eitaa logo
موسسه مطالعات راهبردی اسلام معاصر (مرام)
39 دنبال‌کننده
89 عکس
0 ویدیو
0 فایل
📝 📎نظرات و پیشنهادات خود را با ادمین مطرح کنید👇 @Mrym_Sharifi
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙️صوت نشست : 🔴 ترکیه و شیخ نشین ها ارائه دهنده : 👤 دکتر محمد مسجد جامعی 🗓️ چهارشنبه ، ٣ خرداد ١۴٠٢ 🌍کلاب علوم سیاسی
🔹#هندویی و حزب 🔸 (بخش دوم) 📌راست‌گرایی هندویی یک جریان اجتماعی – سیاسی است ولی با زمینه‌ی عمیقاً فرهنگی – دینی؛ بهتر است بگوییم زمینه‌ی دینی – هویتی. ولی در حال حاضر به مثابه یک واقعیت اجتماعی – سیاسی عمل می‌کند. هم در سیاست‌گذاری‌های داخلی هند و هم در سیاست خارجی هند. بنابراین نمودی اجتماعی – سیاسی دارد ولی دارای مبانی دینی و مخصوصاً هویتی است، بیش از فرهنگی – هویتی. 📌هند جدید با توجه به دلواپسی دائمی‌اش نسبت به چین لازم بود که نه صرفاً به لحاظ نظامی و امنیتی، بلکه به لحاظ اقتصادی و توسعه‌ای و صنعتی هم توسعه پیدا کند. چین در طی سه دهه‌ی اخیر، رشد اقتصادی مداوم و بالایی را تجربه کرده و این برای هند به طور طبیعی یک نوع تهدید بود. هند برای اینکه بتواند در مقابل چین بایستد نیازمند مدیریتی کارآمد بود و این مدیریت با اقتصاد باز و آزاد هماهنگ بود که حزب جاناتا آن را نمایندگی می‌کرد. ادامه مطلب را بخوانید...👇👇 🌐https://maraminstitute.com/?p=980 🖋
🔹سفر به 🔸 📌نظام‌های حاکم بر کشورهای عموماً مسلمان از جمله بحرین، تصور مشخصی در مورد سیاست واتیکان و سیاست پاپ‌ها ندارند. اگر بحرین تصور روشن‌تری در مورد سیاست واتیکان و پاپ موجود داشت به احتمال زیاد او را دعوت نمی‌کرد. البته به این معنی نیست که آنچه که پاپ گفت یا آن اقداماتی که انجام شد خیلی به ضرر بحرین شد ولی با توجه به مجموع قرائن و شواهد توقع‌شان از این سفر خیلی بیش از آن بود که به دست آوردند. مضافا که ارزیابی معاون الوفاق این بود که این سفر به ضرر بحرین تمام شد. یعنی به قول ایشان پاپ نظام حاکم بحرین را مفتضح کرد. 📌در مجموع نتیجه نهایی این سفر به نوعی تقویت و ارتقاء موقعیت مهاجران کاتولیک در بحرین و تا حدودی عربستان بود. با توجه به وابستگی عمیق و درونی بحرین و عربستان قطعاً این سفر با موافقت کامل سعودی‌ها انجام شده است. این بدین معنی است که سعودی‌ها هم مایلند مهاجران کاتولیک‌شان در شرائط بهتری قرار گیرند، اعم از انجام مراسم دینی و تا امور دیگر و عملاً این انجام شد. بدون شک این دستاورد مهمی برای واتیکان و مجموع کلیسای کاتولیک است. این نخستین اقدام جهت ایجاد فضای بازتر دینی برای مهاجران مسیحی عربستان است و به احتمال فراوان این جریان ادامه خواهد یافت. ادامه مطلب را بخوانید...👇👇 🌐https://maraminstitute.com/?p=908 و 📝 👇👇 @maraminst
قدرت یافتن کمونیست‌ها و نزدیک شدن شوروی به آب‌های گرم و منابع نفت و مسیر دریایی انرژی، نگرانی‌های زیادی را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برانگیخت و همین امر افغانستان را از حاشیه به متن آورد. پس از آن تحولات در افغانستان شکل دیگری گرفت و این کشور به صحنه رقابت سنگین قدرت‌های بزرگ تبدیل شد. این رقابت پس از به قدرت رسیدن طالبان شدت گرفت و بر اهمیت مطالعه افغانستان افزود. باتوجه به این اهمیت لازم است که مسئله افغانستان جدی‌تر گرفته شود و تحولات آن بی‌طرفانه و علمی مورد بررسی قرار گیرد. کتاب و » اثر جدید دکتر است که پس از قدرت‌یابی مجدد طالبان بر افغانستان، به رشته تحریر درآمد. این اثر مجموعه‌ای است از یادداشت‌ها، مصاحبه‌ها، گفتگوها و سخنرانی‌های ایشان در موضوعات شکل‌گیری و تحولات افغانستان و رقابت‌های فشرده در آن، موقعیت طالبان و اسلام‌گرایی آنها و وضعیت شیعیان افغانستان. موضوعات یاد شده در ۷ فصل، توسط خانم مریم شریفی جمع‌آوری، تنظیم و ویرایش شده و مطالبی جهت آگاهی و مطالعه بیشتر در پاورقی‌ها بدان افزوده شده است. عناوین فصول کتاب بدین ترتیب هستند: تحولات افغانستان و موقعیت طالبان افغانستان و رقابت‌های فشرده طالبان، اسلام‌گرایی و رابطه متقابل طالبان و آینده افغانستان تشیع در افغانستان افغانستان و منافع سایرین افغانستان پس از جنگ اوکراین این کتاب ارزشمند برای اساتید و پژوهشگران رشته‌های ژئوپلیتیک، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای و سایر علاقمندان مفید است. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به کتاب‌های: «معادلات سیاسی در کویت؛ جایگاه و نقش شیعیان»، «ایران و ژئوپلیتیک منطقه»،‌ «ژئوپلیتیک خاورمیانه؛ عربستان و شیخ‌نشین‌ها»، «ایران و جهان عرب»، «زمینه‌های تفکر سیاسی در قلمرو تشیع و تسنن» و … اشاره کرد. 👇👇 🌐https://maraminstitute.com/?p=967
خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا برگزار می‌کند: 🔹 نشست تخصصی ژئوپلتیک شیعه و راهبردهای تقویت پیروان اهل‌بیت(ع) در جهان با حضور حجت‌الاسلام دکتر محمد مسجدجامعی عضو هیئت علمی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در واتیکان و مغرب سه‌شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح مجمع جهانی اهل‌بیت(ع). خبرگزاری بین‌المللی ابنا
🔹؛ زمینه‌های اجتماعی🔸 📌حجازیان عموماً پیامبر را به مثابه رهبر جامعه اسلامی جدید پذیرفتند. امّا این بدان معنا نبود که توصیه‌ها و دستورات او را در مورد مسئله جانشینی بپذیرند و عمیقاً بدان حساسیّت داشتند. این حساسیت هم نسبت به ایشان بود و هم نسبت به شاخه «بنی هاشم» و صریحاً می‌گفتند که «هم نبوت و هم خلافت نمی‌تواند در خاندان بنی هاشم قرار گیرد». خلافت می‌باید از آن دیگران باشد. با توجه به این نکته اقدامات فراوانی از جانب آنان در اواخر عمر پیامبر صورت گرفت که هدف اصلی‌اش دست یابی به جانشینی بود. 📌پیامبر چنین اوضاع و احوالی را می‌دید و از آنچه در زیر پوست مدینه و بلکه شبه جزیره می‌گذشت، خبر داشت، امّا شرائط به گونه‌ای نبود که ابتکارات جدیدی را ممکن سازد و اجازه دهد. حضرت وظیفه و مسئولیت خود را در این زمینه به انجام رسانیده و هر آنچه را که باید گفته می‌شد، گفته بود. ادامه مطلب را بخوانید...👇👇 🌐https://maraminstitute.com/?p=1050 📝 👇👇 @maraminst
انا لله و انا الیه راجعون با کمال تأسف به اطلاع می‌رسانیم جناب استاد دکتر محمد مسجدجامعی در غم از دست دادن والده بزرگوارشان به سوگ نشسته‌اند. پژوهشگران و کارکنان موسسه مرام این ضایعه غم انگیز را خدمت ایشان تسلیت گفته و از درگاه الهی برای ایشان صبر جمیل و اجر جزیل و برای مادر بزرگوارشان غفران و رحمت الهی را مسألت دارند.
🔹اهمیت هجرت به مدینه🔹 ✂️📖برشی از کتاب 🔺بخش اول 📌اهمیت مسلمان شدن مردم برای پیشرفت بسیار زیاد است، به حدی که این تشکیلات حکومتی که در مدینه پدید آمد، امکان نداشت در جای دیگری به‌وجود بیاید. وقتی به مدینه رفت، این شهر وضعیت كاملاً متفاوتی پیدا کرد و به طور طبیعی خود حضرت در رأس امور اجتماعی ـ سیاسی قرار ‌گرفت. مهمتر اینکه با ایجاد یک سلسله نهادها و ساختارهای مذهبی و سیاسی ـ اجتماعی، جامعه جدیدی را پایه‌ریزی ‌کرد. 📌اساساً یکی از دلایل اصلی مهاجرت پیامبر(ص) به ، به جای مناطق دیگری همانند و غیره، با این هدف بود تا هسته مرکزی یک قدرت متمرکز را پی‌ریزی کند. اگر حضرت به نقطه دیگری می‌رفت، هرچند از فشار مکی‌ها راحت می‌شد، ولی مطمئناً آنجاها نمی‌توانست یک نظام اجتماعی، سیاسی و دینی را بنیاد بگذارد. اسلام به عنوان یک دین احتیاج به جایی داشت که قوام شهری داشته باشد و بشود سلسله نظام‌هایی را در آن اعمال و اجرا کرد. در شبه‌جزیرۀ آن زمان، مدینه بهترین نقطه بوده برای اینکه دین متکاملی مانند اسلام بتواند آنجا تحقق عملی پیدا کند، نهادهای مسجد و نمازهای جمعه و جماعت را تشکیل دهد، نظام قضایی ایجاد کند و برای اسلام اعتبار اجتماعی ـ سیاسی کسب کند. از این جهت می‌توان گفت اسلام تا میزان معتنابهی مرهون مدینه است. وگرنه در مکه از و نبوی خبری نبود، ولی در مدینه از همان ابتدا آغاز شد.
🔹اهمیت هجرت به مدینه🔹 ✂️📖برشی از کتاب 🔺بخش دوم 📌با رفتن (ص) به ، مدیریتی گسترده‌تر و فعال‌تر از آن حالت قبیله‌ای شکل گرفت و جامعه مدینه وارد مرحلۀ جدید ‌شد. کلاً در دوران مدینه یک نوع طراحی جدیدی را تعقیب ‌کرد و حدود و قیدهای موجود را شکست و فراقبیله‌ای و فراملیتی حرکت کرد. در این راستا، پیامبر(ص) نکته خاصی بیان نمی‌کند، ولی در عمل کارهایی که انجام می‌شود، کلاً‌ در نفی آن ساختارها و تفکراتی است که وجود داشت. در واقع، پیامبر(ص) از درون یک چیزی را می‌پرورد، رشد می‌دهد و بالا می‌آورد که بعدها نظام متکی بر همین بنیادها شکل می‌گیرد. هرچند آنچه عملاً به عنوان خلافت تحقق یافت، بسیار منحرف می‌شود. 📌هم پیامبر(ص) از آغاز وظیفه داشته‌ جامعه را با همین نظام به آن سمت و هدف پیش ببرد و هم شرایط به‌گونه‌ای بود که پیامبر و مردم و این نظام را به همین صورت جلو می‌برد. در واقع، هر دو جنبه مکمل یکدیگر بودند؛ یعنی رفتن پیامبر(ص) به مدینه یک نیاز بود، ولی صرف آن نیاز منجر به ایجاد آن همه تحول نمی‌شود، بلکه خود اسلام به نوعی است که می‌بایست آن تحولات را در مدینه به‌وجود بیاورد. در این راستا بود که پیامبر می‌سازد و و جماعت را تشریع می‌کند. اينها که همه دستور خداوند است، حکمت‌های فراوان مختلفی دارد، از جمله آنکه مردم کنار یکدیگر جمع می‌شوند. دوم آنکه، از درون این نهادها و امور مترتب بر آنها، ساختار جدیدی شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود و گسترش می‌یابد. بدین ترتیب جامعه جدیدی هرچند کوچک متولد می‌شود که منهای جنگ‌هایی که به مسلمان‌ها تحمیل می‌شود، می‌باید نیازهای غذایی آن جامعه تأمین گردد و به خدمات عمومی، و مشکلات داخلی آن رسیدگی بشود. عملاً ‌پیامبر(ص) این وظایف را انجام می‌دهد. این نوع گسترش‌یابی زیرساختی اسلام از نظر ایجاد نهادها و سازمان‌ها و تفکرات، به نوعی است که بعدها در ذهن مسلمان‌ها مدیریت دیگری غیر از آن چیزی را که از مدینه آغاز ‌شد و رشد یافت، اصلاً جا نمی‌افتد.
🔹شخصیت فردی و اجتماعی پیامبر🔹 📖 برگرفته از کتاب 🔸حیات سیاسی اجتماعی عصر ائمه معصومین🔸 🔺از نگاه مقام و اکتسابی نیست، بلکه تفضل الهی است و آن تفضل هم به دلیل ظرفیت‌ها و صلاحیت‌های واقعی است که آنها دارند. آنان توان کشیدن این بار و به سرانجام رساندن این مسئولیت را دارند. در واقع آن کسانی به این سمت انتخاب می‌شوند که ظرفیت پیامبری بین خلایق را دارند؛ بنابراین منهای فضایل و مناقب (ص)، کسی که خداوند او را برای پیامبری برمی‌گزیند، فرد عادی نیست که تنها پس از ابلاغ رسالت، آدم برجسته‌ای شود. بلکه از ابتدا برجسته بوده و پیش از انتخاب به پیامبری نیز انسانی کامل بود و چون این ویژگی‌های ممتاز را داشت، برای پیامبری انتخاب می‌شود. 🔺البته هرچند از نظر ما پیامبران برترین مخلوق از لحاظ فضائل و کرامات هستند، در عین حال، منافاتی ندارد که و در زندگی عادی و معمولی، تحت تأثير حوادث و مسائلی که رخ می‌دهد قرار بگیرند؛ چنان‌که وقتی ابراهیم یگانه پسر حضرت پیامبر در حالی ‌که یک سال و نیم داشت، فوت می‌کند، حضرت خیلی متأثر می‌شوند و گریه می‌کنند. خیلی از اطرافیان با اینکه بودند ولی تریبت بدوی داشتند، اعتراض می‌کنند که چرا گریه می‌کنی؟ حضرت می‌فرمایند: انسان دلش می‌سوزد، ناراحت می‌شود و به طور طبیعی گریه می‌کند. 👇متن کامل مقاله 🌐https://maraminstitute.com/?p=1126 ........................... 🆔@maraminst
🔸امام صادق و مکتب تشیع🔸 📝مقاله 🔻مکتب به عنوان یک نظام عظیم، مرتبط و متین فقهی و کلامی و معرفتی عمیقاً مرهون تعلیمات است. را در پی افکندن این نظام و تبیین و توسعه آن نقشی است بی بدیل. انتساب به حضرتش از دیرباز به همین علت بوده است. 🔻در اینجا لازم است به مفهوم اشارتی رود؛ این رسالت در درجه نخست، بیان و تشریح معارف عمیق وحیانی بود؛ آن نوع معارفی که انسان‌ها با ظرفیت‌های انسانی‌شان، ‌اعم از عقلانی و روحی و احساسی و عاطفی،‌ نمی‌توانند بدان دست یابند؛ باید آن را از منبعی آسمانی دریافت کنند و افراد آشنای با این رمز و راز آن را برای‌شان بازگو و تفسیر کنند. این منبع از نظر ما است و آموزه‌‌‌‌های ؛ و نقش اصلی توضیح و مفهوم کردن و تطبیق دادن این مجموعه است؛ اعم از آنکه به اعتقادی راجع شود و یا به عملی. 🔻در بعد از و به ویژه پس از شهریور 1320 به عنوان یک جریان و و در بین تحصیلکرده‌‌‌‌ها و روشنفکران محبوبیتی بلامنازع یافت. این جریان، طبقات جدید مذهبی را، خصوصاً از دهه 1340به بعد، عمیقاً‌ تحت تأثیر قرار داد . اینان گذشته خود و حتی گذشته خود را در بسیاری از موارد بر اساس همان روش‌ها و معیارهایی بررسی کردند که در میان ترقی‌خواهان چپ ایرانی رواج و مقبولیت داشت و در پی اثبات همان مسائلی بودند که برای آن‌ها اهمیت داشت. البتّه عوامل دیگری هم در این میان دخالت داشت. 🔻از این دیدگاه بزرگ‌ترین و بلکه تنها رسالت امامان در مبارزه همه جانبه آنان با و خلاصه می شد؛ و این خود بر دو باور مبتنی بود. اول آنکه تمامی بدی‌ها و کژی‌ها و ستم‌ها به حاکمان راجع می‌شود و دوم آنکه تنها وظیفه امامان مقابله بی‌امان با آن‌هاست. براساس چنین تفسیری مجموع اقدامات ائمه اعم از «فعل» و «قول» و «تقریر» صرفاً‌ در خدمت همین هدف است، حتی اگر به مسلحانه و براندازانه بیانجامد، خواه از طرف خود آنان باشد و یا از طرف پیروان و شاگردان‌شان. متن کامل....👇👇 🌐https://maraminstitute.com/?p=961 ................................ 🆔@maraminst
کلاب علوم سیاسی با همکاری انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه یزد برگزار می کنند: نشست مجازی: توسعه مداری همسایگان جنوبی مهمان برنامه: دکتر محمد مسجد جامعی دکترای تخصصی ژئوپلیتیک از دانشگاه پیزای ایتالیا دبیر نشست: حسین ترمه باف زمان نشست : چهارشنبه 19 مهر 1402، ساعت 19 لینک نشست: http://www.skyroom.online/ch/khanahouse/club_olumesiasi 📱راه های ارتباطی 🔻کانال تلگرام و ایتا انجمن علمی: @Political_YzdUni کانال تلگرام کلاب علوم سیاسی: @Clubhouse_olumesiasi 🕊🌹ــــــــــــــــــــــــــــــ.ـ.ـ.ـ.ـ.ـ🏛🗞
📖 برشی از کتاب 🔶 تا راه گم نشود 🔶 ✍ 🔺نکته اینجاست که گزارش‌های مربوط به دخت گرامی پیامبر(ص)، همگی بزرگوارانه و با رعایت تمامی ملاحظات اخلاقی و فاقد هرگونه علائمی از حیله و حسد و کینه و انتقام‌جویی و بدخواهی است و هیچ نکته‌ای که به زندگی خصوصی یک زن راجع می‌شود و نباید میان جمع بیان شود، در آن نیامده است. حال آنکه در برخی از روایاتی که از بعضی از همسران پیامبر نقل شده چنین نکاتی آمده است. عفت در کلام، عفت در خانواده، عفت در زندگی روزمره و عفت در برخورد با زنان و مردانی که به‌گونه‌های مختلف موجب آزردگی حضرتش می‌شدند. 🔺مهم‌تر آن‌که در تمامی این فراز و نشیب‌ها، حضرت، شخصیت “زنانه” خویش را حفظ کرد. حتی آنجا که مجبور شد برای روشن‌شدن حقیقت به صحنه آید و اعتراض کند، نکوشید در قالبی “مردانه” ظاهر شود و اعتراض کند. این احتمالاً مهم‌ترین پیام ایشان به همۀ تاریخ است و آن این‌که زن، “زن” است و باید چنین بماند و برای نقش‌آفرینی و اثبات خویش نباید شخصیتی “مردانه” بیابد، او باید ایده‌آل خود را در چارچوب “زن بودن” و “زن ماندن” بجوید و اشتباه بزرگی است اگر این ایده‌آل را در “مرد شدن” قرار دهد و بکوشد برای رسیدن به خواسته‌اش خود را در مدلی مردانه تعریف کند و شکل دهد.
📖 برشی از کتاب 🔶 تا راه گم نشود 🔶 ✍ 🔺به واقع مشکلات فاطمه حتی در دوران حیات خود پیامبر هم وجود داشت؛ اگرچه از نوعی دیگر و بیش‌تر از جنس مسائلی بود که حلقه زنان به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای حضرتش ایجاد می کردند. چنانکه گفتیم ایشان در خلق چنین مشکلات هیچ نقشی نداشت امّا مجبور بود با متانت و بردباری این همه را تحمل کند. بدین ترتیب دختر پیامبر و همسرش در پایان سال‌های عمر پیامبر در شرایط سخت‌تر و دشوارتری قرار گرفتند. در اینجا نیز آن دو در پیدایی آن هیچ دخالتی نداشتند و بهتر است که بگوییم در آن واقع شدند. این وضعیت تا بدان حد سنگین شد که لبخندی بر لبان فاطمه در واپسین لحظات عمر پیامبر در حالی که می‌گریست، نقش بست. هنگامی که اطرافیان علت را جویا شدند فرمود: «پدرم بشارت داد که پس از من تو اولین فردی از خاندانم هستی که به من ملحق می شود.»
بسمه تعالی 🌍کلاب علوم سیاسی با همکاری انجمن علوم سیاسی دانشگاه یزد برگزار می کند : 🔴 پیامدهای راستگرایی انجیلی؛ جنگ غزه ارائه دهنده : 👤دکتر محمد مسجد جامعی دانش آموخته دکتری ژئوپلیتیک از دانشگاه پیزای ایتالیا 🗓چهارشنبه ، ٢٩ آذر ١۴٠٢ 🕰ساعت ١٩ به وقت تهران 🌍کلاب علوم سیاسی 🌍موسسه مطالعات راهبردی اسلام معاصر 🌍انجمن علوم سیاسی دانشگاه یزد 🔺نشست در بستر اسکای روم برگزار می گردد. 📌 برای ورود به نشست، اینجا را کلیک نمایید. تلگرام | ایتا
📌شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، هفدهمین امیر دولت ، قدرت را در این کشور به دست گرفت و جانشین شیخ نواف آل احمد الجابر الصباح شد. 🔺او در سال 1940 م در کویت به دنیا آمد، وی هفتمین پسر شیخ احمد الجابر الصباح دهمین امیر کویت است. 🔺شیخ مشعل تحصیلات خود را در مدرسه المبارکیه شروع کرد، سپس تحصیلاتش را در انگلستان تکمیل نمود و در سال 1960 م از دانشکده پلیس هندن فارغ التحصیل شد. 🔺پس از بازگشت از تحصیل در انگلستان، به وزارت کشور که در آن زمان تازه تأسیس شده بود، پیوست و به مشاغل متعددی رسید تا اینکه در سال 1967 م با درجه سرهنگی رئیس بخش تحقیقات عمومی شد که در دوران تصدی وی به اداره «امنیت دولتی» تبدیل شد. 🔺در آوریل 2004 به سمت قائم مقام  فرمانده ارتش کشوری با درجه وزیری منصوب گردید و پس از آن در 7 اکتبر 2020 مهرماه 1399 عهده دار منصب ولیعهدی شد. مطالب تکمیلی: https://maraminstitute.com/?p=1276 تلگرام | ایتا
📌با استعفای میخائیل در 25 دسامبر 1991 اتحاد جماهیر فروپاشید و باعث تغییرات ژئوپلیتیکی گسترده‌ای در سطح جهان شد. تلگرام | ایتا