♨️ شاعر حرکت
• به نظرم بعضی شاعران ولایی را باید پرچمداران جریان حرکت در شعر ولایی دانست. اینها علاوه براینکه آموزگاران ادبیات هستند، بر خویش حرکت و تتبع را دریغ نکردند و همواره در حال فعالیتهای پژوهشی و نیز جریانسازی هستند.
چندی پیش میلاد یکی از این نوادر بود که افتخار دوستی او را دارم.
مجتبی خرسندی عزیز و دوست داشتنی و فروتن...
مجتبی دست کم دو جریان راه انداخته در ایتا که از آن مطلع هستم.
یکی صفحه ویژه فراخوانهای ادبی که جالب است بدانید خود آقا مجتبی بسیاری از کنگرهها رتبه نخست را کسب کرده و این راه را به دیگران هم نشان میدهد:
https://eitaa.com/farakhanesher
و دیگری صفحه ادبی یاقوت سرخ:
https://eitaa.com/yaqoote_sorkh
هر دو صفحه موفق هستند الحمدلله.
علاوه بر این خود شاعر هم صفحه بسیار فعالی دارد:
https://eitaa.com/Mojtaba_khorsandi
مجتبی خرسندی صاحب تالیفات مهمی در زمینه شعر است و ان شاءالله خدا او و خانوادهاش را در حصن حصین ولایت محفوظ بدارد و طبعش را بیش از پیش جوشان کند.
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
هدایت شده از انجمن ادبی مَطلَع
🌹🍃
{بسم الله الرحمٰن الرحیم}
🇮🇷
#گزارش_جلسه🔖
قسمت اوّل
🖌#امیرحسین_قاسمیپور
تاریخ ۱۴۰۳/۷/۱۵
📖
همه کس کشیده محمِل به جناب کبریایت
من و خِجلت سجودی که نریخت گل به پایت
نه به خاکِ در بسودم نه به سنگش آزمودم
بهکجا برم سری را که نکردهام فدایت
#بیدل_دهلوی
⏱شروع جلسه
آقای #یوسفپور طرح بحث جلسه را انجام دادند و دربارهٔ #رتوریک نکاتی را بیان کردند.
۱-اصل واژه را #افلاطون مطرح کرده است.
۲-واژهٔ رتوریک چون توسط #سوفسطائیان هم بیان میشود برای #سفسطه هم به کار میرود.
۳-کارآمدی آن در خوب صحبت کردن است حتی اگر اصل صحبت خوب نباشد. به بیانی دیگر #چگونه گفتن را مورد تأکید قرار میدهد فارغ از اینکه #چه پسندیده باشد یا ناپسند.
۴-با این نوع بیان مخاطب را قانع میکنند و یکی از صاحبان این فن چرچیل بود.
۵-یکی دیگر از کسانی که میگویند صاحب این فن بود دکتر شریعتی است که شهید مطهری در کتابی بیان میکنند که مطالب دکتر شریعتی از جهت ادبی قوی از جهت فلسفی متوسط و از جهت دینی ضعیف است.
۶-مفهوم و مراد رتوریک در تاریخ متغیر بوده است.
۷-برای نمونه در شعر که از این فن استفاده شده باشد میشود به قصیده إمرؤالقیس که برای مرکبش سروده است اشاره کرد.
۸-یکی از کارهای رایج برخی شاعران #اطلال_و_دمن بوده است؛ شاعر خانهٔ خراب و خالی از سکنای معشوق را میدیده و وصف میکرده و ماجرای شعر از همین مقدمهٔ چینیها شروع میشده است.
در پارسی نیز این جریان را امثال منوچهری با اشاره به قصیده قفی نبک وارد کردند.
۹-در رتوریک شاعر یک نخ و رشته از بحث دارد و همان را جلو میبرد و قدم به قدم لباس شعر را میدوزد. مانند نبض و ضربان، قلب شعر و اثر هنری میتپد و دنبالهدار ادامه پیدا میکند و هرجا شعر افت کند شاعر باید باز با تزریق حس و شوک جان تازهای به شعر ببخشد.
۱۰-یکی از نقدهایی که به برخی اشعار امروز وارد است همین نبود رتوریک است. شعر فاقد پرداخت است و جریان پیدا نمیکند و حرکت نمیکند و جلو نمیرود. گاه از یک نقطهٔ نامعلوم شروع میشود و ابیات بعد به هم نامربوطاند و شعر فاقد روایت منسجم است.
۱۱-باید در شعر از #صرفالخبر فاصله گرفته و به #حسنالاخبار برسیم. یعنی فقط گزارش دهنده نباشیم و گزاره را طوری شاعرانه و هنرمندانه پرورش بدهیم که ماندگار شود. برای مثال میتوان به بشیر بن حزلم/جزلم، شاعری که به دستور #امامسجّاد علیه السّلام خبر شهادت #امامحسین علیهالسّلام را به اهل مدینه رساند اشاره کرد.
یا اهلَ یثرب لا مقام لکم بها
قتل الحسین فادمعی مدرارو
۱۲-یاکوبسون میگوید عنصر اصلی ایقاعی در شعر وزن است که مخاطب را اقناع میکند.
۱۳- بحر متقارب | فعولن فعولن فعولن فعل در #شاهنامهٔ فردوسی روح حماسه و ضربات شمشیر را به مخاطب القا میکند و همچنین بحر رمل | فاعلاتن فاعلاتن فاعلن در #مثنویمعنوی مولوی برای مناجات و روایت کاربرد دارد.
🕌اقامه نماز مغرب و عشاء🕋
https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای وجدان های خُفته! بیدار شوید
#علی_مقدم
درود به شرفت شیخنا! خدا نگهدار شما و نسل شما باشه...
افتخار ماست مصاحبت با شما.
ان شالله طبع درخشان شما جوشانتر از همیشه.
♨️ جریان فرمالیسم روسی
• ۱. در خلال جنگ جهانی اول در روسیه به وجود آمد.
• ۲. فرمالیسم را مخالفان، جهت تحقیر به این مکتب دادند.
• ۳. اعضای انجمن زبانشناسان فرمالیست عبارت بودند از:
۱۹۱۶ م /بوریس آخن بام، شکلوفسکی، یاکوبینسکی)
۱۹۱۵ م/ یاکوبسون
♨️ تفکر فرمالیست ها:
• ادبیات صرفا یک مساله زبانی نیست و لذا می توان گفت که زبان ادبی یکی از انواع زبان هاست و باید به آن از دید زبان شناسی نگریست.
اثر ادبی، شکل (فرم) محض است و در بررسی اثر ادبی باید تکیه بر فرم باشد نه محتوا.
آنها مخالف تقسیم متن به صورت و معنی بودند. از نظر آنها ادبیات در فرم و ساخت است نه در روح و فکر.
مثلا از نظر آنها یک شعر غنایی یا عاشقانه فقط یک طرح و ساختار زبانی است.
• فرمالیست ها سرنوشت مطالعات ادبی را در غرب تغییر دادند. میتوان گفت که همه ساختارگرایان معروف قرن بیستم تحت تاثیر فرمالیسم روسی و حلقه زبانشناسان پراگ هستند.
• معادل فرمالیسم روسی در نقد ادبی غرب، نقد نو و در زبانشناسی، زبان شناسی همزمانی است.
• فرمالیست ها که از ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۵ آزادانه فعال بودند حدود ۱۹۳۰ بر اثر حماقت استالینیست ها که می خواستند ادبیات را هم بر مبنای اقتصاد توضیح دهند، از میان رفت.
♨️ تکیه منتقدان فرمالیست:
• ۱. تغییر شکل در زبان عادی
• ۲. صناعات ادبی که باعث آشنا زدایی می شوند.
◀️فرمالیست معروف، ویکتور شکلوفسکی، نخستین اثر فرمالیستی را موسوم به "رستاخیز واژه" نوشت. به نظر او هسته مرکزی هنر، در ایجاد تغییر در واقعیت یا به اصطلاح خود او در غریب سازی است.
♨️ ویکتور شکلوفسکی
• اصطلاح روابط بینامتنی را مطرح کرد. به این معنی که متونی که موضوع مشترک دارند در همه ادوار تاریخ به هم مرتبطند و بین آنان مکالمه است. او میگوید: هر قدر آشنایی ما با ادبیات گذشته بیشتر باشد این نکته بر ما بیشتر روشن خواهد شد که تقریبا هیچ موضوع و تصویری نیست که بدیع و بی سابقه باشد. چه بسا افرادی که شاعری را در ابداع مضامین و تصاویر جدید و بی همتا بدانند اما برای اهل فن روشن است که آن مضامین و تصاویر هم قبلا گفته شده است. لذا مساله در تصویر و موضوع نیست، در زبان است یعنی عمده نوآوری و ابداع در طرز بیان و استعمال زبان است.
• با از بین رفتن فرمالیسم، یک جریان جدیدی از ازدواج فرمالیسم با مارکسیسم به وجود آمد که مانند فرمالیسم به ساخت زبانی آثار ادبی عنایت داشت اما در ضمن بر مبنای آرای مارکسیستی می گفت که زبان و معنی از هم جدا نیستند. از نمایندگان این جریان، #میخاییل_باختین، پاول مدویدف و لوشینوف هستند.
📝 خلاصه جریان #فرمالیسم_روسی: از کتاب نقد ادبی دکتر #شمیسا
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
♨️ نقد مکاتب
• ملک الشعرا در نقد منظومی خطاب به صادق سرمد، سبک هندی را چنین وصف میکند:
سبک هندی گرچه سبکی تازه بود
لیک او را ضعف بیاندازه بود
سست و بیشیرازه بود
فکرها سست و تخیّلها عجیب
شعر پرمضمون ولی نادلفریب
وز فصاحت بینصیب!
• دکتر محمدحسین محمدی در کتاب «بیگانه مثل معنا» صفحه ۲۵ ذیل شعر مینویسد:
در سبک هندی، وسواس خاص در استفاده از الفاظ ادبی_آنگونه که در سبک عراقی هست_ بهچشم نمیخورد لکن نباید محکوم به عدم فصاحت شود؛ چراکه در این صورت با ملاکهای یک سبک (مثلا سبک عراقی) سبک دیگری (مثلا هندی) را تحلیل کردهایم و این امر با ملاکهای سبکشناسانه تناسبی ندارد.
تسرّی حرف دکتر یعنی با امتیازات و خصیصههای مثلا پست مدرن نیز نمیشود برای شعر ولایی نسخه پیچید یا شاعران سایر مکاتب را محکوم به نابرخورداری از زبان کرد!
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
♨️ قدرت نفوذ
یکی از دوستان انقلابی، میگفت باید بهجایی برسی که دشمنت از پس حذف کردنت برنیاید!
این نقل تاریخ یادم آمد که محمودالعقاد مینویسد:
ابن عمید (وزیر ادیب و دانشمند آلبویه) را چندی پس از درگذشت خواهرش دیدند. یکی از یاران چون احوالش آشفته دید بدو گفت: وزیر را غم مباد! چهپیش آمده که خاطر مکدر ساختید. ابن عمید میگوید هرچه کردم نشد مُتِنَبّی را حذف کنم! بیش از شصت نامۀ تسلیت برایم ارسال شده که در تمام آنها دو بیت از متنبی است!
• آن دوبیت:
طَوی الجزیرةَ، حتّی جاءنی خبرٌ
فَزِعتُ فیهِ بآمالی الی الکَذِبی
حتّی اذا لم یَدَع لی صدقُه أملا
شَرِقتُ بالدّمع حتّی کادَ یَشرَقُ بی
• گفتم دروغ است این خبر که از میانرودان آمده، دیدم درست است، چندان گریستم که نزدیک بود نفس گریه بند آید!
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
♨️ دوره جامع شاعری
• پیامهایی گاه برای من ارسال میشود از هنرجویان که البته خود استاد فن هستند.
این طبعهای جوشان متاسّفانه در شهرهای خودشان دور از اساتید هستند و تا امروز هم من جایی ندیدم که کارگاه مجازی مثل مدرس هشت با این کم و کیف برگزار شود.
پس فرصت مغتنم است و افتخار دارم که با شما از طریق همین صفحه آشنا بشوم و گپ و گفت کنیم.
شما آینده ادبیات ولایی هستید...
توضیحات دوره جامع شاعری:
https://eitaa.com/madras8/1103
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
هدایت شده از yosefpoor.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطف استاد مجاهدی عزیز و بزرگ به شعر این حقیر در حاشیه جلسه محیط قم.
این شعر، غزلی در مدح حضرت خدیجه سلام الله علیهاست که حدودا ده سال پیش سروده شدهست.
با حضور استاد قاسمی و دوستان عزیزم.
این ویدیو را عباس جواهری نازنین ثبت کرده است که از همینجا از لطف و برادری همیشگی او ممنونم.
متن کامل شعر:
https://eitaa.com/yosefpoor_ir/495
#مسعود_یوسف_پور
@yosefpoor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ مثنوی خوانی
• چندسالیست منزل حاج آقای مقدم، جلسات مثنوی خوانیست. ساعت پنج صبح، پذیرای طلاب و شاعران است.
این جلسه صرفا خوانش مثنوی نیست، باید نامش را گذاشت جلسات بیداری!
اشعار حکمی که در ضمن جلسه میخواند، بررسی روایات و آیات، بررسی نکات و ظرائف و لطائف داستانی، زیباییشناسی ابیات و...
الحمدلله که توفیق داشتم این هفته شرکت کنم و از نزدیک شاهد مجاهدت این عالم بزرگوار باشم.
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
♨️ چشم و چراغ
• به زودی کارگاه بسیار راهبردی «چشم و چراغ» با موضوع فرار از بنبستهای شاعری و تکنیکهای انتحال ارائه خواهد شد.
🏷️ این کارگاه مثل کارگاه پیشرفته «مترو معیار» صوتی است و مناسب شاعران و نویسندگان خواهد بود.
🏷️ کارگاه دو فصل تئوری و عملی خواهد داشت که در بخش عملی، تکنیکها حاصل تلاش مسعود یوسفپور است و جایی تا بهحال بیان نشدهست.
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
هدایت شده از رسانۀ «رَواج»
47.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ جزئیات بالا بدون دردسر!
• در قسمت ۲۲ از فصل دوم کارگاه «آفرینش» مبحث بسیار مهم dynamic Threshold رو کامل گفتیم!
بحث داینامیک تریشولد رو جایی ندیدم و مثل خیلی از سرفصلهای دیگه دوره، حاصل آزمون خطا و خوندن مقالات اصلیه که واقعا جای خالیش احساس میشد.
خیلی از مدرسین، با سیستمهای دویست سیصد میلیونی تدریس میکنند برای هنرجویانی که یا کارت گرافیک ندارند یا کمتر از چهارگیک هست!
پس ما چیکار کردیم؟
کلا در فصل اول کارت گرافیک رو غیر فعال کردیم! و در فصل دوم هم با کارت گرافیک کوادروی چهار تدریس کردیم که خیلی پایینه!
فقط نتیجه کار رو ببینید که چقدر جزئیات بالایی گرفتم!💯
♨️ سرفصلهای دوره:
https://eitaa.com/ravaaj/139
♨️ هدایای دوره:
https://eitaa.com/ravaaj/147
♨️ شرکت در دوره:
https://eitaa.com/ravaaj/141
📌 #موسسه_رواج
تخصصیترین کانال گرافیک در ایتا
@ravaaj
♨️ موسیقیِ شعر حافظ
ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم
جامهٔ کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم
رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم
سر حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم
🏷️ من تردیدی ندارم که حافظ در انتخاب هجای «-ق» در قافیه و صامت «ق» در درون شعری با این حال و هوای اعتراضآمیز و خطابی، کاملاً از روی آگاهی و توجه به تأثیر موسیقایی آن عمل کرده است.
🏷️ ابنجنّی در کتاب الخصایص اشاره میکند که اعراب کلمهٔ «قَضْم» -به معنی شکستن- را در مورد اجسام خشک و کلمهٔ «خِصْم» -به معنی شکستن- را برای اجسام نرم به کار میبرند و این به سبب قوت «ق» و ضعف «خ» است. از این روی صوت قویتر را برای فعل قویتر و صوت ضعیفتر را برای فعل ضعیفتر به کار برند. ابنسینا نیز وقتی میخواهد توضیح دهد که اصوات حروف از حرکتهای غیرگفتاری هم شنیده میشود، دربارهٔ صوت حاصل از حرف «ق» مینویسد که از شکافتن جسمها و کنده شدن ناگهانی آنها شنیده میشود.
📝 گمشده لب دریا
تقی پورنامداریان، ص ۹۹
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
هدایت شده از قفسه
الشوک و القرنفل (خار و گل میخک)ا.pdf
4.12M
📚 خار و میخک
• مولف: شهید یحیی سنوار
• مترجم: عبدالمؤمن شهزدا سپاهی
📌 #کتابخانه_قفسه
مرجع فروش و دانلود کتب ادبی
@ghafasehh
هدایت شده از رسانۀ «رَواج»
🔰 لوح | #خدمت
• «هر ضربه به رژیم صهیونی، خدمت به کل انسانیت است»
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
• طراح: مسعود یوسف پور
• نشر تنها با ذکر منبع
📌 #موسسه_رواج
تخصصیترین کانال گرافیک در ایتا
@ravaaj
📌 کارگاه نقد
• پنجمین کارگاه با غزلی زیبا از یکی از فراگیران محترم دورهها و شاعران خوب تبریز:
باید که با تمام جهان گفتگو کنم
با خردسال و پیر و جوان گفتگو کنم
باید سفر کنم به زمین های چشمه خیز
با رودهای در جریان گفتگو کنم
با عاشقان سوخته دل با زبان اشک
با چشم های پر هیجان گفتگو کنم
اکنون به باغ آمده ام تا که مثل باد
با برگ های زرد خزان گفتگو کنم
کوهیست قلب من بروم روی قلّه با
آتشفشان در فوران گفتگو کنم
شاید جواب پرسش من روی آینه است
با خود اگر که شکوه کنان گفتگو کنم!
🏷️ اولین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1130
🏷️ دومین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1158
🏷️ سومین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1182
🏷️ چهارمین کارگاه:
https://eitaa.com/madras8/1219
🏷️ نقد کتاب:
https://eitaa.com/madras8/247
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
پنجمین کارگاه نقد.mp3
23.34M
♨️ اول آبانماه | زادروز بیهقی
«سه وجه در نثر بیهقی بمناسبت زادروز وی»
📝 جعفر مدرس صادقی
• وجه اول، نثر اوست و «اصطلاحات زنده و متنوع زبان گفتاری» چنان که ویراستار بازخوانی متون چنین اشاره کرده است:
ترکیباتی از قیبل "گرگ آشتی" به معنی "صلح آبکی"، "درخط شد" به معنی "خشمگین شد"، "از جای بشد" به معنی "از کوره در رفت"، "نان خوردن" به معنی "غذا خوردن"، "یال برکشیدن" به معنی " بزرگ شدن"، "سرد کردن" به معنی "سرزنش کردن"، و این تعابیر:
لشکری در پَرِ کلاغ انداخت = لشکری را به مهلکه فرستاد
بادی در این میان جُست = فاصلهای در این میان پیش آمد
خاک و نمکی بیختند = به اصطلاح امروز، ظاهرسازی یا سَمبَل کردند
چون خر بر یخ بماند = همان که امروز میگوییم مثل خر توی گل ماند
موی، در کار نتوانستی خزید = مو، لای درزش نمیرفت
چون خاک یافت، مراغه دانست کرد = اگر آب پیدا کند شناگر قابلی است
دست بر رگ او نهاد = رگ خواب او را پیدا کرد
خرما به بصره بردن = زیره به کرمان بردن
خشت از جای خویش برفت = کار از کار گذشت
و نمونههای فراوان دیگر.
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
♨️ وجه دوم
• وجه دوم، شیوۀ متفاوت روایت تاریخی است و از زبان خود او:
«در دیگر تواریخ، چنین طول و عرض نیست؛ که احوال را آسانتر گرفتهاند و شِمَّتی بیش یاد نکردهاند. اما من چون این کار پیش گرفتم، میخواهم که دادِ این تاریخ به تمامی بدهم و گردِ زوایا برگردم تا هیچ چیز از احوال پوشیده نمانَد.... در تواریخ، چنان میخوانند که فلان پادشاه، فلان سالار را به جنگ فرستاد و فلان روز، صلح کردند و این، آن را یا آن، این را بزَد و بر این بگذشتند. اما من آنچه واجب است برجای آرَم».
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
♨️ وجه سوم:
و سرانجام گزارشنویسی او و مشهورتر از همه داستان حسنک وزیر:
«و حسنک، قریب هفت سال بردار بماند. چنان که پاهایش فرو تراشید و خشک شد و اثری نماند تا فروگرفتند و دفن کردندش. چنان که کس ندانست، سرش کجاست و تنش کجا.
و مادر حسنک، زنی بود سخت جگرآور. دو سه ماه از او این حدیث، نهان داشتند. چون بشنید جَزَعی نکرد؛ چنان که زنان کنند. بلکه بگریست به درد؛ چنان که حاضران از دردِ وی، خون گریستند. پس گفت: "بزرگا مردا که این پسرم بود که پادشاهی چون محمود، این جهان به او داد و پادشاهی چون مسعود، آن جهان." ماتمِ پسر، سخت نیکو بداشت و هر خردمند که این بشنید، پسندید و جای آن بود.»
• نثر هزار سال پیش باید بوی کهنگی بدهد اما نثر بیهقی چنان تازه و شورانگیز است که هزار سال بعد ردّ آن را در شعر مدرن پارسی میتوان جُست:
و شيرآهن کوه مردی از اينگونه عاشق، ميدانِ خونينِ سرنوشت، به پاشنۀ آشيل، درنوشت. رویينه تنی که راز مرگش، اندوه عشق و غم تنهايی بود.
آه! اسفنديار مغموم:
تورا آن به، که چشم فرو پوشيده باشی
آيا نه، يکي «نه» بسنده بود که سرنوشت مرا بسازد؟
من تنها فرياد زدم: نه
من از فرو رفتن، تن زدم!
...دريغا شيرآهن کوه مردا که تو بودی
و کوهوار پيش از آنچه به خاک افتی
نستوه و استوار مرده بودی...
آشکار است که شعر سپید شاملو تحت تأثیر نثر بیهقی است و همین به تنهایی از تأثیرگذاری تأثیر نثر او حکایت میکند!
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
♨️ تخفیف سعدی
🏷️ در باب تخفیف شاید پیشتر در مقالهام تحت عنوان تخفیف از محذوریت تا صنعت، بسیارها سخن گفته باشم. یکی از کسانی که بسیار در تخفیف جولان داده سعدی است:
همچنان شکر عشق میگویم
که گرم دل بسوخت جان بنواخت
تخفیف «اگر مرا» به شکل «گَرَم» کنار سوخت، گرم به معنای حرارت را متبادر میکند. این وجوه موسیقایی کم نیست در شعر سعدی البته.
🏷️ در ساختار فعلی هم از این دست فراوان دارد:
افتادۀ تو شد دلم ای دوست! دستْ گیر
در پای مفکنش که چنین دل کم اوفتد
فعل اول در مصرع دوم، به تناسب آنکه دل افتاده به پای دوست، ساختارش شکسته و فعل دوم به تناسب صفت دل این ساختار را به شکل اطنابگونه میآورد تا فرم نیفتادن را برساند.
این ساختار سخن سعدی در تخفیف کیمیاست.
📝 مسعود یوسف پور
🔰 تخفیف از محذوریت تا صنعت
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
هدایت شده از علی مقدم
خوش آن گروه که مست بیان یکدیگرند
ز جوش فکر می ارغوان یکدگرند
۳ آبان ۱۴۰۳
۲۰ ربیع الثانی ۱۴۴۳
بعد از جلسه #مثنوی_خوانی
دیروز خداوند توفیق داد در خدمت دوست عزیزم شاعر خوش ذوق آقای #حسین_دهلوی هم بودم
#مسعود_یوسف_پور
#حسین_دهلوی
#علی_مقدم
@sheikh_ali_moghaddam
♨️ اعلام برگزاری کارگاه
• کارگاه «چشم و چراغ» فردا منتشر خواهد شد!
• این کارگاه صوتی و در قالب سی قسمت خواهد بود.
مباحث این کارگاه بسیار قابل است و متدها و الگوهای آن برای اولین بار بیان شده.
این کارگاه با حل تکلیف و تمرین همراه است و میانگین هر قسمت، پانزده دقیقهست.
[به زودی سرفصلهای هر قسمت بهمراه پوستر ارائه خواهد شد.]
📌 #مدرس_هشت
کانال تخصصی ادبیات در ایتا
@madras8
بعد از دوره چشم و چراغ، عملا این کلام از چرخه محاورات شما حذف خواهد شد که:
چیزی ندارم بگم!
مضمون کم آوردم!
نمیدونم از کجا شروع کنم!
چطوری با یک کلمه میتونم غزل خوبی بگم؟
راه فرار از بنبستهای شاعری چیاس؟
چرا چیزی به ذهنم نمیرسه!
و
هزاران چرایی از همین قبیل...