هدایت شده از یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
📌آیا ارتباط با جنیان امری صحیح و مشروع است؟ آیا امکان ازدواج انسان با آنها وجود دارد؟
✍️پاسخ
1️⃣امروزه برخی در پی آن هستند تا با جنیان رابطه برقرار کنند. برخی از سر کنجکاوی و برخی نیز برای مقاصد نادرست و ممکن است برخی نیز هدف خوبی از این مسئله داشته باشند.
2️⃣جن به لحاظ مقام و مرتبه، از انسان پایین تر است و آیات و روایات توصیه ای به تلاش برای برقراری رابطه با جن نداشته اند.
3️⃣آری، اگر کسی بخواهد با جن رابطه برقرار کند و آنها را به خدمت بگیرد، تا از این طریق افراد جن زده را از شر مزاحمت آنها نجات دهند، چنین کاری مطلوب و صحیح است.
4️⃣در باب ازدواج نیز، چنانکه گفتیم انسان و جن هم روح دارند و هم جسم. ولی جسم و مادۀ آن دو با یکدیگر متفاوت است؛ به همین دلیل نیز مشاهدۀ جن در حالت عادی برای انسان، ممکن نیست؛ مگر آنکه جن خودش را برای انسان ظاهر سازد.
5️⃣بنابراین، به نظر می رسد با توجه به تفاوت جسم و مادۀ انسان و جن، اثبات امکان ازدواج انسان و جن به قصد برقراری رابطۀ زناشویی دشوار است.
#جن
#ارتباط_با_جنیان
#ازدواج_با_جنیان
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
🔁 مرور سریع | مجموعه بیانات علامه مصباح یزدی پیرامون علوم انسانی اسلامی
✅ متن نگاشت | بعضی اساتید میگویند اینها ربطی به دین ندارد!
https://t.me/mesbahyazdi_ir/514
✅ متن نگاشت | علمی برای زندگی بی نهایت
https://t.me/mesbahyazdi_ir/517
✅ متن نگاشت | پیشرفت های اعجاب اور انقلاب اسلامی
https://t.me/mesbahyazdi_ir/528
✅ متن نگاشت | هنوز کسانی هستند که میگویند علم که اسلامی و غیر اسلامی ندارد!
https://t.me/mesbahyazdi_ir/529
✅ معرفی کتاب | علوم انسانی اسلامی
https://t.me/mesbahyazdi_ir/529
✅ معرفی کتاب | ره یافت ها و ره اوردها
https://t.me/mesbahyazdi_ir/2753
✅ عکس_نوشت | آنچه برای نسل جوان ما لازم است
https://t.me/mesbahyazdi_ir/2972
✅ معرفی کتاب | انسان شناسی
https://t.me/mesbahyazdi_ir/3009
✅ کلیپ | اگر اینچنین باشد، علوم انسانی ارزشمند است
https://t.me/mesbahyazdi_ir/3459
✅ عکس نوشت | خبر ویژه | روز علوم انسانی اسلامی
https://t.me/mesbahyazdi_ir/4100
✅ عکس نوشت | آیا اسلام نظری درباره علوم انسانی دارد؟
https://t.me/mesbahyazdi_ir/4164
✅ عکس نوشت | تفاوت علوم انسانی اسلامی و غربی
https://t.me/mesbahyazdi_ir/4214
✅ متن نگاشت | تفاوت علوم انسانی اسلامی و غربی
https://t.me/mesbahyazdi_ir/4219
✅ کلیپ | تکیه گاه علوم انسانی کجاست؟
https://t.me/mesbahyazdi_ir/4601
✅ عکس نوشت | ضرورت آموزش مبانی هستی شناختی اسلامی
https://t.me/mesbahyazdi_ir/3450
✅ متن نگاشت | پایبند به برهان
https://t.me/mesbahyazdi_ir/110
✅ معرفی کتاب | آفتاب مطهر
https://t.me/mesbahyazdi_ir/3279
✅ معرفی کتاب | معرفت شناسی
https://t.me/mesbahyazdi_ir/3004
@setadmesbah
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
این فضا مزاجی است نه مجازی!!!
🖋توقع از ما ایرانیان بیشتر است! با چنان سابقهٔ حکمت و اندیشه و با چنان فیلسوفان بزرگی، از فارابی و ابن سینا گرفته تا شیخ اشراق و ملاصدرا که هنوز بر تارک تاریخ میدرخشند از ما انتظار میرود تا در نگرش و برخورد با پدیدههای مختلف من جمله فضای مجازی با حمکت و بصیرت بیشتری نظر و عمل کنیم. حال اجازه دهید وضعیت کنونی فضای مجازی را همزمان با یک سؤال و مثال توضیح دهم و قضاوت را به شما بسپارم: چه حالی خواهید داشت اگر متوجه شوید شخصی ناشناس و بیگانه همواره از پنجره وارد اتاق فرزندتان میشود و از پشت پرده هر چه میخواهد را برای او بیان میکند. هیچ پدر و مادر فهمیده و بامسؤولیتی چنین حالتی را نمیپسندد، این در حالی است که با کمی اندیشه و مقایسه پی میبریم این مثال تا حد زیادی بر شبکههای اجتماعی منطبق است. امروزه فرزندان ما حتی در اتاق خواب و تنهایی خود، به سخنان افرادی گوش میدهند که معلوم نیست کیستند، چگونه آدمهایی هستند، سطح دانش و تحصیلاتشان چقدر است و با چه نیتهایی به فضای ذهنی و ادراکی ما و فرزندانمان نفوذ کردهاند، آری ما متاسفانه تنها هنگامی متوجه میشویم آن «ناشناسِ پشت پرده» وارد گوشی فرزندمان شده که شاهد افت شدید تحصیلی، انحراف اخلاقی و اعتقادی، اعتیاد، بی علاقگی به خانواده، عدم پایبندی به هنجارها و ... از سوی فرزندانمان شده باشیم. مارشال مک لوهان (Marshal McLuhan) فیلسوف شهیر رسانه توصیه میکند که برای شناخت یک رسانه، آن را با رسانههای پیشین مقایسه کنیم. برای عمل به این توصیه، هنگامی که رسانههای اجتماعی را با رسانههای پیشین مانند تلویزیون، روزنامه و کتاب و مانند اینها که رسانه جمعی نامیده میشوند مورد مقایسه قرار میدهیم به نهادینه بودن قانون و ضوابط از طرفی و تخصص و حرفهگرایی از طرف دیگر در رسانههای پیشین پی میبریم. به عنوان مثال هر کسی نمیتواند به راحتی مجری تلویزیون شود و نمیتواند هر چه دلش می خواهد و به مزاجش خوش میآید را بگوید. یک برنامه را عدهای از عوامل میسازند که هر یک در کار خود تخصص دارند و حتی برنامه نویسندهای دارد که معلوم میکند مجری چه بگوید و تمامی عوامل نیز باید کارشان را بر اساس ضوابط و در چارچوب قانون انجام دهند. وضع مطبوعات هم به همین منوال است و به همین دلیل اگرچه ما نویسندگان آنها را کاملا نمیشناسیم، اما به خاطر وجود نظارت و سازوکارهای قانونی، با کارهایی حرفهای مواجه هستیم و همچنین به آنها اعتماد میکنیم. این در حالی است که امروزه، شبکههای اجتماعی در کنار نقاط مثبت خود، به خاطر نقص قانونمندی و نظارت، بستری مناسب و در حقیقت تهدید بسیار جدی برای فعالیت گروههای ناهنجار و تشکیل آنچه شبکه سیاه (dark web) می نامند ایجاد نموده و اندیشههای انحرافی فرقهای، افراطی و تفریطی، تجزیهطلب، خرافی، شبه علمی، الحادی و حتی تروریستی و... را میپراکنند. بسیاری از کشورها متوجه شده اند که باید این فضا را ساماندهی کنند و الا فردا، آسیبهای ویرانگر جامعه آنها را متلاشی خواهد نمود. به نظر میرسد تنها راه حل، عبارت است از کنترل هوشمند و نیز وضع قوانین مناسب در مدیریت این فضا. تنها کشورهایی میتوانند این دو وظیفه را به نحو صحیح اجرا کنند و از منافع آن برخوردار و از ضررهای آن ایمن گردند که مردم آن در شبکههایی باشند که مدیریت آن تابع حاکمیت کشور خودشان باشند. یادمان باشد که برای نا امن شدن یک شهر لازم نیست تمام مردم آن شهر تروریست باشند بلکه یک نفر کافی است و آن یک نفر هم لازم نیست به پادگان تروریستها سفر کند بلکه کافی است در فضای مجازی در یک گروه یا کانال تروریستی عضو باشد، تازه حتما این گونه نیست که آن یک نفر غریبه باشد بلکه شاید فرزند من و شما باشد که تحت تأثیر این گروهها و کانالها قرار گرفته است. بیایید کمی بیاندیشیم!
سید روحالله موسوی
#فضای_مجازی
#شبکههای_اجتماعی
https://eitaa.com/rouhollah_media
🆔@meshkatnoor
◻️بیحجابی؛ معضلی فرهنگی یا سیاسی؟
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸مدتهاست که پیوند نامبارک و توافق نانوشتهای از «سادهلوحان مذهبی»، «سیاستبازان لیبرالی» و «نفوذیهای فرهنگی» همسو با «رسانههای دشمن» و پشتیبانی «سازمانهای به اصطلاح حقوق بشری» به گونههای مختلف به تصمیمگیران و متصدیان امور در جامعه ما چنین القاء کرده و میکنند که تنها راه مواجهه با معضلات فرهنگی و اجتماعی و ناهنجاریهایی مثل بیحجابی «کار فرهنگی» است! و به شدت و به صورت جبههای هماهنگ از مواجهه سخت و قانونی با چنین ناهنجاریهایی برحذر میدارند و بلکه علیه هر اقدامی عملی برای مواجهه با این «گناه سیاسی» موضعگیری میکنند!
🔻در حالی که این یک «بیصداقتی آشکار» و «نگاه ضد فرهنگی» است. هرگز نمیتوان انتظار داشت که با ساخت پویانماییهایی مثل «سیاه ساکتی» و «بابا برقی» و امثال آن، یک ناهنجاری اخلاقی یا اجتماعی را برطرف کرد.
🔸این یک اصل مسلمِ علمی، تجربی، عقلی و دینی است که بدون در نظر گرفتن مجموعهای از «تشویقها» و «تنبیهها» و بدون توجه همزمان و هماهنگ به ابعاد «نرمافزاری» و «سختافزاری»، هرگز نمیتوان هیچ هنجاری را در هیچ جامعهای نهادینه کرد.
🔻لطفاً به این پرسشها دقت کنید:
✔️کدام کار فرهنگی است که در طول پنج دهه گذشته برای هنجارسازی انجام نگرفته است؟!
✔️مراکز فرهنگی ما و مراکز رسمی آموزشی و تربیتی چه کار یا کارهایی باید انجام میدادند که انجام ندادهاند؟!
✔️آیا واقعاً پدیده بیحجابی و رواج بیعفتی در جامعه ما محصول کمکاریهای فرهنگی ماست؟!
🔸هرگز ادعا نمیکنم که کارهای فرهنگی معصومانهای درباره حجاب انجام گرفته یا از همه ظرفیتهای در اختیار بهره گرفتهایم؛ اما به یقین بیش از هنجارهای دیگر در خصوص مسأله حجاب کار شده است. اما باید دانست که اساساً مسأله بیحجابی و بیعفتی مسألهای صرفاً «فرهنگی» نیست؛ جنگی «امنیتی» و «سیاسی» است. ترویج بیحجابی بخشی از هجوم همهجانبه علیه بنیانهای نظام اسلامی است. هدف از این هجوم، تخریب زیرساختهای ایمانی دفاع از انقلاب است.
#فرهنگ
#حجاب
@Ahmadhoseinsharifi
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
92.9.26.mp3
19.38M
💠 نقد و بررسی نسبت عقل و دین از دیدگاه حضرت استاد آیت الله جوادی آملی
✅ مبانی نظریه
✅ تبیین اصل دیدگاه و لوازم آن
✅ نقدها و چالشها
🎙 سخنران: حجت الاسلام دکتر جعفري
( در جمع اساتید و اعضای مجمع عالی حکمت، دکتر شیروانی، دکتر دیرباز، استاد مصطفی پور و...)
🗓 1392/9/26
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا جنسیت، تاثیری در تعالی و انجام وظیفه دارد؟
🔺«اینجا فرقی بین زن و مرد نیست!»
🎞 درگاه اینترنتی آپارات، جهت مشاهده
https://www.aparat.com/v/nmxq9ar
#زن
#جنسیت
#اجتماعی
#معارف_قرآن
#مصباح_اندیشه
✅ @mesbahyazdi_ir 🆔@meshkatnoor
تا 20 دی ماه تمدید شد.
👈🏻 پذیرش دوره کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره در سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵
▫️دوره حضوری در ۱۳ رشته (ویژه برادران):
۱. معارف اسلامی و اخلاق ۲.ادیان ۳.اقتصاد
۴.تاریخ ۵.حقوق ۶. فلسفه ۷.کلام
۸. مدیریت ۹. جامعهشناسی ۱۰.روانشناسی
۱۱. علومتربیتی ۱۲. علومسیاسی ۱۳.علومقرآنی
▫️دوره مجازی در ۷ رشته (خواهران و برادران):
۱. معارف اسلامی و فلسفه ۲.کلام
۳.تاریخ ۴.ادیان ۵.اخلاق
۶.علومتربیتی ۷.علومقرآنی
👇🏻شرایط داوطلبان
۱. اتمام سطح یک حوزه علمیه
۲. اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه
۳. موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه سنجش
💎 مزایای تحصیل
1. آشنایی با مبانی و معارف اسلامی مرتبط با علوم انسانی
2. برگزاری دروس فقه و اصول حوزه همراه با برنامههای تکمیلی و هدایت تحصیلی
3. اعطاي دانشنامه رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
4. امکان ادامه تحصیلی در مقاطع ارشد و دکتری
5. معافیت از دروس جنبی حوزه
6. استفاده از امکانات و فضای پژوهشی مناسب
7. پرداخت کمک هزینه تحصیلی (ویژه دوره حضوری)
🗓 زمان ثبتنام: تا 20 دی ماه ۱۴۰۳
🔰مکان آزمون: قم، مشهد، تهران، اصفهان، شیراز
————————————-
اطلاعات بیشتر و ثبت نام
paziresh.iki.ac.ir
———————————————————
✅ دریافت مشاوره تخصصی
@p_karshenasi
۰۲۵۳۲۱۱۳۶۸۳ - ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۶۴ - ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۲۸
═════════
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
#گزارش
#نشست_تخصصی
✅غالب تجارب نزدیک به مرگ ناشی از قوه خیال و مشاهدات نفس است
⬅️ نشست علمی با موضوع «تحلیل عقلی تجربه های نزدیک به مرگ»
🔰حجتالاسلام حمیدرضا گودرزی در نشست گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت با بیان اینکه دانشمندان از مناظر مختلف به تحلیل این پدیده پرداختهاند یعنی برخی طبیعتگرایانه و برخی فراطبیعتگرایانه، گفت:
🔸در سال ۱۹۵۰ تحقیقی روشمند در مورد تجارب نزدیک به #مرگ انجام شد؛ یک زمینشناس تجربه خود و همراهان کوهنوردش را منتشر کرد. شاید اولین تجربه نزدیک به مرگی که در تاریخ ثبت شده است مطلبی است که #افلاطون از یک سرباز در دوره خود ثبت کرده است.
🔹وی افزود: در مورد اینکه به چه تجربهای تجربه نزدیک به مرگ میگوییم اختلاف وجود دارد؛ برخی ۹ مؤلفه و برخی ۱۵ مؤلفه برای آن میآورند. یک استاد روانشناسی معتقد است که تجارب نزدیک به مرگ دارای چند مرحله است ولی سه مؤلفه در آنها مشترک است؛ یکی خروج از بدن یا عدم توجه نفس به بدن و دوم کسب آگاهیهای نامتعارف و سوم بازگشت به بدن.
📝برای مطالعه گزارش کامل نشست، کلیک کنید.
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
💠 سه آسیب جدی تطبیق گرایی در حوادث ظهور
با توجه به رویدادهای اخیر منطقه که به سقوط دولت بشار اسد و اشغال بخشی از سرزمین سوریه توسط اسرائیل منجر شد، برخی این وقایع را جزء نشانههای ظهور میدانند و به دنبال تطبیقگرایی هستند.
در پاسخ به این سوالات و شبهاتی که درباره این موضوع در جامعه ایجاد شده، خبرنگار ابنا با حجت الاسلام و المسلمین دکتر «محمد جعفری» مدیر گروه کلام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفتوگو کرد.
برای دیدن مشروح این گفتگو اینجا را ببینید.
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه
🔸ویژه برنامههای گسترده بزرگداشت #آیتالله_علامه_مصباح_یزدی (ره) در مجمععالی حکمت اسلامی کرمانشاه و موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی (ره) کرمانشاه در تاریخ ۸ دی لغایت ۲۰ دی ۱۴۰۳
▫️به همت مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی کرمانشاه و همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، دانشگاه رازی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حوزههای علمیه خواهران کرمانشاه، گیلان غرب و اسلام آباد غرب▫️
✍
۱۳ #نشست_علمی با حضور استادان مطرح کشور به صورت حضوری و برخط برگزار میگردد 🔹🌱🔹✅گواهی نشست ✍پیگیری نشستها در کانالهای زیر: 🌐 https://eitaa.com/hekmateislami_kermanshah 🌐 https://eitaa.com/kalamkermanshah ▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸 📚مجمع عالی حکمت اسلامی 🔹دفتر کرمانشاه🔹 https://eitaa.com/hekmateislami_kermanshah
چرا من.mp3
9.57M
⁉️ بشنوید؛ چرا من؟
چرا این بلا سر من اومد؟
مگه من چیکار کرده بودم؟😔
💠 #اپیزود_پاسخ | شماره 5
#رادیو_پاسخ
#فلسفه_بلایا
#عدل_الهی
◻️به کانال 👈 رادیو اینترنتی پاسخ بپیوندید.
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌نقدی بر آقای شجاعی عزیز و بزرگوار
✍️با چه روشی میتوان ثابت کرد که هر چه به ظهور نزدیک میشویم، حضور جنیان در زندگی انسانها بیشتر میشود؟
1️⃣ روش عقلی: این ادعا هرگز با عقل اثبات نمی شود؛ عقل نسبت به این ادعا ساکت است.
2️⃣روش تجربی: ایشان باید خودشان با چشمانشان جنیان را دیده باشند. مثلا پنجاه سال قبل، تعداد جنیان در کل دنیا را دیده باشند. الان هم تعداد جنیان حاضر در زندگی انسان ها را دیده باشند، و نیز بتوانند مثلا 50 یا 100 سال آینده نیز تعداد جنیان حاضر در زندگی انسانها را نیز مشاهده کنند، آنگاه بگویند که هر چه به سوی ظهور نزدیک میشویم، مقدار حضور جنیان در زندگی بشر بیشتر میشود. روشن است که با روش تجربی نمی توان به این نتیجه رسید. چون روش تجربی محدودیت دارد و ایشان نمی تواند تعداد جنیان حاضر در زندگی انسانها در سرتاسر دنیا را ببیند.
3️⃣روش نقلی: هیچ آیه و روایت معتبری ادعای ایشان را تأیید نمی کند.
4️⃣روش شهودی: اگر از عالم غیب، چنین آموزهای به ایشان الهام شده باشد، تنها برای کسانی قابل قبول است که باور کنند ایشان با عالم غیب ارتباط دارد، نه برای همگان.
📌📌داوری و نقد بنده بر اساس همین کلیپ است و نه بیشتر. اگر عزیزان، کلیپ کامل دارند، استفاده میکنم.
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110