فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯آن پروانهی جاودانهی تاریخ...
🎙 آیتالله مجتبی تهرانی(ره) ؛ عاشورای ۱۳۸۸ :
غیرتِ عارف، چنان او را حرکت میدهد که میخواهد خودش را به عالَم تجرّد بکشاند؛ و این موجب میشود که اینقدر از تعلّقات مادّی منزّه بشود، کأنّه در عالَم وجود هیچ مشکلی ندارد؛ ساکت و آرام است؛ تا اینکه خودش را فانی میکند در محبوب؛ و آنجاست که آرام میگیرد و حیات جاودانه پیدا میکند.
لذا او را تکانش میدهد می بردش میبردش میبردش؛ دیدهاید شمع را که روشن است، پروانه دورش میگردد و میگردد و میگردد و میگردد و میگردد تا میسوزد و میافتد پایین!... تمام شد!
تا جان در بدن است، او مشکل دارد؛ این تن را حجاب میبیند برای خودش، شفافیت را بعد از فانیشدن میبیند؛ راهیابی به آن اسرار را بعد از این میبیند.
چنان این را میکِشد که دیگر هیچ حادثهای نمیبیند. آرامِ آرام... وقتی فانی شد جاودانی میشود:
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریدهی عالَم دوام ما
حسین(علیهالسلام) امروز به هدفی که داشت رسید؛ و آن چیزی که در همین حرکت معرفتی او را برد و رسید، همین «غیرت عارفانه» بود. «فتوقّف ساعةً لِيَستريحَ» اینجا آن حرکت پایانی شروع شد...
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از محسن قنبریان
40.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 پیشران تمدن رقیب برهنگی است؛ حجاب سنگر است!
🔺 چگونه کم حجاب ها، هم اهل مقاومت اند؟!
✔️ کاملتر را در این فایل ۱۰ دقیقه ای بشنوید
#حجاب
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖼 روزِ کاشانی
🎨 داستان مصور روایت حضرت آیتالله خامنهای از ماجرای ۳۰ تیر ۱۳۳۱
✏️رهبر انقلاب: حادثهى سىام تیر مورد یک تحریف بزرگ تاریخى قرار گرفته است. این روز در حقیقت باید روز کاشانى اسم پیدا مىکرد.
🔹 "نقش روایت"، داستانهای مصور روایت حضرت آیتالله خامنهای از وقایع و حوادث گوناگون
🔍 نسخه متنی روایت حضرت آیتالله خامنهای از درسها و عبرتهای ماجرای ۳۰ تیر ۱۳۳۱
📥 نسخه قابل چاپ افقی | عمودی
💻 Farsi.Khamenei.ir
54070.jpg
2.58M
💢 دفاع از ساحت «سیاستِ دینی» در تجربۀ جمهوری اسلامی
📍در ایام انتخابات ریاست جمهوری (دور اوّل) حجّتالاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی (فرزند آیتالله جوادی آملی مدّظلّه) بیانیهای در حمایت از آقای پزشکیان صادر کردند. فارغ از این حمایت، متن بیانیۀ ایشان حاوی مطالبی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران بود که باعث ناخشنودی دلسوزان این نظام مقدّس گردید.
📝 بنده نیز به حسب وظیفه و همچنین به حسب حقّ استادیای که ایشان بر گردن من دارند، همان ایّام یادداشتی در پاسخ به مدّعیات ایشان در آن بیانیه نوشتم که در صفحۀ نخستِ روزنامۀ «وطن امروز» منتشر شد.
🔹 از آنجا که محتوای آن یادداشت از مباحثی نیست که مشمول مرور زمان و منقضی شوند، اکنون آن را مجدّداً به اشتراک میگذارم.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مجله خردورزی
📕 فصلنامه علوم اجتماعی خردورزی
مجلهای اندیشهای، آزاد و مستقل با هویت اسلامی و انقلابی
🔖 شما فرهیختگان گرامی میتوانید جهت آشنایی و دریافت ۱۴ پیش شماره مجله و ۵ شماره رسمی و منتشر شده خردورزی با موضوعات، چالشها و مسائل روزآمد علوم اجتماعی به سایت یا شبکههای اجتماعی مراجعه نمایید.
🌐 سایت:
Kheradvarzi.com
🔸کانال ایتا:
@Kheradvarzi_com
🔻صفحه اینستاگرام:
instagram.com/Kheradvarzi_com
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
26.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سهروردی
❇️به مناسبت روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق)
🎙حجتالاسلام والمسلمین استاد علی امینینژاد
▫️جلسه اول
🔅موضوع جلسه: نظام نوری
#سالروز_بزرگداشت_سهروردی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
✅شرایط تحصیل فلسفه از نظر فارابی
۱.جوان باشد.
۲.مزاج و بدن سالم داشته باشد.
۳.از جهت تربیت به آداب نیکان پرورش یافته باشد.
۴. به عنوان مقدمات، قرآن و زبان ( قواعد و نگارش و بلاغت) و علوم شرعی را آموخته باشد.
۵.عفیف و صادق باشد و از فسق و حیله گری و خیانت دوری کند.
۶.درگیر امر معاش نباشد.
۷.اهل رعایت آداب شرعی باشد. هیچ یک از ارکان و آداب شرعی را فرونگذارد.
۸.علم و علما را عظیم الشان بداند.
۹.به غیر از علم و اهالی آن چیز دیگری برایش دارای ارزش نباشد.
«ينبغي لمن أراد الشروع في الحكمة أن يكون شاباً صحيح المزاج متأدباً بآداب الأخيار و قد تعلّم القرآن و اللغة و علوم الشرع أولاً و يكون عفيفاً صدوقاً معرضاً عن الفسوق و الفجور و الغدر و الخيانة و المكر و الحيلة و يكون فارغ البال عن مصالح معاشه مقبلاً على آداب الوظائف الشرعية غير مخلٍ بركن من أركان الشريعة و لا بأدب من آدابها معظّماً للعالم و العلماء و لا يكون لشيءٍ عنده قدر إلا للعلم و أهله و من كان بخلاف ذلك فهو حكيم زور و لا يُعد من الحكماء.»
《بحرالجواهر، ص۱۹، ذیل عنوان فارابی》
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه_شعبه_قم
🆔@irip_ir
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
📣 آغاز پذیرش دوره های مجازی
مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
🔰 تحت نظارت آیتالله استاد سیدیدالله یزدانپناه و اشراف استاد علی امینینژاد
🔅مزایا:
🔸بهرمندی از اساتید برجسته فلسفهوعرفان
🔹پایشمستمرومنظمپیشرفتعلمی
🔸اعطای گواهینامه معتبر توسط موسسه نفحات و دانشگاه تهران
📚۱. دورههــایعـــمـــومـــی:
🔸دوره مــنــطـقوفـلسفـهاســلامی
🔹دوره علمالنفسوحکمتعملی
🔸دوره مقامات عارفان
🔹دوره عرفان اسلامـی
🔸دوره مــعـارف الـهـی۱
📚۲. دورههاینیمهتخصصیوتخصصی:
🔹دوره بدایةالحکمه
🔸دوره نهایةالحکمه
🔹دوره تکمیلی نهایه
📔لینکدفترچهراهنما:
📌https://B2n.ir/Coursemanual
🔗لـــیـــنـــکثـــبـــتنــــام:
📌 https://lms.nafahat-eri.ir
📲پــاســـخبــهسـوالات:
🆔@Amuzeshe_Nafahat_admin
📅مـــهـــلـــتثـــبـــتنـام: ۱۲ مرداد۱۴۰۳
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از کتاب انقلاب اسلامی
📚پویش مطـالعـه آثـار رهبــر معظـم انقـلاب اسلامی مدظله العالی
✅هـــــر هفتـــــــــــه ✅ یــک کتــــــــــــاب ✅ یـک مســـابقـه
🎁همراه با اهدای جـایزه به نفرات برگـزیده
👈🏻سوالات مسابقه این هفته از کتاب:
📚 #حماسه_امام_سجاد_(ع)
🎯 تهیه کتاب با 20% تخفیف:
📎 خرید کتاب: @qom_khamenei_book
🟢شرکت برای عموم آزاد است🟢
👈🏻👈🏻زمان آزمون:
❌چهارشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳ ساعت 15:00
⭕️سه شنبه 16 مردادماه ۱۴۰۳ ساعت 15:00
🔸پیوند سوالات در زمان مقرر از طریق کانال زیر منتشر می شود🔸
@khamenei_book_qom
♨️ نماز میّت بهمثابه نقطۀ عطف در فقاهت شیعه!
