eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
30 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑ *بسم الله الرحمن الرحیم* عرض ادب و احترام و صبح بخیر دارم خدمت همه خواهران بزرگوار درآستانه شب یلدا هستیم یعنی بلندترین شب سال.نهج البلاغه امیرالمومنین علی (ع) به ما آموخت که رسوم و آداب و سنت هایی که مخالفتی با عقل و شرع ندارن،مخالفت نکنیم، بلکه با آنها همکاری کنیم.صله رحم، خوش بودن با اقوام و دوستان هدیه برای هم بردن خبر گرفتن از مشکلات تلاش برای رفع مشکلات و دردهای یکدیگر بخشی از فواید و آثار همنشینی هاست. حالا چه در شب یلدا بود چه قبل آن باشد چه بعد آن در طول سال باشد. بنابراین با این نیت که بتونیم با این صله رحم ها به این همنشینی ها و شب نشینی های دوستانه و فامیلی رونق و غنای بیشتری ببخشیم دنبال این هستیم که طرحی را با همت شما خواهران و برادران در سراسر کشور انجام دهیم.تحت عنوان یلدای نهج البلاغه ای. ما سالهای گذشته را هم یک تجربه خیلی خوب داشتیم که روش و شیوه اش تفاوت داشت. امسال پیشنهاد ما فقط یک یاد آوری و یک تذکر است که عزیزان ما دوستان ما وقتی با خاندان و اطرافیانشان دور هم مینشینند درآن ساعات شب یلدا دقایقی را به مطالعه نهج البلاغه اختصاص بدهند. برای تحقق این امر چند پیشنهاد داریم که ان شاالله ماهم شروع میکنیم.شما خواهران هم هرچقدر که توان دارید در این ساعتهای باقی مانده تلاش کنید. تمام کسانی که دستی در فضای مجازی مخصوصا اینستاگرام و توییتر دارند راس ساعت ۸شب امشب هشتک یلدای نهج البلاغه ای را با متنی در گروه خواهد گرفت، درصفحه خودشون بگذارند.اگر رقم بالای چند صد هزار نفری این کار را هم زمان بکنن به اصطلاح هشتک یلدای نهج البلاغه ای ترند خواهد شد و در معرض دید اکثر مردم قرار خواهد گرفت.بخشی از ما حداقل تشویق میشوند که نهج البلاغه را بخوانند. ما یک کاری را ان شاالله اگر بتوانیم انجام بدهیم که در آن شب یلدا به صورت زنده از طریق فضای مجازی در واقع نهج البلاغه خوانی کنیم و همه عزیزان در فامیل و مهمانی های خودشون آن لحظه آنلاین بشوند و این نهج البلاغه را برای فامیلشون پخش کنند خیلی عالیست . ضمنا اگر میتونید هدیه نهج البلاغه را حتما در فامیل دوستان و شب نشینی داشته باشید. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: روزگاری بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل، در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منت گذاری ، و عبادت نوعی برتری طلبی بر مردم است، در آن زمان حكومت با مشورت زنان، و فرماندهی خردسالان، و تدبير خواجگان اداره می گردد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈ 4⃣:ارزشها و معارفی که در ادیان الهی آمده ، فطری بوده و ارسال رسل تنها با هدف یادآوری است . پس چه بر سر قلب و جان انسانها می آید که ارزشهای فطری و انسانی فراموش شده و جایش را به ضد ارزشها می دهد؟ 5⃣:حضرت میفرمایند:" روزگاری برمردم خواهد آمد که محترم نشمارند جز سخن چین را و خوششان نیاید جز از بد کار هرزه" این احترام و ...از سراجبار و اکراه و مصلحت اندیشی است یا حقیقی؟ حال آنکه حضرت در حکمت۱۱۳ میفرمایند " بزرگواری چون تقوا نیست"؟ 6⃣:آیا مشورت با زنان کار نکوهیده ای است ؟ 7⃣:آیا اشاره به زنان ، خردسالان و...نمادین است ، یعنی اشاره به صفات این گروه ها است یا دقیقا منظور خود این گروه ها هستند ؟ : 🔴اولا اینکه در طول تاریخ غالبا با وجود انبیا عظام سلام الله علیهم اجمعین اکثریت انسان ها راه انحطاط و جهالت و سقوط در درکات را پی می گرفتند نشانه اختیار آنهاست. یعنی به واسطه اینکه نتوانستند ویا نخواستند عقل خودشان را حاکم بر نفس خودشان قرار بدهند جاذبه های ظاهری و فریبنده دنیا با کمک نفس اماره دست به دست هم دادند و انسان ها را از عمل به آنچه که فطرت شان درک میکرد و عقل شان می پذیرفت و حتی با معجزات انبیا نسبت به آن ذهنشان و عقل شان تسلیم میشد محروم میکرد. 🔴نکته دوم اینکه، بالاخره این احترامی که اهل دنیا به خصوص در آخر الزمان طبق این حکمت برای نا اهلان قائل میشوند بر اثر اجبار و اکراه نیست. بر اثر این است که با این گونه افراد سنخیت پیدا میکنند ، یعنی انسان های فاسد هیچ وقت امام عادل را نمی پذیرند. انسانهایی که از نظر شخصی عدالت دارند و از گناه پرهیز دارند هیچ وقت زیر بار حکومت و امامت امام جاعل و فاسق نمی رود. حکایت از این نکته است که در آخر الزمان اینقدر ذائقه انسان ها با گناه و ظلم و جور و فسق و فجور انس میگیرد و سنخیت پیدا می کند که خود به خود کسانی که هم سخ خودشان باشند و در این انحطاط و فساد جلو تر باشند را احترام می کنند. و کسانی که بر خلاف مسیر مورد انتظار و پسند آنها حرکت می کنند را پست می شمرند و غیر قابل احترام. 🔴حضرت در جاهای دیگری از نهج البلاغه مثل هم توصیه می کنند که در امور سخت و خیلی مهم با زن ها مشورت نکنید. جهتش هم روشن است. در خیلی جاها حضرت اشاره کرده اند که زن ها با اینکه از نظر نظری هیچ تفاوتی در فهم مسایل با مرد ها ندارند و علوم عقلی را می توانند به راحتی یاد بگیرند، میتوانند در امور نظری خوب جلو بروند، اما وقتی پای عمل به آنچه که در عالم عقل نظری میفهمند می رسد، به جهت اینکه عاطفه بر آنها حاکم است و محبت بر آنها حاکم است، در تحت تاثیر این عاطفه و محبت، در مرحله عمل به آنچه که می فهمند ضعیفند. یعنی عقل عملی شان ضعیف است. و چون امور همه در حوزه عقل عملی باید تصمیم گیری بشود، توصیه شده با زن ها در امور مهم، پیچیده، حساس و خیلی سنگین مشورت نکنند. و حتی یک جاهایی که توصیه شده اگر مشورت می کنید برعکس نظرشان عمل کنید . این به این معنی است که چون عموما عاطفه بر آنها غالب میشود در عرصه عمل، ممکن است تحت تاثیر عواطف و احساسات برخلاف آنچه که حتی خودشان در حوزه عقل نظری میفهمند نظر بدهند. و این عوارض ناگواری در پی خواهد داشت. 🔴 اما در بخش آخر ، دقیقا اشاره به زن ها و خردسالان است، یعنی زن ها،کودکان و خواجگان ویژگی های روحی و روانی دارند که آن ویژگی ها باعث می شود که نشود به مشورت آن ها به صورت صد درصد اعتماد کرد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او (پيراهن وصله داری بر اندام امام بود شخصی پرسيد چرا پيراهن وصله دار می پوشی؟) فرمود: دل با آن فروتن، و نفس رام می شود، و مومنان از آن سرمشق می گيرند. دنيای حرام و آخرت، دو دشمن متفاوت، و دو راه جدای از يكديگرند، پس كسی كه دنياپرست باشد و به آن عشق ورزد، به آخرت كينه ورزد و با آن دشمنی خواهد كرد، و آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند، و رونده به سوی آن دو، هرگاه به يكی نزديك شود از ديگری دور می گردد، و آن دو همواره به يكديگر زيان رسانند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ : در زمان امام صادق علیه السلام ایشان لباس مناسب وبعضا فاخر میپوشیدند با توجه به متن حکمت جواب این تناقض چیست؟ : بین آنچه در این حکمت آمده و همچنین سیره ظاهری زندگی امام صادق علیه السلام منافات نیست و در همین نهج البلاغه خواندیم شخصی به حضرت امیر عرضه داشت چرا بعد از پیامبر شما محاسن خودتان را رنگ نمیزنید مگر یادتان نیست پیامبر فرمودند تخضبّوا و لا تشبّهوابالیهود خضاب کنید شبیه یهودی ها نشوید،حضرت امیر فرمودند آن روزی که پیامبر این دستور را فرمودند،یاران اسلام کم و دشمنان زیاد بودند و این خود تاکتیک بود که دشمن تصور کند چقدر جوان دور پیامبر جمع شده اند، اما امروز که حکومت اسلامی قدرت و وسعت گرفته نیازی به این کار نیست و هرکس مختار است که خضاب کند یا خضاب نکند،آن روزی که حضرت امیر زاهدانه زندگی می کردند و برای مردم از سیره زندگی حضرت عیسی و پیامبر صحبت می کردند به این منظور بود که اکثر افراد جامعه در فقر زندگی می کردند و در خود نهج البلاغه حضرت می فرمایند من به عنوان حاکم جامعه و رهبر باید در حد فقیرترین افراد زندگی کنم اما در زمان امام صادق علیه السلام ✳️ اولا: امام حکومت نداشتند که در جایگاه رهبری این توقع از ایشان باشد ✳️ همچنین وضعیت اکثر مردم از نظر معیشت بسیار خوب بود.اینجا وظیفه مومن این است که هرچه نعمت از طرف خداوند دریافت کرده اظهار کند . ✳️ از طرفی هم جریانات بظاهر صوفیه و زهدگرایانه مانند صوفیان صوری ها بودند که با ظاهر گرایی دین را قبیح نشان می دادند امام صادق با زندگی خوبی که نشان می دادند و تظاهر به نعمت های الهی می کردند،قصد داشتند اجازه ندهند در ذهن مسلمانان از اسلام این تصور غلط صوفیانی شکل بگیرد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 و درود خدا بر او (از نوف بكالی نقل شد، كه در يكی از شبها امام را ديدم برای عبادت از بستر برخاست، نگاهی به ستارگان افكند و به من فرمود: خوابی يا بيدار؟ گفتم بيدارم) فرمود: ای نوف! خوشا به حال آنان كه از دنيای حرام چشم پوشيدند و دل به آخرت بستند، آنان مردمی هستند كه زمين را تخت، خاك را بستر، آب را عطر و قرآن را پوشش زيرين، و دعا را لباس رويين خود قرار دادند، سپس دنيا را همانند عيسی مسيح (علیه السلام) وانهادند. ای نوف! همانا داوود پيامبر (كه درود خدا بر او باد) در چنين ساعتی از شب برمی خاست، و می گفت: (اين ساعتی است كه دعای هر بنده ای به اجابت می‌رسد، جز باجگيران، جاسوسان، شبگردان و نيروهای انتظامی حكومت ستمگر، يا نوازنده طنبور و طبل.) 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ 1⃣:قرآن را پوشش زیرین و دعا را پوشش روئین قرار دادند یعنی چه؟ 2⃣؛طنبور چه نوع سازی است وآیا سازهای دیگر بلامانع است ؟ : اینکه قرآن را لباس زیرین و دعا را لباس رویین قرار میدهند صرفا کنایه است از اینکه خیلی با قرآن انس دارند و اینکه بسیار اهل دعا و مناجات هستند نه اینکه حالا یکی پایین است و یکی بالا هست و یکی زیر است و یکی رو هست. اینها در کلام فصیح و بلیغ امیرالمومنین علیه السلام از باب کنایه هست. ✳️نکته اول: چقدر به تن انسان نزدیک است؟ ، انس شان با قرآن همین قدر زیاد است. چقدر توسط دیگران دیده میشود ؟ زیاد.این ها را بیشتر اهل دعا و مناجات میبینیم. ✳️در مورد نکته دوم بعید است که اشاره به طنبور خصوصیت خاصی داشته باشد که چه بسا که حضرت اصل نوازندگی و آن هم اهل طرب و مطربی بودن را دارند اشاره می کنند. 3⃣:در این حکمت «دعا لباس رویین» و در حکمت ۱۱۳ « فقر لباس رویین» گفته شده است. این دو چگونه قابل جمعند؟ 4⃣:منظور حضرت از «قرآن را لباس زیرین »چیست؟ : یا به تعبیر امروزی، زیرپوش کنایه است از اینکه چیزی به شدت به وجود فرد چسبیده گویا جزوی از ذات او شده است .انس اهل تقوا با قرآن چنان زیاد است که گویا به تن و روح آنها چسبیده و آنها هرگز از قرآن جدا نیستند. این حکمت عبارت دیگری است از حدیث نورانی نبوی که فرمودند: وقتی جوان مومنی قرآن می خواند، قرآن با گوشت و خون او درمی آمیزد" اما کنایه است از صفتی که در نگاه اول در شخص به چشم میخورد. وقتی بنده به کسی نگاه می کنم اولین چیزی که از او به چشمم میخورد لباس رویین اوست این لباس می تواند چند ویژگی یا چند قسمت و حالت داشته باشد. قسمتی دعا و قسمتی فقر حضرت در حکمت ها فرمود: هرکس ما را دوست دارد برود لباس(جلباب) فقر به تن کند یعنی آماده پذیرش فقر بشود. 🖊حجت الاسلام مهدوی ارفع 🕊 🌹🕊🌹🕊
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: همانا خدا واجباتی را بر شما لازم شمرد، آنها را تباه نكنيد، و حدودی برای شما معين فرمود، از آنها تجاوز نكنيد، و از چيزهایی نهی فرمود، حرمت آنها را نگاه داريد، و نسبت به چيزهایی سكوت فرمود نه از روی فراموشی، پس خود را درباره آنها به رنج و زحمت دچار نسازيد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 1⃣:منظور حضرت از " نسبت به چیزهایی سکوت فرمود نه از روی فراموشی" چه احکام و معارفی است که علم انسان به آن باعث رنج و زحمتش میشود؟ 2⃣: یک مثال از چیزهایی که خدا در مورد آن سکوت کرده بفرمایید : در سوره مبارکه بقره میخوانیم بعد از این که خداوند به بنی اسراییل دستور داد گاوی را ذبح کنید و استخوان آن گاو را به مقتولی که قاتلش مشخص نیست بزنید ، مرده جواب خواهد داد چه کسی او را کشته است .بنی اسراییل به جای این که به همین مقدار امر واجب الهی اکتفا کنندو همان را عمل کنند، شروع کردند به بیجا تفحص کردن درباره جزییات این گاو ، سوال کردند از رنگ و نر و ماده و .....بودن قربانی مورد نظر. حال آن که خدا به طور کلی امر به ذبح گاو کرده بودند اما آنهابه خاطر تفحص در جزییات خود را به سختی انداختند و در آخر خداوند چنان گاوی را برای آنان تعیین کرد که برای پیدا کردنش بسیار بسیار به مشقت افتادند. چون به ندرت میشد گاوی به چنین مشخصاتی در جهان پیدا کرد. لذا بنی اسراییل خود را با سوال بیجا به تکلف انداختند . خدواند متعال آن جایی که وارد نشده و امر و نهی ای نکرده ، یعنی سرزمین مباح ها ،چرا انسان باید خود را به سختی بیاندازد و جرییات را بداند، خدا که فراموش نکرده و اگر نیاز به حکمی داشت ، خداوند میفرمود . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: مردم برای اصلاح دنيا چيزی از دين را ترك نمی گويند ، جز آنكه خدا آنان را به چيزی زيان‌بارتر دچار خواهد ساخت. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ : لطفاً این حکمت را توضیح بفرمایید. : امیرالمومنین علیه السلام در این حکمت نورانی قانون و سنت حاکم براداره عالم توسط خداوند متعال را بیان میکنند. میفرمایند ،انسان اگر امور دنیا خودش را از طریقی که خداوند صلاح دیده و راهش را باز کرده ، پیگیر باشد ، هم دنیا و هم امر آخرتش آسیب نمی بیند . اما اگر براساس جهل و حرص و عجله، خودش بخواهد از راهی که نفس اماره و شیطان نشان میدهند ، برای آباد کردن دنیایش چیزی از آخرت کم بگذارد ، به تعبیر ما از اینجا مانده. از آنجا رانده خواهد شد، نه تنها امر دنیایش آباد نمیشود بلکه یکی پس از دیگری مشکلات جدید برایش ایجاد میشود. از آن طرف هم واجبات و دین خود را تباه کرده است .یعنی به قول ما هشتش گرو نهش میشود . 👈خداوند در قران کریم میفرماید :" من اعرض عن ذکری فان له معیشة ضنکا" کسی که در حل مسائل دنیا روگردانی از خدا و یاد خدا و امرو نهی خدا کند، زندگی مادیش هم به گرفتاری های پیچیده و عجیب و غریب مبتلا میشود " ونحشره یوم القیامة اعمی" در آخرت هم از لحظ باطنی کور محشور خواهد شد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: چه بسا دانشمندی كه جهلش او را از پای درآورد و دانش او همراهش باشد و سودی به حال او نداشته باشد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 1⃣:چگونه میشود که دانشمند باشدوجهلش دلیل ازبین رفتن اوشود؟ 2⃣:در روایات و نهج البلاغه منظور از جهل چیست؟ : در روایات ما شیعیان آنچه غالبا در برابر جهل بیان شده ، عقل است نه علم . یعنی اگردر درون انسان عقل شکوفا شود ، عقل مثل نورافکنی است که هم درون هم بیرون انسان را روشن میکند و کسی که درون و بیرونش به نور عقل روشن گردد، به خطا و انحراف مبتلا نمی شود. اما علم در یک صورت میتواند مقدمه عقل و عقلانیت باشد و در غیر اینصورت حجاب عقل می شود. وقتی علم علمی باشد که امام صادق علیه السلام فرمودند: "العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء ان یهدیه" علم آن نوری است که خداوند در قلب هرکس بخواهد هدایتش کند می اندازد . این علم مقدمه شکوفایی عقل است . اما اگر علم صرفا یادگیری یک سری محفوظات و اصطلاحات و استدلالات باشد و در قلب و وجودی قرار بگیرد که قلبش آلوده به جهالتی مثل تکبر و غرور و خودپسندی و....است ، آن علم نه تنها سود ندارد بلکه ضرر دارد. لذا ما عقل را در برابر جهل میبینیم نه علم را در برابر جهل. با این توضیح فرمایش امیرالمومنین علیه السلام کاملا روشن میشود، میفرماید ممکن است کسی علم داشته باشد و حتی علامه هم باشداما چون عاقل نیست با وجود این که علم همراهش بوده ، به چاه نابودی می افتد. اما ممکن است کسی فرصت و زمینه کسب علم را نداشته باشد ، اما عقلش روشن بوده و شکوفا شده است ، این عاقل بیسواد نجات پیدا میکند اما عالم غیر عاقل یعنی عالم جاهل نجات پیدا نمی کند. 3⃣:لطفاً در مورد عقل وجهل یه کم بیشتر توضیح بدید. چه طوری میشه عقل را تقویت کرد تا از جهل رهایی پیدا کرد؟ : درمورد عقل و جهل: ✳️ اولا باید عرض کنم در مکتب روایی ما ، تعریف عقل کاملا مبتنی بر مدار اطاعت و عصیان خداست . فرمود " العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان " عقل سرمایه ای است که هر کس داشته باشد نشانه اش این است که با همه رفتارها و گفتارهایش تلاش میکند ، بندگی خدا کند و بهشت را به دست بیاورد. 🔴پرسیدند آنچه معاویه داشت چه بود؟ فرمودند: آن عقل نبود ، آن نکره بود . نکره یعنی حیله گری . انسان اگر در مقام نظر و اعتقاد فکری ، حقایق را با هر روش درست ،مثل استدلال و برهان و ....، بفهمد . ✳️و بعد در صحنه مبارزه با کشش های نفسانی به مدد انجام واجبات و ترک محرمات ،و احتیاط در شبهات توانست ، عقل و جنود رحمانیش را تقویت کند ، آرام آرام همان را که میفهمد به قلبش مینشیند ، این میشود ایمان . ✳️و به آنچه را که ایمان پیدا کرده عمل کند . که در قران کریم جز یک مورد ایمان و عمل صالح در کنار هم قرار گرفته شده . اگر کسی عقلش از نظر فهم حقایق شکوفا شود ، و بعد موفق شود بوسیله مبارزه با نفس این فهم عقلی را به قلب خودش برساند ، این فرد صاحب مقام ایمان خواهد شد .و بعد تلاش کند به اقتضای آنچه باور کرده ، عمل کند ، این فرد صاحب مقام کامل ایمان خواهد شد البته با مراتبش . پس برای این که انسان عقلش شکوفا شود دومرحله نیاز است: ✅اول باید تلاش ذهنی برای فهم مطالب دینی ، تلاش عقلانی به معنای عقل نظریش را بالا ببرد ،کسب علم کند ، با علما نشست و برخاست کند ، آیات قران و نهج البلاغه و فرمایش ائمه اطهار علیهم السلام را با دقت مطالعه کند و در آن تفکر کند ، تا حق را تشخیص دهد . ✅✅بعد که حق را تشخیص داد در درونش جنگی شکل خواهد گرفت ، که جنگ عقل و جهل است ، نفس اماره با آن عقل رحمانی مبارزه میکند تا نگذارد آنچه در تلاش ذهنی و علمی از تعالیم قران و روایات فراگرفته است ، باور کند . اینجا امر مبارزه با نفس میخواهد . ✅✅✅ و بعد در عرصه عمل به اقتضای آن کار کردن ، ملاحظه دیگران را نکردن ، مصلحت سنجی های غیرمنطقی نکردن و پای عمل ایستادن . این عقل عملی ما را نیز شکوفا میکند . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: به رگهای درونی انسان پاره گوشتی آويخته كه شگرف ترين اعضا درونی اوست، و آن قلب است، چيزهایی از حكمت، و چيزهایی متفاوت با آن، در او وجود دارد. پس اگر در دل اميدی پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند، و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد، و اگر نوميدی بر آن چيره شود، تاسف خوردن آن را از پای درآورد، اگر خشمناك شود كينه توزی آن فزونی يابد و آرام نگيرد، اگر به خشنودی دست يابد، خويشتن داری را از ياد برد، و اگر ترس آن فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد. و اگر به گشايشی برسد، دچار غفلت زدگی شود، و اگر مالی به دست آورد، بی نيازی آن را به سركشی كشاند، و اگر مصيبت ناگواری به آن رسد، بی صبری رسوايش كند، و اگر به تهيدستی مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد، و اگر گرسنگی بی تابش كند، ناتوانی آن را از پای درآورد، و اگر زيادی سير شود، سيری آن را زيان رساند، پس هرگونه كندروی برای آن زيانبار، و هر گونه تندروی برای آن فسادآفرين است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 1⃣:منظور از قلب ،قلب مادی است ؟ و متفاوت با دل ؟ 2⃣:منظور از حکمت چیست؟ 3⃣:چطور جمع اضداد در قلب و یکجا امکان پذیر است؟ : 🔴اولا مراد حضرت در این حکمت از قلب همان قلب صنوبری مادی است اما نباید فراموش کرد که کل جسم انسانی ما در دوران زندگی دنیوی تحت اشراف و فرمان نفس ماست و قلب اولین و مهمترین عضوی است که تحت امر نفس ، عمل می کند. یعنی همانطور که مغز یک جسم مادی است ولی به واسطه تسلط نفس، مسایل را می فهمد و محاسبه می کند و ... قلب مادی هم به برکت روح و نفس انسانی مرکز عواطف و شهود انسان است. محبت، کینه، حرص، طمع، شوق، ترس و... از احساساتی هستند که توسط قلب ابراز می شوند. در حقیقت این نفس است که درک می کند ولی از طریق ابزاری به نام مغز و این نفس است که احساس می کند ولی به وسیله ابزاری به نام قلب 🔴ثانیا حکمت اثر یک سخن یا دانش است که قلب را تحت تاثیر قرار داده نسبت به حقیقتی بینا می کند یا بینایی انسان را عمیق می کند. 4⃣:لطفاً حکمت را توضیح بفرمایید. : ✅در پاسخ به قسمت اول سوال باید گفت ، این که جایگاه درک معارف و علوم حقیقی قلب گوشتی ظاهری یا همان قلب جسمانی است یا قلب روحانی و معنوی که همان روح انسان است ؟ در آن بحث بسیار دقیقی است که در این جا مجالش نیست .اما آنقدر عرض کنم که یک نسبتی بین آن روح و قلب معنوی و این قلب جسمانی که درون سینه انسان است ، وجود دارد که رابطه ای بسیار دقیق و پیچیده است که ما خیلی از آن آگاهی نداریم.اما اجمالا آنچه که حقایق و ملکوت را درک میکند ، روح انسان است اما بی ارتباط با قلب جسمانی نیست . ✅✅درمورد بخش دوم و سوم سوال ، دو نکته قابل عرض است : ✳️یکی این که به متن این حکمت دقت کنیم : در ابتدای این متن میفرماید: در درون این قلب عجیب و غریب دو چیز کنار هم قرار دارد که متضاد و مخالف همدیگر هستند، از یک طرف چیزهایی از حکمت ، از طرف مقابل چیزهای متفاوت با آن . پس وقتی حضرت دوگانه هایی را فهرست میکنند ، منظور این است که زمانی چیزی در قلب شما شکل میگیرد مثل امید، اگر مواظب نباشیم و امید به افراط یا به تفریط کشیده شود ، دچار آفت خواهد شد ،مثل این که امید اگر به افراط کشیده شود به طمع منجر میشود ، یک سرمایه خوب براثر غفلت و جهالت به فتنه ای در درون تبدیل میشود به اسم طمع که انسان را خوار خواهد کرد . یا وقتی میفرمایند: انسان وقتی دچار فقر شد البته فقر ناخواسته ، چون اساسابه معنای نداری و گرفتاری و محتاج مردم شدن ، محبوب خدانیست .وقتی فقر به هر دلیلی به عنوان آزمایشی آمد ، سراغ شما ، باید مواظب باشید ، که اگر همه همت و وجودتان بخواهد معطوف این مساله و گرفتاری مالی شود ، از خیلی از کمالات باز خواهید ماند ، خیلی از نقاط قوت وجود خود را فراموش میکنید ، استعدادهای دیگر را از دست خواهید داد، این دوگانه هایی که عرض کردم ، نقطه مقابل هم هستند ، یکی خوبست ، یکی آفت است ،یکی با افراط از حد خارج میشود ، یکی با تفریط از حد خارج میشود . ✳️نکته دومی که در این حکمت است در پایان حکمت باید به آن توجه کرد ، که فرمود :" پس هرگونه کند روی برای آن زیان بار و هرگونه تندروی برای آن فساد آفرین است . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: ما تكيه گاه ميانه ايم، عقب ماندگان به ما می رسند، و پيش تاختگان به ما باز می گردند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈؛ 1⃣:لطفاً توضیح فرمایید. 2⃣: " التالی و الغالی" با " المتقدم لهم مارق و المتاخر عنهم زاهق" چه فرقی دارند ؟ : یعنی هر کس در نظر و عمل از ما جلو زده باشد با شناخت ما، راه درست و میانه را که تنها راه سعادت و نجات است پیدا می کند و از افراط دست برمی دارد و هر که دچار تفریط شده باشد پس از شناخت ما که معیار حق و میانه روی هستیم خود را از تفریط رهانیده و به ما باز میگردد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: فرمان خدا را برپا ندارد جز آن كس كه در اجرای حق مدارا نكند، سازشكار نباشد، و پيرو آرزوها نگردد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 1⃣:منظور از آرزوها چه نوع آرزویی است؟ 2⃣:اگر آرزو بد است چرا خداوند آن را در دل انسان قرار داد؟ 3⃣:فرق آرزو و آرمان چیست؟ : واضح است که مراد حضرت آرزوهایی است که با اجرای اوامر الهی منافات دارد. این آرزوها غالبا دارای سه ویژگی مشترک هستند: 👈۱. صرفا دنیوی و مادی هستند.(دنیاطلبی) 👈۲. طولانی و بر حسب اسباب طبیعی دور از دسترس هستند.(طول الامل) 👈۳. برای دستیابی به کل یا بخشی از آنها ناگزیر از ترک واجبات و انجام محرمات خواهیم بود.(تضییع حقوق) در سایر موارد آرزوها یا مباح و جایز اند و یا حتی گاهی آرزوها در نهج البلاغه، تعالی بخش و سازنده اند. در نهج البلاغه شریف در بحث آرزوها فهرست خوبی وجود دارد که بنده آن را بصورت منطق و نظام ساده ای استخراج نموده ام که چنانچه اعضای محترم طالب باشند عرض خواهم کرد. فرق آرزو و آرمان این است که آرمانها آرزوهای اجتماعی و غیرشخصی هستند که جنبه ارزشی دارند مانند آرمان وحدت امت اسلام آرمان نابودی نظام سلطه و ... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 (پس از بازگشت از جنگ صفين، يكي از ياران دوست داشتنی امام، سهل بن حنيف از دنيا رفت) و درود خدا بر او فرمود: اگر كوهی مرا دوست بدارد، درهم فرو می ريزد. (يعنی مصيبتها به سرعت به سراغ او آيد، كه اين سرنوشت در انتظار پرهيزكاران و برگزيدگان خداست، همانند آن در حكمت ۱۱۲ آمده است) 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
╭┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╮ : لطفاً حکمت را توضیح بفرمایید. : ✅یکی از نشانه های محبت حقیقی این است که انسان با خوشحالی محبوبش، شاد می شود و از ناراحتی او غمگین. 🔴 همین قاعده در روایات درباره نسبت قلبی و روحی شیعیان با اهل بیت علیهم السلام بیان شده است؛ " شیعَتُنا خُلِقوا مِن فاضِلِ طینَتِنا، یَفرَحونَ لِفَرَحِنا و یَحزَنونَ لِحُزنِنا: شیعیان ما از اضافهء گِلِ ما خلق شده اند: در شادی ما، شادند و در حزن ما محزونند." ⏪در ماجرای جنگ صفّین که با جهالت یاران و شیطنت معاویه، قصهء پرغصهء حکمیت بر امیرالمومنین علیه السلام تحمیل شد، آنها که شیعه و محبت حقیقی بودند، خیلی غمگین و محزون و غصه دار شدند. ♻️ از جمله این یاران صادق، جناب سَهل بنِ حُنَیف بود. او وقتی به خانه خود در کوفه رسید از فرط محبتی که به امیرالمومنین علیه السلام داشت و از غصه حضرت، ناراحت شده بود، طاقت نیاورد و جان داد. ‼️وقتی خبر را به حضرت دادند، فرمودند: اگر کوهی هم مرا دوست داشت، متلاشی می شد.[ چه برسد به یک انسان که عاطفه دارد] 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰┅═ঊঈ✨💠⚜💠✨ঊঈ═┅╯
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: هر كس ما اهل بيت پيامبر (صل الله علیه و آله) را دوست بدارد، پس بايد فقر را چونان لباس رويين بپذيرد. (يعنی آماده انواع محروميتها باشد). 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈ : در اینجا منظور از فقر ومحرومیت چیست؟ : برای این حکمت معانی گوناگونی متصور است: ✅ همان فقر متعارف که شاهد تاریخی آن بسیار است که محبان اخل بیت علیهم السلام همواره توسط ظالمان و حکام جور، از حقوق مادی خود محروم شده اند. اول آن غصب فدک بود و هنوز هم ادامه آن را شاهدیم. ✅✅ مراد انواع محرومیت ها اعم از محرومیت از حقوق مادی و حقوق اجتماعی و حقوق سیاسی و ... ✅✅✅ دل کندن از دنیا و مادیات حتی رفاه مادی حلال برای استقامت در مسیر محبت اهل بیت علیهم السلام. اگرچه هر سه احتمال قابل پذیرش است و با هم قابل جمعند اما ظهور لفظ، همان معنای اول را در شرایط خاص به ذهن متبادر می کند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 ودرود خدا بر او فرمود : سرمایه‌ای سودمندتر از عقل نیست و تنهایی ترسناک‌تر از خودبینی و عقلی چون دوراندیشی و بزرگواری چون تقوا و همنشینی چون اخلاق خوش و میراثی چون ادب و رهبری چون توفیق الهی ، و تجارتی چون عمل صالح و سودی چون پاداش الهی و پارسایی چون پرهیز از شبهات و زهدی چون بی‌اعتنایی به دنیای حرام و دانشی چون اندیشیدن و عبادتی چون انجام واجبات و ایمانی چون حیا و صبر و خویشاوندی چون فروتنی و شرافتی چون دانش و عزتی چون بردباری و پشتیبانی مطمئن‌تر از مشورت کردن نیست . 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ 1⃣:منظور از عقل در نهج البلاغه چیست؟ آیا منظور همان عقل و عقل گرایی عرف مردم است؟ 2⃣:منظور حضرت از " رهبری چون توفیق الهی نیست" چیست؟ : در نهج البلاغه سیمای عقل دارای مختصات زیر است: ✅اولا حقیقت عقل: 🔴 نیروی واضح کننده ی راه غی و گمراهی از راه رشد و رستگاری 🔴 در مقابل حماقت است که نتیجه اش دشمنی به خیال دوستی است ( عدم درک درست خیر و شر به دلیل عدم فهم آثار دور عمل و عدم دور اندیشی) 🔴 عامل قطعی نجات 🔴 بالاترین مرحله عقل، دوراندیشی است ✅✅ثانیا فضایل و ارزش عقل: 🔴بالاترین مال و سرمایه 🔴 ناصح بی کلک 🔴 بالاترین غنی و بی نیازی 🔴 شمشیر بران علیه هوای نفس ✅✅✅ثالثا نشانه هایی دارد از جمله: 🔴 تودد و دوستی با مردم 🔴هرچه عقل کاملتر، سخن کمتر و کوتاهتر 🔴 فرق عاقل و احمق: عاقل اول درباره تبعات احتمالی سخنش می اندیشد و سپس سخن می گوید ولی احمق اول حرف میزند و بعد به تبعات سخنش گرفتار میشود. ✅✅✅✅رابعا آفات عقل؛ از جمله: 🔴 بهره نبردن از محصول عقل و تجربه که انسان را شقی و بدبخت می کند. 🔴 خواب عقل که باید از آن بخدا پناه برد 🔴 مزاح بیجا 🔴 حسد 🔴طمع ورزی ✳️بنابراین معنای عقل و عقلانیت با آنچه در عرف عوام فهمیده و بیان میشود حداقل در مواردی فرق وجود دارد. ✳️اما توفیق ؛ عبارت است از اینکه پس از فراهم کردن تمام مقدمات یک پیروزی و موفقیت ، اگر اراده و لطف الهی ضمیمه شود، این مقدمات نتیجه میدهد و این معنای توفیق الهی است. حالا روشن میشود که توفیق اثر به ثمر رسیدن زحمات و به مقصد رسیدن در تلاش ها را دارد همانطور که رهبر یک جمع، نقش به ثمر نهایی رساندن جمع را دارد و بدون رهبر، همه وسایل و مقدمات سفر هم که مهیا باشد، نتیجه ای حاصل نمیشود چون راه روشن و قابل پیمودن نیست. لطفا به معنای تحت اللفظی ره بر دقت کنید....... 3⃣: قسمتی که نوشته تنهایی ترسناک تر از خود بینی را توضیح دهید . : ✅: و دشمنان انسانِ از خود راضی، فراوانند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🕊 🌹🕊🌹🕊