eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
83 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ماه شعبان فرصت آمادگی ورود به ماه رمضان 🔰 🌱 ماه رجب و شعبان یک آمادگی است برای اینکه انسان در ماه مبارک رمضان با آمادگی وارد شود. 🌱 آمادگی در درجه اول به توجه و حضور قلب است؛ همه حالات و حرکات خود را محضر خدا دانستن. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
عن الحسین علیه السلام: «اَيّهَا النّاسُ! إِنّ اللّهَ جَلّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلاّ لِيَعْرِفُوهُ، فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَا سِوَاهُ». امام حسين (ع) فرمود: «اى مردم! خداوند بندگان را آفريد تا او را بشناسند، آن‏گاه كه او را شناختند، پرستش كنند و آن‏گاه كه او را پرستيدند، از پرستش غير او بى‏ نياز شوند». 📚بحار الانوار، ج ۵ ص ۳۱۲ ح۱. 🍃🌸 میلاد امام حسین علیه السلام مبارک🌸🍃 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی يکتای بی همتايی قيوم توانايی بر همه چيز بينايی در همه حال دانايی از عيب مصفايی از شرک مبرايی اصل هر دوايی داروی دلهايی شاهنشاه فرمانفرمايی معزز به تاج کبريايی به تو رسد مُلک خدايی https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔆هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ(جمعه/۲) ✅ «هُوَ» که عبارت اسم اعظم خداوند تبارک و تعالی ظهور بی نهایت او است. ✅ او مبعوث کرد در «الْأُمِّيِّينَ». ⬅️«الْأُمِّيِّينَ» یعنی کسانی که قابل هستند ولایت و نبوت را پیدا کنند. از همین امیین رسولی مبعوث شد این رسول همان الجمال خداوند است که ظاهر شده است که آیات او را حکایت می کند. ⬅️چون امیین آیات و ظهورات خود را حکایت می کنند ولی رسول آیات و ظهورات «هُوَ» را حکایت می کند‌ نه ظهورات خودش را. ✅ این رسول تزکیه می کند یعنی پاک می کند یعنی حقیقت را نشان می دهد چون امیین همه سایه و تصویر می بینند اما رسول آن ها را از این جهل و نادانی پاک می کند، از این سایه دیدن و حقیقت ندیدن پاک می کند. ✅ «وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ»: و به آن ها «الْکِتَابَ» را تعلیم می دهد: الکتاب عبارت کل ما سوی الله است. ✅ «وَالْحِكْمَةَ»: الحکمه عبارت از علم به حقیقت اشیاء است. ما در رواق آینه ایستاده ایم و تصاویر را مشاهده می کنیم و جان آن ها را درک نمی کنیم این ها تصویر هستند، شخصی است که در رواق آینه ظاهر شده است و اینها تصاویر و ظهور آن شخص و آن رحمت بی نهایت است. ولی ما آن شخص را ادراک نمی کنیم. اما وقتی فهمیدیم این تصاویر ظهور آن شخص است و آن دیده و شنیده را پیدا کردیم که جان عالم و الکتاب را ببینیم این حکمت است. کار رسول همین است که آیات او را حکایت کند و حقیقت را نشان دهد. ✅ «وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ»: و آن زمان که امی بودید و این رسول نبود شما در گمراهی آشکار بودید. همه ما در ضلال مبین هستیم. وقتی ما همه عالم را همه دیدنی ها و شنیدنی ها را جمالاً نبینیم یعنی آن را جمال دیگری نبینیم، در گمراهی آشکار هستیم اما وقتی فهمیدیم، این فهمیدن عبارت از نفخ روح است که به پیامبر اعطا شد لذا بهترین روزهای عالم روز بعثت است. البته میلاد رسول اکرم هم بهترین روز است اما بعثت بالاتر است. هیچ روزی و هیچ ظهوری را پیدا نمی کنیم که بالاتر از رسول اکرم باشد: ✨چو آدم را فرستادیم بیرون جمال خویش بر صحرا نهادیم( عطار.