هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چرا عقب نشینی در مقابل جنگ روانی دشمن در عرصه های مختلف ،خشم و غضب الهی را بدنبال دارد؟منظور از عقب نشینی تاکتیکی و غیر تاکتیکی چیست؟ رهبر انقلاب به آیه ۱۶ سوره اَنفال استناد می کنند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
این دقیقاً همان آیهایست که ایشان در کتاب «دو امام مجاهد» در تحلیل صلح امام مجتبی علیهالسلام بیان کرده و آن صلح را مصداق این آیۀ شریفه دانسته و «قیام عاشورا» را همان ضربۀ شدیدترین عنوان میکند که امام حسن علیهالسلام در پشتصحنۀ پیمان آتشبس، تدارک دیده بودند...
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مکتبخانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 تعابیر عجیب رهبر انقلاب دربارۀ #دکتر_شریعتی
در خلال مبارزات انقلابی در آبان ۱۳۵۷ که جمعی از روحانیون و دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحصّن میکنند، آیتالله خامنهای که در سخنرانیای که در میان تحصّنکنندگان داشت، چنین گفت:
🎙 «ای کاش در میان ما #دکتر_شریعتی بود!... به راستی و با تمام وجود احساس میکنم که «اذا مات العالم ثَلُمَ فی الإسلام ثلمةٌ لایسُدُّها شیء» وقتی یک دانشمند آگاه میمیرد، در پیکرۀ امت اسلامی ثملهای به وجود میآید که هیچچیز جای آن را پر نمیکند. دیگران هرکدام و هر یک جای خود را دارند؛ جای آن ستارۀ فروزندۀ زود خاموش شده خالیست!... پروردگارا آن روح منوّر را مشمول رحمت خود قرار بده.»
@Maktabkhaaneh
🔰 دربارهی ارتباطات رهبری و دکتر شریعتی
آقا و دکتر شریعتی از دوستان قدیمی بودند و به نظرم بهترین شخص برای شناخت دقیق شریعتی ، رهبری هستند که یک مصاحبه ی مفصل در مورد شریعتی دارد که حتما مطالعه کنید.
رهبری در مصاحبه ای که داشتند میفرمایند: به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست؛ یعنی از شگفتیهای زمان و شاید از شگفتیهای شریعتی این است که هم طرفدارانش و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کردهاند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست.
مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند. بیگمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمیکنم که این اشتباهات کوچک بود. اما ادعا میکنم که در کنار آنچه که ما اشتباهات شریعتی میتوانیم نام بگذاریم، چهره شریعتی از برجستگیها و زیبایی هایی هم برخوردار بود. پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او برجستگی های او را نبینیم. (منبع مصاحبه)
خاطره ای را آیت الله سیدجعفر شبیری رفیق قدیمی آقا نقل کردند که آقا به ایشان فرمودند: زمانی من با اتفاق هاشمی رفسنجانی با دکتر علی شریعتی درباره خلافت بلافصل امیرالمؤمنین(ع) بحث کردیم. دکتر در آن جلسه مطرح کرد که حضرت رسول بحث ولایت حضرت امیر(ع) را مطرح نکردند بلکه در واقعه غدیر، حضرت رسول(ص) به مردم یادآوری کردند که اگر نمی خواهید گمراه شوید حضرت امیر(ع) را پیشوا قرار دهید.
رهبر انقلاب یادآور شد: یک روز در تهران در پیاده رو داشتم می رفتم دکتر شریعتی مرا دید و صدا زدند و گفتند آقای خامنه ای من تحقیق کردم و سخن شما درست است. ( منبع خاطره )
یکمطلبی را هم رهبری فرمودند که دقیق است؛ بر فرض چنین باشد که نیست چه لزومی دارد این مسائل مطرح شود؟! آقا فرمودند: اگر شخصی با دکتر شریعتی مخالف است، آیا امروز این یک مسأله است؟ آیا واقعاً الان در کشور ما جای این هست که بحث بشود چه کسی با شریعتی موافق و چه کسی مخالف است؟ آیا دیگر همهی بحثها و همهی دودستگیها و اختلافات حل شده و تمام گردیده و حالا نوبت این مسأله رسیده است؟ یعنی واقعاً یک چیز جدید و بسیار آمادهساز ذهنها برای برخورد و استفاده، به وجود آمده است؟ طرح این مسایل، چه لزومی دارد؟ (منبع مطلب )
پس اینکه شریعتی اشتباهاتی داشته قطعا مثل همه اشتباهاتی داشته و معصوم نیست و چون دین شناس هم نبود ، اشتباهات فاحشی دارد ولی مگر دیگران چنین اشتباهاتی ندارند؟!...
