🔰 حقیقت ثارالله
▪️قسمت پنجم
دو نمونه از آثار معنوی و الهی جریان عاشورا
جریان عاشورا آثار زیادی را به دنبال دارد که در ادامه به چند نمونه از این آثار اشاره میشود:
1⃣ خون خدا هر جا که ریخته شود، خاک آن، حرمت و شرف پیدا میکند. به همین با وجود اینکه، تربت همه امامان برای ما مقدس است، اما تربت اباعبدالله(ع) شرافت ویژهای دارد.
➖در برخی از روایات بیان شده سجده بر تربت امام حسین(ع)، ۷ حجاب یا ۷۰ حجاب را برمیدارد.
➖در روایت دیگری، امام باقر(ع) میفرمایند: خدای تعالی، کربلا را ۲۴ هزار سال، پیش از خانه کعبه خلق کرد و این سرزمین را پیوسته، مقدس و مبارک و برترین مکان در بهشت قرار داد.
➖در روایت دیگری امام صادق(ع) میفرمایند: خداوند در ازای شهادت امام حسین(ع)، امامت را در ذریه ایشان و شفا را در تربت ایشان و اجابت را تحت قبّه ایشان قرار داد.
2⃣ دومین اثر معنوی این جریان، زیارت اختصاصی امام حسین(ع) است. در طول سال، اوقات بسیاری به زیارت اباعبدالله (ع) اختصاص یافته است.
✨ شدت ظهور حضرت حق در اباعبدالله علیه السلام، زائر را به بالاترین مقامات عرفانی و معنوی نائل می کند.
✔️ مقاماتی مانند:
▪️ زیارت حضرت حق در مرتبه فوق عرش الهی
▪️مشمول کرامت خاص الهی شدن
▪️ وارد شدن در جنت ذات حضرت حق جلّ و علا
🎙 جلسه هشتم/ سلسله جلسات حقیقت ثارالله آمل
#استاد_یزدان_پناه
#حقیقت_ثارالله
#محرم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
ماه، در کسوت سقا به میان آمده است
مرثیه مرثیه در شور و تلاطم گفتند
همه ارباب مقاتل به تفاهم گفتند
گرد و خاکی شد و از خیمه دو تا آینه رفت
ماه از میسره، خورشید هم از میمنه رفت
ناتوانم که مجسم کنم این همهمه را
پسر ام بنین و پسر فاطمه را
قمر هاشمی از اصل و نَسَب میگوید
دیگری هم اَنا قتّالُ عرب میگوید
پرده افتاده و پیدا شده یک راز دگر
سر زد از هاشمیان باز هم اعجاز دگر
گفتم اعجاز! از اعجاز فراتر دیدند
زورِ بازوی علی را دو برابر دیدند
شانه در شانه دوتا کوهِ سراسر محشر
حمزه و جعفر طیار، نه، طوفانی تر
شانه در شانه دوتا کوه، خودت میدانی
در دلِ لشکرِ انبوه، خودت میدانی
که در آن لحظه جهان، از حرکت افتاده ست
اتفاقی است که یکبار فقط افتاده ست
ماه را من چه بگویم که چنین هست و چنان
شاه شمشماد قَدان، خسرو شیرین دهنان
ماه، در کسوت سقا به میان آمده است
رود برخواست، که موسی به میان آمده است
رود، از بس که شعف داشت تلاطم میکرد
رود، با خاک کفِ پاش تیمم میکرد
ماه افتاده در آئینه، ز تصویر بگو
مشک لبریز شد از علقمه، تکبیر بگو
ماه اگر چه همه ی علقمه را پیموده
غرقه گشته ست و نگشته ست به آب آلوده
رود را تا به ابد، تشنۀ مهتاب گذاشت
داغ لبهای خودش را به دل آب گذاشت
لب اگر تر کند از چشمۀ دریا عباس
چه جوابی بدهد ام بنین را عباس؟
میتوانست به آنی همه را سنگ کند
نشد آنگونه که میخواست دلش، جنگ کند
دستش افتاده ولی، راه دگر پیدا کرد
کوه غیرت، گره کار به دندان وا کرد
دیگر این مشک نه مشک است که میخانۀ اوست
چشم امید رباب است که بر شانۀ اوست
عمق این مرثیه را مشک و علم میدانند
داستان را همۀ اهل حرم میدانند
بعد عباس دگر آب سراب است، سراب
غیر آن اشک که در چشم رباب است، رباب
بنویسید که در علقمه عباس افتاد
قطره اشکی شد و بر چادر زهرا افتاد
چه بگویم که چه شد؟ یا که چه بر سر آمد؟
ناگهان رایحۀ چادر مادر آمد
پسرم! دست مریزاد! قیامت کردی
تا نفس داشتی از عشق، حمایت کردی
از تماشای تو مهتاب پر از نور شود
چشم شوری که تو را چشم زده، کور شود
آسمانها همه یکپارچه بارانیِ توست
من بمیرم، عرق شرم به پیشانی توست
داغ پرواز تو بر سینه اثر خواهد کرد
رفتنت حرمله را حرمله تر خواهد کرد
مشک خالی شده، برخیز که تا برگردیم
اتفاقی است که افتاده؛ بیا برگردیم
آه ! برخیز که گهواره به غارت نرود
دختر فاتح خیبر به اسارت نرود ...
سید حمیدرضا برقعی
#محرم
🔰 حقیقت ثارالله
▪️قسمت ششم
ثارالله علاوه بر ضلعِ معنوی و الهی، دو ضلع حماسی و عزا دارد و بعد معنوی الهی، پایه دو ضلع دیگر است.
ثار که به معنای خون ریخته یا شهادت است، در بستر اجتماع، معنادار میشود.
🔻از این روی، یکی از ابعاد ثارالله:
➖حماسه
➖اقدام اجتماعی
➖قیام و انقلاب است.
⚫️ بعد حماسی در بیانات امام حسین(ع) و مسلمات تاریخی به وضوح مشاهده میشود.
▪️شاهد اول: این فراز از وصیت نامه حضرت که میفرماید: "من برای اصلاح امت جدم خروج کردم و قصدم، امر به معروف و نهی از منکر است"، هدف اصلی قیام عاشورا را، اصلاح جامعه و ایجاد حاکمیت دینی بیان میکند، هر چند تحقق نیافت، اما امام حسین(ع)، در این راه جهاد کرد و به شهادت رسید تا مقابله خود با حاکمیت آن وقت را بر همگان اثبات نماید.
▪️ شاهد دوم: این فرمایش حضرت اباعبدالله علیه السلام است که فرمود "فاتحه اسلام را باید خواند، آن هنگام که مثل یزید به عنوان حاکم دینی جامعه باشد".
▪️ شاهد سوم: فرازهای مهمی در زیارات امام حسین علیه السلام، حرکت اجتماعی ایشان و ثارالله بودنشان را برجسته میسازد.
🎙 جلسه نهم/ سلسله جلسات حقیقت ثارالله آمل
#استاد_یزدان_پناه
#حقیقت_ثارالله
#محرم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از گروه هنری رسانهای نفحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 استوریموشن | میدانی کجا نشستهای؟
🎙روضه را باید از عالم دین شنید؛ بشنویم روضه گودال را از آیتالله جوادی آملی!
#محرم ۱۴۴۵
#استوری_موشن
#آیت_الله_جوادی_آملی
🎬 گروه هنری رسانهای نفحات
@nafahat_artmedia
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 فراخوان دوره جامع حکمت و عرفان، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام 🌺با لطف و عنایت حضرت حق برای هفتم
📣⚫️📣⚫️📣⚫️📣⚫️📣
ضمن تسلیت ایام
به اطلاع سروران ارجمند میرساند با توجه به درخواستهای پیوسته خواهران، مهلت ثبت نام دوره جامع حکمت و عرفان فقط تا ۱۰ مرداد، تمدید میشود.
بزرگوارانی که به هر دلیلی تقاضای تمدید داشتند، لطفاً سریعتر اقدام بفرمایند.
هدایت شده از سلوک و عرفان در عمل (حضرت آیت الله یزدانپناه)
صوت واکنش آیت لله سید یدالله یزدان پناه - حسینیه رضوان.mp3
8.16M
📍صوت واکنش شدید آیت الله سید یدالله یزدان پناه در خصوص اتفاقات روز عاشورا در محل امامزاده قاسم آمل
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 حقیقت ثارالله
▪️قسمت هفتم
❓ریشه و فلسفه بعد حماسی عاشورا چیست؟
بُعد حماسی، ریشه در بعد معنوی و توحیدی و شدت تقرب حضرت اباعبدالله(ع) دارد.
⚫️ آن بعد عرفانی، آن بعد معنوی آن بعد تقرب وقتی به اوج می رسد، کمالش میشود حاکمیت دینی و به تعبیر بزرگان خلافت بالسیف.
و میتوان گفت همان مقامی که او را به ثاراللهی رساند، به خلیفه اللهی نیز رسانده است.
✔️ زیرا کمال نهایی توحید و ولایت، جانشینی خدا در جنبه حاکمیتی را در پی دارد.
چنانکه در آیه ۲۶ سوره صاد، خطاب به حضرت داوود(ع) آمده است:
"ما تو را خلیفه در زمین قرار دادیم، پس بین مردم حکومت کن".
که منظور از خلیفه در اینجا، شان اجتماعی و خلافت بالسیف و حاکمیت دینی است.
و این حاکمیت، اولاً از آن خداست؛ و پس از آن، به پیامبر و ۱۴ معصوم و ولی فقیه، اعطا میگردد.
⚫️ نکته دیگر در باب اضلاع ثارالله اینکه
بعد معنوی و توحیدی و الهی عاشورا، دقیقاً منطبق بر بعد اجتماعی و اصلاح و قیام است. و اینها از هم جدا و قابل تبعیض نیستند.
✔️سرّ این مساله نیز همان شهید فی الله بودن اباعبدالله(ع) است که قبلاً بیان شد.
زیرا شهید فی الله، منطق شهادت و حرکت اجتماعی اش، سراسر توحیدی و خالصاً للّه است.
به همین جهت در یکی از زیارات آن حضرت آمده است:"جاهدتَ فِی الله حقّ جهاده و صبرتَ علی العزا فی جَنبه مُحتَسباً"
یعنی آن حضرت، جهاد فی الله کرد، آن گونه که حق جهاد بود و بر مصیبتها صبر کرد در جنب خدا، یعنی فقط خدا را دید و همه اینها را به حساب خدا گذاشت و با خدا معامله کرد.
🔺که اینها همان منطق ناب برتر توحیدی آن حضرت است.
#حقیقت_ثارالله
#استاد_یزدان_پناه
#محرم
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 فراخوان دوره جامع حکمت و عرفان، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام 🌺با لطف و عنایت حضرت حق برای هفتم
📣⚫️📣⚫️📣⚫️📣⚫️📣
ضمن تسلیت ایام
به اطلاع سروران ارجمند میرساند با توجه به درخواستهای پیوسته خواهران، مهلت ثبت نام دوره جامع حکمت و عرفان فقط تا ۱۰ مرداد، تمدید میشود.
بزرگوارانی که به هر دلیلی تقاضای تمدید داشتند، لطفاً سریعتر اقدام بفرمایند.
🔰 حقیقت ثارالله
▪️ قسمت هشتم (قسمت آخر)
ضلع سوم ثارالله: رثا و عزا
🏴 عاشورا، روز حزن و اندوه و مصیبت و گریه امام حسین(ع) و خاندان ایشان بود. اما این گریه، گریه کور نیست. گریه همراه با حماسه و افتخار و توحید و معنویت است.
از یک طرف، هیهات مناالذله، از دل هر گریه به دست می آید و از طرفی اباعبدالله(ع) در حال معامله با خدا.
✔️ از آنجا که این غم و رنجها، رنج عادی نیست، بلکه رنج مقدس و توحیدی است، آثاری بر آن مترتب است که عبارتند از:
◾️ وقتی خون خدا ریخته میشود، خدا دلش به درد می آید و غیرت و انتقامش، بروز می کند.
در قرآن کریم آمده است:"فلمّا آسفونا انتقَمنا منهم" وقتی دل ما را به درد آوردند، از آنها انتقام گرفتیم.
◾️ در اثر این مصیبت، هفت آسمان و هفت زمین و آنچه در آنها بود و هر که در بهشت و جهنم بود و هر آنچه که دیده میشد و دیده نمیشد، همه بر حسین(ع) گریستند.
در روایتی آمده است که وقتی حسین بن علی(ع) به شهادت رسید، آسمان و زمین تا ۴۰ روز گریستند و همین تبدیل به اربعین شد که این هم از اختصاصات حسین بن علی(ع)است.
✔️ سرّ این حزن نیز در همان ثاراللهی حسین بن علی(ع) است. وقتی داغ او، خداوند را داغدار میکند، تمام موجودات عالم از این معنا، متاثّر می گردند.
◾️ ائمه علیهم السلام، هم خود روضه اباعبدالله(ع) را خوانده اند و هم موکّداً به گریه بر ایشان، دستور داده اند، زیرا گریه بر حسین(ع) گریه بر خداست و مصائب حسین(ع) مصائب خداست.
خود اباعبدالله(ع) نیز فرموده اند "انا قتیل العبرات"، من کشته اشک هستم. مومنی نیست که نام مرا بشنود و اشکش جاری نگردد.
#حقیقت_ثارالله
#استاد_یزدان_پناه
🏴به لطف خدا و عنایت اباعبدالله الحسین علیهالسلام، سلسله مباحث حقیقت ثارالله و اضلاع سهگانه آن به پایان رسید.
🔰 دسترسی آسان به مباحث حقیقت ثارالله
▪️حقیقت ثارالله| قسمت اول
https://eitaa.com/madresehbagherain/4436
▪️حقیقت ثارالله| قسمت دوم
https://eitaa.com/madresehbagherain/4439
▪️حقیقت ثارالله| قسمت سوم
https://eitaa.com/madresehbagherain/4442
▪️حقیقت ثارالله| قسمت چهارم
https://eitaa.com/madresehbagherain/4443
▪️حقیقت ثارالله| قسمت پنجم
https://eitaa.com/madresehbagherain/4444
▪️حقیقت ثارالله| قسمت ششم
https://eitaa.com/madresehbagherain/4447
▪️ حقیقت ثارالله| قسمت هفتم
https://eitaa.com/madresehbagherain/4453
▪️ حقیقت ثارالله| قسمت هشتم
https://eitaa.com/madresehbagherain/4456
#حقیقت_ثارالله
#محرم
🔰قسمت صد و چهل و ششم🔰
مقاله ثالثه در مقارنات نماز
باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه
فصل اول: در سرّ جملی نماز و آداب اجمالی آنها
🔶 ادب حضور برای ما آن است که در اول امر چون از مرتبه حسّ و ظاهر تجاوز ننمودیم و جز عظمت و جلالت دنیایی چیزی در نظر نداریم و از عظمت های غیبیه الهیه بی خبر هستیم؛
⬅️ محضر حق را باید چون محضر سلطانی عظیم الشان که قلب، عظمت او را ادراک کرده بدانیم و به قلب خود بفهمانیم که:
📌 همه عظمتها و جلال و کبریاها جلوهای از عظمت عالم ملکوت است که تنزّل کرده در این عالم؛
📌و عالم ملکوت در جنب عوالم غیبیه قدر محسوسی ندارد؛
📌پس به قلب بفهمانیم که عالم محضر مقدس حضرت حق است؛
📌و حق تعالی حاضر در جمیع امکنه و احیاز است.
✳️ و خصوصا نماز که اذن خاص حضور است و میعاد مخصوص ملاقات و مراوده با حضرت احدیت است.
🔶 چون قلب را مُستشعر به عظمت و حضور کردیم ولو اینکه در اول امر با تکلّف باشد؛
⬅️ ولی کم کم قلب، انس میگیرد و این مجاز، حقیقت پیدا میکند.
🔶 پس چون به آداب صوریه معامله با مالک الملوک و سلطان السلاطین قیام نمودیم و ادب های حضور ظاهری را بجا آوردیم؛
⬅️ در دل نیز تاثیر حاصل شود و قلب، استشعار عظمت نماید و کم کم به نتایج مطلوبه، انسان برسد.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚 آداب الصلاة| صفحه ۱۳۶
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت دویست و یکم🔰
🔹حضرت امام میفرماید: آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
این حرف، درست است و از جهتِ این سویی میتوانیم تحلیل کنیم.
▫️ولی واقعیّتش بنیادهایی است که حضرت امام به لحاظِ معرفت و عرفان نظری دارد.
▫️و آن اندیشه هایی که دارد.
▫️و اعتقاداتی که دارد.
▫️و آن برداشت هایی که دارد.
▫️و آن باورها و بلکه فوقِ باورهایی که دارد.
❌اصلاً این ها حساب نمی آیند!
این ها کی هستند؟!
حالا آمریکا، ما میگوییم با آن عظمت.
ولی در نظامِ هستی؛
عروسکهایی که از بالا هدایت میشوند،
اگر یکی بزرگ تر باشد، و بر دیگران هِیمنه داشته باشد.
ولی آن نفری که بالا ایستاده است، میگوید:
این ها همه دستِ من است.
❗️او اصلاً چه کاره است؟!
او اگر بخواهد جمع کند، یکباره جمع میکند.
❌و این فقط اعتقاد نیست،
☑️یک واقعیّتی است در نظامِ هستی؛
اگر آن سویی بشود، این ها اصلاً حساب نمی آیند!
کلِّش را جمع کنی، اصلاً دونِ این معنا هستند؛
❓چرا؟
☑️چون تمامِ این عوالم، بند به عوالمِ بالاتر هستند.
☑️عوالمِ بالاتر هم بندِ به خداست؛
❌ عظمت بالاتر دیده شود، این ها دیده نمی شوند.
اینکه امیرالمؤمنین می فرماید:
"عظُم الخالق فی أنفسهم فصغُر ما دونه فی أعینهم"،
یعنی آن عظمت بیاید، اصلاً بقیّه حقیر هستند، اصلاً حساب نمی آیند.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
📚 جلسه بیست و نهم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 ثبتنام در دورههای مجازی مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
▫️پذیرش در دورههای بلندمدت و کوتاهمدت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات آغاز شد. برای دیدن هر دوره، به روی آن کلیک نمایید.
▫️دورههای بلندمدت مجازی:
الف. دوره بلندمدت دوساله سطح یک فلسفه و عرفان اسلامی
ب. دوره بلندمدت سهساله سطح دو فلسفه و عرفان اسلامی
▫️دورههای کوتاهمدت مجازی:
الف. فلسفه اسلامی:
۱. دوره کوتاهمدت یکساله منطق و فلسفه اسلامی
۲. دوره کوتاهمدت یکساله علمالنفس و حکمت عملی
ب. عرفان اسلامی:
۱. دوره کوتاهمدت یکساله مقامات عارفان
۲. دوره کوتاهمدت یکساله عرفان اسلامی
⏱ زمان ثبت نام: تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
🖥 برای ثبتنام پس از کلیک بر روی لینک زیر و ورود به سامانه آموزش مجازی موسسه، ایجاد حساب کاربری جدید کنید؛
http://lms.nafahat-elearn.ir
📱جهت بیان سؤالات و دریافت پاسخهای خود میتوانید با پشتیبان معاونت آموزش به آیدی زیر در پیامرسان ایتا در ارتباط باشید؛
@Amuzeshe_Nafahat_admin
#دوره_مجازی
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از استاد یزدانپناه
📣 آغاز درس اخلاق و معنویت آیتالله یزدانپناه در شهر تهران
📖 با موضوع سلوک اجتماعی (فصل اول از سلسله جلسات معنویت دینی)
زمان: چهارشنبهها، ساعت ۲۰:۳۰
مکان: تهران، میدان شهدا، مسجد خیّر
📱پخش آنلاین:
@ostad_yazdanpanah
🏷 لازم به ذکر است که جلسه برای برادران و خواهران بوده و مهدکودک برای کودکان نیز فراهم است.
#درس_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 دسترسی آسان به مباحث حقیقت ثارالله ▪️حقیقت ثارالله| قسمت اول https://eitaa.com/madresehbagherain
ضمن عرض سلام خدمت سروران گرامی
به دلیل درخواست برخی از کاربران محترم کانال، فایل صوتی این سلسله مباحث در کانال بارگذاری خواهد شد.
ان شاء الله مورد استفاده بزرگواران قرار بگیرد.👇👇👇👇
1- حقیقت ثارالله و اضلاع آن در آئینه حسین بن علی علیه السلام.mp3
27.85M
🔰 حقیقت ثارالله
▪️قسمت اول
#حقیقت_ثارالله
#محرم
2- حقیقت ثارالله و اضلاع آن در آئینه حسین بن علی علیه السلام.mp3
11.78M
🔰 حقیقت ثارالله
▪️قسمت دوم
#حقیقت_ثارالله
#محرم
3- حقیقت ثارالله و اضلاع آن در آئینه حسین بن علی علیه السلام.mp3
11.54M
🔰 حقیقت ثارالله
▪️قسمت سوم
#حقیقت_ثارالله
#محرم
4- حقیقت ثارالله و اضلاع آن در آئینه حسین بن علی علیه السلام.mp3
12.19M
🔰 حقیقت ثارالله
▪️قسمت چهارم
#حقیقت_ثارالله
#محرم
5- حقیقت ثارالله و اضلاع آن در آئینه حسین بن علی علیه السلام.mp3
13.45M
🔰 حقیقت ثارالله
▪️قسمت پنجم
#حقیقت_ثارالله
#محرم
6- حقیقت ثارالله و اضلاع آن در آئینه حسین بن علی علیه السلام.mp3
12.52M
🔰 حقیقت ثارالله
▪️قسمت ششم
#حقیقت_ثارالله
#محرم
7- حقیقت ثارالله و اضلاع آن در آئینه حسین بن علی علیه السلام.mp3
12.87M
🔰 حقیقت ثارالله
▪️قسمت هفتم
#حقیقت_ثارالله
#محرم