eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد: به عنوان نمونه الهیات دینی، باید در مورد نگاه انسان به رنج و شر به لحاظ روانی (نگاه مثبت یا منفی)، و نیز بحران معنا با تکیه بر جهان بینی توحیدی و انگیزشهای الهیاتی که تاب آوری ما را در این صحنه ها بیشتر نموده و زمینه ساز نشاط روحی و معنوی و رفع اضطراب و افسردگی و مقولاتی از این سنخ است، بیشتر ورود نماید. 🌐 @meshkatnoor
انقلاب: امروز اگر نظام و جامعه ى ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل اين شبهات گوناگون، اين فلسفه های وارداتى مختلف، "لخت و بى دفاع" خواهد ماند. 🍃 قم- ۲۹ مهر ۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔻 از سلسله نشست های انتقال دانش 🔶 گروه و با همکاری اداره تعاملات علمی بین المللی پژوهشگاه برگزار می کنند: 🔰 نشست"مسئولیت اجتماعی در عصر و پساکرونا" ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/pasacorona-2 ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
🔴شبهه ای درباره قتل فرزند توسط پدر: ( به بهانه فاجعه اخير در تالش) 1️⃣قرآن کریم درباره قتل(فرزند یا غیر فرزند)می فرماید:(و من یقتل مومنا متعمدا فجزاوه جهنم خالدا فیها وغضب الله علیه و لعنه و اعد له عذابا عظیما)،هر کس فرد با ایمانی را عمدا بکشد،مجازات او جهنم است،همیشه در آن می ماند و خداوند بر او غضب می کند و او را از رحمتش دور می کند وعذاب بزرگی برای او آماده ساخته است.پس مجازات اخروی قتل فرزند هم بسیار بسیار سنگین است. 2️⃣در آیه دیگری می فرماید هرکس انسانی(فرزند و غیر فرزند) را بی گناه به قتل رساند مثل این است که تمام انسانها را کشته(مائده،۳۲) 3️⃣در آیات دیگری هم از قتل فرزندان نکوهش شده است،(انعام،آیه۱۴۰)( تکویر،آیه۸و۹)(نحل،آیه۵۸ و۵۹)... 4️⃣قتل فرزند یا غیر فرزند از گناهان‌کبیره است که توبه از آن هم بسیار مشکل است. 5️⃣مجازات دنیوی قتل فرزند توسط پدر طبق روایات شریف،پرداخت دیه است،که الان طبق قانون بین۳تا۱۰سال حبس هم دارد. 6️⃣توجه داشته باشید در کشورهای غربی در مقابل قتل اصلا قصاص ندارند و فقط قاتل باید زندانی شود،این در حالی است که همیشه به ما می گویند قصاص خشن وغیر انسانی است اما برای قتل دختری توسط پدرش و عدم قصاص او این همه آشوب درست کرده اند. 7️⃣قتل فرزند توسط پدر کم اتفاق می افتد مگر پدر دچار بیماری روانی باشد یا دختر گناه بزرگی مرتکب شده باشد و... 8️⃣ما حکمت و علت احکام دین را در اکثر موارد نمی دانیم،عقل ما نمی تواند درک کند یک عمل خوب یا بد،چه مصالح یا مفاسد دنیوی و اخروی،روحی و روانی،فردی و اجتماعی و...دارد. 8️⃣یکی از انگیزه های قصاص جلوگیری از ترویج گناه(قتل)در جامعه است در حالی که اگر پدر قصاص نشود خیلی تاثیری در رواج قتل فرزند ندارد،چرا که کمتر پدری چنین جنایتی مرتکب می شود. 9️⃣قصاص پدر و کشتن او،هیچ کمکی به خانواده مقتول نمی کند و بر مصیبت آنها می افزاید،با اعدام پدر توان اقتصادی خانواده او هم ضربه شدیدی می خورد. 🔻قتل دختری که با مردی فرار کرده بود،و عدم قصاص پدرش فقط بهانه برای حمله به قوانین روح بخش اسلام است. 📝 حجت الاسلام و المسلمین داود اسفند یاری ، دانش آموخته کلام اسلامی 🌐 @meshkatnoor
