eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
172 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با مدیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀واکنش های حوزوی به #سیل_گلستان_مازندران / 3 🔰اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ وحیدخراسانی: 🔻حضرت آیت الله وحیدخراسانی، ضمن اظهار همدردی با افراد حادثه دیده، هیئتی را برای بررسی و رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان و اهدای ارزاق و کمک‌های مورد نیاز این افراد اعزام نمودند. 🔰امدادرسانی مبلغین به سیل زدگان گلستان حوزه نیوز #خدمات_اجتماعی #مناهج @Manahejj
📝 وی 🖋 علی مهدیان 🌾 وی نام روستایی در غرب هرمزگان که هیچ خانواده ای در آن بیکار نیست. محور این حرکت طلبه ای است به نام شیخ عباس زارعی. 🌾تربیت یافته حوزه علمیه بشاگرد. میگوید جمله ای که در من تاثیر جدی کرد جمله ای از بود وقتی به من گفت «شل و ول نباش» . 🌾میگفت درس طلبگیم که پیش میرفت با خودم تصمیم گرفتم هم امام حاضرین در مسجد باشم هم امام غایبین. میگفت میز و صندلی های پایگاه بسیج را برداشتم و تبدیلش کردم به کارگاه صنایع دستی. آنقدر کار را ادامه دادم که تمام خانواده های روستا درگیر کار شدند. 🌾 هر وقت کسی بی انگیزه میشد جلساتی داشتیم برای انگیزه بخشی به نیروها. کار طلبگی من اینگونه بود. هر جا لازم بود آستین بالا میزدم. به مرور روستاهای اطراف روستا نیز درگیر کار شدند. برای خودم تیم و تشکیلاتی درست کردم و به مرور یک ۱۵ساله نوشتم. 🌾برای محصلین و نوجوانها نیز برنامه ریزی کردم که مشغول کار شوند. از فضاهای مجازی نیز برای بازار فروش استفاده کردم. 🌾سال است. امشب کنار این طلبه بشاگردی چقدر عزم دیدم چقدر فهم دیدم چقدر جدیت یافتم. جملات رهبری را چقدر با اخلاص و عمیق اما بی ادعا و گمنام پی میگرفت . این یکی از ثمرات کوثر بشاگرد، مرحوم حاج عبدالله والی است. @ali_mahdiyan @Manahejj
💬 کاربر: Mira: 🔹نوروز فرصت خوبی برای تبلیغ هست،قبول. باید تبلیغ رو از انحصار ایام حزن خارج کرد، قبول. نهادها و مسئولین در این دهه‌ها نسبت به برنامه‌ریزی برای این موضوع غفلت کردند، قبول. 🔹اما اگر در ایام نوروز قصد تبلیغ در بین فامیل و بستگان خودتون رو دارید، این کار ملاحظات و دقت‌های جدی رو لازم داره، که تبلیغ در بین غریبه‌ها با جایگاه مبلّغ به اون مهارت‌ها نیاز نداره. 🔹افراد زیادی هستند که به دلیل احساس تکلیف و صفای باطنی که دارند در این عرصه وارد می‌شوند بدون اینکه مهارت روابط اجتماعی رو داشته باشند و من که خودم شاهد و نظاره‌گر بسیاری از این برخورد ها بودم ، به وضوح اثر ضد تبلیغی و اثر معکوس این رفتارها را دیدم . 🔰پیشنهادات من این هست که خواهشا: 1⃣ تصنعی برخورد نکنید و خودتون باشید، قرار نیست در طی ۱۳ روز تمام آشنایان و فامیل‌ها را با کلمات قصار و گریزهای عالمانه متحول کنید. 2⃣ به فامیل و آشنایان نگاه ابزاری و نگاه از موضع بالا نداشته باشید. گویی ما طلبه‌ها همه دانای کل یا کشتی نجات دیگرانیم و به جز ما همه در حال غرق شدن‌اند. 3⃣ برخی انقدر غرق در فضای تبلیغ و متمرکز بر جذب حداکثری می‌شوند که صمیمیت و برخورد عادی دوستانه و رفتار مطابق عرف را فراموش می‌کنند. 4⃣ نوروز شاید بیش از آنکه فرصت تبلیغ باشد ، فرصت یادگیری باشد. 5⃣ چه بسا به دلیل مردمی نبودن و آشنا نبودن به سوالات و دغدغه های مردم و جامعه ، نگاه درستی به مردم نداریم. خشت اول در تربیت، انسان شناسی است. تحلیل درست از انسان و هستی پیدا کنید تا از تربیت لذت ببرید. 6⃣ وسعت دین به وسعت دریاست، به مردم دینی در حد قوطی کبریت ندهید. دین یک سیستم است، یک نگاه به هستی، برنامه‌ای برای زیستن، این حیات را در رگ های جامعه پمپاژ کنید، از مسائل اساسی با مردم صحبت کنید. دین فقط آموزش نماز و حجاب نیست. شاید اهدای یک کتاب بهتر از یک ساعت حرفهای بی ثمر باشد. 7⃣ قبل از ورود به بحث‌های تبلیغی ، مدتی بین مردم و فامیل باشید و فقط گوش کنید و گوش کنید و با دقت افکار آنها را تحلیل کنید و برای آنها پاسخهای منطقی پیدا کنید. و بعد با زبان خود قوم به سوی آنها بروید، نه با زبان شیخ و آخوند و فلاسفه. اگر تحلیل دقیق و زبان قوم را نمی‌دانیم، منفعت تبلیغ نکردن ما برای اسلام بیشتر است. 8⃣ شهید مطهری می‌فرمود عیب علم اصول این است که پرداختن بیش از حد به آن ذهن را از فهم مسائل عرفی دور می‌کند. همین است که زاویه دید ما با مردم متقاوت است ، و تفاهمی نداریم . تمرین تمرین تمرین. نه افراط و نه تفریط؛ مراقب باشیم. @Manahejj
🌀 اشتباه محاسباتی در آموزش علم اصول 🖋 هادی چیت‌ساز 🔹مقام معظم رهبری در دیدار با دانش‌پژوهان مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی، به میزان درسهای خارج اصول فعلی انتقاد کرده و از محقق خوئی(ره) به عنوان یک اصولی بزرگ و الگو یاد کردند که درس ایشان ۵ سال طول می‌کشید. 🔹از سویی دیگر، معظم له درس خارج اصول مستقل ندارند و به بیان نکات اصولی در میان درس فقه اکتفا می‌کنند. ایشان، به این معناست که ااصل با درس فقه است که کارگاه اصول است؛ چنانچه فرمودند «عرصه کار در فقه باز است.» 🔹پر واضح است که منظور رهبری، ضیق کردن اصول‌خوانی، به ویژه درس‌های خارج است. اما برخی با مقایسه تعطیلات حوزه نجف و قم، روح مطلب را عوض کردند و میزان درس محقق خوئی و درس‌های ۱۵ ساله قم را تقریبا یکسان انگاشتند. حال آنکه مسئله بر سر ۱۶۰ یا ۱۱۰ جلسه در سال، یا «سرعت بالای مدرس و حجم فراوانِ مطالب» نیست. 🔹مسئله، نحوه آموزش و میزان پرداختن به یک علم آلی و مقدمه‌ای است. مسئله بر سر ۲۴ سال آموزش است؛ یعنی یک سال الموجز، دو سال اصول مظفر، سه سال رسائل، سه سال کفایه (اگر خوب خوانده شود) و ۱۵ سال درس خارج به طور متوسط. مقدمه‌ای که ۲۴ سال طول می‌کشد، کِی به ذی المقدمه خواهد رسید؟ 🔹مسئله، تورم و است. مخالفت رهبری با فکر برخی حوزویان است که به درس های خارج ۱۵ ساله و ۲۰ ساله افتخار می‌کنند. یا ۳۳ جلد فقط فلسفه اصول می‌نگارند، تا رسد به خود اصول که معلوم نیست چندصد جلد شود. 🔹تورم اصول، معضل هر دو حوزه نجف و قم است که فرصت‌های بی‌نظیر امروز را از دست می‌دهند. مسئله، زمان تربیت مجتهد برای انقلاب است که در سن جوانی به نوآوری در علوم اسلامی برسد، نه مجتهد ۵۰ ساله. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀گلایه آیت الله مصباح از بی توجهی به بخش زیادی از آیات و روایات در #حوزه_علمیه 🔻منابع ما در بعضی مسائل از بسیاری از ابواب #فقه بیشتر است. در #مکاسب کم تر از انگشتان دست از #آیات_قرآن استفاده شده، با این حال یک فقه قوی داریم. چون روی آن کار شده. 🔻آنوقت ده ها آیه در رابطه با #مسائل_اخلاقی_و_خانوادگی داریم که سراغشان نمی رویم. #علما #مناهج @Manahejj
🌀 ضعف اصلی در تبلیغ، ندانستن سؤال مخاطب 🔺 عدم آگاهی به نیاز مخاطب، چه بسا تمام زحمات و هزینه‌ها را بر باد دهد. مضاف بر آن اعتبار روحانیت را مورد خدشه قرار می‌دهد. #تلخند #مناهج @Manahejj
🌀 کمک به گرفتارانی مانند سیل زدگان از بهترین عبادات است ... 🔹 ... به هر حال، واقع‌نگرى و واقع‌بينى انسان را متوجه اين امر مى‌كند كه در اين دنيا گرفتارى‌هاى زيادى براى همه انسان‌ها پيش مى‌آيد و فقط نوع، شكل و زمان آن با يكديگر فرق مى‌كند؛ 🔸گاهى بيمارى، فقر و گرفتارى است، گاهى از دست دادن عزيزى است، گاهى هم بلاهاى اجتماعى مانند زلزله، سيل و طوفان است. 🔹مسلّماً كمك كردن به چنين كسانى كه مبتلا به چنين غم و اندوه‌هايى شده‌اند و از انجام وظايف خود بازمانده‌اند و در نهايت، شاد كردن آنها از بهترين عبادات است. 📌کتاب پندهای امام صادق (ع) به رهجویان صادق، آیت الله مصباح، ص 133 دوستان مصباح #سیل_گلستان_مازندران #خدمات_اجتماعی #مناهج @Manahejj
🌀واکنش های حوزوی به / ۴ 🔰 اجازه اختصاص نصف سهم امام به سیل زدگان، توسط آیت الله العظمی سیستانی 🔰 کمک ۲۵۰ میلیون تومانی آیت‌الله مکارم شیرازی به سیل‌زدگان شمال کشور 🔰 آماده باش ۱۰۰۰ روحانی جهادی برای امدادرسانی به مردم سیل‌زده 🔰 طلاب مازندرانی مقیم قم در قالب گروه های تبلیغی به کمک هم استانی های خود در مناطق سیل زده شتافتند. @Manahejj
🌀 چالش گیم و کاردستی 📖 داستانک عید 🖋 علی مهدوی امروز اول فروردین هست و طبق رسم هرسال کل فامیل منزل بی بی جمع می‌شوند. بی بی بزرگ فامیل هست و احترامش برای همه ما واجب. بچه‌ها هر سال منتظر چنین روزی هستند تا بی بی قرآن را باز کنه و آن اسکناسهای تا نخورده و خوشبو را به صغیر و کبیر فامیل بدهد. محاسنم را شانه و عطر زدم. بچه‌ها هم حاضر شدند و راهی شدیم. به منزل بی بی که رسیدیم بیشتر فامیل جمع بودند. دایی‌ها و خاله‌ها تا چشمشون به ما افتاد سریع آمدند استقبال. بعضی‌ها را پارسال همینجا دیده بودیم و برخی را هم چند ماه پیش. بی بی صلواتی چاق کرد و من را با سلام و صلوات بالای مجلس نشاندند. دایی رضا که دایی بزرگتر هست گفت: خدا را شکر آشیخ کریم رفتی حوزه و فامیل ما هم یه روحانی پیدا کرد. یک کم که سلام احوالپرسی‌ها سرد شد و دیگر همه فامیل جمع شده بودند؛ در تدارک باز کردن سر صحبت درباره شعار سال و یک سری مطالب لازم برای فامیل بودم که آقا حامد، شوهر خاله اکرم گفت: تلویزیون را روشن کنید که تکرار سریال... را الان پخش میکنه. حواس جماعت هم رفت به سمت تلویزیون؛ خلاصه دیدم حداقل تا آخر فیلم، فضا از کنترل اسلام و روحانیت خارج است. نگاهی به دور و بر کردم چشمم به بچه‌ها افتاد. همه گعده کرده بودند توی ایوان و حسابی با هیجان دور هم جمع شده بودند و گاهی هوار می‌کشیدند. پا شدم؛ عبا و عمامه را گذاشتم کنج طاقچه و با عرقچین و دشداشه‌ای که تن داشتم رفتم سراغ بچه‌ها. هر کدام یک گوشی و بعضی تبلت دستشان بود؛ نگاه انداختم دیدم همه در یک بازی شرکت دارند؛ به قول امروزی‌ها بازی چند نفره تحت شبکه(نت). چیزی نگفتم. جوری که بفهمند منم هستم کنارشون، ایستادم و تماشا کردم. حمید تا فهمید من بالا سرش هستم گفت: عه... شیخ کریم شمایی؟ ببین چه بازی خفنی پیدا کردیم؟ لبخندی زدم و گفتم خب بسلامتی. یک دفعه مسعود با داد از جا پرید و شروع کرد دعوا کردن با کاظم: مگه بهت نمیگم از این طرف بیا؛ مگه نمیگم شلیک کن... اه الکی الکی باختیم. آخه حواست... دیدم الان جو متشنج می‌شود، وارد شدم و گفتم: آقا مسعود! با اخمی که روی فرم صورتش خشکیده بود برگشت به سمت من و گفت: بله شیخ کریم. گفتم: شما هدفت از این بازی چی هست؟ گفت: خب سرگرمی و تفریح گفتم: خب آقا مسعود گل، الان که داری ناراحتی می‌کنی و داد می‌زنی به هدفت رسیدی؟! آرام آرام ابروهایش بالا رفت؛ سرش را خاراند و مِن مِن‌کنان گفت: خب...خب تقصیر کاظمه دیگه... اگه حواسشو جمع می‌کرد تیم ما نمی‌باخت. گفتم: یعنی فقط وقتی برنده باشی سرگرمی؟! خب اینجوری بالاخره کسی که برنده نمی‌شه همیشه باید اعصابش خرد باشه و ناراحت. کاظم پرید وسط حرف و گفت: مسعود همیشه داد می‌زنه. مسعود هم که خیلی بدش آمده بود که کاظم پیش من خرابش کرده بود گفت: نه اینکه خودت داد نمی‌زنی و همیشه خوش اخلاقی! فقط تو خوبی... دیدم باز دعوا بالا گرفت. گفتم بچه‌ها شما هر روز بازی یا به قول خودتون گیم می‌زنید؟ همگی گفتند: خب معلومه. گفتم: روزی چقدر؟ یکی گفت دو ساعت یکی گفت سه ساعت یکی گفت مشقامو که نوشتم دیگه فقط تا شب بازی می‌کنم... گفتم: یعنی شما این همه بازی می‌کنید؟ می‌دونید رییس یکی از بزرگترین شرکت‌های بازی به دخترش چقدر در روز اجازه می‌ده بازی کنه؟ مسعود گفت: خب معلومه. بابای آدم رییس یه کمپانی گیم باشه، فک کنم دیگه مدرسه هم نره و فقط انواع بازی‌ها را باباش براش ببره تا تست بگیره کدوم بازی جذابتره برای فروش. کاظم و بقیه بچه‌ها هم شروع کردند به خیال‌پردازی: وای ای کاش بابای منم کمپانی گیم داشت... آخ اگه من اون بازی گرونه را که هفته پیش بهت گفتم داشتم... بلند خندیدم و گفتم: نه بچه ها... به دخترش گفته حق نداری در روز بیش از ۴۵ دقیقه بازی کنی. بچه‌ها که تعجب کرده بودند و هوش از سرشون پریده بود گفتند: نعع! چراا؟! ۴۵ دقیقه که اصلا چیزی نیست. تا آدم میخواد بفهمه بازی چیه تموم شده. گفتم: چون می‌دونه بازی زیاد آدمو معتاد می‌کنه. مسعود: یعنی شیخ کریم اینایی که معتادن چون گیم بازی کردند معتاد شدند؟ خندم گرفت، دست روی سرش کشیدم و گفتم: معتاد گیم؛ یعنی اگه یه روز گیم بازی نکنند حالشون خیلی بد و عصبی و ناراحتند. تازه از لحاظ هوش و حافظه هم بچه‌های ضعیفی می‌شند؛ و خیلی آسیب‌های بد دیگه که بازی داره. کاظم گفت: یعنی اون رییس شرکته برای همین نمیذاره دخترش زیاد گیم بزنه؟ مسعود گفت: دختر بیچاره گرفتار چه پدری شده. کاظم گفت: ولی من دیگه خیلی کمتر بازی می‌کنم. یادمه پارسال کاردستی برامون ساختی شیخ کریم، تا آخر عید به بچه‌های فامیل یاد دادم و کلی هم کیف کردیم. مسعود: شیخ کریم، واقعا؟! چه کاردستی‌هایی بلدید؟ یاد من هم میدید؟ دستی روی محاسنم کشیدم و گفتم: چراکه نه! فقط برو از بی‌بی، اجازه بگیر و حوض رو آب کن و بذار وسط حیاط. 🔻ادامه در پست بعد... 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj
کاظم: مگه قراره آب‌بازی کنیم؟! پس کاردستی؟ - گفتم قراره کاردستیو به آب بندازیم. همه بچه‌ها باهم هورا کشیدند. من هم رفتم کیفم را آوردم و یک دسته کاغذ بزرگ که برای کاردستی نگه‌داشته بودم را بیرون آوردم. تا نماز ظهر مشغول ساختن قایق و بازی بودیم. موقع نماز از بس بچه‌ها می‌خندیدند و خوشحال بودند، بزرگترها متعجب بودند و براشون سؤال بود چی شده بچه‌ها از لاک خودشون بیرون آمدند. قبل اینکه حواس‌ها پرت بشه و پچ‌پچ‌ها شروع، نیت کردم و قامت بستم: الله‌اکبر... @Manahejj
🌀چرا آخوندهای تلویزیون کودن اند؟ 🖋عطا یاوری 🔻حماقت ویژگی مشترک اکثر آخوندهایی ست که در سینما و تلویزیون نمایش داده می شود. این شب ها تلویزیون جمهوری اسلامی، حکومتی که مخالفانش آن را می دانند، آخوندی را به نمایش گذاشته که رفتارهایی به دور از رفتارهای مردم عادی دارد. حاج آقای افشه که بارها مورد تمسخر دیگران در فیلم قرار میگیرد هم وکیل دادگستری ست و هم داور فوتبال. تا دلتان بخواهد رفتارهای احمقانه دارد؛ از داد و هوار وسط صحبت دیگران تا تعارف بیسکویت افتاده در چایی اش به مهمان. 🔻مردم ایران این روزها چه آخوندهایی در تلویزیون می بینند؟ آنهایی که تا کمر در گل فرو رفته اند تا بلکه قدری از دردهای بکاهند یا آنی که وکیل یک صادرکننده است و به شدت کودن؟ 🔻نگارنده از صداوسیما به عنوان سرباز خط مقدم جنگ رسانه ای همواره دفاع کرده و بسیاری از نقدها را در پازل جنگ رسانه ای می داند اما با این گل به خودی ها چه میتوان کرد؟ این همه و مغرضانه از روحانیت را چطور میتوان توجیه کرد؟ آن هم در روزهایی که تعداد زیادی از روحانیون در میان مردم سیل زده بیل به دست گرفته اند و مشغول خدمت رسانی اند. @Manahejj
🌀 آخوندهایی که ممنوع التصویرند! 🖋 عطا یاوری 1. عموم مردم تصویر درستی از ندارند، یعنی تصویری از همه ابعاد شخصیت و زندگی این قشر ندارند. روحانیون را یا روی منبر دیده‌اند که اقتضای منبر حرف‌های علمی و کاملا جدی است، یا در نماز جماعت که باز هم چیزی از این تصویر گیر کسی نمی‌آید، یا در خیابان و پشت فرمان ماشین که باز هم چون گفتگویی در میان نیست، تصویری مبهم به مخاطبان منتقل می‌شود. 2. حتی آنهایی که در اقوامشان یک دارند و فرصت بیشتری برای تعامل با این قشر دارند هم تصویر واضحی از این افراد در ذهن ندارند و عموما چیزهایی بر اساس برداشت‌های شخصی به آنها نسبت می‌دهند. 3. حالا که تصویر مشخصی از این افراد نیست، فضا برای و فراهم می‌شود. از دورۀ اول تا چهل سال بعد از ، تبلیغات علیه روحانیت ادامه دارد؛ یک روزی این قشر مایۀ بدشانسی و بدبیاری بودند و حالا عامل بدبختی و و هزار مشکل دیگر. این وسط حوزه نشسته و حتی نمی‌داند مردم دربارۀ آن چگونه می‌اندیشند و چه می‌گویند. 4. اگر به فکر معرفی خودش نیفتد و کاری برای نشان دادن چهرۀ واقعی روحانیت نکند، کار به دست نااهلان می‌افتد. 5. به تولیدات تصویری نگاه کنید و ببینید چه کسانی در نقش روحانی بازی می‌کنند و چه رفتارهایی دارند؛ عموماً بازیگرانِ نقش‌های طنز را در این لباس به کار می‌گیرند و رفتارهایی شبیه به انسان‌های کودن و عمیقاً دور از رفتارهای عادی مردم، از روحانیون به نمایش می‌گذارند. 6. کمتر محصولی در دفاع از و دارندگان آن تابحال ساخته شده و غیر از چند فیلم و یک سریال که آنها هم حالتی خنثی دارند، بقیه محصولات علیه این لباس بوده‌اند و به تمسخر و تنزل آن پرداخته‌اند. 7. فیلم‌ها و سریال‌ها، بخش خوب و قابل تحمل ماجرا هستند؛ سری به بزنید تا تصاویر و کلیپ‌های زننده‌ای ببینید که حال هر کسی را از این قشر به هم می‌زند. 8. به همۀ این‌ها سوء عملکردهای بعضی از صاحبان لباس روحانیت را هم اضافه کنید تا چاقو خوردن‌ها و فحش و ناسزاها قابل درک‌تر باشد. 9. باید هم مانند نیروی انتظامی برای فیلم‌هایی که می‌خواهند از این لباس استفاده کنند، مجوز صادر کند و ساخت فیلم‌هایی با نقش روحانی بدون مجوز حوزه امکان‌پذیر نباشد. این لباس کم‌تر از لباس نیروی انتظامی نیست. 10. یک سری اقدامات ایجابی هم لازم است؛ مانند ساخت مستند از زندگی طلاب، برنامه‌های گفتگومحور و از این قبیل تا به مردم روحانیت واقعی نشان داده شود. @Manahejj
🌀 لزوم تأمین معیشت طلاب مستعد ▫️ آیت‌الله شبیری زنجانی 🔹آیت‌الله شبیری زنجانی در این دیدار با آیت‌الله اعرافی، خواستار توجه ویژه مدیریت حوزه به طلاب مستعد شدند و افزودند: 🔹علمای سابق نسبت به طلاب مستعد اهتمام ویژه‌ای داشتند اما الان برخی از طلبه‌های مستعد به خاطر مشکلات مالی از درس و تحقیق باز می‌مانند. 1⃣ مرحوم آقای مطهری به خاطر مشکل مالی از قم به تهران رفت. ممکن است بگوییم از او در تهران استفاده شد؛ اما با این استعدادی که ایشان داشت، اگر در قم می‌ماند شاید موفقیت بالا‌تری داشت. 2⃣ میرزای شیرازی خرج سالیانه مرحوم #آخوند را می‌دادند. نسبت به طلاب با استعداد سرمایه‌گذاری خاصی داشته‌اند. 3⃣ مرحوم حاج آقا رضا زنجانی می‌گفت به مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حایری گفتم نظر شما درباره «آسید محمد تقی خوانساری» چیست؟ ایشان گفتند علماً و عملاً نظیر او در حوزه وجود ندارد. گفتم بر اثر استیصال می‌خواهد کاسبی کند. ایشان برای آقای خوانساری شهریه ویژه قرار می‌دهد. خبرگزاری حوزه #مرجعیت #معیشت_طلاب #مناهج @Manahejj
🌀سالروز رحلت آیت الله العظمی بروجردی 🔰ساعت ۸:۳۰ صبح روز دهم فروردین1340شمسی رادیو ایران با قطع برنامه خود اعلام کرد آیت‌الله العظمی بروجردی دار فانی را وداع کرد. 📷 صفحه اول روزنامه اطلاعات در دهم فروردین ۱۳۴۰ #مرجعیت #مناهج @Manahejj
🌀 ویژه‌نامه سالروز درگذشت آیت‌الله العظمی #بروجردی 1⃣ زندگینامه و دستاوردها 2⃣ فراز و فرود ورود در سیاست 3⃣ چرایی ترس آیت‌الله بروجردی از ورود در سیاست 4⃣ تفاوت آیت‌الله بروجردی با آیت‌الله کاشانی 5⃣ #غیبت امام خمینی در تشییع آیت‌الله بروجردی 6⃣ طلوع خمینی، سرآغاز تحولی عظیم 📣 مطالب ویژه‌نامه به مرور منتشر می‌شود. 👇👇👇👇 #مرجعیت #مناهج @Manahejj
🌀کوتاه و خواندنی از آیت الله بروجردی 1⃣ زندگینامه و دستاوردها 🔰مرجعیت 🔻آیت الله بروجردی از شاگردان آخوند خراسانی بود که بعد از بازگشت از نجف در بروجرد ساکن شد. 🔻چند سال پس از درگذشت عبدالکریم حائری یزدی به دعوت مراجع سه گانه (حجت،‌ خوانساری، صدر) به قم آمد و ریاست حوزه علمیه قم را بر عهده گرفت. 🔻پس از درگذشت سید ابوالحسن اصفهانی، ایشان مهم‌ترین مرجع شیعیان بود و در دهه ۱۳۳۰ش مرجع عام شیعیان محسوب می‌شد. 🔰زعامت 🔻در دوران آیت الله بروجردی حوزه علمیه قم گسترش و تعداد طلاب افزایش زیادی یافت. 🔻با حمایت‌‌های ایشان آثار حدیثی و فقهی متعددی احیاء و منتشر شد. مجموعه بزرگ جامع احادیث الشیعه تحت نظر او تدوین شد. 🔰تقریب 🔻آیت‌الله بروجردی به تقریب مذاهب اسلامی اهمیت می‌داد و در این راستا نماینده‌ای برای عضویت در دارالتقریب به مصر فرستاد. 🔻فتوای معروف محمود شلتوت برای به رسمیت شناخته شدن فقه شیعه نزد اهل سنت نتیجه فعالیت‌های آیت‌الله بروجردی بود. 🔰 مهم ترین اقدامات 🔻اعزام مبلغ به مناطق مختلف ایران و خارج کشور 🔻ایجاد مراکز بزرگ علمی و مذهبی 🔻ساخت مساجد و مدارس در ایران و کشورهای مختلف 🔻درخواست برای گنجاندن درس تعلیمات دینی در دوره ابتدایی مدارس ایران @Manahejj
🌀ارزش و عظمت آیت‌الله بروجردی 🔰رهبر انقلاب: مرحوم آیت‌الله بروجردی که فوت شده بود، از بس تجلیل از جنازه و نام آن بزرگوار شد عدّه زیادی از پدرها و مادرها و جوانها علاقه پیدا کردند که بچه هاشان یا خودشان بروند طلبه بشوند. وقتی یک چیزی به عنوان ارزش در جامعه شناخته شد، مردم را به طرف خودش جذب می‌کند. مقام معظم رهبری؛ ۱۱/خرداد/۱۳۶۰ #ویژه‌نامه_آیت‌الله_بروجردی #مناهج @Manahejj
🌀 ناگفته‌های حیات سیاسی آیت‌الله بروجردی 2⃣ فراز و فرود در عالم سیاست 🔰 مرحوم علی دوانی در جلد دوم کتاب «نهضت روحانیون ایران» ضمن اشاره به گوشه‌هایی از سوابق مبارزاتی آیت‌الله بروجردی می‌نویسد: 🔻 اغلب مردم اطلاع ندارند که آیت‌الله بروجردی در قیام علمای اصفهان مورد تعقیب رضاخان واقع شد و پس از ماجرای قتل عام مسجد گوهرشاد و قیام آیت‌الله قمی‌، ضد پهلوی برخاست و چون دید که اعتراضش مورد توجه واقع نمی‌شود و مردم نیز آمادگی برای قیام ندارند ایران را با هدف اقامت در نجف اشرف ترک کرد و از طرف رضاخان در مرز خسروی بی‌احترامی هم دید. آیت‌الله بروجردی پس از مدتی توقف در نجف اشرف صلاح را در این دید که پایگاه ایران را مانند آیت‌الله حائری در قم خالی نگذارد تا به سود رضاخان تمام شود و لذا به ایران بازگشت و در شهر خود بروجرد مانند سابق ماندگار شد و به تدریس علوم عقلی و نقلی و اداره امور مردم آن سامان و بسیاری از شهرهای دیگر به عنوان مرجع تقلید پرداخت‌. @Manahejj
🌀 اضطراب آیت الله در سیاست 3⃣ چرایی ترس آیت‌الله بروجردی از ورود در سیاست 🔻آیت‌الله بروجردی که به گفته خودش در واقعه مشروطه از نزدیکان استادش مرحوم آیت‌الله آخوند خراسانی بود، به خوبی به یاد داشت که پس از رخنه ایادی بیگانه در امر مشروطه و شهادت شیخ فضل‌الله نوری‌، مرحوم آخوند چگونه از اقدامات خود پشیمان شده بود و لذا از دخالت در امور سیاسی که به گفته خودش سرنخ آن در دست اجانب بود سخت هراس داشت‌. خود آن مرحوم می‌فرمود: از آن موقع که دیدم مرحوم استاد آخوند و مرحوم نائینی که آن همه زحمت در تأسیس و تداوم کار مشروطه متحمل شده بودند پس از شهادت حاج شیخ فضل‌الله و حوادث دیگر ملول و افسرده شده‌اند، حالت وسوسه‌ای برای من پیدا شده است که تا یک واقعه سیاسی پیش می‌آید از اقدام فوری حتی‌الامکان پرهیز می‌کنم مبادا کاری به زیان مسلمین انجام گیرد. خیلی‌ها به این وسوسه و اضطراب من در امر سیاست ایراد می‌گیرند، ولی من هم نمی‌توانم جز این رفتاری داشته باشم‌. @Manahejj
🌀 جوان‌ترین نماینده ولی‌فقیه پای درد دل مردم 🔹 حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با روحیه جوان و #مردمی، پای درد دل مردم می‌نشیند و تلاش می کند که به هر شکل ممکن گره‌گشای بخشی از مشکلات آنان در این روزهای سخت اقتصادی باشد، البته مردم هم با او احساس راحتی می‌کنند. حوزه نیوز 📌 به امید روزی که شورای عالی و همه مدیران حوزه علمیه، دیوارهای بین خود و طلاب را بردارند تا طلابی که جانانه پای دین، انقلاب و ولایت فقیه ایستاده‌اند، به راحتی مشکلات خود را با آنان در میان بگذارند. #علما #الگوهای_حوزوی #مناهج @Manahejj
🌀 آنچه رسالت خود می‌دانست 4⃣ تفاوت آیت الله بروجردی با آیت الله کاشانی 🔰رهبر انقلاب: ❓سؤال شده که چرا آیت‌الله کاشانی موافق [مبارزه] و آیت‌الله بروجردی مخالف [مبارزه] بود؟ 🔻البته این سؤال، جواب درست و حسابی‌یی ندارد. آیت‌الله کاشانی که موافق بود چون خودش هم اهل مبارزه بود. به این ترتیب آیت‌الله بروجردی که مخالف بود، چون عقیده‌ای به مبارزه‌ی با این دستگاه نداشت. معتقد نبود به مبارزه. او معتقد بود که بایستی حوزه علمیه قم را که می‌تواند پایگاه عظیم تبلیغات اسلامی باشد، این را درست کرد. ساخته و پرداخته کرد. طلاب و مجتهدین و علمای بزرگی در اینجا تربیت کرد و برای آینده اسلام اینها را ذخیره کرد. اعتقاد مرحوم آیت‌الله بروجردی این بود. عقیده نداشت که حالا حوزه علمیه قم را باید کشاند به مبارزه این دستگاه. امید هم نداشت که این مبارزه به جایی می‌رسد. امیدوار نبود. لذا مرحوم نواب و اینها رفتند قم در مدرسه فیضیه چند تا سخنرانی کردند و حوزه قم را تحریک کردند علیه دستگاه شاه در آن سالها، یک عده‌ای چوب دست گرفتند از عمامه به سرها و اینها را کتک زدند. مفصل مرحوم نواب و دوستانش مورد آزار اینها قرار گرفتند که گذاشتند و در رفتند از آنجا. مرحوم آقای بروجردی هم معتقد نبود که اینها بایستی در قم باشند و حوزه را به آشوب بکشانند. این اعتقاد مرحوم آیت‌الله بروجردی بود. آیت‌الله بروجردی مرجع تقلید بزرگی بود. شخص عالیقدری بود. واقعاً یک شخصیت و یک چهره مایه‌ی افتخار و درخشنده‌ای بود اما عقیده‌اش این بود که با این دستگاه، مبارزه نباید بکنید و فایده‌ای هم ندارد این مبارزه، و به جایی نمی‌رسد. اعتقاد داشت، بر طبق این اعتقاد عمل می‌کرد و لذا بود که اینها را قبول نمی‌کرد. البته زمینه آن وقت هم مثل زمینه سال‌های ۴۲ ، ۴۱ که مبارزات حوزه شروع شد نبود. بعدها زمینه بهتر شده بود. بیانات در پاسخ به سؤالات؛ ۱۲/اردیبهشت/۱۳۶۰ @Manahejj
🌀 سالروز ۱۲ فروردین 📝 «آری» به تکلیف عظیم حوزه علمیه 🖋 محمد حق‌پرست 🔺 ۱۲ فروردین، سالروز انتخاب جمهوری اسلامی و اسلام‌خواهی ایرانیان است. این روز اما برای حوزه معنای دیگری دارد؛ چون متولی اسلام و تشیع، حوزه علمیه است. برای مردم، سالروز انتخاب است و برای حوزه سالروز قبول مسئولیت. 📣 مشروح یادداشت در پست بعد 👇👇👇👇 #مناهج @Manahejj
🌀 سالروز ۱۲ فروردین 📝 «آری» به تکلیف عظیم حوزه علمیه 🖋 محمد حق‌پرست 🔺 ۱۲ فروردین، سالروز انتخاب جمهوری اسلامی و اسلام‌خواهی ایرانیان است. این روز اما برای حوزه معنای دیگری دارد؛ چون متولی اسلام و تشیع، حوزه علمیه است. برای مردم، سالروز انتخاب است و برای حوزه سالروز قبول مسئولیت. اگر روزی مدیر حوزه بخواهد به مردم گزارش دهد، شاید بهترین روز ۱۲ فروردین باشد، یعنی روزی که حوزه، انقلاب را برعهده گرفته است؛ مسئولیت تحقق اسلامی که حضرت امام(ره) وعده داد، اسلام عدالت‌خواه و ظلم‌ستیز، اسلام مستضعفان و در یک کلمه اسلام ناب محمدی. 🔺 حوزه باید گزارشی از تحقق اسلام در جامعه ارائه دهد و از موفقیت‌ها، علل ناکامی‌ها و برنامه‌اش برای پیشرفت آینده انقلاب بگوید. ❓ اما آیا حوزه توانسته همراه و همسفر انقلاب در رسیدن به تمدن اسلامی باشد؟ یا نیازها و ضرورت‌های انقلاب را به موقع پاسخ دهد؟ اگر نتوانسته مشکل از کجاست؟ 🔻 به اعتقاد نگارنده، انقلاب توفیقات زیادی در تحقق اسلام داشته و البته مسیری طولانی را در پیش دارد، اما حوزه آنچنان که انتظار می‌رفت، انقلاب را در آرمان‌هایش همراهی نکرده است. عامل اصلی عدم همراهی حوزه، عدم تحقق است. چنانچه اگر سازمان روحانیت نقش فعالی داشت، شاید امروز در مرحله تمدن‌سازی یا حداقل جامعه‌پردازی بودیم، نه اینکه سی سال در دولت‌سازی متوقف باشیم. 🔻 حوزه به پیشرفت همه‌جانبه نیاز دارد؛ پیشرفت در آموزش، تبلیغ، مدیریت و از همه مهم‌تر پیشرفت در . اولین گام حوزه برای انقلاب، گام اصلاح و تحول در خویش است که ثمره‌اش همراهی با انقلاب خواهد بود. تحولی که امام خامنه‌ای ابعاد آن را مشخص کرده‌اند. @Manahejj
🌀 شخصیت حضرت کاظم علیه‌السلام 🕯مشعل روشنگر... 🔹 رهبرانقلاب: شخصیت حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) در داخل زندان هم همان شخصیت مشعل روشنگری است که تمام اطراف خودش را روشن می‌کند؛ ببینید حق این است... 🏴 #مناهج شهادت امام کاظم علیه‌السلام را تسلیت عرض می‌کند. 📌 پ.ن: حق این است که حوزه و روحانیتی که امروز در اوج احترام و اقتدار قرار دارد، از این فرصت، نهایت استفاده را داشته باشد. مبادا آتش تهاجمات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، خرمن ایمان و اعتقاد مردم را بسوزد؛ اما نهاد روحانیت، بی‌اعتنا یا منفعل باشد. #روشنگری (بلاغ مبین)، رسالت ذاتی حوزه و روحانیت است. 🌐 به امید آنکه حوزه علمیه، هرچه بهتر و مقتدرتر این رسالت ذاتی را در خدمت به انقلاب برعهده گیرد. #مناهج @Manahejj
🌀چرا امام در تشییع جنازه آیت الله بروجردی شرکت نکرد؟ 5⃣ غیبت امام در تشییع جنازه آیت‌الله بروجردی 🔻علیرضا متولّی در کتاب «شهاب سبز» چنین می‌نویسد: حاج آقا روح الله با این که خودش فقه و اصول تدریس می‌نمودند و فقیه برجسته‌ای بودند، برای تقویت موقعیت و کلاس‌های آیت‌الله بروجردی، در کلاس‌های ایشان شرکت می‌کردند. آیت‌الله بروجردی هم برای حاج آقا روح‌الله احترام ویژه‌ای قائل بودند و در اکثر مجالس، ایشان را نزد خود جای می‌دادند. 🔻اما با وجود این رابطه صمیمی و پیوند قلبی عمیق، امام خمینی(س) در تشییع پیکر استادش در روز سیزدهم شوال ۱۳۸۰ هجری قمری (دهم فروردین سال ۱۳۴۰) شرکت نکرد، چرا که آینده‌نگری و هوشمندی ایشان افق‌های پیش رو را می‌دید. 🔻حجت‌الاسلام حاج شیخ محمدرضا توسلی رئیس دفتر حضرت امام(س) ماجرا را این گونه نقل می‌کند: «بعد از فوت مرحوم آیت‌الله بروجردی درصدد شدیم که در تشییع جنازه آقای بروجردی از امام خمینی رحمة الله تجلیل کنیم و به این طریق در عمل بفهمانیم که عده کثیری از طلاب حوزه علمیه طرف‌دار مرجعیت امام هستند. شاگردان مترصد بودند که امام در تشییع جنازه هر جا باشند، اطراف ایشان را بگیرند و سلام و صلوات راه بیندازند و به این طریق ارادت قلبی خودشان را به ایشان ابراز کنند و ایشان را هم به مردم معرفی کنند. متأسفانه هرچه در تشییع جنازه گشتیم، ایشان را پیدا نکردیم. بعد از چند روز معلوم شد که اصلاً امام به تشییع جنازه نیامده بود! پس از چند روز یکی از آقایان در محضر امام از یکی از دوستان امام شکایت کرد که ایشان به عنوان تجلیل از شما به من توهین کرده است. امام پاسخ فرمود: «من راضی نیستم کسانی که به من علاقه دارند، علاقه‌شان از قلبشان تجاوز کند و آن را ابراز نمایند. هرکسی که به من علاقه دارد، بگذارد در همان محدوده قلبش بماند. کسی برای ریاست من، حتی یک وجب هم قدم برندارد.» بعد این جمله را فرمود: «من که به تشییع جنازه آقای بروجردی رحمةالله نیامدم، برای این نبود که کسالتم آن قدر شدید بود که نمی‌توانستم به تشییع بیایم. نیامدنم برای این بود که دیدم تشییع جنازه تبعاتی دارد، آنجا مسائلی مطرح خواهد شد و من برای خاطر آنکه از آن مسائل دور بمانم و کنار باشم، از تشییع جنازه صرف نظر کردم». @Manahejj