eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
94 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 برگرفته از آیه ۳۱ سوره نور: بدن، لباس و زیورآلات زن، زینت اوست، پس باید پوشیده شود. 🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️ قسمت هشتم: عقل‌گرایی، نتیجه چهارم سوبژکتیویسم منظور از عقل‌گرایی، عقل خودبنیاد و نفی مرجعیت است. در فلسفه دکارت، ماجرا از این نقطه شروع شد که: «اینکه چیزی واقعی باشد یا نباشد، وابسته به فهم من است. درنتیجه، هرچه درستی‌اش برای فهم من اثبات شود، درست است. چیز دیگری برای من حجیت ندارد.» 🔸 از این رو شما در مباحث فلسفه غرب و کلام جدید با اصطلاح «نفی مرجعیت» بسیار روبه‌رو می‌شوید. 🔹 نفی مرجعیت یعنی مرجعیت فکری هر شخص یا هر مکتب دیگری نفی شود؛ می‌خواهد ارسطو یا افلاطون باشد یا وحی الهی یا هر مرجعیت دیگر. ❗️هیچ کس هیچ مرجعیتی برای من ندارد الا اینکه خودم تشخیص بدهم چیزی درست است یا خیر. و چون من یک سوژه هستم، شما یک سوژه دیگر، چیزی که برای شما درست بنظر می‌رسد، ربطی به من ندارد تا اینکه خود درباره آن به نتیجه‌ای برسم. بنابراین اگر پدر و مادر بگویند این درست است و آن غلط، خوب بگویند، اما من خود باید به درست و غلطی آن برسم. ⚠️ من به هیچ چیز جز عقل خود نیازی ندارم. در بحث‌های کلام جدید می‌خوانیم که نتیجة سوبژکتیویسم، خرد خودبنیاد و عقل خود بنیاد است. ❌ منتهی به این توجه نداریم که این خود، در سبک زندگی امتداد پیدا می‌کند. این حرف که تنها در دانشگاه و در رشته کلام جدید و فلسفه غرب مطرح نیست. شما با نسلی مواجه هستید که می‌گوید خودم می‌فهمم، هرچند به‌نظر شما درست نباشد، اشکالی ندارد. به‌نظر من درست است. ادامه در پست بعدی 👇👇👇
این جمله داستایوفسکی را به‌خاطر آورید که می‌گفت: «اگر باور به خدا نباشد همه چیز مجاز است». تفسیرهای متعددی از حرف داستایوسفکی شده است که یکی از آنها همین است که اگر اعتقاد به معاد و عقوبت و این موارد نباشد، چه چیزی بازدارندگی به دنبال دارد. ❗️در سوبژکتیویسم به جایی می‌رسیم که هیچ چیز برایمان مرجعیت ندارد حتی خدا؛ چه برسد به سنتمان، تراثمان و ... شما می‌توانید در استدلال با یک جوان بگویید این کار غلط است چون پیشینیانمان گفته‌اند؟ او می‌گوید خوب آن‌ها بگویند غلط اما من آن را درست می‌دانم. ⭕️ هر مکتب و اعتقادی را به وی عرضه کنیم، گزینشی از آن برداشت می‌کند. یک بخش از این مشکل، به روحیات جوان برمی‌گردد و بخشی هم به سرسختی‌های وی. ولی انسان چهل ساله با اینکه این سرسختی ها را ندارد، اما همین‌گونه گزینشی رفتار می‌کند. ✖️از اسلام آنچه را که دوست دارد،قبول می‌کند و آنچه که دوست ندارد، نمی‌پذیرد. ❗️نه اینکه بگوید تحقیق کردم و دنبال برهان بودم اما برهان متقاعدکننده پیدا نکردم. که اگر اینگونه باشد خیلی خوب است. اما تحقیق نکرده میگوید به نظر من این درست نیست. ❓چرا؟ نه دلیل دارد نه برهان. این قانون درست نیست، آن قانون درست نیست. قوانین اخلاقی و قوانین فقهی را نمی‌پذیرد یا گزینشی برخورد می‌کند. 🔻 روح سبک زندگی غربی موجود است که فردی مرجعیت غیر خود را نمی‌پذیرد، خودش هست و خودش. پدر، مادر، استاد و غیره همه نفی می‌شود. خودش تصمیم میگیرد که چه کند. در مواقع متعددی، چون با اصطلاحات آشنا نیستیم، وقتی می‌شنویم عقلانیت، فکر می‌کنیم این عقلانیت همان عقلانیت صدرایی و سینوی است. خیر؛ درون‌مایه این عقلانیت، نفی وحی و مرجعیت اخلاق است. __________________ 🎙استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
آغاز ماه رجب.mp3
4.64M
🕊 ماه رجب؛ ماه دعا، عبادت و توسل 🎙 بیانات صبح امروز رهبر انقلاب درباره استفاده از فرصت ماه رجب: 🔹 ما در آستانه ماه رجب قرار داریم؛ ماه دعا، ماه عبادت، ماه توسل الی‌الله. 🔹 کارها دست خداست، از خدا همت بخواهیم، از خدا توان بخواهیم، از خدا توفیق بندگی بخواهیم. ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نگاه جهانی ▪️نگاه شهید سلیمانی به مسائل کشور یک نگاه بسته و محدود نبود. این خیلی مهم است. مسائل کشور را با دیدگاه جهانی و بین‌المللی نگاه می‌کرد و می‌سنجید. ❓یعنی چه؟ ✅ یعنی معتقد بود که هر حادثه‌ای در منطقه بلکه در جهان، حوادث مهم اتفاق بیفتد، یک انعکاسی در داخل کشور دارد، در مسائل کشور تأثیر می‌گذارد. ▪️ مسائل کشور را آن مقداری که به او مربوط بود، یک چیزهایی به ایشان مربوط نبود، مسائل اقتصادی به شهید سلیمانی مربوط نبود، در مسائلی که به او مربوط بود، تأثیر حوادث جهانی را می‌دید، می‌شناخت، محاسبه می‌کرد و به سراغ آنها می‌رفت. ✔️ خطر را از بیرون از مرزها تشخیص می‌داد و به فکر علاج بود. ▪️این همان تعلیم اسلام است که خطر را از پیش تشخیص بدهد انسان. امیرالمؤمنین فرمود که من با لایی‌لایی خوابم نمی‌برد. با لالایی دشمن بی‌خیال نمی‌شوم، خوابم نمی‌برد. ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌸 از دل ظلمت برآوردی علوم 🔸علت شهرت امام محمد باقر علیه السلام به باقرالعلوم چه بود؟ مگر بقیۀ ائمه دانش را نمی‌شکافتند؟ ✅ گمان و تصور بنده این است که: امام باقر، باقرالعلم است زیرا حقایق و مفاهیم اسلامی را که در قشری از دروغ و فریب و ریا و تحریف پیچیده شده بود می‌شکافد و آن لبّ و مغز را در کام مشتاقان حقیقت می‌اندازد. بهمن ۱۳۵۱ علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ملک داعی در شب های ماه رجب در آسمان هفتم منصوب می شود که به حقیقت دعوت می کند. ✅یکی از مراقبات ماه رجب توجه به ملک داعی هست. ⬅️ یعنی آدم باید به غذای آدمی توجه کند. ✅ ملک داعی به حقیقت یعنی توحید احدی صمدی دعوت می کند. ✅ملک داعی یعنی آنی که حقیقت را می فهمد و به حقیقت دعوت می کند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فصل شکوفایی 🔰 🌱فصل شکوفایی حیوان و نبات، فروردین ماه است. 🌱فصل شکوفایی‌ انسان، هنگام شروع مدرسه، مهر ماه است. 🌱 ماه شکوفایی آدمی نیز رجب، شعبان، رمضان، ذیقعده و ذی الحجه است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 السلام علیک یا ابا الحسن علی بن محمد الهادی ▪️دل ما کی به تو ایمان فراوان دارد ▪️شیرِ در پرده به چشمان تو ایمان دارد ▪️بیم آن است که ما یک شبه مُرداب شویم ▪️ رفته رفته نکند جعفر کذّاب شویم ▪️ تا تو را گم نکنم بین کویر ای باران ▪️ دست خالیِ مرا نیز بگیر ای باران ▪️من زمین‌گیرم و وصف تو مرا ممکن نیست ▪️کلماتم، کلماتی ست حقیر ای باران ▪️ یاد کرد از دل ما رحمت تو زود به زود ▪️ یاد کردیم تو را دیر به دیر ای باران ▪️ نام تو در دل ما بود و هدایت نشدیم ▪️ مهربانی کن و نادیده بگیر ای باران ▪️ پسر حضرت دریا! دل ما را دریاب ▪️ ما یتیمیم و اسیریم و فقیر ای باران https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰در خط خدا 🔹رهبر انقلاب: امام هادی و امامان دیگر علیهم السلام، همه در این خط حرکت کرده اند که حاکمیت خدا را، حاکمیت قانون الهی را بر جامعه‌ها حکومت بدهند. 🔹تلاش‌ها شده است، جهادها شده است، زجرها کشیده شده است. زندان‌ها و تبعیدها و شهادت‌های پرثمر و پربار در این راه تحمل شده است. ۱۳۹۷/۱/۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت هجدهم 🔹عقل عملی باید به اینجا برسد [که آنچه خیر مطلق است انجام دهد] ولی گاهی نمی رسد. ما واقعاً خیلی از چیزها را از فرهنگ جامعه می گیریم. ❌این ها خوب نیست. خرج های امروزه ، اصلاً هیچ عقلانیّتی در آن هست؟! [این که بگوییم:] «بد است نمی شود! همه دارند اینجوری می کنند، تو نکنی بد می شود!» چه عقلانیّتی در آن هست؟! چه فشاری را به خانواده ها می آورد و آن شوهری که باید برود سر کار، چطوری باید برود و آن خانم که می رود سرکار چه کند که از خرج هایشان برایند؟ ❌این خرج تراشیدن‌ها، واقعیّت و عقلانیّت ندارد. 🔸از خیرات عقلی مربوط به عقل عملی، رسیدن به شکر و سپاس و ستایش و ثنای فراوان، همچنین کرامت و بزرگواری است. ❓حالا که اینجوری است همه به یک شکل عمل می کنند؟ بوعلی میگوید همّت افراد متفاوت است؛ ▫️ بعضی ها تابع قوّۀ شَهَویّه شان هستند، شهویّه به معنای مطلق آن، میل و اشتهاء⬅️ عقل عملی تابع او می‌شود. ☑️می گوید چون لذّت می‌برم و کیف می‌کنم، پس خوب است، ▫️برخی تابع قوۀ غضبیّه شان هستند، ظفر و پیروزی، ☑️ چون آنجا بر او غلبه می‌کنم، پس خوب است. ▫️[برخی می گویند] چون واهمه می‌گوید، پس خوب است. ▫️بعضی می گویند چون کرامت می‌گوید پس خوب است. همّتِ صاحبان عقل عملی در این امور، گوناگون است. ⬅️شهوت، غضب، واهمه یا آنچه که از حکمت عملی و عقل نظری برمی آید مثل کرامت و شرافت و نجابت. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
27.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 شهید فی‌ الله 🌷تفاوت میان شهید فی سبیل الله و شهید فی الله در چیست؟ 💐 الف؛ حرف اول 🎬 گروه هنری رسانه‌ای الف @alef_artmedia
🔰قسمت صد و هشتاد و ششم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب چهارم : در ذکر شمّه ای از آداب قرائت و پاره ای از اسرار آن مصباح دوم: آداب قرائت در خصوص نماز فصل اول 🔶 در حديث مصباح الشریعه می گوید "چون تکبیر گفتی کوچک بشمار همه موجودات را در نزد کبریای حق" تا آن که می فرماید: "در وقت نماز از قلب خود اعتبار کن؛ 📍اگر حلاوت نماز را دریافتی؛ 📍و سرور و بهجت آن در نفست حاصل شده؛ 📍و قلب به مناجات حق مسرور و به مخاطبات او متلذ است؛ ⬅️ بدان که خداوند تو را تصدیق فرموده در تکبیرت. ✅ و إلا نداشتن لذت مناجات و محروم بودن از حلاوت عبادت را، دلیل بگیر بر تکذیب کردن خداوند تو را و مطرود نمودن از درگاهش." ⭐️پس ای عزیز! ☘ قلب را به آداب عبودیت مأنوس کن؛ ☘ و به ذائقه روح، حلاوت ذکر خدا را بچشان. 👈 این لطیفه الهیه در ابتدا امر، به شدتِ تذکر و انس با ذکر حق حاصل شود؛ ولی در ذکر، قلب، مرده نباشد و غفلت بر آن مستولی نشود. 💠و چون با تذکر، قلب را مانوس نمودی ⬅️ 💫کم کم عنایات ازلیه شامل حالت گردد؛ 💫 و فتح ابواب ملکوت بر قلبت گردد. ✳️ علامت آن، تجافی از دار غرور و انابه به دار خلود و استعداد برای موت قبل از رسیدن موت است. ♥️ بارالها 🍃از لذت مناجات و حلاوت مخاطبات خود ما را نصیبی عنایت فرما؛ 🍃و ما را در زمره ذاکران و جرگه منقطعان به عزّ قدس خود قرار ده؛ 🍃و دل مرده ما را حیاتی جاویدان بخش و از دیگران منقطع و به خود متوجه فرما. "إنَّکَ ولیُّ الفَضلِ و الإنعام" 📚آداب الصلوة| صفحه ۲۴۲ و ۲۴۳