May 11
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 159.mp3
4.31M
برنامه 159، آیه 35 ـ 38
چکیده این برنامه:
اشکال: تعبیر «ترکتُ» در آیه، این را به ذهن متبادر میکند که یوسف ـ نعوذ بالله ـ جزء #کفار بوده و آنها را همراهی میکرده؛ سپس آن را ترک کرده است.
پاسخ: ما یک «رفع» داریم و یک «دفع». «#رفع» آن است که آنچه وجود دارد، برطرف شود؛ مثلا کسی که بیمار است، درمان شود. در اینجا گفته میشود آن بیماری «رفع» شد. اما «#دفع» آن است که پیش از آن که چیزی موجود شود، جلوی آن گرفته شود؛ مثلاً کسی پیش از ابتلا به بیماری، واکسن بزند و جلوی بیماری را بگیرد. در اینجا گفته میشود آن بیماری «دفع» شد. واژه «ترک کردن» در آیه مورد بحث، در زمینه «دفع» به کار رفته؛ یعنی #زمینه_پذیرش_کفر وجود داشت، اما «من کافر نشدم»؛ نه این که کافر بودم و از کفر بیرون آمدم.
#سوره_یوسف
https://t.me/maede_aasmani
https://eitaa.com/maede_asmani
https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 160.mp3
4.17M
🔈برنامه 160، آیه 35 ـ 38
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه، آیات 35 تا 38 سوره یوسف تحت اللفظی ترجمه میشوند.
🔹تعبیر «صاحبی السجن» یعنی «دو #مونس¬_و_همدم_زندان»! که نشان میدهد این دو نفر، مدت زیادی در زندان بودند به گونهای که با #زندان انس گرفته بودند.
🔹تعابیر حضرت یوسف در ابتدا «#مثنا» بود؛ اما بعداً «#جمع» به کار رفت؛ شاید به این خاطر که در ابتدا همان دو جوان زندانی، #مخاطبِ ایشان بودند و بعداً دیگران هم به این #گفت_و_گو پیوستند و مخاطبِ حضرت شدند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 161.mp3
3.83M
🔈برنامه 161، آیه 35 ـ 38
🌺چکیده این برنامه:
🔹#مشرکان #مصر مانند مشرکان #حجاز، قبول داشتند که #خداوند یکی است؛ اما #ربوبیت_خداوند را شراکتی میدانستند؛ یعنی آفریدگان را دستهبندی میکردند و برای هر دستهای یک «#ربّ» را قرار میدادند که در تدبیر آن دسته، با خدا #شریک است. آنان این «ارباب متفرّق» را میپرستیدند تا به #قرب_پروردگار برسند.
🔹در روز #قیامت همه ـ حتی #کافران ـ باور میکنند که «مُلک در دست #خداوند_واحد_قهار» است؛ اما در این دنیا تنها اندکی از #موحدان به چنین باوری رسیدهاند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 162.mp3
4.18M
🔈برنامه 162، آیه 35 ـ 38
🌺چکیده این برنامه:
🔹اشکال: «#خیر» به معنای «خوبتر»، «#صفت_تفضیل» است و در جایی به کار میرود که دو چیز «خوب» داشته باشیم و یکی «خوبتر» باشد. این تعبیر حضرت یوسف که «آیا ارباب متفرق خیر است یا خداوند واحد قهار؟» نشان میدهد #پرستش_ارباب_متفرق، «خوب» است؛ اما #پرستش_خدا، «بهتر» است.
👈پاسخ یک: «خیر» گاهی به معنای «خوب» به کار میرود، نه به معنای «خوبتر».
👈پاسخ دو: «خیر» به معنای «خوبتر» است؛ اما بر اساس #اعتقاد_مخاطب؛ زیرا مخاطب باور داشت که پرستش ارباب متفرق خوب است. حال از حضرت یوسف میشنود که «اما پرستش خدا بهتر است».
👈پاسخ سه: در برنامه بعد خواهد آمد.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
M-A-yoosof 163.mp3
3.82M
🔈برنامه 163، آیه 35 ـ 38
🌺چکیده این برنامه:
🔹پاسخ سوم (به اشکال برنامه قبل): مقصود از «#تفضیل» در اینجا، «#تعیین» است؛ یعنی اگر چه تعبیر به گونه «تفضیلی» به کار رفته، اما از آنجا که #مخاطب #عاقل است، تنها یکی را به طور معین انتخاب میکند و برای دیگری ارزشی قائل نمیشود. مثلاً به کسی که شب هنگام در برف و کولاک در بیابانی به سر میبرد، میگوییم شب را در خانهای گرم و راحت سر کنی، «بهتر» است یا در این بیابان سرد و تاریک؟!
🔹این خدایان #اسمهای_بیمسما هستند؛ یعنی نام «#رب» را یدک میکشند؛ اما واقعا «رب» نیستند.
🔹تنها کسانی به دنبال اسمهای بیمسما میروند که خودشان هم بیمسما باشند؛ یعنی تنها نام انسان را یدک میکشند؛ اما واقعا از #انسانیت تهیاند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 164.mp3
3.73M
🔈برنامه 164، آیه 35 ـ 38
🌺چکیده این برنامه:
🔹اساس #انسانیت، #فکر و #اندیشه است. کسی که #اسمای_بیمسما را میپرستد، فکر و اندیشه را زیر پا گذاشته است. پس گویی انسان نیست.
🔹حقیقتِ #عبادتِ اسمای بیمسما، «هباء منثورا» [ذرات غبار پراکنده] است که در آخرت، بروز مییابد.
🔹خداوند هر دو گروه را کمک میکند: هم کسانی را که به دنبال #دنیا هستند و هم کسانی را که به دنبال #آخرت اند.
🔹#برکت غیر از #فراوانی_مال است. چه بسا کسانی هستند که مال فراوان دارند؛ اما #آرامش ندارند و از آنها خیری به دیگران نمیرسد و به عکس، چه بسا کسانی هستند که با مال اندک هم آرامش دارند و هم #منشأ_خیرات بسیارند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 165.mp3
3.92M
🔈برنامه 165، آیه 35 ـ 38
🌺چکیده این برنامه:
🔹#میراث_گذشتگان این گونه نیست که همیشه خوب باشد؛ مثلا #مشرکان گاهی میگفتند که #بتپرستی میراث پدران ما است؛ پس ما از آن پیروی میکنیم!
🔹«هیچ حکمی جز برای خدا نیست» در دو زمینه صدق میکند: یکی #عالم_تکوین و دیگری #عالم_تشریع.
🔹در عالم تکوین معنایش این است که هر چه روی میدهد ـ چه خوب باشد و چه بد ـ فقط با #اذن_تکوینی خداوند است و او نه #شریک دارد و نه #نظیر و نه #ظهیر.
🔹در عالم تشریع معنایش این است که هر باید و نبایدی تنها به دست خداوند است و همه باید به #حکم_خدا تن دهند؛ چون او تنها «#رب» این جهان است.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 166.mp3
4.15M
🔈برنامه 166، آیه 35 ـ 38
🌺چکیده این برنامه:
🔹خداوند انسان را #مجبور کرده که #مختار باشد! #اختیار از #نعمتهای_قهری خداوند است.
🔹#پاسخگویی کفار در #قیامت #سخت خواهد بود؛ اما طولانی نخواهد بود. به عکس، پاسخگویی مؤمنان در قیامت #آسان خواهد بود؛ اما #طولانی!
🔹علت، این است که #معیار سنجش، «#حق» است «الوزن یومئذ الحق». #کفار اصلا در مسیر حق نبودند تا اعمالشان سنجیده شود «فلا نقیم لهم یوم القیامة وزنا». اینان بدون معطلی به #دوزخ میروند. اما #مؤمنان در مسیر حق بودند که ممکن است گاهی منحرف شده باشند. ایشان اعمالشان با حق سنجیده میشود و نتیجهاش این خواهد بود که «فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره».
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 167.mp3
3.7M
🔈برنامه 167، آیه 35 ـ 38
🌺چکیده این برنامه:
🔹اشکال: تعبیر «إن الحکم إلا لله» چگونه با «أمرهم شوری بینهم» میسازد؟ اگر #حکم تنها برای خداوند است، پس دیگر #مشورت به چه درد میخورد؟
👈پاسخ: امور دو دستهاند: «أمر الله» و «أمر الناس». «#امر_الله» یعنی اموری که خداوند درباره آنها حکم داده است، مثل #نماز و #روزه و #خمس و ... . در این امور، مشورت و #نظر_مردم، اعتباری ندارد؛ مثلا نمیتوان با برگزاری انتخابات، گفت که دیگر نماز واجب نیست یا گفت روزه در ماه ذیحجه باشد، نه رمضان. «#امر_الناس» یعنی اموری که به خود مردم سپرده شده است، مانند #نظم دادن به #ترافیک، #راهسازی، #استحکام_ساختمان و ... . «إن الحکم إلا لله» به «امر الله» مربوط است و «أمرهم شوری بینهم» به «امر الناس».
🔹«إن الحکم إلا لله» سخن #حقی است که خوارج از آن، #باطل را اراده کردند و در مقابل #ولی_خدا #امیر_المؤمنین علیه السلام ایستادند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
سلام و عرض ارادت خدمت همه همراهان کانال مائده آسمانی
با عرض پوزش در اعلام شماره آیات برنامه ها اشتباهی رخ داده که بدین وسیله اصلاح می گردد:
🔹از برنامه 161 تا 168 همه به آیات 39 و 40 مربوط میشوند، نه آیات 35 تا 38
از صبر و همراهی شما سپاسگزاری میکنیم.🌺
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 168.mp3
3.97M
🔈برنامه 168، آیه 39 ـ 40
🌺چکیده این برنامه:
🔹طبق بیان حضرت یوسف، اگر فقط خدا را عبادت کنیم، «#دین_قیم» محقق میشود؛ یعنی هم خودش پابرجا و #استوار است و هم جامعه را #پابرجا و استوار نگه میدارد، مانند یک #ستون. از همین رو است که درباره دین، تعبیر «أقیموا» آمده؛ یعنی «به پا دارید». نماز نیز «ستون دین» است و دربارهی آن، بارها همین تعبیر «#به_پا_داشتن» به کار رفته است.
🔹از ابتدای خلقت، یک دین مورد قبول خداوند بوده است و آن «#تسلیم_شدن» در برابر او است «إنّ الدین عند الله الإسلام»؛ یعنی #اصول همه ادیان، یکسان بوده است (#توحید و #نبوت و #معاد) و تنها #فروعِ آن، در دورانهای متفاوت، تغییر کرده است که کاملترین مرتبهی آن، به دست پیامبر اسلام برای مردم آمده است که میتواند جامعه را از نظر #اجتماعی، #سیاسی، #نظامی، و #اقتصادی اداره کند؛ اما اکثر مردم این را نمیدانند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0
هدایت شده از حبیب
M-A-yoosof 169.mp3
3.33M
🔈برنامه 169، آیه 41 ـ 42
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه، آیات 41 و 42 سوره یوسف تحت اللفظی ترجمه میشوند.
🔹پرسش: چرا یوسف بلافاصله خوابِ آن دو همراه زندانیاش را #تعبیر نکرد و ابتدا از #معارف_توحیدی سخن گفت؟
👈پاسخ: برای این که ابتدا #ایمان بیاورند و #هدایت شوند و آن #اعدامی، با ایمان از دنیا برود.
🔹پرسش دیگر: چرا یوسف وقتی تعبیر آن دو خواب را گفت، مخاطبش را #تعیین نکرد و گفت: «یکی از شما دو نفر ...»؟
👈پاسخ: در برنامه آینده، خواهد آمد ان شاء الله.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
🔸https://chat.whatsapp.com/Cwldip6vQkP9Q44Tteriw0