eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
100 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
الهی! این چه وادیی است که تا بخواهم سر مویی نزدیک شوم فرسنگ‌ها دور می‌شوم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠 🔰 فایده فلسفه و عرفان 🔰 ✅ نوعِ بيانات عرفــــــــــا تفسير كلام اهل بيت است. 💎 حضرت امام از استاد خود آيت الله شاه آبادي نقل مي‌كنند كه وقتي اهل بيت با مردم صحبت مي‌كردند، در حد فهم و انديشه خودِ مردم صحبت مي‌كردند. 💎 اما وقتي با خدا صحبت مي‌كردند، در حد فهم و انديشه خودشان صحبت مي‌كردند؛ 💎 لذا در ادعيه و مناجات، اسرارِ عجيب و بسيار زيادي نهفته است. بعضی مي‌گويند ما احتياجي به عرفان و فلسفه نداريم!! آنها نمي‌دانند اين علوم، وام‌دار اهل بیت علیهم السلام است. اين بحث ها، ما را راحت تر به معارف می‌رساند. 💎 حضرت امام ره مي‌فرمايند: " به جان دوست قسم؛ نوعِ بيانات اين آقايانِ عرفا تفسيرِ كلامِ اهل بيت و روايات است." 💎 يكي از فوائد فلسفه اسلامي اين است كه ما اسرار بيانات اهل بيت را بهتر و دقيق‌تر متوجه مي‌شويم. https://eitaa.com/molasadra1
🌱چنانكه آب و نان، غذاى جسم مى‌شوند و خودِ بدن مى‌گردند، علم و عمل نيز انسان سازند. و به حكم حكيم، برهان قطعى و معصوم اتحاد عاقل به معقول _اعنى اتحاد عالم به معلوم و مدرِك به مدرَك_ ⬅️ علم، ذات جوهر نفس نفيس انسانى مى‌شود و انسان به يافتن علم كه آب حيات روان است، سعه وجودى مى‌يابد و وجود وى شديد و قوى مى‌گردد. ✅ چه اين كه مرجع و مآل علم، به نور وجود است و اين نور وجود، چشم نفس ناطقه بلكه عين وى مى‌گردد. ✨ «العلم نور يقذفه الله فى قلب من يشاء» و به عبارت كوتاهِ بسيار بلند معلم ثانى در مدينه فاضله: 🍃«كل ما كان وجوده أتم فانه اذا علم و عقل كان ما يعقل عنه و يعلم منه اتم» 🔻پس هر اندازه كه روان قوى‌تر باشد، قوت وى كه نور علم است شريف‌تر و فاضل‌تر خواهد بود. 🔺و هر اندازه قوت روان، فاضل‌تر باشد، قوت آن بيشتر مى‌گردد و نيروى نور ذاتش فزونى مى‌گيرد و فروزان‌تر مى‌شود و با حيات محضِ «ان الدار الاخره لهى الحيوان»⬅️ سنخيت بيشتر پيدا مى‌كند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! ساعد علوی‌ام ده تا ابراهیم سان بتِ نفس را بشکنم و نفثَم را نفس رحمانی گردان تا عیسی آسا در دمم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅قرآن كريم نمونه مردم بد را با نقل داستانِ دو زن بد، تبيين كرده و می‌فرمايد: «ضرب اللَّه مثلاً للّذين كفروا امرأة نوح وامرأة لوط كانتا تحت عبدين من عبادنا صالحين فخانتاهما فلم يغنيا عنهما من اللَّه شيئاً وقيل ادخلا النّار مع الدّاخلين»(سوره تحریم /10) خدا براي كساني كه كافر شدند زن نوح و لوط را مَثَل آورده كه هر دو در نكاح دو بنده از بندگان شايسته ما بودند و به آنها خيانت كردند و كاري از دست شوهران آنها در برابر خدا ساخته نبود، گفته شد با داخل شوندگان داخلِ آتش شويد. ✅در اين جا خداوند نمی‌فرمايد «ضرب اللَّه مثلاً لللّاتي كفرن» و نمی‌فرمايد «ضرب اللَّه مثلاً للنساء الكافرات» نمی‌گويد خدا نمونه زنان بد را ذكر كرد، بلكه می‌گويد نمونه مردم كافر را ذكر كرد. ✔️ (ضرب اللَّه مثلاً للّذين كفروا) نه «للنساء» و نه «لللّاتي كفرن» بنابراين معلوم می‌شود اين «للّذين كفروا» به معناي مردان كافر نيست بلكه به معنای مردم تبهكار و بزهكار است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
احساس دورافتادگی.mp3
2.24M
🕊احساس دور افتادگی کردن، گاهی خودش دست می‌دهد گاهی باید خودمان ایجاد کنیم... 🌱الآن برخی با امیرالمومنین علیه‌السلام صحبت می‌کنند. 🍂ما چقدر توان داریم و استفاده نمی‌کنیم. 🥀چرا مشتاق لقا نیستم... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! در شگفتم که با نادانی اندوهگینم و با دانایی اندوهگین‌تر! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت سی و دوم🔰 ✅...حق بودن، صفت موجود خارج است، وقتى چيزى را می گوئيم حق است كه در طبيعت وقوعش در خارج اكثرى و يا دائمى باشد، كه بازگشت اكثريتش هم به بيانى كه گذشت به همان دوام و ثبات است، 🔸 پس حق بودن هر چيزى بدين اعتبار است، نه به اعتبار اينكه من به آن علم دارم و يا دركش می كنم. به عبارتى ديگر: ✅ حق بودن، صفت آن امرى است كه معلوم به علم ما است، نه صفت علم ما. 🔸پس اگر رأى و علم اكثريت افراد و اعتقادشان به فلان امر تعلق بگيرد، نمی توان گفت اين رأى حق است و حق دائمى است. بايد ديد اين رأى اكثريت مطابق با واقعيت خارجى است يا مخالف آن... 🔸بسا می شود كه مطابق با واقع است و در نتيجه حق است، 🔸و بسا می شود كه به خاطر مخالفتش با واقعيت خارج، مصداق باطل می شود و وقتى باطل شد ديگر جا ندارد كه انسان در برابر آن خاضع شود و يا اگر خيال می كرده واقعيت دارد و در برابرش خاضع می شده بعد از آن هم كه فهميد باطل است باز دست از خضوع قبليش بر ندارد. 🔹مثلا وقتى شما خواننده عزيز يقين به امرى پيدا كنيد، بعدا تمام مردم در آن عقيده با تو مخالفت كنند، تو به خاطر مخالفت همه مردم دست از خضوع خود در برابر آن تشخيص كه داشتى بر نمی دارى و طبيعتا خاضع تشخيص مردم نمی شوى، و به فرض هم كه به ظاهر پيروى از آنان كنى، اين پيروي ات از رو در بايستى و يا ترس و يا عاملى ديگر است، نه اينكه تشخيص آنان را حق و واجب الاتباع بدانى . https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
🔰قسمت هشتاد و دوم🔰 🌴كسى گمان نكند كه ⚫️بدون تطهير ظاهر مملكت انسانيّت 🔻مى‏ توان به مقام حقيقت انسانيّت نايل شود. 🔻 يا می تواند تطهير باطن قلب نمايد. 🔴[كه‏] اين غرورى است شيطانى و از حيله‏ هاى بزرگ ابليس است. ☑️ زيرا كه كدورات و ظلمت‌هاى قلبى با معاصى، كه غلبه طبيعت بر روحانيّت است، افزوده مى‏ شود. ☑️ تا سالك فتح مملكت ظاهر نكند، از فتوحات باطنيّه، كه مقصد بزرگ است‏ به كلّى محروم است. و راهى به سعادت براى او گشوده نگردد. ❇️ پس يكى از موانع بزرگ اين سلوك ⬅️ قذارات معاصى است. ✳️ كه با آب پاك و پاكيزه توبه نصوح بايد آن را تطهير كرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! در پگاهی، تنی چند را بر خاک‌دانی گردآمده دیدم که یکی با تیغه آهنی و دیگری با ترکه چوبی آن مزبله را با چه حرص و ولعی  می‌کاویدند تا باشد که پاره پارچه‌ای یا چرمی یا کهنه دیگری به دست آرند. حسن چگونه از عهده شکرت برآید که شب و روز کتاب تو را و کتاب اولیایت را ورق می‌زند و دل آنها را می‌کاود و از معانی آنها که نسیم بهشتند، دماغ جانش معطّر می‌گردد. بار خدایا! اگر آن خاک‌دانی‌ها بدان کار نباشد، حسن پاکدان بدین کار نتواند بود. پاداش نیکشان ده که بر بنده حق دارند! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab