطی هزینه دورهها
✅ شرایط بورسیه برای موارد خاص
✅ بالاترین میزان رضایت هنرجو
✅ بیش از پانصد هنرجو از سراسر کشور
✅ پوشش دادن صفر تا صد مسائل ادبی
✅ پشتیبانی و ارتباط با استاد
👇از اینجا وارد شوید 👇
https://eitaa.com/madras8
┅═✧مدرس هشت | پایگاه شعر و ادب✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
🔥 کتاب پرفروش تنباکوی هندی
• عنـــــوان: تنبـاکــوی هنــدی
• مؤلّف: مسعود یوسف پور
• نشــــــــــر: مَدرَس هشــــــت
• تعـــــداد صفـحـــــــات: 120
• روش دریافت: دانلــود فایل
• حجم محتــوا: یک مگـابایت
پشتیبانی :
09330933369👇لینک سفارش و تهیه آنی کتاب 👇 https://zarinp.al/589042 👇نظرات اساتید و دوستان در مورد کتاب: https://eitaa.com/madras8/845 ═✧ مدرس هشت | عضویت ✧═
• شاعر آیینی دوبال دارد، عشق و اعتقاد!
🏷️ عارضم به محضر اساتید که این «عشق و اعتقاد» در واقع گنگ است. باید بگویید تولا و تبرا. این دو را هم باید مصداقی و برحسب زمان کاملا شفاف توضیح بدهید. یعنی چه عشق و اعتقاد!
🏷️ مرحوم حسان (خدایش بیامرزاد) شعرهایش را برد محضر علامه امینی رحمة الله علیه، ایشان فرمود بسیار خوب و ناقص!
گفت چرا ناقص؟
علامه فرمود چون تولا دارد ولی تبرا نه!
که حسان میرود و اشعاری در باب تبرا میگوید و علامه تایید میکنند...
نمیدانیم چرا عدهای نابلد سعی در بیان اینگونه مطالب ذوقی دارند ولی خاطر شریفتان باشد شعر ولایی امروز گونهای از تبرا از امریکا و فرهنگ غربی، تبرا از اسرائیلِ کودک کش و در عین حال حمایت از مظلوم و ملت مظلوم مسلمان نیز باید در خود داشته باشد.
🏷️ تبرایی که ما قائلیم، امروز متوجه دشمنان درجه یک اسلام یعنی همین اسرائیل و متحدان خبیثش میشود که نباید کم گذاشت.
به جای این مطالب ذوقی، در محافلتان از رویکرد تبرا بگویید...از رویکرد کمیت که تبرای منطقی آورده بگویید. از رویکرد دعبل که تبرای حکام جور دارد بگویید. از نفس و انحاء تبرا بگویید اگر علمش را دارید. از شعر ارتجالی فرزدق و جایگاه آن شعر بگویید.
نگذاریم نسل جوان شعر شیعی با مفهوم تبرا بیگانه باشند یا آن را جور دیگر تفسیر کنند.
🏷️ ما معتقدیم به: اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد (و آخر تابعٍ له علی ذلک)
این آخرین تابع، برحسب زمان تعریف میشود. شعر ولایی در ساحت تبرا هم متوجه اولین است و هم آخرین. منتها ما یومنون ببعض هستیم گاهی!
👈 مدرس هشت | عضویت 👉
هدایت شده از yosefpoor.ir
34.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
• این قراریست که با صاحب مرقد داریم
🎤حاج احمد واعظی
✍️ مسعود یوسف پور
https://eitaa.com/yosefpoor_ir
هدایت شده از شعرزاد.معصومه سادات اسدیان
پخش شب شعر "ذره و خورشید" از شبکه خراسان رضوی:
_یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت۱۷:۰۰ قسمت اول
_دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۰ قسمت دوم
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شعر رضوی | استاد رستگار
• این بیت استاد بی شک نمونه ای بدیع از فرم است.
تاخر نهاد، واج آرایی، ایهام تبادر، ابژه نو و...
کوچک شده ست تا ز تو فیضی برد بزرگ
در روضه ات ز روزنه تابد گر آفتاب
• فهرست کانال:
https://eitaa.com/madras8/216
👈 مدرس هشت | عضویت 👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شاعر مظلوم!
• در مورد شاعران عصر اموی و عباسی و حدیث الحمدلله به قدر کافی تتبع هست و این واقعه معروف را از کس دیگری جز سید اسماعیل حمیری نقل نکرده اند.
سید شیعه بود جناب مومنی!
هرچند اوائل کیسانیه بود ولی بعدها به گواه تاریخ، در دیدارش با امام صادق علیه السلام شبهاتش را مطرح کرد و شیعه جعفری شد.
وفات حمیری و اتفاق کبود شدنش و بعد سپیدی او از مسلمات است.
راستش انقدر در دوره #شمشیر_پادشاه از ضعف ها و خلل های محققین گفتم که فکرش را نمیکردم روزی یک سخنران و عالم هم دچار خطا بشود در مورد سید حمیری!
🏷️ خرجش برای ادب دوستان چیست؟ یک دوره صوتی که حداقل با تاریخ ادب عرب آشنا شویم! چقدر ما گفتیم مهم است!
┅═✧مدرس هشت | عضویت 👉✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
هدایت شده از yosefpoor.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ چنان بخوانم غزل که دعبل
زبان به تحسین من گشاید ]
🏷️ ویژه برنامه ذره و خورشید
شبکه خراسان رضوی
#مسعود_یوسف_پور
https://eitaa.com/yosefpoor_ir
الحمدلله رب العالمین...
این پیام ها سند افتخار ماست!
کاش میشد همه با این گوهرهای ادب عرب آشنا میشدند.
علاقمندان به شرکت در دوره #شمشیر_پادشاه حتما به ادمین پیام بدهند.
┅═✧مدرس هشت | عضویت 👉✧═┅
جلسه اول. اسواق العرب.mp3
50.23M
💠 قسمت اول
• بازارهای عرب
و جایگاه آن در ادب
[شکلگیری جریان معلقات سبع یا هفت آویز]
✧مدرس هشت | عضویت 👉✧
☝️این جلسه صرفا نمونهای از نحوه برگزاری دوره #شمشیر_پادشاه است.
🏷️ سلسله مباحث دوره تا الان:
• ۱_ مروری بر ده بازار مهم عرب | خیام نقد شعر
• ۲_ جایگاه شاعران طبقه اول در قبایل سه گانه عربی | وحی و الهام چیست؟
• ۳_ مسئله خیال و موسیقی | ادب غنائی
• ۴_ عصر صنعت | زهیر ابن ابی سُلمی
• ۵_ پادشاه گمراهان | رتوریک در قفا نبک
• ۶_ شعوبیه و جاحظ | مقلدات، حولیات، منقحات
• ۷_ تخلص شاعران جاهلی | خاندان زهیر | بسط تصویر و تدبیج
• ۸_ قاعدهمندی ساختار قصیده | ویژگی ادبی کثیر در ملزمات | شروع عصر مخضرم
• ۹_ حسان بن ثابت | جایگاه حسان در اسلام
• ۱۰_ حسان عجم کیست؟ | قصائد نبویه | تشابهات حسان و خاقانی
• ۱۱_ خنساء، بانوی قصائد محزون | خصیصه ضرب در تفعیله آخر
🏷️ شهریه کارگاه تنها ۱۱۰ تومان است و میتوانید جهت شرکت و دریافت دوره با پشتیبان در ارتباط باشید:
@Admine8
🏷️ این کارگاه از مهمترین کارگاههای مدرس هشت است که چهار جلسه شناخت و تحلیل سید اسماعیل حمیری هم به آن ضمیمه شده و مباحث کارگاه هر هفته کامل میشود و جلسات جدید بارگذاری میشوند.
🏷️ شهریه کارگاه بعد از اتمام آن متغیر خواهد بود و پیشنهاد میکنیم به هیچ وجه این فرصت را از دست ندهید.
┅═✧مدرس هشت | عضویت 👉✧═┅
🔻 صفحات مسعود یوسف پور در ایتا:
🏷️ مدرس هشت | آموزش شعر:
https://eitaa.com/madras8
🏷️ رسانۀ رواج | آموزش گرافیک:
https://eitaa.com/ravaaj
🏷️ صفحه اشعار:
https://eitaa.com/yosefpoor_ir
🏷️ کتابخانۀ قفسه:
https://eitaa.com/ghafasehh
📌 سومین کارگاه نقد
• با غزلی بسیار زیبا از یکی از شاعران نوجوان:
چگونه می تواند تا به این حد مهربان باشد
که با غرق گناهی هر زمانی هم زبان باشد
به ما آموخت هر کس پا به راه عشق بگذارد
نباید فکر جان خویش یا فکر امان باشد
به پایت اشک می ریزد گدا و خوب می داند
که باید آخرش بر گریه هایش شادمان باشد
شبی مهمان من باشی یقین پروانه می فهمد
چگونه در کنار شمع باید جان فشان باشد
چرا زلفی که پیغمبر نوازش کرده بود آن را
درون مقتلی باید به دستان سنان باشد
و اوج روضه آنجایی است که مداح می گوید
که قاتل نیزه نه ، طرز نگاه دشمنان باشد
بیاور نیزه را پایین که زیبا نیست بابایی
کنار دختری روی زمین در آسمان باشد
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
سومین کارگاه نقد.mp3
13.21M
📌 کارگاه نقد
#شماره_سوم
• نظریه مهم شکلوفسکی
• در مورد فرم و محتوا
مباحث اولین کارگاه نقد:
https://eitaa.com/madras8/1130
مباحث دومین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1158
[مشاهده متن شعر]
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
نشست صمیمی در منزل شیخ علی مقدم (عاصی خراسانی)
۱ ربیع الاول ۱۴۴۶
۱۵ شهریور ۱۴۰۳
#جواد_هاشمی_تربت
#مجتبی_خرسندی
#شیخنا_المقدم
#ابوالفضل_جدیان_شربیانی
#مسعود_یوسف_پور
عکس از شاعر ارجمند: #طاها_تحقیقی
📌 دوره های ما
• یکی از دلایل اینکه کارگاه نقد ویژه هنرجویان است، سهولت ارجاع است.