پس از تلخیِ خبر شهادت اسماعیل هنیّه در تهران، خبر جالبی که امروز منتشر شد، «اقامۀ نماز میّت بر پیکر ایشان توسّط رهبر معظّم انقلاب» است.
❗️این احتمالاً اوّلینبار در تاریخ شیعه است که یک فقیه برجستۀ شیعه بر پیکرِ یک نفر از اهلسنّت نماز میّت اقامه میکند! این از نظر فقهی وقتی جالبتر میشود که میدانیم قرار است رهبر انقلاب برای ایشان از خداوند طلب رحمت و مغفرت نماید!
🔺 این موضوع که نشان از فتوای خاصّ ایشان دربارۀ اهلسنّت دارد، نقطۀ عطفی در نگرش و فتاوای فقهای آیندۀ شیعه نسبت به اهلسنّت خواهد بود. چیزی شبیه فتوای امام خمینی (رضوان الله علیه) به حلّیت شطرنج...
ماجرا وقتی جالبتر میشود که توجّه کنیم شهادت اسماعیل هنیّه در تهران، علاوهبر پیام ناامنبودنِ تهران (بهویژه برای افراد ضدّصهیونیسم)، افکار عمومیِ جهان عرب را دچار شبهه دربارۀ ارادۀ حاکمیّت ایران بر محافظت از جانِ ایشان کرده بود...
☑️ امّا حضرت آیتالله العظمی خامنهای (سایهاش مستدام) که تبحّر در تبدیل تهدیدها به فرصت دارند، با این تصمیم، هر دو موضوع را منحلّ کردند.
این یعنی عمق تازهای از اخوّت شیعه و سنّی که دیگر هیچ چیز (حتّی جنایت وحشتناکی همچون ماجرای پاراچنار) نمیتواند در آن خدشه کنند...
✍️ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فیلم کامل اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر مجاهد بزرگ فلسطینی شهید اسماعیل هنیه و محافظ ایشان
🔹️وداع رهبر انقلاب با پیکر شهیدان
🔹️گفتگو با نمایندگان حماس و دلجویی و در آغوش کشیدن فرزندان شهید هنیه. ۱۴۰۳/۵/۱۱
❤️ #خونخواهی_هنیه_عزیز
💻 Farsi.Khamenei.ir
💢 بماند به حساب تاریخ!
📍آنچه در نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید اسماعیل هنیه دیدیم، فراتر از یک نماز میّتِ معمولی بود. به جرأت میتوان ادّعا کرد که تاریخِ «اخوّت و بههمپیوستگیِ شیعه و سنّی» -بطور خاصّ در دوران غیبت- به قبل و بعد از این نماز میّت تقسیم شد...
1️⃣ بخاطر تفاوت مذهب، واقعاً کسی انتظار نداشت حضرت ایشان خود شخصاً اقامۀ نماز را متقبّل شوند، اگر این اتفاق نمیافتاد کسی خردهای نمیگرفت، ولی ایشون پیشدستی کردند و ابتکار عمل را دست گرفتند!
2️⃣ حالا نماز را خواندند، در فقه شیعه رایج نیست که در اقامۀ نماز برای یک اهلسنّت، برایش شخصاً طلب مغفرت کنند؛ کسی هم از ایشان توقع نداشت ایشان مشخصاً برای شخص آقای هنیه طلب مغفرت کند، همینکه بطور کلی برای مؤمنین و مؤمنات طلب میکردند کافی بود و کسی ناراحت نمیشد، اما ایشان بر شخص تاکید کردند!
3️⃣ حالا طلب مغفرت کردند، دیگر انصافا کسی فکرش را نمیکرد عبارت معروف «لا نَعلَمُ مِنهُ إلّا خیراً» را در مورد ایشان بگویند! همچنان که این نگفتن برای رفیق دیرینهشان (مرحوم رفسنجانی) سابقه داشت و هیچ مؤونهای هم نداشت که بخواهیم حمل بر تقیه و این حرفها کنیم، ولی در کمال تعجب گفتند!!
❗️اینها از سوی یک فقیه برجسته و مرجع تقلید بزرگ شیعه برای یک شخص از اهل سنّت سابقه ندارد.
🔺 اهمّیت این موضوع را امروز که در متن واقعه هستیم خوب ادراک نمیکنیم؛ باید سالیان درازی بگذرد تا تاریخ به آیندگان نشان دهد این نقطۀ عطف، ناخودآگاه چه تأثیر مثبت پررنگی بر روابط خوبِ مذاهب اسلامی و در نتیجه حرکت به سمت تمدّن نوین اسلامی داشته است.
☑️ حالا دیگر شیعه و سنّی در مسیر آرمانهای توحیدی چنان به وحدت رسیدهاند و به هم گره خوردهاند که روزبهروز دوئیّت بینشان به نفعِ جریان توحید و نفی طاغوت، کمرنگ میشود...
✍️ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ | از برهان عقلی تا ایمان قلبی
امام ره در تفسیر سوره حمد
🔹قلب همچون طفل است که باید حقایق را کلمه کلمه در دهانش گذاشت.
🔹بعد از اقامه برهان باید حقایق را به قلب مانند هجی کردن کلمات با تکرار و مجاهده رساند.
🔹 وقتی قلب این معنا را یافت که صِرفُ الوُجُودِ کُلُّ الکَمالِ، این ایمان است.
🏷 برگرفته از سایت جامع امام خمینی(ره).
#کمال_مطلق
#امام_خمینی
#ایمان_قلبی
#کلیپ
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
سخنرانی شب سوم.mp3
21.32M
🔴 از سوم امام حسین به مدت سه شب میهمان #هیئت_هنر_و_رسانه_قم بودم. موضوع سخنرانی روایت زمانه امام سجاد بود که نام آن را گذاشته بودم «شیعیان؛ روایت پس از طوفان». ما شیعیان پس از عاشورا هستیم یعنی بدون وساطت و روایت اصحاب و ائمه بعد از عاشورا هیچ روایتی از قبل عاشورا را قابل اعتماد ننی دانیم. پی بنای آنچه شیعیان بعد عاشورا می نامیم را امام سجاد(ع) با همه جزئیاتش بنا گذاشت!
🟢 من هنوز تا اینکه بتوانم مثل روایت آن سه ماه این دوره را هم یک دست بیان کنم راه زیادی باید طی کنم، اما امیدوارم یک روزی بتوانم روزگار پرجزئیات و باعظمت امامت امام سجاد(ع) را نیز برایتان روایت کنم. این سه جلسه را به عنوان یک کار مقدماتی که شاید سالها بعد به نتیجه برسد در گوشه ذهنتان نگهدارید.
✅ درک سیاسی من از #نسبت_جنگ_و_صبر به قبل و بعد خواندن حدیث سوم باب صبر کتاب اصول کافی تقسیم می شود! چنانچه روایت فاطمیه را با فهمی که از این حدیث پیدا کردم روایت کردم، سی و چهار سال امامت امام سجاد(ع) را هم چنین بخوانید.
🔆 امامان ما واقعا #ساسه_العباد بودند و تا همیشه تاریخ، رهبری آنها بر شیعیان، سند افتخار عملی و تحقق آن سیاست دیگری است که اهل دنیا آن را غیر ممکن می پنداشتند.
🆔 @social_theory
هدایت شده از آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«ما تا نفس میکشیم، باید درس بخوانيم و وقت را به بطالت نگذرانیم و باید محققانه درس خواند و محققانه عمل کرد.
ملا شدن، دقیق درس خواندن، دقیق بحث کردن و دقیق مطالعه کردن، رسالت اولیه ماست و جهان تشنه اینهاست.»
آفاق اندیشه ص۳۰۴
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
💢 مسلمانزیستن چگونه ممکن است؟
👈 آیا ممکن است زندگیِ یک یهودی یا مسیحی، مسلمانانهتر از یک مسلمان باشد؟! آیا ممکن است زندگیِ یک اهلسنّت، شیعهوارتر از یک شیعه باشد⁉️
📗 نکتهای قابلتأمّل از گفتار ۲۸ کتاب «طرح کلّی اندیشۀ اسلامی در قرآن»:
«آیا در ولایت طاغوت مسلمان زیستن ممکن است؟ [معنای] مسلمانزیستن چیست آقا؟
📍مسلمانزیستن یعنی تمام امکانات و انرژیها و نیروها و قدرتها و استعدادهای یک انسان دربست در اختیار خدابودن؛ همه چیزشان، مالشان، جانشان، فعالیت و حرکت روزانهشان، خواب شبشان، اندیشه و فکرشان در اختیار خدا...
🔹 آیا مثالی میتوانید برایش بزنید؟ بله ... مثل جامعۀ مدینه در زمان حیات پیغمبر.
در زمان حیات پیغمبر جامعه، مدینه یک جامعۀ بنده خدا بود؛ یک جامعۀ مسلمان بود. آنجا هر قدمی که برمیداشتی در راه خدا بود. آنجا یهودی و مسیحی هم تحت فرمان اسلام اگر زندگی میکرد، زندگیاش زندگیِ اسلامی بود. در جامعۀ اسلامی، یهودیِ تحت ذمّه هم، مسيحیِ تحت ذمّۀ اسلام هم، در راه اسلام حرکت میکند. از لحاظ اعمالِ شخصی، یهودیست؛ اما از لحاظ یک عضوِ اجتماعی، یک مسلمان است. خیلی مسلمانتر از آن مسلمانی که در نظام طاغوتی زندگی میکند!»
@Maktabkhaaneh
❇️ تأمّلی فلسفیطور در باب «رقابت زنان در ورزشهای رزمی»
✍ علیرضا ملااحمدی
اشاره
«ورزش قهرمانیِ زنان» یک وجهِ سیاسی و تبلیغاتی دارد که کنشگریِ جمهوری اسلامی در آن حیطه را ناگزیر میکند. اما چطور قرار است بین نظام ارزشیِ اسلامی در باب زنان و این موضوع جمع کرد؟ بهنظر میرسد در این باب لازم است بین بُعد فردی و بُعد اجتماعی تفکیکی صورت گیرد. توضیح مطلب ضمن چند مطلب است:
1⃣ در نگاهی پدیدارشناسانه به «زن از آنجهت که زن است» لازم است دو بُعد وجودیاش را از یکدیگر تفکیک کنیم:
۱- از آنجهت که یک انسان است با همۀ ویژگیهای عام انسانی.
۲- از آنجهت که یک جنس (از دو جنسِ) انسانی است با ویژگیهای خاص زنانه.
زن از منظرگاهِ اول، هیچ تفاوت بنیادینی با مرد ندارد و لذا در اوصاف و حقوق و... هم مشترکات فراوانی با مرد دارد. اما برای اینکه بتوانیم از منظر دوم به مسأله بنگریم، ناگزیریم او را در عرضِ جنس مقابلش یعنی مرد بنگریم و تفاوتهای آن دو با یکدیگر را سنجیده و از این طریق به تحلیل مسأله بنشینیم.
2⃣ در این تحلیل –که واقعنگرانهتر است- زن بودنِ زن، زمانی به رسمیت شناخته میشود که –علاوه بر ویژگیهای انسانی- ویژگیهای زنانۀ او را نیز به رسمیت بشناسیم. لذا اگر با معیارهای مردانه (نه زنانه) ارزشگذاریاش کنیم، بالاترین خیانت را به او کردهایم. و اگر چنین نگاهی در عمق جامعه نفوذ کند، آن زمان است که به دلیل فَشَل شدنِ یک رُکن از دو رکنِ جامعه، شیرازۀ جامعه متزلزل شود. به رسمیت شناختن ویژگیهای زنانۀ زن، بدینمعناست که این ویژگیها را بهمثابه «معیار ارزشگذاری» یک زن بپذیریم و در محاسبات ارزشیمان برایشان نقش مؤثر قائل باشیم.
3⃣ پس از ارزشهایی که برای هر کس فارغ از جنسیتِ او –بهمثابه یک انسان- مطرح است، مهمترین و اساسیترین ویژگیِ زنانۀ زن «لطافت و ظرافت روحی» اوست. اگر یک زن این خصیصه را نداشته باشد، گویا از زنانگیهایش چیزی کم دارد. ظرافت رفتاری بروز و ظهورِ ظرافت روحی زن است و در نقطۀ مقابل، زُمختی و قهّاریت رفتاری ویژگیای مردانه است. در همۀ داستانهای اسطورهای بشر غربی و شرقی، این دو ویژگیِ متضادّ به تفکیک جنسیتی میان شخصیتهای داستان منجر شده است. حتی آنگاه که سخن از خدایان و الههها بوده، آنان که مذکرند امتیازشان به زمختی و قهاریت و قدرت فیزیکی آنان است و آنانکه مؤنثاند، اهمیتشان به لطافت و ظرافتشان.
4⃣ از آنجا که هر انسانی در کالبد جنسیتیِ خاص خود (زن یا مرد) تجلّی یافته، پس اگر نتواند از ویژگیهای جنسیتیاش در جهت رشد انسانی استفاده کند، گویا از ارزش انسانی خویش کاسته است. بنابراین اگر زن را با معیار مردانه ارزشگذاری کنیم، در واقع انسانیتِ او را به چالش کشیدهایم. زن تجلّیگاه و مَظهر مهربانی و رحمانیت خداوند سبحان است و مرد، مظهر قهاریت خداوند.
عاطفۀ جامعۀ بشری، از زنان آن جامعه نشأت میگیرد و یک زن زمانی میتواند منبع عاطفه باشد که بتواند لطافت و ظرافت رفتاری خویش را حفظ کند.
5⃣ یک روی سکۀ ورزشهای رزمی «هنر» بودنِ آنهاست که باید در این هنر تبحّر یافت. اما روی دیگر این سکه، «هنرِ اعمالِ قدرت و قهاریتِ فیزیکی» است. «اینکه یک زن در ورزشی رزمی تبحر پیدا کند، اصلا بدین معنا نیست که از زنانگیاش کاسته شدهاست. بلکه چهبسا بهخوبی بتواند لطافت زنانهاش را حفظ و مدیریت کند.» اما اگر زمانی تبحّر در ورزش رزمی برای جامعۀ زنان تبدیل شود به یک «ارزش» آن زمان است که میتوان این موقعیت را زنگ خطری برای جایگاهِ انسانیِ زنان آن جامعه دانست. وقتی ارزش زنانگیِ زن به رزمیکار بودنِ او نباشد، پس «فضیلت زن به این نیست که برود پایش را دراز کند و بزند و مدال بیاورد.»*
🍃 امیرالمؤمنین علیهالسلام: المرأةُ رَیحانَةٌ لَیسَت بِقَهرَمانة (زن چونان گل لطیف است؛ نه چنانکه بار سنگین بهدوش بکشد.)
*عبارتی از آیتالله جوادی آملی (حفظهالله) که طی سالهای اخیر بعضاً مورد تمسخر قرار گرفت و در این یادداشت سعی کردم به اختصار مبانی انسانشناسیاش را مرور کنم.
@Maktabkhaaneh
💸 ابرقدرت اقتصادیِ دنیا که تمام آمال و آرزوهای لیبرالیسم اقتصادی را به منصهی ظهور رسانده و اسم خودش را گذاشته سرزمین آرزوها، وحشتناکترین درّهی تاریخ بشر در زمینهی اقتصادی را رقم زده و عدالت را به مسلخ برده است! اینست کارنامهی عملیِ لیبرالیسم!
❗️این تازه وضع اقتصاد لیبرال است؛ بحران اخلاقیای که لیبرالیسم رقم زده از این هم فاجعهبارتر است....
@Maktabkhaaneh
🔘 آتشبس برای جنگ!
♨️ چگونه صلح امام مجتبی (علیهالسلام) قیام عاشورا را امکانپذیر کرد؟
✍️ علیرضا ملااحمدی
❗️واقعیّتی که معمولاً به آن توجّه نمیشود، اینست که پذیرش صلح از سوی حضرت أبامحمّد (علیهالسلام) کاملاً غیرمنتظره بود و اصلاً قابل پیشبینی نبود. بدین معنا که در هیچیک از اقدامات و موضعگیریهای آنحضرت قبل از صلح، کوچکترین نشانی از تردید یا سستی یا سازش و کوتاهآمدن یا چیزی شبیه اینها نبود. بلکه همهچیز از سوی ایشان، نمایانگرِ عزمی راسخ بر جنگی تمامکننده بود.
بهعنوان نمونه، وقتی حضرت سپاه را روانهی میدان جنگ کردند، دو نامه نوشتند:
یکی خطاب به معاویه، آنچنان مقتدرانه و تهدیدآمیز که به تن هر خوانندهای رعشه میانداخت و دیگری خطاب به فرماندهی سپاهش (همان عبیداللهبنعباس که ناگهان #خیانت کرد و بستر تحمیلِ صلح به امام را فراهم نمود)، آنچنان شورانگیز و شجاعانه که هر انسان خمود و بیانرژیای را بر جنگِ شجاعانه و استوار و قدرتمندانه با معاویه تشجیع میکرد.
لذا پذیرش صلح از سوی ایشان، دوست و دشمن را سخت غافلگیر کرد؛ آنچنان غافلگیرکننده که معاویهی ملعون چنان هول شد که پوستینی خالی از نوشته، امّا ممهور به مُهر خود را سریع برای حضرت فرستاد تا قبل از آنکه منصرف شوند، هرچه میخواهند را به عنوان موادّ صلحنامه بنویسند!
‼️ اما اگر اینطور است، پس چه چیزی پذیرش صلح از سوی حضرت را «ضروری» کرد؟ پس از خیانت بعضی خواصّ و جنگ روانی و تبلیغاتی دشمن در میان خودیها و سادهلوحی و عافیتطلبی عموم مردم و ازهمپاشیدگیِ سپاه پس از خیانتها (که قصهی طولانی و پرغُصّهای دارد) حضرت در سخنرانیای پرشور در مدائن برای مردم فلسفهی این جنگ و اهمّیت آن را توضیح دادند و یک #دو_راهی را برایشان ترسیم کرد:
🔰 از طرفی جنگ برای اعتلای کلمهی توحید که «یکی از دو پایان شیرین (شهادت یا پیروزی) را در پی دارد» و دیگر پذیرش صلح و عافیت که «با ذلّت و پایانی تلخ همراه است». اکنون این مردم بودند که خود باید برای سرنوشتِ خویش تصمیم میگرفتند...
👈 اینجا بود که فریادها از سوی مردم بلند شد که "البَقیة البَقية" که یعنی دیگر حوصلهی سختی و مشقّت نداریم و نمیخواهیم به پیشگاه مرگ برویم و صلح کن!...
پرواضح بود که فاصلهی ذهنی و قلبیِ عمیقی بین عموم مردم با ولیّشان ایجاد شده بود و برای تقرّب به امام، لازم بود هزینهای بپردازند و #تجربه_تاریخی ای را کسب کنند تا عقل و ایمانشان ارتقاء یابد.
🔹 بنابراین امام حسن (أرواحنافداه) راهبرد مبارزهی خود را تغییر داده، استراتژی و چشمانداز مبارزه را از کوتاهمدت به بلندمدّت و تاکتیک مبارزه را -بهتعبیر دقیقی که در کتاب دو امام مجاهد تبیین شده- از روی زمین به زیر زمین تغییر داد تا پس از سالیانی دیگر، امکان یک قیامِ سیاسی-اجتماعی برضدّ بنیامیّه فراهم شود.
☑️ چنانکه بقول علامه شرفالدین (ره) «قیام عاشورا، بیش و پیش از آنکه حسینی باشد، حسَنی است.» و بقول آیتالله شیخ راضی آلیاسین (ره) «قیام عاشورا، آخرین تیری بود که از چلّهی کمانِ سیاستورزیِ امام مجتبی علیهالسلام خارج شد و به هدف هم خورد و کارِ بنیامیّه را یکسره کرد».
📗 از این منظر، ماجرای صلح امام حسن علیهالسلام یکی از نقاط اوجِ هوشمندی و سیاستمداریِ جریان امامت است. فرایندِ این سیاستورزی را به بهترین بیان، میتوانیم در کتاب دو امام مجاهد از آیتالله خامنهای بخوانیم.
@Maktabkhaaneh
👆 این دقیقاً همان اتفاقیست که باید میافتاد!... برنامه طبق نقشه در حال پیشروی است!
✔️اینگونه است که رژیم صهیونیستی نابود میشود، نه با #جنگ_نظامی. درگیریِ نظامی تا آنجا لازم است که این روند به نهایت برسد.
طرفهآنکه این وضعیت را مقاومت شگفتانگیزِ مردم غزه است که رقم زده است. اگر ایرانِ عزیزمان با تهدید نظامی، بحران را به این نقطه رسانده، بخاطر بستری است که مقاومت فلسطین فراهم کرده است.
@Maktabkhaaneh