eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
103 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 هماهنگی عقل و دل ✅كمال انسان در اين است كه آنچه را فهميده به دل تحويل دهد تا با دو بال دل و عقل پرواز كند. ❌هرگز به تنهايی با بال عقل نمی‌توان پرواز كرد. ⬅️ زيرا كه انديشه فقط يك بال است. ❌ چه اين كه هرگز با بال دل نمی‌شود سفر كرد. ⬅️ چون عمل، فقط يك بال است. آن كه اهل سير و سلوك است: 🔹 هم اهل فكر است. 🔹و هم اهل ذكر. 🔸هم می‌فهمد. 🔸و هم می‌پذيرد. ولی آن كسی كه بر اساس تقليد ايمان آورده و از روی جهل مؤمن شده است به مقصد نمی‌رسد گرچه در بخشی از راه خود، علم گراست. ✔️چه اين كه اگر كسی تمام عمرش را در راه علم، صرف كند سير و سفری به سرزمين‌های نزديك دارد نه دور. كسی به مقصد می‌رسد كه محقق باشد از راه فكر و متحقق باشد از راه ذكر. ✨ نتيجه اين كه الهيات و فلسفه هم هدف ذاتی نيست، بلكه انسان الهی می‌شود تا متألّه گردد نه اين كه حكيم الهی بماند. يعني «جهان بين» می‌شود تا توحيد را بپذيرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هشتاد و هفتم🔰 🔹نكته ديگرى كه كاوش‏گر بايد به آن اعتنا كند اين است كه تمامى آياتى كه متعرض مساله اقامه عبادات و قيام به امر جهاد و اجراى حدود و قصاص و غيره است؛ خطاب‌هايش متوجه عموم مومنين است نه رسول خدا (ص) به تنهايى. مانند: ☘وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ ☘وَ أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ☘كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ ☘ وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ و بسیاری آيات ديگر. 🔹كه از همه آنها استفاده مى‏ شود: 🌀دين يك صبغه و روش اجتماعى است كه خداى تعالى مردم را به قبول آن وادار نموده، ✔️چون كفر را براى بندگان خود نمى‏ پسندد. ✔️و اقامه دين را از عموم مردم خواسته است. ✔️ پس مجتمعى كه از مردم تشكيل مى‏ شود اختيارش هم به دست ايشان است. بدون اينكه بعضى بر بعضى ديگر مزيت داشته باشند و يا زمام اختيار به بعضى از مردم اختصاص داشته باشد. ✔️و از رسول خدا (ص) گرفته تا پائين، همه در مسئوليت امر جامعه برابرند. ✔️و اين برابرى از آيه زير به خوبى استفاده مى‏ شود: ☘أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ☘ 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۳. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی ▪️ قسمت ششم 🔹 سنت هلاکت مقدماتی دارد: 1⃣ سنت اتمام حجت: که در پست قبلی توضیح داده شد. 2⃣ سنت امتحان: خداوند، پس از فرستادن انبیاء و اتمام حجت توسط آنان، جامعه را دچار سختی‌هایی نظیر فقر، بیماری، بدحالی و... می‌کند و به وسیله بلاها و مصیبت‌ها، زمینه تضرع آنها به درگاه خداوند و اصلاحشان را فراهم می‌آورد و بدین گونه، سنت امتحان خود را جاری می‌سازد. 3⃣ سنت مکر : چنانچه جامعه، در اثر امتحانات الهی، به سوی خداوند، رو نکنند و دچار قساوت قلب شوند، خداوند سبحان، با آنها از در مکر وارد می‌شود و تمام امکانات و رفاهیات را در اختیارشان قرار می‌دهد، تا بر غفلت آنها افزوده گردد. 4⃣ سنت استدراج : اگر جامعه دچار آسودگی شد، مردم در کفر خود غرق می شوند و ظلم و فساد اجتماعی را به اوج می رسانند و این اوج گسترش گناه، همان حالت استدراج است. ⬅️بعد از وقوع این مراحل، نوبت به جاری شدن سنت هلاکت می‌رسد اما از سوی دیگر خداوند می‌فرماید در تقابل دو جبهه حق و باطل در جانب حق و پیروان این مسیر، من اولاً احقاق حق می‌کنم و حق را تثبیت می‌کنم. ثانیاً حق را گسترش می‌دهم. خدای متعال این‌ موارد را زیرمجموعه سنت پیروزی حق بر باطل، عنوان می‌کند. 🎙 سلسله درس‌گفتارهای آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت پنجاه و یکم 🇮🇷ملت ایران این استعداد را دارد كه آن‌قدر پیشرفت كند كه بتواند در جهات گوناگون به عنوان یك الگوئی در دنیا خودش را نشان دهد. ❓ چرا ما به خودمان بدبین باشیم؟ ❗️چرا با نظر تحقیر به خودمان و ملت خودمان و آینده‌ی خودمان نگاه كنیم؟ 🇮🇷 دشمن می‌خواهد این را به ملت ما تلقین كند و در طول سال‌های متمادی تلقین كرده است. ❌ اینجور باوراندند كه حتماً عنصر غربی پیشرو است و باید دنبال او حركت كرد؛ ⚠️نه، یك روزی تاریخ ما به ما نشان می‌دهد كه قضیه به‌عكس بوده است. ⭕️ما در دنیا پیشرو بودیم؛ ➖پیشرو در علم بودیم ➖پیشرو در صنعت بودیم ➖پیشرو در تمدن‌سازی بودیم ➖پیشرو در فرهنگ بودیم، دیگران از ما یاد می گرفتند، می‌آموختند. ⁉️چرا امروز همان طور نشود؟ ✅همت جوانان ما و نگاه آن‌ها به مقوله‌ی پیشرفت باید آن‌جور باشد كه ما آن آینده را در نظر بگیریم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ قرآن دو دفعه نازل شده است. 🔆یک دفعه به صورت اجمال و انزال 🔆 و یک دفعه به صورت تنزیل ✅نزول توحید احدی صمدی انزال و نزول دفعی بود که در شب قدر بود: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» ✅ و آنی که طی بیست و سه سال بر پیامبر نازل شد فرقان یا قرآن تدریجی است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اطلاعیه 📣مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام برگزار می‌کند. 📝 نشست علمی پیرامون: 📍 تاثیر اندیشه های بنیادین در سبک زندگی نوین 🎙 با حضور ارزشمند: استاد گرامی حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی 📆 تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۲۱ مصادف با میلاد عالم آل محمد امام رضا علیه السلام 🕌 مکان: مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام واقع در مسجد آیت الله جوادی آملی حفظه الله 🧕 شرکت برای خواهران علاقمند، امکان پذیر است. 🗳 برای شرکت در نشست به آیدی زیر پیام دهید: 🆔 @Bagherain11 ____________________ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصتم🔰 🔹در روایات عنوان حجاب‌های نوری و ظلمانی آمده است. ◀️ از جمله حجاب‌های ظلمانی، دنیا است. ◀️ قیودات دنیا، حجب ظلمانی است. ◀️بالاتر از آن به ملکوت می رسیم. 🔅ملکوت سراسر نور است. ولی نسبت به خدا حجاب نوری است ؛ ❓چرا؟ چون خدا، فوق ملکوت است، که در زیارت آمده: «حتی تخرق ابصار القلوب،حجب النور» تا پاره کند چشم های دل من حجاب‌های نوری را. ❓پاره کند یعنی چی؟ یعنی: ◀️این پرده‌ها را هم کنار بزند. ◀️این عالم ملکوت را هم کنار بزند. ◀️ملائکه مقرب را هم کنار بزند. 🔅"فتَصِلَ الی معدن العظمة" برسد به حضرت حق. ✅از حضرت حق، به "معدن عظمت" تعبیر کرده است. در روایات ما نکته‌های خیلی عالی در مورد علیّ و عظیم است. ❓آیا رسول الله در شب معراج خدا را دید؟ ✅بله خدا را دید؛ 🔅اما نور عظمت حق را دید. ❌ذات حق را احدی پیدا نمی‌کند. 🗂 جلسه ۲۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
« سُئِلَ الرِّضا(عليه السلام) عَنِ السِّفْلَةِ فَقالَ(عليه السلام):مَنْ كانَ لَهُ شَىْءٌ يُلْهيهِ عَنِ اللّهِ ». از امام رضا عليه السلام سوال شد: سفله كيست؟ فرمود: آن كه چيزى دارد كه از [ياد] خدا بازش دارد. 📚تحف العقول، ج۱، صفحه۴۴۲. 🌱🌸میلاد امام رئوف تبریک و تهنیت باد🌸🌱 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره ▪️قسمت سیزدهم 🔴 سلسله مشايخ سير و سلوك عرفان عملى حضرت استاد علامه طباطبائى 🌱در سنه هزار و سيصد و چهل و پنج هجرى شمسى، آية الله جناب آقا سيد محمد حسن الهى قاضى طباطبائى _برادر مكرم استاد علامه طباطبائى_ رفع الله تعالى درجاته المتعالية كه در حوزه علميه قم براى افاده و افاضه رحل اقامت افكنده بودند، اين كمترين از محضر انورش بهره‌مند بود. 🌱در روز پنجشنبه چهارم ذى الحجة 1386 سخن از سلسله مشايخ سير و سلوك عرفان عملى معظم له و حضرت استاد علامه طباطبائى به ميان آمد، فرمودند: 💎استاد ما مرحوم قاضى رضوان الله عليه ( آية الله حاج سيد على قاضى طباطبائى قدس سره العزيز ) بود. 💎 و استاد قاضى، مرحوم حاج سيد احمد كربلائى 💎 و استاد ايشان مرحوم آخوند مولى حسينقلى همدانى 💎 و استاد ايشان مرحوم‌‌ حاج سيد على شوشترى 💎 و استاد ايشان ملا قلى جولا ادامه در پست بعدی 👇👇👇
❕و بعد از ملاقلى جولا را نمى شناسيم و نمى‌دانيم كه خود ملاقلى جولا چه كسى بود. ❕ و خود حاج سيد على شوشترى هم او را نمى‌شناخت. 🔹 زيرا كه مرحوم حاج سيد على شوشترى در شوشتر بود و عالم مبسوط اليد آنجا بود. وقتى مرافعه‌اى درباره ملكى وقفى به ميان آمد. عده‌اى مدعى بودند كه اين ملك وقف نيست و وقف نامچه را در صندوقچه‌اى نهادند و در جاى مخصوصى دفن كردند و آنهائى كه مدعى وقف بودند هيچ مدركى در دست نداشتند. خلاصه چند روز مرحوم شوشترى در حكم اين واقعه حيران بود و طرفين دعوى هم مصر بودند و هر روز آمد و رفت مى كردند و از مرحوم شوشترى حكم مى‌خواستند. مرحوم شوشترى در همين گير و دار بود كه روزى مردى به سويش رفته، در زد. كسى دم در آمد و پرسيد كيستى؟ آن مرد گفت به آقا بگو مردى به نام ملا قلى جولا مى‌خواهد شما را ببيند. وارد خانه شد و در نزد مرحوم شوشترى رفت و گفت آقا من آمدم به شما بگويم كه بايد از اينجا سفر كنى و به نجف بروى و در همانجا اقامت كنى. 📜 بدان كه وقف نامچه اين ملك در فلان مكان دفن است و ملك وقف است. ✔️مرحوم شوشترى هم ملاقلى جولا را نمی‌شناخت. خلاصه دستور داد آن موضع را كندند و وقف نامچه را به درآوردند و پس از اين واقعه از قضا و مرافعه دست كشيد و شوشتر را ترك گفت و در نجف اقامت نمود و در آنجا به درس فقه مرحوم شيخ مرتضى انصارى رضوان الله عليه مى‌رفت و مرحوم شيخ هم به درس اخلاق او حاضر مى‌شد. تا اينكه مرحوم آخوند ملا حسينقلى همدانى دنبال حقيقت را گرفت و هادى مى‌طلبيد. از همدان درآمد. چندى در نزد عالمى بسر برده از او چيزى نيافت، به سوى نجف رخت بربست. در محضر مرحوم شوشترى و انصارى حاضر شد و از هر دو كمال استفاضه نمود. چون شيخ انصارى از دنيا رحلت كرد، آخوند همدانى در پى نوشتن مطالب اصوليه و فقهيه مرحوم شيخ انصارى شد. مرحوم شوشترى او را منع كرد و گفت اين كار تو نيست. ديگران هستند اين كار را بكنند. شما بايد مستعدين را دريابيد. پس مرحوم آخوند ملا حسينقلى أعلى الله مقامه در پى تربيت قابلين شد به طورى كه بعضى را از صبح تا طلوع آفتاب و عده‌اى را از طلوع آفتاب تا مقدارى از برآمدن روز و هكذا حتى بعضى را در سر شب و بعضى را در آخر شب تا اينكه توانست سيصد نفر را به طورى تربيت كند كه هر يك از اولياء الله شدند. ✔️ از آن جمله هست مرحوم شيخ محمد بهارى، مرحوم سيد احمد كربلائى، مرحوم ميرزا جواد ملكى تبريزى، مرحوم شيخ على زاهد قمى، مرحوم سيد عبدالغفار مازندرانى. اين بود قسمتى از افادات استاد الهى، طباطبائى در آن روز شيخان قم درباره سلسله مشايخ سير و سلوكشان https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab