📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
1⃣ فلسفه بعثت پيامبران
♦️خداوند پيامبرانش را برانگيخت و وحی را به آنان اختصاص داد، و پيامبران را حُجّت خود بر بندگان قرار داد، تا استدلالی يا جای عذری برای کسی باقی نماند، پس پيامبران انسان ها را، با زبان راستگويی به راه حق فراخواندند. آگاه باشيد! که خداوند از درون بندگان پرده برمی گيرد، نه آن که بر اسرار پوشيده آنان آگاه نيست، و بر آنچه در سينه ها نهفته دارند بی خبر است، بلکه خواست آنان را آزمايش کند، تا کدام يک، اعمال نيکو انجام می دهد و پاداش، برابر نيکوکاری و کيفرِ مکافات در خور بدی ها باشد.
2⃣ويژگيهای امامان دوازده گانه
♦️کجا هستند کسانی که پنداشتند، دانايانِ علمِ قرآن، آنان می باشند نه ما؟ که اين ادّعا را بر اساس دروغ و ستمکاری بر ضدّ ما روا داشتند. خدا ما (اهل بيت پيامبر) را بالا آورد و آنان را پست و خوار کرد، به ما عطا فرمود و آنها را محروم ساخت، ما را در حريم نعمت های خويش داخل و آنان را خارج کرد، که راه هدايت را با راهنمايی ما می پويند، و روشنی دل های کور را از ما می جويند. همانا امامان (دوازده گانه) همه از قريش بوده که درخت آن را در خاندان بنی هاشم کاشته اند. مقام ولايت و امامت در خور ديگران نيست، و ديگر مدّعيانِ زمامداری، شايستگی آن را ندارند.
3⃣ شناساندن گمراهان و خبر از ستمكاری عبدالملك مروان
♦️گمراهان، دنيای زودگذر را برگزيدند، و آخرتِ جاويدان را رها کردند. چشمه زلال را گذاشتند و از آب تيره و ناگوار نوشيدند. گويا فاسقِ آنها (عبدالملک مروان) را می نگرم که با منکر و زشتی ها يار است و با آن اُنس گرفته و همنشين می گردد، تا آن که موی سرش در گناهان سفيد گشته و خُلق و خوی او رنگ گناه و منکر گيرد. در چنين حالی، کف بر لب به مردم يورش آورد، چونان موج خروشانی که از غرق کردن هر چيزی بی پروا باشد، يا شعله ای که تر و خشک را بسوزاند و همه چيز را خاکستر گرداند!.
4⃣ اندرزهای جاودانه
♦کجايند عقل های روشنی خواه از چراغ هدايت!؟ و کجايند چشم های دوخته شده بر نشانه های پرهيزگاری!؟ کجايند دل های به خدا پيشکش شده و در اطاعت خدا پيمان بسته!؟ افسوس که دنياپرستان بر متاع پست دنيا هجوم آوردند، و برای به دست آوردن حرام يورش آورده يکديگر را پس زدند. نشانه بهشت و جهنّم برای آنان برافراشته، امّا از بهشت روی گردان و با کردارِ زشتِ خود به طرف آتش روی آوردند، پروردگارشان آنان را فراخواند، امّا پشت کرده، فرار کردند، و شيطان آنان را دعوت کرد، پذيرفته، به سوی او شتابان حرکت کردند.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه144
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
═════ ೋღ🇮🇷ღೋ════
#خطبه144
#بند_سوم:
«گویا فاسق آنها(عبدالملک مروان) را میبینم .... کف بر لب به مردم یورش آورذ چونان موج خروشانی ک از غرق کردم هرچیزی بیپروا باشد»
#سؤال1⃣ :آیا صرفاً فقط یک تشبیه است؟
#جواب:
👆اینها صرفاً یک تشبیه نیست.
‼️بلکه #پیشگویی است.
⏪یعنی هر جا امیرالمؤمنین علیه السلام از آینده می فرمایند ، دقیقاً آنچه را توصیف می کنند که می بینند .
↩️حتی وقتی از قیافه ظاهری بعضی از حاکمان پست و جلاد آینده مثل حجاج ابن یوسف و ... بیاناتی دارند اینها دقیقاً توصیف واقعیت است نه فقط یک تشبیه.
