eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
2⃣ همکاری و همفکری در تبادل علمی 📝 نسخ تک‌روی علمی 🖋 شهید مطهری 🔹 پیشنهاد دیگری هم داریم كه عرض می‌كنم و معتقدم این مطالب هر اندازه گفته شود بهتر است و آن اینكه در دنیا در عین اینكه رشته های تخصصی در همه علمها پیدا شده و موجب پیشرفتها و ترقیات محیّرالعقول شده، یك امر دیگر نیز عملی شده كه آن هم به نوبه خود یك عامل مهمی‌برای ترقی و پیشرفت بوده و هست و آن موضوع همكاری و همفكری بین دانشمندان طراز اول و صاحب نظران هر رشته است. در دنیای امروز دیگر فكر فرد و عمل فرد ارزش ندارد، از تك‌روی كاری ساخته نیست، علما و دانشمندان هر رشته دائماً مشغول تبادل نظر با یكدیگرند، محصول فكر و اندیشه خود را در اختیار سایر اهل نظر قرار می‌دهند. حتی علمای قاره‌ای با علمای قاره دیگر همفكری و همكاری می‌كنند. در نتیجه ی این همكاریها و همفكریها و تبادل نظرها بین طراز اول ها، اگر نظریه مفید و صحیحی پیدا شود زودتر منتشر می‌شود و جا باز می‌كند و اگر نظریه باطلی پیدا شود زودتر بطلانش روشن می‌شود و محو می‌گردد، دیگر سالها شاگردان آن صاحب نظر در اشتباه باقی نمی‌مانند. 🔹 متأسفانه در میان ما هنوز نه تقسیم كار و پیدا شده، نه همكاری و نه ، و بدیهی است كه با این وضع انتظار ترقی و حل مشكلات نمی‌توان داشت. اگر شورای علمی‌ در فقاهت پیدا شود و اصل تبادل نظر به طور كامل جامه عمل بپوشد، گذشته از ترقی و تكامل كه در فقه پیدا می‌شود بسیاری از اختلاف فتواها از بین می‌رود. چاره‌ای نیست، اگر مدعی هستیم كه فقه ما نیز یكی از علوم واقعی دنیاست باید از اسلوبهایی كه در سایر علوم پیروی می‌شود پیروی كنیم. اگر پیروی نكنیم معنایش این است كه از ردیف علوم خارج است. مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۰، ص۱۸۵-۱۸۶ 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 نظارت استصوابی جامعه مدرسین 🔰 حمایت روحانیت و مردم از اقدام جامعه مدرسین 🔹 جامعه مدرسین: اگر بخواهیم امور خلاف عدالت شریعتمداری را بشماریم، مثنوی ۷۰ من کاغذ می‌شود. مردم سراسر کشور از این اقدام به‌هنگام و شایسته جامعه مدرسین حمایت کردند. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده #سودای_مرجعیت #عزل #شریعتمداری #مناهج @Manahejj
سخنرانی و فیش منبر رمضان سه شب ششم.pdf
2.2M
#اختصاصی_مناهج 🌀 محتوای سه سخنرانی دیگر، با رویکرد رونق تولید و اشتغال‌زایی 🔹 عنوان سخنرانی شب‌های رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه» هشتگ یافتن دیگر سخنرانی‌ها: #سخنرانی_رمضان 🔺 تنها دو سخنرانی دیگر بارگزاری خواهد شد. 📌 محتوای سخنرانی دیگر شبها نیز به مرور منتشر خواهد شد. #اقدام_عملی_گام_دوم_انقلاب #تبلیغ_اقتصادی_رمضان #مناهج @Manahejj
🌀 در ردیف مراجع 📱 اپلیکیشن «ایوا» بخش پرداخت وجوهات: آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی 📌 مناهج: آیا جامعه مدرسین همچنان بر مشی مدارا و سکوت اصرار دارد؟ اگر امروز مانع تضعیف مرجعیت نشویم، فردا دیر خواهد بود. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده #سودای_مرجعیت #نظارت_استصوابی_جامعه_مدرسین #مناهج @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 ضرورت نظارت استصوابی بر مرجعیت 🖋 رضا حسینی 🔹 در همه جوامع انسانی امروز، این مسئله پذیرفته شده و ر
🌀 لزوم قاطعیت جامعه مدرسین 📝 پرهیز از یک بام و دو هوا 🖋 رضا حسینی 🔹 در یادداشتی که چند روز پیش منتشر شد، به این نکته پرداختیم که مرجعیت مانند هر امر تخصصی نیاز به نظارت استصوابی دارد، در آنجا اشاره شد که جامعه مدرسین گزینه مناسبی برای این نظارت به نظر می رسد، اما به عملکرد نظارتی این نهاد انقلابی نقدهایی وارد است. 🔹 جامعه مدرسین برآمده از متن حوزه است، هم متصل به ارزشهای اصیل و سنتی حوزه است و هم عقلانیت انقلابی را در خود جمع کرده است. فلذا انتظار متدینین این است که نسبت به مرجعیت نه تنها بی‌تفاوت نباشد؛ بلکه قاطعیت داشته باشد. 🔹 رهبر انقلاب در سخنانی راجع به جامع مدرسین فرموده‌اند: «خيلى از كارهايى را كه هيچ دستگاه ديگرى نمى‌توانسته متكفل آن باشد در حوزه، اين مجموعه به طور طبيعى متكفل شده، كسى هم نگفته چرا، كه از جمله‌اش همين مسأله‌ى تعيين شوراى مديريت است، و حتى تعيين مراجع. وقتى شما فهرست مرجع داديد، هيچ كس نگفت شما به چه حقى اين كار را مى‌كنيد؛ زيرا اين كار شما پذيرفته شده است.»(۹ مهر ۱۳۸۴) 🔹 جامعه مدرسین طبق بیان رهبر معظم، متکفل معرفی مراجع است و حتی در دو مورد هم مرجع را عزل کرده‌اند. وقتی به لیست مراجع معرفی شده توسط جامعه مدرسین نگاهی بیندازیم به نکته عجیبی پی خواهیم برد! مراجع مورد تایید جامعه مدرسین عبارتند از آیات عظام خامنه‌ای، وحید خراسانی، سیستانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی. و در سایت جامعه مدرسین هم عکس این هفت بزرگوار را بالای سایت قرار داده‌اند. نکته عجیب این است که اعضای محترم جامعه که این لیست را تهیه کرده‌اند، با اینکه خودشان در لیست نیستند اما برخی از ایشان جزء مراجع هستند!! رساله دارند و وجوهات می‌گیرند، دفتر دارند و استفتائات جواب می‌دهند! یعنی خودشان عملا به معرفی خود پایبند نیستند و این هفت مرجع را فقط و فقط به عنوان تیمن و تبرک ذکر کرده اند!! 🔹 جامعه مدرسینی که مسؤول نظارت استصوابی است، مسؤولی است که شأن اجرایی دارد و اگر مجوز به کسی نداد دیگر آن شخص نمی‌تواند دنبال آن شأن برود. و اگر خطا کرد و دنبال آن رفت، آن مرجع ذی‌صلاح او را بازخواست می‌کند. اما نه تنها جامعه مدرسین بازخواست و قاطعیت لازم را ندارد بلکه گویی خود در نقض حکم خود پیش‌قدم است! و وقتی خود اینطور است وای به حال بقیه. مثل اینکه وزارت بهداشت فقط به سه پزشک مجوز دهد اما وزیر بهداشت خودش بی‌مجوز طبابت کند! پس جامعه مدرسین در حال حاضر آنگونه که شایسته و بایسته است مرجع تشخیص، معرفی و نظارت بر مجتهدین به عنوان مرجع تقلید نیست. جامعه مدرسین در این زمینه باید تمام‌قد ورود کند و نظارت استصوابی خود را عمل نماید و اول از همه خود، احکام خود را نقض نکند. به امید آن روز 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 آقا طلبه‌ها را پسندیدند 📝 هجمه غیرمنصفانه به «اعتماد به نفس طلاب» 🖋 عطا یاوری 🔹این حملات بعد از دیدار دانشجوها در شانزده رمضان شدت گرفت و بعضا به خودتحقیری هم انجامید. خودتحقیری‌ای که مستقیما #اعتماد_به_نفس_طلاب را هدف قرار داده است و در طولانی مدت آثار بدی بر روحیه طلاب خواهد گذاشت و توانایی آنها را در مدیریت هر تشکیلاتی -خصوصا اگر دانشجویی در میانشان باشد- تحت تاثیر قرار خواهد داد. 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇👇👇👇👇 〰〰〰〰〰 #مناهج @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 آقا طلبه‌ها را پسندیدند 📝 هجمه غیرمنصفانه به «اعتماد به نفس طلاب» 🖋 عطا یاوری 🔹این حملات بعد از د
🌀 آقا طلبه‌ها را پسندیدند 📝 هجمه غیرمنصفانه به اعتماد به نفس طلاب 🖋 عطا یاوری 🔹 ماه رمضان ماهی است که رهبر انقلاب دیدارهای عمومی‌شان را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهند. امسال برای طلاب قدری متمایز بود چون رهبری به دیدارهایشان، دیدار با طلاب را افزودند. اتفاق عجیبی که در حاشیه این دیدار افتاد نق زدن عده‌ای از طلاب بود. اشکال‌تراشی‌هایی که قبل از دیدار شروع شد. بعد از دیدار هم به متن سخنرانی طلاب ایراد گرفتند و آن را با دیدار سالیانه دانشجوها قیاس کردند که ببینید دانشجوها چقدر انقلابی‌اند اما طلبه‌ها محافظه کارند. 🔹این حملات بعد از دیدار دانشجوها در شانزده رمضان شدت هم گرفت و بعضا به خودتحقیری هم انجامید. خودتحقیری‌ای که مستقیما را هدف قرار داده است و در طولانی مدت آثار بدی بر روحیه طلاب خواهد گذاشت و توانایی آنها را در مدیریت هر تشکیلاتی -خصوصا اگر دانشجویی در میانشان باشد- تحت تاثیر قرار خواهد داد. 🔹 رهبری در هر دو دیدار نظرشان را در مورد سخنرانی‌هایی که قبل از بیانات ایشان ایراد شد ابراز کردند. هرچند بعضی‌ها اینگونه سخن گفتن را نپسندند و انقلابی‌گری را در پرخاش و پریدن به این و آن می‌بینند؛ اما و مهر تایید بر سخنان طلاب زدند. 🔰 نظر رهبری درخصوص سخنان دانشجوها: در مطالبتان غالباً دردها و نگرانی‌ها را بیان کردید، من نیز با بیان نگرانی‌ها و اشکالها کاملاً موافقم ولی توجه داشته باشید اگرچه روحیه‌ی نشاط و طلبکاری خیلی خوب است اما در بیان تعابیر و انتقادها باید دقت کنید چراکه بی‌دقتی در بیان، علاوه بر مؤاخذه‌ی خدایی، آثار نامطلوب دیگری خواهد داشت. 🔰 نظر رهبری درخصوص سخنان طلاب: این مطالب که با تعابیر خوب و به‌صورت کارشناسی بیان شد، حاکی از عمق فکری و سطح بالای اندیشه و فهم، و حرکت و پیشرفت حوزه است که واقعاً تحسین‌برانگیز است. @Manahejj
🔴 خاک بر سر کسی که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد 🔻 استاد محمدجواد فاضل لنکرانی روز گذشته در ابتدای سلسله مباحث ماه رمضان : 🔸 چرا در حوزه عده ای هرچند یک نفر در فضای مجازی به راحتی بزرگان حوزه و علما و اساتید حوزه را آماج های سیاسی و غیر سیاسی قرار می‌ دهند؟ 🔸 ما وقتی حرف از ضرورت مسائل اخلاقی در حوزه می‌ زنیم غفلت نشود که نسبت به مسائل اساسی اسلام و و نظام بی تفاوت باشیم بلکه همه باید در این موارد حساسیت داشته باشیم، این یک مسأله ای است که در رگ و پوست ما وجود دارد ولی انسان وقتی می‌ خواهد حرف بزند باید در آن تفکر کند و مسائل اخلاقی را در نظر داشته باشد و مدام به کار دیگران کار نداشته باشد. 🔸 کسی در حوزه داریم که انقلابی، مدرس و استاد هست، چرا برخی به راحتی او را در معرض تهمت ها قرار می‌ دهند؟ اگر حوزه به این نحو باشد مردم آن را قبول نمی کنند؛ عزت و ذلت به دست خدا است و به اراده این گروه و آن گروه نیست که کسی بالا برود یا پایین بیاید، اما چرا عده ای باید به دنبال زمین زدن یک گروه و بالا بردن گروه دیگری باشند. 🔸 خاک بر سرکسی که در حوزه به دنبال و منصب باشد تمام ارزش یک طلبه این است که گوشه ای از وجود امام مجتبی(ع) در وجود او تبلور پیدا کند، این لباس مقدس در دست ما امانت است، چرا به راحتی همدیگر را متهم می‌ کنیم؟ و باب افترا را باز می گذاریم؟ خبرگزاری حوزه 📌 نقد مناهج در: https://eitaa.com/manahejj/1328 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
فیش مناجات شبهای قدر.pdf
1.61M
🌀 فیش مناجات شب‌های قدر هشتگ یافتن دیگر سخنرانی‌ها: 🔴 مؤلف: در بخش امام حسین(ع) ظاهراً ماجرای امام حسین و شمر، سندیت و اعتبار ندارد؛ از بیان این قسمت صرف نظر کنید. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🔴 خاک بر سر کسی که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد 🔻 استاد محمدجواد فاضل لنکرانی روز گذشته در ا
🌀 از فقه فردی تا اخلاق و تقوای فردی علی مهدوی 1️⃣ «افتاء و اخذ خمس برای هر مجتهدی جایز است.» 2️⃣ «از مجتهد غیر اعلم نیز می‌توان تقلید کرد.» 🔹 اندک تأملی در دو گزاره فوق برای هر انسان منصف و دوراندیشی ده‌ها سؤال بوجود خواهد آورد و نه تنها سؤال، بلکه زمینه‌ساز سراسیمگی از بحرانی نوپیدا در جهان تشیع خواهد شد. اگر قرار باشد مجتهدین از سیره سلف صالح عدول کنند و هریک افتاء و اخذ خمس را برای خود جایز برشمارند، آیا دیگر قدرتی برای مرجعیت شیعی باقی خواهد ماند؟ چه چیزی بدتر از تکثر مرجعیت برای تضعیف نهاد مرجعیت؟ این‌ها نه تهمت است و نه افترا! این‌ها آینده‌اندیشی است و پیشگیری از خطری بزرگ. 🔹 بله فقه فردی می‌گوید: هر مجتهدی جایز است ادعای مرجعیت کند، خمس بگیرد و فتوا دهد. اخلاق فردی هم می‌گوید: کاری به هیچ مجتهدی نداشته باشید؛ هرکسی آزاد است اعلام مرجعیت کند و اگر به وی انتقادی کردی یا نسبت به آینده به وی تذکر دادی، این دخالت در کار دیگران است. 🔹 اما نه فقه نظام و نه اخلاق اجتماعی و نه حتی سیره متداول سلف گرانقدر، هیچ‌یک جواز گزاره‌های فوق را ثابت نمی‌داند. اخلاق و تقوای اجتماعی، هر انسان مؤمنی را مکلف می‌داند که نسبت به آینده تشیع هوشیار باشد و تذکر دهد که اگر اینچنین نکند از دستور «کلکم راع و کلکم مسؤول» تخطی کرده است. آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله شب‌زنده‌دار، دیگر اعضای جامعه مدرسین بارها تذکرات مختلفی داده‌اند مبنی بر تعطیلی دفاتر مراجع تقلید متوفی، رعایت احتیاط و عدم اخذ خمس توسط بیوت ایشان؛ چراکه اخلاق حقیقی رعایت این موارد و پرهیز از ورود به دایره مرجعیت است؛ مگر در شرایط خاصی که مطابق سیره سلف صالح است. آیا این دستورات اخلاقی بزرگان لازم‌الاجرا نیست؟! 🔹 فارغ از همه این حرفها اگر فرزند هر مرجعی پس از ارتحال آن مرجع اقدام به استمرار بازبودن دفاتر کند، این هم گزینه دیگری است که پیامدهای بسیاری دارد. مردم از اینکه حوزه از درون خود، دست به تذکر و اصلاح بزند هیچ ملول و ناراحت و زده نخواهند شد؛ اما از اینکه حس کنند بنیاد استوار مرجعیت از مدار سابق خود خارج شده و در حال تبدیل به نهادی موروثی است، بسیار احساس پریشانی می‌کنند که مبادا اعلمیت و اصلحیت نیز چون امور ملوکانه موروثی شود!! 🔹 نگارنده باز تأکید می‌کند که هیچ‌یک از این سخنان به معنای افترا نیست؛ بلکه همه از سر دغدغه آینده تشیع است؛ آینده‌ای که بزرگان نیز بارها پدرانه و مشفقانه نسبت به آن هشدار داده‌اند؛ اما هشدارها و تذکرات کارگر نیفتاده و دغدغه‌ها باقی است. سؤالاتی که هیچ جواب قانع‌کننده‌ای تابحال بدان داده نشده است. پس بهتر است بجای عصبانیت و پرخاش با استدلال و منطق به این سؤالات پاسخ مناسب داده شود. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
سخنرانی و فیش منبر رمضان سه شب هفتم.pdf
2.25M
#اختصاصی_مناهج 🌀 محتوای سه سخنرانی دیگر ویژه لیالی شهادت حضرت امیرالمومنین(ع) 🔹 عنوان سخنرانی شب‌های رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه» هشتگ یافتن دیگر سخنرانی‌ها: #سخنرانی_رمضان 📌 دیگر محتوای سخنرانی منتشر نخواهد شد. #اقدام_عملی_گام_دوم_انقلاب #تبلیغ_اقتصادی_رمضان #مناهج @Manahejj
🌀 لوازم مرجعیّت 📝 سیره سلف صالح 🔰 آیت‌الله سید محمد فشارکی 🔹 هنگامی که برای قبول مرجعیت، به آیت‌الله سید محمد فشارکی قدس‌سره مراجعه کردند، فرمود: «من، شایسته‌ی مرجعیّت نیستم؛ زیرا، ریاست شرعی، به جز علم فقه و شناختِ احکام، امور دیگری از قبیلِ آگاهی از مسائل سیاسی و شناختن موقعیّت امور جاری و موضع‌گیری‌های درست در هر کار را نیز لازم دارد و اگر من در این کار دخالت کنم، به تباهی کشیده می‌شود. برای من، غیر از ، کار دیگری جایز نیست». و بدین‌گونه این عالمِ نَفْس کُشته، مردم را به میرزا محمد تقی شیرازی ارجاع می‌دهد. منابع: بیدارگران اقالیم قبله، صص ۱۲۶-۱۲۷؛ فوائد الرضویة، ص۵۹. 📌 مناهج: هنوز که هنوز است عده‌ای فکر می‌کنند به صرف تبحر علمی، توان مرجعیت دارند؛ غافل از اینکه علمیت فقط یک گزینه برای عهده‌داری مرجعیت است. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj