الحاد و معنای زندگی.mp3
18M
#نشست علمی
📌 موضوع:
الحاد و معنای زندگی
✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری
🕰زمان: سه شنبه 11 آبان 1400
🆔@meshkatnoor
جلسه ۲۲ الحاد معاصر- ابوالفضل ساجدی.mp3
27.12M
#نشست علمی
📌 موضوع:
رابطه نظریه فرگشت و برهان نظم
✅ ارائه دهنده: دکتر حامد ساجدی
🕰زمان: مهر ماه 1400
🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
#نشست علمی 📌 موضوع: تبیین نظریه طراحی هوشمند ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین رضا کشاورز
فلسفه دین 1400.8.11.mp3
24.86M
#نشست علمی
📌 موضوع:
تبیین نظریه طراحی هوشمند
✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین رضا کشاورز ( دانشجوی دکترای فلسفه دین)
🆔@meshkatnoor
🔸همایش ملی علامه مصباح یزدی(ره)؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی
🔰 در آستانه نخستین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) و به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار می شود
💢 با سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
#غلامرضا_فیاضی
#عبدالحسین_خسروپناه
#مجتبی_مصباح_یزدی
#علی_مصباح_یزدی
#حسین_بستان
#حمید_پارسانیا
⏰ چهارشنبه سوم آذرماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۸
🔹 همایش حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی
📺 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از طریق TV.iict.ac.ir
#همایش
#علامه_مصباح
🆔 @iictchannel 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 معنویت دینی و معنویت #سکولار
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد #جعفری
🔺جلسه نهم
🔸#مبانی_معنویت_سکولار_(2)
http://aparat.com/hekmateislami
@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
#سخنرانی_آنلاین پروفسور لگن هاوزن
✅ Moderate Epistemic Relativism: Defense and Motivation
👤 Hajj Muhammad Legenhausen(The Imam Khomeini Education and Research Institute)
⭕️ Abstract:
I describe a form of epistemic relativism that has the following distinctive features:
(1) What is relative are some judgments about whether a person is justified in believing something for some set of reasons. (2) The parameters relative to which these judgments are made also determine rankings among parameters and whether a given parameter is admissible. So, there are relative rankings and sets of admissible parameters. There is no assumption that all points of view are of equal validity. (3) Descriptive and normative (prescriptive) relativism are distinguished in terms of parameter admissibility. Moderate epistemic relativism is then defended against the peritrope, and charges of subjectivism, self-vindication, and immunity from criticism. Finally, six lines of argument to motivate moderate epistemic relativism are sketched: variability in tuning or calibrating standards of justification, recognition of discretion in justification assessments, lack of absolute truthmakers for justification claims, the inconclusiveness of absolutist intuitions, the underdetermination of justification by reasons or the failure of evidentialism, and pragmatic considerations of legitimate variation in justification practices.
🗓 زمان: چهارشنبه 19 آبان 1400؛ ساعت 15
🌐 این برنامه در اتاق سخنرانیهای گروه فلسفه علم شریف به نشانی زیر برگزار خواهد شد:
📎 https://vc.sharif.edu/ch/philsci-speech
🆔@meshkatnoor
دکتر ابوطالبی.mp3
5.07M
#فایل_صوتی
🔹ایران باستان، ایران امروز
👤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دكتر مهدی ابوطالبی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
#باستانگرایی #کوروش #ایران_باستان
🆔@meshkatnoor
🔶آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم: «باید ولایت اميرالمؤمنين بر همه عرصه های حیات و اراده و مسئولیت انسان جاری شود و معیار حقانیت تسلیم اراده در حوزه قلب ، فکر و رفتار ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام است؛ «على مع الحق والحق مع علي يدور حيثما دار»؛ حتی در اندیشه نظری، اگر تولی به ولایت امیرالمؤمنين نبود، هرچه محصول آن اندیشه باشد، باطل است؛ سخن درباره «صدق و کذب» نیست، بلکه معیار حقانیت حتی در امر معرفت، ولایت امیرالمؤمنين است؛ چگونه می توانیم اندیشه و تجربه مستقل با معیار صحت مستقل تعریف کنیم و سپس بگوییم: الحمدالله که ولایت حضرت امیر را هم قبول داریم : این شرک، خفی در ولایت است که همان شرک خفی در توحید است».
منبع: اندیشه تمدن نوین اسلامی ص52. 🔴نقد و ارزیابی دیدگاه یادشده👆👆
🔆درباره سخنان یادشده تاملاتی وجود دارد که در ادامه خاطر نشان میشود:
🔸۱. به نظر در عبارت ایشان: «اگر تولی به ولایت امیرالمومنین نبود، هرچه محصول آن اندیشه باشد، باطل است. سخن درباره صدق و کذب نیست؛ بلکه معیار حقانیت حتی در امر معرفت، ولایت امیرالمومنین است»، نوعی ناسازگاری وجود دارد. زیرا سخن از حق و باطل یا حقانیت و بطلان چیزی جز صدق و کذب نیست. به لحاظ معرفتشناختی معنا ندارد که بگوییم از حق و باطل سخن میگوییم؛ اما به صدق و کذب آن نظر نداریم.
🔸۲. مطلب مهمتر آنکه، به نظر لازمه دیدگاه مزبور این است که کسی که «ولایت یا تولی» امیرالمومنین را نداشته، حتی چنانچه در اثر تامل یا تفکر یا بحث و مناظره، عقائد حقی را درک کند (همچون وجود خدا یا باور به 👇👇👇
حقانیت انبیا یا پذیرش خود ولایت امیرمومنان) این استنتاجها، اندیشهها و تاملات وی چون مسبوق به تولی امیرمومنان نبوده، به لحاظ معرفتی ارزش و اعتباری ندارد.
✴️به تعبیر دیگر، به نظر میرسد که این ملاک (معیار حقانیت اندیشهای آن است که صاحب آن، اهل تولی به مقام ولایت باشد) مستلزم آن است که زمینه گفتگو با افرادی که ولایتمدار نبوده، از بین برود. چراکه مطابق دیدگاه یادشده، این افراد به جهت عدمتولی به امیرمومنان، استنتاجها، افکار، استدلال و اندیشههایشان از حقانیت و اعتبار تهی است.
✅آری؛ به نظر میرسد حق این است که بگوییم: پس از آنکه «عقل مستقل» (یعنی عقل بماهو عقل که دادههایش دارای حجیت و حقانیت است و در این باب نیز اتفاقا روایات متعددی وجود دارد که در یک نمونه از آنها عقل در عرض انبیا و اوصیا، حجت درونی قلمداد شده است) حقانیت امیرمومنان را درک کرد؛ در این هنگام، چنین عقلی «منور به نور ولایت» گشته و در پرتو آن، میتواند حقایق را با دامنه وسیعتر، بهتر و روشنتر ادراک کند. نه اینکه برای عقل مستقل هیچ بهرهای از حجیت قائل نباشم و بگوییم کارآمدی و اعتبار عقل صرفا در جایی است که با ولایت امیرمومنان پیوند خورده باشد. در غیر اینصورت، عقل هیچ اعتبار و منزلتی نخواهد داشت.
✍️ حجت الاسلام علی قربانی دانشجوی دکترای فلسفه دین
🆔@meshkatnoor
💢 پاسخ دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به اظهارات سروش محلاتی
🔻 حجتالاسلام سروش محلاتی:
🔸 فقه میگوید سیاستهایی که حرج زا باشد علی الاصول اسلامی نیست مگر در شرایطی که تبصرهای وجود داشته باشد. پیامبر که تا آخر عمر در شعب ابی طالب نبود. دوم اینکه اینها اختیاری به شعب رفتند. مگر پیامبر گفت هرکه مسلمان است باید به شعب ابی طالب بیاید و گرسنگی را تحمل کند؟ این یک زمان موقت بود و تمام شد. خدا گفته در دین برای شما حرج قرار نداریم اگر امور مهمی باشد موقتا شما می توانید حرج را قبول کنید.
🔻حجتالاسلام والمسلمین داود مهدویزادگان:
🔹 قاعده لاحرج در زمان برپایی حکمرانی اسلامی و ولایت فقیه مبسوط الید، مربوط به امور داخلی است و مرجع تشخیص آن هم با ولی فقیه است اما در مقابله با نظام سلطه و زورگویی حکومتهای جور، چنین قاعدهای جریان ندارد و بر اساس آن نمیتوان سلطه کفار و حاکمان جور را پذیرفت.
🔹 مطابق فتوای این دیدگاه، قاعده لاحرج اجازه مخالفت با حاکم اسلامی و پذیرش ولایت کفار و نظام سلطه را میدهد اما همین قاعده اجازه مخالفت با حاکم جور یا نظام سلطه را نمیدهد، این دیدگاه از جهت نگاه مطلقانگارانهای که نسبت به قاعده حرج دارد و این قاعده را بهغلط محیط بر حکم و قاعده اولی میداند، شباهت بسیاری به فقه خوارج دارد.
📙 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25164
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 معنویت دینی و معنویت #سکولار
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد #جعفری
🔺جلسه دهم
🔸#مبانی_معنویت_سکولار_(3)
http://aparat.com/hekmateislami
@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تیزر هفتمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه سید محمد حسین طباطبائی
۱۵ لغایت ۳۰ آبان ۱۴۰۰
@hekmateislami
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✳️ کانال روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) را در پیامرسانهای ایتا، سروش، بله و روبیکا دنبال فرمایید:
✅ ایتا
🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir
✅ سروش
🌐 https://splus.ir/iki_ac_ir
✅ بله
🌐 https://ble.ir/iki_ac_ir
✅ روبیکا
🌐 https://rubika.ir/iki_ac_ir
🔷 سایت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🌐 https://iki.ac.ir
🔶 تلفن روابط عمومی
☎️ 02532113627
📠 فکس
☎️ 02532936015
✳️ کانال برخی از اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پیامرسان ایتا:
🔷 آیتالله محمود رجبی
🌐 https://eitaa.com/mahmoodrajabi_ir
🔶 آیتالله غلامرضا فیاضی
🌐 https://eitaa.com/asfar99
✅ حجج اسلام دکتر:
🔷 ابوالفضل ساجدی
🌐 https://eitaa.com/sajedi_ir
🔶 احمد فربهی
🌐 https://eitaa.com/farbehi
🔷 احمدحسین شریفی
🌐 https://eitaa.com/Ahmadhoseinsharifi
🔶 حسین شرفالدین
🌐 https://eitaa.com/sharafoddin_ir
🔷 رضا مهکام
🌐 https://eitaa.com/aslani57
🔶 صفدر الهی راد
🌐 https://eitaa.com/elahirad_ir
🔷 فیروز اصلانی
🌐 https://eitaa.com/aslani57
🔶 قاسم روانبخش
🌐 http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
🔷 مجتبی مصباح
🌐 https://eitaa.com/mojtabamesbah_ir
🔶 مجید همتی
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🔷 محمد سربخشی
🌐 https://eitaa.com/sarbakhshi
🔶 محمد فنایی
🌐 http://eitaa.com/dreshkevari
🔷 محمدجواد توکلی
🌐 https://eitaa.com/eqmoq2
🔶 محمدرضا باقرزاده
🌐 https://eitaa.com/MohamadRezaBagherzadeh
🔷 موسی نجفی
🌐 https://eitaa.com/drmousanajafi
🔶 مهدی ابوطالبی
🌐 https://eitaa.com/aboutalebi57
🔷 مهدی برهان
🌐 https://eitaa.com/Bmehrizi
🔶 مهدی خطیبی
🌐 https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
🔷 اصغر اخوی
🌐 https://eitaa.com/hamsardarl
🔶 ابراهیم اخوی
🌐 https://eitaa.com/eakhavi
❇️ گروه کلام وفلسفه دین
🌐 https://eitaa.com/meshkatnoor
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
📚 انتشار مجموعه ۵۰ جلدی «شیعه شناسی» به زبان آلمانی
✅ حجتالاسلام و المسلمین حمید کثیری از اندیشمندان و مبلغان حوزه علمیه قم است که حدود ۲۵ سال در جایگاه ممتاز علمی در مراکز آکادمیک و علمی اروپا تدریس و سخنرانی کرده است.
✅ وی از چند سال گذشته و با تأسیس انتشارات شیعی آی لوگوس در وین/ اتریش و چاپ آثار آکادمیک به تبیین گفتمان علمی تشیّع میپردازد.
✅ اخیراً ایشان با انتشار مجموعه دائرةالمعارفی ۵۰ جلدی Der Schia-Islam، وجوه مختلف تفکر و عقاید شیعه را به زبان آلمانی به شیعهپژوهان و شیعهشناسان تقدیم داشته است.
✅ این مجموعه ۵۰ جلدی «شیعهشناسی» با آشنایی صحیح و میدانی از مخاطب و نیاز جامعه غربی، جهانبینی تشیّع را به شکل کاملاً روزآمد، کاربردی و در بهترین سطح از استانداردهای علمی به مخاطبان اروپایی معرفی نموده است.
🔶 مشروح گفتوگو:👇
🌐 hawzahnews.com/xbrn6
🆔@meshkatnoor
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅b2n.ir/f.din 🆔@meshkatnoor
202030_321389804.pdf
1.78M
🔶 تحلیل بازنمایی چهره روحانیت در شبکه بی بی سی ( با مطالعه موردی برنامه پرگار)
🆔@meshkatnoor
⬅️ مراسم چهلمین سالگرد ارتحال مفسر بزرگ و حکیم متاله حضرت آیت الله علامه سید محمد حسین طباطبایی و آغاز برنامه های علمی کنگره بین المللی علامه طباطبایی (قدس سره)
🔹سخنرانان:
حضرت آیت الله اعرافی (مدیر محترم حوزه های علمیه)
آقای دکتر اسماعیلی ( وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی)
🔸زمان: دوشنبه 24 آبان 1400 _ از ساعت 12:45
🔸مکان: حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) ، سالن اجتماعات امام خامنه ای
این برنامه بصورت زنده از شبکه های قرآن و معارف سیما، نور و شما و رادیو معارف پخش خواهد شد.
پخش مجازی با ترافیک رایگان از:
🌐 http://hekmateislami.com/live 🆔@meshkatnoor
سیر تطور علوم انسانی مدرن .mp3
10.1M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: سیر تطور علوم انسانی مدرن
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تیزر تبلیغاتی پرونده #ویروس_هدفمند
🔰 بیانات مرحوم آیتالله مصباح یزدی (قدس سره) درباره ویروس کرونا
🌐 پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی(ره)
🌐 MESBAHYAZDI.IR 🆔@meshkatnoor
🔹🔹 نشست علمی ۴۶🔹🔹
✅ روز جهانی #فلسفه و بزرگداشت فیلسوف معاصر، علامه #طباطبایی ره
🔸 با حضور فیلسوف و دینپژوه معاصر، پرفسور #همایون_همتی
📆 دوشنبه ۲۴ آبانماه ساعت ۱۹
🔳 پخش زنده:
https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh
🆔@meshkatnoor
✳️ گفتگوی زنده تلویزیونی در شبکه قرآن، برنامه تقرب
✅ موضوع: رابطه نماز و سلامت معنوی (قسمت چهارم)
🗓 سه شنبه 25 آبانماه ⏰ 16:30
👤 کارشناس: جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی، استاد تمام گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 رزومه آقای دکتر ساجدی
🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1561
🔶 کانال آقای دکتر ساجدی
🌐 Eitaa.com/Sajedi_ir
🔰 فهرست مطالب كانال دكتر ساجدی
🌐 Eitaa.com/sajedi_ir/672 🆔@meshkatnoor
32.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 معنویت دینی و معنویت #سکولار
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد #جعفری
🔺جلسه یازدهم
🔸#مبانی_معنویت_دینی_(1)
http://aparat.com/hekmateislami
@hekmateislami
🆔@meshkatnoor