📌 منبع: کانال شیخ فرهاد فتحی
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
💢پیشنهاد ویژهی شنفتن💢
🔹پیشنهاد میکنم این سه جلسه ارائهی جناب آیتالله صادق لاریجانی آملی در خصوص نسبت علوم انسانی با موضوعشناسی فقهی را حتماً گوش دهید.
🔹این سه جلسه توضیحی گویا از وابستگی استنباطات فقهی به فهم موضوعات از منظر علوم انسانی است
و این در حالی است که علوم انسانی حاضر، از مناشیء مختلف تحت تأثیر بنیانهای نظری و نظام ارزشی دنیای مدرن است.
🔹درک وابستگی اجتهادات فقهی به تحلیلهای علوم انسانی و همچنین عدم امکان وثوق و رکون به علوم انسانی مدرن، یکی از چالشهای اصلی حدود 150 ساله فقاهت شیعی است.
🔹بیتردید فهم دقیق و سدید این وضعیت، مهمترین عامل حل این چالش است؛به قول یه بنده خدایی «تشخیص درست»، مقدمه «تجویز درست» است!
لینک جلسه اول:
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1767
لینک جلسه دوم:
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1768
لینک جلسه سوم:
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1769
📍کتاب «بررسی فقهی حفظ نظام و مسائل آن» اثر سید ضیاء مرتضوی منتشر شد.
📘کتاب مذکور در پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۶۸۲ صفحه به چاپ رسید
📘در این پژوهش، در راستای تبیین نظام عام سیاسی و نظام جمهوری اسلامی ایران، در چارچوب موازین اجتهادی، افزون بر تبیین موضوع شناسی حفظ نظام و ادله آن، در دو بخش به بررسی گسترده «الزامات استنباطی حفظ نظام در ساختار سیاسی» و «کارکردهای استنباطی حفظ نظام در قلمرو قانونگذاری و اجرا» پرداخته شده است
📘یکی از چشم اندازهای اساسی در بحث، نگاه به حفظ نظام سیاسی در راستای حفظ نظام اجتماعی به عنوان یک اصل و زیربنایی و الزامات مهم آن است؛ امری که به نظر نگارنده راهگشای بسیاری از مشکلات و بحرانهای موجود است و این پژوهش، عطف به آنها صورت گرفته است.
🌐 علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
یکی از معروفترین فرمایشان حضرت امام (رضوان الله علیه) که به همان اندازۀ معروفیّتش دچار بدفهمی هم شده، این گزاره است که «حفظ نظام از أوجب واجبات است». هر کس از راه میرسد از دوست و دشمن با فهم غلطی که از این جمله دارد، نتایج غلطتری میگیرد!
حالا شکرخدا بالأخره کتابی منتشر شده که اختصاصاً به تشریح ابعاد این موضوع پرداخته است.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
❇️ ابن سینا، اعجوبه بیهمتا
ابن سینا، آن نابغه بزرگ و اعجوبه سترگ که در تندذهنی و تیزهوشی همتا ندارد
به نظر بوعلی سینا، شیخ الرئیس توجه کن که میگوید:
«من از طبیعیات و ریاضیات و طب، جز اندکی نزد استاد نخواندم، و در مدت یک کوتاهی بدون سختی خود مسائل آن را حل کرده و بر حل آن بدون مشکلی پیروز گشتم. امّا در الهیات، از آن چیزی نفهمیدم مگر پس از ریاضتها و توسّل به مبدأ حاجات و تضرع و درخواست باطنی به برآورندۀ درخواستها. حتی یک مسئله آن را چهل بار مرور و مراجعه کردم و از آن چیزی نفهمیدم تا اینکه از حل مسائل این علم ناامید شدم. تا اینکه با رجوع به مبدأ کل و گریه و زاری به درگاه خداوند متعال (که همه چیز به دست اوست) مسائل آن برای من کشف شد.»
با این همه، اشتباهات شیخ الرئیس در این علم اعلی بسیار زیاد است که در مراجعه به کتابهای وی آشکار میگردد. وقتی حال شیخ الرئیس، آن نابغه بزرگ و اعجوبه سترگ که در تند ذهنی و تیزهوشی همتا ندارد، چنین باشد، حال دیگر افراد معمولی چه خواهد بود! این نصیحتی است از من به برادران ایمانی خودم که مبادا نادانسته به ورطۀ هلاکت سقوط کنند.
📚 ترجمه مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایة، صفحه ۱۱۷
📆 روز بزرگداشت ابوعلی سینا
✅ @EMAM_COM
❇️ تعبیر عجیب ابنسینا دربارۀ شخصیّت امیرالمؤمنین(ع)
آیتالله جوادی آملی:
🔹 ابنسینا در رساله «معراجنامه» به زبان فارسی بیانی در وصف امیرالمؤمنین علیهالسلام دارد که چنین وصفی از غیرِمعصوم دربارۀ منزلت امیرالمؤمنین بینظیر است! جناب بوعلی میگوید:
🔹 «علیبنابيطالب (عليهالسلام) در بين ديگر صحابۀ رسول خدا (صلیاللهعليهوآلهوسلم) مانند معقول در ميان محسوس بود؛ «كَالْمعقول بين المحسوس». او عقل است و ديگران حسّ. حواس به عقل نيازمندند و عقل رهبر آنهاست؛ علی رهبر صحابه است و صحابه به او نيازمندند.
📖 حكمتعلوی، ص ۴۰
✅ متن سخن ابنسینا در معراجنامه:
🔹 شريفترين انسان و عزيزترينِ انبياء و خاتمِ رسولان (صلىاللهعليهوآلهوسلم) با «مركز حكمت» و «فلك حقيقت» و «خزينۀ عقل» اميرالمؤمنين (عليهالسلام) چنين گفت كه: «يا على! اذا رأيتَ الناسَ يَتَقَرَّبونَ إلَى خالِقِهِم بأنواعِ البِرِّ تَقَرَّب ألَيهِ بأنواعِ العَقلِ تَسبِقُهُم» و اينچنين خطاب، جز به چون او بزرگى صحیح نمیبود...
«كه او در ميان خلق، آنچنان بُوَد كه معقول در ميان محسوس است»
فرمود: يا على! چون مردمان در كثرت عبادت رنج برند، تو در ادراكِ معقول رنج بَر تا بر همه سبقت گيرى. لاجرم چون به ديدۀ بصيرتِ عقلى به درک اسرار نائل گشت، همۀ حقايق را دريافت و ديدن يك حكم دارد كه گفت: «لَو كُشِفَ الغِطاءُ ما ازدَدتُ يقيناً» که آدمى را مقامی هيچ برتر از درکِ معقول نيست.
📙 معراجنامه، ص ۱۵
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
🔴ابنسینا و عیاشی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از گزارشگران زندگی #ابنسینا سعی کردهاند او را فردی عیاش و خوشگذران و به ویژه شرابخوار و در نتیجه بیاعتنای به احکام شرعی و حتی نامتشرع معرفی کنند. شهید مطهری نیز درباره ابنسینا میگوید: افزون بر مشغلههای سیاسی، اهل عیش و بزم هم بود! «و مقدارى از وقتش صرف اين كارها شده است و بالاخره جانش را روى اين دو كار- عياشى و وزارت- گذاشت.»
بنده نمیدانم منبع #شهید_مطهری برای چنین انتسابی به ابنسینا چه بوده است؛ گویا منبع اصلی چنین انتساباتی به ابنسینا، دو بخش از زندگینامه کوتاهنوشت اوست که بخش اول آن را خودش و مابقی آن را شاگرد همراه و وفادارش ابوعبید جوزجانی نوشتهاند:
خود ابنسینا میگوید: «شبها به خانه میآمدم و چراغ را روشن میکردم و مشغول خواندن و نوشتن میشدم و هرگاه خواب به سراغم میآمد یا احساس ضعف میکردم، ظرفی «شراب» مینوشیدم و قوت خود را باز مییافتم و دوباره مشغول خواندن و هرگاه دیگر توان مقاومت در برابر خواب را نداشتم و اندکی خواب میرفتم، خواب آن مسائل را میدیدم تا جایی که پاسخ بسیاری از آنها را عیناً در عالم رؤیا مییافتم»
به نظر میرسد چنین عباراتی هرگز دال بر عیاشی و شرابخواری ابنسینا نیست؛ «شراب» در عربی یعنی «نوشیدنی» و ابنسینا در این عبارات میگویید یک «نوشیدنی خوابزدا» و «نیروزا» مینوشیدم تا بتوانم با قوت بیشتر به فعالیتهای علمی و فلسفیام ادامه دهم و این غیر از میخواری و میگساری است!
افزون بر این، خود ابنسینا در جملاتی قبل از آن جملات پیشگفته، چنین مینویسد: «هرگاه در پاسخ مسألهای میماندم و نمیتوانستم حد وسط قیاس آن را بیابم، به مسجد میرفتم و نماز میگذاردم و به درگاه خالق هستی تضرع و زاری میکردم تا آنکه گره آن گشوده میشد و مشکل بر من آسان میگشت» و چنین باوری و رفتاری با عیاشی و شرابخواری و مستی و میگساری نمیتواند سازگار باشد.
بخش دیگری از زندگینامه ابنسینا که مستند ادعای شهید مطهری و دیگران بوده است گزارشی است که ابوعبید #جوزجانی از ملاقات شیخ ابوالقاسم کرمانی با ابنسینا نقل کرده است. وقتی کرمانی در یک روز تابستانی و خیلی گرم، مجموعه نقدهای اهل علم شیراز درباره کتاب الاصغر فی المنطق ابنسینا را در کتابچهای به ابنسینا تقدیم کرد، «شیخ از من خواست تا برای او کاغذ سفید حاضر کنم» پنجاه ورق را در پنج دسته دهتایی برای او آماده کردم «سپس نماز عشاء را خواندیم و شمعی را جلوی خود گذاشت و دستور داد «شراب» را آماده کنند. من و برادرش نشستیم و از ما خواست تا شراب بنوشیم و خودش مشغول نوشتن پاسخ آن مسائل شد. پیوسته مینوشت و مینوشید تا نیمههای شب. تا آنکه خواب بر من و برادرش چیره شد. شیخ از ما خواست که به خانه برویم و استراحت کنیم. صبحهنگام، فرستاده شیخ آمد و گفت شیخ با تو کار دارد. من خدمتش رسیدم دیدم که در «نمازخانه» و مصلای خود نشسته» و پاسخ نقدهای منطقدانان شیرازی را در پنجاه صفحه آماده کرده بود و «به من گفت اینها را بگیر و به شیخ ابوالقاسم کرمانی بده!»
دقت در این داستان و توجه به صدر و ذیل آن نیز نشان میدهد که منظور از «شراب» در اینجا نیز نوعی نوشیدنی خوابزدا و نیروافزا بوده است و نه خمر و می مستکننده!
وصیتنامه مشهور او که خطاب به عدهای از دوستانش و طبق برخی از گزارشها خطاب به ابوسعید ابوالخیر نوشته است گویای شدت التزام او به احکام شرعی است:
«بدان که برترین حرکات، نماز است؛ و عالیترین سکنات روزه است و نافعترین خیرات، صدقه داده و کمک به مستمدان است و ... برترین کارها کاری است که با خلوص نیت انجام گرفته باشد و ام الفضائل، حکمت است ...»
حالات شیخ در واپسین روزهای عمر پر برکتش نیز از شدت التزام عملی او به شریعت تا واپسین نفسهای زندگیاش حکایت میدهد:
«هنگامی که ضعف و ناتوانی او شدید شد، غسل کرد و به درگاه الهی از ناکردهها یا بدکردههای خود طلب مغفرت کرد و همه اموالش را به مستمندان و نیازمندان بخشید و خدمتکاران خودش را آزاد کرد و رد مظالم کرد و پیوسته مشغول تلاوت قرآن شد تا اینکه جان به جان آفرین تسلیم کرد.»
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه
#شعبه_قم
🆔@irip_ir
💠 عرفانِ شورانگیز
آیتالله خامنهای (سایهاش مستدام) :
❓از شيخ صفىالدّين -آن عارفِ عالمِ مفسّر و داناى معارف دين- پرسيدند:
شيخنا! پيغمبر فرموده است كه من هر روز هفتاد بار استغفار مىكنم؛ چرا؟ پيغمبر كه گناه نمىكرد؛ و حتّى خدا در سورهى فتح در مورد ترك اولاى پيغمبر فرمود: «لِيَغْفِرَ لَكَ اَللّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ» ؛ او كه بار وزر و وبالى بر دوش ندارد؛ استغفار چرا؟
☑️ شيخ در جواب گفت:
پيغمبر با مجاهدت خود، با ذكر و با تلاش عظيم معنوى خود، هر روز مرحلهاى از مراحل قرب به خدا را طى مىكرد. پيغمبر هم بااينكه انسان كامل است، متوقّف نيست؛ اما ساحت قدس قرب الهى پايان ندارد. او هم بايد هر روز يك مرحله پيش برود و هر روز يك مرحله جلو مىرفت. پيغمبر وقتى به مرحلهى ديروز نگاه مىكرد، آن را به صورت حجابى، بُعدى و دورىاى مشاهده مىكرد؛ لذا از دورىِ ديروز استغفار مىكرد. هر روز يك مرحلهى نو مىگشود و از حضور در مرحلهى قبلى كه نسبت به موضع امروز، دورى بود از خدا آمرزش مىطلبيد.
🔹 اين درس بزرگى است؛ عمق معنا و بطن اين سخن مثل اقيانوسهاست. يكلحظه توقّف در راه كمال انسانى جايز نيست. دراين اقيانوس عظيم كه بعضى از ما در آغاز راه تا قوزك پا و بعضى تا زانوانمان وارد شديم، كسانى «دل به دريا زده» شنا مىكنند و كسانى مرحلهها پيش رفتند، خود را نورانى كردهاند، از فراز مادّيات عالم و از فراز خواستهاى حقير و آرزوهاى كوچك پرواز مىكنند. دنيا را نديده نمىگيرند، اما دنيا را هدف قرار نمىدهند. آن بلندپروازان اين آسمان لايتناهى هم هر روز براى پروازى بلندتر، همّت تازهترى را بهخرج مىدهند.
🗓 ۰۵/۰۵/۱۳۷۹
@Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هزار سال به عرش است پرچم این شاه
هزار قرن دگر نیز پرچمش بالاست...
@Maktabkhaaneh
دکتر رهدار.mp3
21.01M
💢 رقبای تمدّنیِ جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام
✔️ نکات مهم دربارهی ظرفیتهای تمدّنیِ انقلاب اسلامی
🎙 حجتالاسلام دکتر احمد رهدار
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔻بنیاميه مانع نشر توحيد نشدند، بلکه جلوی معرفی شرک را گرفتند.
🔰 #استاد_میرباقری:
⚡️ در روايت آمده است بنیاميه مانع نشر توحيد نمیشدند، بلکه جلوی معرفی شرک را میگرفتند؛ چرا که وقتی شرک شناخته نشد، میتواند خودش را به عنوان توحيد معرفی کند! (إِنَّ بَنِي أُمَيَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِيمَ الْإِيمَانِ، وَ لَمْ يُطْلِقُوا تَعْلِيمَ الشِّرْكِ، لِكَيْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَيْهِ لَمْ يَعْرِفُوه).
⚡️ این يعنی اسلامِ یکبعدی. اسلامی که در آن #تولّی باشد، اما #تبرّی نباشد! محبت باشد اما غضب نباشد! اگر اينطور شد، همه مکاتب، کمکم، توحيدی پنداشته میشوند!
⚡️ انسان بايد هر دو دستگاه را بشناسد: يکی، معارف اهل بيت(ع) و دستگاه عظيم آنهاست و دوم دستگاه ظلمانی شیاطین و طواغیت و بهتبعش کفار و مشرکين و منافقین تا دنيای امروز، که شايد سازمانيافتهترينش حجاب تمدن مادی است که بر معارف دينی و دستگاه حق، سنگينی میکند.
انسان بايد آن حجاب را بشناسد و بشناساند و راه برونرفت از اين فضا به سمت تمدن دینی برتر و کارآمدتر را برای جامعه تبيين و طراحی کند.
همچنین انسان باید معارف اهل بيت(ع) را بشناسد و راه زندگی کردن «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» را به ديگران بياموزد.
#عرفان_اصیل
☑️ @mirbaqeri_ir
🎙 #کتاب_صوتی
📗 «صلح امام حسن (علیهالسلام)؛ پرشکوهترین نرمشِ قهرمانانهی تاریخ»
📝 تألیف آیتالله شیخ راضی آلیاسین (ره)
✍️ ترجمه حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّلهالعالی)
1️⃣ بخش اوّل
2️⃣ بخش دوم
3️⃣ بخش سوم
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
کلیپ صوتی پیامبر(ص)، برترین مخلوق خداوند.mp3
2.92M
🎙 کلیپ صوتی | پیامبر(ص)، برترین مخلوق خداوند
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: «پیغمبر بزرگوار اسلام اوّلشخص و برترین انسانِ مخلوقِ پروردگار است؛ از همهی انبیا، از همهِی اولیا، از همهی خلق عالم در طول تاریخ، نبیّ مکرّم اسلام برتر و بالاتر و باعظمتتر است.
فاق النّبیّین فی خَلق و فی خُلُق
و لم یدانوه فی علم و لا کرم
و کلّهم من رسول الله ملتمس
غرفاً من البحر او رشفاً من الدّیم
به معنای واقعی کلمه، وجود مقدّس پیغمبر قلّهی عالم وجود و برترین نقطهی عالم امکان است.»
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#کلام_اساتید
✅روش صحیح تحصیل فلسفه
استاد حسن رمضانی:
🔹باید #فلسفه را با خواندن یک دوره حکمت متعارف #مشائی - که با فهم و استعداد افراد مبتدی مناسب است - شروع کنیم و بعد از آن به فراگیری حکمت #اشراق، که ناظر به حکمت مشاء است، بلکه نقدی است بر آن حکمت، بپردازیم و در کنار اینها باید مباحث کلامی را نیز پیگیری کنیم.
#استاد_حسن_رمضانی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مکتبخانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ ماجرای ولایتعهدی امام رضا علیهالسلام برای حکومت مأمون احتمالاً پیچیدهترین و بغرنجترین ماجرای دوران امامت است...
🔖 متن یادداشت + معرّفی مقاله
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
———————-
در همه تاریخ ساختن بت و توتم وقتی در یک ملتی-با هر معنایی از خدا و زندگی- رواج یافته که مردم راه و رسم رجوع به خداوندگاران اجتماعی خود را فراموش کرده اند.
در چنین موقعیت هایی بوده که کارمندهای دیوانی و کاهنان معابد، ساده ترین راه را انتخاب کرده اند و با خود گفته اند که حالا که مردم بلد نیستید خداوندگاران خود را یاد کنید و برای رفع مشکلات به آنها رجوع کنند -و این نگران کننده است!- پس عکس و تجسم خداوندگاران را در چشم ها فرو می کنیم تا اگرچه هیچ فایده ای ندارد، اما ما فکر کنیم خیلی هم جامعه به فکر آنهاست و حداقل جامعه ریاکاران حول این توتم ها جمع شوند و یک آبروداری بشود!
⚠️ پی نوشت: اگر برای ما مردم پرستیدن بت ها حرام است، شاید تکرار روند دیوان سالاران و کاهنان معابدِ معنا و معنویت اجتماعی، نیز بر مسئولین محترم حرام باشد! یعنی توتم تراشی برای آنها هم حرام باشد!
بارها قران گفته است که این بت ها بی هنر و قدرت هستند و هیچ قدرتی ندارند برای حفظ فرهنگ و معنای جامعه! همه تاریخ همین بوده است! باور کنید آقایان کارمند نهادهای بی هنرِ حفظ و نشر!
🆔 @social_theory
هدایت شده از انجمن علمی ژرفا
📌«آیا مکانیک کوانتومی اصل علّیت را نقض میکند؟»
🔸در مکانیک کوانتومی استاندارد، قبل از اندازهگیری نمیتوان از مقدار کمّیتهایی چون مکان و تکانه برای جسم سخن گفت. برای مثال، فرض کنید میخواهیم اسپین (تکانه زاویهای ذاتی) الکترونی را در راستای مشخّصی اندازه بگیریم. نتیجه آن ممکن است 1/2+ یا 1/2- باشد. طبق مکانیک کوانتومی استاندارد، ذرّه پیش از اندازهگیری هیچ یک از این دو مقدار را ندارد. در واقع، تابع موج الکترون در حالت برهمنهی (Superposition) از حالتهای مربوط به 1/2+ و 1/2- قرار دارد. در لحظه اندازهگیری، تابع موج الکترون به صورت کاملاً تصادفی به یکی از این دو حالت رُمبش میکند و ما مقدار مربوط به آن را مشاهده میکنیم.
🔹اینکه گفته میشود «به صورت تصادفی»، بدین معنا نیست که اطّلاعات ما درباره الکترون قبل از اندازهگیری ناقص بوده است، بلکه بدین معناست که درست در لحظه اندازهگیری، الکترون یکی از این دو مقدار را به صورت تصادفی کسب میکند. در واقع اینکه اسپین الکترون در لحظه اندازهگیری 1/2+ شد و 1/2- نشد، هیچ علّت خاصی نداشته است و تصادف محض بوده است. بنابراین بعضاً گفته میشود که مکانیک کوانتومی اصل علّیت را زیر سؤال میبرد چون شامل رویدادهایی بدون علّت است.
برای ارزیابی دقیقتر این ادّعا باید با دو اصطلاح آشنا شویم:
🔺اصل موجبیت علّی (Causal Determinism): طبق این اصل، وضعیت جهان در هر لحظه، وضعیت آن را در لحظه بعد به طور کامل متعیّن و مشخّص میسازد. به عبارت دقیقتر، علّت شرط کافی برای تحقّق معلول است. یعنی اگر این رویداد خاص رخ دادهاست، امکان نداشته است که رخ ندهد، زیرا وجود علّت برای تحقّق آن کافی بوده است و آن را وجوب بخشیده است. طبق مکانیک کوانتومی استاندارد، در هنگام اندازهگیری این اصل نقض میشود. زیرا اگر خروجی اندازهگیری 1/2+ بوده است، بر حسب اتّفاق اینگونه بوده است و میتوانسته است 1/2- باشد. در واقع، چیزی در لحظه پیش از آن نبوده است که این نتیجه را برای اندازهگیری قطعی و متعیّن سازد.
🔺اصل عام علّیت (General Causal Principle): طبق این اصل، هر رویدادی در جهان دارای علّتی است. به عبارت دقیقتر، شرط لازم برای تحقّق هر رویداد وجود علّت آن است. دقّت کنید که در اینجا از شرط لازم سخن گفته شده است و نه شرط کافی. یعنی از وجود آن علّت خاص لزوماً نمیتوان وجود این معلول خاص را نتیجهگرفت، امّا برعکس آن ممکن است: از وجود معلول میتوان نتیجه گرفت که علّت آن وجود داشته است. در اینجا علّت به معلول وجوب نمیبخشد و آن را قطعی نمیسازد. در مکانیک کوانتومی این اصل عام همچنان برقرار است. زیرا اگر نتیجه اندازهگیری ما یک الکترون با اسپین 1/2+ (معلول) را نشان دهد، به طور قطع میتوانیم نتیجه بگیریم که در لحظه پیش از اندازهگیری، الکترونی وجود داشته است که تابع موج آن بر حالت اسپین 1/2+ عمود نبوده است(علّت). به عبارت دیگر، اگر علّت وجود نداشت، تحقّق معلول ناممکن بود.
🔵 خلاصه بحث و جمعبندی: در تفسیر استاندارد از مکانیک کوانتومی، اگرچه موجبیت علّی (لااقل در سطح جهان فیزیکی) زیر سؤال میرود امّا همچنان اصل عام علّیت برقرار است. لازم به ذکر است که آنچه در برخی براهین اثبات وجود خدا در فلسفه (مثل برهان کیهانشناختی کلام) نیاز است همین اصل عام علّیت است و نه موجبیت علّی. نکته دیگر اینکه، برخی تعابیر مهمّ دیگر مکانیک کوانتومی مثل مکانیک بوهمی و تفسیر چندجهانی، حتّی موجبیت علّی را نیز محترم میشمارند.
🔴 کانال علم، فلسفه و الهیات
🆔@TheoCosmology
هدایت شده از تنبیه الأمة
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ناراحتی رهبر انقلاب از عدم ورود فضلای حوزه علمیه در مسائل روز ایران و جهان!
آیت الله شب زندهدار: رهبری چندین بار فرمودند من به خیلی از مسائل نمیتوانم جواب بدهم اما چرا طلاب و فضلا جواب نمیدهند؟
@Tanbiholomah
هدایت شده از اصرار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از مجروحان غزه به نمایندهی آیت الله سیستانی در عراق گفت:
تمام اشخاصی که در غزه هستند میگویند آنچه که در غزه زندگی میکنیم همان کربلاست.
همانطورکه حسین را محاصره کردند، غزه را محاصره کردند.
همانطور که آب را بر حسین بستند، آب را بر غزه بستند.
همانطور که میخواستند حسین را به زانو در آوردند، میخواهند غزه را به زانو در آورند اما غزه تسلیم نخواهدشد.
همانطور که تلاش کردند بین خانواده حسین و آنکه با حسین است فتنهای بکارند،خواستند داخل غزه هم فتنهای درست کنند اما بعد از گذشت ده ماه نتوانستند آنرا عملی کنند.
حسین تا آخرین نفس مقاومت کرد و غزه هم تاآخرین نفس مقاومت میکند.
حسین میگوید هیهات من الذله و غزه میگوید هیهات هیهات هیهات من الذله.
غزه حسین است و حسین غزه،و حسین از ماست و ما از حسین.حسین همان پدر و مادر ماست.
ما به فداکاریهای حسین پرورش یافتیم.حسین الگویی برای جهادست و معنای جهاد و اخلاق جهاد را از او فرامیگیریم.
حسین وقتی شهید شد امت را از نو زنده کرد و اینک غزه از نو امت و روح جهاد را احیا کرد.
🧷1⃣ او توانسته این سخنان را به میزبانش که نمایندهمرجع تقلید بوده بگوید.یعنی ما این سخنان را وقتی شنیدیم که روبرویش مرجعیت نشسته است.جای مراجع تقلید در این میزبانیها خالی و اگر بودند دیگر چه میتوانستیم بشنویم و نشنیدیم و محروم شدیم؟
2⃣هرگز،هرگز نمیتوانست بگوید ما از حسینیم و حسین از ماست.زبان میترسید و میلغزید.راستش موضوع حتی وحدت نیست.موضوع وفاداری به یک نام است،موضوع آنیست که نامش محمد است و آنان وفاداران نامی به نامی ِاحمد.
#روحانیت #شخص #غزه #عراق #اسم
@Esrar3
هدایت شده از مکتبخانه
⁉️ کدام برائت؟
👈 تأمّلی در اولویّتِ تبرّی از امر تاریخی
✍ علیرضا ملااحمدی
1⃣ «برائت» فرع بر «ولایت» است. ما پس از آنکه در دایرهی ولایتِ امام قرار گرفتیم، از آنکسیکه به حریمِ ولایت تعدّی کرده و میخواهد رشتهی ولایت را پاره کند، تبرّی میجوییم.
2⃣ این برائت البته قبل از همه، امری قلبی بوده و سپس در زبان است که به جریان میافتد. اما بیش از ایندو، در صورتی منشأ اثر است که در صحنهی عمل و حیات انسان به جریان بیفتد. برائتی که وارد صحنهی زندگی نشود، یا سقیفه را ثمر میدهد یا خوارج را و یا عاشورا را...!
3⃣ «تبرّی» اگر نقطهزن نباشد، ثمربخش نخواهد بود. یعنی باید در تقابل با جریانی باشد که دقیقاً مرکز ولایت را هدف گرفته است. معیار واحد است و مصادیق متعدّد:
آن مصداقی که در ماجرای سقیفه مرکزیّتِ ولایت را هدف گرفته بود، متفاوت بود با مصداقی که در فتنهی خوارج هدف گرفته بود. ایندو متفاوت بودند با مصداقی که در صحنهی عاشورا ولایت را هدف گرفته بود و نقطهی هدفگیرندهی ولایت در اینسه متفاوت است با جبههی متخاصم در ماجرای ولایتعهدیِ امام رضا علیهالسلام...
🔺 خلاصه اینکه بهتبعِ تحوّلات سیاسیِ زمانه، مهاجم به مرکزیّت ولایت در زمان هر یک از امامان علیهمالسلام، متفاوت است با زمانهی دیگری؛ و #تبری در هر زمانه باید دقیقاً معطوف باشد به نقطهی مهاجم؛ در غیراینصورت أبتر است و بیحاصل و کبریتِ بیخطر!
4⃣ در زمانهی غیبت نقطهی اصلیِ تهاجم به مرکزیّت ولایت کجاست تا ما در مقام #برائت آنرا هدف بگیریم؟ پاسخ به این سؤال متوقف بر پاسخ به این پرسش است که «مرکزیّت ولایت در دورانِ غیبت کجاست؟» تا وقتیکه این را نفهمیم، نقطهی مهاجم را هم نمیتوانیم تشخیص دهیم و بالتبع تبرّیمان هم بیحاصل و ابتر است.
5⃣ به دلیل همهی آنچه که در فلسفهی امامت تشریح شده، نمیتوان ادّعا کرد که ولایتِ اجتماعی و سیاسی امام عصر علیهالسلام در زمانهی غیبت تعطیل شده! پس مسلّماً همچون دوران امامت، در هر زمانهای از دوران غیبت هم مرکزیّت ولایت مصداق متفاوتی از زمانهای دیگر داشته و لذا مهاجم به آن هم متفاوت با زمان دیگری خواهد بود.
🔹 سوال اینست که #امروز مرکزیّت ولایت کجاست تا بهتبعِ آن نقطهی مهاجم به این مرکز را بشناسیم و هدف بگیریمش؟ تردیدی نیست که در جهان امروز، فقط و فقط این #انقلاب_اسلامی است که هویّت خودش را ذیل پرچم ولایتِ حضرت حجّت صلواةاللهعلیه تعریف کرده و فلسفهی وجودی خودش را زمینهسازی برای ظهور حضرتش میداند.
6⃣ تبرّی از شخص و جریانی که ۱۴ قرن قبل به حریم ولایت تعدّی کرده، البته که واجب و لازم است و بخشی از هویّت ایمانیِ ما را تشکیل میدهد؛ امّا قطعاً برای امروزِ ولایت، در اولویّت قرار ندارد. یعنی اگر اکتفا شود به آن و امتدادی در امروزِ انقلاب اسلامی پیدا نکند، أبتر و بیحاصل است و کبریتِ بیخطر!
🔻 چنین برائتی، هیچگاه نسبت به آن جریانی که امروز مرکز تشیّع جهان را هدف گرفته و کمر به نابودیاش بسته «تهدید» محسوب نمیشود؛ و بهمین دلیل میگویم کبریت بیخطر!
🚫 بنابراین چهبسا «اکتفا کردن» به این سطح از تبرّی (که میتواند بهمثابه یک مخدّر عمل کند) حتی تکمیلکنندهی پازلِ مهاجمِ امروزی به مرکزیّت ولایت امام عصر علیهالسلام باشد و به ضدّ خودش بدل شود!
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📍فرار رضا شاه در ۲۵ شهریور ۱۳۲۰
🔸در ۲۳ شهریور ۱۳۲۰ سفیرهای انگلیس و روس به رضا شاه اولتیماتوم دادند که او باید تا ساعت دوازده و نیم ظهر روز ۲۶ شهریور استعفا دهد و اگر استعفاء ندهد ، تهران اشغال خواهد شد سلطنت از بین خواهد رفت و یک دولت اشغالی از روس و انگلیس به وجود خواهد آمد.
🔸صبح روز 25 شهریور 1320، رضا شاه به نفع وليعهد بیست و یک ساله اش محمدرضا پهلوی از سلطنت کناره گرفت. ساعت 9 سی دقیقه مجلس شورای ملی استعفای رضاشاه را پذیرفت . برای جلوگیری از دستگیر شدن محمد رضا
به وسیله نیروهای روس و انگلیس ، ولیعهد را با لباس شخصی در یک اتومبیل کرایسلر قدیمی بین صندلی جلو و عقب روی زمین خودرو پنهان کردند و از در خدمه مجلس به داخل مجلس آوردند .
🔸ساعت 4 بعد از ظهر ولیعهد که حالا شاه شده بود ، در مجلس و برابر نمایندگان به قرآن سوگند خورد و پادشاه ایران شد. رضا شاه به جزیره موریس و سپس به ژوهانسبورگ تبعید و پی از ۳ سال در همان جا درگذشت
🆔 @Bonyadtarikh