eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره ▪️ قسمت چهاردهم 🔴 هدف سفراى الهى تعليم و تأديب بشر است: اين بنده ناچيز حضرت استاد علامه طباطبائى افاض الله تعالى علينا بركات انفاسه الشريفة را در تعليم و تأديب چنان يافته است كه معلم ثانى ابو نصر فارابى در كتاب تحصيل السعاده در اين دو ركن ركين و دو اصل اصيل أعنى تعليم و تأديب افاده فرموده است: 🔸والتعليم هو ايجاد الفضائل النظرية فى الامم و المدن (تعلیم، ایجاد فضایل اندیشگانی در امت‌ها و شهرهاست.) 🔹 و التأديب هو طريق ايجاد الفضائل الخلقية و الصناعات العلمية فى الامم (تادیب، راه ایجاد فضایل اخلاقی و صناعات علمی در شهرهاست.) 🔸 و التعليم هو بقول فقط (تعلیم فقط با زبان است.) 🔹و التأديب هو أن تعود الامم و المدنيون الافعال الكائنة عن الملكات العلمية بان تنهض عزائمهم نحو فعلها و أن تصير تلك و افعالها مستولية على نفوسهم و يجعلوا كالعاشقين لها (تادیب این است که امت‌ها به افعال برخاسته از ملکات علمی، عادت کنند؛ به این صورت که اراده آن‌ها به سوی آن بنیاد‌های فکری برود، و این ملکات و انجامشان بر جان مردم حاکم شود و عاشق این ملکات باشند.) 📚 هر يك از تأليفات جناب استاد علامه طباطبائى در اين دو اصل مذكور حائز اهميت به‌سزا و حاوى نقادى‌هاى دقيق و عميق است. ادامه در پست بعدی 👇👇👇
✔️به حقيقت آن جناب در تعليم و تأديب نفوس مستعده در دانشگاه معارف عاليه حق الهيه أعنى حوزه علميه قم، در زمانى كه علائق به امور طبيعى و لذائذ مادى دامنگير اكثر شده است، لطفى است از جانب خداوند متعال كه ارزانى داشته شد تا حجت بر همگان تمام باشد. ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء والله ذوالفضل العظيم. معظم له از شجره علم و تقوى است و چندين پشت از اسلاف آن جناب همه از اماثل و افاضل عصر خود در منقبتين علم و تقوى بودند رضوان الله عليهم اجمعين. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹با توجه ضرورت پرداختن به حکمت عملی که سلسله جلیله حکماء تراث ارزشمندی از خویش در این موضوع برجای گذاشته اند، جناب استاد یزدان پناه از سال تحصیلی 99-1398 درسی را با عنوان «حکمت عملی» به صورت خصوصی آغاز کردند. 🔸بنای این درس بر این بود که بخشی از کار بر عهده استاد و بخشی از آن نیز بر عهده دوستان حاضر در درس باشد. لذا ارایه برخی جلسات با دوستان حاضر در درس است. ✅ از آنجا که جای خالی این درس در میان دروس حوزه احساس می شد و از سویی ضرورت هایی که به حسب نیازهای امروزین نسبت به این رشته درسی وجود دارد و هر روز بیش از پیش خود را نشان می دهد، جناب استاد تصمیم گرفتند که از سال تحصیلی آینده (1401-1402) این درس به صورت عمومی برگزار شود. 🔹از این رو صوت های این درس که طی سه سال گذشته برگزار شد، در کانال «حکمت عملی»، جهت بهرمندی سرورانی که به این درس علاقه داشته و بنا دارند از سال آینده در این درس شرکت نمایند، بارگذاری شد. ⏱ لازم به ذکر است این درس، روزهای چهارشنبه دوساعت به ظهر برگزار می شود. 🔻برای عضویت در این کانال، بر روی آدرس زیر ضربه بزنید: https://eitaa.com/joinchat/3376480438C2b85b8c662 https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 ایمان، عقد قلب و عقل 🔸ايمان كار عقل نظر نيست، كار عقل عمل است. عمل، راه خود را طی كرده و نظر هم راه خود را می‌پيمايد. لذا وقتی يكی از سالكان راه اين آيه كريمه را شنيد: «يا أيّتها النفس المطمئنّة ارجعي الي ربّك راضيةً مرضيّة» (فجر/۲۷,۲۸) اين نفس مطمئن خشنود و خداپسند به نزد پروردگارت بازگرد. مدهوش شد و گفت: من می‌گويم بيا ولی اين جان نمی‌آيد. از جان خويش گله دارم. ✔️ يعنی از اين جناح عمل و كشش و جذبه و كوشش گله دارم. من می‌گويم بيا، ولی او نمی‌آيد و به طبيعت وابسته شده. 🔹عقل می‌فهمد، ولی آن كه بايد برود، دل است، و دل اگر به اخلاد الی الارض مبتلا شد، سفر نمی‌كند. عقل دستور رجوع به سوی پروردگار را می‌شنود ولی دل برنمی‌گردد. ☘بنابراين همواره بين عقل و قلب، ذكر و فكر، انديشه و كوشش، اين جدال هست. اگر كسانی توانستند در جبهه جهاد اكبر اينها را هماهنگ كنند «طوبي لهم وحسن مآب» (رعد/۲۹) سالك جامع: 🔺هم اهل فكر است، هم اهل ذكر. 🔺هم محقق است هم متحقق. 🔺هم عالم است هم عادل. 🔺 و در راه است. ❌ و اگر نتوانست جمع كند، يا سقوط می‌كند يا فقط بخشی از راه را طی می‌كند. ادامه در پست بعدی 👇👇👇
زن و مرد: 🔹 اگرچه تفاوتی از نظر مَرْكَب ـ كه بدن است ـ دارند. 🔹اگرچه از نظر دستگاه‌های مغز متفاوتند و از لحاظ انديشه، جذبه، گرايش، كشش، انجذاب و عاطفه يكسان نيستند و ممكن است حد متوسط از مردها از حد متوسط از زنها بهتر بينديشند و اهل فكر باشند. 🔴 اما ممكن نيست كسی بتواند ثابت كند كه حد متوسط از مردها بيشتر از حد متوسط از زنها، راه دل، راه عاطفه، راه موعظه، راه اندرز، كشش، كوشش و جذبه را بهتر طرح و طی می‌كنند، زيرا كه دليلی برای اثبات اين موضوع ندارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هشتاد و هشتم🔰 ... بیان شد که همه در مسئوليت امر جامعه برابرند. ⚖ 🔸و اين برابرى از این آيه به خوبى استفاده مى‏ شود: ☘ أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ. ☘من عمل هيچ يك از شما را كه بجا مى‏آوريد بى‏ اجر نمى‏‌گذارم، چه مرد و چه زن، چون همه از هميد.(۱۹۵ آل عمران) 🔹چون اطلاق آيه دلالت دارد بر اين كه: هر تاثير طبيعى كه اجزاى جامعه اسلامى در اجتماع دارد ⬅️ همان طور كه تكويناً منوط به اراده خدا است، تشريعاً و قانوناً نيز منوط به اجازه او است. و او هيچ عملى از اعمال فرد فرد مجتمع را بى اثر نمى‏ گذارد. 🔸و در جاى ديگر قرآن مى‏ خوانيم: ☘إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ. ☘خداى تعالى زمين را به هر كس از بندگانش كه بخواهد ارث مى‏ دهد، و سرانجام نيك از آن مردم با تقوا است.( ۱۲۸ اعراف) 📚ترجمه المیزان، جلد۴، صفحه ۱۹۳. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی ▪️قسمت هشتم بنابر سنت گسترش و تقویت حق، شریعت انبیاء در طول تاریخ، با گذر زمان، ارتقا یافته تا منتهی به شریعت نبوی و دین ختمی شده که کامل‌ترین شریعت است. به عنوان نمونه، به دو آیه از قرآن کریم اشاره می‌شود: 1⃣ «و انزلنا الیک الکتاب بالحق مصدقاً لما بین یدیه من الکتاب و مهیمناً علیه.» 🔺براساس این آیه، خداوند، قرآن کریم را اوّلاً، مصدّق کتابهای آسمانی پیشین قرار داد، نه باطل کننده آنها. و ثانیاً، مهیمن یعنی مسیطر، غالب، برتر و حاکم بر آنها قرار داد. ☀️یعنی معارف قرآن از جمله توحید و معاد، بسیار برتر از کتابهای آسمانی پیشین است و احکام فردی و اجتماعی آن، تا روز قیامت، حکم‌فرما می‌باشد و بر خلاف سایر ادیان آسمانی که محدود به زمان معینی بوده اند، شریعت ختمی محدود به زمان خاصی نیست. 🔺همچنین با استناد به این آیه می توان برتری پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) بر سایر انبیاء را اثبات نمود؛ 🔹زیرا کتاب آسمانی هر نبی، بیانگر علم آن نبی می باشد و وقتی کتابی بر کتابهای دیگر، مهیمن است، یعنی علم آن نبی بر علوم سایر انبیاء مهیمن است. 2⃣ «هوالّذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدّین کلّه.» 🔸تنزیل این آیه، همان حکومت رسول الله(ص) است. 🔹اما تاویلش در دوره حضرت حجت(عج) اتفاق می‌افتد و خداوند سبحان در آن زمان، نور خود را به نهایت درخشندگی و غلبه بر کل جهان می‌رساند. 🎙سلسله درس‌گفتارهای آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فراخوان مقاله ▫️به مناسبت اولین سالگرد ارتحال سالک توحیدی، علامه ذوالفنون، آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه، فراخوان مقاله با محوریت ابداعات و نوآوری‌های علمی مرحوم علامه برگزار می‌گردد. ▫️مهلت ارسال آثار: چکیده مقاله: تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱ اصل مقاله: تا ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱ ▫️علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات می‌توانند با آیدی ذیل در پیام‌رسان ایتا ارتباط باشند؛ 📱@Nafahat_eri_Pejohesh ▫️لازم به ذکر است از مقالات برگزیده تقدیر گردیده و در صورت به حد نصاب رسیدن تعداد مقالات برگزیده، این مقالات در یادنامه‌ای منتشر می‌گردد. 💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛ | ایتا | آپارات | تلگرام | اینستاگرام |
🔰قسمت پنجاه و دوم 🇮🇷نظام‌سازی كار بزرگ و اصلی شما است. 🇮🇷این كاری پیچیده و دشوار است. نگذارید: ❌ الگوهای لائیك ❌یا لیبرالیسم غربی ❌یا ناسیونالیسم افراطی ❌یا گرایش‌های چپ ماركسیستی خود را بر شما تحمیل كند. 💠 اردوگاه شرق چپ فرو ریخت و بلوك غرب فقط با خشونت و جنگ و خدعه بر سر پا مانده و عاقبت خیری برای آن متصور نیست. 🇮🇷گذشت زمان به زیان آنها و به سود جریان اسلام است. 🇮🇷 هدف نهائی را باید ⬅️ امت واحده‌ی اسلامی و ایجاد جدید بر پایه‌ی دین و عقلانیت و علم و اخلاق، قرار داد. ۱۳۹۰/۰۶/۲۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ این آدم است که متوجه حقیقت می شود، لذا همه این ها را نمود خودش می بیند. 🔺 این ها هر کدامشان به یک چیزی مشغولند. این چند نفری که این جا نشستند، آن طفل و ابله به یک چیزی مشغولند یا مثلاً دعوا می کنند بر سر این که این دست است، آن یکی پاست چون هر کدام به یک چیزی مشغولند. 🔺 همه همدیگر را می بینند و با یکدیگر دعوا یا صلح می کنند. 💠 همه انسان ها این کار را می کنند الا انبیاء علیهم السلام که به خود حقیقی شأن مشغولند. 🔺 آن هایی که ایراد می گیرند به انبیاء می گویند چرا به دست و پا نگاه نمی کنی. ما هم به انبیاء علیهم السلام همین را می گوییم. ✅ پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم در سوره کافرون در پاسخ آن ها می فرماید: « قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ» یعنی من عابد این ها نیستم، این ها را نگاه نمی کنم. من وقتی در آینه نگاه می کنم خودم را در آن می بینم نه عکس را لذا شما به عکس مشغولید و من به حقیقت خود مشغولم. ✅ بین بقیه انسان ها و نبی این فرق است، لذا فرق نبی با دیگران فرق ظلمت و نور است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و دوم🔰 🔹"الهی و اجعلنی مِمَن نادیتَه فأجابک" الهی من را از کسانی قرار بده که تو را ندا می‌کنم، تو پاسخ من را می‌دهی. این پاسخ ها از نوع پاسخ‌هایی است مثلِ تکلّم حضرت موسی و خدا. ❌نه پاسخ های عادی. 🔹"و لاحظته" و تو را ملاحظه و مشاهده کنم. ❓و این مشاهده چه بشود؟ 🔹"فصعق لجلالک"، من از آن هایی باشم که دچار مدهوشیِ جلال تو بشوم. ✅جلال، عزِّ قدس، معدن عظمت، 🔅این تعابیر خیلی عالی است. همه در فضای فناست. 🔅 یعنی گذشتن از عالم عقول و مفارقات و ملائکۀ مقرّب و رسیدن به آنجا. ❌این مناجات بیشترین صحبتش این هست که من این چرک غفلت از خدا را از خودم دور نکردم. این ها را مکررا می‌گوید تا می رسد به اینجا 🔹"الهی أقِمنی فی أهلِ وِلایَتِک، مُقَامُ مَنْ رَجَا الزِّيَادَةَ مِنْ مَحَبَّتِکَ" ◀️اهلِ ولا یعنی همان صاحب دلان، همان عاشقان حق من را در اهل ولای تو، به آن کسی که در محبت تو دم به دم دارد جلوتر می‌رود برسان. در عشقِ تو! بحثِ عشق است. ◀️ "وله" در اصطلاح به معنای اشتیاق صرف نیست ✅شیفتگی و تشنگی بیش از حد را وله می‌گویند . تشنگی بیش از حد داشته باشم به ذکر تو در پی ذکر تو. یعنی مکرر ذاکر تو باشم. 📚جلسه بیست و سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره ▪️قسمت پانزدهم 🔵 آثار عمده قلمى جناب علامه طباطبائى از نظم و نثر 📚همه آثار آن جناب: 🔹 علم است و فكر 🔹همه حقيقت است و معرفت 🔹همه بحث است و فحص 🔹همه عشق است و عقل 🔹همه قرآن است و حديث ووو 🌱هر كه سخن با سخنى ضم كند 🌱قطره اى از خون جگر كم كند 1⃣ تفسير عظيم الشأن «الميزان» در بيست مجلد كه ام الكتاب مؤلفات او است. 2⃣ اصول فلسفه و روش رئاليسم 3⃣ حاشيه بر اسفار صدرالمتألهين كه با اسفار چاپ دوم به طبع رسيده است. 4⃣ مصاحبات با استاد كربن 5⃣رساله در حكومت اسلامى 6⃣حاشيه كفايه 7⃣رساله در قوه و فعل 8⃣رساله در اثبات ذات 9⃣رساله در صفات 0⃣1⃣رساله در افعال 1⃣1⃣رساله در وسائط 2⃣1⃣الانسان قبل الدنيا 3⃣1⃣الانسان فى الدنيا ادامه دارد ... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت نودم🔰 🌾تفاوت‏ هاى حكومت اسلامى با نظام‏ هاى حكومتى ديگر 🔹يكى از بزرگترين تفاوت ها كه ميان رژيم اسلام و رژيم دموكراسى هست، اين است كه: 📌در حكومت هاى دموكراسى از آنجا كه اساس كار بهره‏ گيرى مادى است، قهراً؛ ✔️ روح استخدام غير، و بهره‏ كشى از ديگران در كالبدش دميده شده ✔️ و اين همان استكبار بشرى است كه همه چيز را تحت اراده انسان حاكم و عمل او قرار مى‏ دهد، حتى انسانهاى ديگر را،😥 ✔️و به او اجازه مى‏ دهد از هر راهى كه خواست انسان هاى ديگر را تيول خود كند ✔️و بدون هيچ قيد و شرطى بر تمامى خواسته‏ ها و آرزوهايى كه از ساير انسان ها دارد مسلط باشد، ⬅️ و اين بعينه همان ديكتاتورى شاهى است كه در اعصار گذشته وجود داشت، 🔹چيزى كه هست اسمش عوض شده 🔸و آن روز استبدادش مى‏ گفتند، 🔸و امروز دموكراسيش مى‏ خوانند، بلكه استبداد و ظلم دموكراسى بسيار بيشتر است؛ چرا که: ✔️آن روز اسم و مسما هر دو زشت بود ✔️ولى امروز مسماى زشت‏ تر از آن، در اسمى و لباسى زيبا جلوه كرده، يعنى : استبداد با لباس دموكراسى و تمدن كه هم در مجلات مى‏ خوانيم و هم با چشم خود مى‏ بينيم چگونه بر سر ملل ضعيف مى‏ تازد، و چه ظلم‏ ها و اجحافات و تحكماتى را درباره آنان روا مى‏ دارد. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۴. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی ▪️ قسمت هشتم ✔️سنن الهی را در تاریخ باید به صورت اجتماعی تحلیل نمود. ✔️جریان‌های حق و باطلی که به صورت حرکت‌های اجتماعی، ظهور و بروز می‌کنند، تاریخ‌ساز هستند. ✔️فرهنگ اصیل قرآنی و نوع بیان و خطاب‌های آن نیز، اجتماعی است. ❗️سنت احقاق حق و نصرت آن و نابودی باطل، منوط به این شرط است که جبهه حق یا باطل، در همان مسیر خود باقی بمانند و هر زمان که تغییر مسیر دهند، خداوند نیز موضعش را نسبت به آن‌ها تغییر می‌دهد. ✨ چنانچه در آیه ای از قرآن کریم آمده است: اِنّ اللهَ لایُغیِّرُ ما بِقَوم حتّی یُغَیِّروُا ما بِانفُسِهِم ♻️ خداوند سبحان، از تصمیمی که نسبت به قومی دارد، بازنمی گردد، مگر اینکه وضع عمومی آنها یعنی فرهنگ اجتماعیشان تغییر کند. 🎙سلسله درس‌گفتارهای آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت پنجاه و سوم 🇮🇷انقلاب اسلامی تواناست. 🇮🇷قدرتی و ظرفیتی و انرژی متراكمی كه در انقلاب اسلامی وجود دارد ⬅️ این توانائی را دارد كه: 📍همه‌ی موانع را از سر راه بردارد. 📍 و آن تمدن ممتازِ برجسته‌ی متعالیِ باشكوه اسلامی را جلوی چشم همه‌ی دنیا برقرار كند. 🇮🇷و این در زمان شما خواهد بود. 🇮🇷ان‌شاءاللّه به دست شما خواهد بود. 🇮🇷با همت شما خواهد بود. ✅ هرچه می‌توانید خودتان را از لحاظ: 🔸علم 🔹عمل 🔸تزكیه 🔹تقویت روح 🔸تقویت جسم ⬅️ همان طوری كه بارها عرض شده، آماده كنید. ♦️🔸 و ان‌شاءاللّه این بار سنگین را به دوش بگیرید. ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰امام جواد عليه السلام: مَنِ انقَطَعَ إلى غَيرِ اللّه ِ وَ كَلَهُ اللّه ُ إلَيهِ ؛ آن كه به غير خداوند روى آورد، خداوند به همو واگذارش كند. 📚بحار، ج۶۸، ص۱۵۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ما از«لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا» (انسان۱) یعنی اسفل السافلین آغاز شدیم و حرکت کردیم بعد چیز شدیم و نطفه شدیم و تا اعلی علیین و «فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ» (نجم۹_۸) سیر کردیم. ✅ این «أَوْ أَدْنَىٰ» عبارت از توحید احدی صمدی است. و شاید «أَوْ أَدْنَىٰ» مقام «بسم الله الرحمن الرحیم» باشد یا بالاتر یعنی "لاهو الا هو". ✅ در این سیر از اسفل السافلین از شیطان هم بهره بردیم. پس شیطان بد نیست و مظهر رحمت خداوند تبارک و تعالی است. شیطان مرحوم ملعون است و کسانی که رسیدند مرحوم مرحوم. این لعنت بر شیطان رحمتی است که بر او رسیده است. «قَالَ أَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ، قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ، قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ» (اعراف۱۵_۱۳) این مهلت که به او داده شده، رحمتی است که به او رسیده است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و سوم🔰 🔹 "و همّتی فی روح نجاح أسماءک و محلّ قدسک" ❓همت من چه باشد؟ صقع ربوبی باشد. 🔅همان نور عز. ✅از آن تعبیر می کند به آن نشاط سعادت اسماء تو. در بحث اسماء الله در عرفان گفته شده است ✅ در تعَیُّنِ ثانی اسماء الله درست می‌شود. اینجا گفته شده، هدف نهایی من، اسماء الله بود. ◀️ یعنی همّت من حتّی بالاتر از ملک مقرّب باشد. اسماء حسنای تو را می‌خواهم. و هم چنین "محل قدسک" هم می گوید محل قدس هم روح نجاح اسمائک 🔅این ها آن مسئلۀ فناست. 🔹 "الهی و الحقنی بنور عزک الابهج" ملحقم کن. ◀️هم الحاق تعبیری خیلی عالی است. ◀️هم صیرورت. ملحق کن به نورِ عزّت 🔅"نور عزّ" کجا هست؟ وراء و فوقِ عقول و مفارقات، جبرئیل و ... ✅این ها می شود مراحل فنا. 🗂 جلسه بیست و سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها 🔹شاکله وجودی زن به لحاظ زن بودن، جمالی است. 🔸و مرد، جلالی است. 🔹 و خانواده کمالی است. 🔚جمع جمال و جلال، کمال می شود. 🕊 خانواده قرار است از دو بال تشکیل بشود. ✖️منظور از جمال، زیبایی ظاهری نیست. ❓لطافت برخورد زن با فرزندش چگونه است؟ 🌱 لطیف ترین برخورد پدر با فرزند به پای متوسط‌ترین حالت‌های مادر نمی‌رسد. 💧این (ویژگی زن)، لطف خدایی‌است برای کارْ ویژه خاص زنانه‌ای که باید داشته باشد. ☀️ از آن طرف جلال در مرد به خاطر کارْ ویژه خاص مردانه به او داده شده. ✖️این(تفاوت ها) نقص نیست. ✔️ تنوعی است که باید در عالم باشد. ⚡️مانند دو جریان مخالف الکتریسته که باید باشد تا برق تشکیل شود. 🎙نشست حضرت استاد با خواهران مدرسه علمیه رفیعه المصطفی ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره ▪️قسمت شانزدهم 🔴 الانسان قبل الدنيا و فى الدنيا و بعد الدنيا از جمله مؤلفات جناب استاد علامه طباطبائى سه رساله شريف گرانقدر به نام‌هاى: 📚الانسان قبل الدنيا و الانسان فى الدنيا و الانسان بعد الدنيا است. 🔘 همانطور كه در صدر اين رساله گفته‌ايم ام الكتاب آن جناب تفسير عظيم الشأن الميزان است كه بسيارى از امهات مسائل رسائل او را حائز است. مثل رساله ولايت كه تفسير آيه «يا ايها الذين آمنوا عليكم انفسكم» حائز آنست. و يا رساله الانسان بعد الدنيا كه تفسير آيه «كان الناس امة واحده» حائز آن است. ✔️مع ذلك رسائل مفرده را اهميتى است كه هم واحد در تصنيف و تدوين آن اعمال شده است لذا به رسائل علماء اقبال و اعتنايى ديگر است. مناسب است در اين مقام از دانشمند نامور فلكى كاميل فلاماريون فرانسوى يادى شود. فلاماريون را در موضوعات مختلفه مصنفات سودمند و ارزشمند است از آن جمله كتابى به نام مرگ و راز آن و دومى گرداگرد مرگ كه در سه جلد تألیف شده و جلد اولى پيش از مرگ است و سومى پس از مرگ است. اين كتاب فلاماريون را عالم مصرى محمد فريد وجدى به عربى ترجمه كرده است و آن را على أطلال المذهب المادى، نام نهاده است كه مانند اصل آن بسيار مفيد است. 🔺ظاهرا جناب استاد در تسميه رسائل ياد شده بايد ناظر به كار فلاماريون باشد و بايد از خود آن جناب پرسيد. ادامه در پست بعدی👇👇👇
سایر تالیفات 4⃣1⃣الانسان بعد الدنيا 5⃣1⃣رساله در نبوت 6⃣1⃣رساله در ولايت 7⃣1⃣رساله در مشتقات 8⃣1⃣رساله در برهان 9⃣1⃣رساله در مغالطه 0⃣2⃣رساله در تحليل 1⃣2⃣رساله در تركيب 2⃣2⃣رساله در اعتبارات 3⃣2⃣رساله در نبوت و منافات 4⃣2⃣منظومه در رسم خط نستعليق 5⃣2⃣على و الفلسفة الالهية 6⃣2⃣قرآن در اسلام 7⃣2⃣شيعه در اسلام 8⃣2⃣محاكمات بين دو مكاتبات 9⃣2⃣بداية الحكمة 0⃣3⃣نهاية الحكمة 1⃣3⃣بسيارى از مقالات علمى كه در مجلات علمى منتشر شده است. اين دو كتاب اخير ( بدايه و نهايه ) از متون فلسفى بسيار مهم است كه عالى‌ترين سير تكاملى فلسفى الهى از قلم وزين و سنگين چون صاحب الميزان تدوين شد كه به حمدالله تعالى اكنون در حوزه علميه قم و ديگر حوزه هاى علمى از كتب درسى طالبان حكمت است. 🌱آن كس كه ز كوى آشنايى است 🌱داند كه متاع ما كجائى است https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔴 تمدید شد ✳️ فراخوان مقاله همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) ✅ محورهای همایش: 1️⃣ دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی(ره) درباره: 🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی 🔷 مبانی علوم انسانی 🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی 🔷 مسایل علوم انسانی 2️⃣ مطالعه تطبیقی اندیشه‌های علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی 3️⃣ منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی 4️⃣ انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی 🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات: 1401/05/31 🗓 زمان برگزاری: 25 و 26 خرداد 1402 🏢 دبیرخانه: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه 4 🔷 دریافت ریزموضوعات از سایت همایش 🌐 www.ihsam.iki.ac.ir 🔷 کانال همایش در ایتا، سروش و بله 🔰 @ihsam_ir 🌐 پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت علامه مصباح(ره) 🌐 https://mesbahyazdi.ir ☎️ دبیرخانه همایش: 02532113456 ☎️ اداره همایش‌ها: 02532113429 ☎️ روابط عمومی: 02532113627 📱 همراه: 09051810128 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir
🔰قسمت نود و یکم🔰 🌾تفاوت های حکومت اسلامی با نظام های حکومتی دیگر 🔹فراعنه مصر و قيصرهاى امپراطورى روم، و كسراهاى امپراطورى فارس، ⚔اگر ظلم مى‏ كردند، ⚔اگر زور مى‏ گفتند، ⚔اگر با سرنوشت مردم بازى نموده به دلخواه خود در آن عمل مى‏ كردند، ⬅️تنها در رعيت خود مى‏ كردند 🔹و احيانا اگر مورد سؤال قرار مى‏ گرفتند، در پاسخ عذر مى‏ آوردند كه: ✔️ اين ظلم و زورها لازمه سلطنت كردن و تنظيم امور مملكت است، ✔️ اگر به يكى ظلم مى‏ شود براى اين است كه مصلحت عموم تامين شود ✔️و اگر جز اين باشد سياست دولت در مملكت حاكم نمى‏ گردد 🔹شخص امپراطور معتقد بود كه نبوغ و سياست و سرورى كه او دارد، اين حق را به او داده و احياناً هم بجاى اين عذرها با شمشير خود استدلال مى‏ كرد،🗡 (حتى به فرزند خود مى‏ گفت اگر بار ديگر اين اعتراض را از تو بشنوم شمشير را بر تو فرو مى‏ آورم). 🔹امروز هم اگر در روابطى كه بين ابرقدرت‏ ها و ملت‏ هاى ضعيف برقرار است دقت كنيم، مى‏ بينيم كه: 🔄 تاريخ و حوادث آن درست براى عصر ما تكرار شده و باز هم تكرار مى‏ شود، چيزى كه هست شكل سابقش عوض شده، چون گفتيم كه در سابق ظلم و زورها بر تك تك افراد اعمال مى‏ شد ولى امروز به حق اجتماع ها اعمال مى‏ شود كه در عين حال روح همان روح، و هوا همان هوا است. 🌀و اما طريقه و رژيم اسلام منزه از اين گونه هواها است، 🗞دليل روشنش سيره رسول خدا در فتوحات و پيمان هايى است كه آن جناب با ملل مغلوب خود داشته است. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۵. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی ▪️قسمت دهم (قسمت پایانی) به عنوان نکات پایانی باید به دو سنت امیدبخش اشاره نمود: 1⃣ سنت بشارت: مقاطع تاریخی، براساس سنت بشارت شکل گرفته است. از ابتدای تاریخ، هر پیامبری به پیامبران و منجیان پس از خود بشارت داده است، تا زمان پیامبر ختمی(ص) که ایشان نیز به حکومت جهانی حضرت حجت(عج) و غلبه کلی حق، بشارت داده اند. 2⃣ سنت تدریج: این عالم، دار تدریج است و همه امور عالم، به آهستگی و پله پله پیش می‌رود. ✔️ بر همین اساس می‌توان گفت که ظهور حضرت حج(عج) نیز مرحله به مرحله و تدریجاً اتفاق می افتد. و به بیانی، از همان زمان شروع غیبت، زمینه‌سازی برای ظهور ایشان، آغاز شد 🔹 و به آهستگی پیش رفت تا به انقلاب اسلامی رسید که نمونه اعلای بسترسازی اجتماعی برای ظهور کامل آن حضرت می‌باشد. 🎙سلسله درس‌گفتارهای آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab