M-A-yoosof 363.mp3
3.94M
🔈برنامه 363، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹از دیدگاه قرآن نیز #سببیت_اشیا میتواند در طول سببیّت خداوند باشد؛ مثلاً در برخی از آیات، گرفتن جان انسانها به خداوند نسبت داده شده است: «الله یتوفّی الأنفس حین موتها»؛ و در برخی دیگر به #ملک_الموت نسبت داده شده است: «یتوفّاکم ملک الموت الّذی وکّل بکم»؛ و در برخی دیگر به دیگر فرستادگان خداوند: «توفّته رسلنا». پس گرفتن جانها در عین این که فعل خداوند است، میتواند به «ملک الموت» و «رسلنا» نیز نسبت داده شود و منافاتی با #توحید_افعالی ندارد.
🔹آنچه از #بت_پرستان مذموم شمرده شده، به خاطر #پرستش و #بندگی_بتها بود، نه به خاطر شفاعت جستن. ولی ما #اولیای_خدا را نمیپرستیم و تنها با #اذن_خداوند ایشان را #واسطه_قرب قرار میدهیم.
🔹پرسش: قرآن کریم میفرماید: «للّهِ الشفاعة جمیعا». پس چگونه شیعیان ادعا میکنند که اولیای خدا #شفاعت مینمایند؟
👈پاسخ: در برنامه بعد ان شاء الله.
#سوره_یوسف
لینک کانال تلگرام 🔻
🔶 https://t.me/maede_aasmani
آیدی کانال ایتا 🔻
🔶 @maede_asmani
M-A-yoosof 364.mp3
4.59M
🔈برنامه 364، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹پاسخ پرسش برنامه قبل:
👈قرآن کریم این گونه است که برخی از آیاتش را آیات دیگر #تفسیر میکنند. مثلاً وقتی قرآن میگوید: «لِلّهِ العزّة جمیعا» معنایش این نیست که دیگران #عزیز نیستند؛ زیرا در آیهای دیگر آمده است: «و لِلّهِ العزّة و لرسولهِ و لِلمؤمنین»؛ یعنی هم #پیامبر #عزت دارد و هم #مؤمنان. بلکه معنایش این است که منبع و منشأ عزت خداوند است و دیگران تنها در صورتی عزیز میشوند که خدا به آنان عزت دهد.
👈شفاعت نیز همین طور است. آیات دیگری که درباره #شفاعت هست را اگر کنار هم بگذاریم: «من ذا الّذی یشفع عنده إلا بإذنه»، «لا یشفعون إلا لمن ارتضی»، «لا تنفع الشفاعة إلا من أذن له الرحمن» و «لا یملکون الشفاعة إلا من اتخذ عند الرحمن عهدا»، نتیجه این میشود که غیر خدا تنها در صورتی میتواند شفاعت کند که از خداوند #اذن و #رضایت داشته باشد.
#سوره_یوسف
لینک کانال تلگرام 🔻
🔶 https://t.me/maede_aasmani
آیدی کانال ایتا 🔻
🔶 @maede_asmani
M-A-yoosof 365.mp3
5.46M
🔈برنامه 365، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹ما معتقدیم که #امامان_معصوم ما علیهم السلام خودشان بالاترین مراتب #بندگی را داشتند و ما هم از خدا میخواهیم که ما را مانند ایشان بندهی خویش گرداند.
🔹#زیارات و سخنانی که از امامان رسیده است، همه به #بندگی_خدا دعوت میکنند و امامان را بالاترین بندهی خدا معرفی مینمایند، مانند #زیارت_امین_الله و زیارت_جامعه.
🔹نمونهای از این عبارات: «الدعاة إلی الله و الأدلّاء علی مرضاة الله ...»
🔹هیچ گاه هیچ یک از شیعیان قصد نکرده که امامان معصوم علیهم السلام را #شریک_خداوند قرار دهد یا آنان را #عبادت نماید.
#سوره_یوسف
لینک کانال تلگرام 🔻
🔶 https://t.me/maede_aasmani
آیدی کانال ایتا 🔻
🔶 @maede_asmani
M-A-yoosof 366.mp3
4.86M
🔈برنامه 366، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹آیاتی هستند که از #استغفار و #شفاعت پیامبران خبر میدهند، مانند آیه 64 سوره نساء یا آیه 97 سوره یوسف. #وهابیها این آیات را به #زمان_حیات پیامبران محدود میکنند و میگویند این آیات دلالت ندارند که استغفار و شفاعتشان پس از وفات نیز مجاز است و همچنان پافشاری میکنند که توسل #شرک است.
🔹در پاسخ به این سخن میگوییم:
اولاً اگر #توسل شرک است، معنای سخن شما این خواهد بود که این شرک در زمان حیات پیامبران مجاز بود و در زمان وفاتشان غیر مجاز!!
ثانیاً این آیات استغفار را به زمان حیات محدود نکردهاند؛
ثالثاً حضرت #آدم قبل از ولادت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به او متوسل شد تا توبهاش پذیرفته شود. پس توسل به زمان حیات مشروط نیست.
#سوره_یوسف
لینک کانال تلگرام 🔻
🔶 https://t.me/maede_aasmani
آیدی کانال ایتا 🔻
🔶 @maede_asmani
M-A-yoosof 367.mp3
4.8M
🔈برنامه 367، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹پاسخ دیگر به #وهابیها: خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیثی که اهل سنت نقل کردهاند، فرمودند: هم #حیات من برای شما خیر است و هم #وفات من. حیات من از این جهت #خیر است که با شما #سخن میگویم و شما هم با من سخن میگویید و وفات من از این جهت خیر است که اعمال شما بر من عرضه میشود و اگر کار بدی کرده باشید، برای شما #استغفار میکنم.
🔹علاوه بر این روایات فراوان دیگری هم از طریق #اهل_سنت نقل شده که از آداب #زیارت_پیامبر، طلب آمرزش و استغفار را برشمردهاند.
🔹پاسخ مهم دیگر این است که مگر پیامبر از دنیا رفته است؟ وقتی قرآن میگوید: #شهدا زندهاند، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به طریق اولی #زنده به شمار میرود.
#سوره_یوسف
لینک کانال تلگرام 🔻
🔶 https://t.me/maede_aasmani
آیدی کانال ایتا 🔻
🔶 @maede_asmani
M-A-yoosof 368.mp3
4.97M
🔈برنامه 368، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹#مأموران_وهابی اجازه نمیدهند که در کنار #ضریح_پیامبر صلی الله علیه و آله صدایش را بلند کند و استناد میکنند به این آیه «لا ترفعوا أصواتکم فوق صوت النبی». اگر پیامبر حضوری ندارد، پس استناد به این آیه درست نیست.
🔹خود شما در #تشهد نماز میگویید: «السلام علیک أیّها النّبیّ» پس آن حضرت حاضر است.
#سوره_یوسف
لینک کانال تلگرام 🔻
🔶 https://t.me/maede_aasmani
آیدی کانال ایتا 🔻
🔶 @maede_asmani
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 369.mp3
4.95M
🔈برنامه 369، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹نکته ای برگرفته از فرمایشات آیة الله جوادی آملی:
نگاه توده مردم این است که انسان میمیرد و دوباره زنده میشود. برای اینها باید اثبات کرد که معاد هست. اما نگاه حکما برگرفته از آیات قرآن این است که انسان مرگ ندارد و صرفاً از جایی به جای دیگر منتقل میشود. با این نگاه، دیگر لازم نیست معاد را اثبات نمود.
#سوره_یوسف
لینک کانال تلگرام 🔻
🔶 https://t.me/maede_aasmani
آیدی کانال ایتا 🔻
🔶 @maede_asmani
M-A-yoosof 370.mp3
4.42M
🔈برنامه 370، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹#عرفا و #اولیای_خدا میتوانند #زندگی و #مرگ را در همین حیات #دنیا، پیاده کنند؛ یعنی به چنان درجهای رسیدهاند که با اختیار خودشان روح از بدنشان جدا میشود و دوباره به بدن باز میگردد.
🔹اما بالاتر از آن، #خلفای_الهی مظهر اسم #محیی و #ممیت خداوند شدهاند، مثل عیسی علیه السلام که با ارادهاش زنده میکرد و میمیراند.
#سوره_یوسف
لینک کانال تلگرام 🔻
🔶 https://t.me/maede_aasmani
آیدی کانال ایتا 🔻
🔶 @maede_asmani
M-A-yoosof 371.mp3
4.39M
🔈برنامه 371، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹#تبرک هم از کارهایی است که #وهابیها آن را #شرک میدانند.
🔹در سوره یوسف آمده که او فرمان داد پیراهنم را روی صورت پدر بیندازید. قرآن هم این کار را تأیید میکند و شفای #یعقوب را اثرِ #پیراهن_یوسف میشمارد.
🔹معنای لغویِ تبرّک، #طلب_برکت است. #برکت یعنی زیادی در رشد و کمال و سعادت.
🔹معنای اصطلاحی تبرّک، این است که از خدا یا از #مقربان او یا آثار بر جای مانده از ایشان، چیزی را درخواست بکنیم. البته در عرف، تبرک فقط زمانی اطلاق میشود که از #آثار_مقرّبان طلب برکت کنیم و اگر از خود ایشان طلب کنیم، #توسل گفته میشود.
#سوره_یوسف
لینک کانال تلگرام 🔻
🔶 https://t.me/maede_aasmani
آیدی کانال ایتا 🔻
🔶 @maede_asmani
M-A-yoosof 372.mp3
4.5M
🔈برنامه 372، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹علاوه بر آیهای که در برنامه گذشته آمد، این آیه هم دلالت میکند که #تبرک مجاز است و #شرک نیست:
«إنّ آیة ملکه أن یأتیکم التابوت فیه سکینة من ربکم ...» «نشانه پادشاهی او آن است که صندوق نزد شما باز میآید که در آن آرامشی از پروردگارتان هست ...» (بقره/248)
🔹این #صندوق همان بوده که #موسی علیه السلام در آن به دریا افتاد. بسیار مقدس و مورد احترام بنی اسرائیل بود. در جنگها آن را میبردند و به آن تبرک میجستند و تا زمانی که در میان آنان بود، #عزت و #آرامش داشتند و پیروز میشدند. اما بعدا به خاطر نافرمانیشان این صندوق گرفته شد و به فلاکت افتادند. قرآن در این آیه میگوید اگر به #طالوت کمک کنید، خداوند این صندوق را به شما باز میگرداند، در حالی که فرشتگان آن را حمل میکنند.
#سوره_یوسف
لینک کانال تلگرام 🔻
🔶 https://t.me/maede_aasmani
آیدی کانال ایتا 🔻
🔶 @maede_asmani
M-A-yoosof 373.mp3
5.03M
🔈برنامه 373، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹آیه دیگری که #جواز_تبرک را اثبات میکند، «قال الّذین غلبوا علی أمرهم لنتّخذنّ علیهم مسجداً» درباره #اصحاب_کهف است. یعنی به خاطر قداست اینان، در مکان دفنشان #مسجدی بنا میکنیم.
🔹در #روایات_اهل_سنت نیز شواهدی بر جواز تبرک وجود دارد:
در تاریخ نقل شده که اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله به آب وضوی ایشان تبرک میجستند یا نیم خوردۀ آب او را مینوشیدند، بدون این که پیامبر این کار را #شرک بشمارند و از آن نهی نمایند.
#سوره_یوسف
لینک کانال تلگرام 🔻
🔶 https://t.me/maede_aasmani
آیدی کانال ایتا 🔻
🔶 @maede_asmani
M-A-yoosof 374.mp3
4.26M
🔈برنامه 374، آیه 111
🌺چکیده این برنامه:
🔹روایات دیگری از #اهل_سنت درباره #تبرک:
👈عبد الله بن سلام به #اصحاب_پیامبر که مهمانش شده بودند، میگوید: «آیا میخواهید شما را با ظرفی سیراب کنم که رسول خدا از آن نوشیده بود؟»
👈سهل بن سعد میگوید: «پیامبر خدا از ظرفی آب نوشیدند و ما هم از همان ظرف آب نوشیدیم». او پس از مدتی همین ظرف را پیشکش میکند به #عمر_بن_عبد_العزیز به عنوان یک چیز ارزشمند.
👈ابراهیم بن عبد الرحمان میگوید: «دیدم که #عبد_الله_بن_عمر دست کشید بر جایگاه پیامبر روی #منبر و سپس به صورتش کشید».
👈ابو سعید علایی نقل میکند: «نوشتهای به خط ابن ناصر دیدم که در آن از #احمد_بن_حنبل پرسیده شده بود: آیا #بوسیدن_قبر و منبر پیامبر جایز است؟ پاسخ داده بود: بله، جایز است. من این نوشته را به #ابن_تیمیه (نظریهپرداز وهابیان) نشان دادم. او بسیار تعجب کرد و گفت: من به احمد بن حنبل ارادت داشتم و انتظار نداشتم چنین مطلبی بگوید. گفتم: این را چه میگویی که احمد بن حنبل پس از مرگ #شافعی، پیراهنش را شست و آب آن را میل کرد؟!»
👈#بخاری نقل میکند که پیامبر خدا شتری را از #جابر_بن_عبد_الله_انصاری خریدند و یک قیراط هم اضافی پرداختند. جابر هیچ گاه این قیراط را از خودش جدا نکرد تا زمانی که در حمله اهل شام به مدینه از او غارت کردند.
#سوره_یوسف
لینک کانال تلگرام 🔻
🔶 https://t.me/maede_aasmani
آیدی کانال ایتا 🔻
🔶 @maede_asmani