eitaa logo
موسسه مطالعات راهبردی اسلام معاصر (مرام)
39 دنبال‌کننده
89 عکس
0 ویدیو
0 فایل
📝 📎نظرات و پیشنهادات خود را با ادمین مطرح کنید👇 @Mrym_Sharifi
مشاهده در ایتا
دانلود
📌معاهده پاریس 🔺 در ۴ مارس ۱۸۵۷ میلادی برابر با ۱۳ اسفند ۱۲۳۵ خورشیدی پس از دومین نبرد با بر سر مسئله جهت صلح بین دو کشور، در پاریس منعقد گردید، طرف مذاکره‌کننده ایرانی فرخ خان غفاری بود. 🔺براساس این معاهده ایرانیان توافق کردند که سپاه خود را از هرات خارج کنند، در هنگام بازگشت سفیر انگلیس به ایران از او عذرخواهی کنند، و یک سری امتیازات سرزمینی به سلطان مسقط که در آن زمان متحد انگلیس بشمار می‌آمد بدهند. انگلستان نیز متعهد شد که دیگر مخالفان شاه را در سفارت خود پناه ندهد. 🔺انگلیس با تصرف بخش‌هایی از جنوب ایران ناصرالدین شاه قاجار را مجبور به قبول قرارداد پاریس کرد. بر طبق این پیمان، ایران از ادعای خود بر هرات چشم‌پوشی کرد و هرات در ۱۸۶۳ به افغانستان ملحق گشت و ایران موجودیت کشوری به نام افغانستان را به رسمیت شناخت. همچنین ایران پذیرفت که در صورت هرگونه مناقشه با افغانستان فقط انگلستان را به عنوان میانجی‌گر بپذیرد. ایتا | تلگرام
📌انحلال عثمانی 🔺امپراتوری یک امپراتوری در فاصلۀ سده‌های چهاردهم تا بیستم میلادی بود که بر بخش عمده‌ای از اروپای جنوب شرقی، غرب آسیا و شمال آفریقا حکومت می‌کرد. این امپراتوری همچنین از سدۀ شانزدهم تا اواخر سدۀ هفدهم، منطقه جنوب شرقی اروپای مرکزی را تحت کنترل داشت. 🔺عثمانی در جنگ جهانی اول با امپراتوری متحد شد و به جبهه قدرت‌های مرکز پیوست، با این امید که بدین طریق انزوای طولانی خود را از بین ببرد. ولی شکست در جنگ جهانی اول منجر به اشغال سرزمین‌های این امپراتوری توسط متفقین شد. 🔺در نهایت نیروهای پیروز، قلمرو عثمانی در خاورمیانه را طبق توافق‌نامه سایکس–پیکو بین یکدیگر تقسیم کردند که این تقسیم‌بندی بنا بر تفکرات امپراطوری و جمهوری سوم بود و بدون درنظر گرفتن تقسیمات کشوری در امپراتوری عثمانی انجام شد. هرچند شورش ترک‌زبان های آناتولی در برابر اشغال توسط متحدان در جنگ استقلال ترکیه منجر به تأسیس جمهوری و در نهایت تجزیه امپراتوری عثمانی شد. ایتا | تلگرام
برشی از مقاله 🔶 پاپ در عراق؛ دیدار با آیت‌الله سیستانی 🔶 ✍️ 🔺واتیکان به دلایل مختلفی رابطۀ خود را با بدنۀ دینی اهل‌سنت تقویت کرده است. کشورهای اهل سنت نیز متقابلاً چنین کرده‌اند و این یک تمایل و اقدام دوجانبه‌ بوده است. اوج این جریان سفر پاپ به مصر در آوریل 2017 بود. پس از آن، در چهارم فوریۀ 2019، پاپ به ابوظبی رفت. احمد الطیب نیز به عنوان رهبر مهمترین بدنۀ دینی اهل سنت، یعنی دانشگاه الأزهر، در ابوظبی بود و آن‌ها سندی به نام «برادری انسانی» را به امضا رساندند، سندی که در دسامبر 2020 در هفتادو‌پنجمین اجلاس عمومی سازمان ملل، رسماً ثبت شد و بر آن اساس، روز چهارم فوریه به عنوان «روز بین‌المللی برادری انسانی» معین گردید. 🔺در چنین شرایطی، ملاقات پاپ و آیت‎الله سیستانی به عنوان یک رهبر بزرگ شیعی، می‌تواند پرکنندۀ یک خلأ باشد. بخش مهمی از اهمیت این ملاقات برای شیعه، به دلیل شرایط موجود است و اگر این دیدار چند سال قبل و مخصوصاً پیش از ظهور داعش اتفاق می‌افتاد، از آنجا که تمایز بین شیعه و سنی هنوز در ذهن غیرمسلمان‌ها چندان متعیّن نشده بود، اهمیت خیلی زیادی نمی‌داشت. ایتا | تلگرام
برشی از کتاب 🔶 بهار عربی 🔶 ✍️ 📌سید جمال‌الدین اسدآبادی 🔺در اواخر قرن نوزدهم میلادی سید جمال الدین اسدآبادی به مصر رفت و سال‌ها در آنجا اقامت گزید. عده زیادی از مصریان با هدف «اصلاح» وضع مسلمانان، به حلقه او پیوستند. آنها احساس می‌کردند که تسلط استعمار، ناشی از عقب‌ماندگی مسلمانان و عقب‌ماندگی نیز ناشی از اشاعه و تسلط خرافاتی است که به نام دین، توده‌ها را به غفلت و جهالت و بی‌تحرکی کشانده است. 🔺بر همین اساس گفتند که برای خروج از سلطه استعمار و نیل به آزادی و عزت و پیشرفت می‌باید اسلام اصیل را به مردم شناساند و این در صورتی محقق می‌شود که بی‌امان با خرافات و افزوده‌های بی‌پایه مقابله شود. این همان «اصلاح دینی» مطلوب بود. از نظر آنان اصلاح، یعنی اصلاح دین و این با بازگشت به اسلام ناب و خالص و زدودن خرافات و مقابله با آن امکان پذیر است. 🔺آنها برای بیان این مقصود و جلوگیری از برانگیخته شدن حساسیت‌ها، هدفشان را بازگشت به اسلام «سلف صالح» اعلام کردند. پس از احمد ابن حنبل و هودارانش، این برای اولین بار بود که از این اصطلاح استفاده می‌شد. . یک اصطلاح، اما در دو معنا که نتیجه نیز کاملاً متفاوت بود. در تعریف احمد بن حبل «سلف صالح» معیار دین صحیح بود ـ و در جای دیگر معیار، دین عاری از خرافات و حشو و زوائد؛ دینی که می‌توانست قدرت و شکوه و پیشرفت به همراه آورد و مسلمانان را از نکبت و عقب‌ماندگی و فقر و جهل و استعمار و استثمار برهاند. 🔺رجوع به سلف صالح نیز وسیله نیل به اصلاح و اصلاح‌طلبی بود. به همین دلیل ایشان «سلفیّه» نامیده شدند. ظاهراً این اصطلاح برای نخستین بار در همین دوران وضع و به طرفداران سید و اصحاب اصلاح اطلاق شد. پیش از این هیچ یک از اهل حدیث و حنابله خود را به این نام، ننامیده و کسی هم آنان را به این نام نخوانده بود. 🔺البته باید گفت که اندیشه اصلاحی سید جمال به مصر محدود نماند و به سرعت کشورهای اسلامی دیگر را نیز دربر گرفت؛ از مغرب عربی گرفته تا خاورمیانه، شبه قاره هند، آسیای دور و حتی نقاطی از آفریقای سیاه. در این سرزمین‌ها افراد یا تشکل‌هایی پیدا شدند که خود را سلفی نامیدند و مقصودشان همان سلفیت اصحاب سید جمال و محمد عبده و سایر هم فکران این دو بود. ایتا | تلگرام
📌انتخاب پاپ فرانسیس به عنوان پاپ جدید 🔺بندیکت شانزدهم سیاستی انقباضی داشت و بعضاً با ایهام گفته بود که ما می‌باید به خود بپردازیم و کلیسایمان را از درون خالص و محکم کنیم، رویکردی کاملاً متفاوت با ژان پل دوم؛ اما به دلیل عدم آشنائیش با واقعیت‌های اجتماعی ـ او در سراسر عمر یا تدریس می‌کرد و یا در رأس مجمع دکترین ایمان در واتیکان بود ـ و سخت‌گیری‌های کلامی او کلیسای کاتولیک را در بین پیروانش و حتی هم‌وطنان آلمانی‌اش، منزوی کرد. 🔺 در چنین شرایطی پاپ جدید به صحنه آمد. شخصیتی با سوابق و عملکردی کاملاً متفاوت. او با اقداماتی به‌واقع صمیمانه و انقلابی از فراز مشکلات مختلف جهید و خود را به مردم رسانيد و بلکه خود را در میان آنان غرق کرد. مردم در ابتدا با ناباوری و سپس با صمیمیتی متقابل او را پذیرفتند. 🔺او اسقف بئونوس آیرس بود و در سال 2001 به مقام کاردینالی رسید؛ اما از ابتدا شخصیتی مردمی داشت. اقامتگاه اشرافی و مجلّل اسقف پایتخت را رها کرد و در آپارتمانی دوخوابه اقامت گرفت. یک اتاق برای استراحت و دیگری برای مراجعان. همچون مردمان عادی از اتوبوس و مترو استفاده می‌کرد و با مردم می‌زیست. با آنان مرتبط بود و احساساتی همانند آن‌ها داشت. 🔺جالب اینجاست که او از طرفداران تیم معروف «سن لورنزو» بود و برای تشویق آن‌ها به استادیوم می‌رفت. حتی پس از پاپ شدنش یک‌بار اعضای این تیم را به حضور پذیرفت و از آنان تقدیر کرد. ایتا | تلگرام
برشی از کتاب 🔶 حیات سیاسی اجتماعی ائمه معصومین 🔶 ✍️ 🔺امام حسن(ع) علاوه بر اینکه جانشین حضرت علی(ع) با عنوان امام بعدی بودند، اینگونه که ما بررسی میکنیم، یک اشتراک نظری در باب جانشینی ایشان به جای حضرت علی(ع)، نه تنها به عنوان امام برای ما شیعیان، بلکه حتی با عنوان خلیفه مسلمانان هم در میان مسلمانان وجود داشته است. کما اینکه ما می‌بینیم بسیاری از دشمنان حضرت هم با امام حسن(ع) بیعت می‌کنند. حتی آن لشکر را هم امام جمع‌آوری می‌کند برای نبرد. 🔺در مجموع، آنچه مسلّم است اینکه امام حسن(ع) را کوفی‌ها همه می‌شناسند. آن حضرت از فرماندهان جنگ هست و در جنگ جمل، عملا موثرترین فرد است که شتر عایشه را هم ایشان پی می‌کند. در جنگ صفین هم هست و نقش فعال و مؤثری دارد. لذا همه حضرت را می‌شناسند و به عنوان فرزند حضرت امیر(ع) پذیرفته شده است. حضرت هم صریحا وصیت به امام حسن(ع) دارند، به عنوان جانشین خودش. 🔺پذیرش امام، حتی در حلقه وسیع‌تر، نه خواص شیعیان، بلکه در حلقه وسیع‌تر طرفداران امام(ع)، عمدتا به دلیل وصیت حضرت و به دلیل نواده پیامبر بودن است. حالا ممکن است بعضی‌ها اصرار داشته باشند که آن احادیثی که مربوط به دوران پیامبر(ص) است در فضائل و مناقب حسنین و اهل بیت(ع) و امام حسن(ع)، باعث پذیرش حضرت از سوی شیعیان شد. ولی این احادیث بیشتر در مورد خواص کاربرد دارد و بعید است توده لشکر به آن دلایل به امام متمایل باشند. ولی عده زیادی از افرادی که با امام(ع) بیعت کردند و ایشان را به عنوان خلیفه مسلمانان شناختند، آن ثبات را برای حمایت از امام(ع) ندارند. شاید بگوییم معاویه هم از همین قضیه سوء استفاده می‌کند. شاهد روشن آن، همان داستان‌های توطئه‌های داخلی او است، در نبردی که می‌خواهد با امام(ع) انجام دهد. ایتا | تلگرام
بسمه تعالی 🔵 موسسه مطالعات راهبردی اسلام معاصر (مرام) برگزار می‌کند: 🔹 سلسله جلسات ماه مبارک رمضان 🔹موضوع جلسات: «امام علی(ع) و جامعه از هم‌گسیخته پس از عثمان» 🔵 مدرس: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد مسجدجامعی 🔹 زمان شروع جلسات: جمعه ۱0 فروردین ۱۴۰۳ همزمان با ۱8 رمضان ۱۴۴۵، ایام سوگواری شهادت امام علی (ع) ⏰ زمان: هر روز ساعت ۱۷:۳۰ 🌐 جلسات در بستر ایتا، تلگرام و آپارات در دسترس علاقمندان می‌باشد. 📌 برای مشاهده اینجا کلیک کنید: 🔗https://B2n.ir/f84371 ایتا: @maraminstitute تلگرام: @maraminst
🔶 امام علی و جامعه از هم گسیخته بعد از عثمان 🔶 🔻جلسه اول - آپارات: https://www.aparat.com/v/AGOuS - یوتیوب: https://www.youtube.com/watch?v=FMQMZxgrtSg ........................ 🌐صفحه پخش جلسات: https://b2n.ir/f84371
🔶 امام علی و جامعه از هم گسیخته بعد از عثمان 🔶 🔻جلسه دوم برخی از مشکلات امام علی (ع) پس از رحلت پیامبر (ص) ناشی از حساسیت سایر صحابه نسبت به تعلق امام به بنی‌هاشم بود و همچنین حس حسادت و رقابت نسبت به شخصیت برتر و ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص و ذاتی امام بود که موجب توجه خاص پیامبر به ایشان می‌شد. ▫️آپارات: https://aparat.com/v/HluCE ▫️یوتیوب: https://youtu.be/21U9c4BX-F0 ........................ 🌐صفحه پخش جلسات: https://b2n.ir/f84371
برشی از مقاله 🔶 امام علی و زمانه‌اش🔶 ✍️ 🔺در اینجا می‌باید از کسانی که به دلائل مختلف مردم را علیه امام برمی‌انگیختند و یا می‌کوشیدند موقعیت ایشان را تنزّل دهند، یاد کرد. به احتمال فراوان معاویه با کسانی چون اشعث بن قیس مرتبط بوده است. اگرچه اشعث که خود دستی در قتل امام داشت، چند روزی پس از امام درگذشت، امّا پسرش محمد و خاندان او در نزد معاویه و جانشینان او جایگاهی داشتند و بدون شک اینان برای بدبینی و دلسرد کردن مردم اقدام می‌کرده‌اند. 🔺کسانی هم بودند که شخصاً با امام مخالف بودند. اینان با حضرت بیعت نکردند و امام آنان را به عکس خلفای قبل تحت فشار قرار نداد. برخی همچون ابوموسی گرایشی به خوارج داشتند و بعضی چون سعد وقاص در پی نفی فضائل و مقامات امام بودند. مطمئناً آنها را در تشویش ذهنی و اعتقادی مردم سهمی بوده است. اگرچه امام هیچگاه بر آنان سخت نگرفت،‌ امّا آنان به حاکم جباری نیاز داشتند که زبان از کامشان بیرون کشد، تا به شهروندانی رام و آرام تبدیل شوند. چنانکه مدتی بعد چنین شد. ابن زیاد و حجاج و بلکه عموم حاکمان اموی این گونه با آنان رفتار ‌کردند. 🔺آری عدالت، سماحت و بزرگواری امام بسیار فراتر از ظرفیت جامعه بدوی آن روز بود. اگر هدف صرف حکومت ‌بود می‌بایست بر آنان سخت گرفت چنانکه بعدها چنین کردند، امّا هدف به مراتب فراتر و والاتر بود. این بود که اصول دینی و اخلاقی رعایت شود. حقی ضایع نشود و حقوق ضایع شده احیا گردد و عدالت تحقق یابد. و قطعه‌ای از تاریخ به مثابه مدلی اسلامی برای آیندگان به یادگار ماند. 🔺امام در روزهای پایانی دلتنگ و فرسوده شده بود. یاران مخلص‌اش را از دست داده بود و احساس تنهایی می‌کرد. فضای عمومی به گونه‌ای بود که حتّی یار وفاداری چون حجر بن عدی و دوستانش را به طرح سوالاتی واداشت که امام را سخت ناراحت و متعجب ساخت و در پاسخ بدانها بیانی مفصل ایراد فرمود. از پاسخ امام می‌توان حجم دردمندی‌های حضرتش را دریافت. برای مطالعه متن کامل مقاله روی لینک زیر کلیک کنید👇👇 https://maraminstitute.com/?p=417
🔶 امام علی و جامعه از هم گسیخته بعد از عثمان 🔶 🔻جلسه سوم با مطالعه انتقادی متون تاریخی و بر اساس شواهد و قرائن می‌توان فهمید آنچه بعدها از دوران پیامبر در تاریخ تصویر شده است با واقعیت فرق دارد و ایشان با جامعه زمان خود مشکلات و چالش‌های مختلفی داشته است. ⭕️آپارات: https://www.aparat.com/v/wV6T7 ⭕️یوتیوب: https://youtu.be/W4OJyotRQCg ........................ 🌐صفحه پخش جلسات: https://b2n.ir/f84371 🆔 @maraminstitute
🔶 امام علی و جامعه از هم گسیخته بعد از عثمان 🔶 🔻جلسه چهارم جامعه دوران عثمان جامعه‌ای به شدت بهم‌ریخته و از هم گسیخته شده بود. حکام منتخب عثمان که همگی از خویشان او بودند افرادی جاهلی مسلک بودند و خلیفه به کرات مورد اعتراض مردم قرار می‌گرفت. ⭕️آپارات: https://www.aparat.com/v/ihyP1 ⭕️یوتیوب: https://www.youtube.com/watch?v=2Rl1IZC95FI ........................ 🌐صفحه پخش جلسات: https://b2n.ir/f84371 🆔 @maraminst
🔶 امام علی و جامعه از هم گسیخته بعد از عثمان 🔶 🔻جلسه پنجم پس از کشته شدن عثمان جامعه از هم‌پاشیده، دچار خلأ قدرت شد. روی کار آمدن شخصی با موقعیت علی بن ابی‌طالب مانع از مدعی قدرت شدن بسیاری از بزرگان مهاجرین و انصار و جنگ بین آن‌ها و چند پاره شدن جامعه مسلمانان شد. ⭕️آپارات: https://www.aparat.com/v/wAjSs ⭕️یوتیوب: https://youtu.be/zScEeU1bN1E ........................ 🌐صفحه پخش جلسات: https://b2n.ir/f84371 🆔 @maraminstitute