eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
781 ویدیو
283 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری 💠 یکی از دغدغه های جدی اهل بیت عصمت و طهارت همواره هشدار نسبت به اهل بدعت و تفکرات انحرافی بوده است . یکی از مصادیق بارز این نوع تفکرات ، اندیشه های غلو آمیز در میان شیعیان بوده است. اهل بیت، عقاید غلات را مورد انکار قرار داده و با میزان قرار دادن قرآن برای سنجش نقل ها و گفته های خود، از شیعیان می خواستند ادعاهای نادرست غُلات را نپذیرند. به عنوان نمونه، امام صادق به «مفضّل» فرمودند:"ای مفضل! با غُلات نشست و برخاست نکنید، با آنان هم غذا نباشید و همراهشان چیزی ننوشید و با آنان مصافحه نکنید". ائمه به ویژه نسبت به جوانان شیعه حساسیت زیادتری داشته و می‌ فرمودند: درباره جوانان خویش از این که غلاة آنان را فاسد کنند بترسید، غلاة بدترین دشمنان خدا هستند، عظمت خدا را کوچک کرده و برای بندگان خداوند ادعای ربوبیت می‌ کنند. این هشدارها تا جایی ادامه پیدا می کند که ائمه اطهار اهل غلو را صراحتا لعن و نفرین می کنند و هیچ تقیه و تغافلی نسبت به آنها نشان نمی دهند . اینها همه گواه آن است که رسوخ اندیشه های غلو آمیز در میان مردم و خصوصا جوانها تا چه حد کیان اعتقادات اصیل را به مخاطره می اندازد . این همه باید برای ما انگیزه جدی ایجاد نماید که با تأسّی به سیره معصومان در هر جلسه ای که سخنانی از سنخ مطالب منبر فوق👆👆شنیدیم ، با حفظ احترام جلسه ، به سخنران و یا مداح جلسه , کذب و نادرستی مطالب را متذکر شویم . سکوت در این مواضع، مجاز نبوده و تذکر، وظیفه ای واجب است. منابع : إختيار معرفه الرجال ، ح 525؛ مستدرك الوسائل ، ج 12، ص 315؛ الغيبة طوسى ص 177؛ امالي طوسى، ج 2، ص 264. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈یک چالش جدی برای طرفداران نظریه تصادفی بودن خلقت‼️🧐 دنیس نوبل یکی از محققان غربی ثابت میکنه نظریه ی تصادفی بودن خلقت کاملا محال و بی اساسه، چون می دونید اگر خلقت تصادفی بوده باشه فقط برای ایجاد شدن 200 نوع پروتئین اصلی چقدر زمان باید بگذره؟🧐‼️ پاسخ این سوال در کلیپ ببینید👌 🎙استاد : 1402.08.17 🔰 @velayattv 🆔@meshkatnoor
💠 نشست علمی «ارزش معرفتی تجربه عرفانی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)» 🔰پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می کند. 🎙ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر زهرا شریف (عضو هیات علمی پژوهشگاه زن و خانواده) 🎙ناقد اول: جناب حجت الاسلام دکتر علیرضا کرمانی (عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره)) 🔹دبیر علمی: جناب حجت الاسلام وحید سلیمانی (دبیر پژوهشی گروه کلام پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی) ⏰ دوشنبه ۲۹ آبانماه، ساعت ۱۰-۱۲ 🏢 قم، سالاریه، بلوار بوعلی، جامعه الزهرا سلام الله علیها، سالن جلسات طبقه همکف پژوهشگاه مطالعات اسلامی 🖥 لینک شرکت در جلسه‌ی مجازی: Http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah ┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅ 🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی 🆔@motaleat_eslami 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗳 مجموعه کلیپ های "مصباح اندیشه"(۲) کاری از دفتر ارتباطات فرهنگی موسسه امام خمینی(ره) ⁉️آیا "چراغی که به خانه رواست،به مسجد حرام است؟!" 🏷 بیانات حضرت آیت الله مصباح (ره) در مورد ⏳️زمان: ۳۰ ثانیه 🆔@difqom 🆔@meshkatnoor
🔰 پژوهشکده اخلاق و معنویت با همکاری قطب تعمیق ایمان و باورهای دینیِ دفتر تبلیغات اسلامی، کمیسیون‌های تخصصی دومین همایش ملی خود را با عنوان «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی؛ مقایسه و نسبت‌سنجی» برگزار می‌کند. ❇️ این همایش شامل دو بخشِ «کمیسیون‌های تخصصی» و «صحن اصلی همایش» است که مرحله نخست آن، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ( 8 و 9 آذرماه 1402) از ساعت 8 صبح الی 16، با محورهای ذیل برگزار میشود: 1️⃣ مفهوم‌شناسی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی؛ 2️⃣ مبانی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی؛ 3️⃣ انسان، جهان و سبک زندگی معنوی؛ 4️⃣تعلیم و هدایت‌گری معنوی؛ 5️⃣کارکردها و راه‌کارهای معنوی. ❇️ مرحله دوم همایش یادشده نیز به «ارائه سخنرانی‌های اصلی و تقدیر از مقالات برگزیده» اختصاص دارد که روز پنج‌شنبه 12 بهمن برگزار خواهد شد. 💢 علاقه‌مندان به شرکت در این همایش می‌توانند در تاریخ مذکور به نشانی: ✳️ قم: پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید حاج‌قاسم سلیمانی ⭕️ یا با استفاده از لینک زیر از طریق فضای مجازی شرکت نمایند: 🌐 Http://dte.bz/ethicsconf ☎️ تلفن دبیرخانه: 02531156842- 📞 همراه: 09900989031 🌐 وبسایت همایش: www.sp.isca.ac.ir
🔰علامه مصباح یزدی (ره): " جامعه اسلامی باید را جزء لاینفك خود بداند و از جمله این نمادها همین و خانم‌هاست و جامعه بدون حفظ ارزش‌ها و نماد به سوی بی‌دینی كشیده می‌شود. " 1390/03/09 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
فلسفه دین 1402.8.23.mp3
30.45M
✅ نشست تخصصی گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت 📌کاربردهای دینی زبان،حقیقت یا مجاز؛ تأملی در دیدگاه علامه طباطبایی 🎤حجت‌الاسلام‌ دکتر محمد علی عبداللهی 🗓سه‌شنبه 23 آبان ماه ۱۴۰۲ 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
شبهات سیاسی: روی هر شبهه بزنید جواب نشون داده می شود👇👇 1.چرا نظام رفراندوم نمیکنه؟ 2.دورباطل انتخاب رهبری و شورای نگهبان 3.مقایسه رهبری با رهبران جهان 4.علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی 5.چرا برف باران برای کفار و بیحجابان بیشتره؟ 6.مولوی عبدالحمید:پیرمرد80ساله نمیتونه برا بقیه تصمیم بگیره! 7.دین باید از سیاست جداباشه! 8.از دری که فقر بیاد دردیگه ایمان میره! 9.هم مسجد باشه هم شرابخونه؛هرکی هر جا میخاد بره! 10.امام خمینی هندی بودند! 11.ما 12 امام داریم،چرامیگید امام خمینی؟ 12.امام خمینی: اقتصاد مال خره؟ 13.امام خمینی:آب و برق مجانی برای همه! 14.چراکشور اسلامی قطر پیشرفته،ولی ایران عقب مانده؟ 15.چرابختیار امام خمینی رانکشت؟ 16.شاه رفت تا مردمش کشته نشن! 17.زمان شاه مردم دیندارتر بودن! 18.اثبات ولی فقیه از عقل 19.ولایت فقیه در قرآن و روایات بوده یا ساختگیه؟ 20.زمان شاه ارزونی بوده! 21.جمهوری اسلامی طبق روایات طاغوته! 22.راهپیمایی در قران هست 23.اینقدر مرگ بربقیه میگیم بلا به خودمون برمیگرده! 24.مرگ باد بر دیگران،در قرآن اومده 25.شاه هم بوداین قد پیشرفت داشتیم! 26.بجای کمک به فلسطین به فقرا برسید! 27.چرا اختلاسگران و دزدان آزادن و دست دزد قطع نمیشه! 28.انقلاب شد دستبوسی نباشه! 29.چراپلیس زنان را کتک میزنه؟ 30.رئیسی 6کلاسیه-دلار 60هزاری! 31.فرصت 100روز رئیسی برای حجاب! 32.مطالبه دوم برای بدحجابی! 33.بیزاری از بی حجاب یا بی حجابی؟ 34.نقد دولت و مسئولین نقد نظامه؟ 35.توافق باعربستان خوب یا بد؟ 36.چارشنبه سوری رسمی غیرایرانی! 37.مسئولین و شیخا عامل دین گریزی جوانان! 38.نه شرقی نه غربی،پس چرا چین و روسیه؟ 39.نگاه رئیس جمهور به زنان سوری اشکال نداره! ۴۰.انقلاب اسلامی ایران در روایات ۴۱.حفظ نظام جمهوری از جان امام زمان مهمتره ۴۲.سهمیه خانواده شهدا،پارتی بازیه ۴۳.ایا رهبری دیکتاتوره؟توهین فرخ نژاد به رهبری ۴۴.چرا رهبری با اختلاسگران و دزدان برخورد نمیکنه ۴۵.آقای خامنه ای دیکتاتور نیست؟ ۴۶.بجای طلاکاری حرم ، پول را به فقرا دهیم؟ ۴۷.دادگاه معترضین بصورت نمایشی و طنز ۴۸.بیانیه انجمن مردان سبیل‌کلفت درباره آزادی زنان ۴۹.آخوند نقویان برعلیه گشت ارشاد ۵۰.مسابقه سلبریتی کشون درباره مهسا امینی و حجاب اجباری ۵۱.علت حمایت از فلسطین (1و2) ۵۲.رد علل حق تاریخی یهود در فلسطین ۵۳.دفاع شیخ حسین انصاریان از بیحجابها ۵۴.رهبری مخالف رفراندوم ۵۵.رهبری اقتصاددان نیست ۵۶. ولایت‌فقیه معصوم نیست ، چرا باید ازش اطاعت مطلق کرد؟ ۵۷.بجای کمک به سوریه فلسطین به فقرا بدید ۵۸.بجای موشک؛ اقتصاد و شکم مردمو سیرکنید ۵۹.به حجاب گیر میدید به اختلاس نه ۶۰.بیست برتری رضاخان بر امام‌خمینی 👆👆👆 روی هر شبهه بزنید جواب نشون داده می شود 🆔@meshkatnoor
کتاب"عقلانیت و خداباوری " تالیف دکتر عباس یزدانی استاد فلسفه دین دانشکده الهیات توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است. متاسفانه این کتاب مملو از مباحث نسبی گرایانه است. در ذیل برخی نقدهای دکتر محمد رضایی استاد تمام دانشگاه تهران را بر این کتاب ببینید.👇👇 مولف در این کتاب انواع استدلال های عقلی وجود خدا را که در طول تاریخ توسط فیلسوفان و متکلمان اسلامی بر وجود خدا اقامه شده است همه را غیر یقینی و نامعتبر می داند. او به صراحت در پیشگفتار کتاب می نویسد: نگارنده قائل به برهانی بودن و یقینی بودن براهین اثبات وجود خدا نیست. همان گونه که مستحضرید استدلال های وجود خدا بر دو نوعند: انی( پسینی یا جهان شناختی ) و لمی (پیشینی یا وجودی و صدیقین) مولف محترم هر دو نوع استدلال را غیر یقینی می داند.: اما براهین جهان شناختی(نظیر برهان حرکت ،علت فاعلی و برهان وجوب و امکان و....: مولف در ص ۱۱۷ کتاب در این باره می گوید : همه تقریرهای قیاسی استدلال جهان شناختی یا از نظر قیاسی نامعتبر یا مبتنی بر یک یا چند مقدمه کاذب و غیر یقینی هستند..... ایشان تنها یک قرائت از برهان جهان شناختی را به نام بهترین تبیین به تقریر سوئینبرن می پذیرد اما می گوید نتایج آن هم یقینی و شک ناپذیر نیست بلکه می تواند به نتیجه احتمالی برسد.ص۱۱۷ خلاصه آن که به نظر مولف، وجود خدا را به عنوان یک امر یقینی نمی توان اثبات کرد. و نیز ایشان اصل علیت یعنی اصل هر حادث و معلول و فقیری نیازمند علت است را به لحاظ هستی شناختی در جهان خارج از ذهن امر یقینی نمی داند. ص110... 🆔@meshkatnoor
🌀 دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با همکاری دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: 💢 سلسله نشست‌های «فلسفه هوش مصنوعی» 👤 ارائه‌کنندگان: دکتر کاظم فولادی قلعه دکتر مهدی همازاده دکتر ابوالفضل صبرآمیز دکتر محمدحسن مرصعی دکتر بهروز مینایی 🗓 از سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۲ 📍 قم، ابتدای جاده قدیم تهران، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی، سالن اجتماعات 📌 https://balad.ir/p/POi01R3IoFzLRV 🔵 لینک شرکت در جلسه به‌صورت برخط: 🔗 http://vroom.cysp.ir/a 🔴 پخش زنده مستقیم رویداد از سایبرنما: 🔗 http://tv.cysp.ir پیوستن به کانال رویداد: https://eitaa.com/joinchat/2269512280C234b9605d6
