eitaa logo
مکتب وحی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
540 ویدیو
10 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘. مذمّت تقلید کورکورانه در کلام امام حسن عسکری علیه‌السلام 2️⃣ بخش دوم 🔶زمانه حق و باطل را با هم در‌آمیخته: 🔹گروهی از فاسقان از روی جهالت، از ما فرا می‌گیرند و طبقِ سلیقۀ خویش تحریف می‌کنند. 🔹گروهی آگاهانه از روی عِناد، بر ما دروغ می‌بندند تا به متاعِ دنیا برسند. 🔹گروه سوم، دشمنان منافق‌صفت و رذالت‌پیشه‌ای هستند که مخالفتِ صریح از خود نشان نمی‌دهند اما مکّارانه برخی علوم ما را فرا می‌گیرند و با آن، شیعیانِ ضعیفِ ما را به سمت خود جذب می‌کنند و به آن اندوخته‌ها، مغرضانه مطالب دروغ اضافه می‌کنند و با این مجموعه‌های فریب و نیرنگ، ادعای ارشاد و هدایت می‌نمایند. ضرر اینها نسبت به شیعیان ما، از ضرر و خطرِ لشکر یزید بر حسین‌بن‌علیّ علیه‌السلام بسیار بیشتر و مفسده‌انگیزتر است. 🔸ولی چنانچه فردی از عوامّ ما که نیّتش صادق و بر دینِ حنیف پایدار باشد، خداوند او را در دستِ این علمای خائن و منافق رها نمی‌کند؛ بلکه مؤمنی را جهت نجات و رستگاری او بر می‌انگیزاند تا او را هدایت کند. 🔺باید بدانیم بهترینِ خلق، علما هستند اگر صالح و پارسا باشند؛ و بدترین خلق نیز علما هستند اگر فاسد و ناصواب باشند.🔻 📚 ، ج 1، ص 67، ملخّص و منقّح؛ به نقل از احتجاج طبرسی. @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.
حقیقت_تبری،_جدایی_از_مسیر_دشمنان.mp3
1.38M
💠 حقیقت تبرّی، جدایی باطن از مسیر باطل 🔊 حضرت آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔊 سال 1423، جلسه 16، دقیقه 19:16 @maktabe_vahy 🌕.🌕.🌕.🌕
💎. حقیقت تبرّی، از برخی رفتارها مبرّاست! 🔸شکی نیست که انسان باید هر دو جنبۀ تولّی و تبرّی را داشته باشد. تبرّی یعنی انسان باید در نفسِ خود نسبت به اعداء دین موضع داشته و آنها را نپسندد. البته لازمۀ این مسئله این است که انسان از مصائبی که آنها بر دین و اولیای دین وارده کرده‌اند محزون باشد. اینکه نهم ربیع تعیین شده است، شاید در تعیین این روز نظر و ایراد باشد بلکه نظرِ موثّق این است که روز دیگری است؛ عَلَی کُلِّ حالٍ این روز سمبُل شده است. 🔸 اما مطلبی که در جامعۀ ما وجود دارد ـ و من از برخی معمّمین که افراد عادی روی حرف آنها حساب باز می‌کنند هم شنیده‌ام ـ این است که می‌گویند: «در چنین شرایطی که انسان باید اظهار شعف و شادی کند دیگر آزاد است هر کاری دلش خواست انجام دهد و امشب هر عملِ قبیحی مباح است و قُبحش را از دست می‌دهد بلکه مستحسن می‌شود!» این کلام جای صحبت و حرف دارد. عملِ قبیح، قبیح است و یک مسلمان و شیعه باید با متانت باشد و نباید کار قبیح و حرام و زشت انجام دهد؛ عملِ زشت، زشت است در هر جا که می‌خواهد باشد. 🔸گفته‌اند: «امشب رُفِعَ القلم است و قلم تکلیف برداشته می‌شود و دیگر هر کاری که دلتان خواست بکنید!» خیر! اینها چرندیاتی است که عوام آمده‌اند و در میان مردم منتشر کرده‌اند. در کدام روایت و آیه و سند داریم که در این شب، انسان هر کاری دلش خواست بکند و تکلیف در این شب برداشته می‌شود؟! اظهار شَعَف و شادی مطلبِ دیگری است و همچنین نُقل پخش کردن و شیرینی خوردن و شادی کردن. اما حرف زشت و رکیک زدن، ممنوع! حرف خلافِ عفّت زدن و حرف ناشایست زدن، ممنوع و حرام است! 🔺شیعۀ امیرالمؤمنین علیه السلام بالاتر از این حرفهاست، و مقام و موقعیتِ شخصی که خود را دنباله‌رو آن مکتب قرار داده است بسیار بالاتر و عظیم تر از این حرفها است که بیاید خودش را تضعیف کند. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسه 22، ملخّص و منقّح @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🔸چون بسی ابلیسِ آدم‌رُوی هست پس به هر دستی نباید دادْ دَست رحمه‌الله @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اخلاق فطری، مورد تحسین فطرتِ همگانی است! 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سال 1435، مجلس 13، دقیقه 36:25. @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
⭕️. ما خیال می‌کنیم که آلزایمر نداریم؛ ولی همۀ ما از بزرگ و کوچک‌ آلزایمر داریم. آلزایمر فقط این نیست که انسان اسم خود را از یاد ببرد؛ ✅ آلزایمر به این است که انسان تعهّداتش را فراموش کند. ✅ آلزایمر به این است که انسان احقاقِ حق را فراموش کند. ✅ آلزایمر به این است که حرمتِ ظلم را فراموش کند. ✅ آلزایمر به این است که انسان آن باورهایی را که زمانی داشته است را فراموش کند. 🔺خداوند این آلزایمر را برای ما نیاورد! 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسه ۱۰۶ @maktabe_vahy 💎..💎..💎..💎
⭕️ انسان بايد در هنگام بهارِ عمر، فكرِ زمستان مرگِ خود باشد. اگر مانند بلبل در اين سراى طبيعتْ مست شد در زمستانْ گرسنگى خواهد خورد. 📝. علاّمه طهرانی قدّس الله سرّه. 📚.مطلع انوار، ج 12، ص 490. @maktabe_vahy 🌕.🌕.🌕.🌕
💠. لا تَكُنْ عَبدَ غَيرِك، فَقَد جَعَلَك اللهُ حُرّاً 🔸[بندۀ دیگران مباش؛ زیرا خداوند ترا حرّ و آزاد آفریده است!] 🔹. اين عبارت‏ِ امام علیه‌السلام از آن عبارت‌‏هاى چكشى است. اصلاً می‌آيد با كلنگ بر اين مغزها، و بر اين تخيّلات، و بر اين شيشه‌هاىِ پف كرده از اعتبارات و توهّمات، می‌كوبد و ريز می‌كند و همه را بر زمین می‌ريزد. 🔹اى انسان! چرا درحالى ‏كه خدا تو را حرّ‌ و آزاد آفريد خود را بندۀ ديگرى قرار دادى؟! چرا كرامتِ خود را از دست می‌دهى و خود را ذليلِ يك بنده‌اى از بندگانِ من می‌كنى؛ او هم مثلِ تو بندۀ من است! 🔹عبوديّت را براى من خرج كن؛ ذلّت را براى من خرج كن، مسكنت و فقر را به پاى من بريز؛ نه به پاىِ كسى كه او هم مثلِ توست؛ اگر گوشش را بگيرم، دماغش ور می‌آيد! 🔹. اگر يك ميكروب در او وارد شود، تمام‏ دنيا را جمع كند نمی‌تواند آن ميكروب را بيرون بكشد؛ اگر يك ويروس در بدنش وارد شود، تمام خلقتِ روى زمين را ـ از هر تكنيك و تكنولوژى و دستگاه ـ جمع كند، نمی‌تواند آنرا بيرون بكشد. 🔺خب بیایند انجام دهند، و شما بياييد نگاه كنيد! آيا گذشتگان براى ما عبرت نشدند!؟ 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسه ١٧، رمضان ١۴٣۶؛ منقّح. @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎
🔹 تو اعتماد مکن بر کمال و دانشِ خویش که کوهِ قاف شوی، زود در هَوات کنند رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸🌸
⭕️ روزی رسول‌خدا ـ صلی اللَه علیه و آله و سلم ـ نشسته بودند که شخصی آمد و از کنار حضرت گذشت و گفت: «یا رسول اللَه چقدر شما زیبایی؟! من به زیبایی تو ندیده‌‌ام! هیچ وقت انسان از دیدنِ تو دل‌سرد و سیر نمی‌‌شود! » حضرت فرمودند: «راست می‌ گویی، همینطور است!» 🔹پس از مدتی شخص دیگری آمد و گفت: «یا رسول اللَه چرا اینقدر شما زشتی! چرا اینقدر بدقیافه و قبض و کَرِیه هستی!» حضرت فرمودند: «راست می‌‌گویی، درست است، همینطور است!» 🔹شخصی در آنجا بود؛ از حضرت سؤال کرد: «دلیل این دو جوابِ متفاوت چه بود؟!» 🔹حضرت فرمود: 🔺هر دو راست می‌گویند؛ من آینه هستم و آینه فقط چهرۀ بیننده را می‌‌نمایاند؛ اوّلی آمد خودش را در من دید و چون نفسش پاک بود، پاک و زیبا دید. آن دیگری نیز چون نفسِ خبیثی داشت و نفسش مکدَّر بود، وقتی چشمش به من افتاد خودش را دید؛ از آنجا که من صاف هستم همان نفسِ او را به او برگرداندم؛ لذا او مرا کَرِیه دید و راست هم می‌گفت!🔻 🎙. حضرت آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 ، طهران، جلسه 9؛ منقّح. صلی‌الله‌علیه‌و‌آله @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
🔸چو ورای عقلِ بشر بُوَد، درجاتِ عقل و کمال او منِ بی زبان چه بیان کنم، حَسَناتِ خُلق و خصال او 🌸 درخششِ بی منتهایِ اوّل تجلّیِ خداوندگار، رحمت جاریِ پروردگار، یگانه حاکمِ ارض و سَما، حضرت محمّد مصطفی (صلی الله علیه و آله) و خجسته میلاد هشتمین قرآنِ ناطق، حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) بر جمیع آزاد مردان عرصۂ گیتی و پاکبازان پهنۂ هستی میمون و مبارک باد. صلی الله علیه و آله @maktabe_vahy 🌸.🌺.🌸.🌺.🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 رسالت، احیای عقلانیت 🔹او آمد تا عقل و خِرَد شکوفا شود! 📼. حضرت آیة‌الله حاج سید محمد‌محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞 1431؛ دقیقۀ 9:33 صلی‌الله‌علیه‌و‌آله @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺.🌺
🔶 امید ما به رحمت بی منتهای توست! صلی‌الله علیه و آله @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎
🔸رسول خدا حق است و صدق است. رسول خدا صداقت محض است و نفاق بر نمی‌دارد. مطلبی را که می‌گوید انکشافِ واقع است. برای همین است که افراد به پیامبر جذب می‌شوند. 🔺چون مردم از پیغمبر کَلَک ندیدند 🔺مردم از پیغمبر دو حرف ندیدند 🔺مردم از پیغمبر نفاق ندیدند ✅ مردم از پیغمبر صدق دیدند؛ در شب صدق دیدند، در روز صدق دیدند، در جنگ صدق دیدند، در صلح صدق دیدند. 🔸پیغمبر به صدق فکر می‌کند؛ نه به برنده شدن در جنگ! مردم اینها را دیدند لذا به پیغمبر جذب می‌شوند. 🎙. حضرت آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 جلسۀ 150؛ منقّح. صلی‌الله‌علیه‌و‌آله @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
🔹مشترى علمِ تحقيقى، حق است دايماً بازارِ او با رونق است صلی‌الله علیه و آله رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
⭕️ در مثنوى آورده است كه فيلى را از هندوستان آورده بودند و مردم به تماشاى آن رفتند. هركسى عضوى از اعضاى آن حيوان را در تاريكى لمس كرد، و وقتى بيرون آمد تعريف متفاوتى ارائه داد. 🔹از آنجا كه «نور» وجود نداشت تعاريف و برداشت‏ها نيز متفاوت بود: يكى فيل را به شكل ناودان، ديگرى به شكل بادبزن و يكى هم به‌‏شكل ستون حسّ كرده بود. مولانا مى‌‏فرمايد: 🔹در كفِ هركس اگر شمعى بُدى اختلاف از گفـتِـشـان بـيـرون شـدى‏ 🔹نتيجه آنكه چون هركسى با برداشت‏‌هاى متفاوتِ خود به قضايا نگاه مى‌‏كند، واقعيت‏ها متفاوت مى‌‏نمايد، نه اينكه آنچه هست متفاوت است. بنابراين، راهِ وصول به واقعيت آن است كه انسان در قلب خود «نور» و «ملاك براى تشخيص حق و باطل» را داشته باشد. 🔹اگر نور وجود داشته باشد امرْ مشتبه نخواهد شد. فردى كه نور دارد از آنجا كه از اوّل درست تشخيص داده، ديگر سال‏ها در راهى حركت نمى‌‏كند كه بعد پشيمان شود؛ امّا كسى‏‌كه نور ندارد چون از اوّل نور نداشته، آن‏قدر به بيراهه مى‌‏رود و عمر خود را تلف مى‌‏كند تا به بن‏‌بست برسد و آن‏‌وقت با خود مى‌‏گويد: «عجبا! ما در اين چند سال به دنبال چه كسى و در چه راهى و چه مطالبى بوديم؟!» 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمد‌محسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 📚 ج 3 ص 82 @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🔸ثبت‌نام در شناسنامه آخرت! @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎
⭕️ تمامى موجودات و حوادث عالم، آيات الهى هستند: 🔹اينكه مى‌‏بينيم جوان رشيدى كه مى‌‏توانست سيصدكيلو بار را بردارد، ناگهان به‏‌حال مرگ مى‌‏افتد و قدرت تكان‌‏دادنِ دستش را ندارد، آيۀ الهى است. اينكه ناگاه مانعى در جلوى راهِ ما پديد مى‏‌آيد و هرچه سعى مى‌‏كنيم آن را برطرف كنيم نمى‌‏توانيم، آيۀ الهى است. اينكه شخصى درس مى‌‏خواند و علّامۀ دهر مى‌‏شود ولى يك‏‌مرتبه به‏‌نحوى فراموشى و نسيان براى او پديد مى‏‌آيد كه واقعاً دست چپ را از راست نمى‌‏شناسد، آيۀ الهى است. اينكه انسان براى رسيدن به مطلوبِ خود، تمام راه‏ها را بر روىِ خود بسته مى‏‌بيند ولى ناگهان (مِن‌‏حيثُ‌‏لايحتسب: از جایی که حسابش را نمی‌‌کند) درى به‌‏سوىِ او باز مى‌‏شود كه اصلًا پيش‏‌بينىِ آن را نمى‌‏كرده است، از آيات و نشانه‌‏هاى خداوند است. 🔹بدانيد كه در ماوراى اين ظواهر، يك باطن و حقيقت و جنبۀ ربطى نيز وجود دارد. آيا آن دادوفريادها و منَم‌‏منَم‌‏هاىِ فلان آقا را نديديد كه چطور با يك برگه كاغذ نقش زمين شد؟! آيا آن آقايى را كه در پشت ميكروفون هرچه مى‌‏خواست مى‏‌گفت و ادعا مى‏‌كرد، نديديد كه چطور يك‌‏مرتبه از خواب بيدار شد و ديد ديگر نه دَيرى مانده است و نه دَيّارى؟! آيا آن اعلى‌‏حضرت گفتن‏ها و بياوبروها و امرونهى‌‏ها را در زمان طاغوت نديده‌‏ايد؟! 🔹اینها همان آیاتی است که ما با چشم خود مشاهده کرده‌ایم؛ خداوند این آیات را نشان می‌دهد تا اینکه (يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ)؛ «روشن شود كه حق و اراده و مشيّت الهى چيز ديگرى است.» 📝حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚 ج 2 ص 82، ملخّص. @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
🔹جمله گناهِ مجرمان چون برگِ دی ریزان کند در گوش بدگویانِ خود، عُذرِ گنه تلقین کند 🔹گوید بگو «یا ذا الوَفا اغْفِرْ لِذَنبٍ قد هَفَا»* چون بنده آید در دعا، او در نهان آمین کند 🔺* ترجمه: «ای صاحب وفا، گناهی که از روی لغزش واقع شده را ببخش و بپوشان!» رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
💠 رفاقت معنوی! 🔸متّقيان و أخِلّاءِ ايمانى بدون هيچ توقّع و ترقُّب و انتظارى از هم، همدیگر را دوست دارند. ✅ سعى در قضای حوائجِ هم می‌كنند؛ بدون انتظار پاداش! ✅ پهلُوىِ هم در مجالسِ نماز، و مساجد، و مجالسِ ذكر می‌نشينند و ياد خدا می‌كنند؛ بدون هيچگونه توقّع و انتظارى ✅ اجتماع می‌كنند نه اجتماعِ شيطانى ✅ مسجد می‌سازند نه مسجدِ ضرار؛ بلكه مسجدِ ايمان و تقوى. 🔸 در چنين مساجدى دوستان خدا با هم اجتماع می‌كنند؛ يكدگر را تماشا می‌كنند، «دادوستدِ معنوى» و «ردّ و مبادلۀ حقائق و معارف» می‌كنند، و چنان با يكدگر صميم و مُحبّ‌ هستند كه هيچ چيز نمی‌تواند اساسِ محبّت آنها را بر هم زند. 🔸و چون براى خداست جاودانى است؛ و زمان و مدّتِ آن در اثرِ انقراض دنيا پايان نمی‌پذيرد. 📝 علامه طهرانی رضوان الله علیه 📚 ، ج‏ ۴، ص ٣٠٨ @maktabe_vahy 💎..💎..💎..💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸راه خدا، راه فطرت! 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سال 1435، مجلس 13، دقیقه 43:35 @maktabe_vahy 💠.💠.💠.💠
🔶 اعتدال مزاج! 🔹ابن‌‏سينا در كلامى بسيار منطقى و حكيمانه مى‏‌فرمايد: «مزاج انسان زمانى در مرحلۀ اعتدال و به‏‌دور از افراط و تفريط قرار دارد كه هيچ‏گاه ميل و طلب علم در او از بين نرود.» 🔹هروقت احساس كرديد طالبِ علم نيستيد، يا نسبت به فراگيرىِ علوم كسالت داريد، بدانيد مزاجِ شما مريض است. 🔹ممكن است انسان از نظر مادى، و شكل و شمايل، هيچ‏گونه عيب و نقصى نداشته باشد و تمام فرمول‏هاى صحّت و سلامتِ بدنِ او در نقطۀ اعتدال قرار داشته باشد، اما چون از نظر روحى و معنوى، ميل به علم و رسيدن‏ به كمال در او وجود ندارد، بيمار است. 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمد‌محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚 ج 2 ص 177 رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
🔹 من از درمان و درد و وصل و هجران پـسـنـدم آنـچـه را جـانـان پـسنـدد رحمه‌الله @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فایدهٔ وجود امام زمان علیه السلام چیست؟ 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚شرح دعای ابوحمزه ثمالی | سال ۱۴۳۲هـ.ق، جلسۀ ۱۰ ⏱ ۰۱:۵۶ دقیقه 💾 ۱۸ مگابایت 📌 عجل الله تعالی فرجه الشریف @Maktabe_Vahy
⭕️ امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: «اگر تمام کلید‌های آسمانهای هفت‌گانه و زمینهای هفت‌گانه را به من بدهند برای اینکه از روی ظلم (نه تکلیف) دانۀ گندم و ارزَنی را از دهانِ مورچه‌ای که در حال بردنِ آن به لانه‌اش است بگیرم، چنین کاری را نخواهم کرد.» 🔸این مطلب، نشان می‌دهد که باید متصدّیِ آن حکومتی که خدا وعده داده است چنین شخصیتی باشد؛ یعنی این شخص است که می‌تواند حکومتِ موعود الهی را جامۀ عمل بپوشاند. 🔸شخصیتی که اگر به او بگویند: «یا علی! در صورتی حکومتی مثل ایران یا خاورمیانه و یا هر حکومتی در آسیا و اقیانوسیه و مانند آن را به تو می‌دهیم، که جلوی این مورچه‌ای که دارد به لانه‌اش می‌رود را بگیری و اذیتش کنی و نگذاری به لانه‌اش برود!» این کار را نخواهد کرد. 🔸یعنی حکومتی که بر اساسِ این چنین ظلمی باشد حکومت الهی نیست. ما یک مورچه را ریز می‌بینیم ولی امیرالمؤمنین آن را ریز نمی‌بیند. او ظلم را ظلم می‌بیند؛ چه در مورچه باشد و چه در انسان باشد و چه در حیوان و چه در کلِ جامعۀ بشری! 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 جلسه 20؛ منقّح و ملخّص. علیه‌السلام @maktabe_vahy 🌕.🌕.🌕.🌕