🚨«توحید محوری، حلقه مفقوده مباحث جمعیتی» ✅دفاع كارآمد از توحید و مبانی توحیدی بایستی در نهایت تأثیراتش را در بسط توحیدمحوری و جهت دهی به رفتارهای اختیاری و شئون متعدد حیات بشری نشان دهد. در این صورت بیشترین فایده دنیوی و أخروی را نصیب بشر خواهد ساخت. ✅در منابع اسلامی، به فرزندآوری به منظور سنگین شدن زمین از گوینده «لاإله إلا الله»، توصیه شده است. اساسا نگاه دین به جمعیت، نگاهی راهبردی، بنیادین و تمدنی به منظور تحقق اهداف توحیدی است. راهبردی که با آیات و روایات فراوان دیگری تأیید شده و سنت های تکوینی و تشریعی الهی نیز با آن همراهی و سازگاری دارد. ❌امروزه هرچند کشف توحیدگریزی در عرصه فکری برخی از افراد نیازمند دقت و ژرفکاوی است، اما در عرصه های عملی همچون سبک فرزندآوری و فرزندپروری آنها مشهود است. اگر افراد جامعه بخاطر بی اعتنایی و عدم اهتمام به آموزه های اسلامی، نسبت به سرنوشت جمعیت خود حساس نباشند، انقراض نسل و ضعف جوامع توحیدی، دور از انتظار نیست. حقیقت تلخی که دلسوزان جامعه بارها نسبت به وقوع آن هشدار داده اند. ❌امروزه سایه فرهنگ مدرن بر سبک فرزندآوری و فرزندپروری به شدت سنگینی می کند، به گونه ای که حتی استدلال آوری برای اقناع جامعه دینی نسبت به افزایش جمعیت، تنها در این چارچوب قابل فهم و پذیرش شده است. هرچند که در حال حاضر حتی تأکید بر منافع دنیوی فرزندآوری نیز کارآیی زیادی نداشته و مخالفان افزایش جمعیت نیز منافعی برای عدم فرزندآوری ذکر می کنند. ⁉️با توجه به نقش و اهمیت جمعیت فراوان توحیدباور در بسط و توسعه توحیدباوری در سطح جهان، نقش یک متکلم در این زمینه چه خواهد بود؟ آیا متکلم نمی تواند در اثبات نظریه جمعیتی اسلام و تبیین مسائل آن و دفاع از شبهات مطرح نقش آفرینی کند؟ مگر نه این است که یکی از وظایف متکلم، تقویت باورهای مؤمنان و حفظ آنها از انحرافات اعتقادی است؟ ⁉️آیا یک متکلم نباید جایگاه حقیقی و اسلامی بسیاری از مسائل مرتبط با فرزندآوری زیاد را از نگاه توحیدی تبیین کند؟ چرا بسیاری از مذهبی ها در مسائل مرتبط با جمعیت از جمله مسأله رزق و روزی، کیفیت و کمیت تحصیلات، تعیین سطح کمی و کیفی زندگی، وظایف زن و مرد، جایگاه و ارزش فرزند، ارزش و جایگاه ازدواج و ...دچار التقاط شده اند؟ ✅به نظر می رسد یک متکلم به هر یک از این ابعاد که بپردازد و با انجام پژوهش های کلامی، جایگاه واقعی و اسلامی هر یک از این موضوعات را تبیین و معرفی کند، گام مهمی برای افزایش جمعیت توحیدی برداشته و سنگلاخ های التقاط و انحراف را از مسیر واقعی سبک فرزندپروری اسلامی برداشته است. ✅با سرلوحه قرار دادن توحیدمحوری در طرح مباحث جمعیتی و اثبات کارکردهای مثبت آموزه های جمعیتی اسلام در حل مسائل و چالشهای جمعیتی، علاوه بر اینکه می توان به شیوه ای کاربردی از آموزه های توحیدی در مقابل هجوم اندیشه های الحادی و سکولاریسم دفاع کرد، می توان فوائد دنیوی و مادی فرزندآوری را نیز در چارچوب خداباوری و معادباوری تعریف کرد و افق های ارزشمندتر، والاتر و پایدارتری را فراروی بینش و تصمیم گیری افراد نسبت به افزایش جمعیت گشود. 📝 حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی موسوی ؛دانش آموخته کلام اسلامی 🌐 @meshkatnoor
حضرت آیت الله مصباح بزدی رئیس مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی امام خمینی: وظیفه شرعی و الهی همه طلاب علوم دینی توسعه و ترویج هرچه بیشتر معارف اسلامی و تلاش برای دفع شبهات آن است؛ به خصوص آن شبهاتی که شیوع یا نفوذ آنها برای ایمان مردم خطرهای جدی‌ای را به دنبال دارد. این یک وظیفه شرعی است و هرکس هرچه می‌تواند باید در این راه تلاش کند. شوخی‌بردار هم نیست! باید جواب خدا را بدهیم! وی با اشاره به امکاناتی که برای نشر و توسعه معارف دینی در دسترس است، ادامه داد: ما هم‌اکنون می‌بینیم که عالم چه وضعی دارد و خدا چه امکانات و نعمت‌هایی به ما داده است. اگر از این‌ها برای توسعه معارف اسلامی و هم‌چنین مبارزه با شبهات آن، استفاده نکنیم، جوابی پیش خدا نداریم. 👇👇 http://mesbahyazdi.ir/node/7655 🌐@meshkatnoor
⬆️خبر بالا در خبرگزاری یورونیوز فارسی(وابسته به اتحادیه اروپا) نشر داده شده است. 🔺این خبر درباره اعتراضات مردمی به جهت قتل ناجوانمردانه یک سیاهپوست توسط پلیس جنایتکار آمریکا است. ❇️ چندین سایت سکولار ایرانی را بررسی کردم، اما حتی یک خبر از این اعتراضات وسیع در آمریکا نشر نداده بودند. در صورت نشر این اخبار هم سعی می کنند آن را به صورت یک خبر حاشیه ای کوچک نمایی کنند. چنین سیاست رسانه ای در رسانه های سکولار ایرانی، به مراتب بیشتر از رسانه های غربی دنبال می شود. ⛔️ سانسور اخبار و حذف و کوچک نمایی اخباری که به ضرر جریان لیبرال سرمایه داری است، شیوه رسانه های غربگرای ایرانی است. 📢 در مقابل، نشر گسترده و بزرگنمایی اخباری که بهانه ای برای تخریب اسلام و نظام اسلامی است، سیاست رسانه ای جریان سکولار ایرانی است. نمونه ای از این اخبار، قتل رومینا اشرفی بود که در حجم وسیعی نشر داده شد و بهانه ای برای عقده گشایی ضد اسلام و جمهوری اسلامی شد. ❇️ شعارهایی مانند آزادی بیان و رسانه آزاد و شعار مقابله با سانسور که از سوی منادیان سکولاریسم مطرح می شود، شعارهایی دروغین است که فقط در راستای منافعشان مطرح می کنند. ✅ بر این اساس، اگر خبری با اهداف سکولارها در تضاد باشد و هیبت پوشالی جهان غرب را به چالش بکشد (مانند اخبار افتضاحات دولتمردان آمریکا در کنترل بیماری کرونا یا اخبار اعتراضات مردم آمریکا به نژادپرستی) ، رسانه های سکولار ایران با انواع شگردهای رسانه ای مانع توجه افکار عمومی به آن می شوند تا وجاهت قبله آمال غربگرایان خدشه دار نشود. 📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی
🔴 دوره های مبانی اندیشه اسلامی " طرح ولایت" 📌 ویژه خواهران در سه دوره فعالین فرهنگی، معلمین، دانش آموزان 🔹 محل برگزاری دوره: تهران در سایت sabtenamtarh.ir ثبت نام کنید. 🔰لینک عضویت در کانال مرکز آموزش اندیشه های بنیادین موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی: 🆔 @maab_iki ارتباط با ادمین: 🆔 @admin_maab
📚 منتخب الآثار من بحار الانوار ✔️ تلخیص، تنقیح، نقد و توضیح کتابِ گران‌سنگ مرحوم علامه محمدباقر مجلسی قُدّس سرّه 🖊 پژوهشی گروهی تحت اشراف آیةالله ناصر مکارم شیرازی حفظه الله 🏷 جهتِ تفصیلی با کتاب مقدمه‌ی مجلد اول به قلم آیةالله مکارم شیرازی دامت برکاته را فرمایید. 🔹 ج ۱ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar.pdf 🔸 ج ۲ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar2.PDF 🔹 ج ۳ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar3.pdf 🔸 ج ۴ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar4.pdf 🔹 ج ۵ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar05.PDF 🔸 ج ۶ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar06.pdf 🔹 ج ۷ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar07.PDF 🔸 ج ۸ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar08.PDF 🔹 ج ۹ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar09.PDF 🔸 ج ۱۰ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar10.PDF 🔹 ج ۱۱ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar11.PDF 🔸 ج ۱۲ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar12.PDF @tafaqqoh
🔴 معرفت و شکر ✅ در آیه ۶ سوره عادیات بعد از چندین قسم ( که نشان بر عمق و حقیقت موضوع است)میفرماید ان الانسان لربه لکنود.این است و جز این نیست که انسان برای پروردگارش ناسپاس است.چرا؟؟ ✅میفرماید خدایا برای من شکری قرار بده که مخلوط به جهل نباشد.یعنی معرفت هم راستای شکر میباشد.حقیقتا شکر با معرفت معنی پیدا میکند.و شکر یعنی معرفت. ✅در جای دیگر پروردگار، عجز بنده اش از شکرش را( که معرفتیست بالا) شکر مینامد.و حقیقتا شکر نمیشود مگر او به وسیله او و به کمک او و قائم به او .همان طوری که حضرت امام در تفسیر الحمدلله سوره حمد اینگونه میفرمایند. خوب چرا معرفت به الله نداریم که نتیجه اش ناسپاسی با این همه تاکید و حصر باشد!! ✅چون معرفت به خود نداریم.میفرماید کسانی که خدا را فراموش کردند خداوند آنها را دچار خود فراموشی میکند.این یک اصل است.من عرف نفسه عرف ربه.بک عرفتک. اگر خود را میشناختیم همه چیز حل بود.به توحید (که تمام وجودمان را در بر گرفته و تمام آمالمان به آن برمیگردد )میرسیدیم.به بیانی دیگر تمام مشکلات تمام مشکلات و باز هم تمام مشکلات ما ناشی از غفلت ما نسبت به خودمان است.من عرف نفسه .... ✅آیا انسان در این آیه به ائمه اطهار سلام الله علیهم نیز شامل است؟؟ انسانی که به مقام فنا میرسد و این فنا برای او مقام است و باقیست در آن، دیگر انسان نیست.مثل پروانه ای که در آتش وصل معشوقش فانی میشود و آتش شمع تمام وجودش را در برمیگیرد.مثل قطره ای که دیگر پس از وصال به دریا دیگر قطره نتوان گفت براو . ✅تا انسان در مقام مادی اش زندانی باشد، دور است از خویشتن حقیقی اش و شامل آیه.اما اگر از خود مادی و محدودش بگذرد و متوجه به خود حقیقی اش و مقام نورانیتش شود دیگر آنی نیست که انتزاع میکرد که هست. و شامل آیه نیست چرا که دیگر قطره همانی نیست که بود. در مورد آیات دیگر مثل ان الانسان لفی خسر هم قصه، همین است. 📝 مهدی غلامی روشنی ؛دانش آموخته حوزه 🌐 @meshkatnoor
مقایسه نمایید انسانیت و حقوق انسان را در این دو تصویر ! 👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
⚠️اطلاعیه⚠️ 📌ثبت نام در طرح ولایت تمدید شد. 🔹 با توجه به درخواست‌های متقاضیان عزیز، زمان ثبت نام بیست و پنجمین دوره طرح ولایت سال ۱۳۹۹ به مدت ۱۵ روز تمدید شد. 🔹 متقاضیان می‌توانند تا ساعت ۲۴ روز ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۹ با مراجعه به سایت طرح ولایت ثبت نام کنند. 🔹 دانشجویانی هم که پیش از این ثبت نام ناقص داشته اند، می توانند در این فرصت پروفایل خود را تکمیل کرده و در آزمون های مجازی شرکت کنند. 🌐 http://www.tvelayat.ir 🆔 @tvelayat_ir
🔰 قاتل فقط پدرش نبود! ✍ علیرضا زادبر 🔸آن شب در دست پدر بی شرم و بی شرف رومینا بود اما قاتل این دختر فقط آن پدر نیست. پدر رومینا فقط داس را بلند کرد تا جنون خودش را آرام سازد. افراد، شرایط و متعددی این داس را در دست او قرار دادند امروز همان‌ها خودشان را کنار کشیده اند 🔹 اولین نفر نبود آخرین هم نخواهد بود مشکل ما بر احساسات است. مشکل ما عوام گرایی بجای حل اساسی مشکلات است. حالا که جامعه تحت تاثیر این جنایت قرار دارد همه اظهارنظر می‌کنند چند روز دیگر اوضاع عادی و به روال قبل برمی‌گردد. این اظهارنظرها کاملا و است . 🔸مخالفان دیروز امروز به فکر اعدام افتاده اند. وزیر توییت تحلیلی می‌گذارد. عضو شورای عالی فرهنگی آسیب شناسی می‌کند جماعت مُروج و فرار در سریال‌های و فیلم های مزخرف سینمایی داخلی و خارجی ابراز تاسف می‌کنند. خانم همین امروز بفکر لایحه حقوق زنان افتاده است! جامعه شناسان کجای کارند؟ حوزه علیمه در زمینه حقوق زنان در جامعه اسلامی چه دارد؟ 🔹وقتی نجفیِ شهردار، را کُشت هشتگ نه به اعدام راه انداختند که قصاص خلاف انسانیت است، امروز همان‌ها حرف از می‌زنند. 🔸این ها که گفتم و نوشتم بخشی از موج سواری بر احساسات و در مواجه با ریشه ای جامعه است 🔹یکی بیاد و بپرسد دختر ۱۳ یا ۱۴ ساله از کجا و با چه وسیله ای با یک مرد شیاد آشنا شده است؟ چقدر جنایت جانی و مالی دیگر باید رخ دهد تا به این نتیجه برسیم فرزندانمان را در فضای مجازی رها نکنیم؟ کجاست؟! 💢اگر قتل رومینا ما را بیدار سازد شاید بجای موج سواری بر احساسات جامعه به سمت حل بنیادین مشکلات سبک زندگی و بحران‌های فرهنگی حرکت کنیم. ⚜ @taammolat74
کرونا چالش دین یا روشنفکران دینی؟ (2).docx
25K
کرونا ، چالش دین یا روشنفکران دینی 🔰 نقدی بر مواضع روشنفکران دینی در بحران کرونا ✍️ حجت الاسلام میر خلف؛ دانشچوی دکترای فلسفه دین # مباحث معرفتی کرونا # نقد روشنفکران دینی 🌐 @meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقدی بر خبرگزاری شفقنا 👈 در آخرین روز ماه مبارک رمضان، خبرگزاری «شفقنا» از زبان مراجع، روز دوشنبه را عید فطر اعلام کرد. 👈 برای درک اهمیت موضوع، بهتر است نگاهی به سابقه این خبرگزاری بیاندازیم: 1⃣ تضعیف جریان انقلابی در حوزه 2⃣ پوشش رسانه ای عناصر فتنه گر 3⃣ ضریب دهی به صداهای مخالف نظام 4⃣ سکوت در مقابل اشتباهات هم حزبی ها آیا کسی از مسئولین حوزه این خبرگزاری را مورد سوال قرار می دهد؟ Tanwir.ir دانلود این کلیپ با کیفیت HD👇 Aparat.com/Tanwir @Tanwir
📌 توسط قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد: 🔰 فراخوان مقاله همایش فلسفه دین اسلامی 🖌 زمان ارسال چکیده: پایان تیرماه 99 🖌 زمان ارسال اصل مقاله: پایان مهرماه 99 🖌 ارسال مقاله و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 iict.ac.ir/falsafedineslami 💢 تماس با دبیرخانه همایش: 02188501064 داخلی 231 🆔 @iictchannel
🌐 شماره 626 هفته نامه افق حوزه منتشر شد ☸️ مهمترین مطالب منتشر شده👇 💎 آسیب شناسی تمدنی حاکمیت اسلامی از نگاه امام خمینی (ره) 💎 تشریح اقدامات روحانیت در زمینه مقابله با کرونا 💎 از بحر تا نهر ملک مردم فلسطین است 💎 قطب فرهنگی و خرد ورزی اسلام عقل است 💎 سروش با جدا کردن خدا از متن زندگی به دنبال چیست؟ 💎 بایسته های پژوهشی در حوزه امامت 💎 بازشناسی خرافه زدایی از دین(در پاسخ به شبهات سروش) 🌐 @ meshkatnoor👇👇👇👇
No. 626.pdf
2.02M
📗 شماره 626 هفته نامه افق حوزه 🔰 @ofogh_howzah
❓❓سوال : در حديثي از پيامبر نقل شده كه: «اكثر اهل الجنة البُله» مراد حضرت از بُله چه كساني هستند و معني آن چيست؟ ✔️ پاسخ: براي فهم حديث لازم است به لغت «بُله» مراجعه كنيم تا ببينيم معناي اين لغت چيست؟ بُلْه جمع ابله است و ابله كسي است كه در او نوعي غفلت باشد.[2] .... ظاهراً به انسان جاهل اگر ابله گفته مي شود بدين سبب است كه نسبت به قوة عاقلة خود غافل شده است پس «ابله» كسي است كه در او غفلتي يافت بشود حال جهت غفلت او چيست مطلب ديگري است. اگرچه الآن آنچه از کلمه «ابله» فهميده مي شود در وهلة اول غفلت از قوة عقل و انسان جاهل به ذهن مي آيد... ولكن معناي حقيقي ابله (در اینجا)انسان جاهل و كم عقل نيست...!! 🍀از اين رو اكثر كتب لغت پيرامون اين حديث شريف گفته اند مراد از «بُله» در اين حديث انسان هاي كم عقل نيستند.. بلكه انسان هايي مراد است👇👇 «كه از دنيا غافل شده اند.» به مناسبت لغت «بُله» لغت شناسان اشاره اي به همين حديث شريف كرده و متذكر شده اند كه مراد از «ابلهان» در اين حديث كساني هستند كه از شرّ و شرورات غافل هستند و نسبت به مردم حُسن ظن دارند و خود را در امور مردم درگير نمي كنند.[3] چون اينها در دنيا متوجه امور اخروي هستند و خود را مشغول آخرت كرده اند لذا است كه اين گونه انسان ها نسبت به امور دنيا و اشتغال به آن غافل هستند و به جهت غفلتي كه نسبت به دنيا طلبي دارند «ابله» شمرده مي شوند.[4] ♦️در ميان روايات، حديثي مشتمل بر عبارت است که فهم معنا را براي ما آسان کرده است بطوري که اگر معناي لغوي «بُله» هم نبود، همين روايت براي فهم معناي اين حديث شريف كافي بود. در كتاب معاني الاخبار شيخ صدوق، همين حديث با عبارتي اضافه نقل شده است... ♦️پيامبراكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: داخل بهشت شدم پس ديدم اكثر اهل بهشت از ابلهان هستند. (راوي گويد سؤال كردم) بُله و ابلهان كيانند؟ حضرت در جواب فرمود:👇👇 «العاقل (در بعضي از نسخه ها العامل) في الخير، الغافل عن الشرّ الذي يصوم في كل شهر ثلاثة ايام» ترجمه👇👇 منظور من از ابله ، عاقل (يا عامل) در امور خير و غافل از كارهاي شرّ است، كسي كه در هر ماه سه روز، روزه مي گيرد.[5] در اين نقل خود حضرت «ابله» را معني فرموده است كه البته معنايي لغوي هماهنگ با فرمايش حضرت است. در نتيجه هم معناي لغت «بله» و هم معنايي كه حضرت اراده فرموده روشن شد كه مراد از ابلهاني كه اكثر اهل بهشت هستند انسان هايي مي باشند كه نسبت به امور دنيا غافل و متوجه امور اخروي مي باشند. ♦️ پي نوشت ها: [1]. نهج الفصاحه، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ يازدهم، 1383، ص 99. [2] . طريحي، مجمع البحرين، ج 1، ص 246، (لغت ب . ل . ه ). [3] . العين، الخليل الفراهيدي، ج 4، ص 55، ابن منظور، لسان العرب، ج 13، ص 477، الذهايه في غريب الحديث، مؤسسة اسماعيليان، چاپ چهارم، 1364ش، ج 1، ص 153. [4] . ر.ك، طريحي، مجمع البحرين، ج 1، ص 246؛ و ابن منظور، لسان العرب، ج 13، ص 477. [5] . صدوق، معاني الاخبار، دارالكتب الاسلاميه، چاپ دوم، 1377ش، ج 2، ص 22. 🌐 @meshkatnoor
👓 در مسأله ‏ى سالگرد، پاى امام در ميان است. مسأله يك مسأله‏ اى است كه براى ما صبغه‏ ى و و ، هر سه را دارد! 🔹 صبغه‏ دارد از باب اين‏كه خب ما موظف به قدرشناسى هستيم. در طول تاريخ اسلام بعد از زمان ائمه (عليهم‏ السّلام) تا امروز، بنده هيچ يك از علما و بزرگان را سراغ ندارم كه بقدر امام رضوان ‏الله ‏تعالى عليه‏ واعلی الله‏ مقامه ‏الشريف، به جامعه‏ ى اسلامى عموماً و به شيعه خصوصاً خدمت كرده باشد! خوب علماى بزرگى هستند، بودند بنده تا حدودى هم به شرح حال بزرگان وقوف دارم و تا اندازه اى، قدر كارهايشان را می ‏دانم. 🔹 اما آن كارى كه اين بزرگوار انجام داد از نوع كار بود، نه از نوع كار علما!! اگر چه علما ورثه‏ ى انبيا هستند، اما آن عالمى كه توانسته باشد را تحقق ببخشد، او را ما ديگر غير از اين بزرگوار نداشتيم!! 💬 امام خامنه ای ۲۷اردیبهشت ۷۲ بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم رحلت منتشر شده در منشور حوزه روحانیت جلد۷ ص۱۴۹ @HozeTwit
🔹کتاب “جستارهایی در فلسفه اسلامی؛ مشتمل برآراء اختصاصی آیت الله فیاضی(جلد چهارم)” منتشر شد. 🔸فلسفه اسلامی با عمری بیش از هزار سال، سه مکتب مهم و اساسی مشاء، اشراق و حکمت متعالیه را به خود دیده است. این مکاتب در طول یکدیگر قرار داشته‌اند و بخشی از مجموعه‌ای واحد را تشکیل می‌دهند. اما کاروان فلسفه همچنان در حرکت است و اندیشمندان بسیاری به تبیین مکاتب فوق و نیز ارائه دیدگاه اختصاصی خویش می‌پردازند. آیت‌اللّه فیاضی نیز با غور و دقت در مسائل فلسفی در طول ده‌ها سال، دیدگاه‌های خاصی را در جهت تکمیل مباحث فلسفه و نیز تقریب آنها به آموزه‌های اسلامی ارائه کرده است. پژوهش حاضر درصدد بیان آرای اختصاصی آیت‌اللّه غلامرضا فیاضی در پاره‌ای از مسائل فلسفه اسلامی است. @hekmateislami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل دکتر محمد علی وطن دوست،استاد حوزه و عضو هیات علمی فلسفه و حکمت دانشگاه فردوسی مشهد پاسخ به برخی شبهات 💢سه دقیقه در قیامت💢 💢وتجربه های نزدیک به مرگ💢 در جمع طلاب و دانشجویان.
🔴پاسخ به شبهه ای که چرا زنان برخی امور سیاسی،اجتماعی،قضایی و نظامی را نباید بر عهده بگیرند: 1️⃣زن و مرد در امکان رسیدن به مقامات معنوی مساوی هستند،در انسانیت برابرند،و در کسب پاداش و عقاب اخروی برابرند.(نحل/۹۷) 2️⃣به دلیل تفاوتهای جسمی و روحی زنان و مردان مصلحت نیست که زنان برخی امور مهم سیاسی،اجتماعی،قضایی و نظامی را بر عهده گیرند. 3️⃣زنان از نظر جسمی معمولا ضعیفتر و از نظر روحی هم دارای عواطف و احساسات قوی تری هستند،و این امر متناسب با نقش آنان در همسر داری و فرزند پروری در منزل است.مردان معمولا جسمی قوی تر و از نظر روحی هم عقلانی تر می اندیشند و عمل می کنند،و این امر متناسب با نقش سرپرستی آنان در خانواده و نقش اجتماعی،سیاسی و...آنان است.(الرجال قوامون علی النساء)،سوره نساء/آیه۳۴ 4️⃣بر همین اساس احکام زنان و مردان نیز در امور فردی و اجتماعی متفاوت است و این امر تابع مصالح و مفاسدی است. 5️⃣بسیاری از امور مهم سیاسی،اجتماعی و...را اکثر زنان نمی توانند به خوبی انجام بدهند و اگر هم بتوانند حتما به نظام خانواده و جامعه‌آسیب وارد می شود.در بیشتر کشورهای جهان در حال حاضر معمولا امور مهم اجتماعی و سیاسی و...را به زنان واگذار نمی کنند.(دقت کنید) 6️⃣در اسلام اولویت برای زنان کار در منزل و رسیدگی به خانواده و تربیت فرزندان است،برای همین اسلام زنان را تشویق نمی کند که وارد اجتماع شوند مگر در مواردی خاص.(و قرن فی بیوتکن...)،سوره احزاب/آیه۴۳ 7️⃣حضور زنان در جامعه گاهی با رعایت موازین شرعی و حجاب اشکالی ندارد هر چند دین چنین سفارشی نمی کند،و گاهی واجب است مانند حضور در مشاغلی که مربوط به زنان است مانند:پزشکی،پرستاری،معلمی،انجام برخی امور عبادی و... 8️⃣دقت داشته باشیم عهده دار شدن امور اجتماعی و سیاسی و...یک مسوولیت است که مورد بازخواست الهی واقع می شویم،و این یک ارفاقی برای زنان است و حقی از آنان ضایع نمی شود. 9️⃣زن مانند گوهری است که نیاز به مراقبت بیشتر دارد و با حضور در اجتماع خود را در معرض خطر و فساد قرار می دهد. 0️⃣1️⃣البته با تشخیص ولی فقیه ممکن است برخی امور مهم اجتماعی وسیاسی و...بنا به دلایلی به برخی زنان خاص، واگذار شود. 🔴 حجت الاسلام داود اسفندیاری؛ دانش آموخته کلام اسلامی 🌐 @meshkatnoor