🌀 دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با همکاری دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: 💢 سلسله نشست‌های «فلسفه هوش مصنوعی» نشست دوم موضوع نشست: 🔻نظریه‌های آگاهی در هوش مصنوعی 👤 ارائه‌کننده: دکتر مهدی همازاده پژوهشکده علوم شناختی 🗓 سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۲ 📍 قم، ابتدای جاده قدیم تهران، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی، سالن اجتماعات 📌 https://balad.ir/p/POi01R3IoFzLRV 🔵 لینک شرکت در جلسه به‌صورت برخط: 🔗 http://vroom.cysp.ir/a 🔴 پخش زنده مستقیم رویداد از سایبرنما: 🔗 http://tv.cysp.ir 🆔@meshkatnoor
📌اعجاز قرآن چگونه برای مردم عادی قابل اثبات است؟ ✍️ حجت الاسلام دکتر فاریاب ؛ دانشیار گروه کلام موسسه امام 👈در دو قسمت قبل، دربارۀ اثبات اعجاز قرآن کریم سخن گفتیم. اینک در تأیید اعجاز قرآن، به یک نمونه از اعجاز علمی قرآن کریم اشاره می کنیم. مقصود از اعجاز علمی، بیان آموزه های علمی است که بدون استفاده از ابزار عادی و شناخته شده، در دوره ای که امکاناتی نیز برای تحقیق دربارۀ آن وجود نداشته، بیان شود. 👈دیدگاه قرآن کریم دربارۀ کوهها 1️⃣«وَ الْجِبالَ أَوْتاداً» (نبأ، 7) بر اساس این آیه، کوهها میخهای زمین هستند. 2️⃣« ... وَ أَلْقى‏ فِي الْأَرْضِ رَواسِيَ أَنْ تَميدَ بِكُمْ؛ و در زمين كوه‏هايى افكند تا شما را نلرزاند» (لقمان، 10) بر این اساس، وجود کوه در کاهش زلزله موثر است. 3️⃣برخی منتقدان مانند دکتر سها می گویند: «اولاً کوهها مثل میخ نیستند که ریشه ای فروکوفته در پوستۀ زمین داشته باشند؛ برعکس کوهها قشر زمینند که برآمده شده اند؛ یعنی درست عکس میخ. ثانیاً فرورفتگی ها و کوهها نتیجۀ حرکات زمین هستند و نقشی در تثبیت ندارند و بر عکس، هرجا کوه است خطر زلزله بیشتر است ... بنابراین کوه نماد بی ثباتی زمین است نه تثبیت کنندۀ زمین». 4️⃣نقد و بررسی علمی. روشن است که داوری میان سخن قرآن کریم و منتقدان آن، به عهدۀ دانشمندان رشتۀ زمین شناسی و زلزله شناسی است. 5️⃣ بر اساس تحقیقات زمین شناسان، آنچه از کوهها روی زمین مشاهده میکنیم، قسمت اندکی از آن است و ریشه های به مراتب بیشتری از آن زیر زمین است و به معنای واقعی کلمه، کوهها همچون میخ عمل کرده اند. بدین معنا که پوسته زمین بر روی یک لایه مایع بنام استنوسفر شناور است و کوهها که بر روی پوسته قرار دارند، لایۀ سطحی آن را ضخامت بخشیده و مانند میخ، پوسته و لایۀ زیرین استنوسفر را به هم میدوزند. 6️⃣تأثیر کوهها در کاهش زلزله در وبلاگ “باشگاه فیزیک” در باره نقش کوهها در زمین نوشته شده است که : کوهها از ریشه به هم پیوسته اند و همچون زرهی کره زمین را در بر گرفته اند ، و این سبب می شود که از لرزشهای شدید زمین که بر اثر فشار گازهای درونی و عوامل زلزله ساز هر لحظه ممکن است رخ دهد تا حد زیادی جلوگیری شود . 7️⃣در سایت Livesciences نیز در باره نقش کوهها در زمین نوشته شده است: مطالعات نشان داده است که در مناطقی که کوهها وجود دارند احتمال زلزله کمتر است و یک متخصص ژئوفیزیک که سی سال است در این زمینه فعالیت می کند میگوید که کوهها می توانند مانع از زمین لرزه های بزرگ شوند. 8️⃣اینک با این پرسش مواجه می شویم که آیا این سخنان می تواند 1400 سال قبل از یک انسان درس نخوانده در محیطی که جاهلیت شاخصۀ مهم آن بود، صادر شده باشد؟ https://eitaa.com/Faryab110 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️⁉️آیا هوش مصنوعی فناوری صرف است یا دارای مبانی فلسفی، حمکرانی و اخلاقی است؟ ♻️تبیین دو رویکرد اصلی به مقوله ✅رویکرد فنی-مهندسی ✅رویکرد بنیادین-تحلیلی 🎥ارائه دهنده: حمیدمحسنی 🌐نشست با خبرگزاری اهل بیت (علیهم السلام)- ابنا https://fa.abna24.com/story/1413315 🌸🌸🌸 🆔@Brain_Mind 🆔@meshkatnoor
💢 مقاومت ستودنی مردم‌ مسلمان غزه، آزاد اندیشان جهان را متوجه اندیشه‌های پشتیبان برآمده از قرآن ساخت و‌ آنان را به مطالعه و تامل در آیات الهی کشاند. به ویژه آیاتی همچون: قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ / فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ / فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَکُمْ وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ / یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ. و آیات همگون که حکایت از پیروزی و‌ پیشرفت جبهه حق با تمام فراز و نشیب‌ها و مشکلاتش دارد.‌ این حادثه مهم وظیفه‌ را برای امت مسلمان سنگین می‌کند تا در تقابل با افراد بی‌منطقی که در اروپا قرآن سوزی راه انداخته بودند با جهانیان را به خوانش قرآن‌کریم دعوت نمایند. از شما خوبان و فعالان فرهنگی در فضای مجازی درخواست می‌شود با حمایت از این پویش، توجه جهانیان را به معطوف کنید. 👇🌷 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️ برشی از نشست «علوم شناختی و دین» 🛑 الهیات عصب شناختی 🔹 سه معنای این اصطلاح 🆔@meshkatnoor
✅ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تبیین کرد: کارآمدی دین در عصر مدرن / پیشرفت همه جانبه در گرو عمل به همه ابعاد اسلام در جامعه است 🔷 در صورتی اسلام موجب پیشرفت می‌شود که به همه ابعاد آن عمل شود اینکه فقط توجه به بحث‌های عبادی شود و سایر ابعاد رها شود نتیجه کامل و مطلوبی حاصل نمی‌شود چرا که هر جا به همه ابعاد اسلام عمل شد موفقیت نیز حاصل شد. 🔶 به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد گلی عضو هیئت علمی گروه فلسفه کلام مؤسسه در گفت و گویی به تبیین کارآمدی دین در عصر مدرن پرداخت و گفت: همواره این سوال مطرح بوده که دینی که برای 1400 سال پیش است و مخاطبان اولیه آن مردم حجاز که زندگی قبیله ای داشته اند بوده چگونه در دوره جدید به درد مردم می‌خورد و اکنون آموزه‌های دینی چه دستاوردی برای بشر عصر حاضر داشته است؟ 👈👈 مشروح مصاحبه 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈آیا ادیان از میل به جاودانگی بشر برای مفهوم معاد سوء استفاده کرده اند؟🧐⁉️ کارشناس شبکه ی معاند میگه: ادیان از میل انسان برای جاودانگی سوءاستفاده کردند و مفهوم معاد ساختن😐‼️ پاسخ استاد جعفری به با استناد به عقل و منطق برای اثبات معاد و رد حرفهای عجیب این شخص را ببینید👌 🎙استاد : 1402.09.01 ☑️کانال رسمی شبکه جهانی ولایت👇 ✅@velayattv 🆔@mjafari_ir
