هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#كرسي_ترويجي
🔵 برگزاری یکصد و بيست و پنجمين كرسي ترويجي با عنوان «فمينيسم و تفاوتهاي حقوقي زن و مرد با تأكيد بر ديدگاه علامه مصباح يزدي(دامظله)»
✅ اين جلسه به صورت آنلاين از طريق سامانه «جلسات آنلاین» پورتال جامع مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خميني(ره) قابل مشاهده است.
🔷 سخنران: حجت الاسلام #دكتر_سیدابراهیم_حسینی
🔷 ناقد: حجت الاسلام #دكتر_محمدرضا_کدخدایی
🔷 مدير: حجت الاسلام #دكتر_میثم_نعمتی
✳️ سه شنبه 1399/10/02 ⏰ ساعت: 18
🔶 ورود ميهمان: iki.ac.ir/su/?u=1
🔶 ورود اعضاي پورتال: iki.ac.ir
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
گستره دین 4.mp3
20.76M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه چهارم
🔹اگر مفهوم دین به این بداهت است، چرا این همه اختلاف وجود دارد؟
🔹چرا برخی که به اسم اسلام شناسی بحث از دین میکنند اصرار دارند تعریف خاصی از دین ارائه بدهند؟
🔹بررسی گزارههای علمی بودن در مکاتب غربی و نظر مختار استاد
🔹 بررسی ماهیت دین ، با واکاوی و نقد آراء غربیان و روشنفکران 🔻 این بحث،یکی از فوقالعادهترین درسگفتارهای استاد مصباح هست که هنوز به چاپ نرسیده است و انشالله به مرور به صورت روزانه بارگذاری میشود. ⏰ 22 مهر 1380 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آيا مي توان در فضاي خانواده و جامعه تهديد كرونا را به فرصت تبديل كرد؟
✳️ گامي به سوي #سلامت_معنوي
#پساکرونا
🆔 @velayattv
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴امام خميني، «جامعيت اسلام» و «سکولاريسم حوزوي»
🖊احمدحسين شريفي
🔸#امام_خمينی(ره) در ابتداي کتاب ولايت فقيه مطالب مهمي دربارة #جامعيت_اسلام و فهم و عرضة ناقص اسلام توسط روحانيت و يا به تعبير ديگر رخنه و نفوذ فکر سکولاريستي در #حوزههای_علميه بيان ميکنند. ايشان ميفرمايد الان فهم نادرستي از حقيقت اسلام در ميان عامه مردم وجود دارد و شکل ناقصي از اسلام و آموزههاي اسلامي در حوزههاي علميه عرضه ميشود. بلکه، در اثر تبليغات سوء دشمنان دين و کمکارهاي عالمان راستين، متأسفانه شاهد آن هستيم که حتي برخي از طبقة تحصيلکرده، چه دانشگاهي و چه حوزوي، گمان ميکنند «اسلام دين جامعى نيست؛ دين زندگى نيست؛ براى جامعه نظامات و قوانين ندارد؛ طرز حكومت و قوانين حكومتى نياورده است. اسلام فقط احكام حيض و نفاس است. اخلاقياتى هم دارد؛ اما راجع به زندگى و اداره جامعه چيزى ندارد.»
🔸و کار به جايي رسيده است که «چنانچه كسى بخواهد اسلام را آن طور كه هست معرفى كند، مردم به اين زوديها باورشان نمىآيد؛ بلكه عمال استعمار در حوزهها هياهو و جنجال به پا مىكنند.»
🔸«براى اينكه كمى معلوم شود فرق ميان اسلام و آنچه به عنوان اسلام معرفى مىشود تا چه حد است، شما را توجه مىدهم به تفاوتى كه ميان «قرآن» و كتب حديث، با رساله هاى عمليه هست: قرآن و كتابهاى حديث، كه منابع احكام و دستورات اسلام است، با رساله هاى عمليه، كه توسط مجتهدين عصر و مراجع نوشته مىشود، از لحاظ جامعيت و اثرى كه در زندگانى اجتماعى مىتواند داشته باشد بكلى تفاوت دارد. نسبت اجتماعيات قرآن با آيات عبادى آن، از نسبت صد به يك هم بيشتر است! از يك دوره كتاب حديث، كه حدود پنجاه كتاب [باب و بخش] است و همه احكام اسلام را در بردارد، سه- چهار كتاب مربوط به عبادات و وظايف انسان نسبت به پروردگار است؛ مقدارى از احكام هم مربوط به اخلاقيات است؛ بقيه همه مربوط به اجتماعيات، اقتصاديات، حقوق، و سياست و تدبير جامعه است.»
#سکولاريسم_حوزوی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
غرق نعمتیم(برسد به دست آیت الله امجد).pdf
354.8K
خاطره ای به قلم یکی از طلاب فاضل مدرسه علمیه معصومیه قم در مورد آقای امجد
خیلی زیبا وخواندنی است. 🌐 @meshkatnoor
#سلسله_نشست
#فلسفه_دین_اسلامی
🔶 سلسله نشستهای ارائه مقالات همایش ملی #فلسفه_دین_اسلامی
🔺به همت #قطب_علمی_فلسفه_دین اسلامی، موسسه امام خمینی و مجمع عالی حکمت، برگزار میشود:
✅ درآمدی بر جهتداری فلسفه دین و معیارهای اسلامیبودن آن/ دکتر رمضان علیتبار/ شنبه 6 دیماه جاری ساعت 15
✅ فطرت در فلسفه دین علامه طباطبایی و جایگاه آن در تبیین نظریههای معنای زندگی/ دکتر سید محمد علی دیباجی، هادی سبزی/ یکشنبه 7 دیماه جاری ساعت 15
✅ بررسی انتقادی منشا دین در نگاه داوکینز/ حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین/ یکشنبه 7 دیماه جاری ساعت 18
✅ بررسی نقش دلیل عقلی در تحقق ایمان/ دکتر علیرضا کرمانی/ دوشنبه 8 دیماه جاری ساعت 15
✅ تبیین فلسفه دین مبتنی بر تفکر صدرایی/ دکتر سیدمحمدعلی دیباجی، دکتر عیسی محمدینیا/ سه شنبه 9 دیماه جاری ساعت 15
✅ معنا داری تفکیک فلسفه دین به اسلامی و سکولار بر اساس شاخصههای آن در الهیات غرب/ حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا خاکی قراملکی/ سهشنبه 9 دیماه جاری ساعت 18
✅ بررسی ارتباط و تعامل دین با هنر/ دکتر محمدمهدی حکمت مهر/ چهارشنبه 10 دیماه جاری ساعت 15
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE 🌐 @meshkatnoor
12.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 پاسخی دندانشکن به ایمان سلیمانی امیری غول پوشالی آتئیستها
آیا قرآن کریم در آیه 5 سوره توبه دستور به ترور داده است؟
پاسخ موشکافانه و بسیار زیبای استاد رستم نژاد به این شبهه مشهور را در کلیپ فوق ببینید👆
☑️ @naghdeelhad 🌐 @meshkatnoor
#ثبت_نام
🔅 آغاز ثبت نام طرح ولایت ویژه طلاب خواهر سراسر کشور
🔹با مشارکت معاونت فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران کشور و مرکز آموزشهای آزاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
🔸زمان برگزاری دوره: 27 دی ماه 1399
🔸شرایط ثبت نام:
🔹حداقل مدرک علمی: اتمام سطح دو حوزه
🔹حداکثر سن: 40 سال
🔸ثبت نام در: Mabnaha.ir
🔰لینک عضویت در کانال رسمی طرح ولایت وابسته به مرکز آموزشهای آزاد موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی:
🆔 @maab_iki
⛔️ متن شبهه
دین یعنی مسیحیت و زرتشت، دین صلح و دوستی، اسلام هم دین شد با این همه خشونت؟
❇️ پاسخ ❇️
👈 ابتدا به این دستورات و حکایات دینی در کتب مقدس مسیحیان توجه کنیم
♦️ اما از شهرهای این امت هایی که یَهُوه، خدایت، تو را به ملکیت می دهد، هیچ ذی نفس [جاندار] را زنده مگذار. بلکه ایشان را، ....، بالکل هلاک ساز. (تثنیه : 16:20)
♦️ حال برو و مردم عمالیق را قتل عام کن. بر آنها رحم نکن، بلکه زن و مرد و طفل شیرخواره، گاو و گوسفند، شتر و الاغ، همه را نابود کن» (اول سموییل، 3:15)
♦️ و قوم یعنی هركس پیش روی خود به شهر برآمد و شهر را گرفتند. 21 و هرآنچه در شهر بود از مرد و زن و جوان و پیر و حتی گاو و گوسفند و الاغ را به دم شمشیر هلاك كردند .... و شهر را با آنچه در آن بود به آتش سوزانیدند. لیكن نقره و طلا و ظروف مسین و آهنین را به خزانة خانة یَهُوَه گذاردند. (یوشع 6: 20-25)
👈 اکنون به ورقی از سیره عملی کلیسا دقت کنیم
♦️ در قرن دوازدهم فرقهاي به وجود آمد كه با مالكيت اراضي توسط كليسا مخالف بودند و معتقد بودند كه كليسا بايد به دوران انجيلي باز گردد و همچون گذشته روحانيون فقط به تبليغ احكام بپردازند و از امور دنيوي و تشريفات كليسايي كنارهگيري كنند اما درخواست اين گروه با مذاق سران و رهبران مسيحي سازگار نبود و تصميم به قلع و قمع اين فرقه گرفتند
♦️ در 1208 ميلادي پاپ اينوسنت سوم سپاهي را براي اين منظور گسيل داشت اين جنگ به طول انجاميد و بيست سال ادامه يافت، لشكريان پاپ قساوت عجيبي را از خود به نمايش گذاشتند آرنو Arnaud كه نايب پاپ و سردار لشكر بود شهر بژيه Begiers را به تصرف خويش درآورد و دستور قتل عام تمام سكنه را صادر كرد، از او سؤال شد، آيا كودكان و مخالفين با الحاد را نيز بكشند؟ جواب داد : آري همه را بكشيد خدا بندگان خوب خود را باز خواهد شناخت!(دربارۀ مفهوم انجيلها، كري ولف)
♦️ در سال 1099 بعد از محاصرهاي پنج هفتهاي مسيحيان موفق به فتح بيتالمقدس شدند گود فرو آدوبويون در نامهاي به پاپ نوشت : اگر ميخواهيد بدانيد با دشمناني كه در بيتالمقدس به دست ما افتادند چه معامله شد همينقدر بدانيد كه افراد ما در رواق سليمان در لچهاي از خون مسلمانان ميتاختند و خون تا زانوي مركب ميرسيد (تاريخ عرب و اسلام، ص 327)
👈در خاطرات سربازان جنگ های صلیبی آمده است در بیت المقدس زنان و مردان را در دیگ های جوشان می پختند و کودکان را به سیخ کشیده و کباب کرده و میخوردند...
👈اما خشونتهای مجاز در دین زرتشت:
✅شکنجه، اسارت کردن با زنجیر و مرگ مخالفان دستور مستقیم زرتشت به پیروانش
📚 گاتها، ترجمه دکتر آبتین ساسان فر، هات ۵۳ بند ۸
🔻دکتر آبتین ساسان فر بنیانگذار و رئیس انجمن جهانی زرتشتیان در گاتهای خود می نویسد:
زرتشت در هات 31 بند 18 دستور می دهد که مخالفان خود را با هر جنگ افزاری [شاید حتی با بمب اتم] نابود کرده و ریشه آنها رو از زمین برکنند.
🔻 همچنین در اوستا آمده است که تنها راه جبران کمبود روغن کشتن گنهکاران اونم به شکل فوری است.
اوستا، وندیداد( دارمستتر) ، فرگرد نهم،بند 54 الی 56
✅ دو نکتهی مهم
۱) مطالب مذکور در کتب انجیل و اوستا، معلوم نیست در دین آسمانی و حقیقی حضرت عیسی و حضرت زرتشت هم وجود داشته باشد. بلکه آنچه در دست ما است، چنین است.
۲) توجه یک جانبه به آیات مربوط به جنگ در قرآن، مغالطهای است برای خشن نشان دادن دین اسلام، امکان اگر به آیات صلح و دوستی نیز توجه شود، مییابیم که اصل اولی در اسلام صلح است و خشونت، راهکار نهایی برای مقابله با ستمگران است.
به تعبیر سعدی: درشتی و نرمی به هم در به است. 🌐 @meshkatnoor
کتاب نظریه معنویت در قرآن نوشته دکتر محمد مسعود سعیدی منتشر گردید.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، کتاب نظریه معنویت در قرآن نوشته دکتر محمدمسعود سعیدی عضو هیأت علمی حکمت و کلام جدید به همت پژوهشکده اسلام تمدنی منتشر گردید.
چکیده کتاب:
مسألۀ اصلی این پژوهش این است که نظریۀ معنویت در دیدگاه قرآن چیست؟ یعنی پرسش از مجموعهای منسجم از مفاهیم، گزارهها و ایدههای قرآنی است که میتواند یک نظریه را دربارۀ معنویت شکل دهد؛ یعنی مجموعهای نظاممند که بعد از بیان ویژگیهای معنویت، زمینهها و شرایط علّی و مداخلهگر در ظهور و رشد آن در افراد جامعه و کنشهای اجتماعی مرتبط با آن و آثار وجود یا عدمش در زندگی فردی و اجتماعی را توضیح میدهد.
انگیزۀ اولیۀ پژوهش حاضر فهمیدن این نکته بوده است که آیا میتوان دیدگاه قرآن دربارۀ معنویت را به گونهای تحصیل کرد که با دیدگاه گروههای دینی و معنویِ جدید دربارۀ آن، تا جایی که ممکن است بیطرفانه و جامعگرایانه قابل مقایسه باشد؛ مقایسهای که بتواند برای کسانی که در این گروهها هستند نیز حتیالمقدور الزامآور باشد. بنابراین، هدف این پژوهش بهدست آوردن نظر قرآن دربارۀ معنویت با اتخاذ رویکردی تطبیقی بوده است.
این تحقیق تبیینی است؛ تبیین تکوین و رشد معنویت در جامعه بر مبنای دیدگاههای قرآن، ولی نه به شکل استفادۀ پیشینی از چارچوبی نظری، و آزمون فرضیهای که از دل آن چارچوب استخراج میکنیم، بلکه به شکل نظریهپردازی دادهمحور با استفاده از آیات قرآنی. 🌐 @meshkatnoor
نقد الحاد مدرن -استاد شاکرین - جلسه ششم-25-09-1399.mp3
24.79M
🔸 نقد الحاد مدرن -استاد شاکرین - جلسه ششم . 🔸 ارائه شده در انجمن کلام اسلامی حوزه
https://eitaa.com/Islamic_theology 🌐 @meshkatnoor