دیوان اشعار‌.غزلیات.غزل۶۰۲ ) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! نام تو ما را جواز مهر تو ما را جهاز شناخت تو ما را امان لطف تو ما را عیان https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و ششم🔰 🔹در روایات هست، طعام و شراب ملائکه تسبیح و تهلیل است. یعنی ذکر حقی که می‌گویند شراب و غذایشان می‌گردد. 🔸مثلاً یکی از یهودی ها از رسول الله ص می پرسد، طعام جبرئیل چیست؟ حضرت می‌فرماید: «طعامه التسبیح و شرابه التهلیل» غذا و شرابش، تسبیح و تهلیل هست. همچنین درباره ملائکه داریم: «طعامهم التسبیح و شرابهم التهلیل» 🔻در مورد انسان چیزی را گفته اند که اگر کسی به آن توجّه کند می‌تواند بفهمد ما هم غذای مناسب داریم؛ گفتند ملائکه صرفاً «عقلٌ کلُّه»، ملائکه حقیقتشان عقل است. ◀️ به حیوان می‌گویند شهوةٌ کلُّه. یعنی تمام حقیقتش اشتها و میلِ این سویی (میل حسی) است. 🔹ملائکه، سراسرْ عقل هستند. 🔹حیوانات، سراسر شهوت هستند؛ که تعبیر می‌کنند "شهوةٌ بلاعقل" و در مورد ملائکه می‌گویند "عقلٌ بلاشهوة" یعنی عقل هست، شهوت نیست؛ این طرف شهوت هست، عقل نیست. 🔹 در مورد انسان می‌گویند " عقلٌ مع الشهوة "، یعنی هم عقل دارد مثل ملائکه و هم شهوت دارد مثل حیوان؛ لذا می‌تواند تنزل کند و مثل حیوان باشد و می‌تواند عروج کند مثل ملائکه. ✅ شهوت انسان، نفس امّاره است و آن عقلش، نفس ناطقه و فطرتش هست. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت پنجم🔰 غرض اينكه در اين عبارت آورده است: چهار تكبير بر سر شش جهت عالم گويند. اما اين اصطلاح از كجا آمده است در كتب فرهنگ لغات در معنى چار تكبير زدن گفته اند: نماز جنازه در مذهب اهل سنت كردن و كنايه از ترك چيزى و از ترك همه چيز و همه كس گفتن و تبرى مطلق از ما سوى نمودن و پشت پا به دنيا و مافيها زدن خلاصه كنايه از ترك است چه اينكه در نماز جنازه به مذهب اهل سنت فقط چار تكبير است و بعد از آن ميت را وداع كنند. به مذهب عامه در نماز ميت چهار تكبير واجب است و به مذهب اماميه پنج تكبير كه در ميان آنها چهار صلوه (دعا) است و هر تكبيرى به جاى يكى از نمازهاى پنج‌گانه شب و روز است كه فرائض يوميه گويند و يا فرائض پنج است: صلوة و زكوة و صوم و حج و ولايت و هر يك تكبير به جاى يكى از اين فرائض است. و چون چار تكبير كنايه از ترك چيزى شده است اين اصطلاح در محاورات ادباى شيعه و سنى به كار رفته است هر چند پيدايش آن از جهت صلوة جنازه به مذهب عامه باشد لذا صرف بكار بردن اين اصطلاح دلالت بر سنى بودن قائل آن ندارد چنانكه مثل سنائى و حافظ كه هر دو بدون هيچ دغدغه از اكابر اماميه‌اند آن را بكار برده اند. اين مفتخر به تاج عزت ولايت اهل بيت وحى و عصمت و طهارت صلوات الله عليهم اجمعين در يكى از قصائدش به نام قصيده قدريه گفته است: مطلع فجر شب قدر نهاد كرد از بند گرانم آزاد اندر آن يك وتد طالع صبح چار تکبیر زدم بر اوتاد به علاوه اینکه چار تکبیر در لسان اهل الله اشارت به یکی از مطالب عرفانی دارد که بازگو خواهیم کرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ در فرهنگ وحی از زن به عظمت ياد شده و اختصاصی به قرآن ندارد بلكه در انجيل، تورات و صحف خليل اللَّه نيز مطرح بوده است. 🔸با فرشتگان تكلم نمودن و بشارت آنها را دريافت كردن 🔹سخن خويش را با آنها در ميان گذاشتن، و سخن آنان را شنيدن، اينها همه مواردی است كه زن نيز همانند مرد در همه اين صحنه ها سهيم بوده و اگر پدر پيامبری، با ملائكه سخن می‌گويد، مادر پيامبر نيز، با آنها گفتگو دارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! ضعیفان را پناهی قاصدان را بر سر راهی مومنان را گواهی چه عزیز است آن کس که تو خواهی! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت چهل و ششم🔰 ✅ قانون حقيقى در تمدن عصر حاضر عبارت است از: 🔸 نظامى كه بتواند خواست و عمل افراد جامعه را تعديل كند. 🔸و مزاحمت‏‌ها را از ميان آنان بر طرف سازد. 🔸و طورى مرزبندى كند كه اراده و عمل كسى مانع از اراده و عمل ديگرى نگردد. ✅ افراد جامعه كه اين قانون در بينشان حكومت مى‏‌كند در ماوراى قانون آزاد باشند، چون مقتضاى اين كه بشر مجهز به شعور و اراده است اين است كه بعد از تعديل آزاد باشد. 🔸و به همين جهت است كه قوانين عصر حاضر متعرض مسائل اخلاقى نمى‏ شود. 🔸و اين دو امر بسيار مهم به شكلى تصور مى‏‌شود كه قانون به آن شكل تصورش كند. 🔸 ولى بتدريج و به حكم اينكه جامعه تابع قانون است عقايد و اخلاقش نيز خود را با آن وفق مى‏ دهد و دير يا زود صفاى معنوى خود را از دست داده و به صورت مراسمى تشريفاتى خشك در مى‏‌آيد و باز به همين سبب است كه مى‏‌بينيم چگونه سياست‏‌ها و سياست‏بازان با دين مردم بازى مى‏‌كنند، يك روز تيشه به ريشه آن مى‏‌زنند و روز دیگر در ترويج آن مى‏‌كوشند، و روز ديگر به حال خود واگذارش مى‏‌كنند. ✅ معلوم شد كه اين طريقه خالى از نقص نيست؛ 🔸چرا كه هر چند ضمانت اجراى قانون به قدرت مركزى واگذار شده، لكن در حقيقت و سرانجام ضمانت اجرا ندارد. 🔺 به اين معنا كه: آن قدرت مركزى اگر خودش از حق منحرف شد، و مرز قانون را شكست و در نتيجه اراده و دلخواه او جاى قانون را گرفت؛ هيچ قدرتى نيست كه او را به مرز خود برگرداند و دوباره قانون را حاکم سازد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
🇮🇷🇮🇷🇮🇷﷽🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🔰قسمت دوازدهم🔰 🇮🇷 با یک سیاستمدار آمریکایی مصاحبه کردند. 🇮🇷 مصاحبه‌گر از او می‌پرسد که دشمن آمریکا کیست؟ 🇮🇷 او در جواب می‌گوید: 🔶 دشمن آمریکا تروریسم نیست. 🔶 دشمن آمریکا مسلمان‌ها هم نیستند. 🔶 دشمن آمریکا «اسلام‌گرایی» است، اسلام‌گرایی. 🇮🇷 یعنی مسلمان تا وقتی بی‌تفاوت راهش را بیاید و برود و انگیزه‌ای نسبت به اسلام نداشته باشد، احساس دشمنی با او نمی‌کنند. ❌ امّا وقتی ❗️اسلام‌گرایی به میان آمد، ❗️پای‌بندی و تقیّد به اسلام و حاکمیّت اسلام به میان آمد. ❗️پایه‌ریزیِ همان تمدّن اسلامی وقتی به میان آمد. ⬅️ دشمنی‌ها شروع می‌شود. 🇮🇷 راست گفته، دشمن او اسلام‌گرایی است. لذا وقتی بیداری اسلامی در دنیای اسلام رخ می‌دهد، شما می‌بینید چقدر دستپاچه می‌شوند، تلاش می‌کنند، کار می‌کنند بلکه ضایعش کنند، بلکه نابودش کنند؛ یک جاهایی هم موفّق می‌شوند. 🇮🇷 البتّه من به شما عرض بکنم که بیداری اسلامی نابود شدنی نیست؛ 🇮🇷 بیداری اسلامی ان‌شاءالله به فضل الهی، به حول‌ و قوّه‌ی الهی به اهداف خود خواهد رسید. ۱۳۹۴/۱۰/۰۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌱عالم همه مبهوت تماشای حسین است 🌱هر چند حسین است تو را محو تماشا https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
جوان مومنی که مبانی جمهوری اسلامی و امام بزرگوار را عمیقاً پذیرفته است، امید بخش‌ترین نیرویی است که می‌تواند ایران را در رسیدن به آرزوهای بزرگش یاری برساند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» یعنی قیامت کبری. ✅ «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ» (حدید۳) عبارت از قیامت کبری است. ✅ قیامت کبری عبارت از ظهور واحد القهار (غافر۱۶) است. ⏪ ظهور واحد القهار یعنی ظهور رحمت بی نهایت.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفتم🔰 🔹غذای ملائکه ذکر حق و تسبیح و تهلیل است. ❓ غذای انسان چیست؟ 🔸 از جهت شهوت، غذای انسان کاملا مثل غذای حیوان است؛ 🔸از جهت عقل، غذایش مثل غذای ملائکه است؛ لذا انسان به حسبِ عقلش، (همان نفس ناطقه اش) غذایش تسبیح و تهلیل است، معرفت، شهود حق، ذکر حق و با خدا بودن است ❓وقتی از امام باقر ع می پرسند معنای فلینظر الانسان إلی طعامه (انسان باید به طعامش نگاه کند)، چیست؟ حضرت فرمودند علمُه الذی یأخذه عن مَن یأخذه، یعنی طعام و غذای انسان، علم و معرفت است. علم، غذای انسان است. ✅همچنین اساساً انسان نیامده اینجا فقط مثل حیوان زندگی کند و فقط شهوت باشد. 🔺 انسان آمده که در دل این شهوت با شهوت بجنگد، جهادِ با نفس کند و عقلِ خود را تکمیل کند؛ یعنی این طعام را باید به انسان داد. ❌ گاهی انسان به قدری غرق دنیا می‌شود، عقل خود و عالم بالا را از یاد می‌برد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نمونه‌ای از ارزش‌ زن در قرآن کریم 🔰 آيات قرآن كه در مورد حق شناسی از والدين آمده است بر دو قسم است: ✅ يك قسم حق شناسی مشترك پدر و مادر را بيان می‌كند. ✅ قسم ديگر، آياتی است كه مخصوص حق شناسی مادر است. قرآن كريم اگر درباره پدر حكم خاصی بيان می‌كند فقط برای بيان وظيفه است. نظير: «وعلي المولود له رزقهنّ وكسوتهنّ بالمعروف؛ سوره بقره /۲۳۳» خوراك و پوشاك مادران به طور شايسته به عهده پدر فرزند است. وليكن هنگامي كه سخن از تجليل و بيان زحمات است، اسم مادر را بالخصوص ذكر می‌كند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🍃🌸 السلام علیک ایها المقدم المامول 🌸🍃 برای ما نگاهت آفتاب است چراغان کردن دنیا ثواب است دعا کردم بیایی زیر باران دعا در زیر باران مستجاب است 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بیا تا موج دریا را ببینیم تماشا را تماشا را ببینیم نگاهی کن به ما تا در نگاهت شگفتی‌های دنیا را ببینیم 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 تو را حس کرده‌ایم ای نور مستور که می‌تابد به ما گرمایت از دور اگر در نیمه‌ شعبان بیایی جهانم می‌شود نور علی نور 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 دل ما شد پریشان در هوایت هواخواه نسیم سامرایت به پا خیز ای شکوه آفرینش که برخیزد همه عالم به پایت 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 یقین دارم که باران خواهد آمد به استقبال چشمت باید آمد خوش آن روزی که از دیوار کعبه ندا آید که مهدی آمد آمد https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت چهل و هفتم🔰 ... علاوه بر نواقصی که برای قوانین مادی بیان شد، نقص ديگرى نيز وجود دارد و آن: 🔺 نهانى بودن موارد نقض قانون است🔻 🔸چون قوه مجريه تنها مى‏ تواند حفظ قانون را در ظاهر حال جامعه تعهد و ضمانت كند، 🔸و در مواردى كه احيانا قانون‏ شكنى‏ ها پنهانى صورت مى‏ گيرد از حيطه قدرت و مسئوليت مجرى، خارج است. 🔹🔹🔹 🔹هدف و جهت جامعى كه (و يا نقطه ضعفى كه) در همه قوانين جاريه در دنياى امروز هست: ✅ بهره‏ بردارى و بهره‏ مندى از مزاياى حيات مادى و دنيايى است. و همين هدف است كه در همه قوانين، منتها درجه سعادت آدمى در نظر گرفته شده؛ ⛔️در حالى كه اسلام آن را قبول ندارد⛔️ زيرا از نظر اسلام سعادت، در برخوردارى از لذائذ مادى خلاصه نمى‏ شود؛ بلكه مدار آن وسيع‏ تر است: ✔️يك ناحيه‏ اش همين برخوردارى از زندگى دنيا است ✔️و ناحيه ديگرش برخوردارى از سعادت اخروى است. كه از نظر اسلام: 🌀 زندگى واقعى هم همان زندگى آخرت است🌀 🔹و اسلام سعادت زندگى واقعى يعنى زندگى اخروى بشر را جز با مكارم اخلاق و طهارت نفس از همه رذائل، تامين شدنى نمى‏ داند. 🔹و باز به حد كمال و تمام رسيدن اين مكارم را وقتى ممكن مى‏ داند كه بشر داراى زندگى اجتماعى صالح باشد. 🔹و داراى حياتى باشد كه بر بندگى خداى سبحان و خضوع در برابر مقضيات ربوبيت خداى تعالى و بر معامله بشر بر اساس عدالت اجتماعى، متكى باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚ناگفته های غیبت(1) 📕معمولا فلسفه غیبت عدم آمادگی امت یا حفاظت از جان امام زمان (عج) معرفی می‌شود. اما این حقایق بخشی از حکمت غیبت امام است. غیبت، علاوه بر این موارد حکمت‌های دیگری نیز دارد که کمتر از آن بحث شده است. غیبت، منحصر به حضرت مهدی (عج) نیست، بلکه بسیاری از انبیا و اولیا نیز غیبت داشتند. غیبت نیز همانند دیگر سنت‌های الهی راهی برای کمال انسان بوده است و باید آن را در طرح کلی ظهور حداکثری توحید در هستی معنا کرد. پیامبرانی چون شیث، نوح، هود، یوسف، موسی، عیسی هر کدام غیبت‌هایی داشتند. 📗با وجود تفاوتهای میان انواع غیبت، همه آنها در این امر مشترک بودند که وسیله ای برای کمال معنوی بشریت بودند. البته افرادی که از طریق غیبت رشد کردند و سطح کمال هر کدام متفاوت بود. اکنون به برخی از حکمت‌های تربیتی غیبت اشاره می‌شود: 🔰یک) گاهی غیبت به دلیل عدم آمادگی امت است. در برخی مقاطع زندگی حضرت موسی (ع) قوم بنی-اسرائیل آمادگی قیام و همراهی با نبیّ الهی را نداشتند و به همین دلیل از حضور حضرت موسی (ع) محروم شدند. ظلم و جور مردم یکی از عوامل دورشدن ایشان از ولیّ الهی بوده است. 🔰دو) گاهی خود غیبت عاملی برای کمال امت به شمار می‌رود. ظاهرگرایی از نخستین شگردهای شیطان بود که در طول تاریخ در اشکال گوناگون جلوه گر شد. در عوض، عبور از ظاهر به باطن و منحصر ندانستن حقایق و عوامل در امور ظاهری از نخستین ضروریات حرکت کمالی در دین است. جریان باطل می‌کوشد حقایق، علل، لذتها و رنج‌ها را منحصر به امور تجربی و مادی نشان دهد. این شیوه از دیرباز در مواردی همچون گوساله سامری تا نگرش‌های پوزیتویستی معاصر استمرار داشته است. 📕 به همین مناسبت می‌توان حقیقت غیبت را نیز رزمایشی برای دورشدن از اتکاء به حس و تجربه گرایی دانست. مومنین باید تمرین کنند بدون حضور فیزیکی و مشاهده حسّی بتوانند امام خود را شناخته، به او ایمان آورند و تکالیف خود را نسبت به وی انجام دهند. در مقایسه با مشرکان و کفاری که حتی با دیدن معجزات نیز ایمان نیاوردند، مومنانی یافت می‌شوند که بدون آنکه حتی یکبار امام خویش را دیده باشند، یا از وی کرامتی حسیّ مشاهده کرده باشند، ایمانی راسخ به او دارند. با توجه به همین نکات، ائمه (ع) مشتاق زیارت این عده قلیل خالص بودند. «آه آه شوقا الی رویتهم»(بحار2/46) تمرین دادن شیعیان بر محدودشدن ارتباط فیزیکی با امام خویش از زمان امام جواد (ع) آغاز شده بود. ارتباط فیزیکی و حضوری شیعیان از همان زمان با امام محدودتر و محدودتر شد. 📕دوران کرونا نیز تمرینی برای عبور از همین ظاهرگرایی شمرده می‌شود. https://eitaa.com/abmohammadi
🔰 دعوت به همکاری 🔰 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام در راستای ارتقای علمی دانش‌پژوهان، از میان خواهران واجد شرایط، نیرو می‌پذیرد. 🖊 شرایط: ۱- داشتن تحصیلات حوزوی ۲- اتمام نهایه الحکمه ۳- داشتن زمان کافی برای همکاری ۴- قبولی در مصاحبه ۶- داشتن روحیه همکاری جهادی 🔖 مزایا: ۱- کسب آمادگی لازم برای تدریس ۲- تثبیت مباحث علمی ۳- تخصص در حکمت 🗓 واجدین شرایط می‌توانند تا تاریخ ۱۴۰۰/۲/۱۰ مشخصات خود را به آیدی @hekmat_bagherain ارسال نمایند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
الهی هب لی کمال الانقطاع الیک معدن اسرار نهایت کمال الهی 📚 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 لذت عارفان 🔰 🌱قسمت اول 🕊مناجات شعبانیه که مورد تاکید بسیار مرحوم امام خمینی (ره) بود، مناجاتی است که حضرت امیر علیه‌السلام و پس از ایشان تمام اهل‌بیت علیهم‌السلام در ماه شعبان، می‌خواندند. در این مناجات فرازی است که اسرار بسیاری در آن نهفته است: «إِلَهِي‏ هَبْ‏ لِي‏ كَمَالَ‏ الِانْقِطَاعِ إِلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ حَتَّى تَخِرَقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِيرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ» 🕊این فراز، با توجه به برخی فرازهای دیگر این مناجات، دقیقا موضع نزاع میان اهل غفلت و اهل معرفت را روشن می‌کند. غفلت از خدا و حقایق ماوراء و از سویی مستی غفلت که ناشی از جذب و غرق دنیا بودن است، مانع از حرکت آدمی بدان سو می‌شود. 🕊در فرازهای پایانی این مناجات، چنین آمده است: «إِلَهِي وَ أَلْحِقْنِي بِنُورِ عِزِّكَ الْأَبْهَجِ فَأَكُونَ لَكَ عَارِفاً وَ عَنْ سِوَاكَ مُنْحَرِفاً وَ مِنْكَ خَائِفاً مُرَاقِباً يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ» در این مناجات شریف، صحبت از معدن عظمت و مقام عِزِّ قدس و عزّ أبهج پروردگار است که حقیقتی بالاتر از حجاب‌های نوری است و در این فرازها از خداوند متعال طلب شکافتن آن‌ها می‌شود. 