eitaa logo
مرکز تفقه علوم اسلامی
269 دنبال‌کننده
133 عکس
37 ویدیو
27 فایل
‏«مرکز تفقه علوم اسلامی و الگوهای حکمرانی» به فهم عمیق و فقیهانه وحی و امتداد آن در علوم، نظامات اجتماعی و الگوهای حکمرانی می پردازد. #مرکزتفقه‌علوم‌اسلامی‌والگوهای‌حکمرانی ارتباط با مدیر: @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅خلاصه نشست «فقه سنت های الهی» 🎙حجت الاسلام و المسلمین استاد سید حسین میرمعزی 🕌مرکز تفقه علوم اسلامی 🔸موضوع نشست: پیشنهاد تأسیس دانش «فقه السنن» 🔻طرح بحث: 🔽لزوم تأسیس دانش های: 1️⃣فقه السنن 2️⃣اصول فقه السنن 3️⃣فلسفه فقه السنن ◀️جایگاه دانش: فقه السنن در مقابل فقه الاحکام و در عرض آن قرار می گیرد ◀️ضرورت تأسیس دانش: نقش تأثیرگذار در علوم انسانی اسلامی به عنوان نرم افزار ساخت تمدن اسلامی 🔷تعریف دانش فقه السنن: 🔻معانی سنت: 🔸در لغت: طریقه و روش 🔹در اصطلاح: 1️⃣در مقابل بدعت: امری که خارج از دین نیست 2️⃣در مقابل کتاب: روایات اهل بیت علیهم السلام 3️⃣در مقابل حکم: مستحبات فقهی ❗️در این علم، مقصود ما هیچ یک از معانی فوق نیست ✅مقصود از سنت در این دانش، سنت الهی به معنای روش خداوند در تدبیر و اداره این عالم و جامعه انسانی است؛ مطابق اصطلاح قرآنی سنت که به قوانین تکوینی جاری در جوامع انسانی اطلاق می شود ✳️سنن را می توان به صورت قضایای شرطیه «اگر الف آنگاه ب» بیان کرد. 🔰چند تقسیم برای معنای سنت به جهت تبیین دقیق معنا: 🔷 یک. سنت به معنای قانون: ✅1- سنت تکوینی ❌2- سنت تشریعی 🔷دو. سنت تکوینی: ❌1- صرفا مربوط به جهان ماده و بی ارتباط با انسان ✅2- مربوط به انسان و جوامع انسانی: فعلی از انسان یا جامعه انسانی، علت تحقق فعلی از سوی خداوند می شود. 🔸نمونه سنت فردی: وَ مَنْ يَتَّقِ اَللّٰهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاٰ يَحْتَسِبُ ﴿طلاق، 3-4﴾ 🔸نمونه سنت اجتماعی: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ اَلْقُرىٰ آمَنُوا وَ اِتَّقَوْا لَفَتَحْنٰا عَلَيْهِمْ بَرَكٰاتٍ مِنَ اَلسَّمٰاءِ وَ اَلْأَرْضِ ﴿اعراف، 96﴾ 🔷 سه. سنت تکوینی مربوط به انسان: ❌1- سنت مطلق: سنت الهی که مشروط به فعل انسان نیست: سنت هدایت و موت ⚠️در قرآن کریم به این موارد اطلاق سنت نشده است! 💢جایگاه بحث از سنن مطلق: مبحث خداشناسی در مبانی علوم انسانی ✅2- سنت مشروط: سنت الهی مشروط به فعل انسان چهار. سنت تکوینی انسانی مشروط: ❌1- منجر به فعل الهی در آخرت 💢علیرغم اهمیت، خارج از محل بحث ✅2- منجر به فعل الهی در دنیا 🔻نمونه های این قسم از سنت: 🔸يٰا قَوْمِ اِسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ اَلسَّمٰاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرٰاراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلىٰ قُوَّتِكُمْ ﴿هود، 52﴾ 🔸إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يُغَيِّرُ مٰا بِقَوْمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ ﴿الرعد، 11﴾ 🔸وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ اَلْقُرىٰ آمَنُوا وَ اِتَّقَوْا لَفَتَحْنٰا عَلَيْهِمْ بَرَكٰاتٍ مِنَ اَلسَّمٰاءِ وَ اَلْأَرْضِ﴿الأعراف‏، 96﴾ 🔸بالعدل‏ تتضاعف‏ البركات. (غرر الحکم ص297) 🔷ویژگی های سنن الهی: 🔹تبدیل ناپذیر 🔹تحویل ناپذیر 🔹دائمی و تکرارپذیر 🔹عمومی 🔷تبیین جایگاه سنن الهی در علوم انسانی: 🔻کارکردهای چهارگانه علوم انسانی: 1️⃣توصیف 2️⃣تبیین 3️⃣پیش بینی 4️⃣تجویز ▪️مراحل پیش بینی و تجویز مبتنی بر تبیین هستند؛ در تبیین نیز به قوانین عِلّی-معلولی کلی حاکم ذیل موضوع آن علم پرداخته می شود ✖️اما در نظام علوم انسانی غربی، سنن الهی هیچ جایگاهی ندارد و تمامی قوانین، از سنخ علل و معلول های مادی است ✔️هر چند سنن الهی خارق نظام عِلّی-معلولی نیست؛ لکن فراتر از نظام علی معلولی مادی است 🏠@markaztf
