🔰 فلسفه دستور به غض بصر و ستر عورت برای مردان در آیه ۳۰ سوره نور:
غض بصر و ستر عورت پاکیزهتر است برای شما.
1⃣برای جان شما
2⃣برای جامعه شما
چطور؟
باید بدانیم که در انسان دو جنبه وجود دارد:
۱)خواهش خاکی
۲)خواهش معنوی
تعلق روح به بدن خواهشهای خاکی بدنی را برای روح به وجود
می آورد.
اگر نفس اماره محدود شود به این صورت که در جای خود به کار رود و رام فطرت و عقل باشد 👈 در مسیر درست قرار میگیرد 👈 عقلانی، فطری و نورانی و انسانی میشود 👈 جامعه را نیز حفظ میکند.
❌اگر به نفس اماره میدان داده شود و در مسیر غیر عقلانی و غیرانسانی از اعتدال خارج شود، تبدیل به خباثت خواهد شد. 👈 و سراسر دل پلیدی میشود 👈و جامعه را هم پلیدی خواهد گرفت.
✔️بنابراین دستورات خدا مثل غض بصر و ستر عورت 👈 نفس اماره را محدود مینماید.
از طرف دیگر👇
🔸 ما باید در فضای اجتماعی پاکیزه و انسانی زندگی کنیم.
🔹بنیان خانواده هم باید حفظ باشد.
⬅️ بنابراین باید به عنوان انسان، محدوده داشته باشیم حتی آنها که طرفدار آزادی هم هستند باور دارند که برای آزادی، حد و مرزی لازم است و زندگی اجتماعی یعنی حد و مرز داشتن و هر جامعه ای نیازمند مرز است.
✖️ اگر نفس اماره میدان دار اصلی باشد، جامعه نابود خواهد شد.
در پایان میفرماید: ان الله خبیر بما تعملون
خدا به آنچه انجام میدهید، خبیر است. خبیر یعنی دیدن و آگاهی در صحنه انجام عمل.
یعنی اگر دستورات را اجرا کنید یا نکنید 👈 خدا در همان لحظه که غض بصر میکنید یا نمیکنید آگاه و خبیر است.
_____________
🏷 فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه اول؛ سه رمضان ۱۴۴۴
#فلسفه_حجاب
الهی
به حق خودت حضورم ده
و از جمال آفتاب آفرینت، نورم ده
#علامه_حسن_زاده
#الهی_نامه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ اسم در بسم الله الرحمن الرحیم یعنی بت را بشکن . آدمی اول باید بتِ خود را بشکند.
✅ حضرت ابراهیم علیه السلام، حضرت خاتم صلی الله و علیه و آله و سلم و پیامبران علیهمالسلام، اول بت خودشان را شکستند وقتی بت خود را شکستند ⬅️هرچه بر آنها وارد میشد آیات بود. آیه بر آنها نازل می شد.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده
📚أنهاراربعه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی
دلِ بیحضور، چشمِ بینور است!
این، دنیا را نمیبیند؛
آن، عقبا را!
#علامه_حسن_زاده
#الهی_نامه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و نود و سوم🔰
🔹"یَعرِفُک بها مَن عَرَفَک"
هر کس که تو را بشناسد ⬅️
اسماء حسنی و آن مقامات تو را میشناسد.
بعد تعبیر میفرماید:
"لا فرقَ بینک و بینها"
بین تو و بین این ارکانِ مقامات هیچ فرقی نیست؛
یعنی این ها توانستند آن را در خودشان پیاده کنند.
❓پس چه فرقی دارد؟
"الّا انّهم عِبادُک و خلقک"
از یک طرف فرق نیست: آن فنا
از یک طرف در عین فنا، خدایی میشود.
❌خدا که نمیشود!
"الّا انّهم عبادک و خلقک"
و بعد از اینها میخواهد یاد کند.
☑️پس این ها به جایی میرسند که تمامِ مقامات حق و ارکان مقامات حق را اینها پر می کنند.
یعنی اینها شبیه خدا میشوند!
"فتقها و رتقها بیدک، بدؤها مِنک و عودها إلیک"
⬅️تمام این ارکان الهی همه به دست توست.
⬅️فتق و رتقش به دست توست.
⬅️آغاز و انتهایش به دست توست.
❓این ها که هستند؟
"أعضادٌ"
بازوان حضرت حق هستند.
"و أشهادٌ"
گواهان عالم هستند.
"و مُناةٌ"
حامیان حضرت حق هستند.
"و أذوادٌ"
مدافعان حضرت حق هستند.
"و حفظة"
حافظانِ حق و سرّ حق هستند.
"و رُوّادٌ"
مبلّغان حضرت حق هستند⬅️یعنی به مقام فنا میرسند.
مثلِ خدا میشوند⬅️ لذا می شوند بازوی خدا.
☑️از این جهت حجج الهی به مقام قطبیّت میرسند.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
🗂جلسه بیست و هفتم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی
ظاهر که این قدر زیبا ست
باطن چگونه است؟
#علامه_حسن_زاده
#الهی_نامه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسنزاده در معرفی خودشان
به آن نويد سحرگاهى اميدوارم كه روزى به گفتار حافظ شيرين سخن به ترنم آيم كه⬇️
💧دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
💧و اندر آن ظلمت شب آب حياتم دادند
💧چه مبارك سحرى بود و چه فرخنده شبى
💧 آن شب قدر كه اين تازه براتم دادند
💧من اگر كامروا گشتم و خوشدل چه عجب
💧مستحق بودم و اينها بزكاتم دادند
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی
عروج به ملكوت بدون خروج از ناسوت چگونه میسّر گردد؟!
یا مَن بِیدِهِ مَلَكوتُ كُلِّ شیءٍ، خُذْ بِیدی
#علامه_حسن_زاده
#الهی_نامه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور بانوان در صحنه سیاسی
▪️ قسمت چهارم: امّ حكيم و انتقام از بسر بن ارطاة
💥بعد از مسأله حكميّت، معاويه ـ عليه من الرّحمن ما يستحق ـ ضحاك بن قيس و بسر بن ارطاة را به يمن فرستاد و به آنان مأموريت داد تا مردان شيعه و پيروان اهل بيت را در آنجا قتل عام نمايند.
آنها به خانه يكی از شيعيان هجوم بردند و هنگامی كه او را در خانه نيافتند، دو كودك خردسال وی را در حضور مادرشان سر بريدند، تحمل اين صحنه جانسوز برای مادر مشكل بود.
💫 و بعد از مدتی اين بانو دچار مشكلات عصبی شد و رثاهای بلندی در شهادت دو فرزند خود سرود و همواره در سر هر كوی و برزن میخواند.
✅ به قدری اشعار ادبی اين مادر مؤثر بود كه يك نفر يمنی تصميم گرفت خونبهای اين دو فرزند و انتقام آنها را از بسر بن ارطاة بگيرد و بالاخره خود را آماده كرد و با نفوذ در دستگاه بسر، خود را مقرب نمود و مورد اعتماد واقع شد.
سرانجام دو پسر او را پس از جلب اطمينان، به همراه خود برد و آنها را سر بريد و كشت و گفت اين كيفر آن قتلی است كه بسر درباره دو فرزند آن زن انجام داد و اين همه بخشی از آثار اشعار حماسی و ادبی و مهيج و محرك آن زن بود.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی
شکرت که دنیایم، آخرتم شد.
#علامه_حسن_زاده
#الهی_نامه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سلسله نشستهای متنخوانی
🎙 استاد حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری
📚 کتاب روابط متکامل زن و مرد
📝 نویسنده: علی صفایی حایری
✔️این سلسله نشست از آبان ماه آغاز گردیده و به صورت هفتگی ادامه خواهد داشت.
🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
🗂 دوره علامه طباطبایی ( ورودی ۱۳۹۷)
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
امتدادهای تربیتی در حکمت متعالیه.16.mp3
14.79M
🔰 متن خوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد
🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
📝 نوشته: علی صفایی حائری
📆 جلسه یازدهم
🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
#روابط_متکامل_زن_و_مرد
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ امید صادق
اوضاع و احوال مساعد و نیز زمینههایی که کار امام باقر(علیهالسّلام) فراهم آورده بود، موجب میشد که امام صادق(علیهالسّلام) مظهر همان امید صادقی باشد که شیعه سالها انتظار آن را کشیده است...
گویا هموست که باید حکومت علوی و نظام توحیدی را بازسازی کند و رستاخیز دوبارهی اسلامی را برپا سازد.»
#رهبر_معظم_انقلاب
#شهادت_امام_صادق علیهالسلام
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و هفتم🔰
مقصد چهارم: در آداب قلبیه وقت
فصل اول:
🔶سَر حلقه اهل معرفت و خلاصه اصحاب محبّت و حقیقت (حضرت محمد صلی الله علیه و آله)، "اَبیتُ عندَ رَبّی یُطعِمُنی و یسقینی" فرماید.(نزد پروردگار خودم شب را به صبح میرسانم و پروردگارم مرا طعام و شراب عنایت میکند.)
💎خدایا! این چه بیتوته ایست که در دارالخلوت انس، محمد را با تو بوده و این چه طعام و شراب است که با دست خود این موجود شریف را چشاندی و از همه عوالم وارهاندی.
🔆 آن سرور را رسد که فرماید: " لی مَعَ اللهِ وقتُُ لا یَسعُهُ مَلَکُُ مُقَرَّب و لا نَبیُُّ مُرسَل"
🔸آیا این وقت از اوقات عالم دنیا و آخرت است؟
🔸یا وقت خلوتگاه قاب قوسین و طرح الکونین است؟
✳️چهل روز موسی کلیم، صومِ موسوی گرفت و به میقات حق نائل شد و خدا فرمود:"فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ اَربَعینَ لَیلَه" با این وصف به میقات محمد نرسد و با وقت احمدی تناسب پیدا نکند.
🔶 به موسی در میعاد گاه "فَاخلَع نَعلَیکَ" خطاب رسید و آن را به محبّتِ اهل، تفسیر کردند؛
✅ و به رسول ختمی امر به حبِّ علی شد.
🔹در قلب از این سرّ، جذبه ای است که دم از او نزنم...
تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلوه|صفحه ۱۲۳
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فلسفه حجاب
▪️قسمت دوم: سوره نور/ آیه ۳۱
در قسمت قبل آیه ۳۰ سوره نور بیان شد. در این قسمت، آیه ۳۱ را شرح مینماییم.
✨ آیه ۳۱
« وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»
🏷 فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴
#فلسفه_حجاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✨ ترجمه آیه
و به زنان با ايمان بگو: «ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعاً از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر گردن خويش [فرو ]اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدران شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران شوهرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان [همكيش] خود يا كنيزانشان يا خدمتكاران مرد كه [از زن] بىنيازند يا كودكانى كه بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نكردهاند، آشكار نكنند؛ و پاهاى خود را [به گونهاى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مىدارند معلوم گردد. اى مؤمنان، همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنيد، اميد كه رستگار شويد.
🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴
#فلسفه_حجاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شرح آیه
در آیه ۳۰ دو دستور به مردان داده میشود. در آیه ۳۱ عینا همین دو دستور به بانوان داده میشود. سپس دستور اختصاصی بانوان بیان میشود.
🔻 دستور مشترک
1⃣ غض بصر
2⃣ پوشاندن عورت
🔻 دستورات اختصاصی
3⃣ آشکار نکردن زینتهایی که ظاهر نیست (دستور به حجاب): وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها؛ به جز زیورآلات آشکار، ما بقی را آشکارش نکنند.
🟢 توضیح سه واژه «يُبْدِينَ»، «زِينَتَ»، «ما ظَهَرَ مِنْها»
منظور از «زینت»:
🔸 گردنبند و خلخال
🔹 سایر زینتها از جمله لباس زیبا
🟢 توضیح زینت در روایات:
1⃣ زیور آلاتی که جدای از بدن
2⃣ سرمه
3⃣لباس زیبا
✔️ بنابراین زینت فقط شامل اشیای جدا از بدن نیست بلکه هر چه مایه افزون شدن زیبایی زن میشود، باید پنهان بماند مگر آنکه آشکار است.
ادامه دارد...
🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴
#فلسفه_حجاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ نبی هستی را کشف میکند و توجه دارد که هرچه در عالم هست پدیده است
✅ و پدیده باید به جایی قائم باشد هر متحرکی باید محرِّکی داشته باشد
✅ ما باید به آن محرک و به اینکه پدیده ها و هرچه حادث میشود را کسی حادث می کند توجه کنیم .
⬅️ انبیا علیهم السلام این را کشف کردند ، دقتی کردن در عالم و گفتن همینطور که عقل و هوش و خیال ما بدون «من»ممکن نیست عالم هم باید به یک «من» تکیه داشته باشد آن «من» همان «هو» است که عبارت است از الله.
🔆 الله یعنی هستی. همه موجودات به آن هستی باید تکیه داشته باشند.
📚أنهاراربعه
#استاد_امامی
#از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab