eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
82 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 قضاوت زن ▪️قسمت دوم 🌿 گروهی از فقهای بزرگ شيعه تصريح به اشتراط ذكورت نموده‌اند؛ مانند: 🔸قاضي ابن البرّاج در المهذّب 🔹و نظير محقق قدس سره در شرايع الاسلام و نيز در المختصرالنافع 🔹 و مانند علامه قدس سره در قواعدالاحكام و در ارشادالاذهان 🔸و نظيرشهيد اول قدس سره در اللمعة الدمشقيه. 🔹چنانكه نظام الدين ابي الحسن سلمان بن الحسن بن سليمان صهرشتی در كتاب اِصباح الشيعه بمصباح الشريعه تصريح به اعتبار ذكورت كرده است. 🌿 و عدّه‌ای از بزرگان متأخر هم مانند صاحب جواهر و شيخ انصاری و ملا ضياءالدين عراقی ـ رضوان اللَّه تعالي عليهم اجمعين ـ تصريح به اشتراط ذكورت كرده اند. 💫عدّه اي كه به طور مشروح مستدلّ در اين باره بحث نموده اند، برهان قطعی برای اشتراط مرد بودن ارائه نكرده اند. 1⃣ لذا گاهی به اجماع تمسك می‌كنند. (جواهرالكلام، ج40، ص14.) ✔️ كه بر فرض تماميّتِ اتفاقِ واقعی همه فقيهان دين، احتمال استناد آنان به يك يا چند وجه ديگر كه در مسأله مطرح است مظنون می‌باشد. ⤴️ و چنين اجماعی، فاقد شرط حجّيت و اعتبار است. 2⃣ و گاهی به حديث نبوی ضعيف استدلال استدلال می‌كنند كه خصوص ولايت به معنای حكومت زن را مانع فلاح جامعه می‌داند. ✔️ و اگر زنِ واجدِ شرايطِ قضا از طرف ولی مسلمين منصوب گردد، مشمول چنان حديثِ ضعيف نخواهد بود. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و پنجم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در سرّ نیّت و آداب آن فصل دوم: اخلاص در نیّت 🔶 یکی از مهمّات آداب نیت که از مهمّات جمیع عبادات است؛ ⬅️اخلاص است. 🔹و حقیقت آن(اخلاص): 📍تصفیه نمودن عمل است از شائبه غیر خدا؛ 📍و صافی نمودن سرّ است از رویت غیر حق تعالی در جمیع اعمال صوریه و لبّیه و ظاهریّه و باطنیّه. 🔹و کمال آن(اخلاص): 📍ترک غیر است مطلقا؛ 📍و پا نهادن بر إنيّت و انانیّت و غیر و غیریّت است یکسره . ✳️قال اللهُ تعالی: "ألا للّهِ الدّینُ الخالصُ" 📌خدای تعالی اختیار فرموده برای خویش دین خالص را و اگر یکی از حظوظ نفسانیه و شیطانیه در دین باشد خالص نخواهد بود. ✳️و قال تعالی: "و ما أُمِروا إلّا لِیَعبُدوا اللهَ مُخلِصینَ لَهُ الدین" 🔻قال تعالی: "وَ مَن یَخرُج مِن بَیتهِ مُهاجِراً إلي اللهِ و رسولِهِ ثُمَّ یُدرِکُهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ أجرُهُ علَی الله"🔺 و این آیه شریفه ممکن است متکفّل جمیع مراتب اخلاص باشد. 🔸یکی هجرت صوری که به بدن واقع شود. و این هجرت اگر خالص برای خدا و رسول نباشد بلکه برای حظوظ نفسانی باشد هجرت إلي الله و رسوله نيست و اين مرتبه، اخلاصِ صوری فقهی است. 🔸و دیگر هجرت معنوی و مسافرت باطنی است. که مبدأ آن بيت مظلمه نفس است و غایت آن خدای تعالی و رسول اوست. که آن هم به حق برگردد زیرا که رسول به ما هو رسول، استقلال ندارد بلکه آیت و نماینده حق است پس هجرت(به سوی) او ، هجرت به حق است. 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۷۶ تا ۱۷۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ما توحید احدی صمدی را بر پیامبر نازل کردیم و قرآن شرح آن توحید احدی صمدی است. ✅ توحید احدی صمدی جان عالم است. این عالم عبارت از محسوسات و معقولات هستند محسوسات عبارت از ظلمات هستند که نور توحید آن ها رو روشن کرده است. ✅ لیله القدر عبارت از بنیه آدمی است و می فرماید تو چه می دانی لیله القدر چیست. ✅ لیل عبارت از بنیه آدمی است. لیل ظلمت نیست. همه عالم اللیل هستند اما لیله القدر نیستند، زیرا فقط بنیه آدم است که جان دار است و بنیه بقیه عالم بی جان است. لذا خداوند قرآن را در بنیه آدمی نازل کرد یعنی این جان را فقط به آدم داد.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بدون تردید نقش حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. 🔸این بانوی بزرگوار 🔹این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر؛ 🔺با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) 🔺و عبور از شهرهای مختلف 🔺و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم 🔺و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، ⬅️موجب شده است که این شهر به عنوان «پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)» در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد. 🔵و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌یادداشت چهاردهم 🔹یکی می گوید: ❓«اگر ما در وضعیّتی باشیم که نخوریم و نیاشامیم و نکاح نکنیم پس چه خوشبختی خواهیم داشت؟ سعادت در همین هاست؛ سعادت دیگری نداریم.» 🔸بوعلی می گوید به این آقا باید گفت: ❗️ای بیچاره! اگر این باشد پس حیوانات بیشتر از همه دارند لذّت می برند، پس خدا و ملائکه لذّت اصلاً نمی برند! (بوعلی می گوید "یا مسکین"؛ "ای بیچاره" ⬅️ این لحن ها لحن های عرفایی است. ❌لحن های فیلسوفان معمولاً اینجوری نیست. عرفا هستند معمولاً اینجوری تشر می زنند: بیچاره ندیدی، نمی دانی، نچشیده ای.) ✅ خداوند سبحان ابهجِ از همه است. لفظ بهجت را به کار می برد که ادبِ دینی هم در آن هست. ❌ألذ و أنعم و این ها را به کار نمی برد. "أبهج" [به کار می برد] ولی در أبهج، سراسر سرور آمده است. ما در دعای ماه رمضان می گوییم خدایا! به حُسن حالت ما را از سوء حال در بیاور. ❓حسن حالِ خدا چیست؟ حالِ خوش. ❓مگر خدا حال خوش دارد؟ بله، حال خوش دارد. بهجت. سبحان من لبس البهجة و الجمال. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️قسمت هفتم 🔸 نكته: مُلكت با عالم مُلك است و خيالت با عالم مثال و عقلت با عالم عقول؛ 🌱 قابل حشر با همه‌اى و داراى سرمايه كسب همه ✨ صادق آل محمد صلى الله عليه و آله فرمود: ان الله عز و جل خلق ملكه على مثال ملكوته و أسس ملكوته على مثال جبروته ليستدل بملكه على ملكوته و بملكوته على جبروته.درست بخوان و درست بدان. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قضاوت زن ▪️ قسمت سوم 🔹 خلاصه آن كه در برخی از امور حضور زن نارواست و امر او در آن نافذ نيست. ↩️ نظير جايی كه مستلزم تماس نامحرمانه با نامحرم و مانند آن باشد. ✔️ اين گونه از موارد كه سهم، مختص مرد است ⬅️ داوري زن در آن صحيح نيست. 🔻 و اما در مواردي كه: 🔹مخصوص زنان است 🔹 يا مشترك بين زن و مرد بوده 🔹 يا مخصوص مردان می‌باشد، ليكن مستلزم هيچ محذوری از قبيل تماس با نامحرم نمی‌باشد: ↩️ دليل روشنی بر اشتراط ذكورت يافت نمی‌شود. 🔴 البته مشهور بين فقها قدس سرهم همان اشتراط مزبور می‌باشد. 🔚 پس اگر اجماع مسلّم در بين باشد، بحثی در آن نيست وگرنه منع زن از قضا به نحو كلی، مورد بحث و نقد است. ✖️ زيرا هيچ محذوری در قضاء زن نسبت به زنان با شهادت زن وجود ندارد. 🔸 البته مطلب مزبور در جايي است كه زن واجد همه شرايط قضا از جهت علم و عدل و مانند آن باشد. 💫 بنابراين اگر زن به مقام شامخ اجتهاد رسيده و دارای ملكه عدالت بود و شرايط ديگری كه در قضا و اوصاف قاضی معتبر است واجد بود و خواست تصدّي قضاي زنان را با نصب از طرف فقيه جامع الشرايط كه ولايت امر مسلمين و رهبري جامعه اسلامی را به عهده دارد، متعهد شود ↩️ از نظر بزرگانی چون مقدس اردبيلی مانعی ندارد. ✔️ مگر آن كه كسی اجماع قطعی را (كه احتمالاً استناد به برخی از روايات ضعيف يا وجوه اعتباری قابل خدشه در آن راه نيابد) احراز كند. ⬅️ كه در اين حال تصدّی مزبور ممنوع می‌باشد؛ چه اين كه اگر از تصدّی زن محذور اجتماعی يا مفسده اخلاقی لازم می‌آيد، تصدی آن جايز نخواهد بود.
🔰قسمت صد و شصت و ششم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در سرّ نیّت و آداب آن فصل دوم: اخلاص در نیّت 🔻قال تعالی: "وَ مَن یَخرُج مِن بَیتهِ مُهاجِراً إلي اللهِ و رسولِهِ ثُمَّ یُدرِکُهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ أجرُهُ علَی الله"🔺 🔶 کسی که به مهاجرت معنوی و سفر قلبی عرفانی، 🔹 از بیت نفس و منزل انانیّت خارج شد؛ 🔹و مهاجرت الی الله کرد بدون دیدن خود و نفسانیت و حیثیت خود؛ ⬅️ جزای او به حق تعالی است. ❌ اگر سالک در سلوک الی الله یکی از حظوظ نفسانیه را طالب باشد؛ ولو وصول به مقامات، گرچه وصول به قرب حق که برای رسیدن خود به قرب حق باشد؛ ⬅️ این سلوک الی الله نیست بلکه سالک خارج از بیت نشده. ✳️ پس اگر سفر در مراتب نفس شد و برای رسیدن به کمالات نفسانیه، سفر منَ النفس الی النفس است. ولی سالک را برای سفر الی الله این سفر ناچار پیشآمد کند. ✔️ و شاید آیه شریفه " سلامٌ هِیَ حَتّی مَطلَعِ الفَجر" اشاره به این سلامت از تصرّفات شیطانی و نفسانی باشد در جمیعِ مراتب سیر در لیالی مظلمه طبیعت؛ 🔻 که برای کُمَّل، لیلة القدر است تا طلوعِ فجرالقیمة؛ که(این طلوع) برای کُمّل، رویت جمال احدیّت است. 🔶 اما غیرِ آنها در جمیعِ مراتب سیر، بسلامت نیستند بلکه در اوائل امر، هیچ سالکی از تصرّفات شیطانیه خارج نیست. 📌چنانچه در آیه شریفه فرماید از قول آن پلید(شیطان):" فَبِعِزَّتِکَ لَاُغویَنَّهُم اَجمَعِین إلّا عِبادکَ مِنهُمُ المُخلَصین" 💠 و در اینجا اخلاص به عینِ عبد نسبت داده شده نه به فعلِ عبد و این مقامی است بالاتر از اخلاص در عمل. 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۷۸و ۱۷۹
✅ قبل از توحید احدی صمدی همه در ضلال مبین (جمعه۲) و گمراهی آشکار هستند ⬅️ زیرا همه وارونه هستند و قرآن است که همه را رو می کند و سر آدم بالا می رود و با پا راه می رود. قبل قرآن همه با سر راه می رفتند. ✅ تا «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ» نگوییم و شاهد نشویم و به « لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ» علما و عملا گواهی ندهیم وارونه هستیم، لذا هر وقت از فرمان خدا سرپیچی کردیم با سر و وارونه راه می رویم. ✅ وقتی با پا راه رفتیم این جا عدل است یعنی همه چیز سر جای خود است چون سر برای دیدن است نه راه رفتن. وارونه راه رفتن همان حکومت شیطان است و او بر ما مسلط است یعنی هوای نفس بر ما مسلط است. ⁉️چه چیز ما را از وارونگی خارج می کند؟این که عبد و نمود آن «ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ» شویم. ⁉️چگونه نمود و عبد او شویم؟ علما و عملا. این دستوراتی که پیغمبر اکرم آورد به آن عمل کنیم. 🌟 پس پیامبر این دستورات را آورد تا از نار و وارونگی خارج شویم.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 اربعین کلیمی؛ فرصت ویژه برای ما 📎 ایراد شده در جلسه ۲۶ سلوک اجتماعی | چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ | مسجد خیّر 💠 کانال استاد یزدان‌پناه @ostad_yazdanpanah
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️قسمت هشتم 🍃نكته : آنچه در احوال و اطوار سالك در خواب و بيدارى عائدش می‌شود، ميوه‌هايى است كه از كمون شجره وجودش بروز مى‌كند. 🍃نكته : آنكه اصطلاحات انباشته را علم دانست؛ «فقد استسمن ذاورم» يعنى خيز افتاده پندارد كه رستم دستان است. 🌱برو اى خواجه خود را نيك بشناس 🌱كه نبود فربهى مانند آماس 🍃نكته : هر چه مراقبت كامل‌تر باشد، تمثل حقائق، صافى و روشن‌تر است. ✔️( نکته سوم مناسب این ایام اربعین کلیمی است.) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مرجعيت زنان ▪️ قسمت اول 💥با تحليل كوتاه و گذرايی كه درباره قضای زن به عمل آمد، جريان مرجعيّت وی آسان‌تر خواهد بود، زيرا براي محذورهاي جنبی، علاج‌های جانبی نيز وجود دارد، البته اگر محذور شرعی بدون چاره، مرجعيت زن را همراهی می‌كرد، در آن حال مرجعيت مزبور ممنوع خواهد بود. 💫به ياد دارم كه يكی از مراجع گذشته قدس سره شفاهاً چنين گفت: مرجعيت زن مايه هتك اين مقام منيع است. گفتار مزبور ناشی از ✖️نشناختن هويّت انسانی زن از يكسو ✖️معرّفی ظالمانه نظام طغيان و تعدّی از زن به عنوان كالای غريزه و اقتصاد از سوی ديگر ✖️محروم نگه داشتن اين قشر عظيم بزرگوار از ورود در معارف والا و منيع عقلی و نقلی از سوی سوم ✖️ناباوری خود، برای خودِ زنان از جهت چهارم ✖️و نيز برخی از علل و عوامل مستور و مشهور ديگر می‌باشد. ✅لازم است توجه شود كه جنبه عاطفی بودن زن ذاتاً مانع تعديل قوای عقلی و فكری او نخواهد بود و تمام بحث در صورتی است كه زن چون مرد از اعتدال عقل نظری برخوردار بوده و جنبه خردورزی و فرزانگی معتبر در قضا و مرجعيت مقهور عاطفه و احساس نگردد. زيرا گاهی خردورزي برخی از مردان، مقهور بعضی از شؤون نفسانی او شده و جنبه فرزانگی آنها تحت پوشش ديگر جنبه هاي نفسانی قرار می‌گيرد، كه در اين حال چنين مردي واجد شرايط قضا يا مرجعيت نمی‌باشد. ممكن است لزوم ارتياض و تمرين زنان براي تعديل عواطف بيشتر از مردان باشد، ليكن اگر در پرتو تمرين، شرايط مساوي پديد آيد، دليلی بر محروميت زنان از سمت‌های ياد شده به ويژه نسبت به جامعه زنان وجود ندارد. ادامه دارد...
🔰 حرز امام جواد علیه السلام که برای محفوظ ماندن بسیار مجرب است: «بسم الله الرحمن الرحیم یا نُورُ یا بُرْهانُ یا مُبینُ یا مُنیرُ یا رَبِّ اِکْفِنی الْشُّرُورَ وَ آفاتِ الدُّهُورِ وَ اَسْئَلُکَ النَّجاهًْ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ» برای محفوظ ماندن رییس جمهور عزیزمان و به نیت سلامتی ایشان قرائت کنیم. https://eitaa.com/nasimehekmat
سرنوشت مقلدان خمینی چیزی جز شهادت نیست... 🏷 شهید بهشتی
🔰 پیام به مناسبت شهادت رئیس جمهور مردمی در پی شهادت رئیس جمهور مردمی و هیأت همراه، حضرت استاد یزدان‌پناه پیامی بدین شرح دادند: «بسم الله الرحمن الرحیم شهادت خادم الرضا (علیه‌السلام) رئیس جمهور انقلابی و مردمی و یار وفادار رهبری حضرت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و امام جمعه بزرگوار تبریز و دیگر همراهان را خدمت رهبر معظم انقلاب و مردم مسلمان ایران و خانواده های داغدار تبریک و تسلیت عرض می نمایم. رئیس جمهور شهید ما به خاطر تلاش و حرکت جهادی و دغدغه خدمت به مردم و دلسوزی برای آن‌ها و بصیرت انقلابی و اسلامی و تبعیت از مقام معظم رهبری و دلبستگی شدید به ولی نعمت ما ایرانیان حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیهما السلام) به شخصیت برجسته ای مبدّل شد که مایه فخر روحانیت و وسیله مباهات جامعه انقلابی گردید. ما در این انقلاب از این نوع وقایع فراوان دیده‌ایم. ملت انقلابی در این دست وقایع خم به ابرو نمی‌آورد، بلکه عزمش بیش از پیش جزم می‌گردد تا به سمت قله حرکت کند و در نهایت باید این انقلاب را به صاحب اصلی‌اش امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) تحویل دهد. ملت انقلابی و مسلمان با تبعیت از فرامین ولیّ امر مسلمین، می‌بایست رئیس جمهوری انقلابی و جهادی و بصیر و کارآمد را انتخاب کند تا جای رئیس جمهور فقید ما را پر کند. خداوند ان شاء الله رئیس جمهور شهید و همراهان را با مولا و سرورمان امام رضا (علیه‌السلام) محشور بفرماید و به ما توفیق دهد در مسیر انقلاب و اسلام حرکت نماییم.» سید یدالله یزدان پناه ۱۴۰۳.۲.۳۱ (۱۱ ذیقعده ۱۴۴۵) علیه‌السلام https://eitaa.com/nasimehekmat
📊 راه ایران ادامه دارد 👆تاکیدات روز گذشته رهبر انقلاب در دیدارهای سران کشورهای خارجی درباره تداوم مسیر جمهوری اسلامی ایران 📥 نسخه قابل چاپ اطلاع‌نگاشت 💻 Farsi.Khamenei.ir
✅ آمرزیده شدن یعنی همه آنی که در آدم بالقوه است بالفعل شود. ⬅️ و آن چه در آدم بالقوه است توحید احدی صمدی است. توحید جان آدم است که آدمیت آدم به آن زنده است. توحید فصل آدم است که اگر در آدم نباشد آدم نیست. ✅ پس بنیه آدمی عبارت از لیله القدر است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌یادداشت پانزدهم 🔹سلمان فارسی خیلی بالا رفت. [با این حال] سلمان فارسی از نظر بهجت و لذّت با حضرت حجّت قابل قیاس نیست یعنی نمی شود نسبت گذاشت. ❌ اصلاً خودِ ملائکه با حضرت حجّت قابل قیاس نیست. ملائکه سعادت های ویژه دارند و سعادت های عقلی دارند و خداوند سبحان سعادت فوق عقلی دارد؛ اصلاً قابل قیاس نیست. ⬅️ درمورد ملائکه در روایات نگاه کنید غذایشان تسبیح است [و] شراب شان تقدیس است. اصلاً غذایشان و شراب شان این گونه است. ☑️جنابِ میرداماد حال خلعی که داشت و رفت و ذکر می گفت، مثلاً یا غَنی، یا مُغنی؛ رفت و دید. گفت چنان لذّتی داشت که وقتی من داشتم برمی گشتم جزع و فزع می کردم؛ یعنی اصلاً اگر غذا را از او می گرفتند چنین جزع و فزعی نمی کرد! اصلاً قابل قیاس نیست! ✅ برای ملائکه و برای انسان های کامل از این دست چیزهاست! جنّاتِ ذات و صفاتی که آقایان عرفا می گویند در برابر جنّت عمل اصلاً قابل قیاس نیست! ☑️ حضرت استاد حسن زاده می فرمودند که به بنده یک بار حالی دست داد و تجلّی ای بود که من دوازده روز، (اگر اشتباه نکنم) غذا نخوردم. ⬅️ نه یعنی میل به غذا داشتم و نخوردم [بلکه] اصلاً میل نداشتم، سیر بودم. 🔸حالا می خواهید این لذّت ها را ببینید، بهترین جا عرفان ادبیِ ماست. عرفان ادبی ما برخی از این صحنه های معنوی را توضیح می دهد، ببیند چه سبک توضیح می دهد، چقدر خوشحالی می کند، چقدر احساس لذّت و بهجت می کند؛ ✅ آن را می گویند لذّت برتر. 🗂 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نکاتی از دفتر علامه ▪️قسمت نهم 🌱دوستم بداند كه بدن يكى از نعمت‌هاى بزرگ الهى است بايد قدر اين نعمت را دانست مبادا بر اثر كفران، چنين متاع گرانبها به رايگان از دست برود. 🌱بدن وسيله ترقى و تعالى روان است؛ به مثَل چون مركبى است كه روان بدان به وصل مقصد نائل مى گردد؛ ✨ «كلوا و اشربوا و لا تسرفوا» 🌱 و بداند كه سرمايه سعادت ادب مع الله است كه همواره مراقبت تام داشتن و در حضور حق بسر بردن است وگرنه همان است كه جناب خواجه حافظ فرمود: 🍃جز قلب تيره هيچ نشد حاصل و هنوز 🍃باطل در اين خيال كه اكسير مى‌كنند 🌱 برادرم خلوت شب را به خصوص در وقت سحر از دست ندهد؛ ✨ «و من الليل فتهجد به نافلة لك عسى أن يبعثك ربك مقاما محمودا» 🌱 قرآن عهدالله است، عهد خدا را فراموش نكند. 🌱برادرم خويشتن را باشد و پا در كفش اين و آن نكند وگرنه جهان با اين فراخى بر وى تنگ مى‌شود . https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مرجعیت زنان ▪️ قسمت دوم 💥مطلب مهمّی كه حرمت آن بيش از هر گونه حقوق و مزايای اجتماعی است آن است كه زن در عين فراگيری علوم و فنون سودمند اسلامی، پرورش نسل آينده يعنی انسان های واقعی و امت اسلامی را به عهده دارد. 🔹به عبارت ديگر جامعه آينده بر زنان كنونی، حق انسانی و الهی دارند. ❌مبادا ارزش های مادّی و عادي، مقام والا و منيع مادری را به دست نسيان بسپارند و آن را كمتر از سمت های ديگر وانمود كند و خانه داری و مديريت داخلی خانواده كه ركن اصيل جامعه اسلامی است كم رنگ گردد. ⚠️ يعنی نه اعضای خانواده مجازند مقام شامخ مادری را تنزّل دهند. ⚠️و نه افراد جامعه مأذونند منزلت رفيع مديريّت داخلی خانه را سبك تلقی كنند. ⚠️و نه نظام حكومتی و سيستم اداره جامعه حق دارد از بهای لازم آن غفلت يا تغافل كند. ⚠️ و نه خود زنان مأذونند كه از شناخت چنين جايگاه رفيعی جاهل بوده يا تجاهل نمايند. ✅ نمونه سموّ منزلت مادر و علوّ مرتبت زن در اصل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هشت ساله و دوران سازندگی پس از آن هم‌چنان مبرهن و مشهود می‌باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 کرسی ترویجی نقد کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ 🎙 سخنران: حضرت استاد یزدان‌پناه 🔸 ناقدان: 1⃣ حجه الاسلام والمسلمین استاد عسکری سلیمانی 2⃣ دکتر حسین شرف الدین 🔹 مدیر کرسی: حجه الاسلام والمسلمین داود حسن‌زاده 📅 پنجشنبه ۱۰ خرداد، ساعت ۱۰ صبح 🕌 قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، طبقه پنجم، سالن اندیشه 🔗 http://iki.ac.ir/live https://eitaa.com/nasimehekmat
الهی! از اربعین كلیمی‌ام به روی اربعین و كلیم علیه السلام و كریمه «وَ واعَدنا موسی» شرمنده‌ام؛ كه حقّ هیچ یك رابه جای نیاورده‌ام! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 راه ولایت آن‌چه که شهید رییسی از آن وام گرفت و توانست به این جایگاه برسد، راه ولایت بود. 🏷 بیانات حضرت استاد در بزرگداشت شهدای خدمت| مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ مراسم بزرگداشت شهدای خدمت 🎙 بیانات حضرت استاد یزدان‌پناه 📆 دوشنبه: ۱۴۰۳/۳/۷ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و هفتم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در سرّ نیّت و آداب آن فصل سوم: بعضی مراتب اخلاص 🔶 مرتبه‌ اول: یکی از مراتب آن(اخلاص) تصفیه عمل است؛ 📍چه عمل قلبی یا قالبی، 📍از شائبه رضای مخلوق و جلب قلوب آن ها، 📍چه برای محمدت‌ یا برای منفعت یا برای غیر آن. ❌و در مقابل این(مرتبه از اخلاص)، اتیان(انجام) عمل است ریائا و این ریا، فقهی و از همه مراتب ریا پست تر و صاحب آن از همه مرائی ها بی ارزش تر و خسیس تر است. 🔷 مرتبه‌ دوم تصفیه عمل است از حصول مقصودهای دنیوی و مآرب زائله فانیه؛ 📌گرچه داعی(انگیزه) آن باشد که خدایتعالی بواسطه این عمل عنایت کند؛ ⬅️ مثل خواندن نماز شب برای توسعه روزی و اتیان صلاة اول ماه مثلا برای سلامت از آفات آن ماه و دادن صدقات برای سلامتی و دیگر مقصدهای دنیوی. 🔶 مرتبه‌ سوم: تصفیه آن است از رسیدن به جنات جسمانیه و حور و قصور و امثال آن از لذات جسمانیه؛ ❌و مقابل آن عبادت اجیران است. 🔷 مرتبه‌ چهارم: آن است که عمل را تصفیه کند از خوف عقاب و عذاب های جسمانی موعود؛ ❌ و مقابل آن عبادت عبید است. ✅ در نظر اهل معرفت فرق نکند که انسان عملی را بکند از خوف حدود و تعزیرات در دنیا یا خوف عقاب و عذاب‌ آخرتی؛ یا برای رسیدن به زنهای دنیایی یا برای رسیدن به زن های بهشتی، در اینکه هیچ یک برای خدا نیست. 📚آداب الصلوة| صفحه ۱۸۰ و ۱۸۱