🔰 رابطه علم و عمل
▪️قسمت سوم
رسول خاتم صلى الله عليه و آله فرمود:
✨ «العلم امام العمل و العمل و تابعه»
علم، امام عمل است؛ زيرا كه:
🔹كارى بىراهنمائى و پيشوائى دانش صورت نمىگيرد.
🔹و سعادت حقيقى انسان بدون نور علم وقوع نمى يابد.
🔹 و مدينه فاضله
انسانى جز با علمِ بايسته و عملِ شايسته، شكل نمىپذيرد.
⚫️به قول حكيم سنائى غزنوى:
🌱علم نر آمد و عمل ماده
🌱دين و دنيا بدين دو آماده
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده
▪️ قسمت هفتم: علم مانع ورود شیطان
🔹 اگر علم باشد، شیطان از راه علم در انسان، نفوذ نمیکند.
❗️ از راهِ
❌ امور نفسانی
❌ و عمل انسانی، نفوذ میکند.
🔹 کار علمی، نقشۀ راه سلوک است و موانع را برطرف میکند؛
⚠️ اما
❗️ اگر نفسانیاتِ انسان زیاد باشد، عِلم را هر قدر هم که زیاد باشد، بر میدارد.
✔️ در روایات آمده است، علم دعوت به عمل میکند. اگر به آن عمل نکردی، از تو جدا میشود.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
#مکتب_سلوکی_علامه_حسن_زاده
🗂 جلسه۳۴۸
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اصالت و استقلال زن
▪️ قسمت اول
🔸انسان ـ خواه زن، خواه مرد ـ ابزار فراواني براي تكامل در اختيار خود دارد، و هرگز خودش ابزاري براي كالاهاي دنيا و متاع زودگذر آن نخواهد بود.
🔺چه اين كه وظايفي كه براي انسان ها تعيين شده هرگز او را به صورت ماشين كار و ابزار رفع نياز در نمي آورد و در اين جهت هيچ امتيازي بين زن و مرد نيست تا گفته شود:
💫نگرش اسلام به زن نگرش ابزارگونه است و زن به عنوان موجود وابسته، تلقي مي شود مثلاً هميشه مي گويند: زنِ نمونه يك همسر خوب، يك مادر خوب و... است، گويا براي خود او اصالتي نيست و همواره او را با ارزشهاي مردانه مي سنجند.
✖️البته اين گونه تعبيرها براي مرد نيز وجود دارد.
❗️ و هرگز منظور از اين تعابير حذف استقلال هويتِ انساني زن يا مرد نبوده
❌و مقصود آن نيست كه زن چون همزه وصل است كه بين مردها سقوط كند.
❌يا ابزار خانواده يا جامعه گردد تا ديگران به كمال برسند و او هماره در حدّ ابزار بماند.
✅ چون انسان متكامل، داراي شؤون گوناگون است و نشانه كمال او در چهره وظايف محوّله ظهور يك مادر خوب و... است، گويا براي خود او اصالتي نيست و همواره او را با ارزشهاي مردانه مي سنجند.
💥نشانه مسؤوليت متقابل زن و شوهر در حريم خانوادگي را مي توان از بيان رسول اكرم صلي الله عليه وآله استنباط كرد كه آن حضرت چنين فرمود:
« مرد مسؤول تأمين نياز و نگهداري اهل خانه است و زن مسؤول حفظ و نگهداري مال شوهر مي باشد و هر مسؤولي در قبال مسؤوليتي كه استقلالِ ذاتي محروم باشد.»
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔖 مطلب جدید
سلسله مباحث تاثیر اندیشههای بنیادین بر سبک زندگی نوین، از سلسله نشستهای علمی مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام تقدیم میشود.
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین
▪️قسمت سوم: تاثیر «سوبژکتیویسم» بر سبک زندگی
🔹اولین اندیشهای که تاثیر بسزایی در سبک زندگی غربی دارد، سوبژکتیویسم یا اصالت سوژه است. ریشه این اندیشه را باید در دکارت جستجو کرد.
🔸او برای مقابله با شکاکیت فراگیر عصر خود، به دنبال امر یقینی غیر قابل انکار بود.
🔹 وی به مطلق شک (مطلق اندیشه) رسید و معتقد شد تنها چیزی که نمیتواند در آن شک کند، اصل اندیشه و تفکر به معنای عام است.
🔸 جمله معروف او بر این اساس، «من میاندیشم پس هستم»، است. این گزاره، در فلسفه او، گزاره پایه قرار گرفت.
🔹 ملاک یقینی بودن این گزاره، از نظر دکارت، وضوح و تمایز بود به همین دلیل، ملاک یقینی بودن تمام گزارهها را وضوح و تمایز برای «من» دانست. وی سایر اجزای جهان را نیز بر همین مدار، اثبات کرد.
🎙 استاد عبدالله محمدی
🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
#تاثیر_اندیشه_های_بنیادین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59abع
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین
▪️قسمت سوم: تاثیر «سوبژکتیویسم» بر سبک زندگی
🔸به این ترتیب دکارت در مقابله با شک، طرحی را ارائه کرد که در بادی امر، مطلوب به نظر میرسید اما پیامدهای سویی به دنبال داشت؛ از جمله اینکه:
❗️واقعی بودن یا نبودن اشیا، وابسته به یقین «من» است. گویا «من» تعیین میکنم چه چیزی واقعی باشد یا نباشد.
🔹اصالت سوبژه به اين معناست كه اگر قبل از دكارت، صرفنظر از يقينِ من، اشيای عالم، موجودیت داشتند و من هم شیای در كنار آنها بودم، اکنون، منْ اصالت بخش و واقعيت بخشِ تمامی اشيای ديگر حتی خدا هستم. خدا هم چون به يقين من درآید، میتواند واقعی باشد.
🔺اين تفكر دكارت، در کانت به اوج خود رسيد. وی معتقد شد به جای اينكه ذهن را تابع عين بدانيم، این عین است که تابع ذهن است.
🔚 نتیجه این دیدگاه، اصالت یافتن «من» یا فاعل شناسا (یا سوبژه) شد و اشیاء دیگر، دائرمدار و تابع یقین سوبژه.
📍بنابراین، سوبژه هست که اشیاء را واقعی یا غیر واقعی تعیین میکند.
🖇 این اندیشه، متوقف به ساحتِ بنیادین معرفتشناسی نشد و در جهات مختلف ادامه پیدا کرد.
🎙استاد عبدالله محمدی
🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
#تاثیر_اندیشه_های_بنیادین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ قسمت چهارم: نمونههایی از تاثیر سوبژکتیویسم بر سبک زندگی
🟡 سینما: در بسیاری از آثار سینمایی با ترجمه فارسی که متناسب با فضای فرهنگی کشور نیست همین تفکر جریان دارد. از جمله:
🎞 فیلم تلقین ( یا Inception) که تا انتهای آن مشخص نمیشود چه چیزی واقعیت دارد و چه چیزی واقعیت ندارد. مرز بین واقعیت و خواب معلوم نیست.
🎞 یا مجموعه فیلمهای ماتریکس (Matrix)، که در آن هم، فرق بین واقعیت و غیر واقعیت، مشخص نیست.
🟠 الهیات: در دهههای اخیر با شاخهای از الهیات مواجه میشویم به نام الهیات ناواقعگرا. و خدایی که در الهیات از آن سخن میگوییم، معلوم نیست وجود داشته باشد و ممکن است غیر واقعی باشد.
بنابراین تفکر سوبژکتیویسم ادامه یافته و به ساحتهای مختلف تسرّی مییابد.
در قسمتهای آینده به تاثیرات محوری آن، اشاره خواهد شد...
🎙استاد عبدالله محمدی
🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
#تاثیر_اندیشه_های_بنیادین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و هفتم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه
فصل دوم: در بعضی از آداب و اسرار تکبیرات اذان و اقامه
🔶 (سالک) به حسب چهار تکبیر، کبریای (بزرگی) اسم اعظم را به جمیعِ سکنه عوالم غیب و شهادتِ مملکتِ داخلی و خارجی اعلان کند؛
✅ این خود، اعلان عجزِ خود از قیام به ثنای ذات مقدس است و اعلام قصور خود از اقامه نماز است...
🔹 که در تمام احوال نماز، نصب العین سالک باید باشد.
♦️از این جهت در اذان و اقامه مکرر ذکر شود و در نماز دائما تکرار شود، در انتقال از هر حالی به حال دیگر اعاده آن شود؛
⬅️ که در قلب سالک، قصور ذاتی خود و عظمت و کبریای ذات مقدّس، تمکین پیدا کند (جاگیر شود).
✳️ باید سالک در هر تکبیری، قلب و قوای خود را متذکر کند به عجز خود و کبریای حق.
🔶 به وجه دیگر ممکن است تکبیرات اولیه اذان هر یک اشاره به مقامی باشد.
📌اول اشاره باشد به تکبیر از توصیف ذاتاََ؛
📌دوم به تکبیر از توصیف وصفاََ؛
📌سوم به تکبیر از توصیف اسماََ؛
📌چهارم تکبیر از توصیف فعلاََ.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاه| صفحه۱۳۷ و ۱۳۸
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از حکمة الرضا علیه السلام
باسم الحکیم
▫️آغاز ثبتنام مدرسه حکمةالرضا (مدرسه حکمت و عرفان اسلامی امام رضا علیهالسلام)
▫️تحت اشراف استاد معظم آیتالله سید یدالله یزدانپناه
▫️ثبتنام مقطع تمهیدی
از دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی
🏷 به صورت حضوری در تهران و ویژه برادران
⏱مهلت ثبت نام:
تا ۱۴۰۲/۶/۲۰
📖 دفترچه راهنما :
جهت مشاهده کلیک کنید
👈 ثبت نام :
جهت ثبتنام کلیک کنید
🔎 جهت کسب اطلاع بیشتر به آیدی زیر در پیام رسان بله و ایتا پیام دهید:
@admin_hekmatorreza
🕌 مدرسه حکمةالرضا علیهالسلام
@hekmatorreza
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
از همدلی تا حضور.pdf
1.21M
📕کتابچه | از همدلی تا حضور
🌷تقدیم به آستان اباعبداللهالحسین علیهالسلام به امید گوشه چشمی.
▫️این کتابچه شرح مختصر زیارت اربعین، به بیان استاد آیتالله سید یدالله یزدانپناه است.
✍️کاری از مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و انتشارات آلاحمد علیهمالسلام.
#اربعین
#از_همدلی_تا_حضور
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 دنیا، محتاج امام حسین علیه السلام
▪️ما امروز احتیاج داریم که حسین بن علی را به دنیا بشناسانیم؛ دنیای دچار ظلم و فساد و دنائت و لئامت، محتاج معرفت آزادگی حسینی و حرّیت حسینی است.
▪️امروز مردم دنیا، جوانهای دنیا، ملّتهای بیغرض، برای یک چنین حقیقتی دلهایشان میتپد؛
▪️ [اگر] امام حسین (علیهالسّلام) به دنیا معرّفی بشود، اسلام معرّفی شده است، قرآن معرّفی شده است.
▪️امروز با صدها وسیله علیه اسلام و علیه معارف اسلامی تبلیغ میشود؛ در مقابل این حرکت خصمانهی جبههی کفر و استکبار، حرکت معرفت حسینی میتواند یکتنه سینه سپر کند، بِایستد و حقیقت اسلام را، حقیقت قرآن را به دنیا معرّفی کند.
▪️ منطق حسینبنعلی (علیهما السّلام):
➖ منطق دفاع از حق است.
➖ منطق ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است.
✔️این منطقِ امام حسین است؛
▪️ امروز دنیا به این منطق نیازمند است؛ امروز دنیا شاهد حاکمیّت کفر و استکبار و حاکمیّت فساد است، دنیا شاهد حاکمیّت ظلم است؛ این پیام امام حسین، پیام نجات دنیا است؛
▪️حرکت عظیم اربعین این پیام را در دنیا منتشر میکند و به فضل الهی و به حول و قوّهی الهی و به توفیق الهی، این حرکت بایستی روزبهروز تقویت بشود.
۱۳۹۸/۶/۲۷
#رهبر_معظم_انقلاب
#اربعین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اربعین، ختم تجلی توحیدی سیدالشهدا علیهالسلام
همه مقاطع زندگی انسانهای کامل، الهی و قابل زیارت است. اما برخی مقاطع، گنجایش بیشتری برای ظهور توحید داشته است.
اکنون حضرت سیدالشهدا علیهالسلام را در سه مقطع مورد توجه قرار دهید: روز عرفه، روز عاشورا و روز اربعین.
▪️در عرفه، حضرتْ یک تقاضای توحیدی والایی را مطرح مینماید و در فقرات دعای عرفه به نمایش میگذارد. این فعلا دعا و درخواست است. اما دعایی برخواسته از جان مبارک حضرت، که اقتضای وجودی اوست.
▪️در عاشورا این دعا، استجابت میشود و حوادثی پیش میآید که حضرت سیدالشهدا علیهالسلام را به اوج تجلی توحیدی میرساند. در اینجا، آنچه پیشتر دعا بود، ظهور نموده و حضرتْ مظهر آن واقع شده است.
▪️در اربعین این تجلی توحیدی به مقام ختمیت میرسد؛ زیرا پس از عاشورا حوادث و بلایای تلختری رخ داد که همان اسارت آل الله بود و سر مبارک حضرت که همراه این قافله بود، ناظر این قضایا بود. لذا این ابتلائات جدید، یک تجلیات عمیقتری میآورد که همان ختم تجلی توحیدی است.
لذا زیارت ایشان در روز اربعین اهمیت ویژهای دارد و از نشانههای مومن شناخته میشود. چرا که یوم اربعین روزی است که اوج توحید در حضرت نمودار شده است. لذا زیارت حضرت در این حال، آثار ویژهای خواهد داشت.
اینکه بیش از بیست میلیون نفر در چنین روزی، جذب این ساحت مقدس میشوند، بخاطر همین ختم در تجلی است که دلها را شیدا نموده است.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده
#اربعین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab