eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
786 ویدیو
285 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
حکیم ارجمند حضرت آیت الله فیاضی ادام الله عزّه بطول بقائه‌‌؛ رحلت بانوی مومنه و باتقوا، مادری مهربان، دردانه‌ای از بیوت علم و عمل، همسر گرامیتان را تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای آن مرحومه غفران و علو درجات و برای بازماندگان محترم صلوات و رحمت الهی را مسئلت می نماییم. 🔹 گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅https://b2n.ir/f.din
🔹🔹 نشست علمی🔹🔹 ✅ مروری بر اندیشه‌های دکتر پدر فیلسوفان و نواندیشان معاصر 🔸 با حضور فیلسوف و دین‌پژوه معاصر، پرفسور 📆 دوشنبه ۱۰ آبان‌ماه ساعت ۱۹ 🔳 پخش زنده: https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh 🆔@meshkatnoor
✅ دفتر ارتباطات فرهنگی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌کند: 🔶 سلسله نشست‌های فرهنگی کانون طلوع 📣 موضوع: کورش و منابع تاریخی 👤 سخنران: جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دكتر سید علی حسنی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 چهارشنبه 1400/8/12 ⏰ 11 🔶 نشانی ورود به جلسه👇 🌐 https://heyatonline.ir/fa/heyat/3468 🌐 سایت دفتر ارتباطات فرهنگی 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir 🔷 كانال دفتر ارتباطات فرهنگی 🆔 @difqom 🆔@meshkatnoor
34.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 خوب تر است!!! ⭕️نقد اجمالی سخنان در خصوص انکار و تمسخر فقه شیعی و اظهار برتری فقه اهل سنت و انکار تلویحی آیه قرآن درباره مسح پا" و امسحوا برووسکم و ارجلکم" 🎤 حجت الاسلام ابوالفضل نجفی از دانش آموختگان رشته کلام موسسه امام ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110 🆔@meshkatnoor
1-2-8-00.mp3
25.22M
📌 موضوع: خوانشى نو بر كتاب دارالشفا ✅جلسه اول ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین سیدشهاب الدین دعایی 🕰زمان: پنج شنبه 6 شهریور 1400 🔹موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🏢 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0 🆔@meshkatnoor
تبیین نظریه طراحی هوشمند-خلاصه.pdf
3.88M
علمی 📌 موضوع: تبیین نظریه طراحی هوشمند ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین رضا کشاورز 🕰زمان: سه شنبه 11 آبان در مجمع عالی حکمت اسلامی 🔹فایل صوتی و تصویری 👇👇👇 https://vc.hekmateislami.com/playback/presentation/2.0/playback.html?meetingId=0a553017181a83d08fa398606cc5a1e9ca3227c8-1635867659488 🆔@meshkatnoor
الحاد و معنای زندگی.mp3
18M
علمی 📌 موضوع: الحاد و معنای زندگی ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری 🕰زمان: سه شنبه 11 آبان 1400 🆔@meshkatnoor
جلسه ۲۲ الحاد معاصر- ابوالفضل ساجدی.mp3
27.12M
علمی 📌 موضوع: رابطه نظریه فرگشت و برهان نظم ✅ ارائه دهنده: دکتر حامد ساجدی 🕰زمان: مهر ماه 1400 🆔@meshkatnoor
🔸همایش ملی علامه مصباح یزدی(ره)؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی 🔰 در آستانه نخستین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) و به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار می شود 💢 با سخنرانی: ⏰ چهار‌شنبه سوم آذرماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۸ 🔹 همایش حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی 📺 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از طریق TV.iict.ac.ir 🆔 @iictchannel 🆔@meshkatnoor
پروفسور لگن هاوزن ✅ Moderate Epistemic Relativism: Defense and Motivation 👤 Hajj Muhammad Legenhausen(The Imam Khomeini Education and Research Institute) ⭕️ Abstract: I describe a form of epistemic relativism that has the following distinctive features: (1) What is relative are some judgments about whether a person is justified in believing something for some set of reasons. (2) The parameters relative to which these judgments are made also determine rankings among parameters and whether a given parameter is admissible. So, there are relative rankings and sets of admissible parameters. There is no assumption that all points of view are of equal validity. (3) Descriptive and normative (prescriptive) relativism are distinguished in terms of parameter admissibility. Moderate epistemic relativism is then defended against the peritrope, and charges of subjectivism, self-vindication, and immunity from criticism. Finally, six lines of argument to motivate moderate epistemic relativism are sketched: variability in tuning or calibrating standards of justification, recognition of discretion in justification assessments, lack of absolute truthmakers for justification claims, the inconclusiveness of absolutist intuitions, the underdetermination of justification by reasons or the failure of evidentialism, and pragmatic considerations of legitimate variation in justification practices. 🗓 زمان: چهارشنبه 19 آبان 1400؛ ساعت 15 🌐 این برنامه در اتاق سخنرانی‌های گروه فلسفه علم شریف به نشانی زیر برگزار خواهد شد: 📎 https://vc.sharif.edu/ch/philsci-speech 🆔@meshkatnoor
دکتر ابوطالبی.mp3
5.07M
🔹ایران باستان، ایران امروز 👤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دكتر مهدی ابوطالبی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🆔@meshkatnoor
🔶آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم: «باید ولایت اميرالمؤمنين بر همه عرصه های حیات و اراده و مسئولیت انسان جاری شود و معیار حقانیت تسلیم اراده در حوزه قلب ، فکر و رفتار ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام است؛ «على مع الحق والحق مع علي يدور حيثما دار»؛ حتی در اندیشه نظری، اگر تولی به ولایت امیرالمؤمنين نبود، هرچه محصول آن اندیشه باشد، باطل است؛ سخن درباره «صدق و کذب» نیست، بلکه معیار حقانیت حتی در امر معرفت، ولایت امیرالمؤمنين است؛ چگونه می توانیم اندیشه و تجربه مستقل با معیار صحت مستقل تعریف کنیم و سپس بگوییم: الحمدالله که ولایت حضرت امیر را هم قبول داریم : این شرک، خفی در ولایت است که همان شرک خفی در توحید است». منبع: اندیشه تمدن نوین اسلامی ص52. 🔴نقد و ارزیابی دیدگاه یادشده👆👆 🔆درباره سخنان یادشده تاملاتی وجود دارد که در ادامه خاطر نشان می‌شود: 🔸۱. به نظر در عبارت ایشان: «اگر تولی به ولایت امیرالمومنین نبود، هرچه محصول آن اندیشه باشد، باطل است. سخن درباره صدق و کذب نیست؛ بلکه معیار حقانیت حتی در امر معرفت، ولایت امیرالمومنین است»، نوعی ناسازگاری وجود دارد. زیرا سخن از حق و باطل یا حقانیت و بطلان چیزی جز صدق و کذب نیست. به لحاظ معرفت‌شناختی معنا ندارد که بگوییم از حق و باطل سخن می‌گوییم؛ اما به صدق و کذب آن نظر نداریم. 🔸۲. مطلب مهمتر آنکه، به نظر لازمه دیدگاه مزبور این است که کسی که «ولایت یا تولی» امیرالمومنین را نداشته، حتی چنانچه در اثر تامل یا تفکر یا بحث و مناظره، عقائد حقی را درک کند (همچون وجود خدا یا باور به 👇👇👇
حقانیت انبیا یا پذیرش خود ولایت امیرمومنان) این استنتاج‌ها، اندیشه‌ها و تاملات وی چون مسبوق به تولی امیرمومنان نبوده، به لحاظ معرفتی ارزش و اعتباری ندارد. ✴️به تعبیر دیگر، به نظر می‌رسد که این ملاک (معیار حقانیت اندیشه‌ای آن است که صاحب آن، اهل تولی به مقام ولایت باشد) مستلزم آن است که زمینه گفتگو با افرادی که ولایت‌مدار نبوده، از بین برود. چراکه مطابق دیدگاه یادشده، این افراد به جهت عدم‌تولی به امیرمومنان، استنتاج‌ها، افکار، استدلال و اندیشه‌هایشان از حقانیت و اعتبار تهی است. ✅آری؛ به نظر می‌رسد حق این است که بگوییم: پس از آنکه «عقل مستقل» (یعنی عقل بماهو عقل که داده‌هایش دارای حجیت و حقانیت است و در این باب نیز اتفاقا روایات متعددی وجود دارد که در یک نمونه از آنها عقل در عرض انبیا و اوصیا، حجت درونی قلمداد شده است) حقانیت امیرمومنان را درک کرد؛ در این هنگام، چنین عقلی «منور به نور ولایت» گشته و در پرتو آن، می‌تواند حقایق را با دامنه وسیع‌تر، بهتر و روشن‌تر ادراک کند. نه اینکه برای عقل مستقل هیچ بهره‌ای از حجیت قائل نباشم و بگوییم کارآمدی و اعتبار عقل صرفا در جایی است که با ولایت امیرمومنان پیوند خورده باشد. در غیر اینصورت، عقل هیچ اعتبار و منزلتی نخواهد داشت. ✍️ حجت الاسلام علی قربانی دانشجوی دکترای فلسفه دین 🆔@meshkatnoor
💢 پاسخ دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به اظهارات سروش محلاتی 🔻 حجت‌الاسلام سروش محلاتی: 🔸 فقه می‌گوید سیاست‌هایی که حرج زا باشد علی الاصول اسلامی نیست مگر در شرایطی که تبصره‌ای وجود داشته باشد. پیامبر که تا آخر عمر در شعب ابی طالب نبود. دوم این‌که اینها اختیاری به شعب رفتند. مگر پیامبر گفت هرکه مسلمان است باید به شعب ابی طالب بیاید و گرسنگی را تحمل کند؟ این یک زمان موقت بود و تمام شد. خدا گفته در دین برای شما حرج قرار نداریم اگر امور مهمی باشد موقتا شما می توانید حرج را قبول کنید. 🔻حجت‌الاسلام والمسلمین داود مهدوی‌زادگان: 🔹 قاعده لاحرج در زمان برپایی حکمرانی اسلامی و ولایت فقیه مبسوط الید، مربوط به امور داخلی است و مرجع تشخیص آن هم با ولی فقیه است اما در مقابله با نظام سلطه و زورگویی حکومت‌های جور، چنین قاعده‌ای جریان ندارد و بر اساس آن نمی‌توان سلطه کفار و حاکمان جور را پذیرفت. 🔹 مطابق فتوای این دیدگاه، قاعده لاحرج اجازه مخالفت با حاکم اسلامی و پذیرش ولایت کفار و نظام سلطه را می‌دهد اما همین قاعده اجازه مخالفت با حاکم جور یا نظام سلطه را نمی‌دهد، این دیدگاه از جهت نگاه مطلق‌انگارانه‌ای که نسبت به قاعده حرج دارد و این قاعده را به‌غلط محیط بر حکم و قاعده اولی می‌داند، شباهت بسیاری به فقه خوارج دارد. 📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25164 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تیزر هفتمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه سید محمد حسین طباطبائی ۱۵ لغایت ۳۰ آبان ۱۴۰۰ @hekmateislami
✳️ کانال روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) را در پیام‌رسان‌های ایتا، سروش، بله و روبیکا دنبال فرمایید: ✅ ایتا 🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir ✅ سروش 🌐 https://splus.ir/iki_ac_ir ✅ بله 🌐 https://ble.ir/iki_ac_ir ✅ روبیکا 🌐 https://rubika.ir/iki_ac_ir 🔷 سایت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🌐 https://iki.ac.ir 🔶 تلفن روابط عمومی ☎️ 02532113627 📠 فکس ☎️ 02532936015