ما خیلی از مباحث را قبلا در دوره ها گفتیم. منتها به علت حجم بالای مطالب دوره ها معمولا دوستان به خاطر ندارند.
🏷️ کارگاه جامع که شامل تمام دورههای ماست، تاکنون ۱۳۰ هنرجو دارد و به جرأت میتوان گفت از سطح مقدماتی تا پیشرفته را پوشش دادهست. هزینه شرکت در کارگاه و دریافت دوره ها به صورت کاملا آفلاین.
شهریه کارگاه جامع (همه دورهها): 500 تومان
• در مورد استاد:
https://eitaa.com/madras8/1085
• در مورد صفر شاعری:
https://eitaa.com/madras8/1087
• در مورد مترو معیار:
https://eitaa.com/madras8/1105
• توضیحات مستقل دورهها:
https://eitaa.com/madras8/190
مشاوره/ ثبت نام و پشتیبانی:
@Admine8
✅ بالاترین و بهترین خروجیهای ادبی
✅ امکان پرداخت اقساطی هزینه دوره
✅ شرایط بورسیه برای موارد خاص
✅ بالاترین میزان رضایت هنرجو
✅ بیش از پانصد هنرجو از سراسر کشور
✅ پوشش دادن صفر تا صد مسائل ادبی
✅ پشتیبانی و ارتباط با استاد
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
🏷️ اگر به دنبال منبع مشخصی از آثار شکلوفسکی هستید، میتوانید به کتاب او با عنوان "هنر به مثابه تکنیک" (Art as Technique) مراجعه کنید. در این اثر، او مفهوم "بیگانهسازی" (defamiliarization) را مطرح میکند که به نوعی به این ایده اشاره دارد.
🏷️ عبارت انگلیسی این نظریه به صورت زیر است:
"A new form creates a new content."
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
📌 تنباکوی هندی
• نظیری غزلی کمنظیر دارد با این مطلع:
حیاتی در گذر دارم، چه سود از بود و نابودش
متاعِ روی، در نقصان چه سامان آید از سودش!
🏷️ راستش قبلا تعبیر «متاع روی دست» را زیاد شنیدم. مثل این بیت صائب:
قماش دلپذیر ماه کنعان
متاع روی بازارست امروز
متاع سر دست، متاع روی بازار و متاع روی دست همه کنایه از کم ارزشی کالا دارد. یعنی مثلا این جنسِ روی دست است و پشت بازار متاع پنهانی معمولا ارزشمندتراست.
🏷️ حالا نظیری آمده و جزء مرکب یعنی دست را حذف کرده و به این تعبیر ما دو معنا داریم:
معنای اول، همان کالای بی ارزش است به قرینه معنا و در این صورت، سود به معنای بهره و ربح است.
معنای دوم نیز روی به معنای مس است و در این صورت، سود به معنای سیاهی است که در فروش مس تاثیری ندارد و آن را میزدایند از مس!
در شکل دوم، بین سود مصراع اول و دوم، جناس تام رخ میدهد!
کتاب تنباکوی هندی:
https://eitaa.com/madras8/1162
#مسعود_یوسف_پور
#تنباکوی_هندی
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
مَدرَس/ ۸
📌 تنباکوی هندی • نظیری غزلی کمنظیر دارد با این مطلع: حیاتی در گذر دارم، چه سود از بود و نابودش مت
رخش شمعی است دود آن کمند عنبر آلودش
عجب شمعی که از بالا به پایان میرود دودش
🔻محتشم کاشانی
هدایت شده از فراخوان شعر
1.31M
.
بهلطف خدا ازهمین امشب کتابخانه رایگان و تخصصی کانال فراخوان شعر افتتاح شد. بسم الله دوستان عزیز
#پرسشوپاسخ
#تبادل_نظر
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
📌 بلاغت حذف
• امشب در برنامه «سرزمین شعر» شنیدم یکی از داوران، حذف حرف ربط را ایراد نحوی دانستند. این بحث را میتوان ذیل عنوان «نادستورمندیهای بلاغی» رصد کرد.
نیز مقاله «بلاغت حذف در غزل سعدی» از دکتر فتوحی نیز میتواند مفید باشد.
🏷️ سعدی حقیقتا پروردگار استفاده از حروف ربط است و نیز حذف بلاغی. بنگرید:
[واجب بود که بر سخنت آفرین کنند
لیکن مجال گفت نباشد، تو در سخن!]
🏷️ مصرع دوم، چهار حذف دارد:
• نون مصدری گفتن شده گفت
• قید زمان در جمله تو در سخن ( زمانی که...)
• قید حالت در سخن (در حال سخن)
• حذف فعل اسنادی!
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═