eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن‌زاده در معرفی خودشان 🔹قسمت هشتم 🌱در قسمت هفتم به رساله علامه در قرائت حفص اشاره شد. در ادامه، علت تالیف رساله بیان می‌شود. ☑️ علت تأليف اين رساله اين بود كه تفسير منهج چه كبير آن و چه خلاصه آن به قرائت ابوبكر از عاصم ترجمه به فارسى شده است و قرائت متداول قرآن به قرائت حفص از عاصم است و قرائت عاصم همان قرائت اميرالمؤمنين علی عليه‌السلام است مگر در ده كلمه قرآن چنان‌كه امين الاسلام طبرسى در تفسير مجمع البيان بدان تصريح فرموده است و اين مطلب را در رساله «فصل الخطاب فى عدم تحريف كتاب رب الارباب» نقل كرده‌ايم كه: 🔸 انّ قراءة عاصم هى قرائة اميرالمؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام الا فى عشر كلمات ادخلها ابوبكر فى قرائة عاصم، حتى استخلصت قرائة على عليه السلام. 🌱و علامه حلى رضوان الله عليه در منتهى فرموده: اضبط هذه القراءات السبع عند ارباب البصيره هو قرائة عاصم المذكور برواية ابى بكر بن عياش. 🌱و در تذكره فرمود: ان هذا المصحف الموجود الان هو مصحف على عليه السلام. راقم سطور در تدوين اين رساله بسيار زحمت كشيده است . ولى ناگفته نماند كه تصحيح تفسير و رساله ما در قرائت كه به انضمام آن چاپ شده است در ظهر كتاب به نام استاد علامه شعرانى نوشته شد و اين بنده به پاس احترام استاد، متعرض ناشر نشده است و خود آن جناب از اين عمل ناشر ناراحت شده بود و علت عمل ناشر استفاده از شهرت مرحوم استاد بود. ✖️ اللهم لا تجعل الدنيا اكبر همنا. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 جایگاه حضرت زینب سلام الله علیها 🔷 زینب کبری (سلام‌اللّه‌ علیها) توانست به همه‌ی تاریخ و همه‌ی جهان ظرفیّت روحی و عقلی عظیمِ جنس زن را نشان بدهد. 🔷زینب کبری (سلام‌اللّه‌ علیها) دو نکته را نشان داد: 1⃣ اول اینکه زن می‌تواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛ ♦️صبر در برابر شهادتها ♦️صبر در برابر اهانتها ♦️صبر در برابر مسئولیّت سنگین جمع‌آوری فرزندان یتیم و زنهای داغدار ♦️صبر در مسئله‌ی پرستاری از حضرت سجّاد (سلام‌اللّه علیه) 2⃣ دوم اینکه زن می‌تواند قلّه‌ی بلندی باشد از خردمندی و تدبیر ▫️ راه انداختن جهاد تبیین و جهاد روایت: زینب کبری کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند که منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی. ۱۴۰۰/۹/۲۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
1_1476053369.mp3
3.1M
🏴 عظمت زینب کبری سلام الله علیها ▪️ ارزش و عظمت زینب کبری به‌خاطر موضع و حرکت عظیم انسانى و اسلامى او بر اساس تکلیف الهى است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
 🔰قسمت صد و سیزدهم🔰 🌾اساس دين متكى بر حفظ معارف الهى است و در عين حال به مردم آزادى در طرز تفكر داده است🌾 بیان شد که برگشت دو روش آزادی تفکر در دین اسلام به اين است كه: 📌اولا: بر مسلمانان واجب است كه در حقايق دين تفكر و در معارفش اجتهاد كنند. 📌ثانيا: در طرز تفكر خود آزادند، به همان معنايى كه براى آزادى گفتيم . 🔹اين قسم از آزادى به ما اجازه نمى‏ دهد كه نظريه شخصى خود را و يا شبهه‏اى را كه داريم؛ قبل از ✔️عرضه به قرآن ✔️و به رسول خدا (ص) ✔️و به پيشوايان هدايت، در بين مردم منتشر كنيم⛔️⛔️ چرا كه؛ انتشار دادنش در چنين زمانى، در حقيقت: ✔️ دعوت به باطل ✔️ و ايجاد اختلاف بين مردم است، آن هم اختلافى كه كار جامعه را به فساد مى‏ كشاند. 🔹 اين طريقه بهترين طريقه‏ اى است كه مى‏ توان به وسيله آن امر جامعه را تدبير و اداره كرد. چون: ✔️هم درِ تكامل فكرى را به روى جامعه باز مى‏ گذارد. ✔️و هم شخصيت جامعه و حيات او را از خطر اختلاف و فساد حفظ مى‏ كند. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۲۰۸. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 با عنایت حضرت حق، مدرسه علمیه خواهران حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام به صورت محدود، ویژه مقطع تخصصی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ دانش پژوه می‌پذیرد. 🏷 شرایط ثبت‌نام: _گذراندن سیر صحیح و کامل فلسفی در حد: ✔️تسلط بر متن خوانی به زبان عربی ✔️تسلط بر کتاب‌های بدایه الحکمه، نهایه الحکمه، اشارات _قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه _ شرکت در کلاس فقط به صورت حضوری 📚 منابع آزمون: _ برهان شفا مقاله یک و دو _ اسفار جلد یک 📆 تاریخ ثبت‌نام: ۲۰ بهمن تا ۵ اسفند ۱۴۰۱ 📁 لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/AC1SjyNd ___________________________ 🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و یکم🔰 مقصد سوم: در آداب قلبیّه مکان مصلّی فصل اول: 《در معرفت مکان》 🔶مقام سوم: نشئه غیبیّه سالک است که محلّ آن، بدنِ برزخیِ غیبیِ نفس است که به انشاء و خلّاقیتِ خودِ نفس پیدا شود. ✳️ سالک را در این مقام ادب آن است که به خود بچشاند که: 🔹 این مقام با مقامات دیگر بسیار متفاوت است؛ 🔹و حفظ این مقام از مهمّات سلوک است؛ 💎 زیرا که قلب، امامِ معتکفانِ درگاه است و با فساد او همه آن‌ها فاسد شوند. 🔸《اذا فَسَدَ العالِمُ فَسَدَ العالَم》قلب عالِم، عالَم صغیر است و عالِم، قلب عالَم کبیر است. 🔶 در این مقام تکلیف سالک بیشتر گردد از آن دو مقام زیرا که بنای مسجد نیز به خودش تکلیف شده و ممکن است خدای نخواسته مسجدش مسجد ضرار باشد. ✅چون سالک، مسجدِ ملکوتیِ الهی را با دستِ تصرّفِ رحمانی و یدِ ولایت مآبی تاسیس کند و خود، آن مسجد را از قذارات و تصرّفات شیطانی تطهیر نمود و در آن معتکف گردید باید مجاهده کند که خود را از عکوف به مسجد خارج کند و عکوف به فناء صاحب مسجد پیدا کند. 📚آداب الصلوه| صفحه۱۱۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔸قسمت سوم ✅ آخِر انسان بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمِ است . ✅ حقیقتی است که آدمی در آخِر دریافت می کند ⬅️ و این همان حقیقت باقی است. 📚 انهار اربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مبانی انقلاب اسلامی 🔰 گوهر انقلاب ما، عرفانی است که با فلسفه، اصول، فقه و اندیشه سیاسی امام راحل جمع شده ‌است؛ جمع سالمی که ما هنوز از آن، تحلیل کاملی نداریم. برخی انقلاب اسلامی را فقط مبتنی بر فقه امام تبیین می‌کنند و برخی فقط فلسفه! در حالی که ما باید گوهر انقلاب را در قالب منظومه‌ای همه جانبه به سایر کشورهای اسلامی و حتی غرب برسانیم. کمرنگ کردن معنویت و پررنگ نمودن فقه یا برعکس، حرف امام نیست. فقه امام، فلسفه ویژه دارد. روح بندگی که در عرفان امام مطرح است، در سایر جنبه ها، نمایان است. اگر بخواهیم جریان های فرهنگی کشور را بررسی کنیم، باید به گوهر انقلاب برسیم تا تفاوت امام را با افراد مشابه شان، بیابیم. 📃 برگرفته از درس خارج نهایه. جلسه ۵۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتاد و هفتم🔰 🔹شاگردان مرحوم قاضی از ایشان سؤال کردند: ❓که ما هر چه می‌کنیم راه باز نمی‌شود. ایشان گفت: ✅درست مثل حوض است که یک گوشه اش اندکی جرم بسته باشد. آبی که می آید، بعد از مدّتی بوی این جرم را می گیرد. در قدیم وقتی می خواستند حوض بو نگیرد: 1️⃣اوّل آب را خالی می کردند. 2️⃣تمامِ دور و بر هر چه جلبک بود همه را برمی داشتند. 3️⃣بعد آب می ریختند. چون می دانستند اگر این کار را نکنند، آب بو می گیرد. ❌کلاً کدورت و غبار مانع باز شدن راه است. غبار مثلِ ◀️کینه ◀️آز ◀️حرص مثلِ خیلی چیزها که ما داریم. این ها رفتارهای ما می شود. رفتاری که گاهی ما ◀️عادت کردیم ◀️از جامعه گرفتیم ◀️از بعضی افرادِ دیگر یاد گرفتیم؛ ✅این ها را باید اصلاً از دل بیرون کنیم. ✅و راه هم دارد. ⬅️دشمنی نسبت به حق و باطل که گفته می‌شود، آن بحثِ غیرت است (که بحثش جداست) ⬅️اما در مورد دشمنی شخصی گفته اند: کسی که با او دشمنی داری تا می توانی شب ها در حقِّ این شخص دعا کن! آنقدر بگویید تا مسیر باز شود! نفسِ دعا کردن، آدم را از این حالت در می‌آورد. ✅یعنی همین باعث می شود⬇️ ◀️مهرش در دل بیفتد ؛ ◀️نگذارد دعوا شخصی بشود؛ هر چند شریعت ما را مجبور نمی‌کند ولی اگر کسی قرار است به مراحلِ عالی برسد⬇️ ✅این ها، همه شرطِ کار است. ✅باز جلوتر، از این هم باید بگذریم بلکه باید آن أنانیّت را گُم کند. ❗️خودیِ خود را باید گم کند در پیداییِ حق. یعنی باید تمام کدورت ها را برطرف کند. 📚جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 با عنایت حضرت حق، مدرسه علمیه خواهران حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام به صورت محدود، ویژه مقطع تخصصی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ دانش پژوه می‌پذیرد. 🏷 شرایط ثبت‌نام: _گذراندن سیر صحیح و کامل فلسفی در حد: ✔️تسلط بر متن خوانی به زبان عربی ✔️تسلط بر کتاب‌های بدایه الحکمه، نهایه الحکمه، اشارات _قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه _ شرکت در کلاس فقط به صورت حضوری 📚 منابع آزمون: _ برهان شفا مقاله یک و دو _ اسفار جلد یک 📆 تاریخ ثبت‌نام: ۲۰ بهمن تا ۵ اسفند ۱۴۰۱ 📁 لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/AC1SjyNd ___________________________ 🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهاردهم🔰 اما اينكه مى‏ بينيم در ساير رژيم‏ ها، ✔️زورمندان عقيده و فكر خود را بر نفوس تحميل مى‏ كنند ✔️و با زور و شمشير ⚔ ✔️و يا چماق تكفير ✔️و يا قهر كردن و روى گرداندن و ترك آميزش و ... ◀غريزه تفكر را در انسانها مى‏ ميرانند، ساحت مقدس اسلام منزه از آن است، و حتى منزه از تشريع حكمى است كه اين روش را تاييد كند. 🔹اين روش از خصايص كيش نصرانيت است كه تاريخ كليسا از نمونه‏ هاى آن بسيار دارد و نمونه‏ هايى از جنايت و ظلم را ضبط كرده كه بسيار شنيع‏ تر و رسواتر از جناياتى است كه به دست ديكتاتورها و طاغوت‏ ها و جنايت‏ پيشه‏ ها صورت گرفته است. لكن؛ با كمال تاسف😔 ما مسلمانان اين نعمت بزرگ و لوازمى كه اين آزادى (يعنى آزادى عقيده توأم با تفكر اجتماعى) در بردارد را از دست داديم، همانطور كه بسيارى از نعمت‏ هاى بزرگى را كه خداى سبحان در سايه اسلام به ما ارزانى داشته بود از كف نهاديم. و بدين جهت از كف نهاديم كه درباره وظايفى كه نسبت به خداى تعالی داشتیم کوتاهی کردیم. آرى؛ ☘ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ 📌و نتيجه اين كوتاهى درباره خداى تعالى اين شد كه: ✔️سيره كليسا بر ما حاكم گشت ✔️و به دنبالش دل هايمان از هم جدا شد ✔️و ضعف و سستى عارضمان گرديد ✔️مذهب‏ها مختلف، و مسلك‏ ها گوناگون شد. 🤲🏻خدا از تقصيراتمان در گذرد و ما را به تحصيل مرضاتش موفق فرموده به سوى صراط مستقيم هدايتمان فرمايد. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۲۰۹. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📝در شریعت دستور محاسبه آمده است. ⚠️امام کاظم علیه السلام می‌فرماید: «لیس منا من لم یحاسب نفسه کل یوم؛ کسی که هر روز محاسبه نفس نداشته باشد، از ما نیست.» ‼️ این تعبیر عجیبی است! 🔹 محاسبه کردن دو شیوه دارد: ◾️جزیی ◾️کلی 1⃣محاسبه کلی این گونه است که: انسان مشکلات عمده خود را دایم به چشم بیاورد. مثلا بگوید: ⬅️ در من «انانیت» هست. ⬅️ «حرص» هست. ⬅️«غفلت» هست. و هر روز به چشم خودش بیاورد. 2⃣محاسبه جزیی: به این صورت که از اول صبح تا پایان شب بررسی شود و انسان با خود بگوید من امروز چه کردم. ☑️ انسان اگر محاسبه جزیی می‌کند باز هم باید بفهمد کلیاتی که از آن بیشترین ضربه را می‌خورد، چیست. یکی از مسائل کلی، «غفلت»، یعنی به یاد خدا نبودن و با خدا نبودن است. به همین خاطر در روایت آمده که عده‌ای را به عنوان اهل غفلت می‌نویسند. ◾️در محاسبه حتما غفلت را بیاورید و بنویسید که اهل غفلت هستم. مثلا ده ساعت اصلا خبر از خدا و پیغمبر ندارم و مشغول هستم و صحبتی از خدا و پیغمبر نیست! ده ساعت کم است؟! ✔️یادتان باشد غفلت را در محاسبه قراردهید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ بسمه تعالی ▪️ «وَ مَن يَخرُج مِن بَيتِهِ مُهاجِراً إلى اللهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ يُدرِكهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ أجرُهُ عَلَى اللهِ» ◾️ بدینوسیله ارتحال زائر حضرت رضا (علیه السلام)، فاضل ارجمند حجت الاسلام (رحمة الله علیه) را خدمت همه دوستان و آشنایان آن مرحوم تسلیت عرض می کنیم و از خداوند متعال جبران مصیبت فقدان ایشان در جامعه نخبگانی دردمندان انقلاب اسلامی را مسئلت می نماییم. ◼️ مراسم : پیکر مطهر آن عزیز سفر کرده ساعت ۱۰ صبح روز جمعه ۲۸ بهمن ، از مدرسه علمیه مصلی به طرف امامزاده جعفر تشییع می شود. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• ⬛️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗 https://eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 پیام تسلیت استاد یزدان‌پناه بسم الله الرحمن الرحیم انّا للّه و انّا الیه راجعون با کمال تأثر و تألم امروز با خبر شدیم که فاضل ارجمند حجه الاسلام والمسلمین سید مصطفی مدرس مصلی به دیار باقی شتافت. این دوست عزیز سفرکرده از سر بصیرت پای در حوزه علمیه گذاشت و با جدیت مسیر علمی و سنت معقول را برای تحکیم پایه‌های انقلاب پی گرفت. وی ضرورت بسط معنویت و دیانت را در ساحت تمدنی به‌حقیقت باور داشت و انقلاب را ارمغانی الهی برای زمینه‌سازی ظهور بقیه الله اعظم (عج) می‌دانست. از این‌رو با تمام وجود خود را وقف اندیشه‌های اجتماعی و تمدنیِ دین و انقلاب و رهبر حکیم و فرزانه کرد. ضایعۀ ارتحال این عزیز گران‌‌قدر را خدمت خانواده گرامیش و دوستان و طلاب انقلابی و مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم . از خداوند منّان علوّ درجاتش را خواهانم. ان‌شاءالله عنایت ویژۀ امام رئوف(ع) بدرقه راهش باشد. سید یدالله یزدان‌پناه ۱۴۰۱.۱۱.۲۷ @nasimehekmat
🔸 قسمت چهارم ✅ انسان همان‌گونه که هست می‌میرد پس با مرگ کسی تغییر پیدا نمی‌کند... ✅ پس از مردن ، سرائر و ملکات انسان ظهور می‌کند. ✅ ملکات، الان برای ما مخفی است اما بعد از مرگ کم‌کم روشن می‌شود البته برای اولیای الهی الان هم روشن است اما برای خودمان آن‌وقت روشن می‌شود. 📚 انهار اربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هشتاد و هشتم🔰 🔹 "أنا عند منکسرة قلوبهم" یکی از شیوه هایی که شریعت گفته است برای اینکه انسان بتواند به خدایش برسد: ✅شکسته دلی است. شکسته دلی یعنی دلش بشکند. ❓چگونه بشکند؟ انواع شکستنِ دل داریم. اصلش برمی گردد به حزن. ⬅️یعنی انسان در دلش حزنی پیدا شود. تا حزن پیدا می شود، این حزن دل را شست و شو می دهد. در روایات ما اینجوری آمده است: 🔸"مؤمن بُشره فی وجهه و حُزنه فی قلبه" مؤمن کسی است که خنده و لبخند و بُشرش در چهره اش هست. یعنی همه می بینند اهلِ لبخند است. ولی حزنی در دل دارد. در موردِ رسول الله می گویند: لبخند هم می زد، از این لبخندش یک نوع حزن فهمیده می شد. ❓حالا حزن چگونه پیدا می شود؟ ✅به حسب افراد، انواع... ⬅️یکی از آن مواردی که حزن پیدا می شود، خطا است خطا و گناه که می کند. بعد به پیشگاه خدا می رود می گوید: ای خدا! این هم اینجوری شد، خراب شد؛ خطا کردیم. ⬅️هم نسبت به خدا یک شرم و حیا می آید. ⬅️هم حزن از کار خودش است: ❓که چرا این کار را کردم؟ 🔸در روایات دارد: خدا گاهی بندۀ مؤمن را یکی دو تا گناه می دهد تا او برگردد، عُجب پیدا نکند. ✅حزن هم همین جور است. یعنی آدم نگران و ناراحت می شود از کار خودش. اینکه می گویند اولیای الهی در نهایت: 🔸"لا خوف علیهم و لا هم یحزنون" یحزنون برای عمل گذشته ندارد. عمل خلاف ندارد؛ ✅این یک نوع از حزن است، ولی انواع حزن داریم. 📚جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
‏ 🔰 تربیت انسان سعادتمند 🔰 🕊بعث انبیا برای تربیت ماست که ما در آن ورق که باید تربیت بشویم،‏‎ ‎‏جوری تربیت بشویم که آنجا هم زندگی‌مان زندگی سعادتمند باشد.‏‎ ‎‏اگر این تربیت نباشد و انسان با همان خوی حیوانی از این عالَم به عالَم‏‎ ‎‏دیگر برود، در آن عالَم سعادت ندارد و به شقاوت می‌رسد؛ انسان در‏‎ ‎‏آن عالَم به ظلمات می‌رسد.‏ 🕊‏‏ انبیا آمده‌اند که ما را از این عالَم طبیعت، کم کم تربیت کنند و آن‏‎ ‎‏مقداری که مربوط به تربیت‌های معنوی است به ما بفرمایند، به وحیْ‏‎ ‎‏مِنَ الله تعالی؛ تا ما_ که اگر انبیا نباشند یک حیوانی هستیم که هر چه‏‎ ‎‏هست همین طبیعت ‏‏[‏‏است و‏‏]‏‏ بیشتر از این ادراک نداریم_ ما را ببرند‏‎ ‎‏به آن عالَم و تقویت کنند که ما وقتی از این عالَم منتقل به یک عالَم‏‎ ‎‏دیگری شدیم، زندگی آن عالَم هم یک زندگی سعادتمند‏‏[‏‏انه‏‏]‏‏ باشد.‏ تمام نکته آمدن انبیا این است که تربیت کنند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 با عنایت حضرت حق، مدرسه علمیه خواهران حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام به صورت محدود، ویژه مقطع تخصصی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ دانش پژوه می‌پذیرد. 🏷 شرایط ثبت‌نام: _گذراندن سیر صحیح و کامل فلسفی در حد: ✔️تسلط بر متن خوانی به زبان عربی ✔️تسلط بر کتاب‌های بدایه الحکمه، نهایه الحکمه، اشارات _قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه _ شرکت در کلاس فقط به صورت حضوری 📚 منابع آزمون: _ برهان شفا مقاله یک و دو _ اسفار جلد یک 📆 تاریخ ثبت‌نام: ۲۰ بهمن تا ۵ اسفند ۱۴۰۱ 📁 لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/AC1SjyNd ___________________________ 🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! ایام اواخر رجب 1391 هـ . ق. برایم چون نیمه آن روز استفتاح بود که به تدریس اسفار افتتحاح کردیم. بار خدایا! چگونه شکرت کنم که هر روز در وصف اسمای حُسنا و صفات اولیا و اطوار جلوه‌های جانفزای تو سرگرم و دلخوشم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 دعوت به توحید، هدف بعثت🔰 🌸بعثت نبی اکرم در درجه‌ی اول، دعوت به توحید بود. توحید صرفاً یک نظریه‌ی فلسفی و فکری نیست؛ بلکه «یک روش زندگی» برای انسان‌هاست؛ ✔️ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرت‌های گوناگون را از زندگی بشر کوتاه نمودن. 🌸 «لااله‌الاالله» که پیام اصلی پیغمبر ما و همه‌ی پیغمبران است، به معنای این است که ⏪ در زندگی و در مسیر انسان و در انتخاب روش‌های زندگی، قدرت‌های طاغوتی و شیطان‌ها نباید دخالت کنند و زندگی انسان‌ها را دستخوش هوس‌ها و تمایلات خود قرار دهند. 🌸 اگر توحید با همان معنای واقعی که اسلام آن را تفسیر کرد و همه‌ی پیغمبران، حامل آن پیام بودند، در زندگی جامعه‌ی مسلمان و بشری تحقق پیدا کند⏪ بشر به سعادت حقیقی و رستگاری دنیوی و اخروی خواهد رسید و دنیای بشر هم آباد خواهد شد؛ ✔️ دنیایی در خدمت تکامل و تعالی حقیقی انسان. 🌸 دنیا در دید اسلام، مقدمه و گذرگاه آخرت است. اسلام، 🔸 دنیا را نفی نمی‌کند؛ 🔹تمتعات دنیوی را منفور نمی‌شمارد؛ 🔸انسان را با همه‌ی استعدادها و غرایز در صحنه‌ی زندگی، فعال می‌طلبد؛ ✔️اما همه‌ی اینها باید در خدمت تعالی و رفعت و بهجت انسانی قرار گیرد تا زندگی در همین دنیا هم شیرین شود. ❌در چنین دنیایی، ظلم و جهل و درنده‌خویی نیست. ✅و این کار دشواری است و به مجاهدت احتیاج دارد و پیغمبر این را از روز اول آغاز کرد. ۱۳۸۲/۷/۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پانزدهم🔰 🌾سرانجام دين حق بر همه دنيا غالب خواهد شد. سرانجام، دنيا تسليم دين حق خواهد گشت، چون اين وعده خداوند است كه: وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى‏. علاوه بر اين انسان فطرتاً طالب سعادت حقيقى خويش است، و سعادت حقيقى او اين است كه: ✔️ بر كرسى فرماندهى بر جسم و جان خويش مسلط شود، ✔️ زمام حيات اجتماعی اش را به دست بگيرد، ✔️حظى كه مى‏ تواند از سلوك خود در دنيا و آخرت بگيرد، به دست آورد و اين همان اسلام و دين توحيد است. 🔹خواهی پرسید: ✔️ اگر فطرت بشر او را به سعادت حقيقى‏ اش مى‏ رساند، چرا تا كنون نرسانده❓ ✔️چرا بشر در سير انسانيتش به سوى آن سعادت و به سوى ارتقايش در اوج كمال دچار اين همه انحراف شده❓ ✔️و بجاى رسيدنش به آن هدف روز به روز از آن دورتر شده❓ 🔹پاسخ این است که: اين انحراف بسبب بطلان حكم فطرت نيست❌ بلكه حكم فطرت درست است.✔️ لكن؛ بشريت در تشخيص سعادت واقعى‏ اش دچار خطا شده و نتوانسته حكم فطرت را بر مصداق واقعى‏ اش تطبيق دهد، در نتيجه؛ 📌مصداق موهوم را مصداق واقعى پنداشته. 🔹و آن سعادت واقعى كه صنع و ايجاد براى بشر در نظر گرفته و تعقيبش مى‏ كند، بالآخره دير يا زود محقق خواهد شد. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، ص ۲۰۹. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab