eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
78 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت صد و نود و هشتم🔰 🔹به یکی از اساتید گفتند: ما می خواهیم نماز شب بخوانیم. ❓گفت تو فقط موقع اذان بلند می‌شوی؟ گفتند: بله گفت: ساعت پنج مثلاً اذان است. فردا شب 4:59 دقیقه بیدار شو! ❌بیشتر هم نمی خواهد کاری بکنی. این را یک هفته داشته باش. در هفته بعد به همین صورت زودتر بیدار شو. بعد از یک مدّتی آمد گفت: 🔅آقا! من می توانم حالا دیگر نماز شب بخوانم. اگر بگویی نیم ساعت جلوتر، ❌ گاهی طبعِ ما در مراحل ابتدایی نمی‌تواند. ☑️ ولی آهسته آهسته می‌شود. و نباید زیاد سخت گرفت. ☑️تمرین دادن دارد. ▫️شما الان میخواهید خط بنویسید، ❓مگر می توانید همین اوّل دست به خط بکنید؟ کسی که کلاس اوّل می رود با چه زحمتی می خواهد «بابا» را بنویسد. ❗️ما می گوییم «بابا» که نوشتنش راحت است! ولی خب اوّلِ کار است. انقدر تمرین می کند تا به اینجا می رسد؛ ☑️این قاعدۀ کار است. ▫️بچّه می خواهد راه بیافتد، ❓مگر همین اوّل می تواند راه بیافتد؟ می بینید چقدر با چه زحمتی بلند می شود، زود می افتد، بعد به جایی می رسد ⬅️حرف می زند ⬅️و فکر می کند ⬅️و راه هم می رود ❌و هیچ مشکلی هم ندارد. در این مرحله، برایش ملکه شد. و کودک آهسته آهسته به اینجا رسید. ☑️ پس قاعده را یاد بگیریم. 📚جلسه بیست و هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فرصت مزاحمت‌ها 🔸 در مسیر سلوک تمام مزاحمت‌ها برای سالک، فرصت الهی است. گرچه ممکن است او در ظاهر به زحمت بیفتد و خون‌دل‌ها بخورد، ولی رشد می‌کند و به مقصود، نزدیک‌تر می‌شود. 🕊 سالکی که در مسیر معنویت قدم نهاده اما همسرش با او همراهی نمی‌کند، باید بداند بهترین فرصت مجاهده را به دست آورده است و چنین تعاملی، اهل سلوک را خیلی زود به نتیجه می‌رساند. او در قدم اول باید: 🔖 به دستور شریعت رفتار کند. 🔖 تمام وظایف خود نسبت به همسر را انجام دهد. 🔖 نسبت به او کوتاهی نداشته باشد. 🔖عادل باشد. ❌ نه اینکه بگوید چون او بدی کرد، من هم بدی می‌کنم! ✅ بلکه به دستور شریعت، بدی او را با خوبی پاسخ دهد. این، همان مجاهده با نفس است و به تدریج راهِ عالم معنا را _که به سختی باز می‌شود_ باز می‌کند. 🔴 البته در اوایل راه، کار آسانی نیست. 📚 لغت موران| جلسه ۱۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💧 وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ و به خاطر شما باران فرو مى‏‌ريزد. 🌱 به شوق خالق جامعه کبیره حضرت هادی علیه السلام 🌷یادتان هست نوشتم که دعا می خواندم 🌷داشتم کنج حرم جامعه را می خواندم 🌷از کلامت چه بگویم که چه با جانم کرد 🌷محکمات کلمات تو مسلمانم کرد 🌷کلماتی که همه بال و پر پرواز است 🌷مثل آن پنجره که رو به تماشا باز است 🌷کلماتی که پر از رایحه غار حراست 🌷خط به خط جامعه آیینه قرآن خداست 🌷عقل از درک تو لبریز تحیر شده است 🌷لب به لب کاسه ظرفیت من پر شده است علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و سوم🔰 مقصد پنجم: در بعضی آداب استقبال فصل دوم: در بعضی از آداب قلبیّه استقبال 🔶وَصَلَ عنِ الصّادقِ (علیه السلام): 《اذا استَقبَلتَ القِبلَهَ فَآیِس منَ الدُّنیا و ما فیها وَ الخَلقِ وَ ما هُم فیه وَاستَفرِغ قَلبَکَ عَن کُلِّ شاغلِِ یَشغُلُکَ عَنِ اللّه تَعالی و عایِن بِسِرِّکَ عَظَمَه الله تعالی وَاذکُر وُقُوفَکَ بَینَ یَدَیهِ یَومَ تَبلو کُلُّ نَفسِِ ما اَسلَفَت وَ رُدّوا الیَ اللهِ مَو لیهُم الحَق وَقِف عَلی قَدَمِ الخَوفِ والرَّجا.》 🔶 و این دستور شریف دستوری است برای امثال ما محجوبین که نمی توانیم حالات قلبیّه خود را دائما حفظ کنیم و جمع بین وحدت و کثرت و توجه به حق و خلق نمائیم. ✳️ پس در این هنگامِ توجه به حق و استقبالِ قبله: 🔸 از دنیا و آنچه در اوست باید مایوس گردیم؛ 🔸و از خلق و شئون آنها طمع خود را ببریم؛ 🔸و مشاغل قلبیّه و شواغل روحیّه را از جان و دل بیرون کنیم؛ 🔆 تا آنکه لایق حضور حضرت گردیم و جلوه ای از جلوه های عظمت در سرّ روح ما تجلّی کند. ♦️ پس در محضر چنین عظیم الشّانی که تمام دارِ تحقق، جلوه ای از جَلواتِ فعل او است، چون تو و من مسکینی، باید به قدمِ خوف و رجا تردّد کنیم و بایستیم. ✅ چون ضعف و فُتور و بیچارگی و فقر و ذلّتِ خود، و عظمت و حشمت و جلال و کبریای ذات مقدّس را دیدیم؛ ⬅️ از خطرِ مقام، در خوف و خشیّت باشیم. ✅ وچون رحمت و عطوفت و الطاف غیر متناهیه و کرامات بی پایان را دریافتیم؛ ⬅️ امیدوار گردیم. 📚آداب الصلاه| صفحه ۱۳۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🕋 بیان اسرار حج از زبان شیوای حضرت علامه حسن‌زاده آملی ره 🔰 توضیحات مقدماتی https://eitaa.com/madresehbagherain/2059 🔰 قسمت اول https://eitaa.com/madresehbagherain/2032 🔰 قسمت دوم https://eitaa.com/madresehbagherain/2036 🔰 قسمت سوم https://eitaa.com/madresehbagherain/2038 🔰 قسمت چهارم https://eitaa.com/madresehbagherain/2045
🟢 غدیر برای همه مسلمان‌ها مساله غدیر متعلق به همه مسلمان‌ها است. چون به معنای حاکمیتِ 🔸 عدل 🔸فضیلت 🔸و ولایت الله است. 🔗 اگر بخواهیم از متمسکین به ولایت امیرالمومنین باشیم، باید خودمان و محیط زندگیمان را به عدل نزدیک کنیم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ امام می‌خواهد مرا از «من » بیرون ببرد ؛ پیشوای من است و می‌خواهد دست مرا بگیرد و آن جایی ببرد که خودش هست. ✅ او در بسم الله الرحمن الرحیم است مرا هم به بسم الله الرحمن الرحیم می‌برد. ✅ در بسم الله الرحمن الرحیم «من» نیست. اگر امام «من» داشته باشد نمی‌تواند ما را به بسم الله الرحمن الرحیم برساند باید «من» نداشته باشد تا بتواند شفاعت کند. 📚أنهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نود و نهم🔰 🔹 رهزن سلوک ما در سلوک گهگاهی چند کار سلوکی که می‌کنیم، در دل می‌گوییم: ⬅️عجب کمالاتی به ما داده شد‌! ⬅️عجب خوابی دیدم! ⬅️عجب حال خوشی دارم! ☑️ در ادامه ممکن است انسان راضی شود به خودش. 🌱همین که به چهار حال خوش رسید، خوب است. 🚫 امّا خودِ این راضی شدن، بد است! ❓چرا؟ چون مانعِ راه است. بلکه این عجز است؛ ❓چرا عجز است؟ چون تو می خواستی از دستِ نفس خلاص شوی؛ ولی الان داری رضایت می دهی به نفس! ☑️تو می خواستی نفس را کنار بگذاری. ☑️ دل را پاک کنی. ولی الان با همین کار که چهارتا حال خوش آمد، راضیِ به نفس شدی! ☑️ عملاً این، اظهار عجز کردن در برابر نفس است. یعنی نفس را میدان دادی. ❌همین هم نباید راضی شوی. همان بحثِ عُجب. ☑️راضی شدن از نفس، عجز است. ❌تو قرار بود تابعِ نفس نشوی. این یک نوع عجز است. 📚جلسه بیست و هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور بانوان در صحنه سیاسی ▪️ اميمه، دلسوز رزمندگان 💫دختر قيس بن ابی الصلت الغفاری: 1⃣ هم از محدثات بود و روايات زيادی از رسول اكرم صلی الله عليه وآله نقل نموده 🔹«روي عنها جملة من التابعين»: تعدادی از تابعين شاگردان او بودند كه به وساطت اين بانو، حديث را از پيامبر نقل مي كردند. 🔹«وكانت شفيقة علي المجاهدين»: اين بانو نسبت به مجاهدين و رزمنده‌ها كمال شفقت را داشت. 🔹«ودائماً تحضر الوقايع وتداوي الجرحي وتدور بين القتلي»: او در جنگها حضور داشت و براي مداواي مجروحين و تخليه شهدا سهم مؤثر و به سزايي داشت. 2⃣ او علاوه بر اين كه محدثه بود و احاديث را خوب مي فهميد و نقل مي نمود، يك نيروي رزمي نيز بود. اينها دقيقاً همان كمالاتي است كه ديگر صحابه به آن مي باليدند. ✅تنها تفاوتي كه وجود دارد اين است كه رسول خدا براي جهاد به دنبال مردها مي فرستاد، اما زنها داوطلبانه مي رفتند. چون حضور در جبهه بر زن لازم نبود، اينان خود مي آمدند استدعا مي كردند كه آنها را براي تدارك وسايل جبهه به همراه ببرند. در هر صورت اين بانو، گذشته از امور تداركي جبهه از قبيل: 🔸 تخليه مجروحين 🔸دفن شهدا 🔸و حضور گسترده‌ای كه در اين جهت در صحنه‌های نبرد داشت. ➕ از سوی ديگر عهده دار وظايف تبليغاتی و ترغيب و ايجاد عشق و شور در رزمندگان، از راه ايراد خطابه و شعر و مانند آن بود. ادامه در پست بعدی👇👇👇
✨نقل كرده اند روزي عده اي از زنان بني غفار همراه اين بانو به حضورپيغمبر صلي الله عليه وآله رسيدند و او كه سخنگوي اين گروه بود، عرض كرد: از حضرت رسول صلي الله عليه وآله درخواست كردند: اجازه فرماييد كه ما در تخليه مجروحين و دفن شهدا همكاري كنيم، اين كارها از ما ساخته است. و حضرت رسول صلي الله عليه وآله نيز اجازه فرمودند و آنان در جريان خيبر حضور پيدا كردند و رهبرشان همين دختر قيس بن ابي الصلت غفاري بود. 🔸 نقل شده است كه او معلمه آن گروه بود و آنان را هدايت و راهنمايي مي نمود تا آنگاه كه جنگ پايان يافت و مسلمانان پيروزمندانه بازگشتند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab