🔹خانم سکینه سادات پاد، مسئول «پیگیری حقوق و آزادی ها اجتماعی» ! دولت گفته است:
«منع خدمات اجتماعی، مغایر اصول ۱۹و۲۰ ق.ا، خلاف عدالت و مصداق بارز کار بیقاعده است! نمیتوان هنجارشکنی را با تصمیمات غیرقانونی، غیراسلامی و غیرعقلانی مهار کرد.»
✍️چند نکته در مورد این سخنان:
🔻در اصل نوزدهم قانون اساسی آمده است:
مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.
🔻اصل بیستم هم می گوید:
همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.
1️⃣ اگر با این دو اصل می توان محرومیت متخلف و مجرم از خدمات اجتماعی را زیر سوال برد، پس با تکیه بر همین دو اصل، از فردا همه زندانیان را - چه دزد باشند و چه غیر دزد – آزاد کرده و زندانها را ببندید!
زیرا زندانی کردن افراد، نه تنها محروم شدن از خدمات اجتماعی، بلکه گرفتن حق زندگی از آنهاست!!!
2️⃣ در اصل 20 قانون اساسی عبارت «با رعایت موازین اسلام» آورده شده است.
3️⃣ در بانک ها، نهادها، ادارات و دستگاه های گوناگون کشور، قوانینی در حال اجرا است – فارغ از اینکه خوب است یا بد - که به نوعی منجر به محروم شدن از خدمات اجتماعی می گردد.
👈 اگر اینطور است، شرط کارت پایان خدمت سربازی و بسیاری از شروط دیگر برای بهره مندی از خدمات را بالکل ملغی کنید. 👌
زیرا هر قانونی که بگذارید، عده ای را از شمول خدمات اجتماعی محروم می کند.
4️⃣ در موضوعاتی مانند کرونا خدمات اجتماعی، منوط به واکسن و ماسک شد. آنجا سخن پزشکان بود؛ اینجا که پای حکم الهی و دین مردم، حق مردم، اخلاق جامعه، جلوگیری از پاشیده شدن خانواده ها و انحراف نوجوانان و جوانان و... در میان است، توجیه و روشنفکربازی در بیاوریم و جلوی هنجارشکن نایستیم؟!
⚠️از اینها که بگذریم، پرسش اصلی این است که امثال این فرد با این تفکرات خطرناک و التقاطی، توسط چه کسانی و چگونه به دولت پیشنهاد داده می شوند⁉️
🆔@meshkatnoor
🔲 #یادداشت | #معنویت_سکولار
✅ خودتحقیری در پروژه معنویتِ ملکیان
🖋دکتر جواد گلی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
▪️مشکلات عمده جوامع اسلامی که موجب شده آنها از جهت شادی ظاهری در ردههای پایین جدول قرار بگیرند، چند عامل دارد: عامل نخست شرایط نامساعد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی است که دهها سال است استعمارگران غربی و مستبدان وابسته به آنها در جهان اسلام ایجاد کردهاند.
▪️ادعای این که کشورهای اسکاندیناوی شادترین مردم دنیا هستند با توجه به شواهدی مخدوش است: مردان فنلاندی حدود 5 برابر ایران خودکشی میکنند، زنان آنها 2.5 برابر زنان ایران خودکشی میکنند و با این حال شادترین کشور دنیا اعلام شده است!
▪️چگونه میتوان باور کرد مردمی که برای نجات از افسردگی در میان کشورهایی هستند که میزان بالایی از مصرف قرصهای ضد افسردگی در جهان را دارند، شادترین مردم جهان هستند و آرامش دارند.
🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه
☑️@Fekrat_Net 🆔@meshkatnoor
🔹 پاسخی کوتاه به اظهارات مهدی نصیری
✍️ محمد مهدی نادری ؛ عضو هیات علمی گروه مدیریت موسسه امام خمینی
🔻اخیراً مهدی نصیری، مسئله افول امریکا را که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده ، پیش گویی دانسته و آن را زیر سؤال می برد. در اینجا به هفت اندیشمند غربی که نظریه افول امریکا را مطرح کرده اند اشاره می کنیم:
کتاب افول قدرت آمریکا که به قلم ایمانوئل والرستین، جامعهشناس و نظریهپرداز مشهور آمریکایی نوشته شده است به روند نزولی قدرت ایالات متحده و افول هژمونی این کشور در چند دههٔ اخیر پرداخته و ابعاد مختلف این مسئله را تحلیل و ارزیابی میکند.
تد گالن کارپنتر»، استاد دانشگاه و عضو اندیشکده کاتو برای اولین بار از اصطلاحی به نام «افول موریانهای» برای اشاره به زوال تدریجی قدرت آمریکا به دلیل برافروختن جنگهای متعدد و عقب افتادن از رقبایش اشاره کرد. این اصطلاح بعداً در مقالهای توسط «کریستوفر لین» مورد استفاده قرار گرفت.
فرید زکریا دانشمند سیاسی و یکی از مجریهای شبکه خبری «سیانان» بخش عمدهای از مطالعات و تحقیقات خودش را به مسئله سیاست خارجی آمریکا اختصاص داده است. زکریا معتقد است افول هژمونی آمریکا، نتیجه استفاده نامناسب این کشور از قدرت خود در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم است. به باور او، آمریکا با سوءاستفاده از قدرتش متحدانش را از دست داده و دشمنانش را تقویت کرده است. زکریا معتقد است حملات 11 سپتامبر 2001 نقش دوگانهای در افول هژمونی آمریکا بازی کرده است. این حملات، ابتدا واشنگتن را به بسیج منابع و نیروهای خود در جهت مقابله با آنچه «تروریسم» مینامید وادار کرد. در سال 2001، ایالات متحده که اقتصادش از مجموع 5 اقتصاد مابعدش بزرگتر بود، تصمیم گرفت هزینههای دفاعی خودش را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. عامل دوم، به باور فرید زکریا حمله به عراق بود که به فاجعهای پرهزینه برای این کشور تبدیل شد.
چامسکی، نظریهپرداز، اندیشمند و تحلیلگر مسائل سیاسی مقالههای متعددی درباره افول آمریکا به رشته تحریر درآورده. او، همانند برخی از تحلیلگران دیگر مانند «فرید زکریا» معتقد است که افول آمریکا مسئلهای است که به دست خود آمریکا رقم خورده است.
جیمز پتراس، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرمنگام، صدها مقاله و دهها عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده است. یکی از زمینههای تحقیقات پتراس، نقش لابی صهیونیسم در سیاست خارجی آمریکا است و او سیاستهای تحمیلشده از سوی این لابی را عاملی میداند که موجب زوال قدرت آمریکا میشوند. پتراس در کتابی به نام «صهیونیسم، نظامیگری و افول قدرت آمریکا (2008) » به تفصیل به روشنگری درباره نقش لابی صهیونیسم در نظامیگریهای آمریکا در منطقه پرداخته و بعد از آن به توضیح درباره عواملی پرداخته که موجب از بین رفتن قدرت آمریکا در دنیا میشود. او معتقد است که روی کار آمدن ترامپ آخرین ضربات مهلک را به سیاست خارجی آمریکا وارد کرده و او با خارج کردن آمریکا از پیمانهایی مانند TPP، دوریگزینی از اروپا و برونسپاری سیاست آمریکا به عربستان و اسرائیل هم زوال هژمونی آمریکا را به نمایش گذاشته و هم آن را به پیش برده است. دیوید رانی استاد دانشگاه ایلینوی و نویسنده بیش از 100 مقاله و کتاب است. او در یکی از کتابهایش به نام «بینظمی جدید جهانی: افول قدرت آمریکا» از مفهومی به نام «بحران ارزشها» سخن به میان آورده و نوشته که این معضل بعد از بحران اقتصادی سال 2008 جامعه آمریکا را در بر گرفته است. رانی معتقد است که بحران ارزشها در سراسر تاریخ سرمایهداری وجود داشته و پدیدهای ذاتی برای سرمایهداری است.
آلفرد مککوی استاد تاریخ دانشگاه «ویسکانسین-مدیسون» نویسنده کتاب مشهوری به نام «همدستی سیا در تجارت جهانی مواد مخدر» است. مککوی مقالههای متعددی درباره افول قدرت آمریکا نوشته و البته یکی از کسانی است که از نظم جهانی بدون سلطه آمریکا استقبال میکند.
🆔@meshkatnoor
🔸 کانال انوار معرفت در ایتا تاسیس شد.
🔹 این کانال فضایی است برای انتقال کلمات عارفان در شرح و تبیین آموزههای دینی و معرفی برخی آثار در این زمینه. محتوای این کانال موارد زیر را دربر میگیرد:
🔸 بیان تحلیلهای عارفان در مسایل هستی شناختی.
🔹اشاره به تفسیر های عرفانی ذیل آیات قرآنی.
🔸ذکر کلماتی از عارفان که متضمن حل مسائل الاهیاتی است.
🔹برای عضویت در کانال، وارد لینک زیر شوید 👇👇
https://eitaa.com/alireza_kermani
13.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🔰 موضوع: نقد تجربه گرایی
✅ بیانات آیت الله مصباح یزدی در کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در تاریخ 1391/3/2
🌐 ihsam.iki.ac.ir
🆔 @ihsam_ir 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅ از آثار این بزرگان استفاده کنید
🔸روی مبانی [مانند عدالت، توحید، انتظار فرج و ...] باید کار کنید. شما تشکلها به خصوص روی این مبانی باید کار کنید. روی یک نقطه محدود هم متمرکز نشوید، وسیع نگاه کنید، همه مسائل را ببینید.
🔸به نظر من، از آثار مرحوم شهید مطهری، شهید بهشتی، مرحوم آقای مصباح و امثال اینها استفاده کنید، به نظر من [آثار این بزرگان] کتابهای خوبی است.
🔺رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی با دانشجویان ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
🌙 @mesbahyazdi_ir
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🔶 چقدر برنامهی زندگی پس از زندگی و تجربیات نزدیک به مرگ به واقعیت نزدیک است؟
🔷 برنامهی "زندگی پس از زندگی" برنامهی مستندی است که به «تجربه نزدیک به مرگ» یا «Near death experience» که به اختصار NDE خوانده می شود، میپردازد.
🔷 تجربهی نزدیک به مرگ پدیدهای است که از سوی افرادی گزارش میشود که در آستانه مرگ قرار گرفتهاند. دقت داشته باشیم که این افراد نمردهاند بلکه در حالاتی نزدیک به مرگ قرار گرفتهاند. آنان اموری را شهود کردهاند که از ضعیفشدن ارتباط روح و جسم حاصل شده است.
درنتیجه حالاتی که در این گزارشات وجود دارد، قابل تطبیق صد در صد با اوصاف عالم برزخ و حالات مرگ در قرآن و روایات نیست.
🔷 هر چند تردیدهایی بر اعتبار این تجربهها وارد شده، با این حال برخی پژوهشگران، تجربه نزدیک به مرگ را دلیلی بر وجود روح و ادامه حیات پس از مرگ دانستهاند.
البته ممکن است اعتبار برخی جزئیات چنین تجربههایی مخدوش باشد، ولی با توجه به فراوانی اینگونه تجربهها در سراسر جهان در میان پیروان ادیان مختلف و حتی ملحدین، نمیتوان در اصل وقوع آن تردید نمود.
https://b2n.ir/p64174
🔷 تنها آن میزان از اخبار و مشاهدات تجربهگران قابل قبول است که برخلاف قرآن و روایات قطعی و عقل حتمی نباشد. بنابراین تمام گفتههای این افراد برای ما قابل اعتماد نیست و باید مورد نقد و بررسی قرار گیرند.
🔷 تمام این تجربیات را نمیتوان انکار کرد. اولا، به دلیل وجود مشابهت های معنادار این تجربیات در میان اشخاصی با قومیت ها، ملیت ها، ادیان و فرهنگ های مختلف.
ثانیا، دادن اخبار مطابق با واقع از سوی کسانی که این پدیده را تجربه کرده اند. یعنی از اموری خبر دادهاند که اتفاق افتاده یا واقعیت داشته است.
🔷 تجربههای نزدیک به مرگ گاهی ناشی از برزخ متصل و سیر درونی انسان در درون خویش و خاطرات و رخدادهای گذشته است؛ اما گاهی ممکن است ناشی از برزخ منفصل و اتصالی باشد که تا حدودی روح با عالم برزخ پیدا کرده است و چیزی هر چند اندک و مبهم از آن عالَم نیز مشاهده کرده است.
🔷 این تجربیات به دلیل تضعیف رابطهی روح و بدن، سفری به جهان ماوراء ماده میتواند قلمداد شود و میتواند دلیلی بر وجود روح و بقاء آن پس از مرگ باشد.
البته برخی از اندیشمندان عمدتاً غربی سعی کردهاند با توجیهاتی این تجربیات را ناشی از آسیب به مغز و اعصاب و... بدانند؛ اما واقعیت این است که دلیل کافی برای اثبات ادعای خویش ندارند و اتفاقاتی در این تجربیات میافتد و تجربهگران از اموری خبر میدهند که نمیتوان آنها را ناشی از امور مادی و آسیب به مغز و اعصاب دانست.
https://b2n.ir/q70250
✍️داود اسفندیاری ؛ دکترای کلام موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoor
🔶🔶 در روزهای اخیر نامه سرگشاده همایون کاتوزیان در موضوع توصیه به عدم الزام حجاب توسط حکومت در فضای مجازی منتشر شده است. در نقد محتوای این نامه مطالب ذیل قابل ذکر است:
1️⃣ اولا عدم رعایت حجاب، مخالف با دستور شرعی حجاب به عنوان یکی از احکام اجتماعی اسلام است و به جهت نمود بیرونی حجاب و بی حجابی نمی توان نسبت به چگونگی پوشش در انظار عمومی بیتفاوت بود. به تعبیر دیگر قیاس حجاب با برخی واجبات فردی قیاس مع الفارق است و ادعای نویسنده را ثابت نمی کند. مسلّم است که دولت حق تجسّس در امور شخصي و دخالت در خانه هاي مردم و حريم خصوصي آنان را ندارد ولي از آن جايي که بي حجابي بستر آن جامعه بوده و يک گناه آشکار محسوب مي شود دولت حق دارد به جهت مفاسدي که به دنبال دارد با جعل قوانيني از آن جلوگيري کند. شایان توجه است که حتی عدم رعایت واجبات فردی همچون نماز و روزه نیز اگر جنبه اجتماعی پیدا کند، میتواند عنوان مجرمانه یافته و جرم شناخته شود؛ چنانکه روزه خواری علنی اینچنین است. بنابراین انکار و نفی مطلق جواز الزام به حجاب از طریق مقایسه حجاب با واجبات فردی ناصواب است.
2️⃣ ثانیا ادعای عدم همراهی اکثریت با پوشش الزامی بانوان در مجامع عمومی ادعایی اثبات نشدهاست. بر فرض اثبات این ادعا نیز باید توجه داشت که معیار در شناسایی احکام اسلامی خواست مردم نیست. نکته ای که نباید از آن غفلت نمود، بحث عدم خلط بین مقبولیت و مشروعیت یک قانون شرعی است؛ با توجه به ادله شرعی مانند آیات 30 و 31 سوره مبارکه نور مشروعیت حجاب در جامعه اسلامی واضح می شود؛ اما اینکه یک قانون در مرحلهی اجرا با چه مشکلاتی روبرو شود و به هردلیل مقبولیت اجتماعی کامل پیدا نکند، خللی به مشروعیت آن حکم وارد نمی کند! چه اینکه مشروعیت از مباحث حقوقی است ولی مقبولیت از مقولهی جامعه شناسی است. آری اگر مخالفت عمومی با حجاب به حدی باشد که موجب شود الزام به حجاب حکم اهم دیگری را در معرض تضییع قرار دهد، از باب تزاحم و رعایت اهم و مهم ممکن است الزام به حجاب تا زمان بقای حالت تزاحم کنار گذاشته شود؛ اما به نظر نمی رسد در شرایط کنونی چنین حالت تزاحمی تحقق یافته باشد.
3️⃣ ثالثا حجاب به عنوان یکی از واجبات و یکی از ضروریات دین مورد پذیرش همه فقها و مذاهب گوناگون است. همچنین با توجه به اجتماعی بودن این حکم و با عنایت به نماد بودن حجاب برای جامعه اسلامی، نمیتوان توصیه برخی از فقها به ترویج حجاب از طریق امور فرهنگی را توجیه کننده نفی مطلق الزام به حجاب دانست.
🔅 بنابراین الزام به حجاب خلاف آموزههای دینی نیست؛ اگرچه باید اذعان کرد که در این الزام اولویت با اقدامات فرهنگی است و جز در مواردی خاص نیاز به مداخله قوای انتظامی نیست. همچنان که ضرورت دخالت قوای انتظامی در مواردی خاص امری بدیهی است.
📌 در آخر ذکر این نکته ضروری است که، با توجه به حضور گسترده بانوان در جامعه و مصالح بسیار زیادی که از جنبه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی، دینی بر حفظ حجاب مترتب می گردد و از طرف ترک حجاب نیز مفاسد بسیار زیادی را متوجه افراد، خانواده و اجتماع می نماید، طبیعی است که همان گونه که برخی از کشورهای سکولار مانند فرانسه برای رسیدن به اهداف لذت گرایانه دنیوی، به منع حجاب الزام حکومتی دارند، کشورهای اسلامی نیز برای رسیدن به اهداف دنیوی و اخروی به الزام حکومتی حجاب برای جلب مصالح فردی و عمومی تاکید کنند.
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh 🆔@meshkatnoor
#تازههای_نشر
📗 انتشار دو کتاب جدید از شهید مرتضی مطهری
✴️ دو کتاب «حق عقل در اجتهاد» و «روابط زن و مرد در اسلام» از استاد شهید آیتالله مرتضی مطهری توسط انتشارات صدرا چاپ و راهی بازار کتاب شد.
📚🆔@meshkatnoor
نقد و بررسي تقابل اخلاق با دين (3).pdf
2.78M
✅ نقد مطالب آقای پناهیان در مورد تقابل اخلاق با دین
🔸حجت الاسلام دکتر محمد سربخشی استاد فلسفه، نقدهایی جدی به مطالب مطرح شده از سوی آقای پناهیان در برنامه ماه من سحرهای رمضان داشته اند که مطالعه آنها خالی از لطف نیست .
🔸گروه کلام و فلسفه دین موسسه ضمن انتشار این فایل، باب تامل و نقد نسبت به مطالب طرفین را مفتوح می داند .
@sarbakhshi 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚معرفی کتاب: بدرود بهار
✅شرح دعای 45 #صحيفه ـسجاديه؛
وداع امام سجاد علیهالسلام با ماه مبارک #رمضان
🔰اثر: علامه آیتالله #مصباح_یزدی ره
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️شبکههای اجتماعی و معنویت شخصی
کنش و واکنش افراد در شبکههای اجتماعی، کاملاً به شکل جهتدار، مبتنی بر خود محوری فکری جلو میرود. در همین فضا، معنویت شخصی و فرد محور هم رشد قابل توجهی یافته است و بدیهی است که این رویکرد و نگرش، با فضای معنویت دینی و تعالی معنوی که دین از انسان انتظار دارد، زاویه پیدا مینماید.
▫️حجتالاسلام دکتر محمد جعفری، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در گفتگو با خردورزی
✅ بازخوانی ویژهنامه «اندیشههای معنویت مدرن» مجله خردورزی در ماه رمضان
@kheradvarzi_ir 🆔@meshkatnoor
23.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 سوال: آیا اعمال و مناسک دینی و یا نحوه آنها تاثیری در سعادت و معنویت انسان ندارد ؟
🎙 پادکست _کلیپ شبهه
📝واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
#شبهات_روشنفکران
🆔@meshkatnoor
☘️🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺☘️
💐 گذشت، ماه خدا و رسید، عید صیام
به هر دو باد، درود و به هر دو باد، سلام
💐 هزار شکر که عید صیام کرد، طلوع
هزار حیف که ماه صیام گشت، تمام
💐🌸 عید فطر و جشن طاعت بر ره یافتگان ضیافت الهی مبارک.
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅نشست علمی: دین و آزادی
❇️سخنران: دکتر لگنهاوسن استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🗓دوشنبه ۴ اردیبهشت ساعت ۱۰
💠دانشگاه قم دانشکده الهیات سالن شهید مطهری
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
✴️ پاسخ به ديدگاه مصطفی ملکیان👇👇
🖊 در قرآن و روایات همه چیز هست. تو چه میخواهی؟ جبر میخواهی؟ اختیار میخواهی؟ عدالت میخواهی؟ آزادی هم میخواهی؟ از آن بیرون میآید.
✅ اسلام تجددگرایانه چه در روایت لیبرالیاش و چه در روایت سوسیالیستیاش میتواند به قرآن و روایات استناد کند.
✅مجموعه قرآن و روایاتٰ، پتانسیل همه این چیزها را دارد.
➖مصاحبه مصطفی ملکیان با روزنامه شرق، 28 اسفند 1401
🔰 نقد شبهه آقای ملکيان :
✅ همان گونه که آقاي ملکيان مي گويند امکان برداشت های متعدد از قرآن وجود دارد . امیرالمومنین علی علیه السلام به ابن عباس فرمود، برو با خوراج سخن بگو " و لا تخاصموهم بالقرآن" با آنها با قرآن مناطره و مجادله نکن.چرا؟
زیرا قرآن "حمالٌ ذو وجوهٍ" یعنی قابل حمل بر معانی مختلف بوده و دارای وجه های متعدد است.
يزيد بن معاويه هم جواز شرابخواري خودش را به قرآن استناد مي داد :
ما قالَ رَبُّکَ وَیْلُ لِلَّذی شَرِبا
لکِنَّهُ قالَ وَیْلُ لِلْمُصَلّینا
یعنی خداوند نفرموده وای بر کسانی که شراب می خورند بلکه فرموده وای بر نماز گزاران. پس شراب مشکلی ندارد.
🌐به همین خاطر اهل بیت هشدار دادند که فهم قرآن ، تفسیر قرآن ، معنای قرآن را باید از اهل آن فرا گرفت.
💠امام باقر علیه السلام به قتاده فرمود: شنیدم تو قران را تفسیر می کنی؟
گفت بله. حضرت فرمود اگر از جانب خودت تفسیر می کنی "هلکت و اهلکت" یعنی هم خودت را هلاک کرده ای و هم دیگران را به هلاکت رسانده ای. "انما یعرف القرآن من خوطب به" قرآن را کسانی می فهمند که مخاطب آن هستند.
🔰 بنابراین زمانی ما می توانیم یک معنای صحيح از قرآن استفاده کنیم که تسلط کامل روی آیات محکم، متشابه، عام ، خاص ، مجمل، مبین، مطلق، مقید و ... داشته باشیم. خصوصا این که باید آیات متشابه را به آیات محکم ارجاع داد که در خود قرآن، به آن تاکید شده است:
هُوَ اَلَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ اَلْكِتٰابَ مِنْهُ آيٰاتٌ مُحْكَمٰاتٌ هُنَّ أُمُّ اَلْكِتٰابِ وَ أُخَرُ مُتَشٰابِهٰاتٌ فَأَمَّا اَلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مٰا تَشٰابَهَ مِنْهُ اِبْتِغٰاءَ اَلْفِتْنَةِ وَ اِبْتِغٰاءَ تَأْوِيلِهِ وَ مٰا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اَللّٰهُ وَ اَلرّٰاسِخُونَ فِي اَلْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنّٰا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنٰا وَ مٰا يَذَّكَّرُ إِلاّٰ أُولُوا اَلْأَلْبٰابِ ﴿آل عمران، آیه۷﴾
✅ همچنين نمی شود در تفسير آيات، يقينيات عقلي و روایات قطعي اهل بیت را رها کرد.
♻️ خداوند سبحان هم مي فرمايد : و ما یعلم تاویله الا الله و الراسخون فی العلم/ و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل اليهم /
🔰پس صرف اینکه قرآن امکان برداشت های متعدد دارد، دلیل نمی شود که از آن بتوان برداشت های متعدد را داشت و همۀ آنها را معتبر دانست؛ بلکه بايد به دنبال فهم درست و واقعی از قرآن و آن چیزی بود که خدا ما را به سمت آنها هدایت کرده است.
✍️ حجت الاسلام حميد رضا گودرزي؛ دکترای فلسفه دين موسسه امام خمینی ره
📝واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
#شبهات_روشنفکران
🆔@meshkatnoor
📝واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
https://virasty.com/MJafari_ir
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
🔰 موضوع: تفاوت انسانیشناسی اسلامی و غربی
✅ بیانات آیتالله مصباح در پنجمين کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در تاریخ 1398/09/07
🔶 سایت و کانال همایش بین المللی "علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی مصباح یزدی ره"
🌐 ihsam.iki.ac.ir
🆔 @ihsam_ir 🆔@meshkatnoor
🔶 آیا ارواح در خواب با هم در تماس هستند و وقتی کسی را در خواب میبینیم واقعاً ارواح ما با یکدیگر ملاقات داشتند؟
🔷 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اَلرُّؤْيَا ثَلاَثَةٌ بُشْرَى مِنَ اَللَّهِ وَ تَحْزِينٌ مِنَ اَلشَّيْطَانِ وَ اَلَّذِي يُحَدِّثُ بِهِ اَلْإِنْسَانُ نَفْسَهُ فَيَرَاهُ فِي مَنَامِهِ.
«خواب سه گونه است: خوابی که بشارتی از سوى خداوند است؛ خوابی که از جانب شيطان ایجاد اندوه میکند؛ خوابی كه شخص چيزهايى را در عالم بيدارى با خود مىگويد و در عالم رؤيا آن را مىبيند».
(بحارالانوار، ج۵۸، ۱۹۱)
🔷 طبق روایت فوق تنها یک بخش از خوابهای انسان ممکن است رؤيای صادقه و بشارت از سوی خداوند سبحان باشد. اما اکثر خوابهای بشر مربوط به حوادث روزانه و خوابهای پریشان شیطانی است. لذا در بیشتر موارد، خواب و صورتهای دیده شده مربوط به نَفس خود ماست و در واقع ساخته و پرداختهی روح ماست.
🔷 اگر انسان کسی را در خوابهایی که در واقع مربوط به تأثیر گفتهها و شنیدهها و دیدههای روزانه یا گذشتهی خویش است ببیند؛ طبیعتا ربطی به ملاقات روح آن شخص ندارد و مربوط به دنیای درون و نَفس خویش است.
🔷 امّا «رؤیا و خواب صادق»، خوابى است که با حوادث خارج از ما - چه جسمى و چه اخلاقى و روحى - و حقایق عالم هستى، مرتبط بوده و مستند به آنها است. در این نوع خواب، «نفس» انسان از عالم دنیوى گذشته و با توجه به هم سنخى اش با عالم مثال و عالم مجردات، با آن دو مرتبط مى گردد. از این رو مستند به علل طبیعى جسمانى انسان (مانند گرم بودن یا سرد بودن مزاج) و نیز علل خلقى و روحى انسان (مانند عصبى بودن، حسادت ورزیدن، کینه داشتن و امثال آن) نیست. (المیزان، ج ۱، ص ۲۶۹ - ۲۷۳).
انسان، بدنی مثالی و برزخی دارد و در هنگام خواب - که تعلق روح به بدن مادی تا اندازه ای کم می شود و روح از حصار مادی تا اندازه ای آزاد می شود - خود را با بدنی شبیه بدن مادی و دنیوی می بیند؛ بدون این که جرم و وزن داشته باشد؛ بلکه صورتی سه بُعدی دارد.
🔷 در رؤياهای صادقه روح انسان با عالم مجردات و مثال (برزخی) اتصال پیدا میکند و حقایقی میبیند گر چه گاهی مبهم و رازآلود است.
در در خواب دیدن روح ما فاعل است در درون خویش سیر میکند یا در رؤيای صادقه وارد عالم مثال (برزخی) میشود. لذا روح کسی معمولا به خواب ما نمیآید بلکه ما بدن مثالی (برزخی) او را در عالم مثال مشاهده میکنیم.
بنابراین تنها در بعضی از خوابها و رؤياهای صادقه ممکن ارواح در عالم مثال با یکدیگر تعامل کنند و یکدیگر را به نوعی مشاهده کنند.
🔷 اگر در عالم خواب، خود را هم صحبت با دیگری یافتید یا مستند به مزاج و خلقیات شماست - که در این صورت، نفس شما به دلیل تعلقات روحی تان صورتی از دوستان را ترسیم کرده و فکر کرده اید واقعاً در عالم دیگری با او ملاقات کرده اید - و یا خوابی است که مستند به خارج از شما بوده، شما واقعاً با عالم برزخ مرتبط گشته و وی را در آن جا مشاهده کرده اید (که در این صورت، شما با بدن مثالی خود، با بدن مثالی دوستتان ملاقات کرده اید).
این ملاقات بر دو گونه زیر قابل تصور است:
1. دوست شما نیز در عالم خواب (در همان هنگام که شما خواب دیده اید)، در قالب بدن مثالی خود بروز کرده و با شما هم صحبت شده است. در این صورت، دوست شما نیز به آن ملاقات علم دارد؛ چنان که این مسئله برای بعضی رخ داده است.
۲. دوست شما چنین خوابی ندیده و از این ملاقات، بی اطلاع است و این نیز به نوبه خود هیچ اشکالی ندارد؛ چون شما با بدن مثالی، دوست خود را ملاقات کرده اید که در عالم مثال و برزخ وجود دارد (هر چند دوست شما به دلایلی بدان آگاه نیست و با آن مرتبط نبوده است).
✍️داود اسفندیاری ؛ دکترای کلام موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoor
کتاب قانون در دانشگاههای جهان «مروری بر آئین نامه های پوشش در مراکز دانشگاهی جهان» با هدف دفاع برون دینی از حجاب و قوانین پوشش در جامعه و خصوصا فضای دانشگاهی تالیف شده است. در این کتاب به سه نمونه از قوانین وضع شده در دانشگاههای جهان پرداخته است
1- قوانین 21 دانشگاه از دانشگاههایی که لباس دانشگاهي (University uniform) دارند
2. اشاره به قوانین 27 دانشگاه از دانشگاههایی که دانشجویان ملزم به پوشیدن لباس دانشگاهی (Academic dress) در مراسمات خود هستند.
3. بیان قوانین 37 دانشگاه و بیان آدرس 52 دانشگاه دیگر از دانشگاههایی که دستورالعمل پوشش(Dress code) دارند .
در آخر این فصل نگاهی موضوعی به این قوانین دارد که قابل استفاده است.
در یکی از فصول کتاب 13 دلیل برای دفاع از وضع مقررات پوشش و 16 دلیل برای دفاع از یونیفرم دانشگاهی که برخی از دانشگاهها ( با وجود تفکر سکولار) برای اقناع دانشجویان بیان کرده اند می پردازد.
از دیگر اموری که دانشگاهها برای پیروی دانشجویان وضع کرده اند، تنبیهات انضباطی برای متخلفین از قوانین پوشش در دانشگاهها است که در یکی از فصول به تفکیک سه نمونه پوشش آورده شده است.
بعد از بیان قوانین پوشش در دانشگاههای در بخش دوم کتاب به قوانین پوشش در دانشگاههای ایران در دو قسمت مصوبات ناظر بر چگونگی ترویج فرهنگ حجاب در دانشگاهها و قوانین و مقررات پوشش در دانشگاهها نظام جمهوری اسلامی ایران می پردازد .
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 کتب طرح ولایت
✳️ میشه راجع به کتب شش گانه طرح ولایت توضیح بیشتری بدید؟
#طرح_ولایت_معلمین
#کتب_طرح_ولایت
#یکبار_برای_همیشه
🆔 @hamzevasl 🆔@meshkatnoor
🔆مباحثی درباره امور خارق العاده و احضار ارواح از زبان علامه طباطبایی
✅ از بسيارى از صلحاى دين دار ما حكايت شده كه در خلال مجاهدات دينى خود به كرامات خارق العاده و حوادث عجيب و غريبى دست يافته اند كه حتى در بين اقران خود انگشت نما شده اند، نظير تجسم بعضى از امور در برابر چشمهايشان، و مشاهده اشخاص و وقايعى كه حواس ساير مردم از احساس آن عاجز است، و استجابت دعا و شفاى مريضانى كه اميد بهبودى در آنها نيست، و همچنين نجات از مهالك و مخاطر بوسيله غير طرق عادى، و گاهى هم نظاير اينها براى غير اهل صلاح هم اتفاق مىافتد، و ليكن اين وقتى است كه شخص داراى نيت صادق و نفسى منقطع از دنيا باشد كه چنين اشخاص هم چيزهاى ناديدنى را مى بينند.
✅چه بسا يك نفر استاد احضار ارواح روح مردى را در آينه و يا آب و امثال آن و بطورى كه معمول است بوسيله تصرف در نفس يك كودك احضار كرده و مىپندارد كه كودك با همين چشم سر، شخص احضار شده را مىبيند، و خيال مى كند ساير حضار كه نمىبينند بين آنها و آن روح احضار شده حجابى است كه اگر كنار رود آنها نيز مانند آن كودك او را خواهند ديد.
✅چه بسا بدست آورده باشند كه بعضى از ارواح احضار شده در خبرهايى كه داده دروغ گفته است، و اين خود باعث تعجب شده است، چون عالم ارواح عالم طهارت و صفا
است و دروغ و افترا و خلاف واقع در آنجا تصور ندارد.
✅ چه بسا روح انسان زنده اى را احضار كرده و از او اسرار و نهان هايش را استنطاق نموده اند، در حالى كه خود صاحب روح بيدار و مشغول انجام كارها و حوائج يوميه خود بوده است، و اصلا از داستان اينكه روحش مورد استنطاق قرار گرفته و دارد اسرارش را كه از افشاى آن بسيار تحفظ داشت فاش مىكند بی خبر بوده است.
✅ چه بسا انسانى را بوسيله خواب مغناطيسى خواب كرده در همان حال عملى را كه خود مىخواهند تلقينش مىكنند، و اين قدر تكرار مىكنند تا از روى طيب خاطر قبول كند، آن گاه بيدارش مىكنند، مرد بدنبال كار خود رفته و همان عمل را كه در خواب تلقينش كرده بودند با همه شرايطى كه آنها خواسته بودند انجام می دهد، در حالى كه از جريان تلقين و قبولاندنش در خواب مغناطيسى غافل است.
❇️علامه محمد حسین طباطبایی، المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی، ج6، ص278- 279
🆔@meshkatnoor
📍ممنون، دکتر غنی نژاد عزبز❗️
🔻در مناظره اخیر دکتر غنی نژاد و دکتر درخشان صحبت های دکتر غنی نژاد برای بنده واقعا انگیزه بخش بود.
🔻واقعیت این است که نهال اقتصاد اسلامی هرچند تا پختگی فاصله قابل توجهی دارد اما در حال حاضر، خیلی جلوتر از بسیاری از دانش های دیگر علوم انسانی مانند مدیریت، علوم سیاسی و جامعه شناسی و ... است و در سالهای اخیر در مجموع تلاش کرده است که به تدریج جای خود را باز کرده و در مسائل ورود جدی کند.
🔻با دکتر غتی نژاد آشنا نبودم چون رشته تخصصی ام اقتصاد نیست هرچند در رشته مدیریت از لیبرالهای غربزده و تسبیح بدست های باطنا سکولار تازیانهها خورده بودم.
🔻صحبت های غنی نژاد برای ما مهم بود؛ می خواستیم بدانیم سخن کسانی که نظام اسلامی چهاردهه به آنان اعتماد کرده و تربیت دهها هزار دانشجو و خیلی از میزهای مدیریت را دهه ها به آنها سپرده و میلیاردها تومان در قالب حق التدریس، پایان نامه و گرنت و هزینه پژوهش و سفر و ... را خرج آنها کرده چقدر از اهداف بنیادین این نظام را برآورده کرده اند.
🔻فکر می کردم دکتر، صداقت دارد ولی وقتی دیدم حرف های کاملا غیرواقعی در مورد تدوین #قانون_اساسی می زند و شهید مظلوم دکتر #بهشتی را در جرگه کمونیست ها معرفی می کند! و واقعیات روشن را انکار می کند، از فکر خود برگشتم.
🔻فکر می کردم ایشان انسان دانشمندی باشد ولی وقتی دیدم یک استاد درجه یک، هنوز نمی داند که دانش علوم انسانی در هر جای دنیا که تولید می شود مبتنی ارزش شناسی، پیش از آن انسان شناسی، پیش از آن جهان بینی و پیش از آن شناخت شناسی است؛ حیرت زده شدم!!
🔻مگر می شود استاد برجستهای سخن از روش #علمی بگوید و هی تکرار کند اما به شناخت شناسی بی توجه باشد؟
یا اگر توجه دارد با حذف مرموز #وحی در شناخت شناسی، دربست تجربه گرایی غرب را ملاک تولید علم اقتصاد در یک کشور مسلمان قرار دهد و با بی ادبی علمی، بی شرمانه به بزرگترین فقهای عصر توهین کند که متخصص نیستند!!
🔻مگر می شود یک استاد چهاردهه در سیستم آموزشی یک کشور اسلامی خدایی کند و بعد لیبرالیسم خشن غربی را چنان ملوس معنا کند که خلاف واضح تاریخ خود غرب است؟
🔻مگر در قرن هیجده دقیقا با همین معنای لیبرالیسم و اینکه انسانها صدرصد آزادند موجب نشدند که کارگران به شدت فرسوده و فقیر شوند و سرمایه داران دچار انفجار ثروت گردند؟
آیا بعد از مسائل قیامهای سنگین قرن هجده و نوزده کارگری در اعتراض به دوران سیاه لیبرالیسم اقتصادی در غرب شکل نگرفت که منجر به تصویب دخالت دولتها در روابط کار و تشکیل سندیکاها شد؟
🔻اصلا مگر #روز_زن و #روز_کارگر یادمان کشته شدن کارگران در دوران لیبرالیسم اقتصادی غرب نیست؟
🔻دکتر غنی نژاد فلاسفه بنیان گذار لیبرالیسم در انگلیس و آمریکا را می ستاید و اقتصاد برآمده از لیبرالیسم را تقدیس می کند؛ اما به اقتصاد اسلامی که می رسد با غیرت لیبرالیستی و سکولاریسم افراطی به #امامین_انقلاب بصورت عوامانه حمله می کند؟
🔻چطور می شود که جوانان معصوم مسلمان را در اختیار کسانی قرار می دهیم که اول لیبرالیسم را قبول دارند بعد اسلام را!!
و اسلام را با لیبرالیسم متر می کنند؟
🔻صحبت های دکتر غنی نژاد، چهره خشن لیبرالیسم پنهان شده در نظام آموزشی و سیاسی کشور را عریان کرد.
🔻از این بابت از ایشان ممنونیم.
از ایشان ممنونیم که باعث شد انگیزه ما برای مبارزه علمی و پاکسازی فضای آموزشی و مدیریتی کشور از لیبرالها چند برابر شود.
🔻مبارزه ای که دامنه آن نباید محدود به دانشگاه باشد بلکه تا وسط حوزه و تا بیت آن خود مرجع پنداری که اقتصاد اسلامی را هجو می کند باید امتداد داشته باشد.
✍️حمیدرضا ابراهیمی
🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دين، شهادت آيت الله سليماني امام جمعه سابق زاهدان و کاشان را به بازماندگان اين عالم مجاهد خصوصا حجت الاسلام و المسلمين وحيد سليماني از فارغ التحصيلان گروه کلام موسسه تسليت عرض مي کند . خداوند ايشان را با اولياي خود محشور نمايد . 🙏🏻🙏🏻
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅ کانال حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری هرندی، دانشيار گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ايتا با عنوان «ديانت و عقلانيت» راهاندازی شد:
1️⃣ يادداشتها و گفتارها پيرامون مباحث اعتقادی و فکری 2️⃣ پادکستها و کلیپهای کوتاه حول مباحث روز با نگرش معرفتی 3️⃣ انعکاس تأليفات و مقالات 4️⃣ پاسخ به شبهات روشنفکران
🔶 رزومه دکتر جعفری👇👇
🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1464
🔷 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری هرندی
🆔 https://eitaa.com/mjafari_ir
🆔 @mjafari_ir
🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 غرب هم بالاخره فهمید (بُعد معنوی بالاترين سطح وجودی انسان و امتياز ويژه او و مؤثر در جسم و روان است)، البته با ۱۴ قرن تأخیر!
گرچه هنوز هم...
🔸نگاهی کوتاه به تاریخچه سه نوع هوش مورد توجه روانشناسان: آی کیو IQ، ای کیو EQ و اس کیو SQ (هوش عقلانی، هيجانی و معنوی)
🌹وحی، مانع هدر رفتن ظرفيتهای كمالی انسان در طول قرنها آزمون و خطاست
🔸توضیحات بیشتر در:
https://eitaa.com/sajedi_ir/3117
👤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل #ساجدی، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
شبكه جهانی ولايت
#سلامت_معنوی #کارکرد_دین #علم_و_دين
@velayattv
🔷 کانال دکتر ساجدی
🆔https://eitaa.com/sajedi_ir 🆔@meshkatnoor
🌀 یک روز و دو واقعه
📝 مردم! مقابل روحانیت یا پشتیبان روحانیت؟
🖋 علی مهدوی
1️⃣ واقعه اول. تشییع پرشکوه آیت الله سلیمانی
واقعه مهم اول تشییع آیت الله سلیمانی بود؛ تشییعی که نه فقط روحانیت بلکه اقشار گوناگون مردم حاضر شده بودند و بار دیگر در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد که مردم همچنان پای دین و روحانیت ایستادهاند؛ و دلدادگی مردم به روحانیت خدوم همچنان پابرجاست.
2️⃣ واقعه دوم. حمله به طلبه ایستاده در ایستگاه اتوبوس
صبح امروز رانندهای با خودروی سواری خود به دو روحانی ایستاده در ایستگاه اتوبوس تعرض کرده و بعد از تصادف با چاقو نیز به یکی از روحانیون حملهور میشود و سپس به پلیس حمله کرده؛ ناگفته نماند وی با چاقو به خودش نیز آسیب میزند.
🔺 عدهای بسیار علاقه دارند با بزرگنمایی چنین حملاتی، روحانیت را فاقد وجهه اجتماعی نشان دهند و میگویند: روحانیتی که تا دیروز معتمد و محترم مردم بوده، کارش به جایی رسیده که مردم نه تنها از دین بریدهاند، بلکه به روحانیت هم حمله میکنند!
🔻 اینکه فردی بر اثر جنون یا حتی مسمومیت در اثر القائات رسانههای معاند و جنگ شناختی، به یک روحانی ایستاده در ایستگاه اتوبوس حمله ور شود عجیب نیست؛ بلکه تعجب اینجاست که این حوادث بگونهای انعکاس داده شود که گویا ضارب، نمایندهی اکثریت مردم است!!؟
♨️ در عصر رسانه، روایت صحیح هر ماجرایی بسیار مهم است؛ چرا که در جنگ روایتها،مخصوصا روایت اول، تأثیرات و تبعات بسیاری به همراه خواهد داشت. از جمله: حس امنیت روحانیون و خانواده ایشان، حس جامعه به اینکه روحانیت در کشور امنیت دارد یا ندارد و....
پر واضح است که امنیت روانی از خود امنیت مهمتر است.
🔺 بیاندیشیم که دشمن در زمین رسانه دنبال القای کدام روایت و تزریق کدام حس در جامعه است و ما در پازل دشمن بازی نخوریم.
🔻 هرچند روحانیت همیشه مظلومترین قشر این جامعه بوده و هست؛ اما مسؤوولین هم مثل گذشته وظیفه دارند با هرگونه تعرضی مقابله کنند و میکنند انشاءالله.
#روحانیت
#پایگاه_اجتماعی_روحانیت
@Manahejj
@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
معرفی کتاب.pdf
238.8K
💠 معرفی کتاب «عقلانیت در معنویت دینی و معنویت سکولار» در نشریه روشنا، (فصلنامه تخصصی فرق و ادیان)
🖊 نوشته حجت الاسلام و المسلمین علی قربانی، دانشپژوه دوره دکتری فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔶این کتاب توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سال 1400 چاپ و منتشر شده است.
👈 مشاهده و تهیه اینترنتی
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
✳️ مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند
✅ نشست تخصصی گروه علمی فلسفه دین
🔷 موضوع: نقد و بررسی گوهر و صدف دین از دیدگاه آقای مصطفی ملکیان
👤 ارائه: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 سهشنبه 1402/2/12 ⏰ 20 لطفا با لینک زیر وارد جلسه مجازی شوید 👇👇
https://b2n.ir/f.din
🔰 @hekmateislami 🆔@meshkatnoor