eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
94 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ 🔻ویژگی‌های شهید محسن فخری زاده🔻 ۱. دانش و اجتماع: ▫️ از جمله نکات برجسته در شخصیت علمی دکتر فخری‌زاده، تلفیق دانش و اجتماع در مجاهدت علمی است. بسیاری از پژوهشگران عرصه‌های علوم تجربی و علوم طبیعی و علوم انسانی، در پژوهش‌های علمی خود غرق می‌شوند و التفاتی به جهتگیری‌های اجتماعی دانش خود ندارند. دکتر محسن پس از پایان دفاع مقدس، از بین دانش‌های طبیعی، دانش فیزیک و از بین گرایش‌های موجود در این دانش، گرایش فیزیک هسته‌ای را انتخاب کرد. ▫️ این نکته برای همه ما عبرت‌انگیز است که در پژوهش‌های خود به تاثیرگذاری پژوهش در نیازهای بالفعل اجتماعی توجه کنیم و از سوگیری‌های انتزاعی پرهیز کنیم. به‌خصوص، خطاب این سخن متوجه پژوهشگران علوم انسانی است؛ بسیاری از پژوهش‌های موجود، فقط مفید گرد و غبار کتابخانه‌هاست و هیچ معضلی از معضلات جامعه را رفع نمی‌کنند و آسیب اصلی متوجه خود پژوهشگر می‌شود که اثر علمی‌اش، کارآمدی اجتماعی ندارد. دقیقاً به همین جهت، رهبر معظم انقلاب چندین سال است که درخواست راهبردی خودشان را از پژوهشگران فیلسوف در دخالت دادن مبانی فلسفی در ابعاد بنیادین زندگی اجتماعی همچون اقتصاد و سیاست و فرهنگ طرح کرده‌اند. همچنین است درخواست راهبردی رهبر حکیم انقلاب در خصوص اسلامی‌سازی علوم انسانی و پیرایش علوم انسانی از رویکردهای غربی. ۲. دانش و معنویت: ▫️ از جمله نکات مهم در شخصیت دکتر محسن، توجه جدی و غیرتشریفاتی به معنویت و تاثیرگذاری آن در پژوهش‌های علمی است. او با استناد به آیه شریفه «إن تَتّقوا اللّهَ یَجعَلْ لَکُم فُرقانا» معتقد بود که پرهیزکاری و تقوا سبب می‌شود خداوند درهای بسته را باز کند و بن‌بست ها را برطرف کند. او بارها از نقش عبادت و توسل به حضرات معصومین علیهم‌السلام در رفع بن‌بست‌های پیش روی خودش و همکارانش سخن می‌گفت. ▫️ این نکته، بسیار نکته ارزشمندی در متدولوژی علمی است. بر اساس روش‌شناسی مقبول از نظر بنده، این‌چنین است که روش‌های علمی تا زمانی که در کنار معنویت و سلوک قرار نگیرند، نتیجه نهایی را به همراه نخواهند داشت. چرا که حقیقت را خدا خلق می‌کند و طریق رسیدن به حقیقت نیز به دست خداست و اگر خدا نخواهد، حقیقت منکشف نمی‌شود. پس در کنار تلاش علمی، باید تضرع در درگاه ربوبی کرد تا خداوند درهای دانش را بگشاید و ژرفای حقیقت رخ نماید. این نکته، نتیجه تلفیق دانش روش‌شناسی و فلسفه اسلامی است. ▫️ دکتر محسن بارها می‌گفت به فیزیک به مثابه عاملی برای عرفان خدا نگاه می‌کنم و زمانی که در ذرات بنیادین غور می‌کنم، احساس ذلت در برابر شکوه خداوند می‌کنم. ▫️همین نکته را از زبان شهید طهرانی مقدم نیز شنیدم که در ماجرای تولید اولین موشک‌های بالستیک ایرانی، هیچ عاملی غیر از توسل به حضرت امام رضا علیه‌السلام و عنایت خاص حضرت، تأثیر اصلی در رفع موانع تولید نداشت. ✨✨✨✨✨✨ @ghafari_ir https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔻 قسمت آخر🔻 🔆مثلًا كتابى را مطالعه مى‏‌كند؛ ⚜ يك بار مى‏‌خواند (انسان كتاب را بار اول به قصد لذّت مى‏‌خواند. در اين صورت نمى‏‌تواند در مورد مطالب كتاب، حساب و قضاوت كند)؛ ⚜دور دوم مى‏‌خواند (حتّى قوى‏‌ترين حافظه‏‌ها نيازمند است كه يك كتاب مفيد را لااقل دو بار پشت سر هم بخواند)؛ ⚜پس از آن، مطالب را تجزيه و تحليل و دسته‏‌بندى مى‏‌كند و هر مطلبى را با توجّه به اينكه از چه دسته مطالب است به حافظه مى‏‌سپارد. ⚜بعد كوشش مى‏‌كند كه كتاب ديگرى را در دستور مطالعه قرار دهد كه در موضوع كتاب پيشين است، ⚜ و حتّى الامكان تا از موضوعى فارغ نشده است و در حافظه به صورت روشن و منظّم نسپرده است وارد موضوع ديگر نشود. ❌ اشتباه است اگر انسان يك كتاب را مانند يك سرگرمى مطالعه كند و قبل از آنكه مطالب كتاب درست جذب ذهن شده باشد و ذهن فرصت تجزيه و تحليل پيدا كرده باشد به كتاب ديگر و موضوع ديگر بپردازد؛ ❌ امروز كتب تاريخى، فردا روان شناسى و پس فردا مثلًا كتب مذهبى مطالعه كند، همه مخلوط مى‏‌شوند و حكم انبارى بى‏‌نظم را پيدا مى‏‌كند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! تو که یوسف آفرینی، حسن از زلیخا کمتر باشد و تو که لیلی آفرینی، حسن مجنون تو نباشد؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 انسان وقتی بالغ شد ابتدای تولد اوست. بلوغ یعنی فهمیدن. 💠 آن وقتی که تنبه پیدا می‌کند و می‌فهمد که عالم یک جانی دارد و بدون جان نیست مثل بدن انسان که جانی دارد و آن را حرکتش می‌دهد. 🔆 همین طور هم جانِ جان عالم عبارت از ذات اقدس اله و اوست که گرداننده این عالم است ⬅️ و عالم بدون او هیچ است نه این که مرده باشد، معدوم است ⬅️ لذا وقتی که به او توجهی پیدا می کند، این ابتدای تولد انسان است که آن را ملکوت می گویند. ⏪ ملکوت یعنی باطن عالم است. وقتی که به ملکوت عالم راه پیدا می کند آن موقع ابتدای تولد است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! این گدایان جان برای جماد می‌دهند، حسن جان برای حیات ندهد؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت نود و یکم🔰 🔷پس شریعت به تدریج شروع می‌کند. مثلا در مورد حسد همین قدر که در عمل خودش را منعکس نکند و در دل باشد، اشکال ندارد و معفُو است ولی وقتش بشود می‌گوید این را هم محاسبه می‌کند و خوشا به حال کسی که اصلاً حسد ندارد. ❓ولی شریعت چگونه دستور می‌دهد؟ ⬅️با دستوراتش انسان را رشد می‌دهد. مثلاً با حکم خمس وانفاق، دارد حرص را مهار می کند و بعد تشویق می کند که شما باید جوری عمل کنید که در دل تثبیت بشود تابه جایی برسید که از این انفاق لذّت ببرید. پس همه ی این ها از بین می‌رود. به همین شکلی که گفته شد. ما اگر در بیرون کاری را بخواهیم انجام دهیم، خیلی راحت است اما در درون هم برای خودش راه دارد. 🔅بنده خدایی در ایّام نوجوانی ترسی داشت در یک منطقه‌ای بودند که برق نبود. پدر بزرگ دید ایشان ترس دارد، شب به او ظرفی داد و گفت ببر در چشمه پر آب کن و بیاور. پدر بزرگش بود و نمی‌توانست حرف او را گوش ندهد از طرفی هم می‌دید شب است و می‌ترسد، به هر زحمتی بود رفت و با سرعت برگشت و آب را آورد. پدر بزرگ آب را ریخت و گفت دوباره آب را بیاور. دوباره آب آورد و باز پدربزرگ ریخت. فهمید مثل این که پدر بزرگ رها نمی‌کند. یا باید ترس را رها کند یا پدربزرگ باید رها کند، پدربزرگ هم که رها نمی‌کند. اینجوری مبارزه کرد. 🔹بحث صحّه گذاشتن این داستان نیست؛ بلکه برای فهم این است که آهسته آهسته می‌بیند می‌شود و سخت نیست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! خوشا آنان که در فَلَوات عشق تو هایمند و از خود به در شدند و به تو قایمند! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت چهارم🔰 🍂اگر گفتند: مذنبى 🍃بگو: 🔸اولا شنيدم شما غفاريد. 🔸ثانيا من ملك نيستم آدم زاده‌ام 🔸ثالثا: 🌱ناكرده گنه در اين جهان كيست بگو 🌱آن كس كه گنه نكرده و زيست بگو 🌱من بد كنم و تو بد مكافات دهى 🌱پس فرق ميان من و تو چيست بگو 🍂اگر گفتند اين حرفها را از كجا ياد گرفتى؟ 🍃بگو: 🌱بلبل از فيض گل آموخت سخن ورنه نبود 🌱اين همه قول و غزل تعبيه در منقارش 🍂اگر گفتند چه مى‌خواهى؟ 🍃بگو: 🌱جز تو ما را هواى ديگر نيست 🌱جز لقاى تو هيچ در سر نيست 🌱خوشتر از گفته تو گفتارى 🌱بهتر از دفتر تو دفتر نيست 🌱دلگشاتر ز محضر قدست 🌱محضر هيچ نيك محضر نيست 🌱جانفزاتر ز نفحه اُنسَت 🌱نفحه مشك و عود و عنبر نيست https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! یکی نان دارد و دندان ندارد. و یکی جان دارد و جانان ندارد. شکرت که حسن هم این دارد و هم آن دارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅اگر انسانی وارسته شد، الگوی ديگر انسان‌ها است. اگر مرد است الگوی مردم است نه مردان، و اگر زن باشد باز الگوی مردم است نه زنان. ☘ اين مطلب را قرآن كريم به صورت صريح روشن كرده و چهار زن را به عنوان زن نمونه (دو نمونه خوب و دو نمونه بد) ذكر می‌کند. ✅زن، چه بد و چه خوب نمونه زنان نيست، زنِ نمونه است. ✅ فرق است بين اين دو مطلب كه اگر زن خوب شد، آيا نمونه زنان می‌باشد يا زنِ نمونه است؟ چه اين كه مرد اگر خوب شد، نمونه مردان نيست بلكه مردِ نمونه است. ✔️قرآن كريم می‌فرمايد: آن كه خوب است نمونه مردم است نه نمونه مردان و زن خوب، نمونه زنان نيست، بلكه زنِ نمونه است، چه اين كه زن بد، نمونه زنان بد نيست، بلكه نمونه انسان‌های بد است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! چه کنم که تا کنون از بیرون می‌جستمت و درونی بودی؛ و اکنون از درون می‌جویمت و بیرون شدی. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab