eitaa logo
بازنشر محتوای تبلیغ نوین
76 دنبال‌کننده
602 عکس
81 ویدیو
2 فایل
با همین آدرس در ایتا و سروش ارتباط با ادمین: @resano_ir 🔹کانال بازنشر محتوای تبلیغ نوین حاوی مطالب بازنشری جشنواره های اداره تبلیغ نوین می‌باشد که شما عزیزان می توانید با استفاده از هشتگ هر جشنواره به محتوای بازنشری آن دسترسی داشته باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
ویروس منحوس کرونا باعث شد که خانواده‌ها در کنار هم قرارگرفته و از همدیگر حمایت کنند؛ این قرار گرفتن در کنار هم و احترام نهادن به همدیگر (مخصوصاً به والدین) علاوه بر اجر معنوی، از لحاظ عاطفی نیز حائز اهمیت است. پیامبر اسلام در مورد ارزش صله‌رحم و نیکی به والدین می‌فرماید: اَلصَّدَقَهُ عَلى وَجهِها وَ اصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَینِ وَ صِلَهُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَهً و تَزیدُ فِى العُمرِ وَ تَقى مَصارِعَ السُّوءِ (1): صدقه به جا و نیکوکارى و نیکى به پدر و مادر و صله‌رحم، بدبختى را به خوشبختى تبدیل و عمر را زیاد و از مرگ بد جلوگیرى می‌کند. این روزهای کرونایی باعث شده است که خانواده‌ها بیشتر از هر زمان دیگری در کنار هم قرارگرفته و ارتباطات خود را تعمیق بخشند؛ این روزها فرصت مناسبی را برای نیکی به پدر و مادر فراهم آورده است. خوشا به حال کسانی که با احترام به پدر و مادر خویش (و مراقبت از آن‌ها در این روزها) رضایت ایشان را جلب کنند تا رحمت خدای بزرگ را شامل حال خود کنند؛ چه بسا دعای پدر و مادرها در حق فرزندان، باعث مصون ماندن آن‌ها در این روزها شود؛ و ان‌شاءالله در آینده نیز عاقبت‌به‌خیر شوند. نکته اساسی بدون شک صله‌رحم در این روزها، کمک فراوانی به جامعه معتقدی مثل ما می‌کند که آسان‌تر و عاطفی‌تر، این روزها را پشت سر بگذاریم؛ در حالی که در جوامع دیگر (جوامع غربی) این گونه نیست و در این روزها بر اثر خانه‌نشینی اجباری خانواده‌ها، خشونت‌های خانوادگی افزایش‌یافته است. (2) قدر فرهنگ غنی اسلامی خود را بدانیم. فرهنگی که در بحران‌هایی مثل کرونا، باعث نزدیک شدن دل‌ها به هم (تحت عنوان صله‌رحم) و غلبه بر مشکلات می‌شود. پی‌نوشت: 1) نهج الفصاحه، صفحه 549، حدیث 1869 2) https://v.ht/CsYH
حیف که در آسانی‌ها تو را فراموش می‌کنیم! چقدر بد است که وقتی گرفتاریم به یاد تو می‌افتیم؛ تا مشکلی، مرضی و یا گرفتاری دیگری به سراغمان نیایده، سراغ دعا و توسل به درگاه تو را نمی‌گیریم؛ غافل از اینکه تو همان خدایی هستی که آسانی‌ها در سایه‌ی لطف آسان شده‌اند؛ وگرنه همان رفاه و گشایش‌ها می‌توانست تبدیل به گرفتاری و مشکلات بزرگی شود. وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاء (1): تویى تکیه‌گاه در سختى و آسانى. پی‌نوشت: 1) المزار الکبیر، صفحه 591
تیتر دفن دسته‌جمعی فوتی‌ها بر اثر کرونا برای فیلمی بود که او را کنجکاوانه به دنبال دانلود در گوشیش کشاند؛ بعد از دیدن آن وحشت و اضطرابی بر دل‌وجانش نشست؛ همین‌طور که در فضای مجازی چرخی می‌زد دوباره تیتر حتماً همه کرونا می‌گیرند و اکثریت نیز فوت می‌کنند او را به خواندن خود کشید؛ ترس بیشتری کرده بود و اصلاً حوصله چیزی نداشت تا اینکه اخبار تلویزیون توجه او را به خود جلب کرد که داشت همه این خبرها را یکی پس از دیگری تکذیب می‌کرد و به روشنگری درباره آن‌ها می‌پرداخت؛ از آن به بعد به خودش قول داد اخبار کرونایی رو فقط از منبع موثق مثل تلویزیون دنبال کند.
مرد تا کمی امور بر وفق مرادش نبود سریع از کوره درمی‌رفت و آتش عصبانیت تمام وجودش را دربرمی گرفت؛ با اینکه خانواده‌اش را دوست می‌داشت اما این کارش را ناخواسته بارها تکرار کرده بود؛ اما اکنون که مدتی خانه نشین شده بود و با خانواده در قرنطینه به سر می‌برد تا می‌خواست عصبانی شود سریع خودش را کنترل می‌کرد؛ چرا که دیگر واقعاً حس می‌کرد کرونا و پس‌لرزه‌هایش می‌تواند در کمین او و خانواده‌اش نیز باشد؛ و با خودش می‌گفت: به جای بداخلاقی چرا با خوش‌اخلاقی رفتار نکنم؟! او بیشتر از گذشته حواسش به خانواده‌اش بود و یک صمیمیت و محبت بیشتری بینشان موج می‌زد؛ چرا که دیگر مرگ را در یک‌قدمی خود حس می‌کرد.
با شروع تعطیلی‌ها برای کنترل شیوع ویروس کرونا کم نبودند مغازه‌دارانی که با اجاره‌های چندمیلیونی مجبور بودند درب مغازه‌هایشان را ببندند. امام جماعت محله ما تعریف می‌کرد بعد از چند هفته‌ که از تعطیلی بازار گذشته بود و تصمیم بر آن شده بود که در حد توان به کسانی که شغل خود را به خاطر کرونا از دست داده‌اند و از کار بی‌کار شده‌اند کمکی شود یکی از دوستان با من تماس گرفت و از مستأجر خود که مغازه‌دار است و با شروع این وضعیت احتمال می‌داد برای تأمین مخارج زندگی‌اش به مشکل برخورده است خبر داد. بعد از با خبر شدن با مستأجر تماس گرفتم و از کمکی که بنا داشتیم در اختیار مشاغل متضرر بگذاریم خبر دادم و ایشان هم قبول کردند. بعد از چند روز که بسته‌ها به دستمان رسید ناگهان پیامکی از طرف مغازه‌دار ارسال شد که باعث خوشحالی من شد چرا که فهمیدم روحیه عزت و آبرومندی و همدردی و کمک به دیگران هنوز در بین مردم وجود دارد و این همه مشکلات هنوز باعث نشده مردم خدای خود را فراموش کنند و تنها به فکر پر کردن جیب خودشان باشند. پیام مغازه‌دار سلام خسته نباشید حاج آقا تماس گرفتم خدمتتان جواب ندادید. لطف کنید زحمت نیفتید هر چه فکر می‌کنم واجب‌تر و نیازمندتر از ما خیلی‌ها هستند، به لطف خدا ما در مضیقه نیستیم و روزگارمان می‌گذرد. بهتر است بسته را به خانواده دیگری بدهید. بی‌نهایت سپاسگزارم از زحمات شما
طی چند هفته گذشته و با شروع ویروس کرونا که باعث شد مسئولین تصمیم‌های سختی مثل تعطیلی نمازهای جمعه و حرم‌های زیارتی را بگیرند، همه ما ناراحت شدیم؛ ولی نه از اینکه تصمیم اشتباهی گرفتند و حرم‌ها را نباید می‌بستند و چرا بستند بلکه از بی‌توفیقی خودمان که گرفتار این‌چنین وضعیتی شدیم و به ناچار باید برای حفظ سلامتی جسمی جامعه و جلوگیری از قدرت گرفتن چرخه انتقال ویروس تصمیم به تعطیلی این اماکن مقدسه بگیریم. اما ناراحت‌کننده‌تر و تأمل‌برانگیزتر از این وضعیت عملکرد عده‌ای در جهت مقابله با این تصمیمات و گشودن در حرم‌ها مخصوصاً در حرم حضرت معصومه علیهم‌السلام بود. نوع تفکر و بینشی که باعث می‌شود کسی با بستن درب حرم ایمان و اعتقادش را از دست رفته ببیند و برای زنده نگه‌داشتن آن خودش را به جلوی حرم برساند و اقدام به شکستن درب حرم کند برمی‌گردد به آن روحانی و مرجعی که بدون توجه به معارف عالی، عمیق و دقیقی که در سیره و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام در جریان است، دین را در چند آجر و آهن دور قبر معصومین‌ علیهم‌السلام خلاصه کرده است و از متأثران خود بدون این اماکن و تشکیلات ساختمانی دور قبر معصومین علیهم‌السلام افرادی پوچ و بی‌هویت ساخته است. آنچه مؤمنين را به كمال می‌رساند تسليم و ارادت قلبی آنان به طريقت و خط‌مشی ائمه اطهار علیهم‌السلام است و اگر در زمانی نماز جماعت، زيارت قبر معصومين علیهم‌السلام حج و ساير عبادت‌های جمعی فضيلت و کمال آفرین می‌شود، ممكن است در زمان ديگر و با توجّه به شرايطي خاص و موقتاً وقتی انجام اين عبادات برخلاف مصلحت و مبانی عميق ديني ‌شوند، سیئه و با شائبه گناه‌ همراه باشند.
در شرایطی که کشورهای صنعتی جهان، محموله ماسک یکدیگر را می‌دزدند؛ پشت هم را خالی می‌کنند و مردمشان بر سر دستمال توالت و مایحتاج روزانه به جان هم می‌افتند، هزاران جوان و پیر و زن و مرد ایرانی در کوچه و خیابان و مسجد و مدرسه و حسینه و حوزه و ورزشگاه، مشغول خدمت‌رسانی‌اند. اگر غربی‌ها ماسک می‌دزدند این‌ها ماسک می‌دوزند؛ اگر آن‌ها سر خوراک روزانه به هم می‌پرند، این‌ها فقیران را شناسایی می‌کنند و پویش کمک مؤمنانه تشکیل می‌دهند؛ اگر آنجا هر کس به فکر خویش است اینجا هستند فراوان مردمی که همتشان، رفع هم و غم گرفتاران است. نمی‌گویم مردم ما مشکل ندارند یا نظام بی‌عیب است که لاف است و خلاف؛ اما گاهی به نقاط قوتمان هم نگاهی بیندازیم؛ این بار مرغ خودمان، غاز است!
اگر انسان در روزهای سخت (مثل این روزها کرونایی) ایمان خود را نسبت به خدا از دست ندهد، هنر کرده است؛ نه در روزهایی که همه چیز بر وفق مراد است. قرآن در مورد قوم سست ایمان بنی اسراییل می‌فرماید: قالُوا یا مُوسى‏ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فیها فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّکَ‏ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُون‏ (1): گفتند: اى موسى! تا آنان در آنجایند، ما هرگز وارد آنجا نخواهیم شد، پس تو و پروردگارت بروید [با آنان‏] بجنگید که ما [تا پایان کار] در همین جا نشسته‌ایم. پیام آیه این است در مواقعی که دین‌داری نیاز به هزینه دارد، نباید میدان را خالی کرد؛ چرا که ایمان انسان در این روزها است که قیمت پیدا می‌کند. همین افراد سست ایمان بودند که نامه به سالار شهیدان نوشتند و سپس کنار کشیدند و میدان را برای شمرها و بن سعدها فراهم کردند؛ آن حضرت در توصیف چنین مردمی می‌فرماید: اِنَّ النَّاسَ‏ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّیَّانُونَ (2): مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبان آن‌هاست. تا وقتی که اوضاع بر وفق مرادشان باشد درصحنه‌اند؛ و وقتی که بلاها آن‌ها را محصور کند دین‌داران واقعی کم هستند. در این حدیث واژه بلا به‌کاررفته است؛ بلای این روزها کرونا است که ایمان ما را می‌سنجد. خدا نکند ما که ادعای دین‌داری داریم، با وجود آنکه الحمدالله هم خود و هم اطرافیانمان کرونا نگرفته‌اند، به اسم دلسوزی برای مردم، به خدا بدبین شویم و در هر مجلسی که وارد می‌شویم آن‌ها را نیز به خدا بدبین کرده و ایمان ایشان را نیز مثل خودمان سست کنیم؛ در حالی که باید ما بیشتر از همه بگوییم: «به امید خدا کرونا را شکست می‌دهیم» و بر روی کلمه «به امید خدا» هم لفظاً و هم عملاً مانور دهیم. پی‌نوشت: 1) مائده، آیه 24 2) تحف العقول، صفحه 245
برخی از افراد هنگام برخورد با بلا و سختی (از جمله کرونا) نا امید شده و همواره به قول معروف انرژی منفی تولید می‌کنند. هنگامی که حضرت یعقوب علیه‌السلام به بلای فراق یوسف دچار شده بود، به فزندانش گفت به دنبال یوسف رفته و از رحمت خدا نا امید نشوید: إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ‏ اللَّهِ‏ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ (1): از رحمت خدا مأیوس نشوید؛ که تنها گروه کافران از رحمت خدا مأیوس می‌شوند. نا امیدی خودش یک بلاست؛ وای به وقتی که با بلا و مشکل دیگری مثل کرونا جمع شود؛ وقتی به عمق این فاجعه پی می‌بریم که می‌شنویم در فلان کشور غربی، افرادی به خاطر مثبت شدن آزمایش کرونای آن‌ها دست به خودکشی زده‌اند. متأسفانه در کشور ما نیز ممکن است افرادی باشند که به طرق مختلف، نا امیدی را به جامعه تزریق کنند؛ جدا از افرادی که به نفع دشمن کار می‌کنند و جامعه را ناامید و مسئولان را ناتوان جلوه می‌دهند، بعضاً افرادی هم ممکن است باشند که نا امیدی خود را در فضای مجازی، نشر دهند (بدبختیم، پول نداریم و…). نکته مهم ممکن است کسی بگوید ما واقعیت را می‌گوییم؛ در حالی که گفتن واقعیت نیز حساب و کتابی دارد؛ کسی که با بکار بردن الفاظ منفی و یاس آور واقعیت را می‌گوید، بدون شک ناامید است و این واقعیت را ممکن است در سطح جامعه نیز پخش کنند (در فضای مجازی)؛ باید در این روزها با به کار بردن الفاظ مثبت (کرونا را به امید خدا شکست می‌دهیم و از این سخنان امیدوارکننده) جامعه را نسبت به آینده امیدوار کنیم. پی‌نوشت: 1) یوسف، آیه 87
در شرایط کرونایی این روزها، یک جنگ نرم واقعی در فضای مجازی در جریان است؛ شبهه افکنان برای خود دوگانه دروغینی تعریف کرده‌اند که هر طرفش را بگیریم، شاید در ابتدای امر به نفع ما نباشد؛ آن‌ها مثلاً می‌گویند: کرونا یا نعوذبالله کار خداست و یا حاصل بی‌تدبیری مسئولان است و آن را بزرگ نشان می‌دهند؛ در این بین نقش کانال‌های مذهبی برای پاسخ به سؤالات آن‌ها نقشی کلیدی است. کانال‌های مذهبی و مقابله‌کنندگان جنگ نرم باید بدانند که این گونه سخنان (که هر دو طرفش دروغ است) شگرد مخالفان اسلام و دین (جامعه اسلامی) بوده و خواهد بود؛ دشمنان پیامبران، سخنان ایشان را یا عقلی می‌دانستند و یا ضد عقل؛ سپس می‌گفتند که اگر عقلی باشد، ما خودمان نیز می‌دانیم (سرقت و امثال آن) و اگر این گونه نیست که ضد عقل است و ما قبول نداریم؛ در حالی که شق سومی هم به نام وحی وجود دارد. قرآن درباره افراد فوق می‌فرماید: وَ قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ‏ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِکُفْرِهِمْ فَقَلیلاً ما یُؤْمِنُون‏ (1): و (آن‌ها از روى استهزا) گفتند: دل‌های ما در غلاف است! (و ما از گفته تو چیزى نمى‏ فهمیم؛ آرى! همین طور است) خداوند آن‌ها را به خاطر کفرشان، از رحمت خود دور ساخته، (به همین دلیل، چیزى درک نمی‌کنند)؛ و کمتر ایمان می‌آورند. خلاصه دشمنان جامعه اسلامی با سخنان فریبنده و پیچیده در پی القای ناکارآمدی مسئولان بهداشتی و نیز تخریب آموزه‌های دینی ما هستند؛ در حالی که مسئولان بهداشتی کشور ما به مراتب بهتر از کشورهای دیگر هستند؛ درباره نقش خدا و بیماری کرونا هم قبلاً بحث کردیم؛ این مطالب را باید کانال‌های مذهبی ما و سربازان جنگ نرم به خوبی ارائه دهند و جامعه را در مقابل سم‌پاشی‌های آن‌ها نجات دهند تا ان‌شاءالله با یاری خدا و همدلی همدیگر کرونا را شکست دهیم. پی‌نوشت: 1) بقره، آیه 88
ویروس کرونا کاری به خوب و بد افراد ندارد و هر کس که مستعد باشد را می‌گیرد؛ این نکته ممکن است کسانی را عمدتاً در فضای رسانه‌ای، دچار توهم کند و دین‌داران را به نحوی به باد انتقاد بگیرند و بگویند: این‌ها که می‌گفتند ما بی‌گناهیم، پس چه شد؟ باید در مقابل این مطالب غرض‌ورزانه، هم رسانه‌ها و هم مخاطبان، سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند. در پاسخ این افراد غرض‌ورز باید گفت: اولاً: اینان کرونا را به خدا نسبت می‌دهند و کسانی که بهداشت را رعایت نمی‌کنند و به سفرمی روند و انگارنه‌انگار که کرونایی در کار است، را مقصر حساب نمی‌کنند. ثانیاً: نه هر که کرونا بگیرد گناهکاراست (گرفتار عذاب شده است) و هرکه کرونا نگیرد آدم خوبی است؛ ممکن است افراد بدی (سارق و…) باشند که کرونا نگیرند و بر عکس افراد خوبی گرفتار شوند (البته نباید در این شرایط، زیاد به این حرف‌ها دامن زد). ثالثاً: کرونا برای انسان‌های خوب، امتحان است (نه از باب گناه). امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: ان البلاء للظالم ادب و للمؤمن امتحان و للأنبیاء درجه (1): همانا بلا برای انسان ستمگر تأدیب است و برای مؤمن امتحان و برای پیامبران مقام و درجه. پیام حدیث واضح است؛ کرونا برای انسان‌های خوب، امتحان است؛ یکی از انسان‌های خوب، پیامبران هستند که آن‌ها بیشترین بلا را دارند؛ زیرا مطابق با رتبه‌شان باید بیشترین بلا را متحمل شوند (حضرت ایوب و حضرت یعقوب). بنابراین نباید بحث کرونا را فقط به خوبی و بدی انسان‌ها گره بزنیم. کرونا همه را گرفتار می‌کند؛ به جای این سخنان تفرقه ‌افکنانه، باید بهداشت را رعایت کنیم و در خانه بمانیم. نکاتی که رسانه‌ها باید آن را به مخاطبان خود تفهیم کنند. پی‌نوشت: 1) بحار الأنوار (ط – بیروت)، جلد 64