eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ عبادت هدف و غایت آدم است. ✅آدم خلق شده برای این که عبد الله بشود. ✅دیگران عبد هستند اما نمی فهمند عبدند‌. آدم عبد است و می فهمد عبد است. وقتی این را فهمید فرمان خداوند تبارک و تعالی را اطاعت می کند. ✅ انبیاء این دارایی را پیدا کردند و ما را هم دعوت می کنند که همین دارایی را پیدا کنیم. 💠 معنای ولایت و قربت هم همین است. یعنی حقیقت و توحید که آمد آدم "ولی" می شود 💠 مثل آن وقتی که آدم صورت خودش را در آینه می بیند و به آن توجه ندارد بلکه دست و پا و صورت خودش را می بیند ابروی خودش را می بیند نه ابروی شخص دیگری را. ✅ پس او توحید برقرار می کند و ولی می شود یعنی قریب می شود به حقیقت. این حقیقت را انبیاء دارا شدند. معنای نبوت هم یعنی خبر دادن از این حقیقت، لذا توحید که آمد آدم نورانی و روحانی می شود. 💠ان شاء الله خداوند تبارک و تعالی حتی یک آن ما را به خودمان واگذار نکند. پیغمبر صل الله علیه و آله و سلم هم می فرماید: "إِلَهِی وَ إِلَهَ آبَائِی لَا تَکِلْنِی إِلَى نَفْسِی طَرْفَهَ عَیْنٍ أَبَداً" (الوافی، ج۲۴، ص ۲۵. مستدرک الوسایل، ج ۲، ص ۱۳۱. مصباح المجتهد، ج ۱، ص۱۶.) خدایا یک چشم به هم زدن، یک لحظه و کمتر از لحظه ای من به خودم توجه نداشته باشم و فرمان تو را اطاعت کنم، همیشه توحید داشته باشم، مرا به خودم واگذار نکن. 🔆 خداوند تبارک و تعالی این دعای حضرت خاتم صل الله علیه و آله و سلم را در حق همه ما مستجاب بفرماید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
انالله و انا الیه راجعون با نهایت تاسف و تاثر ارتحال همسر مکرمه حضرت آیت الله فیاضی ریاست محترم هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی را به محضر آیت الله فیاضی، فرزندان و همه بازماندگان تسلیت عرض می کنیم. مراسم تشییع آن بانوی مکرمه و مومنه جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵ در گلزار علی بن جعفر(ع) قم برگزار می شود. مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami
🔰قسمت صد و سی و چهارم🔰 🔹شخصی که از همان کودکی پاک بود می‌گفت من در منطقه لاریجان از ییلاقِ خودم به ییلاقی دیگر رفتم که هوا تاریک شد. ❓وحشت کردم که چه کار کنم و کدام راه را باید بروم؟ 🔅ناگهان صدایِ ملکی را شنیدم که گفت: "فلانی بیا". من طبق این صدا می‌فهمیدم از کدام طرف بروم. ↙️صدا از هر طرفی می‌آمد، به همان طرف می‌رفتم. ↙️ هر بار متحیر می‌شدم، همان صدا می‌گفت بیا و کم کم مرا به ییلاقم رساند. ✅ این ندا، هاتف آسمانی است که بعضی‌ها راحت می شنوند. البته این هاتفِ در حدّ اولیّه هست، هاتف‌های نهانی هم هست؛ 🔸 کسی می‌گفت در خیابان راه می‌رفتم، صدایی از درونم آمد: "دلبر در بر دل است و تو غافلی"، خدا پیشِ تو هست و تو غفلت می‌کنی. 🔅 می‌گفت چنان دگرگونم کرد که حدّ نداشت. ما هم هاتف داریم اما خیلی خفیف. ▫️ما هم همیشه صدای ملک را به شکل القایِ خیر می شنویم ؛ وقتی ملک به انسان القای خیری می‌کند، یک دفعه به ذهن انسان می‌رسد: این کار را بکن. 🔻ما هم القاء ملکی و هم القاءات شیطانی داریم 🔻این القائات صداست و کسی اهلش بشود و بحث های فلسفی و عرفانی را بخواند، می‌فهمد اینها صدا است و در جان انسان، شنونده‌ای وجود دارد. آن شنونده، گوش جان است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 برزگداشت اربعین کامل مکمل علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی قدس سرّه 🔹با حضور اساتید محترم: ▫️استاد حسن رمضانی ▫️استاد سید یدالله یزدان پناه ▫️استاد عباسی خراسانی ▫️استاد منصوری لاریجانی 🔸زمان: چهارشنبه 12 آبان 1400 از ساعت 14:30 تا 17 🔹مکان: شهر آمل، مصلی نماز جمعه ▪️همراه با مداحی ذاکران اهل بیت علیهم السلام https://eitaa.com/nasimehekmat
▪️قسمت چهارم 🔰 چرا باید سلوک کنیم؟ 🔺ما انسان‌ها ذاتا محتاج به غیر هستیم. هر شی محتاج به غیر، ناقص است. پس ما ناقص هستیم. 📝 مثلا باید علم را از معلم بیاموزیم، پس محتاج به او هستیم و نقص داریم. 🥘 یا اینکه نیاز به غذا داریم پس به غذا محتاج هستیم و باید غذایی باشد تا بخوریم. ✔️ اکنون که روشن شد ناقص هستیم باید به دنبال کامل شدن و کمال برویم و سالک شویم. 🗂 جلسه ۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ قسمت پنجم 🔰پایه و موتور حرکت برای سلوک: 🕊 سلوک با ایمان به خدا آغاز می‌شود. 🌱 ایمان به خدا، موتور محرک سلوک است. ✔️باید دلمان محکم باشد، بفهمیم خدایی هست و یقین داشته باشیم تنها راه کمال ما، رسیدن به خداست. ❗️ بدون ایمان به خدا، سلوک، آغاز نمی‌گردد. 🗂 جلسه ۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌷و به همراه همان ابر که باران آورد مهربانی خدا در زد و مهمان آورد 🌷باد یک نامه ی بی واژه به کنعان آورد بوی پیراهنی از سوی خراسان آورد 🌷به سر شعر هوای غزلی زیبا زد دختر حضرت موسی به دل دریا زد 🌷چادرش دست نوازش به سر دشت کشید دشت هم از نفس چادر او گل می چید 🌷چه بگویم که بیابان به بیابان چه کشید من به وصف سفرش هیچ به ذهنم نرسید 🌷باور این سفر از درک من و ما دور است شاعرانه غزلی راهی ” بیت النور ” است 🌷آمد این گونه ولی هر چه که آمد نرسید عشق همواره به مقصود به مقصد نرسید 🌷که اویس قرنی هم به محمد نرسید عاقبت حضرت معصومه به مشهد نرسید 🌷ماند تا آینه ی مادر دنیا باشد حرم او حرم حضرت زهرا باشد 🌷صبح شب می شد و شب نیز سحر هفده روز چشم او چشمه ای از خون جگر هفده روز 🌷بین سجاده ، ولی چشم به در هفده روز چشم در راه برادر شد اگر هفده روز 🌷روز و شب  پلک ترش روضه مرتب می خواند شک ندارم که فقط روضه ی زینب می خواند https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بدون تردید نقش حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. 🔸این بانوی بزرگوار 🔹این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر؛ 🔺با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) 🔺و عبور از شهرهای مختلف 🔺و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم 🔺و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، ⬅️موجب شده است که این شهر به عنوان «پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)» در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد. 🔵و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نقش سنت معقول صدرایی در پیمودن راه معنویت سنت معقول صدرایی، به گونه‌ای راه را برای انسان باز می‌کند که تشنه می‌شود و به سمت اوج کشیده می‌شود. 📂 جلسه ۳۴۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 جایگاه دروس معقول 🌱 تمام مباحثی که در دروس معقول مطرح شده اگر امتداد داده شود، ذکر خدا است. 📂 جلسه ۳۴۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تحصیل علوم معقول و درک حقایق معنوی العلم امام العمل. خواندن سنت معقول، چشم انسان را در درک حقایق معنوی تیز می‌‌کند. 📂 جلسه ۳۴۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اسرار_عبادات 🔰قسمت صد و دهم 🔰 🌴 اگر نظر به ذلّت خود، در انسان قوّت گيرد، مورد رحمت بيشتر گردد. 🌴و اگر بخواهد به قدم اعتماد به خود و عمل خود اين راه را طىّ كند، 🔴هلاك شود، چه كه ممكن است از او دستگيرى نشود. 🔸چون طفلى كه تا خود به جسارت راه رود و به قدم خود مغرور شود و به قوّت خود اعتماد كند، ⚫️ مورد عنايت پدر نشود و او را به خود واگذار كند. 🔸چون اضطرار و عجز خود را به پيشگاه پدر مهربان عرضه دارد و از اعتماد به خود و قوّت خود يكسره خارج شود. ❇️ مورد عنايت پدر گردد و او را دستگيرى كند، بلكه او را در آغوش كشد و با قدم خود او را راه برد. ✅ پس بهتر آن است كه سالك إلى اللّه پاى سلوك خود را بشكند. 🔹 از اعتماد به خود و ارتياض و عمل خود يكسره برائت جويد. 🔹 از خود و قدرت و قوّت خود فانى شود. 🔹 فنا و اضطرار خود را هميشه در نظر گيرد تا مورد عنايت شود. ✳️و راه صد ساله را با جذبه ربوبيّت يك شبه طىّ نمايد، 💫 لسان باطن و حالش در محضر قدس ربوبيّت با عجز و نياز عرض كند: ✨امَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ اذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوُء. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور قلب ▪️قسمت دوم 🔸 تاثیر توجه قلبی بر سایر مراتب وجودی انسان توجه قلبی به حضرت حق، فکر و ذهن ما را نیز مطیع می‌سازد. چون اصل در انسان قلب است و فکر و ذهن، شعبه‌ای از آن هستند. ✔️ اگر اصل به سمتی برود، شعبه‌های آن هم به همان سمت می‌روند. 🗂 جلسه ۶۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور قلب ▪️ قسمت سوم 🔸 اقسام مواجه با دنیا (مواجهه مثبت و منفی) 🔹مواجه با دنیا می‌تواند متفاوت باشد. ❌ گاهی انسان در مواجه با دنیا، دچار تنزل قلبی می‌شود . چرا که قلبش رو به دنیا و مفتون آن است، لذت دنیوی می‌برد و اشتغال جدی به دنیا دارد. ✔️ اما گاهی انسان در عین اینکه مشغول دنیا است، اهل تجارت و اهل کار است و در زندگی عادی است، اشتغال جدی به دنیا ندارد. 🕊 یعنی در عین اینکه در دنیا است ولی مواظب است تیغ دنیا به پای او نرود و از دنیا رنگ نگیرد و به دنیا بی رغبت است. 📂 جلسه ۶۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 گرایش‌های گوناگون نفس ناطقه نفس ناطقه ما انواع گرایش های مثبت و منفی دارد. اخلاص، عمل مثبت قلبی و ریا، عمل منفی قلبی است. 🗂 جلسه ۶۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 توجه قلبی در نماز الإمامُ الصّادقُ عليه السلام می‌فرماید: إنّي لاَُحِبُّ للرجُلِ مِنكُم المؤمنِ إذا قامَ في صلاةٍ فَريضَةٍ أن يُقبِلَ بقَلبِهِ إلى اللّه ِ و لا يَشغَلَ قَلبَهُ بأمرِ الدنيا، فليسَ مِن مؤمِنٍ يُقبِلُ بِقَلبِهِ في صلاتِهِ إلى اللّه ِ إلاّ أقبَلَ اللّه ُ إلَيهِ بوَجهِهِ، و أقبَلَ بقُلوبِ المؤمنينَ إلَيهِ بالمَحَبَّةِ لَهُ بعدَ حُبِّ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ إيّاهُ؛ دوست دارم كه فرد مومن شما هرگاه به نماز واجب مى ايستد، با دل خويش به خداوند رو كند و دلش را مشغول امور دنيا نگرداند؛ زيرا هيچ مومنى نيست كه در نمازش روى دل به خدا كند، مگر اين كه خداوند نيز به او توجّه كند و خداوند عزّ و جلّ او را دوست بدارد و محبّت دلهاىِ مؤمنان را نيز متوجّه او گرداند . https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مراسم‌های اربعین رحلت علامه حسن‌زاده آملی 🏴 چهارشنبه ۱۲ آبان، ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ آمل، مصلی نماز جمعه 🎙سخنرانان: استاد رمضانی، استاد يزدان‌‌پناه، استاد عباسی خراسانی و دکتر منصوری لاریجانی ______________________ 🏴 پنج شنبه ۱۳ آبان بعد از نماز عشا، قم، خیابان شهدا (صفائیه)، دفتر مقام معظّم رهبری 🎙سخنران: استاد یزدان‌پناه و استاد حسن رمضانی ______________________ 🏴 جمعه ۱۴ آبان، ساعت ۱۰ الی ۱۲، مکان: لاریجان، ایرا، حسینیه اعظم 🎙سخنرانان: حجج اسلام ضیایی و احمدی راد https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 علامه حسن زاده، الگوی ناب زمان ما در دوره‌های گذشته، علامه طباطبایی را داشتیم، امام را داشتیم و این ها الگوهای ناب حوزه بودند. در این دوره، علامه حسن زاده، الگوی ناب همه ما هستند. 🗂 جلسه ۳۴۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 علامه حسن زاده، اوج عرفان عملی علامه حسن زاده به هر آنچه در عرفان عمــلی و توحیـد ناب بیان شد، رسیده بودند. جلسه ۳۴۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بخشی از بیانات جناب استاد یزدان‌پناه در همایش بزرگداشت علامه ذوالفنون حسن زاده آملی ▪️ ۱۹ مهر ۱۴۰۰، مجتمع فرهنگی سرچشمه تهران https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ قسمت سی و سوم ⛔️غربی‌ها آنجایی كه توانستند، بنیان‌های فرهنگی و اعتقادی را از بین بردند. 🇮🇷در مثل كشور ما كه استعمار مستقیم وجود نداشت و به بركت مجاهدت یك عده از بزرگان، انگلیس‌ها نتوانستند به طور مستقیم وارد شوند، افرادی را عامل خودشان كردند. ⚫️اگر قرارداد ۱۲۹۹، یعنی ۱۹۱۹ میلادی - كه معروف به قرارداد وثوق‌الدوله است - در ایران با مقاومت امثال مرحوم مدرس و بعضی از آزادی‌خواهانِ دیگر مواجه نمی‌شد و این قرارداد عملیاتی می‌شد، استعمار ایران حتمی بود - مثل هند - مردانی نگذاشتند این اتفاق بیفتد. ⚫️اما آنها به وسیله‌ی عوامل خودشان، با گماشتن رضاخان پهلوی و تقویت او و گذاشتن روشنفكران وابسته به غرب در كنار او - كه باز لازم نیست من اسم بیاورم، دوست ندارم اسم بیاورم - فرهنگ خودشان را بر ما تحمیل كردند. ✔️بعضی از وزرا و نخبگان سیاسی دستگاه پهلوی كه جنبه فرهنگی داشتند، عامل غرب بودند برای دگرگون كردن فرهنگ كشورمان؛ و هرچه توانستند، كردند؛ 🔸یك مقوله‌اش مسئله كشف حجاب بود. 🔸یك مقوله‌اش فشار بر روحانیون و زدودن حضور روحانیون از كشور بود. 🔸و مقولات فراوان دیگری كه در دوران رضاخان پهلوی دنبال می‌شد. ✖️فرهنگ غربی، فرهنگ مهاجم است؛ ❗️هرجا وارد شود، هویت‌زدایی می‌كند؛ هویت ملتها را از بین می‌برد. ❌فرهنگ غربی، ذهن‌ها را، فكرها را مادی می‌كند، مادی پرورش می‌دهد؛ ❌هدف زندگی میشود پول و ثروت.❌ ⚠️آرمان‌های بلند، آرمان‌های معنوی و تعالی روحی از ذهن‌ها زدوده می‌شود. ‼️خصوصیت فرهنگ غربی این است.‼️ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ توحید، فصل آدمی است. ✅ یعنی آن چیزی که آدم را از سایر موجودات ممتاز می کند توحید احدی صمدی است ⬅️ که عبارت از محیط بودن است آدم محیط است: «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا...» (بقره۳۱) ✅ یعنی خداوند کل ظهورات خود را در آدم قرار داد ✅ لذا: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (قدر/۱) 🔆 ما این توحید احدی صمدی را در لیله قدر وارد کردیم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تقدیر الهی 🔹گفته می‌شود «العبد یدبر و الحق یقدر؛ بنده خدا، برنامه ریزی هایی می‌کند اما در نهایت خداوند است که تقدیر خود را اعمال می‌کند.» 🔸می‌بینیم که گاهی تصمیم انجام کاری را می‌گیریم اما مانعی پیش می‌آید و تصمیم ما عملیاتی نمی‌شود. 🔹چون تنها امری انجام می‌شود که مقدر الهی باشد. 🔸اگر امری به هر دلیلی، مقدر خداوند نباشد، ما در انجامش توفیق نمی‌یابیم. 🔹از طرف دیگر اموری که تصمیم گرفتیم و انجام شد، نیز خداوند توفیق انجام آن را داده است که انجام شده. 🗂 جلسه ۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و پنجم🔰 🔹امام صادق علیه السلام فرمودند: «ما دو چشم در بیرون و دو چشم در درون داریم» همین طور گوش درون هم داریم. ⬅️گوش درون، صدای ملک و شیطان را می‌شنود و این صدا را هاتف می‌گویند. هاتف‌‌ها دارای مراتب هستند، برخی، ضعیف و برخی، قوی هستند. ❓هاتف ضعیف چیست؟ همین که انسان، القائی را می‌فهمد اما احساس ندارد کسی به او گفته باشد، فقط صدایی در درونش آمده و چیزی شنیده است. ⬅️ شنیدن به صورت مبهم بدون شنیدن صدای واضح مثل شخصی که کاملا واضح شنید که "دلبر در برِ دل است" یا مثل کسی که خود ملک را می‌دید و صدایش را واضح و شفاف می‌شنید. ✅ هاتف ضعیف را همه ما داریم. 🔅 گاهی همین القائات ضعیف می‌آید و انسان را بسیار متحول می‌کند. لذّت هم می‌برد ولی نمی داند از کجاست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab