برشی از کتاب 🔶 بهار عربی 🔶
✍️#محمد_مسجدجامعی
📌سید جمالالدین اسدآبادی
🔺در اواخر قرن نوزدهم میلادی سید جمال الدین اسدآبادی به مصر رفت و سالها در آنجا اقامت گزید. عده زیادی از مصریان با هدف «اصلاح» وضع مسلمانان، به حلقه او پیوستند. آنها احساس میکردند که تسلط استعمار، ناشی از عقبماندگی مسلمانان و عقبماندگی نیز ناشی از اشاعه و تسلط خرافاتی است که به نام دین، تودهها را به غفلت و جهالت و بیتحرکی کشانده است.
🔺بر همین اساس گفتند که برای خروج از سلطه استعمار و نیل به آزادی و عزت و پیشرفت میباید اسلام اصیل را به مردم شناساند و این در صورتی محقق میشود که بیامان با خرافات و افزودههای بیپایه مقابله شود. این همان «اصلاح دینی» مطلوب بود. از نظر آنان اصلاح، یعنی اصلاح دین و این با بازگشت به اسلام ناب و خالص و زدودن خرافات و مقابله با آن امکان پذیر است.
🔺آنها برای بیان این مقصود و جلوگیری از برانگیخته شدن حساسیتها، هدفشان را بازگشت به اسلام «سلف صالح» اعلام کردند. پس از احمد ابن حنبل و هودارانش، این برای اولین بار بود که از این اصطلاح استفاده میشد. .
یک اصطلاح، اما در دو معنا که نتیجه نیز کاملاً متفاوت بود. در تعریف احمد بن حبل «سلف صالح» معیار دین صحیح بود ـ و در جای دیگر معیار، دین عاری از خرافات و حشو و زوائد؛ دینی که میتوانست قدرت و شکوه و پیشرفت به همراه آورد و مسلمانان را از نکبت و عقبماندگی و فقر و جهل و استعمار و استثمار برهاند.
🔺رجوع به سلف صالح نیز وسیله نیل به اصلاح و اصلاحطلبی بود. به همین دلیل ایشان «سلفیّه» نامیده شدند. ظاهراً این اصطلاح برای نخستین بار در همین دوران وضع و به طرفداران سید و اصحاب اصلاح اطلاق شد. پیش از این هیچ یک از اهل حدیث و حنابله خود را به این نام، ننامیده و کسی هم آنان را به این نام نخوانده بود.
🔺البته باید گفت که اندیشه اصلاحی سید جمال به مصر محدود نماند و به سرعت کشورهای اسلامی دیگر را نیز دربر گرفت؛ از مغرب عربی گرفته تا خاورمیانه، شبه قاره هند، آسیای دور و حتی نقاطی از آفریقای سیاه. در این سرزمینها افراد یا تشکلهایی پیدا شدند که خود را سلفی نامیدند و مقصودشان همان سلفیت اصحاب سید جمال و محمد عبده و سایر هم فکران این دو بود.
#سیاسی #فرهنگی #مصر
#آفریقا #کتاب #مرام
#موسسه_مطالعات_راهبردی_اسلام_معاصر
ایتا | تلگرام
📌انتخاب پاپ فرانسیس به عنوان پاپ جدید
🔺بندیکت شانزدهم سیاستی انقباضی داشت و بعضاً با ایهام گفته بود که ما میباید به خود بپردازیم و کلیسایمان را از درون خالص و محکم کنیم، رویکردی کاملاً متفاوت با ژان پل دوم؛ اما به دلیل عدم آشنائیش با واقعیتهای اجتماعی ـ او در سراسر عمر یا تدریس میکرد و یا در رأس مجمع دکترین ایمان در واتیکان بود ـ و سختگیریهای کلامی او کلیسای کاتولیک را در بین پیروانش و حتی هموطنان آلمانیاش، منزوی کرد.
🔺 در چنین شرایطی پاپ جدید به صحنه آمد. شخصیتی با سوابق و عملکردی کاملاً متفاوت. او با اقداماتی بهواقع صمیمانه و انقلابی از فراز مشکلات مختلف جهید و خود را به مردم رسانيد و بلکه خود را در میان آنان غرق کرد. مردم در ابتدا با ناباوری و سپس با صمیمیتی متقابل او را پذیرفتند.
🔺او اسقف بئونوس آیرس بود و در سال 2001 به مقام کاردینالی رسید؛ اما از ابتدا شخصیتی مردمی داشت. اقامتگاه اشرافی و مجلّل اسقف پایتخت را رها کرد و در آپارتمانی دوخوابه اقامت گرفت. یک اتاق برای استراحت و دیگری برای مراجعان. همچون مردمان عادی از اتوبوس و مترو استفاده میکرد و با مردم میزیست. با آنان مرتبط بود و احساساتی همانند آنها داشت.
🔺جالب اینجاست که او از طرفداران تیم معروف «سن لورنزو» بود و برای تشویق آنها به استادیوم میرفت. حتی پس از پاپ شدنش یکبار اعضای این تیم را به حضور پذیرفت و از آنان تقدیر کرد.
ایتا | تلگرام
برشی از کتاب 🔶 حیات سیاسی اجتماعی ائمه معصومین 🔶
✍️#محمد_مسجدجامعی
🔺امام حسن(ع) علاوه بر اینکه جانشین حضرت علی(ع) با عنوان امام بعدی بودند، اینگونه که ما بررسی میکنیم، یک اشتراک نظری در باب جانشینی ایشان به جای حضرت علی(ع)، نه تنها به عنوان امام برای ما شیعیان، بلکه حتی با عنوان خلیفه مسلمانان هم در میان مسلمانان وجود داشته است. کما اینکه ما میبینیم بسیاری از دشمنان حضرت هم با امام حسن(ع) بیعت میکنند. حتی آن لشکر را هم امام جمعآوری میکند برای نبرد.
🔺در مجموع، آنچه مسلّم است اینکه امام حسن(ع) را کوفیها همه میشناسند. آن حضرت از فرماندهان جنگ هست و در جنگ جمل، عملا موثرترین فرد است که شتر عایشه را هم ایشان پی میکند. در جنگ صفین هم هست و نقش فعال و مؤثری دارد. لذا همه حضرت را میشناسند و به عنوان فرزند حضرت امیر(ع) پذیرفته شده است. حضرت هم صریحا وصیت به امام حسن(ع) دارند، به عنوان جانشین خودش.
🔺پذیرش امام، حتی در حلقه وسیعتر، نه خواص شیعیان، بلکه در حلقه وسیعتر طرفداران امام(ع)، عمدتا به دلیل وصیت حضرت و به دلیل نواده پیامبر بودن است. حالا ممکن است بعضیها اصرار داشته باشند که آن احادیثی که مربوط به دوران پیامبر(ص) است در فضائل و مناقب حسنین و اهل بیت(ع) و امام حسن(ع)، باعث پذیرش حضرت از سوی شیعیان شد. ولی این احادیث بیشتر در مورد خواص کاربرد دارد و بعید است توده لشکر به آن دلایل به امام متمایل باشند. ولی عده زیادی از افرادی که با امام(ع) بیعت کردند و ایشان را به عنوان خلیفه مسلمانان شناختند، آن ثبات را برای حمایت از امام(ع) ندارند. شاید بگوییم معاویه هم از همین قضیه سوء استفاده میکند. شاهد روشن آن، همان داستانهای توطئههای داخلی او است، در نبردی که میخواهد با امام(ع) انجام دهد.
#مذهبی #فرهنگی #مرام
#موسسه_مطالعات_راهبردی_اسلام_معاصر
ایتا | تلگرام
بسمه تعالی
🔵 موسسه مطالعات راهبردی اسلام معاصر (مرام) برگزار میکند:
🔹 سلسله جلسات ماه مبارک رمضان
🔹موضوع جلسات: «امام علی(ع) و جامعه از همگسیخته پس از عثمان»
🔵 مدرس: حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمد مسجدجامعی
🔹 زمان شروع جلسات: جمعه ۱0 فروردین ۱۴۰۳ همزمان با ۱8 رمضان ۱۴۴۵، ایام سوگواری شهادت امام علی (ع)
⏰ زمان: هر روز ساعت ۱۷:۳۰
🌐 جلسات در بستر ایتا، تلگرام و آپارات در دسترس علاقمندان میباشد.
📌 برای مشاهده اینجا کلیک کنید:
🔗https://B2n.ir/f84371
ایتا: @maraminstitute
تلگرام: @maraminst
🔶 امام علی و جامعه از هم گسیخته بعد از عثمان 🔶
🔻جلسه اول
- آپارات: https://www.aparat.com/v/AGOuS
- یوتیوب: https://www.youtube.com/watch?v=FMQMZxgrtSg
........................
🌐صفحه پخش جلسات: https://b2n.ir/f84371
#امام_علی #عثمان
#محمد_مسجدجامعی
#موسسه_مرام