eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
80 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
. ♦️♦️ آغاز ثبت نام دوره جامع:منطق فلسفه کلام 👈 بخش 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 دوستدار علم😍 سلام ✋ اگر قصد شرکت در دوره آموزش کتاب میــــزان الحکمة (فلسفه با رویـکرد مــنطقی) رو دارید لطفاً کلمه میـــزان رو به آیدی ذیل ارسال بفرمایید. @mizanehekmat جهت اطلاعات بیشتر از دوره مذکور به کانال ذیل رجوع کنید https://eitaa.com/joinchat/1317798080C393ae80527 🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕
🔰 مناجات‌نامه ▪️ قسمت سوم 🌱آفريدگارا! براى خودم نابودى نمى‌بينم و هستم كه هستم و هستم كه هستم كه «تا» و «الى» و «حتى»، با بودم سازگار نيست. 🌱ياريم فرما! 🔸تا در اين كشتزار پاك بلد طيب، تخم نيكبختى براى ابدم بكارم. 🔸و در اين بازار گرم «رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر الله» سرمايه‌اى تحصيل كنم كه به كارم آيد! 🌱آفريدگارا! در اين دل شب با تو عهد بستم كه 🔸دهن به هرزه نگشايم. 🔸و سخن بيهوده نگويم. 🔸و در هر كارى جز خشنودى تو نخواهم. 🔸و در هر حال جز راه تو نپويم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده ▪️قسمت هشتم: احتیاج به علم برای فهم معارف 🔹 همان‌طور که در بحث‌های فقهی به لمعه، مکاسب، رسائل و شرکت در درس خارج نیاز است تا بتوان حکم‌الله را بیان کرد؛ در مباحث معارفی نیز باید فلسفه و عرفان نظری خوانده شود تا بتوان اجتهاد کرد. ✖️ این‌طور نیست که هر کسی که می‌تواند عربی بخواند، بتواند اجتهاد کند. 🔹 علامه حسن زاده ره می‌فرمود: اشارات، شفا، اسفار، تمهید، فصوص و مصباح‌الانس را بخوانید تا بتوانید در معارف کار اجتهادی کنید. 🗂 جلسه ۳۴۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم 🌱به همراه‌‌ همان ابر که باران آورد 🌱مهربانی خدا در زد و مهمان آورد 🌱باز یک نامه بی‌واژه به کنعان آورد 🌱بوی پیراهنی از سوی خراسان آورد 🌱به سر شعر هوای غزلی زیبا زد 🌱دختر حضرت موسی به دل دریا زد 🌱چادرش دست نوازش به سر دشت کشید 🌱باز هم دفتر شعر من و باران شدید 🌱چه بگویم که بیابان به بیابان چه کشید 🌱من به وصف سفرش هیچ به ذهنم نرسید 🌱باور این سفر از درک من و ما دور است 🌱شاعرانه غزلی راهی «بیت النور» است 🌱آمد این گونه ولی هرچه که آمد نرسید 🌱عشق همواره به مقصود و به مقصد نرسید 🌱که اویس قرنی هم به محمد (ص) نرسید 🌱عاقبت حضرت معصومه (س) به مشهد نرسید 🌱آه بانو چه کشیدید نفس تازه کنید 🌱خسته از راه رسیدید نفس تازه کنید 🌱دل این شهر گرفته ست شما می‌دانید 🌱تشنه آمدن است و شما بارانید 🌱و کویر دل قم رحل و شما قرآنید 🌱به دل شعر من افتاده شما می‌مانید 🌱 قم کویر است کویری که تلاطم دارد 🌱چادرت را بتکان قصد تیمم دارد سلام‌الله‌علیها https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و نهم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل دوم: در بعضی از آداب و اسرار تکبیرات اذان و اقامه 🔶 ای عزیز! اینکه قلوب بیچاره ما از حلاوت ذکر حق تعالی محروم است و لذت مناجات آن ذات مقدّس در ذائقه روح ما وارد نشده و از وصول به قرب درگاه، محتجب و از تجلیات جمال و جلال محرومیم برای آن است که: ✔️ قلوب ما معلّل و مریض است؛ 🔹و توجّه به دنیا 🔹و اخلاد بارض 🔹و احتجاب به حجب مظلمه طبیعت ⬅️ ما را از معرفت کبریای حق و انوار جمال و جلال، محجوب نموده. ✅ تا در عالم وجود، عزّت و کبریا و عظمت و جلال برای کسی می‌بینیم و در حجاب بُت‌های تعیّنات خلقیه هستیم؛ سلطان کبریای حق جلّ و علا در قلب ما تجلّی نکند! 📌چون فقر و ذلتِ ممکن و عظمت و کبریای حق، جلّت قدرته، نصبُ العین سالک شد؛ 📌 و تفکّر و تذکّر به حدّ نصاب رسید؛ 📌 و قلب را انس و سکونت حاصل شد؛ ⬅️ در همه موجودات، آثار جلال و کبریای حق را به عینِ بصیرت مشاهده کند و علل و امراض قلبیه علاج شود پس: 🔸لذت مناجات و حلاوت ذکر الله را دریابد؛ 🔸و قلب، مقرّ سلطان کبریای حق جلّ جلاله شود؛ 🔸و در ظاهر و باطن مملکت آثار کبریا ظاهر گردد. ✳️ پس تمام قوای باطن و ظاهر و ملک و ملکوت تکبیر گویند و یکی از حجب غلیظه مرتفع شود و یک مرحله به حقیقت نماز که معراج قرب است نزدیک شود. 📚 آداب الصلاه| صفحه ۱۳۹ و ۱۴۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 عرض تسلیت إنا لله و إنا إلیه راجعون ▪️با خبر شدیم والده مکرمه حضرت استاد آیت الله تحریری از دار غرور رحلت کرده و در جوار رحمت الهی آرمیدند. ▪️ارتحال ایشان را به حضرت آیت الله تحریری و تمامی بستگان و داغدیدگان تسلیت گفته و حشر ایشان را با اهل‌بیت عصمت و طهارت از خداوند رحمان مسألت داریم. https://eitaa.com/nasimehekmat
✅ درباره باء بسم الله الرحمن الرحیم خیلی سخن است مثلا بعضی می فرمایند: 🔺 باء سببیت است که همه فرمایشات به اندازه خود صحیح است 🔺 اما آن چه نظر نهایی است : ⬅️ تلبس به الله الرحمن الرحیم است که توحید احدی صمدی است. اگر متلبس به بسم الله الرحمن الرحیم شد و اسم شد این در او ظاهر می شود . 🔸درست مثل وقتی که آدم دائم جلوی آینه بیاید و در آینه ظاهر شود آدم جلوی آینه عالم می ایستد و جان همه عالم برای او ظاهر می شود ⬅️ یعنی همه عالم نمود می شود و خودیت آن ها برداشته می شود ⬅️ و قیامت برپا می شود و القیامة الکبری ظاهر می شود. بسم الله الرحمن الرحیم همان قیامت کبری است. ✅ اگر کسی اسم الله الرحمن الرحیم شد قیامت کبری را ادراک می کند. ✅ قیامت کبری یعنی حقیقت کبری. ✅ الحقیقة عبارت از ذات اقدس اله و رحمت بی نهایت اوست. ✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | گام بزرگ نجات 📢 نکات مهمی که رهبر انقلاب در دیدار اخیر پیرامون قضایای فلسطین و عملیات شجاعانه بیان کردند. 📥 نسخه کیفیت اصلی را در سایت | آپارات ببینید
🌸 به توفیق الهی و تلاش‌های مستمر خواهر گرامی سرکار خانم هاشمیان پست جمعه‌ها که از جلسات لغت موران استاد یزدان‌پناه استخراج می‌شد، در ۲۰۶ قسمت به پایان رسید. 🌸 از این خواهر گرامی تشکر ویژه داریم که صبورانه نزدیک به ۵ سال در تهیه این محتوای ارزشمند، یاری‌رسان ما بودند. خداوند متعال توفیقاتشان را روزافزون نماید. 🔺 گفتنی است قسمت اول این پست، بهمن ۹۷ بارگذاری شده و علاقمندان می‌توانند از طریق آدرس زیر به آن، دسترسی پیدا کنند. 👇👇👇 https://eitaa.com/madresehbagherain/267 🔸ان شاء الله در ادامه، پست‌هایی از شرح نمط هشت اشارات حضرت استاد، ارائه می‌شود.
🔰 معرفی کتاب 🔸اشارات یکی از کتاب‌های فلسفی ابن سینا است. وی در نمط هشتم با عنوان البهجة و السّعادة، درباره لذات عقلی و سعادتمندی و عشق و ابتهاج بحث کرده است. 🔹از دیدگاه وی، عشق، علّت ایجاد و سرچشمه همه فیوضات است که فیض بخش به عالم امکان است. 🔸ابتهاج حق به ذاتش که از آن تعبیر به لذت می‌‏شود، اکمل ابتهاجات علی الاطلاق است. 🔹هرچه ادراک اَتمّ و خیریت مدرک اَشدّ باشد، عشق اَشدّ است و ادراک تام نمی‌‏شود مگر با وصول تام و این لذت تامّ و ابتهاج تامّ است. 🔰 به یاری خدا از این هفته، شرح این کتاب شریف را از بیان حضرت استاد یزدان‌پناه دنبال خواهیم کرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت اول: معنای سعادت در عرف و قرآن 🔹لفظِ سعادت که در زبان عرفی است، در زبان شرعی منعکس شده و در زبان فلسفی نیز آمده، معنایی دارد. 🔻برای فهم معنای سعادت به قرآن رجوع می‌کنیم. قرآن کریم در آیه ۱۰۵ سوره هود تعبیری دارد: 🔅 "فمنهم شقی و سعید"؛ عدّه‌ای از آن‌ها شقاوت دارند و عدّه‌ای سعادت دارند. 🔸عدّه‌ای سعید می‌شوند و سعادت دارند. 🔸عدّه‌ای شقیّ می‌شوند و شقاوت دارند. 🔅 "الَّذينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ"؛ کسانی که شقاوت دارند، در آتش قرار می‌گیرند. 🔅 "و امّا الذین سُعِدوا ففی الجنّة"؛ و آن‌هایی که سعادتمند شدند، در بهشت هستند. ⬅️ سعادتمند شد یعنی سعید شد. ✅ امّا سعادت را از ناحیه خدا گرفت؛ همان طور که مشخص شد لفظ "سعید" و "شقی" و "سعادت" در خود قرآن آمده و مباحثی را پیرامون سعادت پیش آورده است؛ 🔻 در زبان عرفی هم از سعادت سخن می‌گوییم: ☑️ "خوشا به حالش که سعادتمند است." ☑️ "سعادت دنیا و آخرت نصیب شما باشد." و مواردی که از عنوان سعادت استفاده می‌کنیم. ❓ سعادت به چه معنا است؟ 🔁 از همین کریمه به سرعت می شود فهمید سعادت در برابر شقاوت است. ما در فارسی "سعادت" را به" نیک‌بختی"، "خوش‌بختی" معنا می‌کنیم. و می‌خواهیم بگوییم که 🔽 ⬅️ حال خوشی دارد؛ ⬅️ وضع خوشی دارد؛ ⬅️ نیک‌بخت و خوش‌بخت شده است. 🗂 جلسه اول https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجات‌نامه ▪️قسمت چهارم 🌱آفريدگارا! 🌊 من جهان را درياى بيكرانى مى‌بينم و خودم را موجى از دريا وه چه دريايى و چه دريايى! وه چه موجى و چه موجى! اين‌همه افواج امواج چه مى‌كنند؟ مرا به زبان آنها آشنايى ده و مرا از من رهايى ده. خوشا آنان كه نه جهان مى‌بينند و نه امواج. 🌱آفريدگارا! جانم را بسوز و گداز بدار و زبانم را به راز و نياز https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده ▪️ قسمت نهم: تاثیر علم در عمق‌بخشی به ذکر علامه حسن‌زاده می‌فرمود: در چهل سالگی وقتی خدمت علامه طباطبایی رفتیم، تشنگی آمد. از ایشان دستور خواستیم. ایشان به ما دستوری «لااله‌الاالله» دادند. بعد از ما پرسیدند کدام خدا؟ عرض کردم: خدایِ جُدا نَه. ایشان فرمودند: همین است. ✔️ یعنی، ابتدا باید بدانیم، بعد ادامه دهیم چرا که ذکر گفتن بدون عمق به راه غلط می‌رود. 🗂 جلسه ۳۴۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ارزش قدسی مهریه برای اين كه هويتِ انساني زن و مرد بهتر روشن گردد لازم است برخی از دستورهای آسمانی كه درباره تعيين صداق و تبيين كابين و مَهْر از صاحبِ وحی الهی رسيده است مورد دقّت قرار گيرد. 🔸 زيرا نه تنها اوّلين كابينی كه برای مبدأ نسل كنونی بشر يعنی نكاح آدم و حوا عليهما السلام معين شد ⬅️ آموزش احكام و حِكَم الهی بود. 🔻 چنانكه طبق حديثِ زراره، خداوند به حضرت آدم عليه السلام فرمود: «رضاي أن تعلّمها معالمَ ديني، فقال عليه السلام: ذلك لك يا رب؛ رضای من آن است كه معارف دين مرا به او بياموزی. آدم گفت: قبول كردم. » (جامع الاحادیث شیعه، جلد بیست و یک، صفحه ۲۰۶) 🔸 بلكه گاهی رسول گرامی اسلام صلی الله عليه وآله، صَداق برخی از اصحاب صدر اول اسلام را تعليم سوره‌ای از قرآن قرار می‌داد. 🔻 چنانكه طبق نقلِ حضرتِ امامِ باقر عليه السلام استفاده می‌شود. (همان، صفحه ۱۹۳ و ۱۹۴) ✔️ و اگر مهرالسنّه پانصد درهم قرار گرفت كه يك كالای مادّی است، ريشه اصلي آن يك امر قُدْسی و منزّهِ از مادّه و مدّت می‌باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاهم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل سوم: در بعضی آداب شهادت به الوهیت و بیان ارتباط با اذان و نماز 🔶 اگر "ألِهَ" به معنی عبد باشد و مراد "مألوه" به معنای معبود باشد: ⬅️ پس سالک باید شهادت صوری به قصرِ معبودیت را به حق تعالی جَلَّت عظمته، منطبق کند به شهادت قلبی باطنی؛ ❌ و بداند که اگر در قلب، معبود دیگری باشد، در این شهادت منافق است. ✅ پس با هر ریاضتی است شهادت به ألوهيت را به قلب برساند و از كعبه دل، بت‌های بزرگ و کوچک را که به دست تصرّف شیطان و نفس امّاره تراشیده شده درهم شکند تا لایق حضور حضرت قدس گردد. ✔️ تا بت‌های حبّ دنیا و شئون دنیویه در کعبه دل است، سالک را راه به مقصد نیست. 🔶 و اگر مقصود از قصرِ ألوهيت، الوهیتِ فعلیه باشد _که عبارت أخرایِ تصرّف و تدبیر و تاثیر است _ پس چنین شود معنی شهادت: ♦️شهادت می‌دهم که مُتصرّفی در دارِ تحقق و موثّری در غیب و شهادت نیست جز ذات مقدّس حق جلّ و علا. ✳️ و اگر در قلب سالک اعتماد به موجودی از موجودات و اطمینان به احدی از آحاد باشد ⬅️ قلبش مُعلّل و شهادتش زور و مختلق است. 📚 آداب الصلاه| صفحه ۱۴۲ و ۱۴۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ صهیونیست‌ها بدانند با قتل عام مردم غزه سیلی سنگین‌تری خواهند خورد.
روحی در «نَفَخْتُ فیهِ مِنْ روحی» ، همان لااِلٰهَ‌اِلَّا‌اللّه و بِسْمِ‌اللّهِ‌الرَّحْمٰنِ‌الرَّحیم است وقتی روح خداوند تبارک و تعالی در آدم آمد ، آدم زنده می‌شود و از خود بیرون می‌آید و دیگر هوای نفس در او نیست. بِسْمِ‌اللّهِ‌الرَّحْمٰنِ‌الرَّحیم روح همه‌ی دریافت‌ها و افعال او می‌شود و همه‌ی قوای عالم بر او ساجد می‌شوند. 📚أنهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداوند تبارک و تعالی مشافهتاً با حضرت خاتم صحبت فرمود، حضرت موسی هم همینطور. ❓ چرا حضرت موسی کلیم الله شد و مستقیماً با خدا صحبت فرمود بله منصب نبوّت به دیگری داده نمی‌شود خدا با ما هم حرف میزند ولی ما گوشمان نمی‌شنود و کر است. ای با همه در حدیث و گوشِ همه ، کر ای با همه در حضور و چشمِ همه ، کور 🌹🌹🌹🌹🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جنایت غزه محصول تمدن غرب 🎙حضرت استاد یزدان پناه در تفسیر آیات 26 و 27 سوره بقره ◾️واقعا جنایتی که صهیونیست ها کرده اند، جای تعجب دارد که جهان چگونه آن را می پذیرد؟! ◾️این تمدن غربی است که جنگ جهانی اول و دوم و این ظلم به مردم مظلوم فلسطین را پدید آورده است. ◾️این ظلم ها روح تمدن غرب است که با منفعت طلبی و قساوت جمع شده است و نتیجه اش شده است این فاجعه. ◾️ غرب همه اش شده است لجن. مدرنی که می گویند، این است؟! این که کثیف ترین شرایط است، این ها دست شیطان را از پشت بسته اند. این جنایت سنگین است. این همه جنایت می کنند، اما راحت از کنارش می گذرند. ◾️ در این جریان غزه، بیِّنات دارد، اما از لجن بازی هایشان هیچ کوتاه نمی آیند. ◾️ خداوند متعال در سوره بقره با این یهود نژادپرست دعوا دارد. به همین خاطر است که در همین سوره بقره بیش از 100 آیه در حق این ها نازل شده است. 🤲 ان شاء الله به حق این سوره بقره، خزلان اسراییل را هم ببینیم. https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت اول: معنای سعادت در اصطلاح فلسفی 🔹 ابن سینا می‌گوید اگر در مفهوم سعادت نگاه کنید⬇️ به لحاظ لغوی و به لحاظ آنچه که آیه اشاره دارد⬅️ ✅در سعادت دو تا مسئله با هم اشباع شده است: 1️⃣ یکی اینکه در آن خوشی، سرور و خوشحالی خوابیده است. 2️⃣ و دیگری اینکه در آن مسئله خیر و کمال خوابیده است. ☑️ مثلاً می‌گوییم او به سعادت رسید؛ یعنی 🔸هم خوشحالی و سرور و خرّمی و شکفتگی دارد. 🔸هم وضع خوشی دارد. 🔸سختی و رنج ندارد. 🔸راحتی و خوشی دارد. ⬅️ و هم خیرش و کمالش هم همین بود. ✅ پس هر شیء ای، خیر و کمالی دارد. هر گاه به خیر و کمالش برسد، می‌گوییم سعادتمند شد. ☑️مثال: ❓گندم را در دل خاک کاشتید چه توانایی دارد؟ ❓سعادت و کمالش کجاست؟ کمالش این است که یک ساقه برآمده همراه با خوشه ها باشد و بتواند بر و بار بدهد. هر وقت به اینجا رسید: ✅ می گوییم به خیر و کمالش رسید. 🗂 جلسه اول https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجات نامه ▪️ قسمت پنجم 🌱آفريدگارا! من كيستم؟ من چرا از خود مى‌ترسم؟ از كى بپرسم من كيستم؟ جز تو كيست تا حل اين معما كند و اين گره بسته را وا كند؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حس گرایی و ارزش گرایی 💥ممكن است حسّ گرايانِ تجربه زده، دنيازدگانِ طبيعت باخته، اين گونه از معارف دينی را اسطوره، افسانه، ذهن گرایی، تحجّر، ارتجاع و مانند آن بپندارند و حقوق انسانی زن را هضم شده در لابلای اين وعده و نويدهای اخروی تلقی كنند. ✔️ ليكن مؤمنان به سنّتِ معصومين عليهم السلام و دين باوران جامعه اسلامی هرگز بدون تكريم و تجليل و تعظيم به چنين متون دينی نمی‌نگرند و ادب برخورد با اين گونه احاديث را هماره حفظ می‌نمايند و تهمتِ ناروای تحجّر را به تديّن و تمدّن دينی نمی‌زنند. 🔻 البته هر دو گروه در طی اعصار و قرون بوده و هستند. 🔺به عنوان نمونه مردی به حضرت امام صادق عليه السلام گفت: همسرم به من خيانت كرد. امام صادق عليه السلام فرمود: آن خيانت چه بوده است؟ آن مرد گفت: همسرم دختر زاييده. امام صادق عليه السلام فرمود: شايد تو آن را كراهت داشته باشی، امّا خداوند می‌گويد: «آباؤكم وأبناؤكم لا تدرون أيّهم أقرب لكم نفعاً؛ يعنی شما نمی‌دانيد كدام يك از اعضای خانواده برای شما سودمندترند.» (سوره نساء/۱۱) ادامه در پست بعدی👇👇👇
✅غرض آن كه: 🔸حصر ارزش انسانی در امور مادی و 🔸انحصار حقوق در مزايای طبيعی و 🔸حذف مسائل معنوی از حقوق و 🔸بريدن و قطع نمودن آنها در تحليل مبانی حقوق و 🔸آنها را فقط از ديدگاه اخلاق نگاه كردن و 🔸اخلاق را پايين تر از مزايای حقوق مادّی دانستن ⬅️ محصول مبنای خاص حسّ گرايی و طبيعت زدگی است كه مكتبِ مقابلِ خود را ذهن گرايی می‌پندارد. 💫و چون اساس نكاح، صبغه ملكوتی دارد، اگر كابين زن جنبه تكاثر پيدا كند و از معيار معقول و مقبول فاصله بگيرد، چنان زنی مشؤومه خواهد بود و شأمت و قبح او در گرانی صَداق و افزونی مَهر او است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab