eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت دوم: مفهوم بهجت 🔹در مفهوم بهجت، سرور و شادمانی به همراه ➕ شادابی و خرّمی و شکفتگی مطرح است که این دو به دلیلِ نیلِ به نعمت و خوشی و راحتی و دست یابی به امور لذّت بخش پدید می آید. پس در بهجت دو تا مسئله باید باشد: 1️⃣ هم "سرور" و "شادمانی" باشد 2️⃣و از طرفی هم باید "شادابی" هم باشد. شادابی ⬅️ یعنی تر و تازه ☑️گاهی هست بعضی انسان ها از سرمستیِ نعمتی که دارند از چهره شان نشاط و سرحالی می بارد. ✅این نشاط و سرحالی را می گویند شادابی. از چهره اش نور نعمت می بارد ⬅️ یعنی آدم احساس می کند تر و تازه و شکفته و خرّم است. ✅در زبان عربی تعبیر میکند به "نضرة" این دو یعنی 1️⃣سرور و شادمانی 2️⃣ شادابی و خرّمی و شکفتگی به دلیل چیست؟ به دلیل دستیابی و نیل به نعمت است. ⬅️آن نعمتی که به او داده می شود، ⬅️خوشحالی و راحتی و خوشی ای که به او داده می شود؛ لذّت می برد ⬅️ و این لذّت او را شاداب می کند؛ لذّت باعث می شود که خوشحال شود. گاهی امیرالمؤمنین (ع) تعبیر می کنند به "سَکرةُ المال" ⬅️ یعنی مستی مال، یعنی این نعمت مال که به او دادند اصلاً یک نوع سکرة برایش آورده است. 🗂 جلسه دوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجات‌نامه ▪️ قسمت هشتم 🌱الهى! به نيروى خرد دريافتم كه شيرين تر از كلام تو كلامى نيست؛ سرم را به اسرار آن آشنا گردان! 🌱آفريدگارا! پادشاهى تو را نتوان به سلطنت و قدرتى تمثيل كرد كه اين‌ها سايه‌اند! هر كه با پادشاه نزديك تر است، خشيت او بيشتر است! به عظمت پشگان و مورچگانت سوگندت مى‌دهم كه خشيتم ده! 🌱اى كه يحيى را در صبا حكم بخشيدى و درباره او فرموده‌اى «و آتيناه الحكم صبيا» و عيسى را در كودكى گويا كرده‌اى كه «انى عبدالله» گفت. حسن بن عبدالله چهل و چهار ساله را حكم و زبانى ده! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 علم و عدالت سالاری يا مديريت اسلامی 🔸 نمونه آن (عدالت سالاری) را می‌توان از سيرت و سنّت حضرت علی عليه السلام استفاده كرد. 🔹 چنانچه حضرت امام محمد باقر عليه السلام نقل می‌كند كه اميرالمؤمنين عليه السلام در روز گرمی از محل كار به خانه خود برمی‌گشت. زنی را ايستاده ديد كه می‌گويد: شوهرم به من ستم نمود و مرا ترساند و بر من تعدّی كرد و سوگند ياد نموده كه مرا بزند. 🌱حضرت علی عليه السلام فرمود: صبر كن كه روز خنك شود آنگاه با تو می‌آيم. زن گفت: خشم شوهرم بر من شديدتر می‌شود. 🌱حضرت علي عليه السلام فرمود: خانه ات كجاست؟ آنگاه به طرف خانه آن زن حركت كرد و به اهل خانه سلام نمود. جوانی بيرون آمد. 🌱حضرت علی عليه السلام به او فرمود: ای بنده خدا از خدا بپرهيز... آن جوان گفت: به تو چه. من او را می‌سوزانم. 🌱اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: من تو را امر به معروف و نهی از منكر می‌كنم، تو با منكر با من روبرو می‌شوی و معروف را انكار می‌كنی؟ مردم از راه رسيدند و حضرت علی عليه السلام را شناختند و به او می‌گفتند: سلام عليكم يا اميرالمؤمنين! آن جوان حضرت را شناخت و به دست و پای حضرت علی عليه السلام افتاد و عذرخواهی كرد. 🌱آنگاه اميرالمؤمنين عليه السلام به آن زن فرمود: داخل خانه ات برو و شوهرت را به چنين كاری وادار نكن. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️قسمت پنجم: اومانیسم، اولین نتیجه سوبژکتیویسم ✅ گفتیم اصلی به نام سوبژکتیویسم در عینی‌ترین رفتارهای روزمره ما حتی به صورت ناخودآگاه تأثیر دارد. بنابراین، آن چه در برخی جوامع نهادینه شده، ریشه‌هایی دارد، ساختاری دارد و با آنها نفوذ می‌کند. هر چند ندانیم ریشه خطر از کجاست ولی ندانستن ما، به معنی بی‌ارتباط با آن مبانی نیست. 🔴 اولین نتیجه سوبژکیتویسم، اومانیسم است. 🔸اومانیسم هرگز به معنی کرامت انسان نیست، بلکه به معنای انسان-خداانگاری و قرار دادن انسان به جای خدا است. ❗️با این توضیح که انسان تعیین کننده درست یا غلط بودن امور است. ‼️روح تفکر جدید غرب در مدیریت مصرف‌گرایی، در لذتگرایی‌ و در سبک زندگی‌ این است که ⬅️ ملاک درستی امور، لذت بردن خودِ انسان است و چون انسان لذت می‌برد، پس کار درستی است. ✔️ انسان در تفکر اومانیسم موجودی خودآیین و خویش‌فرماست که از هیچ قدرت دیگری فرمانبری ندارد. ✔️لذت انسان ملاک درست و غلطی قرار می‌گیرد. ✔️ خود انسان به دنبال منافع خود است. ✔️ انسان در عرض موجودات دیگر نیست بلکه در کانون جهان قرار گرفته و حتی وجود و عدم خدا هم تابع تشخیص او واقع می‌شود. ادامه در پست بعد 👇👇👇
🟥 ساختار سبک زندگی غربی با محوریت اومانیسم شکل می‌گیرد. ▫️ مثلاً وقتی از جوانی می‌پرسید چرا این موسیقی را گوش می‌دهی، انتظار دلیل عقلانی از وی نداشته باشید. انتخاب‌های آن‌ها مبتنی بر دلیل عقلانی و حتی دلیل غیر عقلانی و دلیل تجربی هم نیست. ▫️ ممکن است به او بگوییم این لباسی که پوشیده‌ای حتی قشنگ هم نیست و او بگوید: مگر قرار است قشنگ باشد؟ مگر قرار است من برای هر کاری که می‌کنم دلیل عقلانی داشته باشم؟ من خوشم میآید و این کفایت میکند. مگر قرار است هرکاری که من میکنم خوب و مفید باشد؟ 🔷 شما در نگاه دینی خود انتظار دارید دست کم توجیه عرفی برای کار خود ارائه دهد، اما میگوید نه، من دوست دارم! 🔚 این، ریشه در تفکر اومانیستی دارد. هر چند شاید یک‌بار هم به گوش وی نخورده باشد که: «وقتی من از این کار لذت می‌برم، پس من تعیین کننده درست و غلط آن می‌شوم. من هستم که تعیین میکنم چه چیز درست است و چه چیز غلط». اما ریشه بنیادین رفتارهای او اومانیسم است. ⬅️ این، نتیجه اول است. حال اگر وارد مسائل دیگری چون تفریح، مهمانی، پوشش و غیره شویم _تمام مسائلی که نگرانشان هستیم_ می‌ببینیم چقدر ردّ پای تفکر اومانیستی در آنها موجود است. 🎙استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و چهارم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل چهارم: در بعضی آداب شهادا به رسالت و در آن اشاره به شهادت به ولایت 🔶 آداب شهادت به رسالت آن است که: 🔹شهادت به رسالت از حق را به قلب برساند؛ 🔹و عظمت مقام رسالت، خصوصاً رسالت ختمیّه را، که تمام دائره وجود از عوالم غیب و شهود تکویناً و تشریعاً، وجوداً و هدایتاً، ریزه خوار خوانِ نعمت آن سرور هستند(به قلب برساند). ✅ آن بزرگوار واسطه فیضِ حق و رابطه بین حق و خلق است. اگر مقام روحانیت و ولایت مطلقه او نبود⬅️ 📌احدی از موجودات لایق استفاده از مقام غیب احدی نبود؛ 📌فیض حق عبور به موجودی از موجودات نمی کرد؛ 📌نور هدایت در هیچ یک از عوالم ظاهر و باطن نمی تابید. 🔆 آن سرور، نوری است که در آیه نور وارد است که "اللهُ نورُ السَّمواتِ و الأرضِ". ✳️ چون عظمتِ شرعِ دین و رسولِ ربِّ العالمین در قلبِ انسان وارد شد،⬅️ اهمیّت و عظمت احکام و سنن(در قلب) وارد شود. ✳️ چون قلب، عظمت آن را ادراک کرد ⬅️ سایر قوایِ ملکیّه و ملکوتیّه خاضع آن شود و شریعت مقدّسه در جمیع مملکت انسانی نافذ گردد. ♦️ علامت صدق شهادت، آن است که در جمیع قوای غیبیّه و ظاهره آثار آن ظاهر گردد و تخلّف از آن نکنند. 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۵۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از استاد فیاض بخش
📍هم‌اکنون؛ پخش زنده مراسم گرامیداشت استاد علامه سیدمحمدحسین طباطبایی(ره) مراسم را از راه‌های زیر مشاهده فرمایید: 🌐 کانال آپارات موسسه جلوه نور علوی 🌐 خبرگزاری دانشجو ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
#گام_های_سلوک 🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی قسمت اول پاسخ نامه ايست كه بيوگرافى حضرت استاد علامه طب
به مناسبت گرامیداشت حضرت علامه طباطبایی، معرفی این استاد فرزانه، از زبان شیرین علامه حسن زاده ره، در هفده قسمت و بیست و دو پست تقدیم می‌شود. با چند دقیقه وقت گذاشتن می‌توانید این پست‌ها را مطالعه نمایید. 🌷 شاخه گل صلواتی هدیه به روح ملکوتی ایشان برای دسترسی آسان‌تر روی هشتک زیر ضربه بزنید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔔مروری بر خصوصیات علامه طباطبائی براساس بیانات رهبرانقلاب 👈حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره‌ی بین‌المللی علامه سیّدمحمدحسین طباطبائی (۱۴۰۲/۰۸/۱۷) به برخی از ابعاد شخصیت علمی و اخلاقی و معنوی علامه طباطبائی اشاره کردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور می‌شود.
✅ آدم باید در حقیقت، وطن داشته باشد. ما الان در مجاز هستیم. این وطنی که الان داریم وطن بدن ماست ⬅️ اما آدم اندیشه است و اندیشه آدم باید در حقیقت وطن داشته باشد: 🌱ای برادر تو همان اندیشه‌ای 🌱مابقی خود استخوان و ریشه‌ای 🌱گر گل است اندیشه تو گلشنی 🌱ور بود خاری تو هیمه گلخنی(مولانا) ✅ اندیشه آدم به طور معمول در محسوسات وطن دارد لذا وقتی پیامبر از قیامت و آخرت حرف می‌زند، تعجب می‌کنیم: 🌱گفته اینک ما بشر ایشان بشر 🌱ما و ایشان بستهٔ خوابیم و خور 🌱این ندانستند ایشان از عمی 🌱هست فرقی درمیان بی‌منتهی(مولانا) ✅ اندیشه پیامبر بی نهایت است و در الحقیقت و القیامت وطن دارد. 🔸 بهشت و جهنم و آخرت آدم با بقیه فرق دارد بهشت و جهنم و آخرت آدم جایی است که اندیشه او در آن ساکن است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت سوم: سعادت بدنی و عقلی 🔹بحث سعادت علاوه بر کتاب اشارات، در شفا هم آمده است. بوعلی در کتاب شفا سعادت در دین را این گونه مطرح کرده است که: شریعت، سعادت اخروی را دو گونه ترسیم کرده است: ⬅️سعادت بدنی ⬅️سعادت عقلی انسان در اخرت به سعادت می رسد. ❓این سعادت چیست؟ ✅به بهشت می‌رود. ❓در بهشت چه سعادتی نصیبش شده است؟ دو نوع سعادت نصیبش شده است: 1️⃣ یکی سعادت بدنی که ما از آن به معاد جسمانی تعبیر می‌کنیم. آنچه را که در قرآن کریم می‌بینید: ☑️ "جنّات تجری من تحتها الانهار" هست. ☑️ مساکن طیّبه هست ⬅️ خانه های خیلی خوبی دارند. ☑️و مؤمنین را زیارت می کنند. ☑️بر روی اَرائک نشسته اند. ☑️فاکهة و از میوه های بهشتی تناول می‌کنند. ☑️هر چه را اشتها و میل داشته باشند و ازش لذّت می برند ⬅️ تا اشتها می‌کند، به او می دهند. ☑️حور و غلمان و شراب بهشتی و.. همه این‌ها از یک جهت، نعمت های بهشتی است که داده می شود. ✅ از این ها به عنوان معاد صوری یا معاد جسمانی یاد می کنند ⬅️ یعنی سعادت، خوشی و راحتی برای بدن اخروی است . این سعادت در متن دینی آمده و این را صادق مصَدَّق و شریعت حقّه گفته است. در کنارش، سعادت عقلی را هم گفته است. 🗂 جلسه سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
چگونه خوانی حکمت متعالیه.mp3
5.71M
🔰 چگونه حکمت متعالیه بخوانیم 🔹 حضرت استاد یزدان پناه در تاریخ 1402.8.21 در مدرسه عالی عروج، مطالبی ارزشمند در خصوص چگونگی خواندن فلسفه و حکمت متعالیه بیان کردند. به علاقه مندان به تحصیل عمیق حکمت، خصوصا حکمت متعالیه توصیه می شود حتما این صوت را گوش دهند. از مسئولین محترم مدرسه عالی عروج نیز بابت در اختیار قرار دادن این صوت، کمال تشکر و قدردانی را داریم. https://eitaa.com/nasimehekmat
چرا حضرت زینب سلام الله علیها، به عقیله بنی هاشم، مشهور شد؟ سرّ اشتهار حضرت زینب(س) به عقیله بنی‌هاشم این است که: 1⃣ برخی‌ها عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند. 2⃣ برخی‌ها عاقلند و عقل برای آنها به صورت حال است یعنی وصفِ دیرپا نیست [بلکه] گاهی هست و گاهی نیست. 3⃣ برخی‌ها عاقلند و عقل برای آنها به منزله یک وصف مَلکه است. 4⃣ برخی‌ها عاقلند که عقل برای آنها به منزله فصل مقوّم است. ✔️ آنها که عقل برای آنها به منزله فصل مقوّم بود، به تمام معنی عقیله‌اند. حسین‌بن‌علی(ع) عقیله بنی‌هاشم است و زینب کبری(س) عقیله بنی‌هاشم. 🔺این «تاء»،«تاء» مبالغه است نه «تاء» تأنیث. ◾️ وقتی می‌گویند انسان خلیفه الله است نه خلیف الله، برای این است که این «تاء»، «تاء» مبالغه است همان طوری که می‌گوئیم فلان شخص علامه است. ▫️ بنابراین، هم وجود مبارک حسین‌ بن‌ علی(ع)، عقیله بنی‌هاشم است هم وجود مبارک زینب کبری؛ عقل برای اینها به منزله فصل مقوّم بود. ✨ اگر کسی عقل برای او فصل مقوّم بود، کمالات از او نشأت می‌گیرد، مقهور اوست نه مسلّط بر او. 🌷میلاد عقیله بنی هاشم علیه‌السلام، مبارک🌷 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجات‌نامه ▪️ قسمت نهم 🌱آفريدگارا! غبطه فرستادگانت را مى‌خورم كه وقف تو بودند و از ملائكه عالين لذت مى‌برم كه مات تواند. اين آفريده را به خود واقف گردان تا وقف تو و مات تو شود! 🌱آفريدگارا! تو پاكى و پاكانت به سويت راه دارند. ياريم كن تا همواره تن و جانم پاك باشد! 🌱آفريدگارا! جهان را بهشت مى‌بينم و از زيبايى آن لذت مى‌برم. جمال تو كه جهان آفرينى تا چه اندازه دلنشين خواهد بود! 🌱آفريدگارا! مى بينم كه همه چشم گشوده اند مرا مى بينند و از من آگهى دارند. از روى آنها شرم دارم تا چه رسد از روى تو. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده آملی ▪️ قسمت یازدهم: عرفان نظری، بیانگر اوج توحید و ولایت 🕊ما برای سلوک به توحید و ولایت احتیاج داریم و باید به صورت درست با خدا، رسول‌الله و اهل بیت صلوات‌ الله علیهم اجمعین تعامل کنیم. ✔️ تعامل درست را در عرفان نظری بیان کردند. ▫️ به همین دلیل حضرت علامه حسن زاده آملی بسیار اصرار داشتند سیر علمی به عرفان نظری ختم شود. ➖ از نظر علمی، عرفان نظری بخوانید تا بدانید اوج کجا است. ➖ در عمل نیز از اول تهذیب و طهارت را داشته باشید. ⬅️ تا به نتیجه برسید. ✖️هر چند برخی می‌گویند: «کار علمی را رها کن و فقط به معنویات بپرداز». ⚠️ اما این روش، انسان را به عمق نمی‌رساند. 🗂 جلسه ۳۴۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 زن و سهام ارث درباره ارث زن می‌توان گفت: 🔻 گرچه كمبود برخي از موارد سهام را اموري مانند: ➖ تحميل هزينه زندگي او بر شوهر ➖و نيز تحميل مهر بر همسر ➖و اختصاص تحميل ديه بر عاقله مرد نه زن (يعني زن هرگز مسئول ديه خطايي برادر و برادرزاده و مانند آن نخواهد بود) به عهده مي گيرد. ✔️ ليكن توضيح كوتاهي پيرامون اصل ارثِ زن و برخي از اقسام آن در اين مبحث سودمند مي باشد. 🔸اولاً معلوم باشد كه زن مانند شوهر همراه با تمام طبقاتِ ارث، حضور حقوقي دارد و در تمامي مراتب طبقه بندي شده ارث زنِ شوهر متوفي مانند شوهر زن متوفاة حضور دارد. 🔸ثانياً سهم زن گاهي مساوي سهم مرد است و گاهي كمتر از آن و زماني نيز بيشتر از سهم مرد قرار دارد. اينچنين نيست كه در تمام انحاء ارث، سهم زن كمتر از سهم مرد باشد. 💫 مواردي كه زن همتاي مرد ارث مي برد و نه كمتر از آن، عبارت است از: ۱) پدر و مادر ميّت: در صورتي كه ميّت فرزند داشته باشد كه هر كدام از ابوين سُدْس = ۱/۶ مي برند و سهم پدر در خصوص فرض مزبور از مال فرزند، بيشتر از سهم مادر نيست. ۲) كلاله مادري يعني برادر و خواهرِ مادري ميّت كه به اندازه مساوي ارث مي برند نه با تفاوت، به طوري كه خواهر مادري ميّت معادل سهم برادر مادري ميّت ارث مي برد نه كمتر از آن و آيه ۱۱ و ۱۲ سوره نساء دليل اين دو حكم است. چنانكه وسائل الشيعه باب ۳ و باب ۸ از ابواب ميراث الاخوه و الاجداد حكم كلاله را تعرض نموده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و پنجم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل چهارم: در بعضی آداب شهادت به رسالت و در آن اشاره به شهادت به ولایت 🔶 وجه دیگر در این شهادت، اعلان به قوای ملکیه و ملکوتیه است که: 🔆 نماز که حقیقت معراج مومنین و سرچشمه معارفِ اصحاب عرفان و اربابِ ایقان است، نتیجه کشف تامّ محمّدی صلّی الله علیه و آله و سلّم است که خود، 📍به سلوک روحانی 📍و جذبات الهیّه 📍و جذوات رحمانیّه به وصول به مقام قاب قوسین أو أدني کشف حقیقت آن را به تبع تجلّیات ذاتیّه و صفاتیّه و الهامات انسیّه در حضرت غیب احدی فرموده. ✔️ فی الحقیقة این(نماز)، سوغات و ره آوردی است که از این سفر معنوی روحانی برای امّت خود، که خیر اُمم است آورده و آن ها را قرین منّت و مستغرق نعمت فرموده. ✳️ چون این عقیدت در قلب مستقر شد و به تکرار متمکن گردید⬅️ 🔸البتّه سالک عظمت مقام و بزرگی محل را ادراک می‌کند؛ 🔸و با قدم خوف و رجاء طیّ این مرحله را می نماید؛ ✅و امید است ان شاالله اگر به مقدار مقدور قیام به امر کند⬅️ 📌آن سرور دستگیری از او بنماید؛ 📌و او را به مقام قرب احدی که مقصد اصلی و مقصود فطری است برساند؛ 📌و در علوم الهیّه به ثبوت پیوسته که معاد همه موجودات به توسّط انسان