#بند_چهارم:
«کجایند دلهای به خدا پیشکش شده و در اطاعت خدا پیمان بسته؟»
#سؤال2⃣: در مورد دلهای به خدا پیشکش شده بیشتر توضیح بفرمایید.
#جواب:
✍ به #خطبه227 و #خطبه87 و #بند_اول و #بند_دوم #نامه69 مراجعه بفرمایید.
↔️برای آنکه همه از اثر روحانی این پاسخ های امیرالمؤمنین بهره ببریم بخشی را می نویسم:
📩در #نامه69 خطاب به حارث همدان مینویسند:
🗞"بدان برترين مؤمنان کسانى هستند که خود و خانواده و اموالشان را تقديم (به پروردگار و جلب رضاى او) مى کنند (آنها از همه در اين راه پيشگام ترند)
⬅️هرچه از کارهاى خير را از پيش بفرستى براى تو ذخيره خواهد شد و آنچه (از مال و ثروت) باقى بگذارى خيرش براى ديگران خواهد بود (و حسابش بر تو).
🚫 از همنشينى با کسى که فکرش ضعيف و عملش زشت است بپرهيز، زيرا معيار سنجش شخصيت هر کس، يارانش هستند.
🏙در شهرهاى بزرگ مسکن گزين، زيرا آنجا مرکز اجتماع مسلمانان است.
🎡و از اماکن غفلت زا و خشونت و جاهايى که ياران مطيع خدا در آن کم اند بپرهيز و فکرت را به چيزى مشغول دار که به تو مربوط است.
🌆از نشستن در دکه هاى بازارها اجتناب کن چون آنجا محل حضور شيطان و معرض فتنه هاست.
🤲بيشتر به افراد پايين تر از خود نگاه کن، زيرا اين کار درهاى شکر را بر روى تو مى گشايد."
#سؤال3⃣: با وجود تذکر جهت وحدت و یکسانی ملل و اقوام به جز مواردی مثل بنی اسرائیل چرا تأکید بر قریش و خاندان بنی هاشم شده است؟
#سؤال4⃣: آیا برای این است که اگر کسی ادعای امامت کرد، حقیقت آشکار باشد؟
#جواب:
👌بله ، دقیقاً همینطور است.
👈چون این خطبه ای که امیر المؤمنین علی علیه السلام بیان فرمودند؛ همانطور که از متن آنهم می توانید متوجه بشوید در واقع این بخش آن در برابر ادعاهایی است که بنی امیه دارند که معتقدند جانشینان پیامبران شدند ، حضرت میخواهند یادآوری کنند که خداوند به حکمت خودش نبوت و بعد امامت را فقط در قریش و آنهم در تیره ی بنی هاشم قرار داده است .
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
═════ ೋღ🇮🇷ღೋ════
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📣در طلب باران
1⃣نظام آفرينش برای انسان
♦️آگاه باشيد! زمينی که شما را بر پشت خود می برد، و آسمانی که بر شما سايه می گستراند، فرمانبردار پروردگارند، و برکت آن دو به شما، نه از روی دلسوزی يا برای نزديک شدن به شما، و نه به اميد خيری است که از شما دارند، بلکه آن دو، مأمور رساندن منافع شما بوده، اوامر خدا را اطاعت کردند، به آنها دستور داده شد که برای مصالح شما قيام کنند و چنين کردند.
2⃣ فلسفه آزمايشها
♦️خداوند بندگان خود را که گناهکارند، با کمبود ميوه ها، و جلوگيری از نزول برکات، و بستن دَرِ گنج های خيرات، آزمايش می کند، برای آن که توبه کننده ای بازگردد، و گناهکار، دل از معصيت بکند، و پندگيرنده، پند گيرد، و بازدارنده، راه نافرمانی را بر بندگان خدا ببندد. و همانا خدا استغفار و آمرزش خواستن را وسيله دائمی فروريختن روزی، و موجب رحمت آفريدگان قرار داد، و فرمود: «از پروردگار خود آمرزش بخواهيد، که آمرزنده است، برکات خود را از آسمان بر شما فرو می بارد، و با بخشش اموال فراوان و فرزندان، شما را ياری می دهد، و باغستان ها و نهرهای پرآب در اختيار شما می گذارد.» پس رحمت خدا بر آن کس که به استقبال توبه رود، و از گناهان خود پوزش طلبد، و پيش از آن که مرگِ او فرارسد، اصلاح گردد.
3⃣ نيايش طلب باران
♦️ بار خداوندا! ما از خانه ها، و زير چادرها پس از شنيدن ناله حيواناتِ تشنه و گريه دلخراش کودکان گرسنه، به سوی تو بيرون آمديم، و رحمت تو را مشتاق، و فضل و نعمت تو را اميدواريم، و از عذاب و انتقام تو ترسناکيم. بار خداوندا! بارانت را بر ما ببار، و ما را مأيوس برمگردان! و با خشکسالی و قحطی ما را نابود مفرما، و با اعمال زشتی که بی خردان ما انجام داده اند، ما را به عذاب خويش مبتلا مگردان. ای مهربانترين مهربان ها! بار خداوندا! به سوی تو آمديم از چيزهايی شکايت کنيم که بر تو پنهان نيست، و اين هنگامی است که سختی های طاقت فرسا ما را بيچاره کرده، و خشکسالی و قحطی ما را به ستوه آورده، و پيش آمدهای سخت ما را ناتوان ساخته، و فتنه های دشوار کارد به استخوان ما رسانده است. بار خداوندا! از تو می خواهيم ما را نااميد برمگردانی، و با اندوه و نگرانی به خانه هايمان باز نفرستی، و گناهانمان را به رخمان نکشی، و اعمال زشت ما را مقياس کيفر ما قرار ندهی. خداوندا! باران رحمت خود را بر ما ببار، و برکتِ خويش را بر ما بگستران، و روزی و رحمتت را به ما برسان، و ما را از بارانی سيراب فرما که سودمند و سيراب کننده و روياننده گياهان باشد، و آنچه خشک شده دوباره بروياند، و آنچه مرده است زنده گرداند. بارانی که بسيار پرمنفعت، روياننده گياهان فراوان، که تپّه ها و کوه ها را سيراب، و در درّه ها و رودخانه ها، چونان سيل جاری شود، درختان را پربرگ نمايد و نرخ گرانی را پايين آورد. «همانا تو بر هر چيز که خواهی توانايی.»
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه143
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈
#خطبه143
#بند_دوم:
«و بازدارنده ، راه نافرمانی را بر بندگان خدا ببندد»
#سؤال1⃣: مراد از بازدارنده، رسولان، اوصیای آنها و علمای ربانی هستند؟
#جواب:
✍ خیر! منظور گنهکاری است که اگر او را با سختیها تنبیه کنی از گناه دست بر می دارد.
✅#اِزدَجَرَ از ماده زَجر است یعنی دست برداشتن و نهی پدیری نسبت به کاری ناشایست.
🖇زجر که به باب افتعال برود میشود ازتَجَرَ و بعد ت تبدیل به دال میشود و ازدجر ساخته می شود.
↩️باب افتعال به معنای اثرپذیری است پس خدا زجر می دهد.
↔️یعنی کاری می کند که انسان خطاکار از گناه دوری کند و گنهکار اثر می پذیرد از زجر الهی و دست از گناه می کشد.
♻️بنظر می رسد که ترجمه آقای دشتی در این قسمت خیلی دقیق نیست.
💢چون این عبارت و سه عبارت قبلی همه یک ریتم دارند .
📣امیرالمؤمنین در این قسمت می فرمایند : خداوند چرا بندگان خود را در مقابل اعمال گناه آزمایش می کند ، با نقض ثمرات و بستن برکات و .... ؟
⏪برای اینکه ، آنکه اهل توبه است ، توبه کند و آنکه اهل معصیت بوده دل از معصیت بکند ، آنکه اهل پند گرفتن است پند بگیرد .
🔁در قسمت آخر هم میفرمایند: و یزدجر مزدجر ، یعنی آن کسی که اهل دست کشیدن از گناه هست، دست بکشد .
✅ازدجر از زجر است، در واقع استجر بوده که شده ازدجر یعنی کسیکه اگر امتحانش کنی ، اگر به اوسخت بگیری و تنبیهش کنی اهل ترک کردن و کنار گذاشتن گناه است .
⚠️با این آزمایشها و سختیهای الهی دست بردارد از گناهانش .
#بند_سوم:
«خداوندا...مارا از بارانی سیراب فرما...که در دره ها و رودخانه ها چونان سیل جاری شود...و نرخ گرانی را پایین آورد»
#سؤال2⃣: چرا برای ما برعکس است؟ اگر باران در رودخانه منجر به سیل شود میگوییم رودخانه طغیان کرده و به ما ضرر زده و بلای طبیعی است و...
و تا وقتی یک باران میبارد و هوا سردتر میشود همه چیز گران تر می شود؟
#جواب:
✍ از آنجا که دین ، کتاب تشریع است و طبیعت، کتاب تکوین در صورتی که این دو کتاب با هم هماهنگ باشند، برف و باد و باران و ... نه تنها ضرری به بشر نمی زند بلکه سراسر خیر و منفعت برای او خواهد بود.
↩️دین آمد تا انسان را با کتاب تکوین هماهنگ کند بگونه ای که زمین و آسمان و هرچه در آنهاست بصورت درست، تحت تسخیر بشر قرار بگیرد.
📖《 سخَّرَ لکُم ما فی السّمواتِ و ما فی الارض...》
🚫اما متأسفانه بشر با نپذیرفتن دستورات کتاب دین، هم خودش از مدار و مسیر درست خارج شد و هم طبیعت را از مدار صحیح اش خارج کرده است.
↩️لذا امروزه بشر متکبری که دستش را از دست انبیا بیرون کشیده است، عالم طبیعت را نابود کرده و با او به جنگ پرداخته است.
📛سوراخ شدن لایه اوزون، گرم شدن بیش از حد کره زمین، رانش زمین، زلزله ها و سیلها و... نشانه هایی از این دستکاری جاهلانه طبیعت است.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📣 (بعضی از شارحان نوشته اند: این خطبه بخشی از خطبه۱۲۶ میباشد.)
🔹شناخت جايگاه بخشش و احسان
♦️برای کسی که نابجا به ناکسان نيکی کند، بهره ای جز ستايش فرومايگان، توصيف سرکشان و اشرار، و سخنان جاهلان بدگفتار ندارد، و اينها نيز تا هنگامی که به آنها بخشش می کند ادامه دارد. دست سخاوتمندی ندارد، آن کس که از بخشش در راه خدا بُخل می ورزد!. آن کس که خدا او را مالی بخشيد، پس بايد به خويشاوندان خود بخشش نمايد، و سفره مهمانی خوب بگستراند، و اسير آزاد کند، و رنج ديده را بنوازد، و مستمند را بهره مند کند، و قرض وامدار را بپردازد، و برای درک ثواب الهی، در برابر پرداخت حقوق ديگران، و مشکلاتی که در اين راه به او می رسد شکيبا باشد، زيرا به دست آوردن صفات ياد شده، موجب شرافت و بزرگی دنيا و درک فضايل سرای آخرت است ان شاء الله.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه142
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
#خطبه142
« آنکس که خدا او را مالی بخشید پس «باید» به خویشاوندان خود بخشش نماید و سفره مهمانی خوب بگستراند و اسیر آزاد کند و رنجدیده را بنوازد و مستمند را بهره مند کند و قرض وامدار را بپردازد»
#سؤال1⃣: آیا واژه «مالی» به مال هرچند اندک اشاره دارد؟ حتی اگر به قدر مخارج خودمان باشد؟
#سؤال2⃣: این بخشش از مال را به هرکدام از گروه بالا که بخواهیم اعطا کنیم یا چیدمان تمام، براساس اولویت است و به ترتیب اولویت تا هرجا که توانستیم ببخشیم؟
#سؤال3⃣:و یا اینکه به همه ی گروههای بالا، همزمان کمک کنیم هرچند اندک؟
#جواب:
‼️اگر به متن خطبه دقت بفرمایید ، اصلاً موضوع بحث تقابل دو صفت بخل و جود است.
⬅️یعنی حضرت می خواهند در مقابل صفت زشت بخل مسأله احسان و جود و بخشش را مطرح کنند .
↩️بنابراین داستان این نیست کسیکه حتی خودش گرفتاری مالی دارد از او انتظار داشته باشند که همه کارهایی را که حضرت فرموده اند را انجام بدهد .
⏪بلکه مراد این است که اگر کسی از نظر مالی توانمند شد ، مازاد مالی که خدا به او عنایت کرده که وضعش خوب شده را در این راهها باید مصرف کند و بخل نورزد.
«...و برای درک ثواب الهی، دربرابر پرداخت حقوق دیگران و مشکلاتی که در این راه به او میرسد شکیبا باشد زیرا بدست آوردن صفات یاد شده شرافت و بزرگی دنیا و درک فضایل سرای آخرت است»
#سؤال4⃣ :توصیه به شکیبایی در برابر مشکلاتی که به او میرسد، ذهن انسان را بدانجا میرساند که گویا باید تا آنجا به دیگران بخشش کند که خود دچار زحمت شود... آیا این برداشت صحیح است؟
#سؤال5⃣: حد این بخشش که واجب نیز هست تا کجاست؟
#جواب:
✍ ✅اولاً: برای نفس انسان هرگونه بخشش مال ، امری سخت و رنج آور است مگر نفس تربیت شده در دستگاه تربیتی الهی داشته باشد.
✅ثانیاً: حد هر نوع بخششی در شریعت مشخص است .
♨️مثلاً در زکات و خمس نصاب و اندازه تعیین شده است.
🔖 ولی در کل حدی که قرآن و دین برای بخشش ها معین فرموده همان است که قرآن می فرماید: " نه دستت را ببند از انفاق بطور کامل و نه آن را بطور کامل باز کن بگونه ای که خودت محتاج شوی بلکه راه میانه بین این دو را برگزین"
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📜خطبه ۱۴۱
📣درباره نهی از غيبت
1⃣پرهيز از شنيدن غيبت
♦️ای مردم! آن کس که از برادرش، اطمينان و استقامت در دين و درستی راه و رسم را سراغ دارد، بايد به گفته مردم درباره او گوش ندهد. آگاه باشيد! گاهی تيرانداز، تير افکَنَد و تيرها به خطا می رود؛ سخن نيز چنين است. درباره کسی چيزی می گويند که واقعيّت ندارد و گفتار باطل تباه شدنی است، و خدا شنوا و گواه است. بدانيد که ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست.
2⃣ شناخت حق و باطل
♦️(پرسيدند، معنای آن چيست؟ امام(علیه السلام) انگشتان خود را ميان چشم و گوش گذاشت، و فرمود:) باطل آن است که بگويی شنيدم و حق آن است که بگويی ديدم.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه141
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#خطبه141
#بند_دوم:
« باطل آن است که بگویی شنیدم و حق آن است که بگویی دیدم»
#سؤال1⃣: قطعاً برای این دو نیز شرایطی وجود دارد.این شرایط در کجای نهجالبلاغه ذکر شده است؟
#جواب:
✅درباره شرایط اینکه ما حرفی را درباره کسی بپذیریم یا نپذیریم سه نکته هست :
🔴اولاً: اصل اول این است که ما هیچ مسأله و هیچ حرف ناروایی را و هیچ نسبت ناروایی را درباره انسانها بخصوص مؤمنین نباید بپذیریم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود .
↩️بنابراین به شنیده هایی که علیه یک مؤمن است به هیچ وجه من الوجوه اعتنا نکنید.
👌اما شرایطی که شما دنبالش هستید بخشی از آن در ابتدای #خطبه141 خود حضرت بیان فرموده اند .
🚫یعنی اگر آن برادر یا خواهر مؤمنی که درباره او بد حرف می زنند ، خود شما به مقدار آشنایی که با او دارید به او اعتماد دارید و درباره دینداری اش مطمئن هستید ، درباره راهی که میرود یقین داشته و مطمئنید راه و رسم درستی است ، به هیچ وجه نباید به حرف مردم گوش دهید حتی اگر آن مردم انسانهای بسیار معتقد و مؤمن باشند بنظر شما .
❌این را مکتب ما می گوید .
📣در همین نهج البلاغه هم حضرت میفرمایند: اگر پنجاه نفر انسان عادل در مورد یک برادر مؤمنی شهادت دادند که فلان اشتباه یا خطا را کرد ، تو باید بگویی هر پنجاه تای شما اشتباه می کنید.
⏪پس یکی از شرایط این است که خود شما که از او جز درستی و دینداری چیزی ندیدید پس اصلاً نباید به شنیده های دیگران گوش بدهید .
↔️نه اینکه دیگران همیشه قصد بد دارند و می خواهند به دروغ خرابش کنند ، نه ، گاهی خطا می کنند در فهمیدن علت یک حرف و یک رفتار او ، و آن خطا را شما متوجه نمی شوید .
🖇پس اصل اول را بگذارید برای اینکه اصلاً به شنیده هایی که علیه کسی تمام می شود هیچ اعتنایی نمی کنیم .
📌پس شرط اول این است که دینداری و سلامت راه کسی را که میدانیم درست است دیگر با حرف دیگران به او شک نکنیم .
🔴شرایط بعدی را حضرت در #حکمت114 بیان کرده اند.
📣می فرمایند: اگر در محیط و زمانه ای هستی که مردم روزگار شما غالباً آدمهای نیکو کاری هستند؛ در اینصورت اگر به کسی گمان بد ببری در حالیکه خودت از او عمل زشتی را آشکارا ندیدی انجام دهد تو ستم کرده ای به او.
⛔️ولی برعکس اگر رفتی به کشور و محیطی که بدی بر مردم زمانه غالب شده ، خوش بینی نسبت به دیگران باعث می شود فریب بخوری .
💯نتیجه اینکه :
۱- خودت باید ببینی که چقدر نسبت به دینداری و سلامت فکری و روحی و اخلاقی کسی اعتماد داری دیگر به حرف هیچ کسی گوش نمیدهی .
۲- ببینی زمانه و محیط که در آن قرار داری چه اقتضا میکند .
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📜 خطبه ۱۴۰
📣در نهی از غيبت مردم
🔹پرهيز دادن از غيبت و بدگويی
♦️ کسانی که گناه ندارند و از سلامت دين برخوردارند، رواست که به گناهکاران ترحّم کنند، و شکر اين نعمت گزارند، که شکرگزاری، آنان را از عيب جويی ديگران بازدارد، چرا و چگونه آن عيب جو، عيب برادر خويش گويد و او را به بلايی که گرفتار است سرزنش می کند؟. آيا به خاطر ندارد که خدا چگونه او را بخشيد و گناهان او را پرده پوشی فرمود؟ چگونه ديگری را بر گناهی سرزنش می کند که همانند آن را مرتکب شده! يا گناه ديگری انجام داده که از آن بزرگ تر است؟ به خدا سوگند! گرچه خدا را در گناهان بزرگ عصيان نکرده و تنها گناه کوچک مرتکب شده باشد، امّا جرأت او بر عيب جويی از مردم، خود گناه بزرگ تری است. ای بنده خدا، در گفتن عيب کسی شتاب مکن، شايد خدايش بخشيده باشد، و بر گناهان کوچک خود ايمن مباش، شايد برای آنها کيفر داده شوی! پس هر کدام از شما که به عيب کسی آگاه است، به خاطر آنچه که از عيب خود می داند، بايد از عيب جويی ديگران خودداری کند و شکرگزاری از عيوبی که پاک است، او را مشغول دارد از اينکه ديگران را بيازارد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه140
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📜 خطبه ۱۳۹
📣به هنگام شوری
(در سال ۲۳ هجری وقتی در شورای شش نفره تنها با تأييد داماد عثمان «عبد الرحمن» به عثمان رأی دادند و حقائق مسلّم را ناديده گرفتند، فرمود)
🔹ويژگيهای امام عليه السّلام (و هشدار از حوادث خونين آينده)
♦️مردم! هيچ کس پيش از من در پذيرش دعوت حق شتاب نداشت، و چون من کسی در صله رحم و بخشش فراوان تلاش نکرد، پس به سخن من گوش فرا دهيد و منطق مرا دريابيد، که در آينده ای نه چندان دور برای تصاحب خلافت شمشيرها کشيده شده، و عهد و پيمان ها شکسته خواهد شد، تا آن که بعضی از شما پيشوای گمراهان و پيرو جاهلان خواهيد شد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه139
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
#خطبه139
«مردم! هیچ کس پیش از من در پذیرش دعوت حق شتاب نداشت و چون من کسی در صله رحم و بخشش فراوان تلاش نکرد»
#سؤال1⃣: چرا حضرت در چنان فضایی که با رأی ناحق ، از خلافت کنار گذاشته شد، پس از پیشتازی در قبول دعوت حق، از تلاش برای صله رحم سخن گفته اند؟
#سؤال2⃣: آیا این امر را دومین شاخص حاکم اسلامی باید دانست که حضرت بعد از قبول دعوت حق، آنرا نام برده اند؟
#سؤال3⃣: بخشش فراوان چطور؟
#جواب:
✍متناسب با محل و موقعیت بحث که انتخاب خلیفه بعد از خلیفه دوم هست ، معلوم می شود که حضرت در این سه صفتی که بیان میفرمایند ، منظورشان مباحث عام نیست.
👌بعبارت ساده تر در حال اثبات این موضوع هستند که اگر قرار است بر اساس شایسته سالاری کسی بجای پیامبر انتخاب بشود آن فرد من هستم ، چون از همه برترم:
🔴اولاً: از جهت سبقت در پذیرش دعوت پیامبر .
🔴دوماً: از این جهت که نسبت به پیامبر صله رحم کرده ام .
⬅️یعنی حق خویشاوندی نسبت به پیامبر راهم بیش از همه من به جا آورده ام .
🔴و سوم اینکه: من بودم که در دفاع از پیغمبر و حفظ جان پیغمبر بیش از همه شما تلاش کردم و زجر کشیدم و زحمت کشیدم .
↩️لذا منظور از صله رحم در اینجا و آن بخششی که حضرت بیان میفرمایند این نوع صله رحم و این نوع بخششی است که نسبت به پیامبر اعظم انجام دادند .
«و منطق مرا دریابید که در آینده ای نه چندان دور برای تصاحب خلافت، شمشیرها کشیده شده و عهد و پیمانها شکسته خواهد شد تا آنکه بعضی از شما پیشوایگمراهان و پیرو جاهلان خواهید شد»
#سؤال4⃣: در مورد منطق امام بیشتر توضیح بفرمایید.
#سؤال5⃣: آیا اشاره به قتل عثمان دارد؟
#جواب:
🔖#منطق امیرالمومنین عبارت بود از شایسته سالاری .
🖇یعنی توجه به شایستگیها در انتخاب که همان سبقت در اسلام و صله رحم و جانبازی در راه حفظ جان پیامبر باشد.
‼️اگرچه این عبارات را هم می توان بر حوادث دوران عثمان تطبیق داد و هم بر حوادث دوران رهبری امیرالمؤمنین علیهالسلام؛ ولی با توجه به موقعیت بیان این عبارات که در روز انتخاب عثمان بود ، روشن است که مقصود امام کشته شدن عثمان در شورش مردمی است.
💯همان گونه که امام (علیه السلام) پیش بینى کرده بودند با روى کارآمدن عثمان:
⛔️حیف و میل در بیت المال آغاز شد، و بستگان و اطرافیان او مقامهاى حسّاس کشور اسلامى را در اختیار گرفتند، خود را روى بیت المال افکندند و هر کارى خواستند با بیت المال مسلمین انجام دادند، و این امر خشم مسلمین را برانگیخت و بر ضد او قیام کردند.
⁉️گروهى همچون طلحه و زبیر، سردمدار این قیام بودند، و گروهى هم به دنبال آنها افتادند و شد آنچه نمى بایست بشود.
⏪در حالى که اگر تعصّبهاى خویشاوندى و ملاحظات شخصى بر آن شوراى آن چنانى حاکم نمى شد، و خلافت را به دست اهلش مى سپردند، نه آن حوادث به وجود مى آمد، و نه حوادث نامطلوب بعد از آن، چرا که ریشه هاى فتنه ناکثین و قاسطین و مارقین را نیز باید در حوادث عصر عثمان جستجو کرد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