🔰 پژوهشکده اخلاق و معنویت با همکاری قطب تعمیق ایمان و باورهای دینیِ دفتر تبلیغات اسلامی، کمیسیون‌های تخصصی دومین همایش ملی خود را با عنوان «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی؛ مقایسه و نسبت‌سنجی» برگزار می‌کند. ❇️ این همایش شامل دو بخشِ «کمیسیون‌های تخصصی» و «صحن اصلی همایش» است که مرحله نخست آن، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ( 8 و 9 آذرماه 1402) از ساعت 8 صبح الی 16، با محورهای ذیل برگزار میشود: 1️⃣ مفهوم‌شناسی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی؛ 2️⃣ مبانی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی؛ 3️⃣ انسان، جهان و سبک زندگی معنوی؛ 4️⃣تعلیم و هدایت‌گری معنوی؛ 5️⃣کارکردها و راه‌کارهای معنوی. ❇️ مرحله دوم همایش یادشده نیز به «ارائه سخنرانی‌های اصلی و تقدیر از مقالات برگزیده» اختصاص دارد که روز پنج‌شنبه 12 بهمن برگزار خواهد شد. 💢 علاقه‌مندان به شرکت در این همایش می‌توانند در تاریخ مذکور به نشانی: ✳️ قم: پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید حاج‌قاسم سلیمانی ⭕️ یا با استفاده از لینک زیر از طریق فضای مجازی شرکت نمایند: 🌐 Http://dte.bz/ethicsconf ☎️ تلفن دبیرخانه: 02531156842- 📞 همراه: 09900989031 🌐 وبسایت همایش: www.sp.isca.ac.ir
کمیسیون‌ اول معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی.mp3
45.97M
✅ کمیسیون‌ اول: مفهوم شناسی معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی ▪️موضوع: مفهوم شناسی معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی 🗒 عناوین مقالات: ✍️ خانم سیده عالیه نقوی (نگاهی بر تصویرپردازی جنبش(عصر جدید) از مقوله معنویت) ✍️ محمدشریف عظیمی ( تمایزات معنویت دینی از معنویت های عرفی) ✍️ علی قربانی کلنکاری (بررسی تحلیلی- انتقادی نقش و جایگاه عقلانیت در باورهای ارزشی معنویت اسلامی و معنویت مدرن)/ دانشجوی دکترای فلسفه دین موسسه امام ✍️ سید محمدتقی جعفری | احمد شاکر نژاد | جواد جعفریان (تاثیر معنویت عصر جدید بر تصوف معاصر در غرب از دیدگاه مارک سجویک) ✍️ زهرا خوشنودی‌فر (تاملی بر معنویت های نوظهور در عصرجدید) 📆 زمان برگزاری: چهارشنبه 8 آذرماه 1402 از رادیو پژوهش بشنوید http://dte.bz/94j44 📁 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی 🆔@meshkatnoor
کمیسیون‌ سوم انسان جهان و سبک زندگی.mp3
26.15M
دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی ✅ کمیسیون‌ سوم: انسان جهان و سبک زندگی 📋 هیئت رئیسه: ▪️هادی وکیلی ▪️مهدی علیزاده ▪️محمد جعفری؛ دانشيار موسسه امام خمینی ▪️حمید رفیعی‌هنر ▪️وحید سهرابی‌فر 🗒 عناوین مقالات: ✍️ فلاحی قمی ساره | خانوم مهدیه السادات مستقیمی (مروری بر گونه‌های پدیده و توانایی دریافت نداهای فراطبیعی و فراعلمی درونی “در معنویت اسلامی و معنویت نوپدید تفکر نوین”) ✍️ سید سعیدرضا منتظری|سید محمدمهدی فرشاد ( عین القضات و معنویت؛ الگوی زیست معنوی در تمهیدات) ✍️محسن ابراهیمی (تبیین مساله معنویت در نسبت با سیر به سوی آینده) ✍️ خانوم نجمه امانی| مجتبی الهی خراسانی (معنابخشی به زندگی در مقایسه مناسک عبادی اسلام و آیین های معنوی نوپدید) ✍️ حسن غروی| خانوم محدثه مهرابی‌زاده (بررسی تحلیلی بنیان های اومانیستی معنویت مدرن بر اساس اندیشه علامه طباطبایی ره ) ✍️ محمدجواد وحیدی | امید منفردی ( دانش آموختگان رشته فلسفه دین موسسه امام) (بررسی چیستی، جایگاه و نحوه مواجهه‌ی با رنج در معنویت دینی) 🎧 از رادیو پژوهش بشنوید http://dte.bz/Ih9QR 📆 زمان برگزاری: پنج شنبه 9 آذرماه 1402 📁 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی 🆔@meshkatnoor 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آیا عمل به دستورات حاكم اسلامی مولد فرهنگ استبدادی است؟ ✅ پاسخ به شبهه آقای سلیمانی امیری (ملحد)6️⃣ 👈صوت شبهه در کلیپ زیر موجود است: https://eitaa.com/sajedi_ir/3598 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔸مغالطه 🔰@Sajedi_ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
📚 الهیات مقایسه ای فرجام‌شناسی و معادشناسی ادیان منتشر شد 🖊 نوشته آقای دکتر امیر خواص، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 فرجام‌شناسی و معادشناسی ادیان، پژوهشی مقایسه‌ای درباره دو مسئله مهم ادیان آسمانی و غیرآسمانی است: 1️⃣ نخست، فرجام و پایان دنیا که از جمله مشتمل است بر بحث منجی آخرالزمان و حکومت پایانی جهان، 2️⃣ و دوم، معاد و سرنوشت انسان و جهان پس از مرگ و گذر از عالم دنیا. 🔶 این پژوهش مباحث مرتبط با این دو مسئله مهم را از دیدگاه شش دین با مراجعه به متون مقدس و اصلی آنها بررسی و مقایسه کرده است. 👈👈مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️ محمد جعفری 💠 روشنفکران دینی و «عقلانیت حقوق اجتماعی » 🔸 آقاى مجتهد شبسترى معتقد است که مفسِر متن ديني (‌مثل قرآن) بايدحجابِ شكلهاى مربوط به عصر گذشته را از چهره كتاب خداوند بزدايد تا بتواند پيامِ جاودانه دين را كشف كند. وى تاكيد مى‏كند كه شكلهاى ديندارى، ممكن است تفاوت پيدا كند ولى باطن ِديندارى كه همان تعلق به حقيقت متعالى است، هيچ گاه تغيير نمى‏كند. او از اين تعلقِ خاطر به حقيقت متعالى در برخى مواضع به «سلوك توحيدى» تعبير مى‏كندكه با هرگونه حيات اجتماعى و سياسى مى‏تواند خود را وفق دهد و لذا حداكثرتغييرات حقوقى و قانونى در جهت تأمين حقوق همه انسان‏ها، در جامعه اسلامی، قابل تصويب و اجراست . از نظر وى اعلاميه حقوق بشرِ موجود كاملا درراستاى سلوك توحيدى قرار مى‏گيرد. و بر اين اساس حكم قصاص و برترى مسلمانان بر غيرمسلمانان و نابرابرى حقوق زن و مرد را مقتضاى واقعيات اجتماعى و تاريخى عصرهاى گذشته دانسته و آنها را در زمان حاضر به دليل منافات با مفاد حقوق بشر، مشروع نمى‏بيند. 🔸بدیهی است که این رویکرد نه تنها با فقه اجتماعی اسلام و به تعبیر اصطلاحی فقهِ معاملات در ستیز است بلکه عملا دامنة آن به فقه عبادی هم کشیده شده و جایی برای تشّرع و رعایت آداب و مناسک دینی با حدود و ثغور تعیین شده شرعی آن نیز باقی نمی گذارد. آن چه در این رویکرد، محور و اصل است، تفکر مدرن است و بس. بر این اساس این اعلامیه حقوق بشر جهانی است که باید ملاک داوری و قضاوت درباره حقوق اسلامی قرارگیرد و هر چه که با آن اعلامیه ناسازگار افتد، غیر عقلانی است. در این جا در صدد نیستیم که در مورد مبانی عقلانی فقه اجتماعی اسلام سخن بگوییم. صرفا در این مجال، در مورد این ادعایِ پیش گفته یعنی عقلانیتِ اعلامیه حقوق بشر و غیر عقلانی بودن حقوق اسلامی، به چند نکته تامل برانگیز اکتفا می کنم: 1. آیا واقعا حقوق بشر غربی، آخرین نسخه عقلانی بشر در مورد مباحث حقوقی است ؟ اگر این گونه است چرا با خود این اعلامیه هم در بدو تصویب و هم در اجرا، مخالفتهای جدی صورت گرفته است؟ چطور در خود غرب، اندیشمندانی چند مانند مک اینتایر، اساسا این اعلامیه را نه یک ایدة مبتنی بر مبانی فلسفی قوی، بلکه یک گزینه و تنها یک برداشت از حقوق انسان می دانند؟ آقای مجتهد شبستری خود در جايى مى‏نويسد كه حقوق اسلامى، عُقلايى است در عرض ديگر حقوق جهانى است. 2. آیا صرفا عدالت را باید در برابریِ کمّی حقوق انسانها دید یا این که با توجه به ظرفیتها و مسوؤلیتهای متفاوت انسانها در جامعه، می توان از تفاوت حقوق انسانها سخن گفت و آن را عین عدالت دانست؟ تفاوت حقوق زن در برخی عرصه ها مانند دیه، ارث و برخی مسائل دیگر، دقیقا ازهمین تئوری، تبعیت می کند. نمی توان بار سنگینتری را به لحاظ مالی بر دوش مرد گذاشت و در عین حال، خسارت از بین رفتن جان او را برای خانواده وجامعه ، دقیقا برابر با زن دانست؟! تفکر مدرن دیه را قیمت جان انسان می داند و لذا تفاوت دیه زن با مرد را به معنای نیمه انسان تلقی کردن زن در اسلام دانسته و آن را تبعیض تلقی می کند! حال سوال این جاست که آیا واقعا دیه، قیمت جان انسانی است؟ از نظر تفکر اسلامی به هیچ وجه این گونه نیست بلکه دیه، خسارت ازدست رفتن جان یک شخص و جبران آن به نفع افرادی است که ازفقدان آن شخص ، دچار آسیب شد ه اند . 3. در مورد ارث هم قصه از همین قراراست که عقل خود بنیادِ بریده از وحی و گستره مصالح و مفاسد مرتبط با انسان، تفاوت دیه زن و مرد را تبعیض آمیز و ناعادلانه می داند. این عقلانیت خود خوانده، گویا خود را به همه شئونِ حیات انسانی واقف می داند که این چنین با قاطعیت، رأی صادر می کند. شاید توجه دادن برخی نکات به این عقلانیت افراطی، او را متوجه نقص فکری اش بنماید؛ البته در صورتی که گرفتار لجاجت و تعصب نشده باشد. باری، در این جا فقط به یک نکته از هزاران توجه می دهم. اسلام، مسوؤلیت مالی و اقتصادی زندگی را به دوش مرد گذاشته و او را متعهد به نفقه و کفایت امور معیشتی همسرش می نماید. حال با این توصیف، آیا کاملا منطقی و عقلانی نیست که وقتی ارثی به دست این مرد می رسد، نسبت به ارثی که زن می رسد، بیشتر باشد ؟ این چند مورد تنها مشت نمونه خروار بود تا نشان داده شود ادعای عقلانی بودن اندیشه های مدرن و غیرعقلانی بودن اندیشه دینی از چه وزنی برخوردار است و تا چه حد عقلانیت خودبنیاد، در برابر چند سوال جزئی، رنگ می بازد و توان دفاع از کیان خود را از دست می دهد. 🆔@mjafari_ir
کمیسیون پنجم تعلیم و هدایت گردی.mp3
42.47M
دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی ✅ کمیسیون پنجم: تعلیم و هدایت گردی 📋 هیئت رئیسه: ▪️محمدمهدی گرجیان عربی ▪️هادی وکیلی ▪️حمید نگارش ▪️محمد جعفری ▪️وحید سهرابی‌فر عناوین مقالات: ✍️وحیدرضا ملکی (بررسی انتقادی جایگاه انسان در عرفان حلقه با تأ کید بر آرای استاد جوادی آملی) ✍️مرتضی امامی (بررسی مقایسهای برخی معلمان معنویت های نوظهور با مربیان معنویت دینی شیعی) ✍️میثاق محرابی (افق سالک، افق اکیست«غایت سلوک از دیدگاه مولانا و پاول توئیچل») ✍️ عظیم حمزئیان | قاسم رؤفی (نقد محتوایی کتاب »کیمیاگر« بر اساس آموزههای عرفان اسالمی») ✍️ حسن قره‌باغی / دانشجوی دکترای فلسفه دین موسسه امام (تحلیل و بررسی نظام ارزش شناسی معنویت اشو) ✍️ محمدجواد ادبی (بررسی و نقد مدعیات نظری و عملی جنبش بشاره بر اساس آمو زههای ابن عربی) ✍️ جواد منصوری (مکتب شهید سلیمانی، تجربهای از افقهای معنوی انسانیت) 📆 زمان برگزاری: پنج شنبه 9 آذرماه 1402 📍مکان برگزاری: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی 📁 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی 🆔@meshkatnoor