🕊باید از حجاب‌های نوری گذشت و به معدن عظمت و عِزّ قدس رسید. 🔹حجب‌ نوری در ادبیات دینی، ملایکه هستند، و از این منظر حتی ملایکه مقرب الهی هم‌چون جبرئیل و میکاییل و اسرافیل و عزرائیل و حتی بالاتر از آن‌ها، عقل اول یا روح اعظم که همان مخلوق اول است را شامل می‌شود. این‌ها حجاب‌های نوری هستند و دنیا و هر آن‌چه در اوست، حجاب‌های ظلمانی. ▪️مانع بودن حجاب‌های ظلمانی آشکار است و انسان می‌بیند که دنیا چگونه او را غرق ظلمت می‌کند؛ اما حجاب بودن ملایکه چندان آشکار نیست. 🕊انسان وقتی به عوالم بالاتر راه یافت، آنجا را سراسر نور می‌یابد، اما آن‌گاه که در آن ساحت‌ها استقرار یافت، می‌فهمد که همین نورها، نسبت به خداوند سبحان حجاب‌اند و مانع از شهود بی‌پیرایه او. ملایکه مقرب و روح اعظم، با همه عظمت و صفایی که دارند، نسبت به خداوند سبحان، حجاب‌های نوری‌اند. حتی حجاب نورانی بالاتر از این هم قابل فرض است و آن هم وجود نازنین رسول الله؛ چرا که حقیقت حضرت خود سراسر نور است و طبق برخی روایات حضرت «تجلّی اعظم» است، اما خداوند متعال ورای این حقیقت است. 🕊با این توضیح می‌توان گفت: معدن عظمت و عزّ قدس و نور عزّ أبهج، همان حقیقت حضرت رسول است که در این مناجات و سایر ادعیه، به عنوان مقصد نهایی آدمی، طلب می‌شود. 🕊بر اساس این فرازهای مناجات شعبانیه، انسان باید از تمام حجاب‌های ظلمانی و نورانی بگذرد تا به سر منزل مقصود که همان رسیدن به معدن عظمت و تعلیق به عزّ قدس و ملحق شدن به مقام عزّ أبهج است، دست یابد. مقامی که بالاتر از جایگاه ملایکه مقرب هم‌چون جبرئیل است. این مقام در حقیقت همان موطنی است که در شب معراج از آن، سخن به میان آمد. در آن شب وقتی پیغمبر اکرم همراه جبرائیل به سدرة‌المنتهی رسیدند و حجاب‌ها به پایان رسید، جبرائیل ایستاد و عرض کرد: «من بیش از این نمی‌توانم بالا بیایم، اگر به اندازه بندانگشتی نزدیک‌تر شوم، خواهم سوخت!» 🕊اما رسول الله از آن عبور کرد و رفت تا به مقام «قاب قوسین أو أدنی» رسید. **احمد ار بگشاید آن پرّ جلیل تا ابد بی‌هوش ماند جبرئیل چون گذشت احمد ز سدره و مرصدش و ز مقام جبرئیل و از حدش گفت او را: هین، بپر اندر پی‌ام گفت: رو رو، من حریف تو نی‌ام باز گفت او را: بیا ای پرده سوز من به اوج خود نرفتستم هنوز گفت: بیرون زین حد ای خوش فرّ من گر زنم پرّی بسوزد پرّ من** این مقام، که بالاترین مقام و جایگاهی‌ست که آدمی می‌تواند بدان دست یابد، همان «معدن عظمت» و «نور عزّ» و «معدن قُدس» است که برای هر یک از این تعابیر وجهی وجود دارد. 🕊مقام نور عزّ، بهجت آفرین است. أبهج یعنی بانشاط‌تر، شیرین‌تر و دلنشین‌ترین حقیقت هستی؛ بر این اساس اگر آدمی به این مقام برسد، آن‌چنان لذت بی حد و حصری نصیبش می‌شود که نمونه‌اش را هیچ‌گاه در دنیا و مخلوقات دیگر نخواهد یافت. لذتی که آن را فقط در قرب الهی می‌توان یافت؛ لذتی که هیچ لذّتی به پایش نمی‌رسد و تمام لذت‌ها در برابر آن رنگ می‌بازد و در حقیقت لذت محسوب نمی‌شود. 🌱 لذت حقیقی فقط در ناحیه حق است و از قرب به او حاصل می‌شود. 🌱 📚 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab