eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
33 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈؛ : طبق عبارت «وَ بِاشْتِبَاهِهِمْ عَلَى أَنْ لَا شَبَهَ لَهُ» : و با همانند داشتنِ مخلوقات، ثابت شد که خدا همانندی ندارد. 1⃣:چرا حضرت با توجه به گوناگونی و تفاوت در پدیده ها و مخلوقات و حتی تفاوت در خود یک پدیده به تنهایی ، از این عبارت برای نشان دادن بی مانند بودن خداوند استفاده فرمودند؟ 2⃣:جدای از این مطلب طبق آیه « وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ » و برتری انسان بر سایر موجودات و یا آیه ۷۲ سوره احزاب، به نظر می‌رسد حضرت با این بیان همانند بودن مخلوقات ، انسان را هم رده با بقیه مخلوقات قرار داده اند ، لطفا توضیح بفرمایید. : ✅اما همانند بودن انسان با سایر مخلوقات منافاتی با تکریم بنی آدم ندارد. ⏪زیرا وجه همانند سازی آن ها از حیث مطلق وجودشان است. ‼️ولی وجه تکریم و برتری دادن به آنها از حیث دیگری. ↩️ضمن اینکه انسان تکریم نشده است بلکه بنی آدم تکریم شده اند. : 3⃣: برای عبارت بِوُجُوبِ الْحُجَجِ که مرحوم دشتی « حجت های الزام کننده » بکار بردند ، ترجمه بهتر و روان تری موجود نیست ؟ مثلا آیت الله مکارم « حجت های لازم » بکار بردند. : ✅معنای روان " ارسله بوجوب الحجج" این ست که خداوند رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را همراه حجت هایی فرستاد که پذیرش حق را واجب و گریزناپذیر می کرد. ⏪پس بهتر است بگوییم: او را همراه با حجت های الزام کننده فرستاد. ‼️در واقع مقصود این است که حجتهایی که پیامبر برای اثبات دینش ارائه می کرد اعم از معجزات، آیات قرآن، برهان منطقی و ... چنان محکم و قاطع و روشن بود که هچ منصفی نمی تواند آنها را نپذیرد. ⬅️بلکه این حجتها، پذیرش حق را الزام آور می کردند. : 4⃣:در جمله « همه موجودات سنگین و سبک ، بزرگ و کوچک ، نیرومند و ضعیف در اصول حیات و هستی یکسانند »، منظور از هستی یکسان چیست؟ 5⃣:و آیا یکسان بودن هستی و اصول حیات ، تایید کننده نظریه تکوینی داروین و آغاز خلقت با یک انفجار بزرگ (بیگ بنگ) نمی باشد؟ لطفا این تناقض را توضیح دهید. : ✅درباره دلالت شباهت مخلوقات بر عدم شبه و شبیه برای خداوند سبحان باید عرض کنم : 🔴اولا: خداوند بی نهایت یعنی نامحدود است 🔴ثانیا: اگر برای خداوند شبیهی وجود داشته باشد، لاجرم آن هم باید مثل خداوند نامحدود باشد. 🔴ثالثا: دو نامحدود نمی توانند با هم وجود داشته باشند؛ زیرا لازمه اش این است که یکدیگر را محدود کنند در حالی که فرض این است که هر دو نامحدودند! ⏪پس خداوند نمی تواند شبیهی داشته باشد؛ چون در اینصورت همدیگر را محدود می کنند و خدایی که محدود باشد، خدا نیست. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈ : 6⃣: آیا عبارت « يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً» کلمه «کرهاً » و همچنین عبارت « از روی ترس و بیم ، زمام اختیار خود را به او می‌سپارند » اشاره به جبر ندارد ؟ 7⃣:لطفا درباره طَوْعاً وَ كَرْهاً (خواه و ناخواه ) توضیح بفرمایید. : ✍🏻عبارت یسجد له .... اشاره به مالکیت و حاکمیت مشیت الهی در عالم دارد. ‼️همه موجودات چه بدانند و چه ندانند، چه بخواهند و چه نخواهند در طرح کلی پروردگار عالم بازی می کنند. ⚠️حتی ابلیس هم ندانسته و نخواسته، در واقع کارگزار خداست ولو در ظاهر سعی می کند اراده خدا را نفی و خواست خدا را وارونه کند. ⁉️ولی همین که انسان را وسوسه می کند و زمینه ای فراهم می کند تا قدرت انتخاب و اختیار انسان امتحان شود، دارد خواست خدا را انجام می دهد ولی نه طوعاً بلکه کُرهاً. ⏪خداوند به انسان و جن اختیار و اراده داده است که در چارچوب سنت الهی، تصمیم بگیرد و اقدام کند. ↩️ابلیس به تصریح قرآن کریم " کان من الجنّ" انسان هم مختار است. 🚫حالا ابلیس با اراده و اختیار خودش، انسان مختار را اغوا می کند. ‼️یعنی فقط وسوسه می کند نه اینکه اختیار او را از وی بگیرد و مجبورش کند به کفر و عصیان. 🔴انسان در مقابل وسوسه شیطان تصمیم می گیرد که راه خیر را در پیش بگیرد یا راه شرّ . ⬅️پس با اراده خودش یا گناه می کند یا ترک گناه. ↩️هر طرف را با اراده خودش برگزیند در دستگاه سنت های الهی قرار دارد. 🔰این گونه نیست که اگر گناه کرد کار از دست خدا خارج شده و برخلاف علم الهی باشد. 💯مَثَل ما و اختیار ذیل اراده الهی مثَل بازیکنان فوتبال در زمین فوتبال است نسبت به قوانین فیفا. ✅از قبل قانون آفساید، خطای هند، خطای هل دادن، اوت و.... تعیین شده ولی در داخل زمین بازیکنان با اختیار و اراده خود بازی می کنند اگر با رعایت قوانین فیفا بازی کنند، در چارچوب فیفا هستند نه مجبور و اگر تخلف کنند هم در چارچوب قانون فیفا هستند نه آزاد و رها و این منافاتی با اختیار ندارد. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣( برج بن مسهر طایی از شعرای مشهور خوارج بود، و با صدای بلند گفت: " حکومت فقط از آن خداست" امام علیه السلام در سال ٣٨ هجری در کوفه در جواب او فرمود:) 🔹افشای منافق ♦️خاموش باش! خدا رويت را زشت گرداند، ای دندانِ پيشينِ افتاده. به خدا سوگند! آنگاه که حق آشکار شد، تو ناتوان بودی و آواز تو آهسته بود و آن هنگام که باطل بانگ بر آورد، چونان شاخ بُز سر بر آوردی. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ با توجه به متن خطبه؛ خطاب به برج بن مسهر: 1⃣:منظور حضرت از این خطاب ها چیست ؟ 2⃣: آیا ما هم میتوانیم هر منافق و ستمکاری را اینگونه مورد خطاب قرار دهیم ؟ : ✍ بُرج بن مُسهِر کیست؟ ✳️ابن ابى الحدید، بُرج بن مُسهر را یکى از شعراى مشهور خوارج مى شمرد و نسب او را به یعرب بن قحطان مى رساند. 👈ولى بعضى معتقدند که برج بن مسهر شاعر، شخص دیگرى است. 🔴او از افرادى بود که در زمان جاهلیت مى زیست (احتمالا عصر ظهور اسلام را نیز درک کرده) و ابوتمام ابیاتى از شعر او را در الحماسة نقل کرده است. 🔰و بُرج بن مُسهر طایى خارجى که مورد تحقیر على(علیه السلام) قرار گرفته، شخص گمنامى است که در کتب معروف رجال، نامى از او به میان نیامده است. ‼️تعبیر امیرمؤمنان على(علیه السلام) که تو شخص ناچیز و گمنامى بودى و یاراى سخن گفتن نداشتى نیز مؤید همین است. ⚠️ما جز در مواردی که اولا کاملا و با اطلاعات متقن منافقی را بشناسیم و ثانیا او و دار و دسته اش عملا وارد اقدام علیه حکومت حاکم عادل اسلامی بشوند (مانند سران فتنه 88)در موارد دیگر حق نداریم اینگونه برخورد کنیم همانطور که سیره حضرت در برخورد با خوارج همین گونه بود. ❎با دقت در سوابق این مرد و گروه هم عقیده او و شرایط موجود آن زمان، روشن مى شود که برخورد سختگیرانه و خشن امام(علیه السلام) و تعبیرات کوبنده و تحقیرآمیز آن حضرت بسیار بجا و حکیمانه بوده است و اگر این کار نمى شد بیم آن مى رفت که افراد ناآگاهى تحت تأثیر شعار ظاهر فریب آنان قرار گیرند. 🔴خوارج گروهى قشرى، متعصب، نادان و کم عقل بودند که مشکلات عظیمى براى مسلمین به وجود آوردند. ⏪بى رحمى و قساوت آنها در تاریخ اسلام، کم نظیر است. ♨️خوشبختانه در طول تاریخ، جامعه اسلامى آنها را شناخت و عقب زد و هم اکنون شاید گروه کمى وابسته به آنها وجود داشته باشند که آنها هم تظاهر به اعتقاد باطل خود نمى کنند. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣آفريدگار توانا (قسمت_اول) 1⃣خداشناسی ♦️ستايش خداوندی را سزاست که شناخته شد بی آن که ديده شود، و آفريد بی آن که دچار رنج و زحمتی گردد. با قدرت خود پديده ها را آفريد، و با عزّت خود گردن کشان را بنده خويش ساخت، و با بخشش خود بر همه بزرگان برتری يافت. او خدايی است که دنيا را مسکن مخلوقات برگزيد، و پيامبران خود را به هدايت جنّ و انس فرستاد، تا دنيا را آن گونه که هست بشناسانند، و از زيان های دنيا بر حذر دارند، و با مطرح کردن مَثَل ها، عيوب دنياپرستی را نشان دهند، و آنچه را که مايه عبرت است تذکّر دهند، از تندرستی ها و بيماری ها، از حلال و حرام، و آنچه را که خداوند برای بندگان اطاعت کننده و نافرمان، از بهشت و جهنّم آماده کرده، که وسيله کرامت يا سقوط و پستی است، بازگو نمايند. خدا را ستايش می کنم چنان که خود از بندگان خواسته است، و برای هر چيزی اندازه ای قرار داده و برای هر اندازه ای مدّتی معيّن کرده، و هر مدّتی را حسابی مقرّر داشته است. (قسمت_دوم) 2⃣ويژگيهای قرآن ♦️قرآن فرماندهی بازدارنده، و ساکتی گويا، و حجّت خدا بر مخلوقات است. خداوند پيمان عمل کردن به قرآن را از بندگان گرفته، و آنان را در گرو دستوراتش قرار داده است. نورانيّت قرآن را تمام، و دين خود را به وسيله آن کامل فرمود، و پيامبرش را هنگامی از جهان برد که از تبليغ احکام قرآن فراغت يافته بود، پس خدا را آن گونه بزرگ بشماريد که خود بيان داشته است. خداوند چيزی از دينش را پنهان نکرده، و آنچه مورد رضايت يا خشم او بود وا نگذاشته، جز آن که نشانه ای آشکار، و آيتی استوار برای آن قرار داده است که به سوی آن دعوت يا پرهيز داده شوند، پس خشنودی و خشم خدا در گذشته و حال يکسان است. بدانيد، همانا خداوند از شما خشنود نمی شود به کاری که بر گذشتگان خشم گرفته، و خشم نمی گيرد به کاری که بر گذشتگان خشنود بود. شما در راهی آشکار قدم برمی داريد. و سخن گذشتگان را تکرار می کنيد. خداوند نيازمندی های دنيای شما را کفايت کرده و به شکرگزاری وادارتان ساخت، و ياد خويش را بر زبان های شما لازم شمرد. 3⃣ سفارش به پرهيزگاری ♦️خدا شما را به پرهيزکاری سفارش کرد، و آن را نهايت خشنودی خود، و خواستش از بندگان قرار داده است. پس بترسيد از خدايی که در پيشگاه او حاضريد، و اختيار شما در دست اوست، و همه حالات و حرکات شما را زير نظر دارد. اگر چيزی را پنهان کنيد می داند، و اگر آشکار کرديد ثبت می کند، برای ثبت اعمال، فرشتگان بزرگواری را گمارده که نه حقّی را فراموش، و نه باطلی را ثبت می کنند. آگاه باشيد! «آن کس که تقوا پيشه کند و از خدا بترسد»، از فتنه ها نجات می يابد. و با نور هدايت از تاريکی ها می گريزد، و به بهشت و آنچه که دوست دارد، جاودانه دسترسی پيدا می کند. خدا او را در منزل کرامت خويش مسکن می دهد، خانه ای که مخصوص خداست، سقف آن عرش پروردگاری، و روشنايی آن از جمال الهی، و زائرانش فرشتگان، و دوستان و همنشينانش پيامبران الهی می باشند. پس به سوی قيامت بشتابيد، و پيش از آن که مرگ فرا رسد آماده باشيد، زيرا ناگهان آرزوهای مردم قطع شده، و مرگ آنها را در کام خود می کشد، و دَرِ توبه بسته می شود. شما امروز به جای کسانی زندگی می کنيد که قبل از شما بودند و ناگهان رفتند و پس از مرگ، تقاضای بازگشت به دنيا کردند. ↩️و ادامه دارد... 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 (قسمت_سوم) 4⃣ضرورت ياد قيامت ♦️ مردم! شما چونان مسافران در راهيد، که در اين دنيا فرمان کوچ داده شديد، که دنيا خانه اصلی شما نيست و به جمع آوری زاد و توشه فرمان داده شديد. آگاه باشيد! اين پوست نازک تن، طاقت آتش دوزخ را ندارد! پس به خود رحم کنيد، شما مصيبت های دنيا را آزموديد، آيا ناراحتی يکی از افراد خود را بر اثر خاری که در بدنش فرو رفته، يا در زمين خوردن پايش مجروح شده، يا ريگ های داغ بيابان او را رنج داده، ديده ايد که تحمّل آن مشکل است؟. پس چگونه می شود تحمّل کرد که در ميان دو طبقه آتش، در کنار سنگ های گداخته، همنشين شيطان باشيد؟. آيا می دانيد وقتی مالک دوزخ بر آتش غضب کند، شعله ها بر روی هم می غلتند و يکديگر را می کوبند؟ و آنگاه که بر آتش بانگ زند، ميان درهای جهنّم، به هر طرف زبانه می کشد؟ ای پير سال خورده! که پيری وجودت را گرفته است، چگونه خواهی بود آنگاه که طوق های آتش به گردن ها انداخته شود، و غُل و زنجيرهای آتشين به دست و گردن افتد، چنان که گوشت دست ها را بخورد؟ 5⃣ روش استفاده از دنيا ♦️پس خدا را! خدا را! ای جمعيّت انسان ها پروا کنيد! حال که تن درست هستيد نه بيمار، و در حال گشايش هستيد نه تنگ دست. در آزادی خويش پيش از آن که درهای اميد بسته شود بکوشيد، در دل شب ها با شب زنده داری و پرهيز از شکم بارگی، به اطاعت برخيزيد، با اموال خود انفاق کنيد، از جسم خود بگيريد و بر جان خود بيفزاييد، و در بخشش بُخل نورزيد که خدای سبحان فرمود: «اگر خدا را ياری کنيد، شما را پيروز می گرداند و قدم های شما را استوار می دارد.» و فرمود: «کيست که به خدا قرض نيکو دهد؟ تا خداوند چند برابر عطا فرمايد، و برای او پاداش بی عيب و نقصی قرار دهد؟.» درخواست ياری از شما به جهت ناتوانی نيست، و قرض گرفتن از شما برای کمبود نمی باشد، در حالی از شما ياری خواسته که: «لشکرهای آسمان و زمين در اختيار اوست و خدا نيرومند و حکيم است.» و در حالی طلب وام از شما دارد که گنج های آسمان و زمين به او تعلّق دارد و خدا بی نياز و حميد است، بلکه خواسته است شما را بيازمايد که کدام يک از شما نيکوکارتريد. پس به اعمال نيکو مبادرت کنيد، تا با همسايگان خدا در سرای او باشيد که هم نشينان آنها پيامبران، و زيارت کنندگانشان فرشتگانند، و چنان گرامی داشته می شوند که صدای آهسته آتش را نشنوند، و بر بدن هايشان هيچ گونه رنج و ناراحتی نرسد. «اين بخشش خداست، به هر کس بخواهد می دهد و خدا صاحب بخشش بزرگ است.» من آنچه را می شنويد می گويم، و خداوند را به ياری خود و شما می خوانم که او کفايت کننده و بهترين وکيل است. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ « ...خدارا ستایش می کنم چنان که خود از بندگان خواسته و برای هرچیزی اندازه ای قرار داده و برای هر اندازه ای مدتی مقرر کرده و هر مدتی را حسابی مقرر داشته است» 1⃣: برای هر اندازه ای(قدر)،مدتی معین کرده ، یعنی چه؟ مگر در توضیح نفرمودید که ما با هدف اصلاح خودمان نهج البلاغه بخوانیم تا به خودشناسی برسیم و اندازه خودمان را بشناسیم...؟ پس قدر و اندازه ی انسان، ماهیتش دچار تغییر می شود که حضرت فرمودند برای‌ هر قدری‌ مدتی تعیین فرمود؟... یا این فرمایش اشاره به مرگ دارد؟ : ✍ مقصود از اندازه در این خطبه، همان قَدَر در عبارت قضا و قَدَر است. ✅یعنی پدیده های عالم همه به دقت اندازه گیری شده اند مانند مقدار عمر من و شما، رزق من و شما و .... نه اینکه ارزش انسان اندازه گیری بسته شده است و قابل رشد و تغییر نیست. ↩️بنابراین اصلاً عرصه و مقوله دو موضوع تفاوت دارد. ✔️یکی مقوله ی قضا و قدر است. ✔️و دیگری مقوله ی ظرفیت بی نهایت انسان برای کمال است. : «خدا چیزی از دینش را پنهان نکرده و آنچه مورد رضایت یا خشم او بود، وا نگذاشته است جز آنکه نشانه ای آشکار و آیتی استوار برای آن قرار ‌داده است....پس خشنودی و خشم خدا در گذشته و حال یکسان است». 2⃣: آیا منظور حضرت از اینکه خدا چیزی از دینش را پنهان نکرده، احکام فقهی است ؟ : ✅ با توجه به قبل و بعد این عبارت معلوم میشود مقصود امیرالمؤمنین علیه‌ الصّلاة و السّلام همان احکام فقهی است. 💯یعنی آنچه که باعث میشود با انجام دادنش رضایت خدا را جلب کنیم و ترک آن غضب الهی را بیاورد یا آنچه که انجام آن غضب الهی را به دنبال دارد و ترک آن رضای خدا را به دنبال دارد. ‼️اما جامعیت هم میشود از آن فهمید یعنی اینکه قرآن کریم عقائد حقه که مورد رضایت خدا است را بیان کرده و چیزی را پنهان نکرده است. 🚫و عقائد باطل را که سبب خشم خدا میشود بیان کرده ، اخلاقیات و ارزش های اخلاقی و ضد ارزش های اخلاقی را هم بیان کرده . ↩️بنابراین از عبارت امیرالمؤمنین همه موارد قابل فهم است. 🔁منتها به تناسب آنچه که قبل و بعد از آن فرموده اند ؛ قاعدتاً نقطه تأکید احکام شرعی بوده است. : .... برای ثبت اعمال فرشتگان بزرگواری را گمارده که نه حقی را فراموش کرده و نه باطلی را ثبت می کنند . 3⃣:منظور حضرت از اینکه باطلی را ثبت نمی کنند چیست ؟ : ✍ یعنی اشتباه ثبت نمی کنند. ⚠️هرچه از اعمال زشت و زیبای عبد که ثبت می کنند حق و حقیقت است و او حتماً مرتکب آنها شده است. : «... آگاه باشید آنکس که تقوا پیشه کند و از خدا بترسد ، از فتنه ها نجات می یابد و با نور هدایت از تاریکی ها می گریزد و آنچه که دوست دارد جاودانه دسترسی می یابد . خدا او را درمنزل کرامت خویش مسکن می دهد خانه ای که مخصوص خداست...» 4⃣:منظور از خانه ای که مخصوص خداست چیست؟ : ✍ کرامت از کرم گرفته شده و کرم اولاً و بالذات، مخصوص خداوند است. : و فرمود کیست به خدا قرض نیکو دهد ، تا خداوند چند برابر عطا فرماید و برای او پاداش بی عیب و نقصی قرار دهد . ... 5⃣:آیا منظور از قرض در اینجا همان بخشش است ؟ : ✍ قرض دادن به مستمند برای رضای خدا چنان اهمیت و ارزش دارد که خداوند آن را قرض دادن به خود خدا تعبیر کرده است. ⏪در واقع این نوعی تأکید بلیغ بر اهمیت والای قرض الحسنه است. 🔴شبیه آن درباره صدقه هم هست که صدقه قبل از آنکه به دست فقیر برسد اول به دست خدا می رسد! ↩️لذا گاهی برخی از بزرگان دین وقتی صدقه می دادند دست خودشان را می بوسیدند که اینکار تأویلی عرفانی دارد که مجال بیانش اینجا و الآن نیست. بند_پنج حضرت در مورد بخشش صحبت می کردند؛ در بخشش به خدا بخل نورزید. و فرمود کیست به خدا قرض نیکو دهد ، تا خداوند چند برابر عطا فرماید و برای او پاداش بی عیب و نقصی قرار دهد . ... 6⃣: آیا منظور از قرض در اینجا همان بخشش است ؟ : ‼️این عبارت کیست که بخدا ... عین آیه قرآن است و مرادش همانطور که در بالا عرض شد قرض الحسنه است. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(از نوف بكالی نقل شد كه امام علیه السلام در سال ٤٠ هجری در اواخر عمر خود در شهر كوفه بر روی تخته سنگی كه جعده بن هيبره مخزومی برای او نصب كرد ايستاد و اين سخنرانی را ايراد كرد، در حالی كه پيراهنی خشن از پشم بر تن داشت و شمشيری با بندی از ليف خرما به گردن آويخته و بر پاهای مباركش، كفشی از ليف خرما داشت و بر پیشانی او پینه از کثرت سجود آشکار بود، فرمود:) (قسمت_اول ) 1⃣ستايش پروردگار سبحان ♦️ستايش خداوندی را سزاست که سرانجام خلقت، و پايان کارها به او باز می گردد. خدا را بر احسان بزرگش، و برهان آشکار، و فراوانی فضل و آنچه بدان بر ما منّت نهاده است می ستائيم، ستايشی که حقِّ او را اداء کند، و شکر شايسته او را به جا آورد، به ثواب الهی ما را نزديک گرداند و موجب فراوانی نيکی و احسان او گردد. از خدا ياری می طلبيم، ياری خواستن کسی که به فضل او اميدوار، و به بخشش او آرزومند، و به دفع زيانش مطمئن، و به قدرت او معترف، و به گفتار و کردار پروردگار اعتقاد دارد. به او ايمان می آوريم، ايمان کسی که با يقين به او اميدوار، و با اعتقاد خالص به او توجّه دارد، و با ايمانی پاک در برابرش کرنش می کند، و با اخلاص به يگانگی او اعتقاد دارد، و با ستايش فراوان خدا را بزرگ می شمارد، و با رغبت و تلاش به او پناهنده می شود. (قسمت_دوم) 2⃣ راههای خداشناسی ♦️خدا از کسی متولّد نشد تا در عزّت و توانايی دارای شريک باشد؛ فرزندی ندارد تا وارث او باشد؛ وقت و زمان از او پيشی نگرفت، و زيادی و نقصان در او راه ندارد؛ خدا با نشانه های تدبير استوار، و خواسته های حکيمانه در خلق نظام احسن، در برابر عقل ها، آشکارا جلوه کرده است. از نشانه های آفرينش او، خلقت آسمان های پابرجا، بدون ستون و تکيه گاه است. آسمان ها را به اطاعت خويش دعوت و آنها بدون درنگ اجابت کردند، اگر اقرار آسمان ها به پروردگاری او، و اعترافشان در اطاعت و فرمانبرداری از او نبود، هرگز آسمان ها را محلِّ عرش خويش و جايگاه فرشتگان، و بالا رفتن سخنان پاک و اعمال نيک و صالح بندگانش قرار نمی داد. ستارگان را نشانه های هدايت گر بيابان ماندگانِ سرگردان قرار داد، تا به وسيله آنها راهنمايی شوند، ستارگانی که پرده های تاريکِ شب، مانع نورافشانی آنها نمی گردد، و نمی تواند از نورافشانی و تلألو ماه در دل آسمان جلوگيری کند. پس پاک است خدايی که پوشيده نيست بر او سياهی تيره و تار، بر روی ناهمواری های زمين و نه در قلّه های کوتاه و بلند کوه ها، و نه غرّش رعد در کرانه آسمان و نه درخشش برق در لابلای ابرها، و نه وزش بادهای تند و طوفان، و نه ريزش برگ ها بر اثر بارش باران، و نه محلِّ سقوط قطرات باران، و نه مسير کشيده شدن دانه ها به وسيله مورچگان، و نه غذاهای کوچکِ ناديدنی پشه ها و نه آنچه که در شکم حيوانات مادّه در حال رشد است (خدا به همه آنها آگاه است). 3⃣خداشناسی ♦️حمد و سپاس خداوندی را سزاست که همواره وجود داشت، پيش از آن که کرسی يا عرش، آسمان يا زمين، جن يا انس، پديد آيند. خداوندی که ذات او را فکرها و عقل های ژرف انديش نمی توانند بشناسند، و با نيروی انديشه نمی توانند اندازه ای برای او تصوّر کنند. هيچ سؤال کننده ای او را به خود مشغول نسازد، و فراوانی عطا و بخشش از دارايی او نکاهد، برای ديدن به چشم مادّی نياز ندارد، و در مکانی محدود نمی شود. همسر و همتايی ندارد، و با تمرين و تجربه نمی آفريند، و با حواس درک نشود، و با مردم مقايسه نگردد. خدايی که بدون اعضاء و جوارح و زبان و کام با حضرت موسی(علیه السلام) سخن گفت و آيات بزرگش را به او شناساند. ای کسی که برای توصيف کردن پروردگارت به زحمت افتاده ای! اگر راست می گويی جبرييل و ميکاييل و لشکرهای فرشتگان مقرّب را وصف کن، که در بارگاه قدس الهی سرفرود آورده اند، و عقل هايشان در توصيف بهترين آفريننده، سرگردان و درمانده است. تو چيزی را می توانی با صفات آن درک کنی که، دارای شکل و اعضاء و جوارح و دارای عمر محدود و أجَلِ معيّن باشد. پس جز الله خدايی نيست که هر تاريکی را به نور خود روشن کرد، و هرچه را که جز به نور او روشن بود، به تاريکی کشاند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 (قسمت_سوم) 4⃣سفارش به تقوی و پندپذيری از تاريخ ♦️ای بندگان خدا! شما را به پرهيزکاری و ترس از خدايی سفارش می کنم که بر شما جامه ها پوشانيد، و وسايل زندگی شما را فراهم کرد. اگر راهی برای زندگی جاودانه وجود می داشت، يا از مرگ گريزی بود، حتماً، سليمان بن داوود(علیه السلام) چنين می کرد، او که خداوند، حکومت بر جنّ و انس را همراه با نبوّت و مقام بلند قرب و منزلت، در اختيارش قرار داد. امّا آنگاه که پيمانه عمرش لبريز و روزی او تمام شد، تيرهای مرگ از کمان های نيستی بر او باريدن گرفت، و خانه و ديار از او خالی گشت، خانه های او بی صاحب ماند، و ديگران آنها را به ارث بردند. مردم! برای شما در تاريخ گذشته درس های عبرت فراوان وجود دارد، کجايند عمالقه و فرزندانشان؟ «پادشاهان عرب در يمن و حجاز» کجايند فرعون ها و فرزندانشان؟ کجايند مردم شهر رَس «درخت پرستانی که طولانی حکومت کردند» آنها که پيامبران خدا را کشتند، و چراغ نورانی سنّت آنها را خاموش کردند، و راه و رسم ستمگران و جبّاران را زنده ساختند؟ کجايند آنها که با لشکرهای انبوه حرکت کردند و هزاران تن را شکست دادند، سپاهيان فراوانی گرد آوردند، و شهرها ساختند؟. 5⃣وصف حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشريف) ♦️زِرِه دانش بر تن دارد و با تمامی آداب، و با توجّه و معرفت کامل آن را فرا گرفته است. حکمت، گمشده اوست که همواره در جستجوی آن می باشد، و نياز اوست که برای به دست آوردنش می پرسد. در آن هنگام که اسلام غروب می کند و چونان شتری در راه مانده دُم خود را به حرکت در آورده، گردن به زمين می چسباند. او پنهان خواهد شد (دوران غيبت صغری و کبری) او باقيمانده حجّت های الهی و آخرين جانشين، از جانشينان پيامبران است. 6⃣پند و اندرز ياران ♦️ ای مردم! من پند و اندرزهايی که پيامبران در ميان امّت های خود داشتند، در ميان شما نشر دادم، و وظائفی را که جانشينان پيامبران گذشته در ميان مردم خود به انجام رساندند، تحقّق بخشيدم. با تازيانه شما را ادب کردم، نپذيرفتيد، به راه راست نرفتيد، و با هشدارهای فراوان شما را خواندم ولی جمع نشديد. شما را به خدا! آيا منتظريد رهبری جز من با شما همراهی کند و راه حق را به شما نشان دهد؟ آگاه باشيد! آنچه از دنيا روی آورده بود پشت کرد، و آنچه پشت کرده بود روی آورد، و بندگان نيکوکار خدا آماده کوچ کردن شدند، و دنيای اندک و فانی را با آخرت جاويدان تعويض کردند. 7⃣ ياد ياران شهيد ♦️"آری! آن دسته از برادرانی که در جنگ صفّين خونشان ريخت، هيچ زيانی نکرده اند، گرچه امروز نيستند تا خوراکشان غم و غصّه، و نوشيدنی آنها خونابه دل باشد. به خدا سوگند! آنها خدا را ملاقات کردند، که پاداش آنها را داد و پس از دوران ترس، آنها را در سرای امن خود جايگزين فرمود. کجا هستند برادران من که بر راه حق رفتند، و با حق در گذشتند؟ کجاست عمّار؟ و کجاست پسر تيهان؟ (مالک بن تيهان انصاری) و کجاست ذوالشّهادتين؟ و کجايند همانند آنان از برادرانشان که پيمان جانبازی بستند، و سرهايشان را برای ستمگران فرستادند؟ (پس دست به ريش مبارک گرفت و زمانی طولانی گريست و فرمود:) دريغا! از برادرانم که قرآن را خواندند، و بر اساس آن قضاوت کردند، در واجبات الهی انديشه کرده و آنها را برپا داشتند، سنّت های الهی را زنده و بدعت ها را نابود کردند، دعوت جهاد را پذيرفته و به رهبر خود اطمينان داشته و از او پيروی کردند. (سپس با بانگ بلند فرمود:) جهاد! جهاد! بندگان خدا! من امروز لشکر آماده می کنم، کسی که می خواهد به سوی خدا رود همراه ما خارج شود. نوف گفت: برای حسين(علیه السلام) ده هزار سپاه، و برای قيس بن سعد ده هزار سپاه، و برای ابو ايّوب ده هزار سپاه قرار داد، و برای ديگر فرماندهان نيز سپاهی معيّن کرد، و آماده بازگشت به صفّين بود که قبل از جمعه، ابن ملجم ملعون به امام ضربت زد، و لشکريان به خانه ها بازگشتند، و ما چون گوسفندانی بوديم که شبان خود را از دست داده و گرگ ها از هر سو برای آنان دهان گشوده بودند." 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ : .... خداوندی که ذات او را فکرها و عقل های ژرف اندیش نتوانند بشناسند و با نیروی اندیشه اندازه ای نتوانند برای او تصور کنند ...... ای کسی که برای توصیف پروردگارت به زحمت افتاده ای ! اگر راست می گویی جبرییل و میکائیل و لشکرهای فرشتگان مقرب را وصف کن ، که در بارگاه قدس الهی سر فرود آورده اند و عقلهایشان در درک خداوند سرگردان و درمانده است . .... 1⃣: با توجه به اینگونه فرمایشات حضرت امر شناخت پروردگار کاری سخت و تقریبا غیر ممکن بنظر میرسد . در این باره توضیح مختصری بفرمایید . : ✍حضرت نمی خواهند بفرمایند که راه شناخت خداوند بسته است بلکه می خواهند ما را از این خطا و انحراف که بخواهیم خدا را با عقل ناقص و گرفتار هوا و هوس خود بشناسیم برحذر دارند. ‼️و به ما بفهمانند که توحید حقیقی شناخت خدا با خداست نه با غیر خدا. ⚠️به عبارت دیگر مشاهده پدیده ها و مخلوقات دنیا حداکثر می تواند به ما خبری بدهد از اینکه این مخلوقات، خالقی حتماً دارند و آن خالق چقدر دانا و حکیم و قادر است! ↔️برهان عقلی هم می تواند همان را با جزئیاتی بیشتر و اتقانی بیشتر اثبات کنند. 🔴هر دوی این روشها لازم است اما آیا ما را خداشناس می کند؟ ✔️نه ، آنچه برای شناخت حقیقی خود و شهود حضور و وحدت و اشراف مطلق و ولایت مطلقه او در هستی لازم است جز از طریق خدا و پیامبر و امامان هدایتگر قابل دریافت نیست. 💯آنان هستند که قلب انسان را با حقیقت توحید مرتبط می کنند. 💢لذا در به کسی که انتظار داشت با عقل و ذهن خود بتواند خداشناس حقیقی شود حضرت با عصبانیت برخورد کردند و مطالب بی نظیری فرمودند که ان شاءالله به آن خواهیم رسید. : در وصف حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف )؛ زره دانش بر تن دارد ، و با تمامی آداب و با توجه و معرفت کامل آنرا فرا گرفته است . حکمت گمشدهٔ اوست که همواره در جستجوی آن می باشد ، و نیاز اوست که در بدست آوردنش می پرسد . ... 2⃣:مگر حضرت مهدی به عنوان امام معصوم تمام علوم را از پدران بزرگوار خود به ارث نبرده اند و در قلب شریفشان نهفته ندارند که نیازشان حکمت است و به دنبال آن سؤال میکنند ؟ : ✅از آنجایی که علم و حکمت از صفات ذاتی خداوند هستند، این ها هیچ وقت تمام نمی شوند و بی نهايت هستند. ⏪بنابراین اهل بیت علیهم السلام و انبیا هم می توانند دائما در حال رشد باشند و از حکمت و علم الهی بیشتر دریافت می کنند. ↩️لذا مسیر و باب حکمت و علم هیچ وقت پایان پیدا نمی کند تا ما بگوییم چون حضرت معصوم هستند همه چیز را دارند. 🔊نه خداوند در قرآن کریم دائما به پیامبر اشاره می کند که ما به تو علم یاد می دهیم و حکمت می دهیم. ↔️یعنی بر اساس ظرفیت و سعه وجودی که دارد بیشتر از دیگران علم و حکمت دارد . ♻️اما باز هم نسبت به آنچه که در خزانه علم خداوند هست چیزهای زیادی هست که می تواند فرا بگیرد. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ : 3⃣:در رابطه با فراگیری دانش با توجه و رعایت آداب چیزهایی شنیده ایم اما چگونه آن را با معرفت کامل فرابگیریم؟ : ✅اگر متن فرمایش امیر المؤمنین را با دقت بخوانیم ، و اگر مقداری بتوانیم به عربی آن مراجعه کنیم؛ می بینیم که حضرت در عبارت اول درباره امام زمان علیه السلام می فرمایند که ایشان زره حکمت به تن کردند با تمام آدابش . ⬅️بعد با یک مِن شروع می کنند آن آداب را توضیح دادند . 🔻من الاقبال علیها ، ۱- نسبت به حکمت آموزی اقبال نشان میدهند . ۲- معرفت بها . ۳- و التفرغ لها. ⬅️این آداب را اشاره کرده اند ، اما معرفت حکمت ، و دانستن ارزش حکمت راهش این است که انسان ورود کند . ↩️یعنی همین مقدار هم که الان با نهج البلاغه آشنا شدید چه آنهایی که اهل مطالعات زیاد و گسترده بودند چه آنهایی که کمتر اهل مطالعه بودند ، تفاوتی که هم در حرفها و هم آثاری که در شخصیت شما گذاشته به راحتی می توانید مشاهده کنید . ↔️این یعنی شناخت ارزش حکمت . اگر به این شناخت توجه کرده و قدر بدانید وشکر گزاری کنید . 🔴که شکرگزاری آن عبارت است: از اینکه بیشتر و بهتر به نهج البلاغه و امثال قرآن و ...توجه و عمل کنید ،آن معرفت دائم افزایش پیدا می کند . : حکمت ... نیاز اوست که در بدست آوردنش می‌پرسد... 4⃣:باتوجه به توضیحات قبلی، این جمله هنوز غیرملموس است... : 🔴اولاً: امیرالمؤمنین در این عبارت از واژه ی حکمت استفاده کرده اند؛ اما مرحوم آقای دشتی ترجمه کرده اند به دانش . ⬅️بین دانش و علم و سواد و حکمت تفاوت هست . ‼️همه آنچه ما بعنوان سواد و علم یاد می گیریم مقدمه ی حکمت می تواند باشد. ↩️لذا لزوماً هر دانشمندی حکیم نیست و لزوماً هر بی سوادی محروم از حکمت نیست . این یک نکته . 🔴دو اینکه: این جمیع ادبها یعنی حضرت مهدی علیه السلام با همه آدابش حکمت را بدست می آورد ، خودشان بلافاصله توضیح دادند ، می فرمایند یکی از آنها این است که اقبال دارند بسمت حکمت یعنی با تمام وجودشان رو به حکمت می کنند و هر جا هم پیدا می کنند با تمام وجود می روند بسراغش که یاد بگیرند . ⚠️اقبال دارند یعنی اصلاً رغبت قلبی شان دریافت حکمت است. 🔰دیگر اینکه: قدر و ارزش حکمت را خیلی خوب می دانند . ⏪ما خیلی از اوقات مثل نهج البلاغه را در اختیار داریم و سال تا سال اصلاً آن را باز هم نمی کنیم؛ چون ما ارزش حکمت را درک نمی کنیم . 🔴سوم اینکه : حضرت مهدی علیه السلام برای اینکه بتواند حکمت را کامل و دائم دریافت کند؛ خودش را از همه کارها فارغ کرده است . ⬅️یعنی از افکار بی خود از رفت و آمدهای اضافی ، از معاشرتهای بیجا از حرف زدنها و گفتگوهای بی خاصیت چنان خودشان را پرهیز دادند و فارغ کردند که حکمت بدستشان رسیده . ↩️چون شما در بخشهای دیگر نهج البلاغه خواندید که مثلاً یکی از چیزهایی که به انسان حکمت می دهد ، صمت است یعنی سکوت با تفکر هست. ✔️انسانی که کم حرف میزند ؛ این انسان ظرفیت حکمت پیدا می کند . ⁉️اما آدمی که زیاد حرف میزند و حرفهایش هم بی ارزش است او خود را دائم مشغول میکند ، روح و روانش دیگر آمادگی دریافت حکمت را ندارد . 🔴ونکته آخر: هم اینکه فرمودند مثل گمشده ای دنبال حکمت میرود . ❇️اینطور نیست که حالا اگر فرصت کرد سری هم به نهج البلاغه یا قرآن یا یک روایت بزند . ‼️نه اصلاً گمشده ی اوست . گمشده ی ما که شد هر جا باشد بدنبالش میرویم . ✅در بخش حکمتها هم خواندیم که الحکمة ضالة المؤمن أخذها حیث وجدها . هر جا پیدا کند می گیرد . ⏪و هم خواندیم که گاهی حکمت در سینه منافق است آنجا آرام و قرار ندارد تا اینکه با کلامی از زبان منافق خارج می شود و وارد قلب و سینه مؤمن می شود و در آنجا آرام می گیرد . ☑️اینها بخش مهمی از آداب کسب حکمت است . آگاه باشید ! آنچه از دنیا روی آورده بود پشت کرد و آنچه پشت کرده بود روی آورد ، و بندگان نیکوکار خدا آماده کوچ کردن شدند و دنیای اندک و فانی را با آخرت جاویدان تعویض کردند ... 5⃣:منظور حضرت از پشت کردن و روی آوردن دنیا چیست ؟ : ✍ دنیا یک ظاهری دارد و یک حقیقت و باطنی. ⏪ظاهر آن لهو و لعب و زینت و تفاخر تکاثر به اموال و اولاد است ⏪و باطنش فراق و فنا و مرگ و نیستی. 📣حضرت می فرمایند : آنچه از ظواهر دنیا بود رو به اتمام است. ↩️(چون با گذشت عمر فانی و گذرا بودن لذات دنیا آشکار می شود) ⏪و آنچه پنهان بود یعنی بی وفایی و بی رحمی دنیا آشکار شد. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(در سال ٣٨ هجری در آستانه جنگ نهروان، امام علیه السلام فردی را فرستاد تا گروهی از کوفیان که قصد ملحق شدن به لشکر خوارج را داشتند و ترسناک بودند بپاید.از او پرسید:《ایمن شدند و بر جای ماندند یا ترسیدند و فرار کردند؟》 مرد گفت:《ترسیدند و به خوارج پیوستند》فرمود:) 🔹نكوهش فريب خوردگان از خوارج ♦️از رحمت خدا دور باشند. چونان قوم ثمود، آگاه باشيد! اگر نيزه ها به سوی آنان راست شود و شمشيرها بر سرشان فرود آيد، از گذشته خود پشيمان خواهند شد. امروز شيطان آنها را به تفرقه دعوت کرد، و فردا از آنها بيزاری می جويد، و از آنها کنار خواهد کشيد. همين ننگ آنان را کافی است که از هدايت گريختند و در گمراهی و کوری فرو رفتند، راه حق را بستند، و در حيرت و سرگردانی ماندند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣در سال ٣٨ هجری جهت کمک به محمدبن ابی بکر در مصر در نکوهش یاران، ایراد فرمود 1⃣نكوهش كوفيان ♦️خدا را بر آنچه که خواسته و هرکار که مقدّر فرمود ستايش می کنم، و او را بر اين گرفتار شدنم به شما کوفيان می ستايم. ای مردمی که هرگاه فرمان دادم، اطاعت نکرديد و هر زمان شما را دعوت کردم، پاسخ نداديد، هرگاه شما را مهلت می دهم در بيهودگی فرو می رويد، و درهنگامه جنگ سُست و ناتوانيد، اگر مردم اطراف امام خود جمع شوند، طعنه زده و اگر شما را برای حلِّ مشکلی بخوانند، سر باز می زنيد. پدر مباد دشمنان شما را! برای پيروزی منتظر چه چيزی هستيد؟ چرا برای گرفتن حقِّ خود جهاد نمی کنيد؟ آيا در انتظار مرگ يا ذلّت هستيد؟ به خدا سوگند! اگر مرگ من فرا رسد - که حتماً خواهد رسيد - بين من و شما جدايی خواهد افتاد، در حالی که من از همنشينی با شما ناراحت، و حضورتان برای من بی فايده بود. 2⃣ علل سقوط و انحطاط فكری كوفيان ♦️خدا خيرتان دهد، آيا دينی نيست که شما را گرد آورد؟ آيا غيرتی نيست که شما را برای جنگ با دشمن بسيج کند؟ شگفت آور نيست که معاويه انسان های جفاکار پَست را می خواند و آنها بدون انتظار کمک و بخششی، از او پيروی می کنند! و من شما را برای ياری حق می خوانم، در حالی که شما بازماندگان اسلام، و يادگار مسلمانان پيشين می باشيد، با کمک و عطايا شما را دعوت می کنم، ولی از اطراف من پراکنده می شويد، و به تفرقه و اختلاف روی می آوريد. نه از دستورات من راضی می شويد، و نه شما را به خشم می آورد که بر ضد من اجتماع کنيد، اکنون دوست داشتنی ترين چيزی که آرزو می کنم، مرگ است. کتاب خدا رابه شما آموختم، و راه و رسم استدلال را به شما آموزش دادم و آنچه را که نمی شناختيد به شما شناساندم، و دانشی را که به کامتان سازگار نبود، جرعه جرعه به شما نوشاندم. ای کاش نابينا می ديد و خفته بيدار می شد! سوگند به خدا! چه نادان مردمی که رهبر آنان معاويه، و آموزگارشان پسرنابغه «عمرو عاص» باشد!. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ # خطبه180 : ... پدر مباد دشمنان شمارا ! : منظور از این جمله چیست؟ : ✅در هر زبانی دعا و نفرین یک ادبیات خاصی دارد. ⬅️در ادبیات و فرهنگ عرب هم نفرین کردن دشمنان یا ابراز ناراحتی و نفرت واژه ها و عبارت های مختلفی دارد. 🔴وقتی می خواهند این عبارات را به فارسی ترجمه لفظ به لفظ کنند برای ما کمی سبک و بی معنا است. ⁉️مثلاً (سکلتک امک ) مادرت به عزایت بنشیند، این یک تعبیری است که شما در نهج البلاغه دیده اید که در مورد کسی که بیخودی استغفار میکرد حضرت به کار بردند و هم امام حسین در مورد جناب حر علیه السلام به کار بردند. 💢این عبارت هم که لا ابا لعدوکم (برای دشمنانتان پدر مباد) این هم نوعی نفرین است برای دشمنان یعنی ان شاءالله یتیم بشوند و منظور این است که حامی خود را از دست بدهند و بی پناه بشوند. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(این خطبه در مسجد کوفه در سال ٣٦ هجری، پس از جنگ جمل ایراد شد. ذعلب یمانی پرسید: 《ای امیر مومنان! آیا پروردگار خود را دیده ای؟》پاسخ فرمود:《آیا چیزی را که نبینم می پرستم؟》گفت:《 چگونه او را می بینی؟》فرمود:) 🔹خداشناسی ♦️ديده ها هرگز او را آشکار نمی بينند، امّا دل ها با ايمان درست او را در می يابند. خدا به همه چيز نزديک است، نه آن که به اشياء چسبيده باشد؛ از همه چيز دور است، نه آن که از آنها بيگانه باشد؛ گوينده است نه با انديشه و فکر؛ اراده کننده است، نه از روی آرزو و خواهش؛ سازنده است نه با دست و پا، لطافت دارد نه آن که پوشيده و مخفی باشد؛ بزرگ است نه با ستمکاری؛ بيناست نه با حواس ظاهری؛ مهربان است نه با نازک دلی؛ سرها و چهره ها در برابر عظمت او به خاک افتاده، و دل ها از ترس او بی قرارند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣(گفته اند: این خطبه را پس از داوران حکمیت در 《دومه الجندل》ایراد فرمود. ) 1⃣خداشناسی ♦️هيچ کاری خدا را از کار ديگر باز نمی دارد، و گذشت زمان در او دگرگونی ايجاد نمی کند، و مکانی او را در بر نمی گيرد. هيچ زبانی قدرت وصف او را ندارد، و چيزی از خدا مخفی و پنهان نيست، نه تعداد قطرات فراوان آب ها و نه ستارگان انبوه آسمان، و نه ذرّات خاک همراه با گِردبادها در هوا، و نه حرکات مورچگان بر سنگ های سخت، و نه استراحتگاه مورچگان ريز در شب های تار. خدا از مکان ريزش برگ درختان و حرکات مخفيانه چشم ها آگاه است و شهادت می دهم که جز الله، خدايی نيست، همتايی نداشته و شکّ و ترديدی در او راه ندارد. دين او را انکار نمی کنم و به آفريدگاری او اعتقاد دارم، شهادت کسی که نيّت او راست، درون او پاک، يقين او خالص، و ميزان عمل او گرانسنگ است و شهادت می دهم که محمّد(صلی الله علیه و آله) بنده و فرستاده و برگزيده او از ميان انسان هاست. پيامبر(صلی الله علیه و آله) برای تشريح حقايق آيين الهی انتخاب، و به ارزش های ويژه اخلاقی گرامی داشته شد. او را برای رساندن رسالت های کريمانه اش برگزيد، نشانه های هدايت به وسيله او آشکار و تاريکی های جهل و گمراهی با نور هدايت او از ميان رفت. 2⃣روش برخورد با دنيا ♦️ای مردم! دنيا آرزومندان و خواهان خود را فريب می دهد، برای شيفتگان خود ارزشی قائل نيست، و آن کس را که بر دنيا پيروز شود مغلوب گرداند. به خدا سوگند! هرگز ملّتی از ناز و نعمت زندگی گرفته نشدند، مگر به کيفر گناهانی که انجام داده اند، زيرا خداوند بر بندگان خود ستم روا نمی دارد. اگر مردم به هنگام نزول بلاها، و گرفته شدن نعمت ها، با درستی نيّت در پيشگاه خدا زاری کنند، و با قلب های پر از محبّت از خداوند درخواست عفو نمايند، آنچه از دستشان رفته، باز خواهد گشت، و هرگونه فسادی اصلاح خواهد شد. من بر شما ترسناکم که در جهالت و غرور فرو رفته باشيد، چه اينکه در گذشته به سويی کشيده شديد که قابل ستايش نبود. امّا اگر در زندگانی خود اصلاحاتی پديد آوريد، سعادتمند خواهيد شد. وظيفه من جز تلاش و کوشش در اصلاح امور شما نيست، اگر می خواستم، بی مهری های شما را بازگو می کردم. خدا آنچه را گذشت ببخشايد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ # بند_اول: «دین او را انکار نمیکنم و به آفریدگاری او اعتقاد دارم. شهادت کسی که ... و میزان عمل او گرانسنگ است» 1⃣ :آیا مراد از میزان عمل شان در اینجا قرآن است ؟ : ✅خیر میزان اعمال او سنگین است. ⏪یعنی اعمال صالحش بسیار است. 🔴در عبارت عربی آن آمده "و ثَقُلَت مَوازینُه" ⬅️و این مانند آیه ای است که می فرماید :و اَمّا مَن ثَقُلَت مَوازینُه . 💯یعنی اعمال صالح خالصش خیلی زیاد است. 2⃣ :اگر ممکن است در رابطه با عالم این خطبه که در اولین لحظات پس از یکی‌ از تلخ ترین جنگهایی که دوران حکومت مولا رخ داد، صحبت شود؟ این خطبه در سه بخش انشایی آمده است که بیشتر آن را از خداشناسی و عدم مخفی بودن استراحتگاه مورچگان در شب های تار و جای افتادن برگ درختان و ... صحبت میکنند!!... بعد هم که به مسئله نتیجه حکمیت می رسند سربسته و با اشاره به کلیات، می گذرند و درنهایت می فرمایند: اگر میخواستم، بی مهری های شما را بازگو میکردم... این چه عالمی است که آدمی را در چنین شرایط جانکاه و سختی این چنین آرامش می دهد که گویا چیزی از دست خودش نرفته است؟ : ✍🏻همانطور که شما فرمودید این خطبه از عجایب نهج البلاغه است. ↩️نه از جهت متن و لفظ و معنا بلکه از این جهت که ما را می برد به عالم امیرالمومنین که جامع اضداد است. ⁉️از طرفی غم سنگین حکمیت باید مانع بشود که حضرت تا مدتها اصلاً با کسی حرف بزنند تا جایی که در می بینید که یکی از بهترین یاران مولا در بازگشت از صفین بلافاصله دق می کند و میمیرد. ‼️اما مولا با تسلط بر نفس علاوه بر این سخنان زیبا در را بازگشت از صفین حتی برای فرزندش نامه تربیتی نوشته اند که نهج البلاغه است!!! ⚠️یعنی عالم مولا را نباید با عالم هیچ کس مقایسه کرد مگر عالم انسانهای بزرگی که ذیل تربیت توحیدی امیرالمؤمنین و اهل بیت تربیت شده اند. ♻️مثل حضرت امام که در بدترین شرایط و سخت ترین شرایط یک بار آرامشش به هم نخورد. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 🕊 🌹🕊🌹🕊
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣( پس از خیانت داوران حکمیت 《ابوموسی و عمروعاص》 فرمود:) 🔹نكوهش از خيانت حكمين ♦️رأی جمعيّت شما در صفّين يکی شد که دو مرد را به داوری برگزينند، (ابوموسی اشعری و عمروعاص) و از آن دو پيمان گرفتيم که در برابر قرآن تسليم باشند، و از آن تجاوز نکنند و زبان آن دو با قرآن و قلب هايشان پيرو کتاب خدا باشد. امّا آنها از قرآن روی گردان شدند، حق را آشکارا می ديدند و ترک گفتند، که جور و ستم، خواسته دلشان، و کجی و انحراف در روش فکريشان بود. در صورتی که پيش از صدورِ رأی زشت و حُکمِ جائرانه، با آنها شرط کرده بوديم که به عدل حکم کرده و به حق عمل کنند. ما به حقّانيت خود ايمان داريم، در حالی که آن دو از راه حق بيرون رفتند و حکمی بر خلاف حکم خدا صادرکردند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 📣این سخنرانی را در روزهای نخست خلافت خود درسال٣٥ هجری در مدینه ایراد فرمود (قسمت_اول ) 1⃣ضرورت اطاعت از دستورات الهی ♦️مردم! از آنچه خداوند بيان داشته بهره گيريد، و از پند و اندرزهای خدا پند پذيريد، و نصيحت های او را قبول کنيد، زيرا خداوند با دليل های روشن، راه عذر را به روی شما بسته، و حجّت را بر شما تمام کرده است. و اعمالی که دوست دارد بيان فرموده، و از آنچه کراهت دارد معرّفی کرده، تا از خوبی ها پيروی و از بدی ها دوری گزينيد. همانا رسول خدا(صلی الله علیه و آله) همواره می فرمود: «گرداگرد بهشت را دشواری ها (مکاره) و گرداگرد آتش جهنّم را هوس ها و شهوات گرفته است». آگاه باشيد! چيزی از طاعت خدا نيست جز آن که با کراهت انجام می گيرد، و چيزی از معصيت خدا نيست، جز اينکه با ميل و رغبت عمل می شود. پس رحمتِ خداوند بر کسی که شهوت خود را مغلوب و هوای نفس را سرکوب کند، زيرا کار مشکل، بازداشتن نفس از شهوت بوده که پيوسته خواهان نافرمانی و معصيت است. بندگان خدا! بدانيد که انسانِ با ايمان، شب را به روز، و روز را به شب نمی رساند، جز آن که نفس خويش را متّهم می داند، همواره نفس را سرزنش می کند، و گناهکارش می شمارد. پس در دنيا چونان پيشينيانِ صالحِ خود باشيد، که در پيش روی شما درگذشتند و همانند مسافران، خيمه خويش را از جا در آوردند و به راه خود رفتند. 2⃣ويژگيهاي قرآن ♦️ آگاه باشيد! همانا اين قرآن پنددهنده ای است که نمی فريبد، و هدايت کننده ای است که گمراه نمی سازد، و سخنگويی است که هرگز دروغ نمی گويد. کسی با قرآن همنشين نشد، مگر آن که بر او افزود يا از او کاست، در هدايت او افزود و از کوردلی و گمراهی اش کاست. آگاه باشيد! کسی با داشتن قرآن، نيازی ندارد و بدون قرآن بی نياز نخواهد بود. پس درمان خود را از قرآن بخواهيد، و در سختی ها از قرآن ياری بطلبيد، که در قرآن، درمان بزرگ ترين بيماری ها، يعنی کفر و نفاق و سرکشی و گمراهی است. پس به وسيله قرآن خواسته های خود را از خدا بخواهيد، و با دوستی قرآن به خدا روی آوريد، و به وسيله قرآن از خلق خدا چيزی نخواهيد، زيرا وسيله ای برای تقرّب بندگان به خدا، بهتر از قرآن وجود ندارد. آگاه باشيد! که شفاعت قرآن پذيرفته، و سخنش تصديق می گردد. آن کس که در قيامت، قرآن شفاعتش کند، بخشوده می شود، و آن کس که قرآن از او شکايت کند محکوم است. در روز قيامت ندا دهنده ای بانگ می زند که: «آگاه باشيد! امروز هر کس گرفتار بذری است که کاشته و عملی است که انجام داده، جز اعمال منطبق با قرآن». پس شما در شمار عمل کنندگان به قرآن باشيد، از قرآن پيروی کنيد، با قرآن خدا را بشناسيد و خويشتن را با قرآن اندرز دهيد، و رأی و نظر خود را در برابر قرآن متّهم کنيد و خواسته های خود را با قرآن نادرست بشماريد. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 (قسمت_دوم) 3⃣تشويق به اعمال نيكو ♦️ عمل صالح! عمل صالح! سپس آينده نگری! آينده نگری! و استقامت! استقامت! آنگاه، بردباری! بردباری! و پرهيزکاری! پرهيزکاری! برای هر کدام از شما عاقبت و پايان مهلتی تعيين شده، با نيکوکاری بدانجا برسيد. همانا پرچم هدايتی برای شما برافراشتند، با آن هدايت شويد، و برای اسلام نيز هدف و نتيجه ای است، به آن دسترسی پيدا کنيد، و با انجام واجبات، حقوق الهی را ادا کنيد، که وظايف شما را آشکارا بيان کرده و من گواه اعمال شما بوده و در روز قيامت از شما دفاع می کنم و به سود شما گواهی می دهم. آگاه باشيد! آنچه از پيش مقرّر شده بود، به وقوع پيوست، و خواسته های گذشته الهی انجام شد، و همانا من با تکيه به وعده های الهی و براهين روشن او سخن می گويم که فرمود: «کسانی که گفتند پروردگار ما خداست، سپس استقامت ورزيدند، فرشتگان بر آنها فرود می آيند و می گويند: نترسيد و محزون نباشيد که بشارت باد بر شما بهشتی که به شما وعده داده اند.» و همانا شما گفتيد: پروردگار ما خداست. پس در عمل به دستورات کتابِ خدا و در ادامه راهی که فرمان داد، و بر روشِ درستِ پرستشِ بندگانِ او، استقامت داشته باشيد و پايدار مانيد، و از دستورات خدا سرپيچی نکنيد و در آن بدعت گذار مباشيد و از آن منحرف نگرديد؛ زيرا خارج شوندگان از دستورات الهی در روز قيامت از رحمت خدا دورند. 4⃣ ضرورت كنترل زبان ♦️ سپس مواظب باشيد که اخلاق نيکو را در هم نشکنيد و به رفتار ناپسند مبدّل نسازيد. زبان و دل را هماهنگ کنيد. انسان بايد زبانش را حفظ کند، زيرا همانا اين زبان سرکش، صاحب خود را به هلاکت می اندازد. به خدا سوگند! پرهيزکاری رانديده ام که تقوا برای او سودمند باشد، مگر آن که زبان خويش را حفظ کرده بود، و همانا زبان مؤمن در پسِ قلب او، و قلب منافق از پَسِ زبانِ اوست. زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنی گويد، نخست می انديشد، اگر نيک بود اظهار می دارد، و چنانچه ناپسند بود، پنهانش می کند، در حالی که منافق آنچه بر زبانش آمد می گويد، و نمی داند چه به سود او، و چه حرفی بر ضرر اوست؟ و پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمود: «ايمان بنده ای استوار نگردد تا دل او استوار شود، و دل استوار نشود تا زبان استوار گردد.» پس هرکس از شما بتواند خدا را در حالی ملاقات کند که دستش از خون و اموال مسلمانان پاک، و زبانش از عِرض و آبروی مردم سالم ماند، بايد چنين کند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣 (قسمت_سوم) 5⃣پرهيز از بدعتها ♦️ ای بندگان خدا! آگاه باشيد! مؤمن کسی است که حلال خدا را هم اکنون حلال، و حرام خدا را هم اکنون حرام بشمارد، و آنچه را مردم با بدعت ها تغيير دادند، چيزی از حرام را حلال نمی کند، زيرا حلال همان است که خدا حلال کرده و حرام همان چيزی است که خدا حرام شمرده است. پس شما در امور و حوادث روزگار تجربه آموختيد، و از تاريخ گذشتگان پند گرفتيد، مَثَل ها برای شما زده اند، و به امری آشکار دعوت شده ايد، جز ناشنوايان کسی ادّعای نشنيدن حق را ندارد، و جز کوران و کوردلان کسی ادّعای نديدن واقعيّت ها را نمی کند. آن کس که از آزمايش ها و تجربه های خدادادی سودی نبرد، از هيچ پند و اندرزی سود نخواهد برد، و کوته فکری دامنگير او خواهد شد، تا آنجا که بد را خوب، و خوب را بد می نگرد. و همانا مردم دو دسته اند: گروهی پيرو شريعت و دين، و برخی بدعت گذارند که از طرف خدا دليلی از سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) و نوری از براهين حق ندارند. 6⃣ويژگيهای قرآن ♦️همانا خداوند سبحان، کسی را به چيزی چون قرآن پند نداده است، که قرآن ريسمان استوار خدا و وسيله ايمنی بخش است. در قرآن بهار دل، و چشمه های دانش است، برای قلب جلايی جز قرآن نتوان يافت، به خصوص در جامعه ای که بيداردلان در گذشته و غافلان و تغافل کنندگان حضور دارند. پس هرجا کار نيکی ديديد، ياری کنيد و هرگاه چيز بد و ناروايی مشاهده کرديد، دوری گزينيد، زيرا پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) همواره می فرمود: «ای فرزند آدم! کار نيک را انجام ده، و کار بد را واگذار، اگر چنين کنی در راه راست الهی قرار خواهی داشت.» 7⃣اقسام ظلم و ستم ♦️آگاه باشيد! که ظلم بر سه قسم است: ظلمی که نابخشودنی است و ظلمی که بدون مجازات نمی ماند، و ظلمی که بخشودنی و جبران شدنی است؛ امّا ظلمی که نابخشودنی است، شرک به خدای سبحان است، که فرمود: «خداوند هيچ گاه از شرک به خود، در نمی گذرد.» و امّا ظلمی که بخشودنی است، ستمی است که بنده با گناهان بر خويشتن روا داشته است؛ و ظلمی که بدون مجازات نيست، ستمگریِ بعضی از بندگان بر بعض ديگر است که قصاص در آنجا سخت است؛ مجروح کردن با کارد، يا تازيانه زدن نيست، بلکه اينها در برابرش کوچک است! پس مبادا در دين دورويی ورزيد، که همبستگی و وحدت در راه حق گرچه کراهت داشته باشيد از پراکندگی در راه باطل گرچه مورد علاقه شما باشد بهتر است، زيرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه آيندگان، چيزی را با تفرقه عطا نفرموده است. 8⃣ ضرورت خودسازي ♦️ای مردم! خوشا به حال کسی که عيب شناسی نفس، او را از عيب جويی ديگران باز دارد، و خوشا به حال کسی که به خانه و خانواده خود پردازد، و غذای حلال خود را بخورد، و به اطاعت پروردگار مشغول باشد، و بر خطاهای خويش بگريد، همواره به خويشتنِ خويش مشغول باشد و مردم از او در امان باشند. 📜 ، 📣🌹🕊 📣🌿🌹 📣📣📣📣
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ : «آگاه باشید چیزی از طاعت خدا نیست جز آنکه با کراهت انجام میگیرد» 1⃣ : باتوجه به سطر قبلی، در اینجا هم منظور از مکاره، دشواریهاست؟ : ✍ مراد از مکاره این است که دستورات خدا برای عموم انسانها با طبع راحت طلب و لذت جو ناسازگار است. 👌لذا کراهت دارند یعنی خوشایندشان نیست. 👈همان طور که قرآن کریم فرمود:" عسی ان تَکرَهوا شیئاً و هو خیرُُ لکم..." پس در دنیا چونان پیشینیان صالح خود باشید که در‌ پیش روی‌ شما درگذشتند و همانند مسافران خیمه خویش را از جا در آوردند و به راه خود رفتند... 2⃣: آیا حضرت دعوت می کنند از پیشینیان صالح خودمان الگو بگیریم؟ یا منظورشان خود ایشان و خاندان پیامبر(صلی الله و علیه و آله) هستند؟ : ✍خیر! منظور پیشینیانِ صالحِ خودمان هستند که در دنیا با ایمان و عمل صالح با نفس و شهواتشان مبارزه کردند و تلخی عبادت را بر شیرینی گناه ترجیح دادند. : حضرت فرمودند: در سختی ها از قرآن یاری بطلبید . 3⃣: می توانیم استخاره گرفتن را مصداق این فرمایش بدانیم ؟ و آیا اصلاً درباره استخاره گرفتن برای امور زندگی با قرآن و تسبیح و ... روایت داریم؟ : ✅اگر به قبل و بعد مطلب در همین بند دقت بفرمایید متوجه می شوید موضوع بحث امیرالمؤمنین درباره قرآن و ضرورت بازگشت و تمسک جدّی به قرآن کریم خیلی بالاتر از مسأله ی استخاره است. ⚠️خودشان بلافاصله درباره علت یاری گرفتن از قرآن در سختیها می فرمایند:" زيرا در قرآن شفاى سخت ترين بيمارى ها يعنى کفر و نفاق و جهل و ضلالت است. 💯بنابراين آن چه را مى خواهيد به وسيله قرآن از خدا بخواهيد و با محبّت قرآن به سوى خدا روى آوريد." 👈اما درباره استخاره بله روایاتی داریم اما در اکثر آنها استخاره به معنای لغوی بکار رفته است. ⏪استخاره به معنای لغوی یعنی درخواست خیر از خداوند کردن و دو سه روایتی هم که در باب استخاره با قرآن ذکر شده است روایات قطعی نیست با این حال علمای بزرگ استخاره را تأیید کرده اند. ‼️اما در هیچ جا نداریم که کس دیگر مثلاً یک روحانی برای دیگران استخاره کند . : «با انجام واجبات ، حقوق الهی را ادا کنید و من گواه اعمال شما بوده و در روز قیامت از شما دفاع میکنم و به سود شما گواهی می دهم» 4⃣ :آیا منظور از حقوق الهی همان حدود الهی و رعایت واجبات و محرمات است ؟ 5⃣: آیا نکته خاصی در اینکه گواه اعمال ما با توجه به حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله، امیرالمؤمنین علیه السلام معرفی‌ شده وجود دارد؟ 6⃣ : واقعاً امیرالمومنین علیه السلام در روز قیامت بر ما منت می گذارند و به سود اعمال دست و پاشکسته ای که رعایت حقوق الهی کرده باشیم، شخصاً شهادت می دهند؟ : ✅بله. 📣خداوند در قرآن، سوره توبه ، می فرماید : "قل اعمَلوا فَسَیَری اللهُ عمَلَکُم و رسولُه و المومنین" ⬅️یعنی عمل کنید که به زودی (در قیامت) خدا و پیامبر و مؤمنون عمل شما را می بینند . ‼️که مراد از مؤمنون علی بن ابی طالب است. جان عالم به فدایش! ⚠️پس جا دارد زجری که برای احیای نهج البلاغه می کشیم. 🔰بیخوابی ها، دوری از زن و بچه، محرومیت از مدارک و مدارج علمی و اجتماعی، هزینه هایی که از مال و تن و روانمان می کنیم و از همه بدتر تهمت ها و آزارها را می بینیم.. همین برای ما کافی است . 👈 از این نکته خاص تر دیگر نمی شود که امیرالمومنین شاهد اعمال ما و ان شاءالله شافع ما خواهند بود. ↩️ادامه دارد... 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══