📚 کتاب من توی آینه جا نمیشم
🖊شاعر: فائزه زرافشان
🔸 بندانگشتی حالا وارد دنیا شده و ذهنش پر شده و از سوال و حیرت سوالهایی که رسیدن به جواب هرکدوم از اونها ممکنه سالها مارو مشغول کنه.
🔸اما جواب نهایی یکیه و اگه ما یاد بگیریم از توالی جوابهامون به سوالات کوچیک زندگی پاسخهای بزرگ رو پیدا کنیم، راهمون خیلی کمتر میشه و کارمون خیلی آسونتر.
↩️این کتاب شعر برای همین نوشته شده.
✔️ برای اینکه لذت کشف پاسخ رو بچشیم و جواب بعضی از سوالامونم پیدا کنیم.
📚 این کتاب یه جلد دیگه هم داره
کتاب شعر «خانۀ قبلی، خانۀ بعدی» جلد اول این کتاب هست که قبلاً معرفی شد.
🖇 پیشنهاد ما اینه که همراه بندانگشتی این سفر پرماجرا رو شروع کنین.
#فلسفه_ترویجی
#امتداد_حکمت
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتادم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن
فصل چهارم
🔶 یکی دیگر از حجب که مانع از فهم قرآن شريف و استفاده از معارف و مواعظ این کتاب آسمانی است:
4⃣ حجاب معاصی و کدورات حاصله از طغیان و سرکشی نسبت به ساحت قدس پروردگار عالمیان است که قلب را حاجب شود از ادراک حقایق.
💠 چنانچه برای هر یک از اعمال صالحه یا سیئه در عالم ملکوت صورتی است مناسب با آن؛ در ملکوت نفس نیز صورتی است که به واسطه آن در باطن ملکوت نفس:
🔸 یا نورانیت حاصل شود و قلب مطهّر و منوّر گردد؛
🔸و یا ملکوت نفس ظلمانی و پلید شود.
❌ در این صورت قلب چون آئینه زنگارزده و چرکین گردد که حصول معارف الهیه و حقایق غیبیه در آن عکس نیفکند و چون قلب در این صورت کم کم در تحت سلطه شیطان واقع شود و متصرف مملکت روح، ابليس گردد؛⬅️
📍سمع و بصر و سایر قوا نیز به تصرّف آن پلید درآید؛
📍و سمع از معارف و مواعظ الهی به کلی بسته شود؛
📍و چشم، آيات باهره الهیه را نبیند و از حق و آثار و آيات او کور گردد؛
📍و دل تفقّه در دین نکند و از تفکّر در آيات و بیّنات و تذکّر حق و اسماء و صفات محروم گردد.
5⃣ حجابِ حبّ دنیا است.
که بواسطه آن:
🔹قلب تمام همّ خود را صرف آن کند؛
🔹 وجهه قلب یکسره دنیاوی شود؛
🔹 قلب بواسطه این محبت از ذکر خدا غافل شود؛
🔹 از ذکر و مذکور اعراض کند.
✅ شاید قفل های قلب که در آیه شریفه است " أفَلا یَتَدَبّرونَ القُرآنَ أم عَلَی قُلوبٍ أقفالُها " همین قفل و بندهای علایق دنیوی باشد.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلوة| صفحه ۲۲۲ و۲۲۳
#توحید
✅ لقاء خداوند تبارک و تعالی یعنی این که توحید را می فهمد و متوجه می شود و به حقیقت قریب و ولی می شود این عبارت از لقاء حقیقت است
✅ بعد که ملاقات کرد کم کم حقیقت معبود و مسجود او می شود.
⭕️ اما اگر حقیقت را پیدا نکرد هوای نفس او معبود او می شود:«أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ» (جاثیه۲۳)
🔆 لقاء و عبادت دو روی یک سکه هستند و هر دو کمال هستند.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت نهم
🔹لذّت قوّۀ عاقله چیست؟
بوعلی می گوید دو عقل داریم؛
عقل نظری و عقل عملی.
❓ لذت عقل نظری چیست؟
رسیدنِ به حقایق است.
❓پس خیرش چیست؟
آن حق و حقایق⬅️ چه حق عملی، چه حق نظری.
یعنی به حقیقت می رسد، خداوند سبحان را می یابد.
❓این یافتن چگونه است؟
▫️خواه به ایمان باشد
▫️خواه به استدلال فلسفی و کار عقلی،
▫️خواه به شهود.
❗️هر چند برتری اش با شهود است.
✅ در فرهنگ دینی آمده است ایمان و عمل صالح
دو چیزی که موجب کمال انسان است.
🔅"إنَّ الإنسانَ لَفی خُسر * إلّا الّذین امَنوا و عَمِلوا الصّالِحات...
ایمان، این بخش حق است،
❓خیر انسان چیست؟
همین حقایق را ایمان بیاورد.
❓ایمان چه نحوه است؟
در سه نوع ایمان، کار عقلی و کار شهودی،
✅در فرهنگ دینی هر سه، سه نوع ایمان است.
❓در فرهنگ دینی چرا ایمان است؟
▫️چون خداوند، کسانی که با شهود خدا را می یابند، می گوید این ها ایمانِ برترند،
▫️کسی کار فلسفی و استدلال می کند⬅️ می گویند، ایمانِ همراهِ علم دارد؛ عالِم است.
🔅"إنَّ الإنسانَ لَفی خُسر إلّا الّذین امَنوا" آنقدر گسترده است [که] شامل آن ایمانِ صرف که در آن نه کار عقلی و نه کار شهودی است [می شود]
[و] شامل کار عقلی و شامل کار شهودی [هم] می شود،
⬅️ یعنی همه اینها می شود اعتقاد پاک و همه اش لذّت بخش است.
▫️ایمان صرف هم لذّت بخش است،
▫️کار عقلی لذّت بخش تر،
▫️و به لحاظ عقل نظری، کار شهودی از همه لذّت بخش تر است.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مراسم شهادت ۸_۸_۱۴۰۲استادیزدان پناه۴۰۲.mp3
9.41M
🏴 فاطمه معصومه سلام الله علیها، سرآمد در معنویت
🎙 بیانات حضرت استاد یزدان پناه به مناسبت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
recording-20241013-171329.mp3
23.64M
🎙 بیانات استاد شاکری، شب شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 همایش ملی علامه ذوالفنون، سالک توحیدی حضرت آیت الله حسن زاده آملی ره
🎙 سخنرانان
🔸 آیت الله علیرضا اعرافی
🔸 دکتر غلامعلی حداد عادل
◾️میزگرد تخصصی
🔹 آیت الله حسن رمضانی
🔹 آیت الله سید یدالله یزدان پناه
◽️دبیر علمی: حجه الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی
🕌 مکان: دانشگاه قم، سالن شیخ مفید ره
🗓 پنجشنبه، ٢۶ مهر ١۴٠٣ از ساعت ٨:٣٠ صبح
💢 مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
#توحید
✅ ظهور هر ظاهری عبارت از جلال و جمال اوست.
🔸منتهی این جلال و جمال را کسی ادراک می کند که توحید داشته باشد و کسی مثل آدم جلال و جمال را ادراک نمی کند مگر اینکه بنیه آدمی داشته باشد
⬅️ پس فقط بنیه آدمی است که جلال و جمال را ادراک می کند.
جمال عبارت از بدن است و جلال عبارت از جان است.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت دهم
🔹ایمان در سه نوع ایمان، کار عقلی و کار شهودی است.
✅اینها را دین گفته است؛
چقدر این بعد نظری در کار اثر دارد!
🔅"یَهدیهِم ربُّهُم بِایمانِهم"[یونس: 9]
علّامه طباطبایی در المیزان [می گوید] اصل هدایت، با ایمان است، نه با عمل صالح.
عمل صالح موجب رفعت است،
🔅"إلَیه یَصعَدُ الکلم الطَّیب و العملُ الصّالح یَرفَعه"[فاطر: 10]؛
علّامه می فرمایند اصل صعود
⬅️مالِ این کلمۀ طیِّب و اعتقادِ پاک است.
پس از آن، عمل.
عمل صالح تازه موجبِ رفعت این می شود⬅️ یعنی اصل، ایمان است.
✅این همان است که در متن های دینی ما آمده است [که]اوّل ایمان معیارِ نجات است و بعد عمل صالح.
▫️"ایمانِ صرف" که مثلاً متن دینی را می خواند، خدا گفته، باور می کند و همراهی می کند و سِلمْ محض است.
☑️بعضی از متدیّنین را دیده ام، هیچ کار علمی ای نکرده اند
فقط چون خدا گفته است و تجربه های سلوکیِ در حدّ ایمان خودش؛
دارد قرآن را می خواند، می بیند همه اش همین هاست،
❗️عجب! همه اش همین هاست که در درون خودم هست.