کامل تحقق پیدا کند. " کَما بَدَأكُم تَعودون، بكم فَتَحَ اللهُ و بكم يَختِم، و إيابُ الخَلقِ إلَيكُم" 📚آداب الصلاة| صفحه ١٥٠ و١٥١ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ این که شیطان از بسم الله فرار می کند معنی اش این است که بسم الله خوراک شیطان نیست، شیطان معاند با اوست لذا فرار می کند. ⬅️ پس این غذای زمینی ها نیست، در زمین پیدا نمی شود. شیطان هم در حد زمین است، دیگر تا حد آسمان نمی تواند صعود کند. ✅ آسمان ملائک هستند. ملائک مجردند و موجوداتی ازلی و ابدی هستند یعنی ابتدای زمانی ندارند و مسبوق به عدم هم نبوده اند و آخرشان هم نیستی نیست. نیست هم نمی شوند ⬅️ بنابراین همیشه به شعاع خداوند تبارک و تعالی به ظل خداوند تبارک و تعالی زنده اند و از عشق خداوند موجوداتی آسمانی هستند. آن ها هم این خوراک را ندارند، خوراک خودشان را دارند. آن ها یک خوراک مخصوصی دارند، همه از همان خوراک تغذیه می کنند و همان را دارا هستند و بس. ✅ اما انسان یک خوراک دیگری دارد که نه خوراک زمینی است و نه خوراک آسمانی. این خوراکی که انسان دارا هست، خوراک معراجی است که پیغمبر اکرم از معراج آورده است. ✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی 🖌 یادداشت اول 🔹وهم و برداشت بعضی ها این است: هر چه لذّت هست، فقط لذّت حسی است و لا غیر؛ ☑️ مثلاً انسان غذا را می‌خورد چقدر کیف می‌کنیم؟ بعضی اوقات ما در این ساحت مادّی، امکاناتی داریم که خیلی احساس لذّت می‌کنیم. ✅به این لذّت حسّی می‌گویند. ❗️لفظ "کِیف" را به کار می برم به دلیل اینکه الان در زبان عرف عموم، لفظ "کِیف" خیلی واضح تر از لذّت است. بوعلی به آن عنوان لذّت حسی داد. لذت حسی ⬅️ یعنی آنکه در سطح حس و به وسیلۀ لمسمان، چشممان و .... داریم. ✅به این ها لذت مادی، بدنی و حسی می گویند. بعضی‌ها برداشت می‌کنند که لذّتِ قوی که آدم واقعاً کیف می‌کند همین لذّات حسی است؛ ❌ لذت های دیگر، لذّت قوی نیستند؛ خیلی ضعیف است؛ اصلاً نباید حسابش کرد؛ ولو از غیرِ حسّی، یک کیف مختصر ایجاد شد، این چیز ضعیفی است؛ و لذّت حسی، لذت چیره و غالب است ⬅️ یعنی هر وقت دائر بین این لذّت حسی و لذّت غیر حسی بود، آدم می گوید من، دنبال این لذت غیرحسی نمی گردم، اصلاً به درد نمی خورد! ◀️لذّت های خیالی ◀️لذّت های وهمی ⬅️و چیزهای دیگر هم داریم ولی آن لذّت ها هیچ کدام به پای این لذّت های حسی نمی رسد. ❗️تقریباً یک منطق خاکیِ در او وجود دارد. ⚠️ نکته:خیلی ها به لحاظ واقعیّتِ وجودی، چیزهایی (لذت‌های بالاتری) را یافته اند، ولی بعضی موقع در اندیشه هایشان همین لذت‌های حسی می‌گذرد. برخی هم هستند که فقط با همین منطق زندگی می کنند! 🗂 جلسه چهارم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌸 گزارش تصویری جشن میلاد حضرت زینب سلام الله علیها 🎙 با سخنرانی استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری این جلسه دوشنبه ۲۹ آبان در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام برگزار شد. سلام الله علیها
۱۴۰۲.۸.۲۹_مرلسم ولادت حضرت زینب س_استاد منصوری.mp3
32.4M
📍موضوع سخنرانی مراسم بزرگداشت حضرت زینب سلام الله علیها: حضرت زینب سلام الله علیها و تقابل رویکرد انفعالی با آزادسازی ظرفیت‌های نهفته سلام الله علیها