⬛️چند مسئله: ◼️یک. نسبت میان نظام عِلّی-معلولی مادی و نظام عِلّی-معلولی مجرد و رابطه میان این دو؛ هم عرض یکدیگر یا یکی در طول دیگری؟ ◾️جایگاه بحث از این مسئله: فلسفه فقه السنن ✔️نظر مختار بر اساس ادله متعدد: تأثیرگذاری مستقیم علل مجرد روی معلول های مادی ✔️ثمره مسئله: با پذیرش تأثیرگذاری مستقیم علل مجرد، قوانین علمی در علوم انسانی به دو بخش قوانین مادی و قوانین مجرد تقسیم شده و تحلیل های حوزه علوم انسانی متفاوت می شود. ◼️دو. چگونگی کشف سنن الهی 1️⃣بهره مندی از عقل و تجربه؛ در برخی موارد مورد توصیه قرآن کریم هم قرار گرفته است: قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي اَلْأَرْضِ ﴿آل ‏عمران‏، 137﴾ 2️⃣بهره مندی از ادله نقلی و آیات و روایات ◀️نکته مهم: این ادله بر خلاف تصور اولیه، حاکی از تعداد محدودی سنت کلی نبوده و دامنه وسیعی از سنن را شامل می شوند. 🔰اصول فقه السنن: در نسبت با اصول فقه الاحکام، به اقتضای تفاوت در موضوع، مسائل متفاوتی را دربر خواهد گرفت ✳️به عنوان نمونه، به جای بحث از هیئات امر و نهی که از راههای شناخت احکام الزامی بود، از مواد و هیئات حاکی از سنت بحث می کند؛ مانند: 1️⃣لفظ سنت 2️⃣ماده کتابت: كَتَبَ عَلىٰ نَفْسِهِ اَلرَّحْمَةَ ﴿الأنعام‏، 12﴾ / كَتَبَ اَللّٰهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي ﴿المجادلة، 21﴾ 3️⃣استناد فعل مضارع به خداوند: وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى اَلَّذِينَ اُسْتُضْعِفُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوٰارِثِينَ ﴿القصص‏، 5﴾ 4️⃣قضایای شرطیه ای که مورد استثنا واقع نشده اند 5️⃣لفظ کلمة الله: وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلىٰ مٰا كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتّٰى أَتٰاهُمْ نَصْرُنٰا وَ لاٰ مُبَدِّلَ لِكَلِمٰاتِ اَللّٰهِ ﴿الأنعام‏، 34﴾ / وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنٰا لِعِبٰادِنَا اَلْمُرْسَلِينَ ﴿الصافات‏، 171﴾ 6️⃣الفاظ مِثل و مَثَل 7️⃣تعبیر «ما کان» و «لم یکن» 8️⃣تعبیر علینا: ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنٰا وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا كَذٰلِكَ حَقًّا عَلَيْنٰا نُنْجِ اَلْمُؤْمِنِينَ ﴿يونس‏، 103﴾ و ... ✳️بخش دیگری از اصول فقه السنن را بایستی به تعارضات بدوی میان سنن و راهکارهای حل اختلاف میان آنها اختصاص داد 🔰نقطه آغاز پژوهش و تدوین فقه السنن: ✅مطالعه و بررسی ادله نقلی یعنی آیات و روایات ❌ناصحیح بودن شروع از مباحث انتزاعی بدون توجه به ادله نقلی ❇️کلام آخر: طبق آنچه بیان شد، روشن می شود که اگر به بحث فقه السنن پرداخته نشود، محصول علوم انسانی ما با نقصانی جدی مواجه شده و تفاوت چندانی با علوم انسانی غیر دینی نخواهد داشت 🏠@markaztf
فقه سنت های الهی .mp3
50.17M
🔊صوت جلسه فقه سنت های الهی استاد میرمعزی 🏠@markaztf
گزارش جلسه.docx
19.9K
📝گزارش جلسه فقه سنت های الهی استاد میرمعزی 🏠@markaztf
جلسه پنجم گروه «انسان شناسی و روان شناسی» ، پنجشنبه 10 اسفند، ساعت 15:30 با حضور حجج اسلام و آقایان حسنی‌نژاد، دستور، یحیی عبداللهی، مهرگان، موسوی، مهدی عبداللهی برگزار گردد. دراین جلسه حجت الاسلام حسنی نژاد به ارائه بحثی در رابطه با مختصات انسان در روان‌شناسی پرداختند و ضمن تأکید بر ابتنای نظریات و مکاتب روانشناسی بر یک مبنای مشخص و اثرگذاری وثیق آن مبنا بر دانش روانشناسی، به مبنا و نظریه آقای دکتر خاکبان اشاره نمودند که طبق دیدگاه ایشان، پالایش علوم انسانی می‌بایست بر اساس نظریه مبنا واقع گردد و ایشان در نظریه مبنای خود غایت و نهایت انسان را قرب الی الله و سعادت بشر در مسیر قرب الهی می‌داند و به نوعی خدامحوری را در برابر اسنان محوری و اصالت انسان مطرح می‌نماید... ایشان افزودند: هر چند در برهه‌ای با عبور از الهیات مسیحی و متافیزیک، مبنا اصالت خود را از دست داد و در رویکرد پراگماتیستی و کارکردگرایی، نتیجه، هدف و کارآمدی برجسته شد، اما خود این رویکرد نیز یک مبنای نانوشته دارد که قابل توجه و نقد است.... ایشان ضمن بیان تعریف و اهداف علم روانشناسی که عبارت است از کشف زمینه‌های رفتار و در نتیجه کنترل، هدایت و تغییر و درمان، منشاء این تعریف و مبنای آن را تعریف از انسان و ساحات و ابعاد او دانستند که عبارت است از جسم، روان و روح (اعتقاد و باور و زمینه‌های معنوی) و نیز از روان دو گونه تفسیر شده است که عبارت است از روان متأثر از جسم و وران متأثر از روح (شناختی و معنوی)... ایشان ضمن اشاره به روانشناسی معنویت گرا و مثبت گرا در 20 سال اخیر ، از آلپورت به عنوان پدر علم شخصیت دارای ایده ثبات شخصیت با دین اسلام و مذهب تشیع یاد نمودند... در پایان جلسه، مقرر گشت مبنای دین‌شناسی به عنوان نظریه بنیادین و مبنای تولید علوم انسانی در لایه جهان‌بینی و دین شناسی با استناد به دیدگاه علمای معاصر مورد بررسی و تدوین قرار گیرد و با تأیید ایشان در فضای تولید علم رسمیت یابد. مشروح و صوت این جلسه به پیوست تقدیم می‌گردد. 🏠@markaztf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📽 مقام معظم رهبری(مد‌ظله‌العالی) ⚖️ ما علوم انسانی‌مان بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است. ⚖️ علوم انسانی غرب مبتنی بر جهان‌بینی دیگری است؛ مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالباً مبتنی بر نگاه مادی است. ⚖️ ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد. یکی از بخش‌های مهم پژوهش قرآنی این است. باید در زمینه‌های گوناگون به نکات و دقائق قرآن توجه کرد و مبانی علوم انسانی را در قرآن کریم جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسی و مهمی است. 🗓بیانات در دیدار جمعی از بانوان قرآن‌پژوه کشور ۱۳۸۸/۷/۲۸ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 جریانهای اعتبار سنجی معاصر استاد جمال الدین حیدری فطرت چهارشنبه ۲ اسفند 🏠@markaztf
مرکز تفقه علوم اسلامی
🔉 جریانهای اعتبار سنجی معاصر استاد جمال الدین حیدری فطرت چهارشنبه ۲ اسفند 🏠@markaztf
نسبت به این جریان شناسی دو نکته به ذهن می رسد: اول اینکه، دیدگاه استاد مددی، بررسی مجموعه قرائن «صدوری، متنی و مضمونی» است و تحلیل فهرستی (و همچنین مشایخی ، گاهی اوقات مسلک مشایخی را در رتبه دوم می فرمایند) ذیل صدوری قرار می گیرد. (صوت ایشان به ضمیمه تقدیم می شود) نکته دوم را به عنوان تکمله ای بر نظام امام محور عرض می کنم.
هدایت شده از استاد مددی
14.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درس خارج اصول استاد مددی/ ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ بررسی روایات از سه جهت «صدور، متن، مضمون» در سه حوزه «دینی و اسلامی، مذهب امامیه، عقلایی» . / وجود دو رویکرد «شاهد» و «معیار» در این زمینه
💠 تکمله ای بر مبنای نظام امام محور در اعتبارسنجی حدیث یحیی عبدالهی در رابطه با نظام امام محور، ضمن تأیید و پذیرش آن، تکمله ای به ذهنم می رسد. مقدمتاً عرض کنم، دسته بندی رویکردهای موجود اعتبارسنجی از حیث های مختلفی ممکن است که هرکدام از یک زاویه و حیث خاص دسته بندی می کند. استاد مددی ریشه بحث را در این می بینند که آیا ما این عواملی که مطرح می شود (مثل ثقه، عدل، کتاب مشهور و...) را به عنوان «معیار» مطرح می کنیم یا «شاهد»؟ به بیان دیگر آیا خداوند متعال (شارع) در اعتبارسنجی برای ما معیار مشخص کرده است و گفته است باید خبرثقه را تعبداً بپذیری؟ یا اینکه نه تعبدی نیست و مطابق با سیره عقلا، می بایست به وثاقت و اطمینان عقلایی برسیم؟ از این منظر، نظام امام محور چگونه می تواند پاسخی به این پرسش باشد؟ و جزو کدام دسته قرار می گیرد؟ به نظر می رسد نظام امام محور گزینه سومی است؛ توضیح اینکه نظام امام محور، مبنایی است که می تواند اثبات کند، شاکله اصلی حدیث، از طریق مشهور خود، سالم به دست ما رسیده است. این ادعا تو قید دارد: اولاً اعتبار کلیت و شاکله و نظام احادیث است، و منافاتی با اندک روایات غیرمتعتبر داخل آن ندارد. ثانیاً مسیر مشهور را در بر می گیرد لذا شامل کتابهای غیرمشهور در حاشیه ، که عمدتاً از سوی اصحاب طرد شده اند و یا اختلافی است (مثل مصباح الشریعه) نمی شود. بنابرانچه گذشت می توان خط سوم بودن نظام امام محور را اینگونه بیان کرد: نظام امام محور هم عقلایی است و هم تعبدی و اساساً این دوگانه را متزلزل می کند. هم قرینه عقلایی است ؛ بدین معنا که ائمه (ع) در یک سیر مدیریت و راهبری اجتماعی، حدیث را از مخاطرات و آُسیب ها، حفظ کرده اند و سالم به مقصود رسانده اند و هرکسی با تاریخ حدیث (البته با این خوانش خاص) آشنا باشد، حکم به صحت کلیت مجموعه احادیث در سیر مشهور می کند. لذا هم فرایند عقلایی است و هم مورد پذیرش عقلا است و نه تعبدی. اما از منظر دیگر می توان گفت رنگ و بوی تعبدی نیز دارد، بدین معنا که به سیره و فعل امام برمی گردد و نتایج امر را میتوان به امام و شارع حکیم مستند نمود. مدیریت و راهبری امام در نقل و انتقال حدیث در واقع فعل و سیره حضرت است که حجیت شرعی دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت. اما چندنکته: 1️⃣.این قرینه عقلایی و تعبد شرعی ، درمقیاس خرد نیست که با اعمال آن، یک یا تعدادی روایت، معتبر شوند بلکه در مقیاس مجموعه روایات است. لذا از این منظر می توان آن را قرینه و تعبد کلی نام نهاد. 2️⃣ این مبنا نمی تواند اعتبار و حجیت تک تک احادیث را اثبات کند، لذا نیازمند تکمیل است، بله می تواند مثلاً تا 70-80 درصد، حجیت یک روایت را ثابت کند اما برای تکمیل نصاب حجیت (100 درصد) 20-30 درصد دیگر باقی می ماند ، چون بالاخره می دانیم درهمین مجموعه اصلی روایات ما، روایات غیر معتبر نیز ولو اندک و اقلی راه پیدا کرده است. درنتیجه برای تکمیل این مبنا ، نیازمند به دو مبنای پیشین هستیم و می بایست حسب اتخاذمبنای مختار به آندو مبنا رجوع کنیم. (همچنین ممکن است بگوییم روایاتی که در سیر مشهور انتقال حدیث قرار داشته اند، مقتضی حجیت اند، الا اینکه خلافش ثابت شود؛ میان ایندو تفاوت هست اما نتیجه آنها نزدیک به یکدیگر است) 3️⃣ بله اگر ، مجموع و نظام روایات ، دارای دلالتی باشند، غیر از دلالت تک تک آنها، می توان گفت این دلالت به لحاظ سندی و مصدری حجت است (تفصیل این مطلب را در مقاله تواتر نظام مند بیان کرده ام). 4️⃣ آنچه ذکر شد به نظرم با مبانی استاد مددی قابل انطباق است؛ ایشان در بحث فقهی جوائز السلطان، درباره موضع ائمه نسبت به حکومت های جائر، از همین سبک استفاده کردند و گفتند به جای مراجعه به چند روایت متعارض (که در جای خود لازم است) می بایست به سیره عملی 250 ساله امام استناد کرد. همچنین در بحث به دست آوردن معیار تعبدی از روایات می فرمودند ما دو سری همه روایات مربوطه را سر درس خواندیم ولی معیار تعبدی استفاده نکردیم، بله فی الجمله خبر حجت است و لذا مبنای سیدمرتضی که خبر را حجت نمی داند نمی پذیریم. به نظرم ایشان، فی الجمله حجیت تعبدی را اثبات می کنند ولی تفصیل و بالجمله اش نیازمند تکمیل نصاب عقلایی حجیت است. 🏠@markaztf
📚 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ویرایش جدید کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» از سوی منتشر شد. ♦️ یکی از مهم‌ترین فعّالیتّهای حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) در سالهای قبل از انقلاب و در دوران مبارزه برای شکل‌گیری حکومت اسلامی و همچنین پس از پیروزی نهضت اسلامی مردم ایران، برگزاری جلسات تبیین و تفسیر آیاتی از قرآن کریم بوده است. آنچه در این کتاب آمده تلاشی است برای تبيين روش و گرايش و نيز استخراج مبانی، قواعد و ویژگی‌های تفسيری ایشان كه از بررسی تفسير سوره‌ی برائت، به دست آمده است. همچنین موردپژوهی و ارائه‌ی نمونه‌های عینی ذیل هر مبنا و قاعده‌ی تفسیری، از ویژگی‌های متمایز این نوشتار است که بر کارآمدی و سودمندی آن افزوده است. 📝 گفتنی‌ است کتاب حاضر، یک نوبت در سال ۱۳۹۳ با عنوان «مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) در تفسیر سوره‌ی برائت» چاپ شده بود و اکنون با بسط مطالب، ارائه‌ی دلایل، شواهد و نمونه‌های بیشتر در مباحث و توسعه‌ی عناوین، گسترش یافته و با حجم بیش از دو برابر، در قالب اثری مستقل با ۳۱۲ صفحه در اختیار پژوهندگان علوم قرآنی قرار گرفته است. 📌 کتاب «روش، گرایش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» در سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اول فروردین ۱۴۰۳ عرضه خواهد شد. https://shop.khameneibook.ir/product/روش-گرایش-و-قواعد-تفسیری-حضرت-آیت-الله-العظمی-خامنه-ای-مدظله-العالی @KhameneiBook
🔰 چهار انگاره در معنای علم دینی، بخش اول به نظر حقیر، لااقل چهار انگاره کلان نسبت به علم دینی به طور عام، و علوم انسانی به طور خاص وجود دارد که این چهار انگاره در موارد زیادی حتی توسط صاحبان اندیشه و بزرگان خلط می شود. 🔹 انگاره اول، انگاره ای است که علم دینی را علم کاشف از حقیقت می داند و اساساً مناط علم بودن و دینی بودن را واحد می داند. لذا علمی بودن، مساوق است (وحدت حیثیت دارد) با دینی بودن. 🔹انگاره دوم، این انگاره است که علم دینی، علمی است که میزان اخبار و مستندات شرعی در خصوص موضوع آن چه لحاظ تعداد اسناد و چه از لحاظ دلالت، به حدی باشد که بتوان بر اساس آن مدعی شد که علم جدیدی به غیر از علوم رقیب و مسبوق به آن، پدید می آید. در این تلقی، ما می توانیم ادعای فقه اسلامی کنیم، چرا که تعداد اخبار مستند و همچنین استحکام دلالتهای آیات و روایات فقهی به حدی است که می توان مدعی شد که علم فقه موجود در غیاب آنها، اساساً به این صورت و محتوا شکل نمی گرفت. باید دقت بسیار کرد که قائلین به این جریان وقتی درباره اقتصاد اسلامی یا جامعه شناسی دینی یا روان شناسی دینی هم صحبت می کنند، به پشت‌گرمی تراکم دلیلیت و دلالت آیات و روایات، به خصوص در بخش تجویزی و هنجاری چنین حرفی میزنند و معمولاً در خصوص بخش مشاهداتی ـ توصیفی علوم انسانی موجود یا اساساً تصوری ندارند و یا بزرگواری مانند شهید صدر به صراحت بخش توصیفی اقتصاد را (علم اقتصاد) را از دایره اتصاف به اسلامیت و عدم اسلامیت خارج می کند. (فعلا وارد دعوای صغروی این مسئله نمی خواهم بشوم که آیا شهید صدر علم اقتصاد را هم تقسیم به اسلامی و غیر اسلامی کرده یا نه که سرجای خودش باید بررسی دقیق شود.) این انگاره، به دینی بودن یک علم، نگاه گزاره ای دارد و پرطرفدار ترین تقریر از علم دینی در میان فقهای ماست. 🔹انگاره سوم: کسانی است که اتصاف یک علم به اسلامیت را نه از طریق اول و نه از طریق دوم، بلکه از طریق اسلامی بودن مبانی و بنیان‌های یک علم دنبال می کنند و معتقدند که اگر بنیان انسان شناسی علوم انسانی مادی است که هست، ما نمی توانیم علوم انسانی مدرن را اسلامی بدانیم. این نگاه، با تمام تقریرهای متعددی که می تواند داشته باشد، از ابتدا علم را به بخش توصیف و تجویز تقسیم نمی کند، بلکه این نکته را گوشزد می کند که مشاهده گر در مقام توصیف مشاهده خودش هم که هست، بر بستر امکانی ایستاده است که بنیانهای نظری و متافیزیکی او برایش فراهم کرده است. لذا در این نگاه هرچند ممکن است بین هست ها و بایدها، رابطه توالدی و منطقی نباشد، ولی هست ها و بایدها در یک و همچنین سطوح مختلف هست از بنیانهای نظری گرفته تا مشاهدات جزیی در هم حضور دارند و به هم متقوم هستند. (البته اینجا کسانی که تلقی به هم پیوسته تری از رابطه علم و جامعه دارند و علاوه بر تقوم حیطه های مختلف علم، علم و جامعه را نیز به هم متقوم می دانند، مانند دکتر داوری، قدری مسئله بغرنج تر می شود.) بر اساس این انگاره اگر نگاه کنیم، مسئله لزوم اسلامی سازی علوم از علوم انسانی فراتر می رود و به علوم پزشکی، زیستی و حتی طبیعی هم به راحتی کشیده می شود. لذا در این نگاه لازم نیست برای اینکه «طب اسلامی» داشته باشیم، حتما روایات فراوانی بیابیم، گاهی یک یا دو یا چند آیه و روایت که ناظر به بنیانهای تکوین یک موضوع پرداخته است، می تواند سرنوشت تفسیر و توضیح هزاران مشاهده تجربی را تغییر دهد. بخش دوم ⬇️
🔰 چهار انگاره در معنای علم دینی، بخش دوم 🔹انگاره چهارم، انگاره توجه به اسلامیت فرایند تکون یک شناخت در مواجهه با یک موضوع است. این انگاره که به نظر حقیر که تکامل یافته انگاره سوم است، تلاش می کند تا آنچه را که از ضرورت جریان مبنا در مفاهیم پایین دست تری مانند تبیین مشاهده در انگاره سوم گفته شده است، در قالب یک «الگوی مفهومی» و «هندسه و طبقه بندی علوم» توضیح دهد. قائلین به این انگاره، تلاش می کنند تا در یک ساخت‌واره مفهومی، نه تنها علوم عقلی، نقلی، تجربی را از هم تفکیک و تمیز دهند، بلکه «نسبت میان آنها» و «نحوه تأثیر و تأثر آنها» را توضیح دهند. این انگاره که امروزه بسیاری از صاحب نظران علم دینی بدان قائل هستند، دقیقاً نقطه مقابل «جدا انگاری و لزوم عدم تداخل حیطه های علوم عقلی، نقلی و تجربی» است که مرحوم علامه طباطبایی در مقدمه المیزان و هم چنین در ذیل آیه 13 و 14 سوره مائده و آیت الله جوادی آملی در کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی بیان می کند. این انگاره بر آن نیست، که علوم عقلی، نقلی و تجربی با یکدیگر مرز ندارند و باید هر یک در همه جا دخالت مستقیم داشته باشد، بلکه معتقد است که هر یک از علوم مختلف، حیطه و محدوده مشخصی دارند ولی این حیطه ها از هم انفصال و گسستگی مطلق ندارند و بر فیلسوف است که بر اساس طرحی که از هستی و معرفت دارد، محدوده هریک از این حیطه ها و نحوه داد و ستد آنها را مشخص کند. امروزه اساتیدی مانند پارسانیا، میرباقری، خسروپناه، واسطی، هادوی و ...به دنبال دست یابی به این الگوی مفهومی که مبنای طبقه بندی جدیدی در علوم است، می باشند. بر اساس این انگاره نیز ما حتماً «طب اسلامی» خواهیم داشت، ولی نه به معنای اینکه هر آنچه که مطمئن شویم علم طب امروز به واقع رسیده را اسلامی بنامیم (انگاره اول) و نه به معنای اینکه قائل شویم که آنقدر آیه و روایت طبی داریم که یک علم طب جدید تأسیس کنیم (انگاره دوم)، بلکه به معنای ایجاد یک نظام جامع تحقیقات نظری، کتابخانه ای، تاریخی، میدانی و اجرایی که می تواند بستر جریان مفاهیم بنیادین و ارزشی دین، تا لایه مشاهداتی و تجویزی خُرد باشد. 🔸پی‌نوشت: باید توجه داشت که انگاره دوم خودش عرض عریضی دارد. مرحوم شهید صدر از این لحاظ که در خود بخش مذهب که آن را متصف به اسلامیت می داند، از گزاره ها فراتر می رود و از روبنا به سمت زیربنا و پرسش های بنیادین سیر می کند و هم از لحاظ اینکه از طریق نقش مفاهیم، تلاش می کند که توصیفات این عناوین مندرج در قرآن و روایات را نیز از خود کتاب و سنت استخراج کند، به انگاره سوم نزدیک است. ولی ایشان در پذیرش انفصال روش کشف مکتب از روش علم که اولی تجویزی است و دومی توصیفی، در همان انگاره دوم جای می گیرد. درباره اتصاف علم به اسلامیت، ایشان به معنای اینکه «علم اقتصاد» در جامعه دینی از «واقعیت دینی» صحبت می کند و به تعبیر دیگر، موضوعش اسلامی است، این اتصاف را درست می داند، ولی آنچه که بنده تاکنون از مباحث ایشان برایم حاصل آمده، این است که ایشان فرقی بین «روش توصیف علم اقتصاد» در جامعه دینی و غیردینی قائل نیست. البته فیش‌هایی در تأیید و نقض این مطلب هست که ان شاء الله با کمک دوستان خوبم به زودی همه را گرد می‌آوریم و جمع بندی می‌کنیم . در هر صورت اگر ارتباط و به هم پیوستگی این بخش مذهب و علم را در مباحث مرحوم شهید صدر اثبات کردیم، ایشان در انگاره سوم و حتی انگاره چهارم جای می گیرند... https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b
💠 امروزه پیــرامون فلسـفه اخــلاق، مکـاتب و رویکــردهای متنوعی شکل گــرفته و مسئله‌های آن از قدیم در میراث فلسفی و کلامی اسلامی محل بحث بوده است. نکته قابل توجه این است که رویکرد غالب در این عرصه، رویکــرد فلســفی کلامی است که امتداد اندیشه های سده‌های نخستین می‌باشد. گویی نظریه‌پـــردازان این عرصه، ورود به این بحث را تنها شأن عقل فلسفی تلقی کرده‌اند و کمتر تحقیق جامعی در این مسأله از منظر معارف وحی به چشم می‌خورد. مدرسه بهاره فلسفه اخلاق قصد دارد با نگاهی جامع، در چهار محور ۱. میراث فلسفی و کلامی ۲. تراث اخلاقی ۳. اندیشه های معاصر و ۴. اندیشه مبتنی بر معارف وحی، گام موثری در رشد و بالندگی این دانش بردارد. 🔰 مدرسه بهــــاره | آشنـــایی با فلســفه اخــلاق | ▫️زمان برگزاری: پنجشنبه‌ها، به مدت ۶ هفته، ساعت ۹ صبح الی ۱۷(به همراه ناهار) ▫️شیوه برگزاری: حضوری(ظرفیت محدود) قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴ 🎴لینک ثبت‌نام: https://www.negahschool.ir/product/falsafeh_akhlagh/ با مشارکت: مرکزتفقه‌علوم‌اسلامی‌والگوهای‌حکمرانی (ع) ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah 🌐‌ http://www.negahschool.ir 🏠@markaztf
14.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🎥 آیت الله حائری شیرازی(ره) 💠 علوم انسانی توهم‌اند؛ چرا که آنچه بشر درباره انسان می‌داند موهوم است و تمام علوم انسانی از انسان‌شناسی می‌گذرد. 💢 آقایان نباید تردید کنند در رد محصولات علوم انسانی غربی. ⚖️ 8️⃣ 📖 📽 | برگرفته از کانال آیت الله حائری شیرازی(ره) 🆔 @Bavar_tarbiat 🏠@markaztf
19.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️در برابر انحراف❇️ نگاهی بر مبارزات آیت‌الله کاشف‌الغطا او که برای دفاع از حرم حضرت علی(علیه‌السلام) در برابر وهابی‌ها، شمشیر رزم برداشت. 🔅مرکز نوآوری‌های اجتماعی مبتدا سایت|تلگرام|بله|ایتا|اینستا|سروش|روبیکا
|فلسفه اخلاق| 🔹مدرسه بهاره آشنایی با فلسفه اخلاق از منظر کتاب و سنت هفته اول: میراث فکری و تراث اخلاقی ارائه‌دهنده: اســتادرضا برنجکار 🎴شیوه برگزاری: حضورے‌‌ | مجازے‌‌ پنج‌شنبه، 13 اردبیشهت، ساعت 14 با مشارکت: (ع) جهت شــرکت در برنـــامه از طریق لینک زیر ثبت‌نام نمایید: https://www.negahschool.ir/product/falsafeh_akhlagh/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
2_144216344867834330.mp3
1.75M
🔹 جامعه به مثابه یک کل 🔹 مشخص شدن قاعده‌مندی حرکت جزء بر اساس قاعده‌مندی حرکت کل 🔹 تربیت در افق تولی به سرپرستی اجتماعی کل متحرک جامعه 🔹 لزوم هماهنگی تمامی اجزاء حول سرپرستی اجتماعی کل 🔹 تعریف حرکت و رشد و تربیت فردی ذیل حرکت کل اجتماعی 🔹 تعریف تربیت در افق اداره جامعه 🔹 تربیت متوقف بر فهم مربی نسبت ربط‌های اجتماعی اجزاء جامعه با یکدیگر 🏠@markaztf
📝فراخوان مقالات فصلنامه علمی جستارهای فقهی و اصولی با موضوع «مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد» با مشارکت و حمایت دبیرخانه همایش مرجعیت علمی قرآن 🔻محورها و ریز موضوعات فراخوان 1. چیستی مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد 2. گونه‌ها و تأثیرات مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد 3. مبانی مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد 4. دلایل مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد 5. عرصه‌های مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد (براساس طبقه بندی رایج علوم شامل: علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم طبیعی) 6. قلمرو مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد (شامل مباحث برون‌علمی{ظرفیت‌های تحقیق، مبادی و اصول موضوعه؛ روش‌شناسی؛ راهبری و مدیریت} و درون‌علمی {مفاهیم و مفروضات و اصول پایه؛ قواعد و اصول؛ گزاره‌ها و مسائل؛ فرضیه‌ها و نظریه‌ها؛ مدل‌ها و الگوها}) 7. روش‌شناسی مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد 8. موانع مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد 9. آسیب‌شناسی مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد 10. تحلیل وضعیت مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد ⏳مهلت ارسال آثار: ۱۴۰۳/۵/۳۱ 🌐سامانه فصلنامه:http://jostar-fiqh.maalem.ir ☎️تلفن تماس و راهنمایی: 05132233350 داخلی 8629 - 8554 ساعت 8 الی13:30 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
جلسه اول درس گفتارهای فلسفه اخلاق با حضور استاد برنجکار با موضوع فلسفه اخلاق در میراث کلام شیعه 🏠@markaztf
💥 کتاب «مکتب‌شناسی فقهی» به‌زودی روانه بازار کتاب خواهد شد. ◽️ تألیف: حسین ایزدی ◽️ حجم: ۸۰۰ صفحه ◽️ ناشر: کتاب فردا 🔍 جستاری در مکاتب قم و نجف با نگاهی به رویکردهای نو در اجتهاد 📜 عناوین و موضوعات: ◽️فصل اول: درآمدی بر ضرورت، مفهوم و ابعاد مکتب‌شناسی فقهی ◽️فصل دوم: درآمدی بر مکتب فقهی نجف ◽️فصل سوم: درآمدی بر مکتب فقهی قم ▫️فصل چهارم: بررسی تطبیقی مکاتب فقهی ◽️فصل پنجم: درآمدی بر رویکردهای نو در اجتهاد ◀️ با گفتارهایی از حضرات آیات و حجج اسلام، اساتید معظم: _ شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی _ سید علی‌اکبر حائری _ ابوالقاسم علیدوست _ جواد فاضل لنکرانی _ سید محمدمهدی میرباقری _ احمد مبلغی _ محمد عندلیب همدانی _ محمد محمدی قائینی _ عبدالحسین خسروپناه _ عبدالحميد واسطی _ محمدحسن ربانی بیرجندی _ محمدحسین ملک‌زاده _ احمد رهدار و... @fardabook_ir 🏠@markaztf