eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
84 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت صد و هشتاد و هفتم🔰 🔹شاگردان مرحوم قاضی از ایشان سؤال کردند: ❓که ما هر چه می‌کنیم راه باز نمی‌شود. ایشان گفت: ✅درست مثل حوض است که یک گوشه اش اندکی جرم بسته باشد. آبی که می آید، بعد از مدّتی بوی این جرم را می گیرد. در قدیم وقتی می خواستند حوض بو نگیرد: 1️⃣اوّل آب را خالی می کردند. 2️⃣تمامِ دور و بر هر چه جلبک بود همه را برمی داشتند. 3️⃣بعد آب می ریختند. چون می دانستند اگر این کار را نکنند، آب بو می گیرد. ❌کلاً کدورت و غبار مانع باز شدن راه است. غبار مثلِ ◀️کینه ◀️آز ◀️حرص مثلِ خیلی چیزها که ما داریم. این ها رفتارهای ما می شود. رفتاری که گاهی ما ◀️عادت کردیم ◀️از جامعه گرفتیم ◀️از بعضی افرادِ دیگر یاد گرفتیم؛ ✅این ها را باید اصلاً از دل بیرون کنیم. ✅و راه هم دارد. ⬅️دشمنی نسبت به حق و باطل که گفته می‌شود، آن بحثِ غیرت است (که بحثش جداست) ⬅️اما در مورد دشمنی شخصی گفته اند: کسی که با او دشمنی داری تا می توانی شب ها در حقِّ این شخص دعا کن! آنقدر بگویید تا مسیر باز شود! نفسِ دعا کردن، آدم را از این حالت در می‌آورد. ✅یعنی همین باعث می شود⬇️ ◀️مهرش در دل بیفتد ؛ ◀️نگذارد دعوا شخصی بشود؛ هر چند شریعت ما را مجبور نمی‌کند ولی اگر کسی قرار است به مراحلِ عالی برسد⬇️ ✅این ها، همه شرطِ کار است. ✅باز جلوتر، از این هم باید بگذریم بلکه باید آن أنانیّت را گُم کند. ❗️خودیِ خود را باید گم کند در پیداییِ حق. یعنی باید تمام کدورت ها را برطرف کند. 📚جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 با عنایت حضرت حق، مدرسه علمیه خواهران حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام به صورت محدود، ویژه مقطع تخصصی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ دانش پژوه می‌پذیرد. 🏷 شرایط ثبت‌نام: _گذراندن سیر صحیح و کامل فلسفی در حد: ✔️تسلط بر متن خوانی به زبان عربی ✔️تسلط بر کتاب‌های بدایه الحکمه، نهایه الحکمه، اشارات _قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه _ شرکت در کلاس فقط به صورت حضوری 📚 منابع آزمون: _ برهان شفا مقاله یک و دو _ اسفار جلد یک 📆 تاریخ ثبت‌نام: ۲۰ بهمن تا ۵ اسفند ۱۴۰۱ 📁 لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/AC1SjyNd ___________________________ 🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهاردهم🔰 اما اينكه مى‏ بينيم در ساير رژيم‏ ها، ✔️زورمندان عقيده و فكر خود را بر نفوس تحميل مى‏ كنند ✔️و با زور و شمشير ⚔ ✔️و يا چماق تكفير ✔️و يا قهر كردن و روى گرداندن و ترك آميزش و ... ◀غريزه تفكر را در انسانها مى‏ ميرانند، ساحت مقدس اسلام منزه از آن است، و حتى منزه از تشريع حكمى است كه اين روش را تاييد كند. 🔹اين روش از خصايص كيش نصرانيت است كه تاريخ كليسا از نمونه‏ هاى آن بسيار دارد و نمونه‏ هايى از جنايت و ظلم را ضبط كرده كه بسيار شنيع‏ تر و رسواتر از جناياتى است كه به دست ديكتاتورها و طاغوت‏ ها و جنايت‏ پيشه‏ ها صورت گرفته است. لكن؛ با كمال تاسف😔 ما مسلمانان اين نعمت بزرگ و لوازمى كه اين آزادى (يعنى آزادى عقيده توأم با تفكر اجتماعى) در بردارد را از دست داديم، همانطور كه بسيارى از نعمت‏ هاى بزرگى را كه خداى سبحان در سايه اسلام به ما ارزانى داشته بود از كف نهاديم. و بدين جهت از كف نهاديم كه درباره وظايفى كه نسبت به خداى تعالی داشتیم کوتاهی کردیم. آرى؛ ☘ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ 📌و نتيجه اين كوتاهى درباره خداى تعالى اين شد كه: ✔️سيره كليسا بر ما حاكم گشت ✔️و به دنبالش دل هايمان از هم جدا شد ✔️و ضعف و سستى عارضمان گرديد ✔️مذهب‏ها مختلف، و مسلك‏ ها گوناگون شد. 🤲🏻خدا از تقصيراتمان در گذرد و ما را به تحصيل مرضاتش موفق فرموده به سوى صراط مستقيم هدايتمان فرمايد. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۲۰۹. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📝در شریعت دستور محاسبه آمده است. ⚠️امام کاظم علیه السلام می‌فرماید: «لیس منا من لم یحاسب نفسه کل یوم؛ کسی که هر روز محاسبه نفس نداشته باشد، از ما نیست.» ‼️ این تعبیر عجیبی است! 🔹 محاسبه کردن دو شیوه دارد: ◾️جزیی ◾️کلی 1⃣محاسبه کلی این گونه است که: انسان مشکلات عمده خود را دایم به چشم بیاورد. مثلا بگوید: ⬅️ در من «انانیت» هست. ⬅️ «حرص» هست. ⬅️«غفلت» هست. و هر روز به چشم خودش بیاورد. 2⃣محاسبه جزیی: به این صورت که از اول صبح تا پایان شب بررسی شود و انسان با خود بگوید من امروز چه کردم. ☑️ انسان اگر محاسبه جزیی می‌کند باز هم باید بفهمد کلیاتی که از آن بیشترین ضربه را می‌خورد، چیست. یکی از مسائل کلی، «غفلت»، یعنی به یاد خدا نبودن و با خدا نبودن است. به همین خاطر در روایت آمده که عده‌ای را به عنوان اهل غفلت می‌نویسند. ◾️در محاسبه حتما غفلت را بیاورید و بنویسید که اهل غفلت هستم. مثلا ده ساعت اصلا خبر از خدا و پیغمبر ندارم و مشغول هستم و صحبتی از خدا و پیغمبر نیست! ده ساعت کم است؟! ✔️یادتان باشد غفلت را در محاسبه قراردهید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ بسمه تعالی ▪️ «وَ مَن يَخرُج مِن بَيتِهِ مُهاجِراً إلى اللهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ يُدرِكهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ أجرُهُ عَلَى اللهِ» ◾️ بدینوسیله ارتحال زائر حضرت رضا (علیه السلام)، فاضل ارجمند حجت الاسلام (رحمة الله علیه) را خدمت همه دوستان و آشنایان آن مرحوم تسلیت عرض می کنیم و از خداوند متعال جبران مصیبت فقدان ایشان در جامعه نخبگانی دردمندان انقلاب اسلامی را مسئلت می نماییم. ◼️ مراسم : پیکر مطهر آن عزیز سفر کرده ساعت ۱۰ صبح روز جمعه ۲۸ بهمن ، از مدرسه علمیه مصلی به طرف امامزاده جعفر تشییع می شود. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• ⬛️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗 https://eitaa.com/fvtt_ir
🔰 پیام تسلیت استاد یزدان‌پناه بسم الله الرحمن الرحیم انّا للّه و انّا الیه راجعون با کمال تأثر و تألم امروز با خبر شدیم که فاضل ارجمند حجه الاسلام والمسلمین سید مصطفی مدرس مصلی به دیار باقی شتافت. این دوست عزیز سفرکرده از سر بصیرت پای در حوزه علمیه گذاشت و با جدیت مسیر علمی و سنت معقول را برای تحکیم پایه‌های انقلاب پی گرفت. وی ضرورت بسط معنویت و دیانت را در ساحت تمدنی به‌حقیقت باور داشت و انقلاب را ارمغانی الهی برای زمینه‌سازی ظهور بقیه الله اعظم (عج) می‌دانست. از این‌رو با تمام وجود خود را وقف اندیشه‌های اجتماعی و تمدنیِ دین و انقلاب و رهبر حکیم و فرزانه کرد. ضایعۀ ارتحال این عزیز گران‌‌قدر را خدمت خانواده گرامیش و دوستان و طلاب انقلابی و مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم . از خداوند منّان علوّ درجاتش را خواهانم. ان‌شاءالله عنایت ویژۀ امام رئوف(ع) بدرقه راهش باشد. سید یدالله یزدان‌پناه ۱۴۰۱.۱۱.۲۷ @nasimehekmat
🔸 قسمت چهارم ✅ انسان همان‌گونه که هست می‌میرد پس با مرگ کسی تغییر پیدا نمی‌کند... ✅ پس از مردن ، سرائر و ملکات انسان ظهور می‌کند. ✅ ملکات، الان برای ما مخفی است اما بعد از مرگ کم‌کم روشن می‌شود البته برای اولیای الهی الان هم روشن است اما برای خودمان آن‌وقت روشن می‌شود. 📚 انهار اربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتاد و هشتم🔰 🔹 "أنا عند منکسرة قلوبهم" یکی از شیوه هایی که شریعت گفته است برای اینکه انسان بتواند به خدایش برسد: ✅شکسته دلی است. شکسته دلی یعنی دلش بشکند. ❓چگونه بشکند؟ انواع شکستنِ دل داریم. اصلش برمی گردد به حزن. ⬅️یعنی انسان در دلش حزنی پیدا شود. تا حزن پیدا می شود، این حزن دل را شست و شو می دهد. در روایات ما اینجوری آمده است: 🔸"مؤمن بُشره فی وجهه و حُزنه فی قلبه" مؤمن کسی است که خنده و لبخند و بُشرش در چهره اش هست. یعنی همه می بینند اهلِ لبخند است. ولی حزنی در دل دارد. در موردِ رسول الله می گویند: لبخند هم می زد، از این لبخندش یک نوع حزن فهمیده می شد. ❓حالا حزن چگونه پیدا می شود؟ ✅به حسب افراد، انواع... ⬅️یکی از آن مواردی که حزن پیدا می شود، خطا است خطا و گناه که می کند. بعد به پیشگاه خدا می رود می گوید: ای خدا! این هم اینجوری شد، خراب شد؛ خطا کردیم. ⬅️هم نسبت به خدا یک شرم و حیا می آید. ⬅️هم حزن از کار خودش است: ❓که چرا این کار را کردم؟ 🔸در روایات دارد: خدا گاهی بندۀ مؤمن را یکی دو تا گناه می دهد تا او برگردد، عُجب پیدا نکند. ✅حزن هم همین جور است. یعنی آدم نگران و ناراحت می شود از کار خودش. اینکه می گویند اولیای الهی در نهایت: 🔸"لا خوف علیهم و لا هم یحزنون" یحزنون برای عمل گذشته ندارد. عمل خلاف ندارد؛ ✅این یک نوع از حزن است، ولی انواع حزن داریم. 📚جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
‏ 🔰 تربیت انسان سعادتمند 🔰 🕊بعث انبیا برای تربیت ماست که ما در آن ورق که باید تربیت بشویم،‏‎ ‎‏جوری تربیت بشویم که آنجا هم زندگی‌مان زندگی سعادتمند باشد.‏‎ ‎‏اگر این تربیت نباشد و انسان با همان خوی حیوانی از این عالَم به عالَم‏‎ ‎‏دیگر برود، در آن عالَم سعادت ندارد و به شقاوت می‌رسد؛ انسان در‏‎ ‎‏آن عالَم به ظلمات می‌رسد.‏ 🕊‏‏ انبیا آمده‌اند که ما را از این عالَم طبیعت، کم کم تربیت کنند و آن‏‎ ‎‏مقداری که مربوط به تربیت‌های معنوی است به ما بفرمایند، به وحیْ‏‎ ‎‏مِنَ الله تعالی؛ تا ما_ که اگر انبیا نباشند یک حیوانی هستیم که هر چه‏‎ ‎‏هست همین طبیعت ‏‏[‏‏است و‏‏]‏‏ بیشتر از این ادراک نداریم_ ما را ببرند‏‎ ‎‏به آن عالَم و تقویت کنند که ما وقتی از این عالَم منتقل به یک عالَم‏‎ ‎‏دیگری شدیم، زندگی آن عالَم هم یک زندگی سعادتمند‏‏[‏‏انه‏‏]‏‏ باشد.‏ تمام نکته آمدن انبیا این است که تربیت کنند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 با عنایت حضرت حق، مدرسه علمیه خواهران حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام به صورت محدود، ویژه مقطع تخصصی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ دانش پژوه می‌پذیرد. 🏷 شرایط ثبت‌نام: _گذراندن سیر صحیح و کامل فلسفی در حد: ✔️تسلط بر متن خوانی به زبان عربی ✔️تسلط بر کتاب‌های بدایه الحکمه، نهایه الحکمه، اشارات _قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه _ شرکت در کلاس فقط به صورت حضوری 📚 منابع آزمون: _ برهان شفا مقاله یک و دو _ اسفار جلد یک 📆 تاریخ ثبت‌نام: ۲۰ بهمن تا ۵ اسفند ۱۴۰۱ 📁 لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/AC1SjyNd ___________________________ 🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! ایام اواخر رجب 1391 هـ . ق. برایم چون نیمه آن روز استفتاح بود که به تدریس اسفار افتتحاح کردیم. بار خدایا! چگونه شکرت کنم که هر روز در وصف اسمای حُسنا و صفات اولیا و اطوار جلوه‌های جانفزای تو سرگرم و دلخوشم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 دعوت به توحید، هدف بعثت🔰 🌸بعثت نبی اکرم در درجه‌ی اول، دعوت به توحید بود. توحید صرفاً یک نظریه‌ی فلسفی و فکری نیست؛ بلکه «یک روش زندگی» برای انسان‌هاست؛ ✔️ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرت‌های گوناگون را از زندگی بشر کوتاه نمودن. 🌸 «لااله‌الاالله» که پیام اصلی پیغمبر ما و همه‌ی پیغمبران است، به معنای این است که ⏪ در زندگی و در مسیر انسان و در انتخاب روش‌های زندگی، قدرت‌های طاغوتی و شیطان‌ها نباید دخالت کنند و زندگی انسان‌ها را دستخوش هوس‌ها و تمایلات خود قرار دهند. 🌸 اگر توحید با همان معنای واقعی که اسلام آن را تفسیر کرد و همه‌ی پیغمبران، حامل آن پیام بودند، در زندگی جامعه‌ی مسلمان و بشری تحقق پیدا کند⏪ بشر به سعادت حقیقی و رستگاری دنیوی و اخروی خواهد رسید و دنیای بشر هم آباد خواهد شد؛ ✔️ دنیایی در خدمت تکامل و تعالی حقیقی انسان. 🌸 دنیا در دید اسلام، مقدمه و گذرگاه آخرت است. اسلام، 🔸 دنیا را نفی نمی‌کند؛ 🔹تمتعات دنیوی را منفور نمی‌شمارد؛ 🔸انسان را با همه‌ی استعدادها و غرایز در صحنه‌ی زندگی، فعال می‌طلبد؛ ✔️اما همه‌ی اینها باید در خدمت تعالی و رفعت و بهجت انسانی قرار گیرد تا زندگی در همین دنیا هم شیرین شود. ❌در چنین دنیایی، ظلم و جهل و درنده‌خویی نیست. ✅و این کار دشواری است و به مجاهدت احتیاج دارد و پیغمبر این را از روز اول آغاز کرد. ۱۳۸۲/۷/۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پانزدهم🔰 🌾سرانجام دين حق بر همه دنيا غالب خواهد شد. سرانجام، دنيا تسليم دين حق خواهد گشت، چون اين وعده خداوند است كه: وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى‏. علاوه بر اين انسان فطرتاً طالب سعادت حقيقى خويش است، و سعادت حقيقى او اين است كه: ✔️ بر كرسى فرماندهى بر جسم و جان خويش مسلط شود، ✔️ زمام حيات اجتماعی اش را به دست بگيرد، ✔️حظى كه مى‏ تواند از سلوك خود در دنيا و آخرت بگيرد، به دست آورد و اين همان اسلام و دين توحيد است. 🔹خواهی پرسید: ✔️ اگر فطرت بشر او را به سعادت حقيقى‏ اش مى‏ رساند، چرا تا كنون نرسانده❓ ✔️چرا بشر در سير انسانيتش به سوى آن سعادت و به سوى ارتقايش در اوج كمال دچار اين همه انحراف شده❓ ✔️و بجاى رسيدنش به آن هدف روز به روز از آن دورتر شده❓ 🔹پاسخ این است که: اين انحراف بسبب بطلان حكم فطرت نيست❌ بلكه حكم فطرت درست است.✔️ لكن؛ بشريت در تشخيص سعادت واقعى‏ اش دچار خطا شده و نتوانسته حكم فطرت را بر مصداق واقعى‏ اش تطبيق دهد، در نتيجه؛ 📌مصداق موهوم را مصداق واقعى پنداشته. 🔹و آن سعادت واقعى كه صنع و ايجاد براى بشر در نظر گرفته و تعقيبش مى‏ كند، بالآخره دير يا زود محقق خواهد شد. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، ص ۲۰۹. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و دوم🔰 مقصد سوم: در آداب قلبیّه مکان مصلّی فصل اول:《 در معرفت مکان》 🔶چون از علاقه به خود پاک شد و از قید خودی بیرون رفت؛ ⬅️ خود، منزلگاهِ حق شود بلکه مسجدِ ربوبیّت گردد و حق، به تجلیّات فعلیّه، ثمّ اسمائیه، ثمّ ذاتیه، در آن مسجد از خود ثنا کند و این ثنا، نماز ربّ است. یقول:《 سُبّوح قُدّوس رَبُّ الملائکه و الرّوح》 ✳️و سالک الی الله را در همه مقاماتِ سلوک، مهمِّ دیگر است که غفلت از آن به هیچ وجه روا نباشد بلکه غایت سلوک و لبّ لباب آن، همین مهمّ است و آن آنست که: 🔹در جمیع حالات و مقامات، از ذکرِ حق غافل نشود؛ 🔹و از جمیعِ مناسک و عبادات، معرفت الله را طلب کند؛ 🔹و در همه مظاهر، خداجو باشد؛ 🔹و نعمت و کرامت، او را از صحبت و خلوت باز ندارد که این یک نوع استدراج است. ✅ بالجمله روح و باطن عبادات و مناسک را معرفت الله داند و در آن ها جستجوی محبوب کند تا بلکه علقه محبّت و محبوبیّت در قلبش مستحکم گردد و مورد عنایات خفیّه و مراودات سرّیه گردد. 📚آداب الصلوه| صفحه۱۱۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🕊 یک جرعه مناجات 🌸 وَاْسمَعْ نِدائي اِذا نادَيْتُكَ 🌸وَاَقْبِلْ عَليَّ اِذا ناجَيْتُكَ 🌱و صـدايم را بشنــو هنگامــی كـه صـدايت می‌كـنـم 🌱و به من توجّه كن هنگامی كه با تو مناجات می‌نمايم 💎 فرازی از مناجات شعبانیه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 با عنایت حضرت حق، مدرسه علمیه خواهران حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام به صورت محدود، ویژه مقطع تخصصی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ دانش پژوه می‌پذیرد. 🏷 شرایط ثبت‌نام: _گذراندن سیر صحیح و کامل فلسفی در حد: ✔️تسلط بر متن خوانی به زبان عربی ✔️تسلط بر کتاب‌های بدایه الحکمه، نهایه الحکمه، اشارات _قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه _ شرکت در کلاس فقط به صورت حضوری 📚 منابع آزمون: _ برهان شفا مقاله یک و دو _ اسفار جلد یک 📆 تاریخ ثبت‌نام: ۲۰ بهمن تا ۵ اسفند ۱۴۰۱ 📁 لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/AC1SjyNd ___________________________ 🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
عن الحسین علیه السلام: «اَيّهَا النّاسُ! إِنّ اللّهَ جَلّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلاّ لِيَعْرِفُوهُ، فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَا سِوَاهُ». امام حسين (ع) فرمود: «اى مردم! خداوند بندگان را آفريد تا او را بشناسند، آن‏گاه كه او را شناختند، پرستش كنند و آن‏گاه كه او را پرستيدند، از پرستش غير او بى‏ نياز شوند». 📚بحار الانوار، ج ۵ ص ۳۱۲ ح۱. 🍃🌸 میلاد امام حسین علیه السلام مبارک🌸🍃 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔸قسمت پنجم ✅ درباره حضرت سید شهدا علیه السلام غیر از مست لا اله الا الله تعبیر دیگری نداریم. حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام با هر عقل و فکر جزئی ، حتی عقول فلاسفه و آن‌هایی که عقلشان مثل عقل ارسطو و افلاطون و ابن‌سینا است تبیین نمی‌شود‌ ✅ این‌که بعضی ممکن است به نظرشان بیاید بهتر بود حضرت مسلم در خانه‌ی هانی ، ابن‌زیاد را می‌کشت تا معرکه را جمع کند و اعتراض می‌کنند که چرا این کار را نکرد به‌خاطر این است که از عشق و مستی خبری ندارند لذا نمی‌توانند مسئله را بفهمند . ✅ باید هوشیار نبود باید مست بود لااله‌الاالله آدم را مست می‌کند. مئی ده که چون ریزیش در سبو برآرد سبو از دل آواز هو ⬅️ یعنی ساقی لااله‌الاالله به من ذکری بده که وقتی گفتم چیز دیگری نخواهم. ✅ حُر این‌طور بود حُر مست حضرت سیدالشهدا علیه السلام بود و حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام هم مست خداوند تبارک و تعالی بود درباره آن‌ها جز مستی تعبیر دیگری نمی‌توانیم بیاوریم. ✅ اهل معرفت می‌گویند این مستی فوق عقل است. 📚انهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🕊 یک جرعه مناجات 🌸فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَيْكَ 🌸وَ وَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيكَ 🌸مُسْتَكيناً لَكَ 🌸مُتَضرِّعاً اِلَيْكَ 🌸راجِياً لِما لَدَيْكَ ثَوابي 🌱همانا به سوی تو گريختم 🌱و در حال درماندگی و زاری در برابرت ايستادم 🌱و به پاداشی كه نزد توست اميدوارم... 💎 فرازی از مناجات شعبانیه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتاد و نهم🔰 🔹 توضیحی در مورد "أنا عند منکسرة قلوبهم": ⬅️یکی این که مثلاً کسی ظلم شدید دیده باشد، این ابتلا عجیب دل را شست و شو می‌دهد. ✅لذا می‌گویند آه مظلوم خیلی به خدا نزدیک است. ❓چرا؟ چون خیلی راحت می تواند با خدا بنشیند. ❓ولی بهترین نوعِ حزن در این بحث ها چه هست؟ ✅این است که می خواهد به خدایش برسد امّا به خدایش نمی رسد. در قبض است. ⬅️یعنی می‌خواهد به فنا برسد، ولی نرسید. می خواهد به خدایش برسد، فقط خدا باشد ❌می بیند نشد. حضور قلب نمی آید. ❓می پرسد: چرا با خدا نیستم؟! تا این ها را می گوید. ✅این به حزن تبدیل می شود. و این حزن را خدا عجیب برکت می‌دهد. یعنی دل را از همۀ موجودات عالم به زیبایی شست و شو می‌دهد. ❓چرا؟ تا این می‌شود، در حقیقت انسان از تمام این تعلّقاتش بدش می آید. از تمام این خصوصیّاتی که دارد بدش می آید. 🔸مطلب بعدی: درمورد عبارت "فرّغ لی بیتاً" ☑️که گفته می شود باید طهارت و صیقل بدهد و این زنگار را بردارد، ❌ولی فقط همین نیست. دستوراتی که آقایان عرفا، انجام می دهند که در روایات هم هست مثلِ ⬅️استغفار ⬅️التجاء ⬅️مراقبه ⬅️ذکر ⬅️نفیِ خواطر و... ✅همۀ این ها "فرّغ لی بیتاً" هست؛ ☑️یعنی این زنگار دل را پاک کردن است. 📚جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab