eitaa logo
مکتب وحی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
533 ویدیو
10 فایل
برای برقراری ارتباط با مدیر کانال بر روی لینک زیر کلیک فرمایید. @maktabevahy_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹قدرِ همّت باشد آن جَهْد و دعا لَيْسَ‌ لِلْإِنْسانِ‌ إِلاّ ما سَعَى‌ 🔺ترجمه: «ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺟﺰ سعی و تلاشش، ﻫﻴﭻ ﻧﺼﻴﺐ ﻭ ﺑﻬﺮﻩای ﻧﻴﺴﺖ» رحمه‌الله @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
42.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | 💠 مردی از جنس انبیاء 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚شرح حدیث عنوان بصری، جلسۀ ۱۵۷ ⏱ ۰۵:۴۳ دقیقه 💾 ۳۳.۷ مگابایت 🔗 مشاهدهٔ این ویدیو، در صفحۀ آپارات 📌 رضوان الله علیه @Maktabe_Vahy
🔘 ۹ صفر، رحلت حضرت علامه طهرانی قدّس الله سرّه 💠 ناشناخته بودن اولیای الهی! 🔹. علّامه طهرانى به اين دنيا آمد و چند صباحى زيست و به ملكوت اعلى صعود نمود، در حالى‏ كه كسى او را نشناخت؛ حتّى نزديكانش نيز او را نشناختند. 🔹. آرى، علّامه‏ طهرانى‏ رفت و همه ارزش‏ها و ملكات رحمانى و خصائص ملكوتى‏‌اش را با خود برد و چيزى باقى نگذاشت؛ همان‏طور كه راجع به استادش حضرت حدّاد فرمود: «حدّاد رفت و ما بايد شمع به دست بگيريم و دنبال او بگرديم.» 🔹. اينك با فراق اين رادمرد الهى و مجسّمۀ صدق و بهاء و عظمت، و خورشيدِ درخشانِ هدايت در تاريكى شب و ظلمتِ جهل، از خداوند مسألت مى‏‌نماييم ما را از لطف و عنايت خويش محروم نسازد و فرامين و برنامه‏ هاى سلوكى آن رجل الهى را فراسوى حركت ما به سوى عالم قُدس قرار دهد، و ما را موفّق به اقتداء و اهتداء به آن منبع نور و سرچشمۀ آب حيات بگرداند! 📝 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ص 182 قدّس الله سرّه @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روش اولیای الهی در پیشبرد اهداف اجتماعی! 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سال 1435، مجلس 13، دقیقه 50:29. علیه‌السلام @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🔸چون شكسته مى‌رَهَد، اشْكسته شو! اَمن در فقرست، اندَر فقر رو! رحمه‌الله @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
⭕️. مرحوم والد ـ قدّس الله نفسه الزّکیه ـ می‌فرمودند: در هنرستان استادی توده‌ای و کمونیست داشتیم که دکترای فنّی داشت و از نوابغ بود. در پایان آخرین سال تحصیلاتِ من، روزی مرا که شاگرد اولِ کلاس بودم صدا کرد و گفت: 🔹«حسینی! حرفی در دل من است که تا‌به‌حال نگفته‌ام و می‌خواهم الان به تو بگویم، آیا می‌دانی که من کمونیست هستم؟» گفتم: «بله می‌دانم.» گفت: «آیا می‌دانی که من به خدا اعتقاد ندارم و مادی‌گرا هستم؟ آیا می‌دانی که من از آخوندها به شدت متنفّرم و می‌دانم که پدرت آخوند است؟» گفتم: «بله، این را هم می‌دانم.» 🔹گفت: «می‌خواستم به تو بگویم که: با این صحّت عمل و صداقت و حُسن رفتاری که از تو سراغ دارم، اگر اسلامی وجود داشته باشد، فقط تو مسلمانی!» 📝. حضرت آیت‌الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ص ۲۴۴ قدّس‌الله‌سرّه @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
🔹 لحظه لحظه امتحانها می‌رسد! #مولانا رحمه‌الله #زندگی #عمر #امتحان_الهی #مراقبه #رحمت #قرب_الهی @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.🔘
⭕️ خیلی عجیب است که چطور فضای نفاق، خواهی ‌‌‌نخواهی، قلب را کم‌ کم برمی‌گرداند و همین‌ طور که این دل، مرحله‌ به مرحله بر می‌گردد، تمام حالات روحی، افکار و تعقّل نیز تبدیل به شیطنت می‌شود! 🔸..از اینجا معلوم می‌شود که اهل‌ علم نیز نباید به علم خود غرّه شوند و بگویند: «ما که دیگر مطلب را می‌دانیم؛ هرجا برویم حواس خود را جمع می‌کنیم و آن فضا در ما تأثیر نمی‌گذارد» زیرا این مسئله به قلب مربوط است و به علم و هوش و کیاست و سیاست و امثال‌ ذلک ارتباطی ندارد. اگرچه علم و تفکر و تعقّل کمک می‌کند، ولی وقتی که حبّ و بغض در قلب مستقر شد و کم‌ کم برگشت، عقل را هم به استخدامِ خود در می‌آورد؛ 🔸لذا می‌گویند: رفیق باید کسی باشد که شما را به جنّت بخواند. نباید در فضای مسموم قرار بگیرید. در فضای نفاق قرار گرفتن، قلب عالِم را هم بر می‌گردند و او را منافق می‌کند؛ اگر چه علم را از او نمی‌گیرد! 📝. حضرت آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ص 41. @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.🔘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 علت تفاوت افراد در چگونگیِ پذیرش حق 📼. حضرت آیة الله حاج سیّد محمّد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سال 1435، مجلس 13، دقیقه 05:06 @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🔷 علمْ چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی 🔸روزى يكى از علماى نجف خدمت مرحوم قاضى می‌رسد و از ايشان تقاضاىِ ذكر و ورد و دستورِ سلوك الى اللَه را می‌نماید، مرحوم قاضى به او می‌فرمايند: 🔺شما مردِ عالم و درس‏خوانده‌ای هستيد و از مطالب اخلاقى و انجامِ امور مستحبّه در روايات و اخبار اطلاع داريد و به نصايحِ ائمّه عليهم السّلام آگاه‏ مى‏باشيد؛ حال بگوييد: آيا به آنچه از اخبار و احاديث مطّلع شده‌اید عمل کرده‌اید و آنها را انجام داده‌اید تا من زياده بر آنها به شما بازگويم و از آنچه آگاه نمى‏باشيد شما را مطّلع گردانم؟🔺 📝 حضرت آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚 ، ج 3، ص 231. @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
🔸قبض ديدى چارۀ آن قبض كن زانكه سَرها جمله مى‌رُويد ز بُن 🔸بسط‍‌ ديدى بسطِ‍‌ خود را آب ده چون برآيد ميوه، با اصحاب ده 🔺قبض: حالت گرفتگی و ملالت در امور معنوی بسط: حالت بهجت و گشایش در امور معنوی رحمه‌الله @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.🔘
🔶 آنهایی که رسیدند با همین مشکلات دنیا رسیدند! 🔹در زمان سابق، از مسجد با مرحوم علامه طهرانی قدّس سرّه به سمت منزل می‌آمدیم. یکی از رفقا که با ما می‌آمد، با ایشان صحبت می‌کرد که: «اشتغالات و گرفتاریها باعث می‌شود که آنطور که باید و شاید به عبادات و اوراد و اذکارمان نرسیم؛ نمی‌دانیم چکار کنیم؟!» 🔹مرحوم علامه رو کردند به او و فرمودند: «چطور این اشتغالات، مانع از رفتن شما به مغازهٔ خود نمی‌شود اما حال که موقع ذکر و ورد که شد، اشتغالات وسط می‌آید و همه کاسه کوزه ها را بر سرِ این عبادات و ذکر و ورد خراب می‌کنید؟!» 🔹بعد فرمودند: «حرف آخر اینکه: اگر بنشینید که یک روزی بیاید که هیچ کار و اشتغالی نداشته باشید و بخواهید در آن روز به عبادات و اذکار و سلوکِ خود بپردازید، این فکر را باید با خود به گور ببرید. 🔺اینجا جای راحت بودن و بدون زخم و مانع نیست. آنهایی که رسیدند با همین مزاحمتها و موانع و مرض و شدّت و احتیاج رسیدند. 🎙 حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 ۱۴۳۷، جلسه ۶ @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.🔘
23.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 چرا برای سایر ائمه برگزار نمی‌کنیم؟ 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚شرح حدیث عنوان بصری، جلسۀ ۱۵۵ ⏱۲:۳۷ دقیقه 💾 ۲۶ مگابایت 🔗 مشاهدهٔ این ویدیو در صفحۀ آپارات و یوتیوب 📌 @Maktabe_Vahy
💠 امام صادق علیه السلام: «لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ قَالَ بِلِسَانِهِ وَ خَالَفَنَا فِي أَعْمَالِنَا وَ آثَارِنَا وَ لَكِنْ شِيعَتُنَا مَنْ وَافَقَنَا بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ اتَّبَعَ آثَارَنَا وَ عَمِلَ بِأَعْمَالِنَا أُولَئِكَ شِيعَتُنَا.» 🔹از شیعیان ما نیست کسی که با زبان با ما باشد؛ ولی در عمل و روش در جهتِ خلاف باشد. 🔹شیعیان ما کسانی هستند که با زبان و قلب با ما همراه بوده، و از روش و منشِ ما تبعیّت کنند، و مطابق با عملِ ما رفتار نمایند؛ اینگونه افراد، شیعیان ما هستند. 📚 ج 65 ص 164 علیهم السلام علیه السلام @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.🔘
🔘 دست شفاعت، همه را روزِ حشر از کَرَمِ و جودِ حسین است و بس 🚩. فرا رسیدن اربعین سیّدالشهداء علیه‌السلام، امتدادِ تجلّی ولایتِ حسینی بر حاملان حرارتِ حسینی، تسلیت باد. علیه‌السلام @maktabe_vahy 🏴🏴🏴🏴
00258_Envan_Basri_038_60'11''===63'47''_1.mp3
3.61M
🏴 اربعین مختص سیدالشهداء علیه السلام است ❗️ 🎙. حضرت آیة الله حاج سیّد محمّد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، جلسه38، دقیقه 60 علیه‌السلام @maktabe_vahy 🏴🏴🏴🏴🏴
🚩 منشأ انحرافات دینی 🔹در اين مكتب عقل و درايت راه دارد، نه احساس و توهّم. با پاى پياده در مصائبِ آنها حركت كردن و بر سر و سينه زدن، گرچه نزد عوام بسيار ممدوح و محمود است، ولى متابعت از موازين و مبانىِ آنان و رعايت اعتدال و اتقان و سَداد است كه انسان را در زمرۀ شيعيان و مواليان ايشان قرار می‌‏دهد. 🔹آنچه كه بر ائمّۀ ما از مردمِ نادان و سَفَلۀ عوام گذشت به واسطۀ همين موضوع بوده است. مردمِ آن زمان در رعايت و اقامۀ مراسم مذهبى، و شركت در جماعات و مساجد، و بر سر وسينه زدن، كم از مردمِ زمان ما نبودند؛ امّا ديديم كه چگونه پس از گذشتِ چند ساعت از رحلت رسول‌خدا ـ صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلّم ـ واقعه و فاجعۀ سقيفۀ بنى‏‌ساعده شكل گرفت. مگر شركت كنندگان در اين موقف، غير از آن كسانى بودند كه ديروز در پاى منبر رسول‌خدا بر سر و سينه می‌‏زدند؟! 🔹..افرادى كه در جنگ صفّين، فريبِ مكر عمروعاص و معاويه را خوردند و «قرآن بر نيزه كردن» قوّه واهمه آنان را برانگيخت، و كار را به متاركۀ جنگ و پذيرش مذاكره كشاندند، مگر همان‏هايى نبودند كه در مسجدِ كوفه سوگند ياد كردند كه از فرامينِ خليفۀ رسول‌الله، اميرمؤمنان على‌بن‌ابى‏‌طالب عليه‌السّلام، سرپيچى ننمايند و تا آخرين قطرۀ خون، خود را در راه مدرسه و مكتبِ او نثار نمايند؟! پس چه شد؟! 🔹و آنها كه در لشكر يزيد و ابن زياد به جنگ با فرزند رسول‌خدا آمدند و آن فاجعه و جنايتِ تاريخى را مرتكب شدند، مگر همان‏هايى نبودند كه چند روز قبل با نائب و فرستادۀ آن حضرت، جناب مسلم‌بن‌عقيل بيعت كردند، و هزاران نامه و دعوت براى سيدالشّهداء عليه‌‏السّلام فرستادند و آن سوگندهاى مؤكّد و درخواست‏هاى مصرّانه را خدمتِ حضرتش عرضه داشتند؟! چرا چنين شد؟! 🔹دليل اين مطلب دو چيز بود: 🔺يك، عدم معرفت به امام و لزوم اطاعت و متابعت از او؛ 🔺و ديگر، سپردن دل و جان به شايعات و گرايش به ظواهر و مظاهر عالم مادّه و جايگزينى وهم و خيال به جاى علم و معرفت و تعقّل. 📚 ص80 @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.🔘
🔹جهد كن تا اين طلب افزون شود تا دلت زين چاهِ تن بيرون شود رحمه‌الله @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
⭕️ نگوييد الآن محيطِ ما، اجازه نمی‌دهد موافقِ رضاى پروردگار رفتار كنيم! 🔹خداوند در روز قيامت از براى هر عملِ زشتى كه مردم مرتكب مى‏ شوند، نمونۀ صالحى مى‏آورد كه با آنكه می‌توانسته‌اند مرتكب شوند، مرتكب نگشته‏اند. 🔺در ميان زيبارويان يوسف را می‌آورد 🔺در ميان زنان موحّد، آسيه زنِ فرعون 🔺در مقام صبر، ايوب را می‌آورد ✅ تا حجّت بر مردم تمام گردد. 🔹شما در هر نقطه از دنيا باشيد مكلّفيد و بايد دينِ خود را حفظ كنيد؛ پس قهقرائيّتِ محيط نبايد شما را با خود ببرد. 🔺شما بايد در مقابل محيط، ايستادگى كنيد. 📝. علاّمه طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ج 12، ص 490. @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🔘 آن كه مى‌ترسى ز مرگ اندر فرار آن ز خود ترسانى اى جان، هوش دار! رحمه‌الله @maktabe_vahy 💠.💠.💠.💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 «ما همینیم ها» چه کسانی هستند!؟ 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سال 1435، مجلس 13، دقیقه 15:18. @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🔶 تعدیل صفات، راه تکامل 🔹شكّى نيست در اينكه افرادِ بشر، در عين آنكه همه داراى غرائزى هستند، ولى آن غرائز و مَلَكات در آنها متفاوت است: ✅ بعضى‏ها از هنگام خلقت، شجاعند ✅و بعضى‏ها جَبان و ترسو ✅و بعضى‏ها متوسّط الحالَند، آنهم به درجات و مراتبِ مختلف ✅بعضى‏ها از زمان كودكى حَيِىّ هستند؛ يعنى باحيا ✅و بعضى‏ها خيلى بارز و ظاهر و شكفته 🔹و همچنين در ساير صفات؛ مثل بُخل و حَسَد و كينه و حسِّ انتقام و صفات حَسَنه، افرادْ متفاوتند. 🔹ولى هر كدام از اينها روى مَلَكات و غرائزِ خودشان سير مى‏كنند؛ و بايد آن مَلَكات را به حالِ اعتدال در آورند. 🔹هر كس بايد خودش را در آن موقعيّت و ظرفيّتى كه هست تكميل كند؛ و خود را يك انسانِ متوسّط و معتدلى قرار دهد که آن اخلاق و مَلَكاتش جنبهٔ افراط و تفريط نداشته باشد، و انسان پسندیده‌ای باشد. 📝 علامه طهرانی قدّس الله سرّه ج 8 ص 16 @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.🔘
🔹کرده‌ای تأویل حرفِ بکر را خویش را تأویل کن، نی ذکر را رحمه‌الله @maktabe_vahy 🔘..🔘..🔘..🔘
🔘علت تغییر رفتار مردم پس از رسول خدا ‌صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم ✅بخش1️⃣ 🔹اين افرادى كه در زمان آن حضرت، صبح و شام موفّق به زيارتش می‌شدند و در صفِ اوّل نماز جماعتِ او شركت می‌كردند و جهت تبرّكِ آب وضوى پيغمبر بر يكديگر سبقت می‌‏جستند، پس از ارتحالِ آن حضرت كجا رفتند و چه شدند؟ و چه موقعيّتى در قبالِ صاحب ولايت، علىّ‌بن‌أبى‌‏طالب أميرالمؤمنين عليه‏ السلام گرفتند؟ 🔹كجا رفت آن تمجيد‌ها و تعريف‌ها؟ كجا رفت آن خطبه‌‏ها و نماز‌ها؟ كجا رفت آن نصايح و موعظه‌‏ها؟ كجا رفت آن كرامات و معجزه‌‌‌ها؟ كجا رفت وحى و نزولِ ملائكه بر رسول خدا؟ كجا رفت آن مشاهده‌‏‌ها و رؤيت‏‌‌ها؟ كجا رفت آن فدايت شَوَم‌‏‌ها؟ چه شد آن همه تبليغ و بيست و سه سال در ميان مردم و با مردم بودن؟ چه‏ شد آن همه سفارش به اهل ‏البيت و عترتِ آن حضرت؟ چه شد واقعۀ روز غدير؟ 🔹اينها جايى نرفت و چيزى پس از مرگِ رسول‌خدا تغيير نكرد و هيچ اتّفاقى نيفتاد؛ زيرا از اوّل نبود! از اوّل معرفت نبود، شناخت نبود. ايمان به كُنْه و سرّ و جانِ آنها رسوخ ننموده‏ بود. ظاهرى از ايمان و نمايى از آن را بهره‏‌مند شده بودند ... 🔺ادامه دارد🔻 📝. حضرت آیت اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ج 2، ص 199. صلی‌الله‌علیه‌و‌آله @maktabe_vahy 🏴.🏴.🏴.🏴