اینها را که می خواند، بعد باور دارد، همراهی می کند، سِلمِ محض است؛
مثلاً [خدا گفت] ملائکه ای هست⬅️ می گوید ملائکه هست.
فرموده مثلاً، نبی ای هست⬅️ می گوید نبی هست.
گفته عوالم و خزائنی هست، قضا و قدری هست⬅️ می گوید همین جور هست.
همین ها را که صحّه می گذارد، همین را ادامه می دهند، بعد از مدّتی، به سرعت، تبدیل می شود به شهود.
✅سلم محض باشد زمینه را خیلی خوب آماده می کند.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مرگ طبیعی و مرگ ارادی
▪️قسمت دوم
✔️ بنابراين گروه سوم كسانی هستند كه با حُسن اختيار، مرده اند و با مرگ ارادي از عالم حيواني و نباتي چشم پوشيده اند.
چه اين كه گاهي انسان با سوء اختيار خود مي ميرد.
🔸نظير آياتي كه كافران را مرده ميداند.
🔸 و يا وجود مبارك حضرت امير ـ سلام اللَّه عليه ـ درباره عالم بي عمل ميفرمايد:
✨ «ذلك ميّت الأحياء» (نهج البلاغه صبحي صالح، كلمات قصار ۳۷۴.)
يعني داناي بي عمل در بين زنده ها، يك جنازه عمودي است.
🍂 فرق او با ساير اموات در اين است كه آنها جنازه افقي روي زمين هستند و اين، جنازه عمودي روي زمين است و گرنه هر دو مرده اند. عالم بي عمل، مرداري چون ساير مرده ها است.
↩️ و در انتخاب هر يك از اين دو مسير زنها و مردها مختارند؛
⬅️ هر كسي كه راه بهتر را انتخاب كند و زودتر طي كند، موفق تر خواهد بود.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚 نام کتاب: مراقب باش خاموش نشی.
🖊 نویسنده: اعظم اختری
این کتاب یکی از کتابهای مجموعه ی انسان شناسی برای کودکان است که سعی دارد ذهن کودک را متوجه یکی از عمیق ترین و در عین حال پایه ای ترین مفاهیم انسان شناسی کند؛
✔️ مفهومی که از آن با عنوان «قلب سلیم یاد میکنیم.
🔹 در این مبحث کودک می آموزد که سلامت قلب تنها دارایی انسان برای ورود به جهان آخرت است و او در دنیا وظیفهای جز کسب خصوصیات اخلاقی خوب و تبدیل کردن آنها به دارایی قلبش ندارد.
🔹 سلامت قلب ما و کیفیت این سلامتی میزان هماهنگی ما با ویژگی های بسیار پیشرفته ابدیت و بهره برداری از آن را مشخص میکند.
#فلسفه_ترویجی
#امتداد_حکمت
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
📚 نام کتاب: مراقب باش خاموش نشی. 🖊 نویسنده: اعظم اختری این کتاب یکی از کتابهای مجموعه ی انسان شناس
این کتاب، یکی از بهترین کتابهای موجود است و بسیار قابل استفاده می باشد.
🔰قسمت صد و هشتاد و یکم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن
فصل پنجم
🔶 یکی از آداب مهم قرائت قرآن تفکر است؛
✔️مقصود از تفکر آن است که از آيات شريفه جستجوی مقصد و مقصود کند و چون مقصد قرآن چنانچه خود آن صحيفه نورانیه فرماید:
📍هدایت به سبیل سلامت است؛
📍و اخراج از همه مراتب ظلمات به عالم نور است؛
📍و هدایت طریق مستقیم است؛
⬅️ بايد انسان به تفكر در آيات شريفه مراتب سلامت را از مرتبه دانیه آن که راجع به قوای ملكيه است تا منتهی النّهایه آن که حقيقت قلب سلیم است _ به تفسیری که از اهل بیت وارد شده که ملاقات کندحق را در صورتیکه غیر حق در آن نباشد _ بدست آورد.
🔻قالَ تعالی " وَأنزَلنا إلَیکَ الذِّکرَ لِتُبَیّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ إلیهِم ولَعلّهُم یَتَفَکّرون"🔺
💠در این کریمه مدح بزرگی است از تفکر؛
👈زیرا که غایت إنزال کتاب بزرگ آسمانی و صحيفه عظیمه نورانی را، احتمالِ تفکّر قرار داده و این از شدّتِ اعتنا به آن است.
🖌انسان (باید) بفهمد تفکرِ ممدوح کدام است. شک نیست بهترین تعبیرها از برای آن، آنست که خواجه عبدالله انصاری (قدس سره) می کند.قالَ:
🌱إعلَم أنَّ التَّفَکُّرَ تَلَمُّس البَصیرةِ لاستِدراكِ البُغيَة🌱
💫یعنی تفکر، جستجو نمودن بصیرت است که(بصیرت) چشم قلب است، برای رسیدن به مقصود و نتیجه_ که غایت کمال آن است_ .
✅ و معلوم است مقصد و مقصود، سعادتِ مطلقه است که به کمال علمی و عملی حاصل آید.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلوة| صفحه ۲۲۵ و۲۲۶
#توحید
✅ لقاء خداوند تبارک و تعالی یعنی این که توحید را می فهمد و متوجه می شود و به حقیقت قریب و ولی می شود
⬅️ این عبارت از لقاء حقیقت است بعد که ملاقات کرد کم کم حقیقت معبود و مسجود او می شود.
🔺اما اگر حقیقت را پیدا نکرد هوای نفس او معبود او می شود:«أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ» (جاثیه»۲۳)
✅ لقاء و عبادت دو روی یک سکه هستند و هر دو کمال هستند.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت یازدهم
🔹[کسی که ایمان صرف دارد باید] سِلم محض باشد [اما] باید بصیرت [هم] پیدا کند⬅️ چشم و گوشش باز باشد؛
❌یعنی این نباشد که به او بگویی تصویر کن، همه را عادی تصویر کند ⬅️حتّی در مورد ارتباطِ با خدا.
همین تصویر عادی برای شروع خوب است امّا تمامِ حرف این نیست.
☑️ مثلاً وقتی گفته اند، خدا خزینه دارد
❌نگوید از این خزینه هایی است که ما داریم، یک انباری دارد.
☑️در روایات آمده شخصی خیلی عبادت می کرد،
ملائکه به خداوند گفتند عجب این بنده اهل عبادت است!
خدا گفت من اصلاً به او اعتنایی ندارم.
گفتند ببینیم چه خبر است که خدا می گوید اعتنایی ندارم.
✅دیدند ایشان می گوید:
این زمین پر از علف است، گاو و گوسفندهای خدا کجاست بیایند این زمین پر از علف را استفاده کنند!
❗️خیال کرده که خدای گنده ای هست که گاو و گوسفندی هم دارد و...!
تازه فهمیدند این اصلاً نسبت به خدا معرفت درستی ندارد، توهّم دارد.
✅لذا بصیرت خیلی مهّم است.
◀️ تقاضا می کنم حتّی کسی که می خواهد کار ایمانی بکند، حرف های خوش و عمیق بشنود؛
حرف هایی که اندیشه اش را تصحیح و عمیق کند.
لزومی ندارد که به عمق اصلی برسد ⬅️ همین قدر که بفهمد چه خبرهاست.
✅به نظرم مباحث فلسفۀ اسلامیِ ما خیلی کمک می کند؛
بصیرت می دهد.
یعنی می فهمد که خزینه، ملائکه و... یعنی چه؟
خیلی از اسرار را می فهمد.
⬅️ تا می فهمد و حرف می شنود، در رفتار و کارش اثر می گذارد.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شبهه نقصان ايمان زن
▪️ قسمت اول
يكي از شبهاتي كه پيرامون موضوع زن همواره مطرح مي شود، مضمون روايتي در نهج البلاغه است كه در آن از زنها به بدي ياد كرده و فرموده است:
«معاشر الناس، انّ النّساء نواقص الايمان، نواقص الحظوظ، نواقص العقول، فأمّا نقصان ايمانهنّ، فقعودهنّ عن الصلاة والصّيام في أيام حيضهنّ، وأمّا نقصان عقولهنّ فشهادة امرأتين كشهادة الرجل الواحد، وأمّا نقصان حظوظهنّ فمواريثهنّ علي الأنصاف من مواريث الرجال ... »(نهج البلاغه صبحي صالح، خطبه ۸۰.)
زن:
❗️ايمانش ناقص است، زيرا در ايام عادت از نماز و روزه محروم است.
❗️عقلش كم است، زيرا شهادت دو زن معادل يك مرد است، و حظّ مالي او نيز نصف سهميه مرد است.
مشابه اين مضمون از رسول خدا صلي الله عليه وآله نيز رسيده است. (بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۲۵۹.)
براي پاسخ به اين شبهه لازم است مقدمهاي در مورد زمينه ستايش ها و نكوهش هايي كه در بعضي از آيات و روايات آمده است ذكر شود.
ادامه دارد...
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚 کتاب تو راه برگشت رو بلدی
🖊 نویسنده: فاطمه مقدس زاده
این کتاب داستان قطره کوچک آب به نام قطرک است که مسیر چرخۀ آب را از آغوش ابر تا رسیدن به دریا و دوباره بازگشت به آغوش ابر طی میکند.
🌊 در این داستان علاوه بر آشنایی کودکان با چرخۀ آب، مسیر رسیدن به رشد و خودشناسی هم بیان شده و با اتفاقاتی که قطرک و چترک پشت سر میگذارند مسیر رسیدن به درک درستی از چرایی حضور در دنیا را بیان میکند.
#فلسفه_ترویجی
#امتداد_حکمت
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتاد و دوم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن
فصل ششم
🔶 یکی از آداب مهم قرائت قرآن که انسان را به نتایج بسیار و استفادات بی شمار نائل کند، تطبیق است.
👈 آن، چنان است که در هر آیه از آیات شریفه که تفکر می کند :
📍مفاد آن را با حال خود منطبق کند؛
📍و نقصان خود را به واسطه آن مرتفع کند؛
📍و امراض خود را بدان شفا دهد.
✔️ مثلا در قصه شریفه حضرت آدم علیه السلام ببیند سبب مطرود شدن شیطان از بارگاه قدس با آن همه سجده ها و عبادت های طولانی چه بوده؛ خود را از آن تطهیر کند.
🖌 مبدأ سجده ننمودن ابليس خودبینی و عُجب بوده که کوس " أنَا خَيرٌ مِنهُ خَلَقتَني مِن نارٍ وَ خَلَقتَهُ مِن طينٍ " زد.
🔻این خودبینی اسباب خودخواهی و خودفروشی که استکبار است شد و آن اسباب خودرأیی که استقلال و سرپیچی از فرمان است شد ⬅️ پس مطرود درگاه شد.
❇️ ما از اول عمر شیطان را ملعون و مطرود خواندیم و خود به أوصاف خبیثه او مُتّصِف هستیم و در فکر آن برنیامدیم که
👈 آنچه سبب مطرودیت(از) درگاه قدس است در هرکس باشد مطرود است.
❌ شیطان خصوصیتی ندارد، آنچه او را از درگاه قرب دور کرد ما را نگذارد که به آن درگاه راه یابیم.
◾️ می ترسم لعن هایی که به ابليس می کنیم خود نیز در آن شریک باشیم.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلوة| صفحه ۲۲۸
#توحید
⁉️ یک سوال این است که خداوند تبارک و تعالی چرا عالم را آفرید؟
همه عالم خلق شدند تا مظهر حق باشند.
✅ چون سوال داشتند و تقاضا داشتند تا حاجت آن ها را برآورده کنند و به همه به اندازه سوال شان به آن ها پاسخ داده شود تا آن دارایی و هستی را پیدا کنند
اتاهم من کل ما سئلتموه.
🔰جود خداوند تبارک و تعالی و این رحمت بی نهایت این گدایان را خلق کرد
❓و یک سوال این است که آدم چرا خلق شد؟
این سوال را حضرت سیدالشهداء ، به زیبایی در این عبارت توضیح می دهد که غرض از خلقت این است که او در من ظاهر شود ⬅️ و عبد آن الظاهر شود چون الظاهر است که کل عالم امکان را ظاهر کرده است و کل عالم امکان مظاهر او هستند و غرض از این ظهور این است که تو را نشان بدهد.
✅ و آدم کسی است که این معنا را ادراک کند.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت دوازدهم
🔹حضرت استاد حسن زاده می فرمود:
وقتی من پیش علّامه طباطبایی رفتم، التجاء کردم که دست ما را بگیرید، اوّل اصرار می کردم، ایشان نمی پذیرفتند،
⬅️ بعداً که پذیرفت، یک دستوری به ایشان داد،
مثلاً لا اله الا الله.
❓بعد گفت امّا کدام خدا؟
✅ یعنی اوّل پرسید حالا که تو می خواهی بگویی "لا اله الا الله" امّا کدام خدا؟
ایشان می گفت چون من از آقای شعرانی شنیده بودم "نه خدای جدا"، گفتم [نه خدای جدا].
گفتند، آهان! همین خدا؛ حالا بگو "لا اله الا الله".
✅ یعنی آدم باید بداند دارد چه کار می کند.
◀️ لذا حرف بشنویم⬅️ چشم و گوش را باز کنیم ⬅️ و سِلمِ محض باشیم.
این ها خیلی عالی است.
پس
◀️چه ایمانِ صرف باشد،
◀️چه کار عقلیِ استدلالیِ فلسفی باشد،
◀️چه کار شهودی باشد،
✅همه ساحت های ایمانی است، یعنی اعتقاد پاک می آید،
اعتقاد پاک که آمد، آن بخش لذّت بخشِ نظری[حاصل می شود]
که، این امر نظری نسبت به عملی خیلی فائق است؛
❌ولی بدون عمل نمی شود.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
Screen_Recording_۲۰۲۴۱۰۳۰_۲۱۵۹۱۱_Chrome_۳۰۱۰۲۰۲۴.mp3
101.95M
🔻روایتی کامل از مظلومیت لبنان، حزب الله و وظیفه ما
🔻آشنایی با وضعیت جنگ در
🔻لبنان امکانات حزب الله
🔻اوضاع شیعیان
🔻وضعیت آوارگان
🔻و تکلیف ما در این اوضاع
👈چون صحبتها بخش بخش ارائه شده، میشود تقسیم کنید و در یک زمان گوش نکنید
🔊به روایت حجةالاسلام رضا کریمی
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شبهه نقصان ایمان زن
▪️ قسمت دوم
🟢 ریشه ستايشها و نكوهشها:
🔸 گاهی حادثه يا موضوعی در اثر عوامل تاريخی، زمان، مكان، افراد، شرايط و علل و اسباب آن، ستايش يا نكوهش میشود.
↩️ معنای این ستايش يا نكوهش اين نيست كه اصل طبيعت آن شی، قابل ستايش يا نكوهش باشد.
✔️ بلكه احتمال دارد زمينه خاصی، سبب اين ستايش يا نكوهش باشد.
🔹 مثلاً اگر از قبيله ای ستايش شده، احتمال دارد در اثر آن باشد كه مردان خوبی در آن عصر از اين قبيله برخاسته اند و شايد در فاصله ای كم ورق برگردد، افراد ديگری از آن قبيله برخيزند كه نكوهش شوند.
🔹 گاهی در يك سرزمين، افرادی نكوهش میشوند اما طولی نمیكشد كه افراد شايان ستايشی از آن سرزمين برمیخيزند.
☘ بخشی از نكوهشهای نهج البلاغه راجع به زن، ظاهراً به جريان جنگ جمل برمیگردد.
همان گونه كه از بصره و كوفه نيز در اين زمينه نكوهش شده است با اين كه:
▪️بصره، رجال علمی فراوانی تربيت كرده.
▪️كوفه مردان مبارز و كم نظيری را تقديم اسلام نموده.
▪️بسياری از كسانی كه به خونخواهی سالار شهيدان ع برخاستند از كوفه نشأت گرفتند.
▪️هم اكنون نيز كوفه جايی است كه به انتظار ظهور حضرت مهدی عج در آنجا نماز میخوانند.
▪️ و مسجدی دارد كه مقامات بسياری از صالحين و صديقين در آن واقع شده است.
↩️ و نمی توان گفت كه چون مثلاً از كوفه يا از بصره نكوهش شده است، آن دو شهر برای هميشه و ذاتاً بد و سزاوار نكوهش میباشند.
⬅️ قضايای تاريخی در يك مقطع حساس، زمينه ستايش يا نكوهش را فراهم میکند و با گذشت آن مقطع، زمينه مدح و ذم نيز منتفی میشود.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
📚کتاب مارمولک سبز کوچولو
🖌نویسنده: کلر ژوبرت
کتاب قصه مارمولک سبز کوچولو برای گروه سنی «ب» یعنی بالای هفت سال تالیف شده است.
داستان، قصهی مارمولکی را بازگو میکند که از آنچه خداوند به او داده راضی نیست. او با دیدن پرنده، آرزوی پرواز و با دیدن ماهی، آرزوی شنا میکند. در کیسهی کانگورو سوار میشود و هر کدام را تجربه کرده و متوجه میشود مناسب او نیست. داستان ادامه پیدا میکند...
✔️هدف این قصه، آموزش مهارتهای زندگی است تا کودک بتواند خود را بپذیرد و با دنیای اطرافش تعامل کند.
#فلسفه_ترویجی
#امتداد_حکمت
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab